Een hele grote luxeslee met zelfmoorddeuren.. Doet dat je ergens aan denken?
Ok, wellicht is de vergelijking met de Rolls-Royce Phantom, die een jaar na dit Lincoln-concept werd geïntroduceerd, wel een makkelijke, maar goed. Fords luxemerk Lincoln (dat morgen overigens zijn nieuwe Navigator onthult en zich niet inhield met de grille, maar dat terzijde) trok de Continental-naam in de 21ste eeuw maar weer eens uit de kast, in de hoop wat van de oude glorie te kunnen herstellen.
Aan het concept heeft het niet gelegen: het oogde clean, retro, en enorm. Een waardige XL-Amerikaan dus, en dat meer dan 10 jaar voordat concurrent GM het weer eens gaat proberen met een model op basis van de Elmiraj.
Het was met name de vierde generatie Continental uit begin jaren ’60 die in mijn ogen heel geslaagd was, van de jaren ’70-generatie moet je houden. Dit concept komt nog het dichtste bij de sixties Continental in de buurt, waarvoor hulde.
Onder de aluminium-composietkap van deze achterwielaandrijver huisde een 6 liter V-12 met 414 bhp en 560 Nm, gekoppeld aan een zestraps automaat. De achterwielen stuurden mee (hoi, Porsche!), en de 22 inch-wielen zijn groot, maar niet te groot.
Helaas, het mocht niet zo zijn. Vlak voor zijn showdebuut in Detroit maakte Ford bekend te herstructureren, en een nieuwe Lincoln Continental kwam in deze plannen niet voor. Het werd een bleek en kleurloos beursdebuut. Hadden ze ‘m misschien beter zo kunnen maken?
Ben er niet weg van, als ik eerlijk ben..
Als je het mij vraagt durfde Chrysler het wel met de 300C. Toch een aardig succes.
Design gaat wel, al is het niets bijzonders. Deze had natuurlijk wel tezamen met de Ford Interceptor concept: http://www.autoblog.com/2007/07/26/live-from-dearborn-driving-the-ford-interceptor-concept/
De originele Chrysler 300C concept: http://www.netcarshow.com/chrysler/2003-300c_concept/800×600/wallpaper_08.htm
en natuurlijk de Cadillac Sixteen concept: http://www.motorauthority.com/news/1082532_1000-hp-cadillac-sixteen-concept-to-appear-at-amelia-island-concours
het toonbeeld moeten worden van “the zero’s” Amerikaanse autocultuur. Helaas had alleen Chrysler als enige van de grote 3 ook echt het lef om z’n conceptcar vrijwel ongewijzigd (qua exterieur dan) in productie te nemen.
Die kofferklep gaat trouwens wel heel mooi open, vraag me af waarom dat niet is geïntroduceerd bij een later model.
@mopar: Mwah, lef…
De 300C concept was gewoon een productiemodel dat het etiket ‘Concept’ opgeplakt kreeg, omdat dat altijd leuk is voor op de beurs. De Sixteen en Interceptor waren echte concepts, getuige zowel het design en motorisering…
@Esprit_de_Flandre: De eerste 300C concept was anders weldegelijk een design met lef. Bekijk anders maar eens van deze kant: de 300C werd geïntroduceerd in 2004 (concept wkam uit 2003), ervanuitgaande dat het ze ongeveer 5 jaar heeft gekost voor R&D, testing, ontwikkeling van motoren etc., stamt het design dus uit 1999.
Voor een jaren ’90 design is de 300C toch wel echt een concept car hoor. Als je kijkt wat toen een mondiale wagen was (mondeo, c-klasse, etc.) en deze ernaast ziet.
Lef was het zeker wel, die wagen had faliekant kunnen floppen, beetje zoals die Cadillac Catera, maar het publiek was gek van het design.
@mopar: Ik zie bijna geen verschil tussen het productiemodel en het concept.
http://www.youtube.com/watch?v=7Tjv-aPXSl4
Ook zullen ze geen vijf jaar nodig gehad hebben voor ontwikkeling, want techniek kwam allemaal van Mercedes E-klasse. Daarnaast was Retro al niet meer nieuw in 2003. Beetle concept stamde al van ’94 en werd gelanceerd in ’98. Echt revolutionair kan je de stap in 2003 al niet meer noemen.
En de Catera, jongen, waar jij nu mee afkomt. Dat was een rebadge, natuurlijk is die geflopt. Als Chrysler gewoon een E-klasse met een andere grille had proberen te verkopen, was het ook mislukt hoor…
@Esprit_de_Flandre: Ok luister eens “jongen” techniek kwam helemaal niet volledig van MB, de 300C staat op het LX platform van Chrysler zelf waarbij uiteraard shopped werd bij MB. Daarnaast kost het 4 a 5 jaar aan R&D voordat een wagen daadwerkelijk geproduceerd kan worden, of ben je soms vergeten dat de fabrieken ook uitgerust moeten worden met machines.
Nooit gehoord van de G8/GTO/Caprice? Dat zijn allemaal rebadges die wel gewoon goed verkocht werden in Amerika dus dat verhaal van je is totale kul.
En even FYI…..dat filmpje van je is helemaal niet de eerste concept van de 300C, die verscheen namelijk al in 1998, en de tweede in 2000. Eerst even goed onderzoek doen voordat je onzinverhalen gaat typen.
Kijk maar eens even goed knul:
http://www.motorbase.com/uploads/pictures.ubh/2007/03/22/fs_2000_Chrysler_Nassau_Concept_Car_fvl_2nd_Floor__WPC_Museum__N.jpg
http://www.allpar.com/photos/chrysler/300C/chronos-300C.jpg
DAT waren de concepts voor de 300C, dus niet dat beursvloer ding dat jij zit te showen met die film.
@mopar:
Eerst en vooral: je lijkt je te storen aan mijn gebruik van de term ‘jongen’. Niet doen. Ik noem iedereen jongen, van peuter tot 80+’er. Heel gewoon in mijn streek – maar dan meestal in spreekvorm ‘joengne’. Ik wil maar zeggen, ik bedoel er geen ‘snotneus’ mee…
Met dat concept van 2000 zie ik nog altijd weinig verschil, maar dat is dan omdat ze het concept redelijk gevolgd hebben, en niet zoals de 2003, die een productiemodel is met de naam ‘concept’.
Die uit ’98 is wel leuk.
Dat de G8/Caprice een succes zijn wil ik gerust geloven, knappe wagen. Maar die Catera is gewoon een Opel, en sowieso niet bepaald moeders mooiste. Daar verandert een badge niets aan.
De GTO vind ik echter ook niet veel waard. Het ding zag er al oubollig uit voor ie z’n Pontiac badge kreeg. Maar das mijn mening natuurlijk…
Erg mooie concept die een modernisering was van een zeer prachtige 60s wagen. Kan bijna alle Continentals waarderen. Bijna, vanaf 1982 ging het langzamerhand bergafwaarts qua looks imo. De 1982-1987 Conti’s zijn voor mij de laatste mooie. Daarna kwam de switch naar FWD en was het gedaan met de looks.
Hilarisch dat er nog maar 3 reacties zijn geplaatst, kan je zien dat de doelgroep van Autoblog allemaal al op bed ligt!
@Mixpower: op blijven is natuurlijk heel erg stoer
@Mixpower: Want mensen met een baan of mensen die ’s ochtends weer vroeg op moeten staan gaan nog lekker om kwart over twee reageren op Autoblog?
Het eigenlijke concept zoals op de eerste twee plaatjes ziet er wel OK uit, maar ook niet meer dan dat. De wagen van het derde plaatje, minus de margi velgen-setup weliswaar, trekt er al heel wat meer op. Ik ben best wel te vinden voor een reboot van het overheerlijke ’60s origineel, ik heb het altijd een schitterende wagen gevonden qua looks en uitstraling. Maar zo jammer dat zo’n wagens in onze contreien omwille van het operationele kostenplaatje virtueel onbetaalbaar zijn voor de ‘gewone man in de straat’. Al helemaal wanneer je zoiets als dagelijks vervoersmiddel zou willen gebruiken. Ecologisch gezien is dat natuurlijk een super pluspunt, maar gelet op het aantal mensen dat daar daadwerkelijk zelfs nog maar een enkele fuck om geeft is dat uiteraard een non-argument.
Hoe dan ook, een dijk van een auto.
Ik vind het meer op een Ghost lijken.
Die laatste impressie ziet er wel heel gangstah uit! Jammer dat Lincoln niet meer leeft, anders was het een no brainer om een moderne Continental uit te brengen als concurrent van de charger/300.
Het is natuurlijk maar een concept, maar het ding is zo gladgestreken dat het precies een tupperware-pot is. Er is nagedacht over het design, maar het er is nergens een detailtje dat er uit steekt…
Wat een stijlvolle slee! Prachtig interieur ook. De crisis is voorbij, dus waarom dat niet vieren door dit concept iets te moderniseren en alsnog in productie te nemen?
Ik vind het toch wel een hele mooie auto eigenlijk!