Enorme glazen panoramische daken zijn tegenwoordig helemaal hip & happening, maar in 99% van de gevallen kunnen ze niet open en zijn ze eigenlijk “voor de sier”. In Amerika denken ze daar anders over en zijn ze van mening dat zo’n dak ook gewoon open moet kunnen. En dus heeft Ford voor de nieuwe Lincoln MKZ een enorme lel van een schuifdak ontwikkeld.
De oppervlakte van het open dak is volgens Lincoln maar liefst 1,41 m2 en er zijn 2 elektromotoren nodig om het dak in 10 seconden te openen of te sluiten. Dat ziet er natuurlijk geweldig uit, maar ik vraag me dan wel af hoe het zicht naar achteren is als het dak open is. Je moet dan namelijk door 2 lagen glas kijken om iets te kunnen zien.
En als je dat combineert met het feit dat de gemiddelde leeftijd van Lincoln klanten op 65+ ligt dan heb je volgens mij een recept voor levensgevaarlijke situaties. Wellicht was het verstandiger geweest als Lincoln voor een soort ‘harmonica’ oplossing had gekozen zoals men dat had bij de Stilo.
Of dit dat ook leverbaar gaat worden op de nieuwe generatie Mondeo waar de MKZ op is gebaseerd durven we nog niet te zeggen. Video!
Zo kan het dus ook (Stilo):
als ze graag dubbel glas bij de achterruit willen, moet dat toch makkelijker kunnen
MKZ, Mond en Klauw Zeer, ongelukkige naam.
Koop dan een cabrio!
Ach sinds wanneer kijken mensen van deze leeftijd nog achterom? Dus dit schuifdak hoeft helemaal geen probleem te zijn.
@bullgod76: en/of opzij?!
Nieuwe MKZ wordt trouwens een Hibriet.
@betonstaal: een hybride bedoel je? Dat was de vorige ook al. Niks nieuws dus.
Voegt het merk toch nog iets nuttigs toe aan de wereld. Waar caddilac in mijn ogen redelijk is geslaagd het oma imago van zich af te schudden is lincoln nog steeds een bejaardenbak.
MKZ
Was toch mond en klauw zeer….????
Ach die Yanks weten dat natuurlijk niet evenmin als destijds de Italianen met hun Croma…
@alfamail: Idd, want de hele wereld moet zich aanpassen aan onze taal!
Ja die is best groot
Heel interessant dat schuifdak, is dit dan een landaulette of moet de achterruit dan ook open kunnen?
Het enige wat ik me afvraag is of die dubbele achterruit niet te veel wind vangt als je aan het laagvliegen bent, maar dan kan je altijd nog die ruit toe doen.
Het is een goed idee, nu niet dat ik daarvoor per se deze wagen zou kopen. Achteraf gezien gebruik je zo’n panoramisch dak toch niet maar het is wel leuk.
@Hupke: Geheel geen Landaulet. Bij een Landaulet is het achterste gedeelte cabrio, maar het bestuurdersgedeelte gesloten. Dit is gewoon een gigantische schuifdak.
@Hupke: de definitie van een Landaulet:
“an enclosed sedan or coupé with a folding top at the extreme rear quarter, over the rear seat.”
Leuk, beetje 911 Targa-achtig.
wat een omslachtig kutding ..
die pui is best groot ..
het dakgat wat je overhoudt gaat nergens over ..
Twingo vouwdakkie rules de pan uit ..
@lincoln: Je houdt niet van modern lincoln spul he?
@norge:
ik wou dat het kon ..
Het dak van de stilo was echt geweldig zeker in combinatie met de abarth :-D ene achter uit kijken in die lincoln kan ook altijd nog via de spiegels dus ik zeg doen
Wie gebruikt nu nog een schuifdak, in deze tijden van automatische airco?
Als het al open gaat, dan meestal maar op een kiertje, voor wat frisse lucht. Ik heb nog nooit een auto zien rijden met een groot gat in het dak…
@Esprit_de_Flandre: Haha, daar heb je gelijk in of men heeft bij Lincoln een vooruitziende blik. Met de huidige benzineprijzen laten steeds meer mensen de airco uit. Dan is een schuifdak best een lekker optie.
@potjak: en een open dak geeft geen meerverbruik?
@fortuna: uhm… daar had ik even géén rekening mee gehouden :)
@Esprit_de_Flandre:
ik zet in elke auto waar ik van denk dat ik em langer ga houden meteen een zaag in het dak om een schuif/kanteldak in te bouwen ..
vind het helemaal geweldig ..
@Esprit_de_Flandre:
Heb panoramadak en climate control.
Dak staat altijd open (behalve bij hoge snelheden, +150kmh)
en climate control staat maar sporadisch aan.
Is gewoon heerlijk, een open dak.
@robbie “Dat ziet er natuurlijk geweldig uit, maar ik vraag me dan wel af hoe het zicht naar achteren is als het dak open is. Je moet dan namelijk door 2 lagen glas kijken om iets te kunnen zien.”
Van een Porsche Targa had je dat nooit gezegd…
@fortuna: dubbel glas wordt ook in de meeste woningen niet als een probleem gezien.
De Renault Espace heeft al jaren een groot glazen dak dat ook voor een groot deel open kan. Maar dat is wel een helemaal vlak dak, wat het natuurlijk een stuk eenvoudiger maakt
@j00rs: Oh zie net dat het dak van de Lincoln echt maar uit een stuk bestaat, dan is het idd wel een enorme plaat glas die openschuift
@j00rs: Evenals de 2004 tot heden Cadillac SRX
tuurlijk het is weer amerikaans , dus moeten we het weer afzeiken , is toch gaaf gedaan? , zeik niet zo zeg , ga het dan lekker zelf ontwikkelen.
Ik denk stiekem toch dat het om een 1 april grap gaat, best gewaagde actie anders ;)
Machtig!
Als je toch een groot schuifdak wilt…
@Northwestern: Icm met een van de lelijkste wagens ooit….
Ben benieuwd tot welke snelheid die glazen airbrake blijft zitten…
@baasbas: gangbare eisen zijn dat dak moet kunnen werken tot 250-300kmh. Dus dat zit wel goed.