Enorme glazen panoramische daken zijn tegenwoordig helemaal hip & happening, maar in 99% van de gevallen kunnen ze niet open en zijn ze eigenlijk “voor de sier”. In Amerika denken ze daar anders over en zijn ze van mening dat zo’n dak ook gewoon open moet kunnen. En dus heeft Ford voor de nieuwe Lincoln MKZ een enorme lel van een schuifdak ontwikkeld.
De oppervlakte van het open dak is volgens Lincoln maar liefst 1,41 m2 en er zijn 2 elektromotoren nodig om het dak in 10 seconden te openen of te sluiten. Dat ziet er natuurlijk geweldig uit, maar ik vraag me dan wel af hoe het zicht naar achteren is als het dak open is. Je moet dan namelijk door 2 lagen glas kijken om iets te kunnen zien.
En als je dat combineert met het feit dat de gemiddelde leeftijd van Lincoln klanten op 65+ ligt dan heb je volgens mij een recept voor levensgevaarlijke situaties. Wellicht was het verstandiger geweest als Lincoln voor een soort ‘harmonica’ oplossing had gekozen zoals men dat had bij de Stilo.
Of dit dat ook leverbaar gaat worden op de nieuwe generatie Mondeo waar de MKZ op is gebaseerd durven we nog niet te zeggen. Video!
Zo kan het dus ook (Stilo):
douwe zegt
als ze graag dubbel glas bij de achterruit willen, moet dat toch makkelijker kunnen
betonstaal zegt
MKZ, Mond en Klauw Zeer, ongelukkige naam.
towi1989 zegt
Koop dan een cabrio!
bullgod76 zegt
Ach sinds wanneer kijken mensen van deze leeftijd nog achterom? Dus dit schuifdak hoeft helemaal geen probleem te zijn.
betonstaal zegt
@bullgod76: en/of opzij?!
betonstaal zegt
Nieuwe MKZ wordt trouwens een Hibriet.
robbie zegt
@betonstaal: een hybride bedoel je? Dat was de vorige ook al. Niks nieuws dus.
lambo4all zegt
Voegt het merk toch nog iets nuttigs toe aan de wereld. Waar caddilac in mijn ogen redelijk is geslaagd het oma imago van zich af te schudden is lincoln nog steeds een bejaardenbak.
alfamail zegt
MKZ
Was toch mond en klauw zeer….????
Ach die Yanks weten dat natuurlijk niet evenmin als destijds de Italianen met hun Croma…
Wessee zegt
@alfamail: Idd, want de hele wereld moet zich aanpassen aan onze taal!
bonkers zegt
Ja die is best groot
Hupke zegt
Heel interessant dat schuifdak, is dit dan een landaulette of moet de achterruit dan ook open kunnen?
Het enige wat ik me afvraag is of die dubbele achterruit niet te veel wind vangt als je aan het laagvliegen bent, maar dan kan je altijd nog die ruit toe doen.
Het is een goed idee, nu niet dat ik daarvoor per se deze wagen zou kopen. Achteraf gezien gebruik je zo’n panoramisch dak toch niet maar het is wel leuk.
joosthoeve zegt
@Hupke: Geheel geen Landaulet. Bij een Landaulet is het achterste gedeelte cabrio, maar het bestuurdersgedeelte gesloten. Dit is gewoon een gigantische schuifdak.
robbie zegt
@Hupke: de definitie van een Landaulet:
“an enclosed sedan or coupé with a folding top at the extreme rear quarter, over the rear seat.”
james125 zegt
Leuk, beetje 911 Targa-achtig.
lincoln zegt
wat een omslachtig kutding ..
die pui is best groot ..
het dakgat wat je overhoudt gaat nergens over ..
Twingo vouwdakkie rules de pan uit ..
norge zegt
@lincoln: Je houdt niet van modern lincoln spul he?
lincoln zegt
@norge:
ik wou dat het kon ..
fiestafeest zegt
Het dak van de stilo was echt geweldig zeker in combinatie met de abarth :-D ene achter uit kijken in die lincoln kan ook altijd nog via de spiegels dus ik zeg doen
Esprit_de_Flandre zegt
Wie gebruikt nu nog een schuifdak, in deze tijden van automatische airco?
Als het al open gaat, dan meestal maar op een kiertje, voor wat frisse lucht. Ik heb nog nooit een auto zien rijden met een groot gat in het dak…
potjak zegt
@Esprit_de_Flandre: Haha, daar heb je gelijk in of men heeft bij Lincoln een vooruitziende blik. Met de huidige benzineprijzen laten steeds meer mensen de airco uit. Dan is een schuifdak best een lekker optie.
fortuna zegt
@potjak: en een open dak geeft geen meerverbruik?
potjak zegt
@fortuna: uhm… daar had ik even géén rekening mee gehouden :)
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
ik zet in elke auto waar ik van denk dat ik em langer ga houden meteen een zaag in het dak om een schuif/kanteldak in te bouwen ..
vind het helemaal geweldig ..
Hubert zegt
@Esprit_de_Flandre:
Heb panoramadak en climate control.
Dak staat altijd open (behalve bij hoge snelheden, +150kmh)
en climate control staat maar sporadisch aan.
Is gewoon heerlijk, een open dak.
fortuna zegt
@robbie “Dat ziet er natuurlijk geweldig uit, maar ik vraag me dan wel af hoe het zicht naar achteren is als het dak open is. Je moet dan namelijk door 2 lagen glas kijken om iets te kunnen zien.”
Van een Porsche Targa had je dat nooit gezegd…
mashell zegt
@fortuna: dubbel glas wordt ook in de meeste woningen niet als een probleem gezien.
j00rs zegt
De Renault Espace heeft al jaren een groot glazen dak dat ook voor een groot deel open kan. Maar dat is wel een helemaal vlak dak, wat het natuurlijk een stuk eenvoudiger maakt
j00rs zegt
@j00rs: Oh zie net dat het dak van de Lincoln echt maar uit een stuk bestaat, dan is het idd wel een enorme plaat glas die openschuift
blownbird79 zegt
@j00rs: Evenals de 2004 tot heden Cadillac SRX
corvettez06 zegt
tuurlijk het is weer amerikaans , dus moeten we het weer afzeiken , is toch gaaf gedaan? , zeik niet zo zeg , ga het dan lekker zelf ontwikkelen.
fatique zegt
Ik denk stiekem toch dat het om een 1 april grap gaat, best gewaagde actie anders ;)
a3aan zegt
Machtig!
Northwestern zegt
Als je toch een groot schuifdak wilt…
mopar zegt
@Northwestern: Icm met een van de lelijkste wagens ooit….
baasbas zegt
Ben benieuwd tot welke snelheid die glazen airbrake blijft zitten…
Hubert zegt
@baasbas: gangbare eisen zijn dat dak moet kunnen werken tot 250-300kmh. Dus dat zit wel goed.