Het A-segment is in de eerste maanden van dit jaar flink populairder geworden in Europa, maar één land bleef dapper weerstand bieden aan de koekblikjes.
Nederland. Hoewel we volgens ANE nog altijd de vijfde plek innemen van Europese landen als het op verkoopaantallen van A-segmenters aankomt, is Nederland het enige land dat een grote daling in het aantal verkopen laat zien. In de periode januari tot en met april 2016 werder er liefst 14 procent minder koekblikjes verkocht dan in diezelfde periode vorig jaar. Daar waar met name een aantrekkende Italiaanse economie de verkopen van kleine auto’s Europees gezien een enorme boost heeft gegeven.
1 | Italië | 129.770 | +20% |
2 | Verenigd Koningkrijk | 86.142 | +1% |
3 | Duitsland | 76.387 | -3% |
4 | Frankrijk | 54.415 | +2% |
5 | Nederland | 25.887 | -14% |
6 | Spanje | 19.877 | +6% |
7 | Denemarken | 15.363 | -1% |
8 | België | 10.673 | -5% |
9 | Polen | 5.840 | +7% |
10 | Portugal | 5.743 | +11% |
Verkopen van auto’s in het A-segment van jauari tot en met april 2016, vergelijken met dezelfde periode in 2015. Bron: JATO Dynamics
Een mogelijke oorzaak voor de tanende interesse in kleine auto’s in ons land, terwijl de verkopen in het algemeen juist aantrekken, kan gezocht worden in de prijsstijgingen. In 2015 werd de manier waarop BPM berekend wordt aangepast, waardoor kleine auto’s al snel zo’n 1000 euro duurder werden. Dit jaar is de 14%-bijtellingscategorie komen te vervallen, terwijl juist veel auto’s in dit segment daar van profiteerden.
Kon je in 2014 nog een Fiat Panda scoren voor 7.995 euro -met de volledige top 10 onder de tien mille- dit jaar zijn de Skoda Citigo (vanaf 9150 euro) en de Suzuki Celerio (vanaf 9.999 euro) de enige auto’s in dit segment onder de tien mille.
Fiat Panda lacht iedereen weer uit
Was vorig jaar de Fiat 500 nog de koning van het A-segment, dit jaar is de Panda weer de baas. Kijk je naar de absolute aantallen, dan kun je niet anders concluderen dat Fiat verreweg het beste scoort in dit segment. Gelukkig maar, want daarbuiten hebben ze veel minder in de melk te brokkelen. Opvallend is ook de flink afgenomen interesse in de Renault Twingo. Waarschijnlijk wacht iedereen op die Twingo RS… De technisch identieke Smart, waarvan dit jaar een Brabus-uitvoering werd gepresenteerd, plust namelijk een gezonde 25 procent.
1 | Fiat Panda | 74.018 | +21% |
2 | Fiat 500 | 68.068 | +4.1% |
3 | Volkswagen Up! | 35.084 | -7.7% |
4 | Toyota Aygo | 31.509 | +1.8% |
5 | Renault Twingo | 29.081 | -20% |
6 | Hyundai i10 | 28.507 | -6.9% |
7 | Peugeot 108 | 25.328 | -4.9% |
8 | Citroën C1 | 24.163 | +2.2% |
9 | Opel Karl | 23.645 | - |
10 | Smart ForTwo | 22.666 | +25% |
Totale Europese verkopen van januari tot en met april 2016, vergelijken met dezelfde periode in 2015. Bron: JATO Dynamics
ter zegt
Ja we zijn gedoomed door de wetgeving hier…
potver7 zegt
@terrorizer: Hoezo? De autohandel verdient vrij weinig met die kleine gebakjes, dus voor hen is het alleen maar beter dat er grotere/duurdere auto’s worden gekocht.
En los daarvan staat de Nederlandse regering niet bepaald alleen in de wens het aankoopgedrag te sturen middels subsidies of belastingkortingen. Andere landen doen dat net zo hard, die maken alleen andere keuzes. Bij ons worden die subsidies juist een beetje afgebouwd, wat op zich zorgt voor helderdere prijsstrukturen.
VeniVidiVici zegt
@potver7: Uhh… de autohandel wil vast liever grote auto’s verkopen ja, maar grote auto’s hebben ook een groot prijsje en aangezien de portemonnee van de meerderheid van de bevolking niet zo groot is zijn zij genoodzaakt om kleine gebakjes met een kleinere prijs aan te schaffen…
desjonnies zegt
Nee, een ‘normale’ wagen is voor de gemiddelde prive persoon onbetaalbaar geworden !
De kleine wagen is volwassen geworden en eigenlijk nog sneller ge-volueerd dan de grote
De auto wordt meed gebruiksvoorwerp dan dat het een status symbool is
de auto is aan het degraderen naar get koelkast wasmachine niveau
oxymoron zegt
@desjonnies: Mee eens, maar dat verklaart nog niet de opmerkelijke daling in Nederland. Die kan inderdaad te maken hebben met de andere berekening van de BPM, die juist de kleintjes relatief hard geraakt heeft. Daarvan zullen er dus meer tweedehands verkocht zijn, terwijl ze voorheen toch sneller nieuw aangeschaft werden. Toen kon het er nog af.
White_Lightning zegt
@ Dizono, Het zou nog interessanter zijn om die aantallen eens te vergelijken in functie van het aantal inwoners per land.
White_Lightning zegt
@White_Lightning:
Hierbij de verkochte aantallen per inwoner, staat NL plots wel op de derde plaats. Is ook dezelfde volgorde van landen war het zwaarst getaxeerd wordt op de heilige koe.
Denemarken 0,0028
Italië 0,0021
Nederland 0,0015
Verenigd K. 0,0013
Duitsland 0,0009
België 0,0009
Frankrijk 0,0009
Portugal 0,0005
Spanje 0,0004
Polen 0,0002
bmwm3gtr zegt
Verenigd koninkrijk is geen Europa meer…
Dizono zegt
@bmwm3gtr: zolang ze hun eiland niet voor de kust van de VS afmeren, blijven ze gewoon een land in Europa.
bmwm3gtr zegt
@Dizono: zit Zwitserland ook in het rijtje dan?
Dizono zegt
@bmwm3gtr: nee, die halen de top 10 niet. Anders wel.
granlusso zegt
@bmwm3gtr: Europa is geen EU he, iets met werelddelen.
berlinetta zegt
@bmwm3gtr: Is Zwitserland dan ook geen Europa?
mashell zegt
@bmwm3gtr: het ligt geografisch gewoon in Europa. Ze deden mee aan het Europees kampioenschap voetbal. Ze hebben een niet bindend referendum gehouden waarvan de consequenties nog niet genomen zijn. Misschien komen ze tot bezinnen en gaat de afscheid van de EU helemaal niet door. Je hebt dus ongelijk en loopt hopeloos op de zaken vooruit.
lekkaah zegt
@mashell: hey juncker!
Jochempie zegt
@lekkaah: hey gemiddelde GS-reaguurder!
oxymoron zegt
@bmwm3gtr: Alles ten westen van de Oeral is Europa. De Europese Unie is iets heel anders …
pomoek zegt
Jato Dynamics? Oké dan. Voor mij is het probleem een beetje het comfort en de praktische bruikbaarheid. Met 4 mannen op weg naar Marseille is het best behelpen in een, laten we zeggen Panda, en een keer een paar platen meenemen van de bouwmarkt zit er gewoon ook niet in. Daarnaast blijf ik me verzetten tegen het idee om dit soort auto’s (of beter auto’s in het algemeen) als 3e of stads autotje in te zetten. Geen enkel gezin heeft 3 auto’s nodig en in de stad gebruiken we een fiets.
mashell zegt
@pomoek: wat me opvalt is dat je vaker een gebakje als een Panda met 4 inzittenden ziet dan iets als een Audi A6 met 4 inzittenden.
Dizono zegt
@mashell: het is ook een lastige keuze: leuke dingen doen met vrienden of een dikke auto kopen.
spykerboy zegt
@Dizono: moeilijk ja? Ik weet het wel hoor, kom maar op met die dikke auto ??
postzegel zegt
@pomoek: Een gipsplaat in een golf douwen is mij ook nog niet gelukt. Ook niet in een Passat trouwens. Of in een Audi A6.
3 koters in een Panda daarintegen, lukt me prima.
postzegel zegt
@postzegel: Kids vervoer: wekelijks. Vakantie Marseilles: eens per jaar. Verbouwing: eens in de zoveel jaar.
super zegt
@pomoek:
waarom zou je prive een auto kopen op het met 4 man naar marseille rijden?
pomoek zegt
@super: geen idee. Ik zou het in ieder geval niet doen.
berlinetta zegt
Opzich wel logisch dat in Europa veel kleine auto’s rondrijden. Onze steden zijn helemaal niet berekend op het moderne vervoer. In de stad is een kleinere auto daarom veel handiger.
Verder denk ik dat het wel meevalt met ons verlangen naar kleine auto’s. Dat ‘verlangen’ wordt ons eerder opgelegd door de overheden met als gevolg dat we geen keus meer hebben.
Zoals @desjonnies al mooi aangeeft, is een grote auto gewoon te duur geworden. En als statussymbool geldt tegenwoordig een iPhone of een ander hip technisch dingetje.
desjonnies zegt
Ik ben overigens blij verrast door de volwassenheid van de Panda en de C1, Aygo en 108 brigade
stuk voor stuk kun je er gewoon mee op vakantie die ene grote rit per jaar
De C1 van een vriend liep met 120 per uur 1 op 22 !
Dutchdriftking zegt
@desjonnies: je kan er prima mee op vakantie. Maar niet met het hele gezin natuurlijk.
berlinetta zegt
@desjonnies: Ermee op vakantie is ook wel te doen. Maar als je met een volgepakte Panda een bergpas moet nemen, heb je kans dat een vrachtwagen achter je met groot licht gaat seinen dat je door moet rijden. Ik spreek uit ervaring.
spykerboy zegt
@berlinetta: wie wilt er dan ook zo een trip maken met zo een klein hok?
berlinetta zegt
@spykerboy: Iemand die destijds dankbaar de auto van zijn moeder mocht lenen. Verder was het prima te doen. Voor lange afstanden heb je geen grote auto nodig.
pinut187 zegt
Had wel meer klein spul in Portugal verwacht.
desjonnies zegt
@pinut187:
Portugal doet MRB voor een 159 Diesel nog geen € 400,00
Let wel per JAAR
super zegt
@desjonnies:
in frankrijk doet m’n 3.0d welgeteld 0 euro per jaar aan wegenbelasting maar toch zie je een hoop kleine wagentjes hier.
Jochempie zegt
@pinut187: geef het 9 maanden
Dutchdriftking zegt
Italianen en slimme kleine auto’s. Altijd een garantie voor succes!
redbee5 zegt
Die kleine auto’s worden echt steeds beter. Met mijn 2m pas ik prima in een Vw up, die verrassend comfortabel is op de lange afstand. Heel verbaasd ben ik niet dat Italie bovenaan staat, daar is een grote auto al een Punto. Kan ook niet anders met die krappe weggetjes. Terwijl ze in Duitsland fan zijn van de stations en in Frankrijk een grote markt is voor de mini suv, met juist lekker veel plastic zodat je een beetje kan doorjagen over dat keien pad als je op bezoek gaat bij je oma.
smulders zegt
Mijn Peugeot 107 kost bij 15000km per jaar rond de €250 per maand all-in. Ik heb wel eens gekeken naar een mooie sedan als bijvoorbeeld een Saab 9-3, BMW 320i, Volvo S60 maar dat gaat mij al snel rond de €500 per maand kosten. Hoop extra geld voor die luxe. En thuis krijg ik zo’n grote auto amper geparkeerd, terwijl ik mijn 107 overal kwijt kan.
gash zegt
”europeanen dol op kleine auto’s” klinkt een stuk vriendelijker dan ” europeanen hebben geen cent te makken”
Jantje_555 zegt
het is niet dat we willen, maar Europa wordt zo duur voor een auto te hebben dat we verplicht zijn hiertoe…in Amerika, Australie en de Emiraten zie je nog V8’s genoeg rijden
scaglietti612 zegt
Wat mij opvalt is dat er hier onder de autoliefhebbers blijkbaar nog redelijk veel niet echt voor kleine auto’s te vinden zijn. Vraag mij af waarom eigenlijk, kleine wagentjes zijn enorm fun om mee te rijden. Zo’n dikke Audi ziet er natuurlijk leuk uit, maar kost bakken geld om een gepeperde versie te kunnen kopen/onderhouden. En dat terwijl je voor een fractie van dat geld een erg leuke Abarth 500, Twingo RS, Fiesta ST, etc… kunt kopen. Kosten vallen erg goed mee, kan overal makkelijk parkeren en druk of niet je jaagt dat klein ‘winkelkarretje’ overal doorheen zonder probleem. Nog een voordeel, de gewone kleintjes zijn goedkoop in onderhoud en belastingen, wil je wat sportiefs heb je tenminste geen dure 6 of 8-cilinder nodig waar de roverheid van gaat watertanden.
slickrick zegt
Je moet deze cijfers naast het aantal inwoners van een land zetten, dan zie je pas hoe hoog Nederland staat. Italie (60 milj), UK (65 milj), Duitsland (81 milj), Frankrijk (66 milj)
In Duitsland zijn er dus 3x ze veel kleine auto’s verkocht terwijl er bijna 5x zo veel mensen wonen, m.a.w. Nederland staat nog steeds aan kop met verkoop koekblikjes op wielen per hoofd van de bevolking.