Of misschien zijn het niet de Limburgers zelf, maar in Limburg wordt er in ieder geval het vaakst doorgereden.
Doorrijden na een ongeluk is niet heel netjes. Sterker nog: het is gewoon keihard strafbaar. Het kan natuurlijk zijn dat je in paniek niet meer weet wat je doet, maar het kan ook zijn dat je gewoon een ongeloofelijke aso bent. Hoe dan ook, het doorrijden na een ongeluk komt vrij vaak voor.
Je vraagt je misschien af: hoe vaak dan precies? Laat Independer dat nou net uitgezocht hebben. Zij zijn in de gegevens van de politie gedoken en kwamen tot de conclusie dat er ieder uur ruim 8 mensen doorrijden na een ongeval. In totaal werd er vorig jaar 73.960 keer aangifte gedaan vanwege doorrijden na een ongeluk.
Dat zijn natuurlijk schrikbarende cijfers, maar het goede nieuws is: dit zijn er minder dan het jaar ervoor. Toen was er nog 78.635 keer sprake van een hit and run. Het lijkt dus langzaam de goede kant op te gaan, al moet je natuurlijk nooit te snel conclusies trekken.
Independer weet ook te melden waar de meeste boosdoeners te vinden zijn op dit gebied. Dat is niet simpelweg in de gemeente waar de meest ongelukken gebeuren, want er is gekeken naar het aantal doorrijders per 1.000 inwoners. Dit leverde het volgende lijstje op:
- Rotterdam (Zuid-Holland): 8,25 doorrijders per 1.000 inwoners
- Heerlen (Limburg): 7,81 doorrijders per 1.000 inwoners
- Beek (Limburg): 7,75 doorrijders per 1.000 inwoners
- Ouder-Amstel (Noord-Holland): 7,36 doorrijders per 1.000 inwoners
- Kerkrade (Limburg): 7,23 doorrijders per 1.000 inwoners
- Roermond (Limburg): 6,92 doorrijders per 1.000 inwoners
- Valkenburg aan de Geul (Limburg): 6,70 doorrijders per 1.000 inwoners
- Schiedam (Zuid-Holland): 6,44 doorrijders per 1.000 inwoners
- Texel (Noord-Holland): 6,44 doorrijders per 1.000 inwoners
- Sittard-Geleen (Limburg): 6,23 doorrijders per 1.000 inwoners
In Rotterdam zijn er dus de meeste hufters die doorrijden na een ongeluk. Wat verder opvalt is dat het lijstje verder bijna alleen maar uit Limburgse gemeentes bestaat. Het gaat dus niet zo lekker daar met doorrijden na een ongeluk.
Het is dan ook geen verrassing dat Limburg op nummer één staat van de provincies (met een gemiddelde van 5,2 aangiftes), gevolgd door Zuid-Holland (5,1). Zeeland en Friesland komen het beste uit de verf, want daar gaan brokkenmakers er het minst vaak vandoor.
Bron: Independer
Foto: Botsing tussen een SL65 AMG en een Lupo, gespot door @firettt
str8six zegt
Wss door alcohol achter het stuur. Dat nemen ze in t zuiden wat minder nauw.
kevindb zegt
Limburg, grensprovincie. Dus wellicht veel buitenlandse bestuurders die denken weg te komen als ze doorrijden?
luchtgekoeld zegt
Dit lijkt me een heel plausibele verklaring. De domme opmerkingen van niet Limburgers laat ik maar voor wat ze zijn maar kom dan ook niet hier je vakantie doorbrengen. Blijf lekker 3 hoog achter!!
Een inwoner van n piep klein dorpje bij Maastricht
mashell zegt
Limburgse automobilisten, wethouders, ministers, het is altijd gezeur. Dingen besturen zit gewoon niet in hun bloed, alcohol en gezelligheid wel.
drdre1 zegt
Briljant. 😂
schuimbekje3 zegt
hoe wordt geteld als iemand uit rotterdam een auto huurt in duitsland en dan doorrijdt na een ongeval?
denk dan aan een limburgs geval dan zeker?
nu is het al tig jaar geleden dat ik een vriendin had in Remunj, en ik werk niet meer in Luxemburg of Zwitserland en op vakantie naar onder de rivieren doe ik ook niet, dus ik kan niets zeggen over huidige rijstijl, maar ik kan me de lokale rijstijl wel herinneren van vroeger, en die komt wel aardig overeen met de cijfers van doorrijders… mis wel Utrecht centrum en Den Haag in het lijstje.
Maar 1 ding vraag ik me wel af… Texel ??? Je bouwt een ongeval en denkt ‘ik pak direct de veerboot’ ? Want van een eiland kom je niet zo makkelijk af.
mashell zegt
Misschien rijdt met door omdat men de veerboot niet wil missen? Je zou denken dat een doorrijder op Texel pakken appeltje eitje is voor de politie daar.
drdre1 zegt
Politie rijdt daar op schapen, die gaan niet zo snel.
potver7 zegt
Je telt het aantal ongevallen binnen de gemeentegrenzen waarbij iemand is doorgereden, en deelt dat door het aantal inwoners van de gemeente. Waar de doorrijder woont, of waar hij z’n auto gehuurd heeft is totaal niet relevant.
Texel heeft iets van 14000 inwoners, dus met 6,44 per 1000 inwoners betekent dat 90 doorrijders per jaar. Verder zie ik daar het probleem ook niet zo. Een doorrijder heeft meestal niet veel schade (en anders is die meestal snel achterhaald), en het is niet zo dat het veerbootpersoneel alle auto’s met een deuk weigeren.
mashell zegt
Gewoon statistiek dus. Relatief weinig vaste inwoners maar heel veel bezoekers. Een normaal aantal ongevallen per aanwezige personen maar toegerekend aan de vaste inwoners zorgt het dat Texel slecht scoort in deze statistiek.
nicolasr zegt
Foto is natuurlijk in Hilversum genomen. Deze Gooische kakker herkent deze straat natuurlijk direct, de Kamerlingh Onnesweg. Daar reed je doorheen als je naar je huis wilde in de betere gemeenten zoals Laren en Blaricum ;-)
potver7 zegt
De gemeente Ouder-Amstel wil waarschijnlijk zo snel mogelijk van Amsterdam-Duivendrecht en Amstel Businesspark af, zodat ze niet steeds in dit soort lijstjes in de top-5 eindigen….