Die vriendelijke Limbo’s hebben er even op moeten wachten maar vanochtend om 6.00 uur zijn dan eindelijk beide tunnels van de A73-Zuid in Swalmen en Roermond geopend. Eigenlijk had dit al op 1 januari moeten gebeuren, maar toen waren er nog wat probleempjes met veiligheidsinstallaties en was het de vraag of de tunnels wel veilig genoeg waren. Nu is de 42 kilometer lange A73-Zuid tussen Venlo en de aansluiting met de A2 bij Echt dan eindelijk volledig geopend. Uiteraard zijn er nog wel enkele beperkingen…
In de tunnels geldt namelijk nog een snelheidsbeperking van 70 km/u en er is per rijrichting maar 1 rijstrook beschikbaar. Dat zal waarschijnlijk nog duren tot en met 1 september, wanneer de tunnels officieel open zullen gaan. Een leuk weetje is nog dat de tunnel bij Roermond met een lengte van 2,4 kilometer de langste landtunnel van Nederland is (via: telegraaf.nl).
badidea zegt
Heel mooi, nu alleen nog even met de 61 verbinden.
Emerald Green Jag zegt
Het heeft inderdaad even geduurd maar het is er eindelijk van gekomen. Voor het verkeersaanbod was de oude route al meer dan 15 jaar inadequaat. De discussie over aan welke kant van de Maas de nieuwe weg moest komen heeft nog langer geduurd.
De milieupressiegroepen ten spijt. Hun dwarsliggen met hier weer een kevertje, daar een dassenburcht, korenwolven, noem maar op, heeft teveel geld, verkeershinder en verkeersongevallen gekost. Om nog maar te zwijgen van de extra belasting van het milieu door het optrekken en afremmen door verkeerslichten op de Napoleonsweg en snelheidsbeperkingen binnen dorpen.
Ik ben geen Limburger, maar heb meer dan mij lief is van de oude route gebruik moeten maken.
Jesper zegt
zou toch hoog tijd worden…
rider zegt
he he eindelijk een doorgaande snelweg naar zuid limburg. al denk ik dat er bij het knooppunt met de A2 zich (met name in de zomer) zich kilometers lange file’s zullen vormen. nu maar hopen dat de A2 wat rustiger gaat worden. even mijn portable navigator updaten.
Chrizzzie zegt
Eindelijk open, zo ongeveer. Er zijn ook nog verschillende opritten afgesloten om het verkeer zo te “stimuleren” om geen gebruik te maken van de weg want anders zijn ze bang voor opstoppingen omdat de tunnels nog maar half open zijn.
Klassiekerrally zegt
Hehe… Dat zou tijd worden. Maastricht leek wel een reis naar de andere kant van de wereld!
En die tunnel: tijd voor een tunnelrun met auto’s met luide blèrpijpen! ;)
CasperH zegt
Limburg, welkom bij Nederland! Nu nog de taal leren spreken ;)
Loewie zegt
Grappig Casper, lutser.. jij bent zeker de leukste thuis. Ga ergens anders limburg bashen. Als we zo gaan prten wij zijn ook gewoon nederlanders, die alle shit die van boven de rivieren er doorheen gedrukt worden moeten slikken.
Mooi dat die weg open is en het is wat Emerald Green Jag al zegt!
Murrrphy zegt
Ah eindelijk is de weg open. Nu nog een reden verzinnen om naar Limburg te gaan…. ;-)
Dennis zegt
Woon zelf in Roermond, maar dit is uiteraard wel fijn.. de doorstroom naar Venlo en Nijmegen gaat zo stukken beter :)
CasperH zegt
@ Loewie: dat knipoogje staat er niet voor niks hoor. Niks tegen limburgers hier! :)
Loewie zegt
Dan mijn welgemeende excuses ;)
Mr. J zegt
net effe door de roertunnel gereden.
ziet er goed uit alleen 70 is zooo langzaam
Chrizzzie zegt
Truck te hoog: Verkeer vast bij Roertunnel
Het verkeer op de net geopende A73 heeft maandagmiddag een kwartier lang vastgestaan omdat een te hoge vrachtwagen door de Roertunnel reed.
De hoogtedetectie die voor de tunnelingang is aangebracht, merkte de truck op en zette meteen het stoplicht op rood. De vrachtwagenchauffeur negeerde echter het sein en reed toch gewoon de tunnel in terwijl de rest van het verkeer achter hem stopte. Vanwege de formele procedures die gelden na een dergelijk alarm, moest het verkeer een kwartier wachten voordat het licht weer op groen sprong.
Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat heeft de te hoge vrachtwagen geen schade aangericht in de tunnel. Via het camerasysteem was op afstand te zien hoe de vrachtwagen probleemloos het einde van de tunnel haalde. Het kenteken van de wagen is niet op de videobeelden te zien. Geprobeerd wordt de bestuurder te achterhalen via de bedrijfsreclame die op de vrachtwagen staat.
robbie zegt
@Chrizzzie, opmerkingen over domme Limbo’s liggen nu wel heel erg voor de hand ;)
RRPhantom zegt
Keig(gggg)aaf
S65 AMG zegt
Zal nu sneller van Blerick na Roermond gaan he..Blerick nieuwe brug op richting Tegelen en dan ben je zo op de A73..(Blerick & Tegelen zijn twee stadsdelen van Venlo).
autoblogger zegt
LOL, nog meer problemen met die tunnel…
Door een technische storing stond er rond 19.00 uur bijna tien kilometer file voor de tunnel. Dat heeft de ANWB gemeld.
De tunnel had eigenlijk 1 januari al open moeten gaan, maar de aannemer bleek het project niet tijdig te kunnen opleveren. Daarom dreigen de provincie Limburg en de gemeente Roermond Rijkswaterstaat (RWS) en de aannemer nu met schadeclaims. RWS had volgens hen eerder moeten laten weten dat de aanleg van 32 veiligheidssystemen in de 2,4 kilometer lange tunnel maandenlange vertraging zou gaan oplopen.
chrizzzie zegt
Stond vandaag GVD in de file voor Swalme en er zat helemaal geen vaart in. Uiteindelijk maar de afrit gepakt en met het veer over de Maas gegaan. Ging in iedergeval sneller.
Maar dit is echt belachelijk. How hard can it be?
Yuri zegt
@robbie
Die vrachtwagenchauffeur kan net zo goed uit Amsterdam zijn… en ja ik ben een Limburger ;)
dakloos zegt
Woonde in Velden (net ten noorden van Venlo) en ging in Roermond naar school; ik was telkenmale behoorlijk gefrustreerd dat ik sneller in Keulen / Den Bosch of waar dan ook was.
Chrizzzie zegt
Limburg beter berijkbaar? Ik ga verloopig nog geen gebruik maken van de A73. Dat ze er maar eerst eens voor zorgen dat die tunnel fatsoenlijk werkt.
smoke zegt
@Chrizzzie
Dan mag je nog even wachten, gaan nog wel een paar maandjes overheen geloof ik.
robbie zegt
Yep de “planning” is september… Je mag dus blij zijn als het voor 2009 helemaal open is ;)
Chrizzzie zegt
zucht
Chrizzzie zegt
Het lijkt erop dat er toch nog wel grote problemen zijn met de A73
– Als eerste de tunnels: De aannemer heeft het beveiligingssysteem niet optijd afgekregen maar onder druk van vooral gemeente Roermond hebben ze de tunnel toch vervroegd opengedaan en daardoor zijn er nu veel problemen.
– Toegangswegen tot de A73 zijn niet allemaal geschikt om het verkeer van de A73 aan te kunnen. Bijvoorbeeld in roermond staat het naar en van de A73 helemaal vast omdat de stoplichten nu vaneens veel meer verkeer krijgen.
– Waar de a73 op de A2 komt is nu al drie dagen file smorgens. Rijkswaterstaat zegt dat dit komt doordat de mensen op de A2 nog niet gewend zijn aan invoegendverkeer en dat het wel zal oplossen. Ik denk echter dat het verkeer daar nog veel meer wordt en dat daar structureel een file probleem komen. (Iets waarvoor Limburg tot nu toe nog redelijk gespaard was.)
– In Nederland zijn er tegenwoordig lussen in de weg geplaatst om files de detecteren. Deze lussen liggen ook opde A73 maar zijn niet aangesloten omdat Rijkswaterstaat dit onnodig vondt en dit zal voorlopig ook niet gebeuren omdat behalve de lussen er geen verdere hardware gekocht is. Resultaat als er file staat worden deze niet op internet en radio vermeld. (Zo kon het gebeuren dat er Maandag 10km file stond zonder dat die bij de ANWB bekend was.)
– Als laatste zijn opritten en verbindingswegen afgesloten om het verkeer ” te stimuleren” om geen gebruik te maken van de A73. Mensen die bekend zijn weten wel de binnendoorweggetjes maar andere mensen rijden km´s om.
leo zegt
ik kwam afgelopen donderdag vanaf nijmegen over de a73 richting maastricht
de anwb bewijzering boven de weg waren met plakband afgeplakt,dus heb ik maar de afslag
napolionsbaan genomen.
toen ik terug kwam wilde ik via de a73 terug,maar die was ook afgesloten.
hoe kan dit iedereen roept dat de a73 zuid geopend is????????
Chrizzzie zegt
@ Leo: De A73 is open maar omdat er in de tunnels maar 1 weg helft open is zijn veel toegangswegen tot de A73 afgesloten en is de omleiding nog steeds van kracht. Dit doen ze om het verkeer te “stimuleren” geen gebruik te maken van de snelweg, en dat heeft bij jou blijkbaar geholpen.
Mensen hier uit de buurt weten vervolgens toch wel een andere oprit die open is om de weg op te gaan maar van verderweg weten dat niet.
Heb je op de Napoleonsbaan wel aan de snelheid gehouden? Het stikt daar van de flitsers.