We kijken naar de bijzondere wereld van Lister Jaguars.
In de categorie ‘bedrijven die bijzondere dingen waar wij van Autoblog een lijstje van kunnen maken’, hebben we voor vandaag Lister. Het kan zijn dat enkele die hard Gran Turismo-kenners er van op de hoogte zijn. Het is een klein bedrijfje uit Engeland dat de afgelopen decennia diverse gave dingen hebben gedaan waar de petrolhead heel erg blij van wordt.
De Lister Motor Company werd in 1954 door Brian Lister opgericht. Brian was niet alleen entrepeneur, maar ook een begenadigd coureur. Zijn eerste producten waren auto’s waarmee hij dan ook zelf ging rijden. Het is uiteraard waanzinnig Brits, dus in feite was de fabriek een oude garage, compleet met warm bruin bier met twijgjes erin en toast met Marmite.
Zijn eerste auto was een mengelmoesje van alles: een buizenchassis, De Dion-achteras en opgevoerde MG-motor. Wegens een gebrek aan talent maakte Lister gebruik van Archie Scott Brown. Lister was met zijn creaties behoorlijk succesvol, niet verkeerd voor een bedrijfje dat vanuit een schuur in Cambridge opereerde met een minimaal budget .
Lister-Maserati (BHL1)
1956
Een van de eerste serieuze racers die Lister maakte, is deze Lister-Maserati met cassiscode BHL1. In deze auto veegde Archie Scott Brown de vloer aan met vele concurrenten. Heel erg knap, daar de best man slechts één hand had om dat mee te doen. Juan Manuel Fangio noemde hem de ‘Koning van de Drift’, vanwege de epische powerslides die Brown kon maken met de Lister-Maserati. Het is een lichte racer waar de focus op handling ligt. De motor is een tweeliter zes-in-lijn van Maserati, vandaar de naam. Er is één exemplaar van gebouwd en die is 2020 geveild voor 575.000 pond. Een mooie stukje Britse historie.
Lister Knobbly
1957 – 1961
De focus op handling pakt dus goed uit voor Lister. Het is zo’n geval van alle losse onderdelen lijken niets voor te stellen, maar bij elkaar is het een meesterwerk. De auto dankzij naam aan het bijzondere koetswerk. Lister wilde de auto zo laag mogelijk maken, voor zo weinig mogelijk frontale weerstand. Maar die Jaguar-motor (meer dan 300 pk!) moest er wel in passen. Vandaar de bobbel in de motorkap en vandaar de naam. Britse coureurs waren een groot fan van de Knobbly. Het was namelijk een bijzonder snelle auto. Dat niet alleen, ook was de auto door en door Brits. Zoals Stirling Moss zei: liever uitvallen met een Britse auto dan winnen met een buitenlandse auto. Vervolgens ging Moss wel rijden voor Mercedes, maar dat laten we verder buiten beschouwing.
Lister-Jaguar Costin Roadster
1958 – 1959
De Lister-Jaguar Costin Roadster is een doorontwikkeling van de Knobbly. De Knobbly was een geweldige raceauto. Alleen op hoge snelheden was de auto een beetje instabiel. Brian Lister zocht hulp van buitenaf om dat probleem te verhelpen. Gelukkig wilde Frank Costin hem wel helpen. Costin is de ‘Cos’ in Cosworth en zou in de toekomst nog hele toffe dingen doen.
Sommige exemplaren (zoals de BHL115) hebben een V8 van Chevrolet met 350 pk. Vergeet niet dat deze auto’s ruim onder de 1.000 kg wegen en een heel erg goede wegligging (voor die tijd) hadden. Een origineel exemplaar is onlangs nog voor bijna anderhalf miljoen geveild. Serieuze handel, dus. Na deze periode, halverwege de jaren ’60, werd het stil rondom Lister.
Lister XJ-S MkIII Convertible HE 7.0
1985
Na de jaren ’60 moesten we het een tijdje zonder Lister doen. Gelukkig komen ze in de jaren ’80 terug. Ditmaal als bedrijf dat zich richt op – hoe kan het ook anders – Jaguars! De nieuwe eigenaar is Laurence Pearce. De Jaguar XJ-S heeft een paar enorme problemen ten opzichte van de concurrentie. De styling is veel te ingetogen, de V12 zuipt als een malle, maar presteert niet echt en de rijeigenschappen zijn te ‘antiek’. Lister pakt de auto’s flink aan.
Deze XJ-S Cabrio HE 7.0 is daar een mooi voorbeeld van. Toegegeven, de auto is fouter dan Chris Brown die The Prodigy’s ‘Smack my Bitch up’ covert, maar nu heeft het gewoon charme. De auto is flink onder handen genomen en voorzien van een 7 liter grote V12, die 495 pk en 690 Nm levert. Dat is nu een hoop, maar vroeger echt extreem veel. Meer dan een F40 standaard had – en die nog moest arriveren!
Lister LeMans
1988
Listers waren niet zomaar getunede Jaguars. Bij Lister gingen ze veel verder dan dat. Bij Koenig Specials en Arden (die ook maar al te graag XJ-S’en aanpakte) werd het erg fout, maar bij Lister was het cool. Dat kwam mede omdat het qua uiterlijk net iets ingetogener was en qua techniek veel uitbundiger. Wat te denken van de Lister Le Mans. Deze heeft een uitgeboorde V12, wederom tot 7 liter.
Echter, de Britten vonden het wel leuk om er een setje mechanische compressoren op te schroeven. Ja, niet één, maar twee superchargers. Dit zorgde voor meer vermogen, dik over de 600 pk. We willen niet eens weten wat het verbruik is, daar een standaard XJ-S al kon zuipen als Andre Hazes op een reguliere dinsdagochtend.
Lister Storm
1993 – 1994
Uiteraard wilde het merk ook zijn eigen supercar gaan bouwen. In de vroege jaren ’90 wilde iedereen een auto bouwen die de Ferrari F40 naar het tweede plan kon verwijzen. Lister probeerde dat ook en wel met de Stom. Bijzonder weetje: de auto heeft(voor die tijd) de grootste V12 motor qua cilinderinhoud. Althans, van auto’s na de tweede wereldoorlog. Uiteraard is de motor afkomstig van Jaguar. In dit geval niet dezelfde motor als de Lister XJ-S, maar de 7.0 liter V12 uit XJR-9.
In de Storm was de V12 goed voor dik 550 pk en maar liefst 790 Nm. Eveneens bijzonder was dat de Lister Storm een heuse vierzitter was. Iets dat je niet veel ziet bij supercars uit deze periode. Daardoor was het ook de snelste vierzitter voor lange tijd. Er zijn vier exemplaren van de Lister Storm gebouwd, daarvan bestaan er nog drie. Dat klinkt niet echt als een succes en dat klopt ook wel.
De McLaren F1 was de Britse supercar waar iedereen naar omkeek en er was ook al een Jaguar XJ220 (en zelfs een XJR-13 met V12). Naar het schijnt waren het enorm puike auto’s en met enkele modificaties geschikt voor de racerij.
Lister
Lister werd in 2013 overgenomen door Andrew en Lawrence Whitaker. Lawrence is eigenlijk afkomstig uit het verzekeringswezen. Sterker nog, hij doet dat nog steeds. Lister is een passie en een hobby voor hem. Maar, zakenman als hij is, is het daadwerkelijk een echte operatie. Bij Lister doen ze nu meerdere dingen.
Qua auto’s doen ze waar Lister bekend omstaat: klassieke raceauto’s en getunede Jaguars. Daarnaast hebben ze ook een flinke showroom met allerlei leuk spul. Check even hun voorraadlijst om te zien wat ze in de aanbieding hebben. Zoals het een Brits bedrijf betreft hebben ze Bentley’s, een Range Rover en eenSierra Sapphire RS Cosworth staan.
Lister Knobly Stirling Moss
2016
In 2016 keerde de Lister Knobbly weer terug. Het komt vaker voor dat (met name Britse) fabrikanten een heldenauto van weleer maken. De Stirling Moss Edition is een hoedtik aan een van de beste coureurs ter wereld. Het bijzondere eraan is dat de auto nog altijd in Cambridge in elkaar wordt geschroefd. Maar het wordt nog mooier, men gebruikt nog dezelfde bouwtekeningen en hetzelfde gereedschap. Helemaal bijzonder is dat een gedeelte van het personeel een stel pensionado’s zijn die destijds ook de Lister Knobbly’s en elkaar hebben geschroefd. Veel authentieker wordt het niet. Het is niet een Caterham met een leuke koets erop, maar een echt racemonster. Dankzij de 3.8 liter zes-in-lijn is een snelheid van meer dan 300 km/u geen enkel probleem.
Leuk weetje: bij de introductie van de Knobbly Continuation kwam Stirling Moss toevallig de stand van Lister oplopen. Hij stelde zelf de samenwerking voor. Lawrence Whittaker, de nieuwe eigenaar, was uiteraard zeer vereerd. Ondanks dat hij ook Stirling Moss graag aan boord wilde hebben, was Lister bij lange na niet rijk genoeg om Moss te betalen. Vergeet niet dat er net een Mercedes-Benz SLR Stirling Moss was gelanceerd waar Moss flink geld aan verdiende. Daardoor zei Moss: “bedenk maar iets’. Uiteindelijk kreeg Moss 5.000 pond per verkochte auto met zijn naam erop. Vond ‘ie prima. Goede man.
Lister LFT-666
2018
Gelukkig keerde Lister ook weer terug naar zijn roots om Jaguars aan te passen. De Lister LFT-666 is een monster pur sang. De basis is de schitterende F-Type en daar heeft Lister een eigen versie van gemaakt. Het is niet zomaar een gekietelde Jaguar. Zie het een beetje als wat Brabus met Mercedes doet of TechArt met Porsche. De Lister LFT-666 heeft nu 666 pk en 862 Nm, waardoor een topsnelheid van 335 km/u mogelijk is. Het is dus niet zomaar een iets snellere F-Type.
Lister Stealth
2020
We ontkomen er niet aan. Lister ook niet. Ook zij gingen aan de crossover. Op zich is het geen gekke gedachte, want er is een goede boterham mee te verdienen. Gelukkig doen ze het wel op de traditionele Lister-manier, dus met voornamelijk modificaties op het gebied van techniek en slechts een klein beetje visuele opsmuk. De Lister Stealth heeft als basis de F-Pace SVR. Dat is van zichzelf al geen stumper. De motor is opgevoerd naar 666 pk én 881 Nm.
Op dit moment is het qua nieuws dun gezaaid. Er is ooit een Lister I-Pace voorgesteld als idee, in het kader van elektrotuning maar daar is het nog niet van gekomen. Hun Facebook-pagina is nog springlevend met elke dag of om de dag een geinige update. Op dit moment kun je nog altijd bij Lister terecht voor een gloednieuwe Knobbly die ze voor je bouwen en in Engeland zelfs straatlegaal zijn! Ook kun je met je eigen F-Type of F-Pace bij Lister langskomen voor toffe upgrades. En Lister kennende komen ze over een paar weer met groot nieuws.
tiemegommer zegt
Die XJ-S’en zijn toch wel echt heel gaaf. Zou er bijna aan denken om de mijne om te laten bouwen…
Johanneke zegt
Die storm.. lijkt qua zijaanzicht een beetje een NSX! Ontzettend gave wagens, en vooral bij die oude modellen moet je een erg veel talent hebben om er mee te racen. 350pk op minder dan 1000 kilo, en remmen en rubber uit de jaren 60.. hot hatches zijn nu sneller over de ring dan supercars van 20 jaar geleden doordat er veel betere banden zijn, moet je voorstellen wat banden uit de jaren 60 deden op hoge snelheid.
sabrerator zegt
Gran Turismo spelen doe ik niet. Maar elke beetje serieuze kenner van Britse auto’s kent Lister (hoop ik). Legendarisch merk, heb zo’n Knobbly wel eens op Goodwood gezien. Ik realiseer me dat die ook in mijn imaginaire droomgarage hoort.
En waar ik een Koenig Jaguar fouter dan fout vind, heb ik wel een zwak voor zo’n Lister versie. Zó vreselijk bruut!
Mooi artikel over zo’n heerlijk Brits schuurtjesmerk.
Britten en schuurtjes. Perfecte combinatie.
Johanneke zegt
Poh als 8 jarige met gran turismo 1 begonnen. Wat een tijden. Paar jaar geleden 1 tot en met 4 vrijwel uitgespeeld op de PC met een emulator. Nu ook de teksten lezen bij de auto’s. Is erg leuke info, en de racegame zelf heeft een goed niveau tussen realisme en arcade.
mattr zegt
@willeme: “Bijzonder weetje: de auto heeft de grootste V12 motor qua cilinderinhoud. Althans, van auto’s na de tweede wereldoorlog.”
Maar hoe groot is die motor dan??
willeme zegt
@mattr: 7 liter
rollingstoned zegt
7.0 liter.
rollingstoned zegt
@willeme de latere Pagani Zonda’s hebben een nog groter (7.3 L M297 V12) blok toch? ;-)
Verder een erg leuk artikel weer :-)
willeme zegt
@rollingstoned:
Idd, die kwamen later ;-)
drdre1 zegt
Wat een schitterende auto die Lester Storm! 🤢
Wicos zegt
Ik ken Lister alleen van de één-cilinder dieselmotortjes voor sloepen, melkmachines en trilplaten. Dit is wel andere koek.
atrak zegt
De Lister Storm is zelfs nog FIA gt2 kampioen geweest met fifth gears tiff needell achter het stuur. Hele mooie wedstrijden tegen voornamelijk vipers. Onze Tommy Coronel heeft ook nog een aantal wedstrijden in deze wagen mogen racen.
lefty00 zegt
Nice.
Kende t niet.
Die ftype is wel echt gaaf.
mc96 zegt
Leuk leesvoer weer willeme! bedankt! Toen ik nog studeerde kocht ik veel engelse rijdschriften en daar stonden die Listers ook regelmatig in 😀
cossiekiller zegt
Staat die zwarte Storm nergens voor een prikje te koop?