Met de nieuwe MRB-tarieven in het achterhoofd: wat kost een plug-in hybride?
Waarom kiezen voor een plug-in hybride? De één noemt dit het beste van twee werelden, de ander het slechtste. Feit is dat je met korting op de MRB kunt rondkarren. Op de website van de Rijksoverheid staat daar het volgende over
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor personenauto’s met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Lekker, die 50 procent korting op de MRB. Daar komt dus een einde aan. Het demissionaire kabinet heeft besloten dat elektrische auto’s langer genieten van een korting op de wegenbelasting, terwijl PHEV-rijders volgend jaar de volledige mep aan MRB moeten gaan betalen. In eerste instantie zouden PHEVs nog 25 procent genieten in 2025.
Concreet betekent dit dat je volgend jaar meer moet gaan betalen voor de MRB. Van 50 procent naar 0 procent korting is natuurlijk merkbaar. Hieronder een lijstje van enkele plug-in hybride auto’s met de tarieven voor wegenbelasting dit jaar en de tarieven vanaf volgend jaar. Zo weet je wat je kunt verwachten als PHEV-rijder, of als mogelijk PHEV-rijder die een dergelijke auto overweegt. Of je bent gewoon benieuwd naar de prijzen, kan ook.
Mitsubishi Outlander PHEV (2018)
De topper van het vorige decennium. Want ultra lage bijtelling en een prima no nonsense auto met een hoge zit. Die tijden van lage bijtelling zijn ver achter ons. Toch is er op de occasionmarkt nog voldoende aanbod te vinden. Laten we eens kijken naar een niet al te oud exemplaar uit 2018.
De motorrijtuigenbelasting voor een Mitsubishi Outlander uit 2018 bedraagt bedraagt gemiddeld € 165,92 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 331,84 per kwartaal of € 110,61 per maand.
Lynk & Co 01 (2023)
Was een tijdlang aardig voordelig te rijden als flexibel maandabonnement. Natuurlijk kun je deze PHEV ook tweedehands kopen. Daarnaast moet je er sterk rekening mee houden dat Lynk & Co ook de nieuwe MRB-tarieven gaat doorberekenen in het flexibele maandabonnement. Kortom, de SUV zal nog prijziger worden.
De motorrijtuigenbelasting voor een Lynk & Co uit 2023 bedraagt gemiddeld € 179,25 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 358,50 per kwartaal of € 119,50 per maand.
BMW 330e Touring (2021)
Stekkeren met een 3 Serie is een prima opstapje naar elektrisch rijden. Bovendien is de 330e Touring de enige auto binnen het merk die als elektrische station te rijden is. Een BMW i4 als Touring bestaat niet en de gloednieuwe BMW i5 Touring zit erboven.
De motorrijtuigenbelasting voor een BMW 330e Touring uit 2021 bedraagt bedraagt net als de Mitsubishi Outlander gemiddeld € 165,92 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 331,84 per kwartaal of € 110,61 per maand. Een auto als de Mercedes e350e (2016) valt overigens ook in dit tarief. Dat je het maar even weet. Het vergelijk met een 320d wil je dan eigenlijk wel weten. Die kost 536,75 per kwartaal of 178,91 euro per maand.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design (2020)
Een deftige stationwagen, zo’n V60. Je moet er wel voor bloeden straks. De MRB hakt er stevig in als je de volle honderd procent moet gaan lappen. Toch iets om rekening mee te houden. Zo kijkende naar de auto vergeet je bijna dat je naar een rijklaar gewicht van 2 ton staart. En dat tikt aan vanaf 2025.
De motorrijtuigenbelasting voor een Volvo V60 T8 Twin Engine AWD R-Design uit 2020 bedraagt gemiddeld € 192,42 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 384,84 per kwartaal of € 128,28 per maand.
Kia Niro 1.6 GDi PHEV (2021)
Een auto die geen monstergewicht met zich meedraagt is de Kia Niro PHEV. Ondanks het feit dat dit een crossover is. Het voordeel is dat de MRB relatief meevalt. Natuurlijk ga je ook de verhoging bij deze plug-in hybride voelen. Echter niet zo pijnlijk als andere auto’s uit dit lijstje.
De motorrijtuigenbelasting voor een Kia Niro PHEV uit 2021 bedraagt gemiddeld € 125,58 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 251,16 per kwartaal of € 83,72 per maand.
Volkswagen Golf GTE (2015)
Nog zo’n bijtellingsknaller van weleer. Een populaire plug-in hybride toen deze hagelnieuw was. De vraag is hoe blij je nog moet zijn met deze PHEV als je er misschien nu nog eentje hebt.
De motorrijtuigenbelasting voor een Volkswagen Golf GTE uit 2015 bedraagt gemiddeld € 125,58 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 251,16 per kwartaal of € 83,72 per maand. Kies je voor de veel minder krachtige 1.6 tdi (105 pk) dan zit je aan € 366 per kwartaal of € 122 per maand.
Mercedes-Benz A250e (2020)
Deze plug-in hybride maakte zelfs een tijdje deel uit van de Autoblog Garage. Een prima allrounder met dik 60 kilometer elektrische actieradius als je netjes stekkert.
De motorrijtuigenbelasting voor een Mercedes A250e uit 2020 bedraagt gemiddeld € 139 per kwartaal. Vanaf 2025 stijgt de wegenbelasting naar gemiddeld € 278 per kwartaal of € 92,67 per maand.
Disclaimer
Wees nu niet in blinde paniek als je een zware SUV hebt, zoals een Porsche Cayenne S E-Hybrid of een Range Rover P400e. Deze plug-in hybride modellen vielen al buiten het kortingstarief omdat ze een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer hebben. Voor deze auto’s zal er qua MRB niets veranderen. Lekker doortuffen dus.
Johanneke zegt
Hoe is een Lynk & Co zwaarder dan zo’n Outlander? Accu’s zijn vrijwel even groot. Benieuwd wat de nieuwe maandprijs wordt. Dingen waren toendertijd voor ik dacht 500 per maand echt spotgoedkoop. Was ook niet vol te houden, maar het heeft ze wel naamsbekendheid opgebracht.
FiXeR zegt
Met andere woorden, deze zware dingen worden weer massaal gedumpt op de markt en geëxporteerd. En ze worden vervangen door gewone benzinemodellen, wederom is het wagenpark een stukje minder groen geworden.
mattr zegt
In mijn geval: er komt weer een diesel ipv plug-in hybride.
mattr zegt
In mijn geval: er komt weer een diesel ipv plug-in hybride.
audirs3 zegt
@FiXeR wat een rare redenatie. Als je de PHEV weg doet vanwege te hoge wegenbelasting, dan ga je juist toch EV rijden?
Sowieso is een PHEV inruilen voor een benzine model niet “minder groen”, dat is juist het probleem van de PHEV’s 90% van de kilometers zijn helemaal niet elektrisch.
aerohead zegt
Voor de lease rijders maakt het inderdaad niet zo veel uit, mits de baas er boven op zit dat je dat kreng elke keer laad.
maar voor een prive rijder hoeft dat niet perse het geval te zijn, zeker als diegene ook nog eens kan laden met goedkope stroom (lees: zonenergie), dan is het best goedkoop rijden gezien je 2 euro per liter peut moet betalen.
Ik wilde vorig jaar en PHEV kopen vanwege mijn rijpatroon: ik rij juist heel veel korte stukjes in de buurt die allemaal elektrisch kunnen.
En ik wilde juiste een PHEV om met de vakanties een sleurhut mee te kunnen zeulen en dan niet afhankelijk ben van alleen maar laden.
De aankoop is niet doorgegaan vanwege de aanstaande WB verandering, daar was ik al van bewust, maar eerder omdat 2e hands auto’s gewoon schreeuwend duur zijn en ik even niet over de financiële middelen beschikte.
Maar goed, nu de kogel door de kerk is worden 2e hands PHEV’s wel een stuk goedkoper… gok ik zo.
Allison Burgers zegt
Het demissionaire kabinet neemt geen besluiten. Dat doet de 2e kamer. Het kabinet komt met voorstellen.
Het is dus een VOORSTEL. Nog geen feit. Eerst de formatie, Prinsjesdag en de algemene beschouwingen maar eens afwachten.
Robert zegt
Nee. Het is te allen tijde het Kabinet wat de besluiten neemt, niet de Tweede Kamer. De primaire taak van de Tweede Kamer is namelijk het controleren van de uitvoeringstaak van het Kabinet.
De Tweede Kamer kan zelf wel amendementen indienen op de wetsvoorstellen van het Kabinet die, indien deze bij meerderheid worden aangenomen, ook moeten worden uitgevoerd. Alternatief kan de Tweede Kamer zelf ook met een zogenaamde initiatiefwet komen, die vervolgens aan de gehele Tweede Kamer ter stemming wordt voorgelegd, en als die in meerderheid door de Kamer wordt gesteund, kan deze wet vervolgens door het Kabinet worden besproken, beoordeeld en, indien zij deze ook steunen, worden gefiatteerd en doorgestuurd naar de Eerste Kamer.
Overigens maakt het in deze ook niet zo heel veel uit of een Kabinet demissionair is, of niet. als een Kabinet demissionair wordt nadat er verkiezingen zijn geweest of het zittende Kabinet is gevallen, worden alle in behandeling zijnde plannen en (initiatief)wetsvoorstellen kort in stemming gebracht met enkel het doel deze ‘controversieel’ of ‘prioritair’ te verklaren. Controversiële plannen en wetsvoorstellen worden ‘op de plank gelegd’ voor het eerstvolgende Kabinet wat aantreedt, en de plannen en wetsvoorstellen die wel prioriteit hebben worden gewoon afgehandeld zoals gepland.
Allison Burgers zegt
https://www.tweedekamer.nl/zo-werkt-de-kamer/hoe-wordt-een-wet-gemaakt
pignon zegt
Alle mogelijk toekomstige tarieven hier genoemd zijn alsnog laag in vergelijking met de fijnste motor die er is: diesel. Wat mij betreft geldt: niet zeuren
mashell zegt
De fijnste motor is natuurlijk gewoon de elektromotor, meer koppel dan een dieselmotor, betere gas response dan een atmosferische benzinemotor en minder geluid en vibraties dan een V12 benzine. Niet voor niets dat de regering daar een premium belastingtarief aan wil hangen.
christian85 zegt
En het is/was nog wel zo interessant om een PHEV te importeren. Die gedachten laat ik ook maar varen en blijft lekker 100% benzine slurpen
fanboy zegt
@christian85: Het kan nog steeds interessant zijn als het goed bij je gebruik past. Bijvoorbeeld wel caravan of andere dingen moeten trekken, maar vaak korte afstanden elektrisch.
Hij moet gewoon goedkoper in gebruik zijn uiteindelijk.
Robert zegt
Door de bank genomen ga je dus voor een doorsnee PHEV zo’n 500-700 euro op jaarbasis extra betalen. Als dat z’n weerslag vindt in de occasionprijzen, kan het juist interessant zijn om toch een PHEV te kopen.
mashell zegt
Als je die PHEV dan als gedumpte occasion tegen een spotprijs kunt oppikken. Nieuw zijn de PHEV’s hun voordeel wel kwijt.
jaso013 zegt
Ik blijf voorlopig nog benzine rijden. Eerst maar eens zien wat het gaat doen komende jaren.
MarcoM zegt
Eerst de plugin dik promoten en dan de eigenaren een poot uitdraaien.
VonAalscht zegt
Je zult maar net de auto als op de header foto besteld hebben als nieuwe lease sloep, ter vervanger van een Tesla Model 3…
schuimbekje3 zegt
ergens wel grappig, ze smijten met miljoenen en miljarden naar schepen, boten, onderzeeers, vliegtuigen, griekenland, oekraine, amerika (lng gas voor 4x zoveel als het duurste russisch gas witgewassen via oosteuropa..
kan die nsc gast mooi de rekening betalen… door belastingen te verhogen..
scrmeagle zegt
Als je van die sloepen kan rijden, kan je de wegenbelasting ook wel betalen. Ben blij dat al die zogenaamde milieuridders meer moeten gaan betalen. Neem nooit beslissingen op basis van belastingvoordeel, de ervaring leert dat dit teruggedraaid kan worden.
THSD zegt
Als je het niet kan betalen dan gewoon geen auto nemen maar ga aub niet de ev’s lopen ophemelen…dat je als evangelist een krent bent dat is wel duidelijk nu.
Sjoerd2000 zegt
Betrouwbare overheid, afspraken tussendoor wijzigen.