De Ford-dochter komt niet bepaald regelmatig voorbij hier op AB, maar voor deze keer maken we graag een uitzondering.
Tijdens de autobeurs van Los Angeles heeft het merk de gefacelifte MKZ (die z’n platform met de Mondeo deelt) gepresenteerd. Voor wie ook een déja vu momentje had: de vormgeving is inderdaad in lijn met het voorproefje van de aankomende Continental. Je weet wel, die auto waar voormalig Bentley-ontwerper Luc Donckerwolke niet heel erg gelukkig mee was.
Onder de kap van het topmodel ligt een geblazen 3.0 zescilinder à 405 pk. Om er zeker van te zijn dat geen enkel paardje middels een pluim bandenrook en bijbehorend gepiep teniet gaat, krijgt deze MKZ vierwielaandrijving. Daarnaast zijn versies met een lichtere V6 (355 pk) en een 2.0 viercilinder (245 pk) leverbaar. Ook wordt de auto geleverd met allerhande veiligheidsfeatures en een opgefrist interieur.
Daarmee moet de Amerikaan de strijd weer aan kunnen binden met the usual suspects, oftewel de BMW 3-serie, de Mercedes C-klasse, de Audi A4 en de Jaguar XE. Of het nieuwe uiterlijk de gemiddelde Europeaan tot aanschaf kan verleiden valt nog te bezien. De kersverse CEO van Lincoln heeft echter grote plannen en wil serieus de strijd aanbinden met de (overwegend Europese) gevestigde orde.
Stijlvol? Mwah…Ik vind ‘m een beetje Audiesque.
@jaapiyo: lijkt idd een VAG mix haha een beetje van VW, Audi én Skoda… Dashboard doet me denken aan een Lexus IS
@sbelali: exact het eerste waar ik aan dacht
@jaapiyo: Een beetje is nog wel zacht uitgedrukt. plak 4 ringen op de grille en 9 van de 10 mensen zien het verschil niet met een A6.
Ziet er zeer goed uit!
Lijkt wel een mix van Audi en Skoda, met een verouderd Lexus interieur… Nee ik moet m niet. Al is ie zeker niet lelijk.
Het zal de Jaguar gril zijn, want audi koplampen zijn nooit echt stijlvol.
Jaguar gril, Skoda zijaanzicht
Smaakvol? Meer een 13 in een dozijn Aziaat.
Ik vind het dus ook niks.. Beetje eenheidsworst.. Van alles wat, maar niks eenduidigs
Nogal saai, zeker voor Lincoln-begrippen en zeker na die Continental-concept. En Amerikanen kunnen maar geen mooi interieur ontwerpen.
@berlinetta: Is dat niet de definitie van Lincoln? Saai….
@vondudenstein: Ik vind dat ze de laatste tijd best aparte modellen hebben. En die Continental vind ik niet saai.
@vondudenstein: de reaguurder @Lincoln of het merk Lincoln?
Eerste vind ik een gedurft statement, tweede wisselt nogal eens
Het front oogt nu als een mix van Audi en Bentley en die nieuwe designrichting van Kia zie ik er ook wel een beetje terug. Erg jammer, want de versie van voor de facelift vond ik erg strak ogen en gaf het merk Lincoln ook een onderscheidend en eigen gezicht.
Verder vind ik deze facelift sowieso niet bij deze auto passen. Het front van de Continental concept is te smooth voor de MKZ, die verder vrij strak gelijnd is.
En dan een plaatje van het mooiste deel, de kont, achterwegen laten… Komop, snel posten Lincoln! Benieuwd naar de doorlopende lichtstrook.
Ik dacht bij MKZ in eerste instantie aan mond- en klauwzeer
Het is Lincoln gelukt, ze hebben de allersaaiste kleur uitgevonden.
MKZ… alleen in Nederland een verkeerde afkorting hoop ik.
Lelijk is anders, maar geeft een gevoel dat een kopie Chinees teveel naar Skoda Audi en Lexus gekeken heeft.
@bergmm: Je spreekt het MK-gedeelte uit als Mark, dus als ze het maar goed verwoorden in de commercials mag het niet zo’n probleem zijn.
Dit kan toch nooit concurreren? Audi Bmw Lexus en Mercedes hebben wat mij betreft veel beter ib huis.
@rovadepo: Deze auto moet je meer zien in het segment Opel Insignia.
Net als de Opel kost de MKZ ook ~€30.000,-
Voor een echte Duitser of Brit betaal je ook in de VS minimaal anderhalf keer zoveel.
@martinus: in de tekst laatste alinea. Daar had ik mijn reactie op gebaseerd
Eerste wat ik dacht bij dat frontje was KIA Optima. Die KIA is vervolgens ook weer een verzameling van afgekeken designs.
Originaliteit is tegenwoordig ver te zoeken in de autobranche. Wat dat betreft mis ik de gedurfde designs van de oldtimers. Daar liggen aërodynamica, veiligheid, kostenbesparingen, etc. natuurlijk aan ten gronde. Maar het doet de designs van tegenwoordig meestal niet goed, enkele uitzonderingen uiteraard daar gelaten.
Mogen we de achterkant niet zien?
Much Jaguar So Audi
Doe mij de Mondeo maar. Al blijft het interieur verouderd.
@dutchdriftking: Maar dan welmet die geblazen 3 liter. :)
Dit kan zo uit de volkswagen groep komen, echt niks aan.
Hee! De nieuwe Jaguar!
Onee wacht…
Genoeg kritiek van mijn mede-petrolheads. Het ontwerp is niet spectaculair noch onderscheidend. Wat het design dan wel is? Degelijk, strak en een tikkeltje saai. Saai hoeft geen probleem te zijn aangezien het gros van de mensen toch wel Audi, VW, Skoda, Seat of Opel rijdt. Kijk maar eens rond op het parkeerterrein van KPMG.
Lincoln heeft voor een Amerikaans merk een toch wel Europese auto weten neer te zetten. Het interieur is voorspelbaar en misschien ouderwets.
Of Lincoln in Europa voet aan de grond kan krijgen hiermee? Eerder de grote teen, mits CO2 vriendelijke motorisering. Vergeet niet dat de gemiddelde junior accountant of junior jurist nauwelijks creativiteit heeft. Voor de doelgroep is het een uitermate geschikte auto.
@vonklausenburg: Maar die groep hecht nogal aan de perceptie van ‘Premium’ en ik zie en zag ook erg weinig Caddilac/
@remcott: Dat is natuurlijk ook marketing. Daar kunnen ze ook komen door een lange adem en een groot budget. Plus, eigendom van Ford. Ford heeft ervaring met premium!
Niet lelijk niet mooi. M’n eerste gedachte was eigenlijk: het lijkt verdomd veel op een mule. Alsof de auto gewoon nog niet af is ofzo..
Ik weet niet hoe mensen hier een Audi in kunnen zien, ik vind m er op geen enkel opzicht op lijken. Bovendien is dit een erg onsamenhangende auto qua design, een ratjetoe van van alles en nog wat en vreemde verhoudingen. Ik wens ze veel succes in de concurrentiestrijd met de usual suspects, maar ik zie het somber in.
Fijn dat we de achterkant ook mochten bewonderen, de voorkant ziet er alvast geslaagd uit.
Ik zie een Insignia, A5, Tesla en een Jaguar!
Mooie bak, maar mkz blijft een misplaatste naam hier
Jammer dat er geen foto’s van de achterkant bij zijn, want daar is de MKZ best onderscheidend. Het is gewoon een nette, strakke compacte sedan. Op zich niet zo’n heel gekke gedachte: veel concurrenten zijn ook behoudend vorm gegeven.
Enige nadeel: er zit wel heel weinig ‘Lincoln’ aan (sorry @lincoln ;-)). Dan vind ik dat Caddillac qua designtaal het beter doet. Herkenbare modellen met hun eigen uitstraling. Maar ik begreep dat Cadillac nogal moeite heeft de auto’s aan de man te brengen, dus misschien wel een goede keuze van Lincoln, wellicht.
@gtwillem: regel 1 in autoland anno 2015: als je veel auto’s wilt verkopen, moet je zorgen dat ze er saai uitzien.
Het is treurig, maar het is waar.
Tot voor kort, hadden Lincoln een aparte styling, iets totaal anders dan de Europeanen en Aziaten, typisch Amerikaans, maar dit lijkt een typische Aziaat/Europeaan. Plak er een Audi/Skoda of Hyundai embleem op en je gelooft het direct.
Jammer, vorige had veel meer een eigen smoel…