Deze snelwegen kun je het beste mijden als de pest. Ofzo.
Stichting Incident Management Nederland (IMN) rekende voor op welke (delen van) Nederlandse snelwegen de meeste ongelukken gebeurde en daarbij staat de A12 tussen hectometerpaaltjes 27,0 en 28,9 (links) op 1. Hier gebeurden vorig jaar met 97 stuks de meeste ongevallen en in 2012 stond dit stuk snelweg bij Gouda en Rotterdam ook al op de eerste plaats. Het schijnt hier regelmatig mis te gaan omdat verkeer richting Rotterdam in de spits vaak stilstaat, terwijl het verkeer naar Den Haag wel op snelheid doorrijdt.
De A12 voerde de lijst aan bij de gevaarlijkste stukken snelweg van één kilometer, maar als we dat stuk vergroten naar vijf kilometer is het plots de A10 bij Watergraafsmeer die de lijst aanvoert. De volledige top 10 van deze categorie check je hieronder:
Plaats | Weg | Weghelft | Hectometer | Ongevallen | Plaats 2015 |
---|---|---|---|---|---|
1 | A10 | Re | 10,0-14,9 | 125 | 1 |
2 | A12 | Li | 25,0-29,9 | 117 | 6 |
3 | A16 | Li | 15,0-19,9 | 110 | 8 |
4 | A16 | Li | 20,0-24,9 | 95 | 4 |
5 | A20 | Li | 30,0-34,9 | 88 | 3 |
6 | A2 | Li | 110,0-114,9 | 87 | 7 |
7 | A16 | Re | 20,0-24,9 | 86 | 10 |
8 | A4 | Li | 40,0-44,9 | 85 | 38 |
9 | A20 | Re | 30,0-34,9 | 84 | 11 |
10 | A4 | Re | 30,0-34,9 | 83 | 12 |
Let wel: bij de lijsten wordt enkel gekeken naar het aantal ongevallen op een bepaald stuk snelweg en niet naar de relatie tot de hoeveelheid verkeer die hier op jaarbasis overheen dendert. Verder gaat het om cijfers van bergingsbedrijven en bijvoorbeeld niet van alarmcentrales of hulpverleners. Gevraagd naar de oorzaak van al die ongelukken denken bergers toch aan telefoongebruik achter het stuur, drukte en afleiding langs de weg.
Foto: bergingsbedrijf in actie op de A1, door @jeppie via Autojunk
trustmeiamanengineer zegt
Bewijst ook mooi dat snelheid dus niet de grootste oorzaak van ongevallen is. (behalve dan van die malloten die met een enorme snelheid langs zo’n stilstaande file jakkeren). Maar daar doet trajectcontrole/flitsers/gps kastjes ook geen zak tegen. Lezen we even mee meneer Politie chef?!
e1000bmw zegt
@trustmeiamanengineer: Och, de hippies zullen juist stellen dat het nog steeds te hard gaat…
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer: Ja lekker makkelijk zeg.
Het gaat niet om absolute snelheid nee, maar het gaat om snelheidsverschil. A10 afrit (eventueel naar A1) loopt vast, en iedereen knalt er lekker hard langs. Kans op ongelukken groot.
Zullen we maar 130km/u invoeren op de ring A10 dan he? Snelheid boeit toch niet.
lekbak zegt
@fanboy: de politiek trekt aan de lopende band zulk soort conclusies. Ik denk niet dat er iemand serieus denkt dat 130 overal geschikt is, al helemaal niet iemand die een beetje harses heeft.
mashell zegt
Die randstad ridders ook, die hadden gewoon paard moeten blijven rijden en nooit de overstap naar de auto moeten maken.
jack_abarth zegt
@mashell:
Het is ook niet voor niks “randdebiel”…
str8six zegt
@mashell: nee dat heeft te maken met mensen die niet kunnen kijken en anticiperen. Locatie heeft daar niets mee te maken.
lekbak zegt
Hieruit kan je dus concluderen dat 130 rijden veel veiliger is dan 100. Leuk, zo’n onderzoekje. Je kunt er uit opmaken wat je wilt.
mashell zegt
@lekbak: dat is dan toch ook de lol er van? Je kunt op basis van dit onderzoek beweren: 130 is veiliger dan 100. Op de drukke wegen gebeuren meer ongevallen. Randstedelingen kunnen minder goed autorijden. Waterwegen zijn veiliger dan autosnelwegen. En het mooie is, het is allemaal waar.
lekbak zegt
@mashell: aan de ene kant is dat de lol ervan ja. Totdat je je realiseert dat er daadwerkelijk beleid wordt gevoerd op basis van dit soort onderzoeken en de willekeurige conclusies die je er uit kunt trekken. Voor mij gaat de lol er dan een beetje af en zie ik dit soort onzin liever verdwijnen.
Dutchdriftking zegt
Een lijstje met puur N wegen zou ook leuk zijn.
henkhupelschoten zegt
A67?
martijn11 zegt
Je hebt ook nog steeds van die kruispunten op wegen waar 80 gereden mag worden, levensgevaarlijk!
lekbak zegt
@martijn11: owja echt levensgevaarlijk. Stel je toch eens voor dat je uit je doppen moet kijken voordat je een kruispunt oversteekt!
rulefollower zegt
Als je het lijstje zou corrigeren voor verkeersintensiteit wordt het een compleet ander verhaald. Ongelukken per 1.000.000 autopassages per km wegvak of iets dergelijks.
karhengst zegt
Bij gevaar denk ik altijd aan kans maal impact.
Het laatste wordt niet meegenomen, en het voorgaande onvolledig omdat het niet wordt afgewogen tegen de algehele verkeersdrukte. Puik onderzoek!
baasbas zegt
Daar rijden dus ook de meeste senioren?
desjonnies zegt
Ik leg de schuld bij de baby boomers, die Gaastra kleding dragen grijs haar hebben en in een grijze wagen rijden – wel een nieuwe- en moeilijk kunnen anticiperen door hun stramme benen, kluts-knieën, stijve nekken, staar, en ze zijn hardhorend.
desjonnies zegt
Baby boomers…
http://cdn.xgn.nl/upload/201510/bassie-en-adriaan-1444073242.jpg
metalmike zegt
De tabel is in de iOS app onleesbaar, alles staat onder elkaar. Kan dat gefixt worden? Is zo in elk artikel waar een tabel wordt gebruikt.
mrrallycross zegt
Gebeurde er ongelukken doordat mensen niet opletten en dan tegen elkaar aan rijden of doordat de snelweg zelf gevaarlijk is en er enkelzijdige ongelukken gebeuren