Relatief, dan.
Kijk, in absolute cijfers is het makkelijk om te zien welke auto’s scoren en niet. Bovenaan kom je meestal the usual suspects tegen, Volkswagens, Renaults, Opels, Fords et cetera. Dat gezegd hebbende is er onderaan de lijst ook altijd een trend te herkennen. Extreme supercars die niemand kan betalen of juist hele oninteressante auto’s (of te duur, of te oud) gaan dan maar één keer over de toonbank.
USA Today besloot om het een beetje te relativeren. Ze maakten een lijstje van de auto’s die, ongeacht de verkopen, het langst bij de dealer staan. Ze komen uit op een breed scala aan auto’s, het overzicht vind je hieronder. Bij het gros is wel te verklaren waarom er ‘weinig interesse’ voor is, maar er zitten een paar auto’s tussen die we opvallend vinden. Let wel: het lijstje is georiënteerd op de VS. In de tabel vind je in de eerste kolom de auto, de tweede kolom het aantal dagen wat hij gemiddeld bij de dealer staat voordat iemand hem koopt, de derde en vierde zijn respectievelijk de verkopen in 2018 en 2017.
Om te beginnen met de nummers één, twee en drie: de Mitsubishi Lancer, Volkswagen Touareg en de Volvo S60. Bij de S60 en de Touareg is het te verklaren: iedereen wacht op de kersverse nieuwe modellen die eind 2018/begin 2019 op je oprit kunnen staan. Bij de Lancer is het een ander verhaal. Het is een auto die in principe al elf jaar(!) ongewijzigd bij de dealers staat. Bij ons kun je hem niet meer krijgen, maar in de VS kun je nog in de relatief goedkope sedan stappen. Toch doen mensen dat dus niet zo vaak, en is de kans groot dat je dus in een voorraadmodelletje stapt. Die al bijna 200 dagen bij de dealer staat. Ook de verkopen kelderen als een baksteen: de kans is groot dat binnenkort de stekker eruit getrokken wordt.
Vervolgens: Chrysler 200, Mercedes E-Klasse, Chevrolet Impala, Jaguar XJ, Audi A7, Buick LaCrosse, enzovoorts, enzovoorts. Wat hebben al deze auto’s gemeen? Ze staan allemaal gemiddeld meer dan 140 dagen in de voorraad en het zijn allemaal sedans. Yup, het lijkt erop dat de luxe sedans vaak overgeslagen worden en mensen liever wegrijden in grote SUV’s. Dat is hier zo, maar ook in de VS zo.
Een paar opvallende auto’s in de lijst zijn de wél aanwezige SUV’s, de goed verkopende Cadillac XT5 of Hyundai Santa Fe bijvoorbeeld. Ze verkopen wel, maar blijven dus nogal lang staan in de voorraad van de dealer. Wat voor het contrast een grappige toevoeging is: de Volkswagen Golf SportWagon, hier bekend als Variant. Volkswagen heeft het al zwaar te verduren in de VS, waardoor de niet bizar goed verkopende Golf stationwagon lang in het depot blijft staan.
Het gros van de modellen is hier ook te koop, je kunt dus makkelijk je slag slaan op voorraadmodelletjes van bovengenoemde auto’s. Tenminste, dat hopen we voor je.
Image-credit: de Touareg persauto toen hij net op kenteken stond.
detroitv8 zegt
Wat uiteraard ook mee zal spelen: in de VS koop (of lease) je je nieuwe auto letterlijk van de dealer. Een auto bestellen gebeurt niet vaak. De lokale dealer is dan ook vaak eerder een opslagterrein a’la autoterminals in de Haven van Antwerpen.
pindakoning zegt
@detroitv8: klopt, des te relevanter is dit overzicht (voor de VS)
ghost zegt
1 auto in Nederland spant de kroon. Zo was in onlangs bij Audi/Volkswagen Maas, waar al ruim 3,5 jaar een Audi A1 Quattro te koop staat. Ligt aan ook de prijs want die is absurd hoog te noemen vind ik ondanks dat het een orginele NL auto is.
monsieurleloure zegt
@ghost: 60 rooitjes voor een 6 jaar oude Audi A1 , humor hebben ze wel daar.
ghost zegt
@monsieurleloure: en hij staat ook echt stil stil, proefritten worden niet toegestaan en men rijdt er niet in, dus beter wordt ie sowieso niet.
thomasthomas zegt
@ghost: denk je dat ze er wakker van zullen liggen, not.
ghost zegt
@thomasthomas: nee, denk oprecht dat ze hem niet eens willen verkopen.
Graafke zegt
@ghost: ik heb vroeger bij chrysler, Dodge en jeep gewerkt. Daar stonden regelmatig auto’s zo lang (met name nieuwe)
ghost zegt
@graafke: bizar !
vonklausenburg zegt
@graafke: Klopt, zo heb ik een Dodge Avenger gehad die eigenlijk uit 01-2007 kwam maar half 2008 pas op kenteken is gezet. Toen ik een proefrit ging doen moest ‘ie zelfs nog z’n 0-beurt hebben.
clk63bs zegt
@graafke: ik ben monteur bij Renault en bij ons komt dat niet voor ook niet de oude
dieselkameel zegt
@clk63bs: Sterkte!
wimof zegt
@ghost: In principe kan deze wagen niet meer als nieuw ingeschreven worden, bij een wagen waar de invoerder langer dan 2 jaar de documenten afgedrukt heeft. Natuurlijk mocht hij 10 jaar op de parking van de invoerder staan, wel dan is hij nog steeds nieuw. (cfr België maar dat zal niets uithalen daar het een Europese verordening is)
willeme zegt
@ghost: Ik denk dat inschattingsfout gemaakt wordt dat die auto daadwerkelijk verkocht moet worden. Is niet het geval. Het is een zeldzame auto die enkel en alleen voor de hoofdprijs eruit gaat. Ik heb bij diverse dealers gewerkt en daar hadden we altijd een paar kroonjuwelen staan. Met prijskaart, op de bedrijfsvoorraad. Waren wel altijd bijzondere auto’s waar er niet zo veelvan waren. No way dat die auto’s blootgesteld gingen worden aan proefrit-terroristen, afdingers en koopjesjagers. Die halen maar een afgetrapt exemplaar uit Duitsland.
ghost zegt
@willeme: helemaal herkenbaar wat je zegt. Ik kwam er destijds, ik praat over ruim anderhalf jaar terug, met mijn Nederlandse Polo WRC. Netjes te woord gestaan en prima alles verteld over de A1 Quattro. Toen kwam het bod op de WRC; “Ja, we hebben even gekeken naar importauto’s en voor 17,5k hebben we er wel eentje in Duitsland” – was toen het argument. WRC had toen net 25k km erop staan en was origineel NL’s, vond het complete onzin. Maar goed, ik was de moeilijkste niet: “nou meneer, wat leuk dat u begint over importauto’s. Heb mijn huiswerk ook gedaan. Voor €40k haal ik in Duitsland een A1 Quattro op” – waarop de reactie kwam, maar dan heb je geen origineel NL’se..
Enfin, je begrijpt, daar zijn we niet uitgekomen. Toch wel apart hoor die kroonjuwelen..tis immers geen museum!
willeme zegt
@ghost: Klopt. Die auto’s gaan alleen voor de hoofdprijs eruit. Net als die S2000. Uiteindelijk wordt ie er wel voor verkocht. Over 5 jaar is dat ding nog steeds een hoop waard. Zeker die grote dealers hebben wat van die kroonjuwelen. En als het echt slecht gaat: ze komen er altijd vanaf.
Hun argument ‘voor 17,5k halen we er eentje uit Duitsland’ is erg zwak. Zeker als jij een origineel NL auto hebt. Die vertegenwoordigen een veel grotere waarden dan import. Zeg dan dat ze de auto alleen voor de hoofdprijs willen verkopen. Sowieso is de Audi S1, Polo WRC, Golf GTI, Golf R of S3 een betere keuze. Zo bijzonder als een A1 quattro eruit ziet, zo bijzonder rijdt ‘ie niet.
ghost zegt
@willeme: haha ik heb nu dan ook de Audi S1 Sportback. Al rommelt het alweer voor wat anders. Zo was ik van het weekend nog kijken bij een Rivièra Blauwe Audi S3 Sportback..en hoewel ik er maar een kleine €1,5k onder zat, wilde ze die niet laten gaan. Ik denk dan ook dat je gelijk hebt over de kroonjuweeltjes.
hiostu zegt
Als kolom 3 2017 is en kolom 4 is 2018, hoe kom je dan tot de conclusie dat de verkopen van de EVO kelderen? Die is verviervoudigd van 2017 naar 2018. Of moeten de kolommen omgedraaid zijn?
hiostu zegt
@hiostu: even in de bron opgezocht en kolom 3 moet idd 2018 zijn en kolom 4 2017.
Loek zegt
@hiostu: check, ik zal het even aanpassen ;)
clk63bs zegt
De beste wensen en een gelukkig nieuwjaar ?
lekkaah zegt
@clk63bs: nu pas wakker geworden? Dat was goeie drugs..
thomasthomas zegt
@lekkaah: krijg je met dat coma zuipen.
moveyourmind zegt
En het mooie is dat ik er iedere keer weer in trap als ik bij een autobedrijf in de showroom bij een auto sta te kwijlen en er een verkoper op me afkomt…
‘Ja meneertje, wagentje hé. Ik zie meteen dat u kenner bent, uitstekende smaak heeft u.
En dan steevast met de vinger door de dikke laag stof op de lak: net vers binnen meneertje, zo vers dat we nog niet eens de tijd hebben gehad om hem te wassen. Maar een kenner als u kijkt daar wel doorheen. Ziet u toch wat een pareltje dit is.
Maar u moet wel snel beslissen meneertje, ik heb over een uur een afspraak met een potentiële kijker die de auto zeker gaat kopen als hij hem ziet. Komt er helemaal speciaal voor uit Friesland, zo bijzonder zeldzaam en uniek is dit wagentje. Maar dat hoef ik u als kenner natuurlijk niet te vertellen.
Zullen we dan maar gelijk even tekenen meneertje?’
isn1981 zegt
@moveyourmind: yup ze weten het altijd mooi te brengen. Volgende keer even aan je nickname denken en toepassen.
techniekmeneer zegt
@moveyourmind: Verkopers moet je sws niks van aantrekken. Die heb je alleen nodig als je zelf de keuze hebt gemaakt om een krabbel te zetten.
tjorque zegt
@techniekmeneer: zulke verkopers zijn er ook om je de dingen te vertellen waarvoor je te lui bent om ze zelf op te zoeken
jcjc zegt
@techniekmeneer: het klopt dat men tegenwoordig veel beter geïnformeerd is over een specifiek model voordat de showroom betreden wordt. Echter komt het regelmatig voor dat, als je een goed gesprek hebt met een eventuele koper, er wellicht een andere wagen of uitvoering is die nog beter bij hen past. Mijn ervaring is dat die manier van meedenken gewaardeerd wordt, daar kun je o.a. het verschil maken als verkoper. Maar goed, ik begrijp het beeld van de stereotype autoverkoper wel hoor. De gemiddelde lezer hier weet meer van auto’s dan de gemiddelde verkoper:)
jpoers zegt
Fiat 500 on welke vorm is ook niet echt een hebbedingetje
lebeaunl zegt
Zou fijn zijn wanneer het eindelijk mogelijk wordt in te zoomen oo dergelijke tabellen in de ios app..
sparks zegt
Mijn bmw f30 3 serie stond 4 jaar stil.
lekkaah zegt
@sparks: een 3 serie 4 jaar stil? Das na de golf meestverhandelxe occassion.. weet je zeker dat er niks mee is?
sparks zegt
@lekkaah: Ik hoorde het pas nadat ik op 1 jan 2019 het rapport (gratis) opvroeg. Ik twijfel nog altijd of de teller is terug gezet, maar ik reed er inmiddels 21k mee.
De auto heeft de volledige 4 jaar op naam vd garage gestaan. Tja, wie zal het zeggen. Het is lastig te bewijzen.
alassad zegt
Veel Europese auto’s!
Gulli zegt
Niet heel relevant he dit artikel, tenzij je in de VS woont. Daar bestel je een auto vaak niet made-to-order zoals in Europa maar zoek je er gewoon een uit de voorraad en rij je er zsm mee weg. Het is daar dus de bedoeling dat de dealers een enorme voorraad hebben staan. Optiepakketjes en accesoires zijn daar dan ook minder belangrijk dan hier, of de dealer bestelt een kale of een met alles erop en eraan, naargelang de doelgroep in de buurt dit aantrekkelijk vindt.
inbedrijf zegt
Vast een mooi lijstje. Als ik hem kon lezen op mijn mobiel…..