Er is weinig animo bij Duitsers om de Duitse auto industrie financieel uit de brand te helpen met belastinggeld.
Het is dezer dagen elke dag paniek in de burelen van Autoblog. Ons bestaansrecht als voorvechters van het patriarchaat Duits premium staat namelijk onder existentiële druk. Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes en zelfs Porsche krijgen klap na klap. Waar moeten we straks nog over schrijven, als deze auto’s die iedereen wil steeds minder verkocht worden? Artikelen over Toyota en Cadillac lezen jullie allemaal niet…
Toch is het bijna elke dag bijltjesdag bij onze geliefde Duitse bedrijven. Tienduizenden banen op de tocht, tanende vraag uit China, EV’s die maar niet verkocht worden en afschrijven als een baksteen. Het is kommer en kwel. Tijd dus voor de Duitse bevolking om de nationale trots te redden met een belachelijk bak belastinggeld. Toch?
Nou ja, niet als het aan de Duitsers zelf ligt. Automobilwoche deed een onderzoekje onder ruim 5.000 respondenten. Zij zijn in het beste geval ‘verdeeld’ over de vraag of de Duitse overheid moet helpen met direct geld of indirecte ‘stimulering’ zoals subsidies en Abwrackprämien.
De respondenten kregen een vijfpunts schaal voorgeschoteld. Daarop konden zij aangeven of de overheid de auto industrie duidelijk sterker, sterker, hetzelfde, minder of duidelijk minder moest ondersteunen. Aan de extreme kanten zit er 26% in het kamp ‘duidelijk minder’, tegenover 18% die gaat voor ‘duidelijk meer’. 11% zegt ‘wat minder’, terwijl 12% ‘wat meer zegt’. De rest zit is het om het even. Een redelijk neutrale verdeling dus.
Kijkt men echter naar politieke affiliatie onder respondenten, tekent zich een ander beeld af. 37% van de CDU stemmers is voor meer steun aan de auto industrie. Maar echt helder is de aanhang van de linken Die Linke. 71% van hen is tegen staatssteun voor de auto industrie.
In het huidige politieke spectrum is dit wellicht weinig verrassend, doch als men een stukje verder denkt, is het dat eigenlijk wel. Nog niet zo heel lang geleden zouden juist ‘rechtse’ libertariërs zich tegen staatssteun hebben gekeerd. En zouden ‘linkse’ voorstanders van een grote overheid voor het redden van banen middels staatsgeld zijn geweest. Wie had gedacht dat de zijn schouders ophalende Atlas tegenwoordig van links komt. Het kan verkeren…Hoop jij dat de Duitse belastingbetaler jouw dikke BMW redt? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Als je hier op minder stemt ben je gewoon achterlijk. Geen auto industrie = geen duitsland. Als die bedrijven nu kappen komen ze in een super diepe crisis terecht. En de rest van Europa ook.
Misschien als ze niet net voor de bull run al hun crypto hadden verkocht, hadden ze wat meer te geven gehad. Miljardje ofzo.
stefanham zegt
Links zijn merendeel losers die eigenlijk vinden dat ze het recht hebben om onderhouden te worden door anderen. Dus wat zal hun die werkgelegenheid boeien..
Hawkeye72 zegt
Precies want vadertje staat, nivileren en herverdelen is de oplossing voor alles.
mashell zegt
Rechts zijn losers die graag macht over anderen uitoefenen, macht die de staat ze moet geven want autoriteit of natuurlijk overwicht hebben ze niet.
forzauno1 zegt
@mashell Wat een gezwets, retoriek van een loser..
Robert zegt
Zonder argumentatie op de persoon spelen. Hoe populistisch is dat?
werf76 zegt
Ach, het is wel direct. Iets wat links niet doet. Die doen dat met een omweg.
mashell zegt
Je maakt het persoonlijk zonder inhoudelijke argumenten en hebt dus de discussie verloren!
potver7 zegt
Joehoe… over het algemeen is het juist rechts die het geen bal interesseert hoeveel werkgelegenheid er is, zolang ze zelf maar winst maken. En na tig jaar rechtse regeringen hebben we deze puinzooi, maar is het alsnog de schuld van links? Hele knappe retoriek…
Hawkeye72 zegt
Mooi, zo’n M3
styns zegt
Juist! Ziet er gewoon goed uit.
PrettyAwesome zegt
Als vertegenwoordiging op de wegen mag wat mij betreft de zwaar overgewaardeerde Duitse aardappels en pk-kanonnen wel een tandje minder, zeg maar gerust een tandwiel of wat minder. Dan komt er weer iets meer variatie. Dat zeg ik dan kijkend naar het Nederlandse wagenpark kijk. Het is wat dat betreft een inspiratieloze in en in trieste verzameling hompen. Vwb de auto industrie is dit een stimulerende prikkel, die vooral niet leuk is, maar wel de innivativiteit hopelijk weer tot leven brengt. Voor allen die hun baan op de tocht voelen staan is het ruk, maar er zijn genoeg arbeidsplekken die al jarenlang onvervulde vacatures hebben. Dus; de wereld is niet alleen een auto industrie en durf verder te kijken.
mashell zegt
Staatssteun voor de industrie is ook een rare rechtse hobby. Daar heb je immers aandeelhouders voor, dividenden ontvangen als het goed gaat betekent ook investeren als het minder gaat anders ben je een uitvreter.
Maar zolang de auto industrie nog miljarden winsten maakt is het een non discussie.
Robert zegt
Inderdaad. “To big to fall” is dan het argument – kijk nog eens naar de bankencrisis van rond 2008, die GM, Chrysler en Ford deed wankelen. Met miljarden aan overheidssteun werden die gered, terwijl iedereen en z’n moeder wist dat dit gewoon een afstraffing was van decennia lang slechte auto’s bouwen gestuurd door slecht beleid en met een hoogmoed richting met name de Aziatische concurrentie. Overheidssteun die de overheidstekorten deed exploderen en uiteindelijk toch weer door de belasting betalende burger moet worden opgebracht.
560pk zegt
In de hele discussie wordt voorbijgegaan aan het feit dat Mercedes en VW een foute (of in ieder geval fout uitgewerkte) EV strategie hebben. De ID en EQ modellen zijn vormloze bananen en/ of veel te hoge blobs. Ook BMW, die niet de strategie van een aparte EV lijn volgt (volgde?!), krijgt momenteel klappen, maar die hebben een andere, incidentele, oorzaak.
Staatssteun om industrieën overeind te houden die een foute strategie hebben, heeft nog nooit gewerkt.
Staatssteun voor bedrijven die een incidentele dip te verwerken hebben, kan werken.
Het heeft helaas/gelukkig niets met links of rechts beleid te maken.
ouwedibbes83 zegt
Goed punt! Waar kwam die grote noodzaak vandaan om “vol in te zetten” op EV? Vanuit de markt of vanuit de staat / Europa? Verder ben ik het met je analyse eens, de aanleiding lijkt me echter ook relevant.
audirs3 zegt
@ouwedibbes83 Met name vanuit China, daar kopen ze bijna alleen nog maar EV’s, is de enige groeimarkt. De Duitse merken hebben daar dit jaar 30% ingeleverd…
Om nou Brussel de schuld te geven is enorm kortzichtig. En een merk als Tesla maakt dikke winsten en doet niks anders dan EV’s, dus daar kan het ook niet aan liggen.
fanboy zegt
@ouwedibbes83: De reden om op EV in te zetten is een andere discussie dan op een slechte manier inzetten op EVs.
Overigens is/was VW groot in China, en daar wordt alles EV. Dat doet ze ook pijn, in aantallen verkopen
petroldrinker zegt
Precies, de markt heeft absoluut niet gevraagd om die duracell konijnen, dat was toch echt de EU die met een achterlijke wetgeving kwam om vanaf 2030/35 geen ICE meer toe te laten nieuw….
fanboy zegt
@petroldrinker: De markt heeft WEL gevraagd om EVs. Alleen niet van die dure zetpillen.
De Chinese markt gaat helemaal naar EV en daar heeft VW (en andere Duitse merken) echt veel marktaandeel verloren. Dat is denk ik de hoofdreden dat ze niet meer mee doen met de grootste fabrikant zijn.
Europese en Amerikaanse markt vraagt ook wel degelijk om EVs, alleen dat zijn veel Tesla’s, wat Stellantis dingetjes, en wat meer de BMWs.
BMW had laatst ook zwaar verlies op de ICE modellen terwijl ze een groei hadden met hun EVs.
Redrum zegt
Nee, je snapt het niet. VW en de anderen maakten hun winsten in China.
De Chinezen kopen volop EV en dat kunnen ze beter ….. paniek!
Wat men in Spanje of Griekenland denkt/koopt, boeit weinig.
JelmerS zegt
Die Duitsers hebben een pact met de duivel gesloten in China. De markt bedienen met een verplichte samenwerking met een Chinees bedrijf die gewillig mee kijken en snel leren. Alle kennis en kunde zo weggekiepert. De keus voor steun is meer uit nationalisme dan uit liberalisme, en uiteraard meer vertegenwoordigd op rechts.
mark997gt3 zegt
Ik zag dat de Porsche aandelen redelijk laag staan. Delen natuurlijk ook mee in de malaise. De verkopen in China -15%. Echter alle andere continenten in de plus.
Op een of andere manier wel vertrouwen in Porsche. Het clientèle is denk ik best wel crisisbestendig.
Instap moment?
jaapiyo zegt
KOOOOOP DAN!!!1!
ericc zegt
Europa moet steunen, anders volgt de rest. Ook andere industrieën!
R zegt
Wat mij altijd fascineert aan t linkse volk, is dat ze werkelijk waar geen enkel besef hebben van de realiteit. Alles moet groen / als mensen niet willen werken moeten we ze geld geven , als er 10.000.000 vluchtelingen ons land in willen moeten we dat toelaten…..maar ondertussen begrijpen ze niet dat de enigszins kapitalistische inslag van de wereld voor al die hobbies zorgt. ‘Geen geld meer naar de auto industrie …..7.500.000 Duitsers zonder baan. Al de standpunten die links heeft zijn meestal de grondslag voor complete anarchie….je gelooft me niet, prima, kijk naar Rusland 1914, kijk naar Venezuela , kijk naar ieder land waar smerige linkse honden t voor t zeggen hebben…..compleet verwoeste samenlevingen, waar uiteindelijk de linkse macht leeft als Keizers en onbeperkte financiële middelen. Zo’n ontzetten dom
Volk.
Heinzzz zegt
Ik begrijp dat je je aow premie al hebt overgemaakt naar de oosterburen? Die wil je dan vast ook niet hebben…
Robert zegt
Onze ‘enigszins kapitalistische inslag’ van een kwart eeuw conservatief-liberaal beleid is de bron van alle ellende waarin we nu verkeren. Uitstelgedrag, kortetermijnpolitiek, bezuinigingen, marktwerking, decentraliseren van overheidstaken en vooral het totaal negeren van (nood)signalen vanuit de mensen en maatschappij die het weten, hebben ertoe geleid dat de welvaartsgroei die onze maatschappij kent, voor 80% bij het bedrijfsleven en de topinkomens terecht komt, en maar voor 20% bij de burgers. En toch geloven helle volksstammen nog steeds dat het ‘de schuld van links’ is.
Let’s face it. Er worden véél meer auto’s geproduceerd dan dat er vraag naar is. Of ze nu uit China komen, Europa of de VS, dat maakt geen ene donder uit. Nu miljarden pompen in een industrietak die overvoerd is, terwijl er andere bedrijfstakken zitten te schreeuwen om personeel – dáár zou je wat mee kunnen en moeten doen.
En nee, het is ook niet de schuld van China. Ook in China staan hele industrieterreinen vol met onverkochte auto’s. Het is enkel aan de dominantie van de Partij te danken dat ze met veel kunst- en vliegwerk en een flinke portie creatief boekhouden de groeicijfers ‘hoog’ houden, maar zeer veel economen zijn er van overtuigd dat ook die economie enorme klappen krijgt. En met een vergrijzing in aantocht die dubbel zo groot is als de onze, gaan zij het nog véél zwaarder krijgen.
mashell zegt
Wat mij fascinereerd aan het rechtse volk is dat ze het totaalplaatje van de samenleving niet zien. Dat een samenleving is wat het woord zegt, mensen die samen leven. Als je te weinig aan ontwikkelingssamenwerking doet je dan migratie krijgt. Als je de salarissen van de directeuren en dividend uitkeringen veel sneller laat stijgen dan de salarissen van de medewerkers dat die dan ontevreden worden en gaan muiten. Dat het absurd is dat als het goed gaat met een bedrijf de winst onder de aandeelhouders verdeeld wordt en als het slecht gaat het bedrijf de hand ophoudt bij de staat.
En kijk eens naar rechts geleide landen, VS waar racisme weer helemaal terug is. Rusland en Hongarije waar minderheden zoals de LGBTQIA+ gemeenschap schaamteloos onderdrukt worden. Israël waar ze de Palestijnen al jaren onderdrukken en als die daartegen in opstand komen ze rigoureus worden uitgeroeid alsof ze in Israël niet weten wat een holocaust is.
Het VK waar de Brexit een armoede val gecreëerd heeft. Nederland dat een huizencrisis heeft laten ontstaan omdat dat goed was voor de achterban van de VVD die veel onroerend goed bezit.
Het probleem met die domme rechtse mensen is dat ze alleen aan zichzelf denken en de belangen van de anderen in de samenleving verkwanselen en ze niet doorhebben dat zoiets niet eeuwig kan duren en het altijd resulteert in opstand.
jaapiyo zegt
Deze comment verdient een mooie soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=U06jlgpMtQs.
Overigens zijn rechten van minderheden nooit echt een sterk punt geweest van collectivistische ideologieen. Daar heb je toch echt ideologie voor nodig die uitgaat van het individu en dus individuele (civiele) rechten, zoals liberalisme en/of libertarisme, die nu eenmaal wat beter samengaan met kapitalisme (individueel bezit) en andere pilaren van ‘rechts’ beleid. En zoals een beroemde quoot daarover luidt: het is het slechtste systeem wat we kennen…op alle andere systemen na die we kennen.
mashell zegt
Dat is wel een heel vreemde kronkel, dat rechten van minderheden door individualistische ideologieën als liberalisme en/of libertarisme gewaardborgd worden. Dat is helaas alleen in theorie zo (net als in communisme in thoerie iedereen gelijk is maar de leider dan toch opvallend vaak veel welvaart geniet dan de rest) worden ook de grondbeginselen van het libertarisme en liberarisme altijd meteen met voeten getreden. Volgens het libertarisme mag je wat van een ander is niet vernielen, dus je moet natuur, lucht, water intact houden maar dat kost geld en moeite en dus dat dan ze maar even niet. Het liberalisme streeft de hoogste vrijheid van het individu na, dat betekent dat je zelf mag bepalen waar je mag wonen onafhankelijk van waar je geboren bent. Dus als Yeşilgöz een echte liberaal dan zou ze in de weekenden bij het aanmeld centrum in Ter Apel staan met een spandoek met “welkom!” er op.
Eigenlijk falen al de ideologieën omdat het de menselijke natuur is het streven is zijn eigen positie te verbeteren en dat ook te koste van anderen en ten koste van het gemeenschappelijke. Daarom is het zo dat omdat we nou eenmaal een kapitalistisch systeem hebben we het collectief belang moeten blijven beschermen tegen extremistische ideologieën als libertarisme en de manier waarop we dat doen heet socialisme.
fanboy zegt
@R:
Je ziet zelf het hele plaatje niet. Rechts wil eerder (ongelimiteerde?) economische groei, wat helemaal niet zo maar goed zonder immigranten. Want we krijgen veel te weinig kinderen in Europa en wie gaat nou eigenlijk het werk doen?
Van zowel links als rechts zijn vrij makkelijk extremen te vinden die complete landen hebben verwoest.
dracae zegt
Het is best bijzonder dat gedoe met wat zogenaamd ‘links’ en ‘ rechts’ is. Die termen werken niet bepaald . Als je er een as bij doet, zoals het politiek kompas , ‘ vrijheid’ naar ‘ autoritair’ .. wordt het iets beter, maar het blijft een rare manier om te proberen een irrationeel gegeven in een paar woorden te vangen.
In de VS vinden ze ons, bijvoorbeeld Zweden ‘ socialistisch’ , dus links.. maar ze vinden ook dat ‘ kapitalisme’ ‘rechts’ is. Bij kapitalisme ( ik stop met de aanhalingstekens) hoort alleen eigenlijk dit soort reddingsacties door de overheid niet. En toch heeft de VS z’n industrie gered en Zweden niet..
Persoonlijk weet ik het ook niet, want aan de ene kant is het nogal frustrerend dat aandeelhouders er wel met de winst vandoor gaan, vaak met geen of minimaal belastingen eraf, terwijl ‘wij’ als belastingbetalers ze dan wel moeten redden.. Maar… maar.. ik zie het verdwijnen van strategische industrie ook als een enorm groot maatschappelijk en economisch probleem.
Kapitalisme heeft regels nodig, om de scherpe kantjes eraf te halen.. zowel voor de gewone mensen als voor de industrie. Alleen is tegenwoordig de industrie helpen blijkbaar rechts.. en mensen helpen links..
Totale koeiepoep.. wat we nodig hebben is niet links of rechts, maar een goede balans en Nederland, West Europa had dat redelijk voor elkaar.. maar we breken het nu al jaren lang weer af.
Redrum zegt
Kijk, …. Ik vraag me ook altijd af in heel die discussie dat sinds enkele jaren het Centrum precies niet meer bestaat.
Men dwingt mensen te kiezen precies of link of rechts de waarheid in pacht hebben.
Men heeft allebei goede en debiele ideeën dus in een centrum komt men overeen welke men kiest.
You win some, you lose some maar je gaat tenminste samen door.
Het ziet er echter naar uit dat velen dit niet meer kunnen behappen…..zeer verontrustend.
Jurgen zegt
Alarmerend om te zien dat mensen nog steeds geloven in linkse of rechtse oplossingen en ideeën.
mashell zegt
Je hebt het allemaal al opgegeven?
Redrum zegt
Hij heeft een punt
Fernando zegt
Ik vrees dat het einde van Autoblog voorbij is. Er zijn nu al weinig lezers en als ze alleen nog over Toyota en Cadillac gaan schrijven dan is het helemaal op.
Deze week nog gelezen dat 34% van de Duitse e-car rijders teruggaan naar d-cars (dinosapcars).
In geen enkele sector gaan de klanten met plezier terug naar de oudere techniek.
Heb zelf zonnepanelen (36stuks), warmtepomp en thuisaccu maar een EV komt er momenteel niet in.
Als ik zondags in een rotvaart naar de bakker rij moet ik heel voorzichtig terug naar huis rijden wil ik niet in the middle of nowhere met een lege accu staan. Dat probleem heb ik zelfs niet bij de benzine slurpende Viper.
audirs3 zegt
@Fernando Hoe ver moet jij rijden voor de bakker?
Fernando zegt
Op een zondag is dat toch 63km. Ja dat is het nadeel als je rustig wil wonen en hoog boven de rivieren.
Uiteraard rij ik niet zo ver om brood, is metamofoor. Heb een weekend een Taycan mogen proef rijden maar na 55 minuten was ie leeg. Was nochtans met een 100% volle accu vertrokken, dus mijn rijgedrag is niet geschikt voor een e-car.
audirs3 zegt
@Fernando Dat soort onderzoeken zijn wel gekleurd. Wij hebben zelf bijvoorbeeld ook een EV als lease auto, maar waarschijnlijk gaat die binnenkort eruit omdat er van baan wordt gewisseld, en komt er denk ik een ICE of hybride voor in de plaats. Voornamelijk omdat een nieuwe EV te duur is en goede occasions (bijvoorbeeld Ioniq 5) nog heel erg schaars zijn, duurt nog 2 jaar ofzo voordat die uit de lease komen.
Feit is nog wel dat de EV markt zowel in Nederland als wereldwijd behoorlijk groeit, en ICE stagnerende is.
fanboy zegt
@Fernando: Jemig wat een onzin
fanboy zegt
@Fernando: overigens is 34% vrij laag vind ik, voor een land dat een enorme fossiele auto industrie heeft.
Dus de overige 66% van de EV rijders zijn ze al kwijt want er worden weinig goede EVs gemaakt door de echt grote merken. Alleen BMW en Porsche lijkt het goed te lukken maar die zijn niet in alle segmenten actief.
Fernando zegt
1 op 3 EV rijders die terug gaan naar ICE terwijl de EV superieur is schijnt mij niet direct laag te zijn. E-cars zijn prima (in Duitsland) voor wie niet verder rijdt dan de kerktoren. De rest heeft er echt geen boodschap aan. Heb geen zin om ieder uur een uur te staan laden. Dan kan ik mij evengoed aansluiten bij Scientology.
fanboy zegt
@Fernando: Maar waarom blijf je nou die onzin verkopen?
Ik ga echt niet beweren dat een EV handig is als je persee 200+ wil knallen op de autobahn, helemaal in de winter.
Maar ieder uur aan de lader, wat een onzin. Je kunt prima lange afstanden.
En 2 op de 3 die niet terugkeren naar ICE in een land die bouwt op ICE industrie is niet handig. In China gaan ze sowieso niet terug naar ICE en daar is o.a. VW veel marktaandeel verloren.
Dat is al de hoofdreden dat ze niet meer de grootste autofabrikant zijn.
Redrum zegt
@fernando het punt is natuurlijk wel dat jij en ik hoe langer hoe minder meetellen. (En terecht)
Ik vermoed ook dat jouw kinderen of kleinkinderen nog er geïnteresseerd zijn in cassettes, CDs, …
Fernando zegt
Ben 58 mijn dochtertje net 5 dus moet nog even wachten om opa te zijn. Ja dat is het nadeel als je laat begint.
Mijn echtgenote van 24 gebruikt bijna uitsluitend LP´s. Ja als DJ heeft ze wel oor voor kwaliteit en dat zijn geen snotneuzen of mp3´s.
MarcoM zegt
Auto’s zijn te duur geworden waardoor men langer blijft doorrijden met de bestaande auto. Onbetrouwbare overheid door opeens wegvallen van subsidies en andere prikkels, tja dan snap ik wel dat die markt stil valt, ook in Nederland zelfs.
China rukt op met goedkopere auto’s, dat is slikken misschien, maar we ontkomen er niet aan.
mashell zegt
Zijn auto’s als percentage van het inkomen ook echt duurder geworden? Ik denk dat het wel meevalt. Auto’s zijn steeds beter geworden waardoor er steeds minder noodzaak voor een nieuwe auto is.
Chinese auto’s hier zijn slechts gerommel in de marge. Maar Chinese auto’s in China die gekocht worden door Chinese klanten die dus geen Duitse auto meer kopen, dat doet de Duitse auto industrie echt pijn, de grootste afzetmarkt valt in rap tempo weg.
MarcoM zegt
@mashell: wat kostte een auto in 2012 en een soortgelijke in 2024. De salarissen zijn wel gestegen, maar men heeft geen 25k of meer er voor over om dat voor een auto te besteden. China snapt dat en ja, de kwaliteit is minder, maar dat boeit het gros van de mensen niet eens meer.
Redrum zegt
Het gaat niet enkel over autos natuurlijk. Het besteedbaar inkomen is uiteraard gestegen maar alle uitgaven daarrond, veel meer. (Huizen, autos, boodschappen, vakanties,….)
erwh zegt
Na jaren miljarden winsten van de Duitse autoindustrie ken ik wel een groep die goed gevulde zakken heeft voor een mooi steunpakket. Maar ja de aandeelhouders zien natuurlijk niet graag het geld de andere kant op stromen.
bitd zegt
De discussie in Duitsland gaat eigenlijk niet eens om subsidie maar om het terugdraaien van oa extreme energiebelasting, zodat de industrie weer kan concurreren. Daarnaast, waar denk je dat het subsidievraagstuk vandaan komt? In mijn ogen door de vraag van links om niet 10k mensen eruit te werken bij Volkswagen bijvoorbeeld.
Ondernemers zitten te snakken om minder regels, een betere interne EU markt, minder overheidsbemoeienis, etc. Niet om meer ingrijpen.
mashell zegt
En waar ondernemers naar snakken (gruwelijk woord trouwens) moet je ze juist niet geven! Want waar ze naar smakken is gemakkelijk zaken doen met weinig regels, maar gemakkelijk zakendoen maakt lui en wie lui is verliest de concurrentie strijd. We hebben dus meer en strengere regels nodig, die wakkeren innovatie aan en omdat vroeg of laat strenge veiligheid- en milieuregels overal ter wereld zullen gelden (niemand wil in de smeer of in gevaar wonen) en wie er als eerste mee was die heeft een concurrentie voordeel. Ondernemers moeten ondernemen en niet luieren!
petroldrinker zegt
Denk dat ondernemers juist eerder zullen stoppen met nog meer achterlijke regeltjes zoals de emissie zones etc… Ze zijn er om geld te verdienen, niet om geld te verliezen omdat ze overal tig keer meer tijd aan kwijt zijn etc omdat een roverheid denkt het beter te weten voor het vak van de ondernemer waar de ambetaan (vrijwel) niks van weet en gewoon ondernemertje wilt pesten….
Redrum zegt
En waar leg je de grens. Akkoord, er zijn veel (absurde) regels of toch teveel bureaucratie maar of je dan kan zeggen: alles op de schop en laat ze het zelf maar uitzoeken. Disaster waiting to happen.
Het gaat over een eerlijk speelveld, ondernemers zijn er niet specifiek op tegen maar het moet wel eerlijk gebeuren.
citroen55 zegt
Het ging goed, de kas werd steeds meer gevuld, de bedrijven werden vetter en door gingen ze “minder bewegen”. M.a.w. ze hebben één stap naar voren gedaan en twee terug in hun beleid. Duitsland is veel te duur en gigantisch bureaucratisch en dat wraakt zich nu, in combinatie met een niet goed vooruitkijkend beleid. Een wat zwabberende ministerie van EZ dat hals over kop de premie voor elektrische automobielen stop zette, is natuurlijk ook geen bijdrage geweest. En de concurrentie heeft, zoals we weten, ook niet stil gezeten en komt met aantrekkelijker geprijsde auto’s. Er komen verkiezingen aan, dan zal het thema werknemers en zekerheid uitgebreid aan het licht komen. Maar zolang werknemers meer loon eisen, vind ik ondersteuning met belastinggeld niet verteerbaar, iedereen moet water bij de wijn doen, dus ook de te dure werknemers in deze tak van industrie.
fapfap zegt
Ik vind alles beter dan het zoveelste BMW artikel, dit lijkt wel BMW-blog geworden in de laatste jaren.