Er is weinig animo bij Duitsers om de Duitse auto industrie financieel uit de brand te helpen met belastinggeld.
Het is dezer dagen elke dag paniek in de burelen van Autoblog. Ons bestaansrecht als voorvechters van het patriarchaat Duits premium staat namelijk onder existentiële druk. Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes en zelfs Porsche krijgen klap na klap. Waar moeten we straks nog over schrijven, als deze auto’s die iedereen wil steeds minder verkocht worden? Artikelen over Toyota en Cadillac lezen jullie allemaal niet…
Toch is het bijna elke dag bijltjesdag bij onze geliefde Duitse bedrijven. Tienduizenden banen op de tocht, tanende vraag uit China, EV’s die maar niet verkocht worden en afschrijven als een baksteen. Het is kommer en kwel. Tijd dus voor de Duitse bevolking om de nationale trots te redden met een belachelijk bak belastinggeld. Toch?
Nou ja, niet als het aan de Duitsers zelf ligt. Automobilwoche deed een onderzoekje onder ruim 5.000 respondenten. Zij zijn in het beste geval ‘verdeeld’ over de vraag of de Duitse overheid moet helpen met direct geld of indirecte ‘stimulering’ zoals subsidies en Abwrackprämien.
De respondenten kregen een vijfpunts schaal voorgeschoteld. Daarop konden zij aangeven of de overheid de auto industrie duidelijk sterker, sterker, hetzelfde, minder of duidelijk minder moest ondersteunen. Aan de extreme kanten zit er 26% in het kamp ‘duidelijk minder’, tegenover 18% die gaat voor ‘duidelijk meer’. 11% zegt ‘wat minder’, terwijl 12% ‘wat meer zegt’. De rest zit is het om het even. Een redelijk neutrale verdeling dus.
Kijkt men echter naar politieke affiliatie onder respondenten, tekent zich een ander beeld af. 37% van de CDU stemmers is voor meer steun aan de auto industrie. Maar echt helder is de aanhang van de linken Die Linke. 71% van hen is tegen staatssteun voor de auto industrie.
In het huidige politieke spectrum is dit wellicht weinig verrassend, doch als men een stukje verder denkt, is het dat eigenlijk wel. Nog niet zo heel lang geleden zouden juist ‘rechtse’ libertariërs zich tegen staatssteun hebben gekeerd. En zouden ‘linkse’ voorstanders van een grote overheid voor het redden van banen middels staatsgeld zijn geweest. Wie had gedacht dat de zijn schouders ophalende Atlas tegenwoordig van links komt. Het kan verkeren…Hoop jij dat de Duitse belastingbetaler jouw dikke BMW redt? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Als je hier op minder stemt ben je gewoon achterlijk. Geen auto industrie = geen duitsland. Als die bedrijven nu kappen komen ze in een super diepe crisis terecht. En de rest van Europa ook.
Misschien als ze niet net voor de bull run al hun crypto hadden verkocht, hadden ze wat meer te geven gehad. Miljardje ofzo.
stefanham zegt
Links zijn merendeel losers die eigenlijk vinden dat ze het recht hebben om onderhouden te worden door anderen. Dus wat zal hun die werkgelegenheid boeien..
Hawkeye72 zegt
Precies want vadertje staat, nivileren en herverdelen is de oplossing voor alles.
mashell zegt
Rechts zijn losers die graag macht over anderen uitoefenen, macht die de staat ze moet geven want autoriteit of natuurlijk overwicht hebben ze niet.
forzauno1 zegt
@mashell Wat een gezwets, retoriek van een loser..
Hawkeye72 zegt
Mooi, zo’n M3
PrettyAwesome zegt
Als vertegenwoordiging op de wegen mag wat mij betreft de zwaar overgewaardeerde Duitse aardappels en pk-kanonnen wel een tandje minder, zeg maar gerust een tandwiel of wat minder. Dan komt er weer iets meer variatie. Dat zeg ik dan kijkend naar het Nederlandse wagenpark kijk. Het is wat dat betreft een inspiratieloze in en in trieste verzameling hompen. Vwb de auto industrie is dit een stimulerende prikkel, die vooral niet leuk is, maar wel de innivativiteit hopelijk weer tot leven brengt. Voor allen die hun baan op de tocht voelen staan is het ruk, maar er zijn genoeg arbeidsplekken die al jarenlang onvervulde vacatures hebben. Dus; de wereld is niet alleen een auto industrie en durf verder te kijken.
mashell zegt
Staatssteun voor de industrie is ook een rare rechtse hobby. Daar heb je immers aandeelhouders voor, dividenden ontvangen als het goed gaat betekent ook investeren als het minder gaat anders ben je een uitvreter.
Maar zolang de auto industrie nog miljarden winsten maakt is het een non discussie.
560pk zegt
In de hele discussie wordt voorbijgegaan aan het feit dat Mercedes en VW een foute (of in ieder geval fout uitgewerkte) EV strategie hebben. De ID en EQ modellen zijn vormloze bananen en/ of veel te hoge blobs. Ook BMW, die niet de strategie van een aparte EV lijn volgt (volgde?!), krijgt momenteel klappen, maar die hebben een andere, incidentele, oorzaak.
Staatssteun om industrieën overeind te houden die een foute strategie hebben, heeft nog nooit gewerkt.
Staatssteun voor bedrijven die een incidentele dip te verwerken hebben, kan werken.
Het heeft helaas/gelukkig niets met links of rechts beleid te maken.
JelmerS zegt
Die Duitsers hebben een pact met de duivel gesloten in China. De markt bedienen met een verplichte samenwerking met een Chinees bedrijf die gewillig mee kijken en snel leren. Alle kennis en kunde zo weggekiepert. De keus voor steun is meer uit nationalisme dan uit liberalisme, en uiteraard meer vertegenwoordigd op rechts.
mark997gt3 zegt
Ik zag dat de Porsche aandelen redelijk laag staan. Delen natuurlijk ook mee in de malaise. De verkopen in China -15%. Echter alle andere continenten in de plus.
Op een of andere manier wel vertrouwen in Porsche. Het clientèle is denk ik best wel crisisbestendig.
Instap moment?
jaapiyo zegt
KOOOOOP DAN!!!1!
ericc zegt
Europa moet steunen, anders volgt de rest. Ook andere industrieën!