Lincoln presenteert op de autoshow van Los Angeles zijn vlaggenschip voor het modeljaar 2009. Deze MKS-sedan werd in conceptvorm voorgesteld op de Detroit Motor Show van 2006 en is niet te verwarren met de afgeleide MKR die er een jaar later stond. Bij de lancering zal de luxe sedan niet met een V8 beschikbaar zijn, iets dat voor veel Amerikanen waarschijnlijk moeilijk te verkroppen is.
Evenmin heeft de TwinForce-techniek deze auto gehaald. De direct ingespoten, twin-turbocharged motor, die ook met bio-ethanol overweg kan (voor het eerst te zien in de MKR), zal niet in de MKS te vinden zijn.
Onder de motorkap van de Lincoln met de kenmerkende grille zal aanvankelijk een opgewaardeerde versie van de 3.5 V6 Duratec te vinden zijn. Deze 3.7 V6 levert 276 pk en 360 Nm koppel. Na een jaar zal er een nog potentere geblazen V6 geïntroduceerd worden, die de specs van de Twin-Force benadert, maar de naam niet draagt.
Zoals gewoonlijk met Amerikaanse auto’s is de prijs zeer schappelijk: vanaf 38.000 dollar heb je in de VS al een MKS. Leuke speeltjes voor op de sedan zijn onder andere het ‘EasyFuel system’, dat de brandstoftank automatisch afsluit als hij vol is, een 5.1 Surround Sound-systeem (THX-certified) en een spraakgestuurd navigatiesysteem.
Om de MKS aan de man te brengen in de V.S. is rappert Common ingehuurd, die Magic Johnson vervangt om het Ford-merk ‘hipper en cooler’ te maken.
Update 18:30 – Jim Farley, de nieuwe marketingchef van Ford, heeft op een bijeenkomst aan de vooravond van de L.A. autoshow laten weten de mogelijkheden te verkennen om Lincoln ook buiten Noord-Amerika te verkopen. Het zou dus kunnen dat de MKS en zijn opvolgers naar Europa komen (met Ali B. als poster boy?). Een goed idee?
Het volledige persbericht van de Lincoln MKS is hier te lezen.
Stiggie zegt
“geen mening”
Stiggie zegt
Ik word er warm noch koud van.
Blok zegt
276 pk voor een 3.7 V6? Heb ik wel eens beter gezien…
GeoBem007 zegt
Lijkt me nog iets voor een opa :P
smoke zegt
@Stiggie
Dus toch een mening
@Blok
Het is ook geen scheurijzer…Bovendien valt het best mee met de pk’s: de Citroën 3.0 V6 bijvoorbeeld levert 207 pk, de 3.0 V6 van PSA heeft er 211.
Daarmee hebben deze Europese motoren minder pk’s per liter dan de Duratec 37 van Ford.
Dotternetta zegt
De pk’s per liter kun je volgens mij pas goed vergelijken als je het verbruik er ook bij betrekt.
RubenBaeten zegt
En koppel natuurlijk.
Tribe zegt
Mooie wagen hoor! :)
Zeker al krijg je deze in een mooie donkere kleur.
WRCSP zegt
Opzich niet verkeerd, een grote auto voor 38.000 dollar. En dan zie je de dollarkoers en dan is het opeens een auto die minder kost dan een beetje Golf. Jammer dat we hier BPM en BTW hebben, anders was het een leuk alternatief voor een middenklasser geweest.
Robin zegt
ze houden hem daar he? ;-)
Timmie zegt
Op de tweede foto lijkt die precies als 2 druppels water op een VW Jetta…
Racer X zegt
Echt walgelijk kan ik ‘m niet vinden, maar een beauty is het evenmin… De achterkant doet me heel vaagjes denken aan een Rover 75, kan aan mij liggen.
Jan C. zegt
@Racer X, ik dacht meer aan een Koreaan, maar toch, wellicht is het de kleur, ik vind hem wel mooi.
Japie zegt
Erg mooie wagen,….om alle GM/FORD/CHRYSLER/ed. haters die eigenlijk niet weten waarom,…..eens fijn tegen te spreken. Lijkt me heerlijk om mee te rijden en ziet er indrukwekkend uit!!
Voor 27.000 euro !!! ik bedoel,…wie is er nu gek!!
W!d zegt
zijn de amerikanen ook al copycats? ;)
De grille heeft wel wat.. alleen jammer dat het zo’n lelijk logo heeft.
@Robin, ik vind hem er erg europees uitzien, dus wie weet met een ander logo ;) ?
Enzo zegt
Prachtige wagen, ik zou veel liever hebben dat ze Lincoln hier gaan verkopen dan Cadillac. kijk ook eens op http://www.lincoln.com voor de andere mooie modellen.
Enzo zegt
@ Timmie
Whahaha… wat een onzin…
Bramzel zegt
Mooie auto hoor, een stuk beter dan de rotzooi die ze de afgelopen jaren in die klasses in de US produceerden…
peter zegt
De binnenkant ziet er op de fotos voor een Amerikaan abnormaal strak en goed afgewerkt uit.
Vraag is of ze met hun dikke vingers aan zo’n kleine knopjes kunnen. En waar zit de shotgun houder?
Japie zegt
@ peter: wat een vooroordelen; hoop wel dat je opmerking met een ;) bedoelt was?
peter zegt
natuurlijk :-) Niet dat ik een positieve mening heb over amerikaanse autos, is ook heel moeilijk
bakkerst zegt
ik wacht nog even op de MKR..
die ziet er toch lekkerder uit met zn masieve grille,
voor de rest niet slecht hoor, en de interieurs van lincoln zijn al jaren top
(in de concepts tenminste) dus dat verbaast me niet.
ik ben benieuwd of de prestaties boven de prijs uitstijgen..
Arie Nap zegt
Op die eerste foto lijkt het net of dat ding een beetje aan het driften is :)
rob(botje) zegt
@arie nap of het is gewoon een kromme auto
rider zegt
ZIET ER BEST GOED UIT. alleen de middenconsole ziet er een beetje ouderwets uit. net een oude radio. maar voor de rest is het goed en overzichtelijk gehouden.
jimmy zegt
wat een GRAFBAK! Vooral met dat kruis op die lompe neus is het feest compleet. Als die er niet op had gestaan dan zou ik hebben gedacht dat het een KIA of ander japans bij elkaar geraapt design zou zijn.
Julian zegt
typisch iets voor lincoln… begrijp me niet verkeerd dit is inderdaad een mooie auto!
Benny zegt
@lincoln, kom er maar in ;)
De auto zit er binnen en buiten echt stoer robuust maar heeft toch enige ingetogen klasse… en dat allemaal alleen maar van een foto.
vla zegt
wow! netjes!
wimbers zegt
hmm, in europa met een 2.0tfsi en wagon, zou volgens mij lopen als een trein..
gaat natuurlijk niet gebeuren want ford moet hier ook nodig aan de bak met efficientere kleinere motoren
Scooperdepoep zegt
Best een vet ding. De dash doet me denken aan het Range Rover dashboard, dat ik prachtig vind. Toch waarschijnlijk wel een afschrijving van hier naar Tokyo. Leuk ding, type auto is niks voor mij.
david zegt
vlaggenschip ?? is dit de vervanger van de towncar dan ?? Volgens mij niet hoor en dan is t dus ook niet een vlaggenschip
best mooie auto, dat wel hoor
Citrofiel zegt
Ik dacht ik volg enzo’s raad maar op, en ik kijk op die site. Wat zijn dat een treurige modellen zeg! Dan is dit een grove verbetering… En ik hoop eigenlijk dat blogger lincoln ook geen fan was van de húidige lincolns…
G. de Groot zegt
Wat een hok, dan vond ik het vorige model lincoln Zephyr toch beter. Lincoln gaat achteruit qua styling. Gelukkig is Chrysler er nog.
Citrofiel zegt
@ david; Wel dus. Op autoweek.nl (tjsa) lees ik: “Het nieuwe model neemt de plaats in van de kwakkelende Town Car.”
thijs zegt
Gave en mooie bak. Belachelijk sommige reacties, dit ding is minder lomp dan een VW Passat en zoiezo veel strakker wordt toch weer afgebrand alleen omdat het uit amerika komt.
Zoef zegt
276 pk voor een 3.7 V6? Heb ik wel eens beter gezien
Voelen 276 pk uit een viercylinder tweelitertje dan anders aan soms? Ja zal wel: piekerig zenuwachtig enkel bovenin, gillend van de toeren.
Geef mij dan maar 276 pk uit een 3700, die zijn van onderaf thuis.
Ik heb er overigens mee gereden op mijn laatste States-trip: van Hertz een Ford Edge SUV gehuurd met een duratec 3.5 V6 met 265 pk. Die gaat lekker van de plaats, goed koppel en zoemt als een naaimachine. Helemaal geen zware dikke-potten bulder. en grote motoren met minder vermogen vertaalt zich in lange levensduur en betrouwbaarheid.
Die kleine motortjes met hoge toertjes zijn inderdaad juweeltjes van techniek om te koesteren. Maar je moet wel in mind houden dat ze er gekomen zijn door … belastingwetten. Zonder die wetten zouden Europeanen ook gewoon voor grotere motoren kiezen.
lincoln zegt
ben ik dan .. een extra optie bij deze auto =
en krik en een riot-gun in carroserie kleur mee gespoten (dan sta je niet zo voor lul bij pech onderweg).
en nee .. dit is niet het vlaggeschip van lincoln maar een hele goede camry/lexus concurent ….
ik denk dat het een topper is in kwaliteit .. ford kan zich geen foutjes meer veroorloven .
Citrofiel zegt
@ lincoln; Wat is dan wel het vlaggeschip? Enne, wat is je reactie hierop: “En ik hoop eigenlijk dat blogger lincoln ook geen fan was van de húidige lincolns…”
lincoln zegt
@citrofiel .. ben ik ook niet .. maar ik draag ze wel een heel warm hart toe .. strijden voor een fabriek/merk waar mijn favoriet vandaan komt ??? .. zal je mij niet snel op betrappen ..
da,s raar apen gedrag .. kom nou .. ik rij toch niet in een duitser.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Mij wel! :D :P En wat is nou het vlaggeschip?
lincoln zegt
towncar .. maar is spuug lelijk op het moment .. denk en hoop dat de hele design lijn deze kant op gaat.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Volgens de site van een bepaald automagazine die ik wekelijks krijg (mag de naam niet noemen ;) ) is dit de vervanging van de towncar. Op een andere site staat: “Ford ziet de Lexus GS en de Cadillac STS als de belangrijkste concurrenten”. En aangezien ik geen idee heb in welke klasse de Town Car valt heb ik geen idee of deze berichten elkaar tegenspreken. Is de Town Car een concurrent voor de GS en STS, dan denk ik dat dit toch echt de vervanging is…
LC zegt
Iets klopt niet aan de eerste foto, het kan aan de onderstel liggen ;) Neee er zit er gewoon een Supersize amerikaan in!
Jeffrey zegt
Wow, wat een vette bak :)
Voor dat geld rijd je hier niet eens in een fatsoenlijk aangeklede Passat.
Baloni zegt
Prachtige wagen!
Alleen jammer dat er een v6’je in zit :(
lincoln zegt
@citrofiel .. het lijkt me heel sterk dat lincoln een vlaggeschip uit gaat brengen zonder verplichte V8 en met minder dan 6 zitplaatsen ..
ik hou het niet zo bij .. maar ik weet dat ze bezig met een hele nieuwe lijn en die beginnen dan met sneue MKhuppeldepup ..
ik spreek voor mezelf door te zeggen dat de towncar hoe dan ook blijft en vandaag of morgen getansformeerd word in een lowerbudget maybach.
dat is geen hopen van mij .. maar dat lijkt me een normale gang van zaken in de lincoln bedrijfs filosofie .. Ford is nog effe aan het ruimen en sparen .. maar over een paar jaar staat ie hier op autoblog .. kan niet anders.
Citrofiel zegt
@ lincoln; Tjsa. Ook de Amerikanen moeten (van de maatschappij) zich ooit aanpassen. En qua prijs komen ze aardig overeen. 38 om 42 duizend. Ik weet het verder ook niet zeker hoor…
En over de Maybach: Hij heeft de slechte styling al mee! ;)
Wat is dat ding in de VS toch goedkoop. Op een andere site las ik dat hij omgerekend 56 duizend euro zou kosten…. :o
RUS zegt
Echt een mooie auto! Veel mooier als onze ‘lease’ auto’s: 407, C5, Laguna.
RA999 zegt
Whoo, dit ziet er zowaar goed uit. Zeker als je het afzet tegen hun huidige modellenreeks…
lincoln zegt
@citrofiel .. de positie van de towncar was van 62 tot 79 het grootste en betrouwbaarste wat er to koop was .. de pullman velours optie was zelfs duurder dan het standaard leer .. cadillac verkocht altijd net iets beter maar was toen het (iets minder sjiek) zelfde laken en pak ..
in de jaren 90 zag je towncars veel als NY taxi of strecht limousine ..
nu zijn ze even uit de picture maar dat duurt niet lang meer.
en autoweek is fout . uit.
RubenBaeten zegt
@lincoln: Iets minder sjiek? Stoelverwarming in 1966 ja! ;-)
Ik hoop ook niet dat dit de vervanging is voor de huidige Town Car. Waar GM na 1996 is afgestapt van het klassieke body-on-frame model met achterwielaandrijving en zes zitplaatsen, heeft Ford ze tot nu toe rustig doorgebouwd en ik hoop eigenlijk dat ze dat nog lang blijven doen. De huidige Town Car, en zijn zusjes Crown Vic en Grand Marquis, houden vast aan de echte typisch Amerikaanse auto van vroeger. Ze mogen niet vervangen worden door een scheurijzer zonder overhang en met Europese vering!
Rob USA zegt
@Ruben Baeten: Ik ben het zeker met je eens. Deze nieuwe Lincoln is mij te europees en te klein van buiten.Ben echt nog steeds fan van de huidige generatie Town Car vooral met een stoffen zwart dak op een zwarte auto heeerlijk mooi! En in de limo uitvoering ook smullen!
Citrofiel zegt
@ lincoln; Wat heeft de moderne Town Car nog te maken met hoe het vroeger was? Smaken evolueren, en auto’s evolueren mee. Ik denk dat er steeds minder vraag naar de Town Car is/komt, en het op een gegeven moment gewoon niet meer redt winstgevend te zijn. Jammer eigenlijk.
@ Ruben Baeten; En eigenlijk ben ik het daar wel mee eens…
Citrofiel zegt
Over de update: Ik hoop het niet. Van de huidige modellen zit het uiterlijk niet mee, en de komende modellen lijken me juist weer te weinig onderscheidend…
lincoln zegt
@Ruben Beaten .. zoals je weet ben ik geen GM man .. en heb een duidelijke voorkeur voor Ford .. en ik stel Ford boven GM omdat ik eigenlijk te weinig af weet van GM ..
tja .. het is maar waar je het eerst mee geconfronteerd wordt ..
heinz vs calve
cola vs pepsi
festool vs DeWalt
BMW vs alle andere automerken.
Citrofiel zegt
Inderdaad lincoln, het is maar waar je het eerst mee geconfronteerd wordt. In mijn geval ook. Mijn vader was ook al citrofiel. Was hij BMWfan geweest, was ik dat waarschijnlijk geweest… (moet er niet aan denken…)
lincoln zegt
@citro fiel .. wat heeft de nieuwe rolls van doen met de ouwe ??? .. de naam?
inderdaad de naam .. towncar is een begrip en een begrip hoef je niet te introduceren .
Citrofiel zegt
@ lincoln; Dus de nieuwe Town Car teert eigenlijk alleen maar op het succes van de oude Town Cars.
Citrofiel zegt
Ehm… Waar sloeg dat op? Ik weet niet eens meer waar deze discussie over ging! XD
Citrofiel zegt
O ja, over of dit nu wel of niet de vervanging van de TC was. Maar daar hebben de laatste reacties niets meer mee te maken… :| Laat maar zitten. Ik snap het zelf niet meer…
lincoln zegt
@citrofiel .. dat gaat niet gebeuren .. dat weet ik gevoelsmatig .. wat autoweek ook mag schrijven .. dit is niet de opvolger van de towncar …
ze zullen ook wel eens oncorrecte berichtgeving doen van citroen .. toch?
Citrofiel zegt
@ lincoln; O, vast wel. Ik kan geen voorbeeld noemen, maar inderdaad. Zéker op de site komt het nog wel eens voor dat het fout is, aangezien het zo snel mogelijk geplaatst (moet) word(t/en). We’ll see.
Civviej zegt
27000 euro voor een auto met “bejaarden-uitstraling”!?! :P
Doe mij dan maar de nieuwe mazda-6 :D
Bender zegt
Ik vind het wel wat hebben, maar kan niet tippen aan de ‘Classic’ Lincolns!
@ Lincoln, ik ben wel heel benieuwd wat jou favoriet is? Heb je toevallig nog interesse in een ’69 Lincoln Mark III?, of een ’69 Ford Thunderbird? (ze staan nu op de boot :-)
lincoln zegt
@Bender .. altijd .. zijn ze voor jezelf of voor de handel????
Bender zegt
@ Lincoln, beetje van beide. Ze gaan wel in de verkoop, maar zolang ze niet verkocht zijn geniet ik er zelf van :-). En als ze verkocht zijn heb ik een goede reden om weer lekker op vakantie te gaan!
Eerlijk: ik ben helemaal gek van eind 60 begin 70 amerikanen. Ik heb net een fantastische vakantie in USA gehad en mij daar vermaakt met mooie auto’s kijken. Ik hoop met de verkoop de kosten van miin vakantie er uit te halen, zodat ik snel weer een keer kan!
De auto’s komen rond 1 dec aan. Als je het leuk vindt kan je een keer komen kijken!
Bender zegt
of misschien een idee voor Autoblog, ipv een rijtest van een nieuwe Mercedes een keer een reportage over een classic car??? :-)
RubenBaeten zegt
@Citrofiel: Ik denk dat er steeds minder vraag naar de Town Car is/komt, en het op een gegeven moment gewoon niet meer redt winstgevend te zijn.
Dat kan wel eens lang duren. Ford zou wel gek zijn om die auto op te doeken, al is er zelfs maar een beetje vraag naar, want winst maken ze toch wel: het platform van de Town Car is zo’n dertig jaar oud en dus kost het Ford een appel en een ei om ze te produceren.
RubenBaeten zegt
@Bender: Zit in de pijplijn. ;-)
Citrofiel zegt
@ Ruben; Maar het vernieuwen van de TC zou wel weer geld kosten. Dus jij denkt dat ze over 30 jaar nog steeds in de huidige TC rijden?
lincoln zegt
@bender .. heeeeeeel toevalig heb ik dat een jaar of 10 geleden ook gedaan .. mark III en een ranchero .. ik ben er niet rijk van geworden maar door schade en schande wel veel wijzer ..
met die 460 blokken zal je geen problemen hebben en de versnellingbakken ook niet.
electra is vrij simpel en goed te volgen …. maar het vacuum systeem suckt .. althans dat behoort te sucken ..
als je hulp behoeft of vragen hebt dan hoor ik het wel .. lijkt me leuk ..
heel veel succes .. en als jij je vakantie terug verdient .. (betekent dat je ze spotgoedkoop gekocht hebt) .. dan mag je daar voor mij gaan shoppen voor een 79er towncar coupe.
Bender zegt
@ lincoln, ik heb wel m’n best gedaan goede en goedkope auto’s te zoeken in the USA. De huidige dollarkoers helpt ook een heel stuk mee :-) Dat was 10 jaar geleden denk ik wel anders! Ik denk dat de vakantie terugverdienen toch echt moet lukken.
Heb jij je auto’s zelf bij de RDW laten keuren? Dat lijkt mij nog wel een spannend avontuur…
Met het vacuum systeem uit die tijd heb ik al ervaring, dat suckt inderdaad!! Het lijkt mij leuk een keer contact te hebben als mijn autootjes zijn aangekomen. Je kan mij een mailtje sturen op arne8007 at yahoo.com
lincoln zegt
@Bender .. de RDW is een APK keuringstation .. met je title krijg je gewoon je kentekenplaat .. no sweat .
de dollar was toen ook heel laag hoor maar als je auto,s hebt die niet op je hoofd staan of brood eten dan maakt het nix uit .. kan je ze niet verkopen voor de prijs die je wilt vangen .. dan hou je ze zelf toch lekker …
ik neem contact met je op want ik ben natuurlijk heeeel nieuwsgierig waar jij dit wegennet mee gaat verrijken ..
RubenBaeten zegt
@Bender: Heb ook een paar auto’s uit de VS op kenteken gezet, Cadillacs dan. Geen vacuumproblemen gehad ;-).
Bij die auto’s waren het vaak standaardprobleempjes zoals lekkende uitlaatspruitstukken, ongelijk werkende achterremmen of speling op stuurkogels waardoor ze niet meteen door de keuring kwamen. Dingen waar in Amerika niemand naar omkijkt bij de inspectie. Verwacht dus dat ze over dat soort kleinigheidjes moeilijk kunnen doen, maar verder is er niks aan. Idd title meenemen, zorgen dat er E-keur koplampjes in zitten en het lukt allemaal wel.