Lampen voor een auto moeten aan dusdanig veel eisen voldoen dat het ontwikkelen een hoop onnodig geld kan kosten. Hier hebben we namelijk een beste lijst met auto’s die bewijzen dat je de lampen ook prima ergens anders van kunt lenen.
Vorige week konden fans van Bristol hun geluk niet op. Het merk gaat namelijk weer aan de slag en doet een soort TVR-etje. Om het artikel te voorzien van wat afbeeldingen die je geheugen even opfrissen, kwamen er wat Bristols aan bod. Hele oude modellen, de Fighter T, de Bullet en de Blenheim.
Bij die laatste is verlichting een dingetje (geweest). De Blenheim gebruikte namelijk vrijwel altijd geleende achterlichten. Daarover lees je zo meer, maar voor nu even belangrijk: Bristol is hier absoluut niet als enige schuldig aan. Fabrikanten die kosten besparen op lampen: het is een veel voorkomend fenomeen. De reden is simpel: ook zoiets simpels als verlichting moet aan talloze eisen voldoen. Als een ander merk dit al voor je heeft gedaan, hoef jij ze enkel nog maar op je auto te schroeven. Makkelijk zat! Hier een aantal voorbeelden van welke fabrikanten recent zo hebben geredeneerd.
Alfa Romeo Disco Volante
Gaan we de lijst alfabetisch (har-har) af, dan beginnen we bij een auto waarbij het ietwat vreemd is dat hij zijn lampen leent. En toch ook weer niet. We hebben het over de Alfa Romeo Disco Volante, een project door Carrozzeria Touring om coachbuilding naar het nu te vertalen. Op de flink verbouwde Alfa Romeo 8C prijkt een historisch verantwoord koetswerk en het resultaat mag er zijn. Het moge duidelijk zijn: kosten noch moeite werd bespaard. Dat geldt niet voor de koplampen.
Die komen namelijk gewoon van iets anders Italiaans af. Niet de 8C trouwens, maar de Ferrari 599 GTB en GTO. Zoals bij een hoop in dit lijstje: geen schande, maar op dit soort projecten wordt vaak op niks bespaard, zelfs de verlichting niet. Toch zal de reden voor de 599-lampen erg simpel zijn: het past in het ontwerp, het is Italiaans en het is makkelijk.
Nu we het toch hebben over lampen van de 599: deze doken ook elders op in deze jaren. Op iets nogal niet-Italiaans wat ook vreemder uitpakte. De Mansory Cormeum op basis van de Mercedes SLS. Daar zijn we minder te spreken over de gemaakte onderdelenkeuzes.
Bristol Blenheim 4S
De besproken Bristol Blenheim die de inspiratie vormde voor dit artikel. De Blenheim gebruikte al jaren andere achterlichten. De reden dat we dit lijstje recent houden is omdat dat bij kleinschalige merken de norm was in de jaren ’90. TVR met Ford Fiesta of Vauxhall Cavalier-achterlampen, Lister met hun Audi 80-lampen, Aston Martin leende zelfs lampen van de VW Scirocco. Bristol en de jaren ’90-interpretatie van de Blenheim gebruikte de Opel (of in het geval van Bristol, Vauxhall) Senator als lampenwinkel.
De Blenheim 4S is echter een veel recenter project en dan worden die Senator-achterlichten toch wel een beetje oud. Gingen ze dan eindelijk eigen lampen ontwikkelen? Nee natuurlijk niet.
De laatste uitvoering van de Blenheim, een speciaal one-off project, kreeg de achterlichten van een Audi A4 Avant (B6) mee. Het kan aan de nogal belabberde foto (de enige beschikbaar) liggen, maar het past net niet helemaal lekker. Té modern voor deze oubollig gestylede auto?
Dallara Stradale
Een bijzondere. Letterlijk: de Dallara Stradale is een bijzonder project. Dallara kun je kennen van het aanleveren van raceauto’s voor onder meer de Indycars. Het Italiaanse bedrijf kwam een aantal jaar geleden met een eigen auto op de proppen. Grotendeels eigen design, behalve de achterlichten.
Als je moeite hebt met raden waar ze vandaan komen: ze zitten op de auto in kwestie niet waar je ze verwacht. Ze komen van een Audi Q7. We horen je denken: ik ken ze niet van de Q7. Het zijn namelijk de lichtbalken onder de achterklep. In de VS mogen lampen niet volledig op bewegende onderdelen zitten, tenzij er een backup-systeem is. De lampen van de Audi Q7 verdwijnen volledig als de achterklep omhoog is, daarom is de backup de strip eronder. Deze zal de taak van knipperlichten dan wel reguliere verlichting overnemen als de achterklep omhoog is. Dallara kon deze onopvallende verlichting goed gebruiken om te maskeren dat ze niet van henzelf komen. Slim!
Invicta S1
Zoals gezegd wilden we eigenlijk zowel de jaren ’90 als Britse automerken overslaan, want die zijn koning te rijk als het gaat om geleende onderdelen, waaronder verlichting. Toch konden we je de zowat doodgeboren Invicta S1 niet onthouden. Geen succes, dus hier is de voorkant om je even een herinnering te sturen.
Nogal anoniem maar voor zover wij kunnen uitmaken is dit nog redelijk zelfgebouwd. Pas aan de achterkant komt iets bekends aan het licht (nogmaals har-har). Je zal de lichtunits direct herkennen.
Al zijn ze een kwartslag gedraaid en van kant gewisseld: dit zijn overduidelijk de units van een Volkswagen Passat (B5+). De B5+ was een relatief subtiele facelift die toch de auto op veel fronten moderner maakte. De standaard vierkante achterlichten die deze afgeronde tweekleurige units werden, droegen daar prima aan bij. Invicta kon ze ook goed gebruiken, al zijn de achterlichten zo’n beetje het enige wat we ons kunnen herinneren van de auto…
MG XPower SV
MG ging in 2005 failliet en alhoewel het nu herboren is: het is een excuus om met een semi-bekend merk Chinees spul hier aan de man te krijgen. Dat terwijl de laatste MG’s toch stiekem bloedgaaf waren. De XPower SV bijvoorbeeld, met een rasechte Mustang-motor voorin. De rest van de auto lijkt redelijk uniek ontworpen te zijn, totdat je gaat inzoomen. Die koplampen bijvoorbeeld: die zijn bekend.
Al lijken het vrij generieke, nét iets boos kijkende rechthoekige units die overal vandaan konden komen: het duidelijke knipperlicht in het midden verraadt dat dit de units van een Fiat Punto (199) van voor de facelift zijn. Bizar dat je ze gelijk herkent, want ze passen best goed in het ontwerp.
Aan de achterzijde van de XPower zijn de units ook geleend van Fiat, maar iets lastiger te herkennen. Tenminste, het feit dat ze exact zo geplaatst zijn als de auto waar ze vandaan komen verraadt het wel een beetje.
De TVR-achtige achterkant met ronde achterlichten is namelijk te danken aan de units van de Coupé Fiat. In ieder geval grappig dat ze verder zijn gaan kijken dan de standaard units die vrijwel alle supercars in de jaren ’90 en vroege jaren ’00 hadden, die je wellicht kent van de Lamborghini Diablo, Saleen S7 of Spyker C8.
Morgan Aeromax
En dan maken we er, toch wel een beetje per abuis, een Brits feestje van. Die zijn hier kennelijk gewoon goed in. Toch moet het gezegd worden: ook al zijn de units niet altijd van de merken in kwestie zelf, er worden juiste keuzes gemaakt. Neem de Morgan Aeromax. De styling van de auto was altijd al… bijzonder. Aan de voorkant was het vooral erg Morgan, wat betekende dat de styling met de uitgesproken wielkasten doet denken aan de oude tijden en de koplampen geleend zijn.
Ronde koplampen, dan kun je maar op een paar plekken terecht. Voor één daarvan hoefde Morgan niet eens het land te verlaten. Die kozen ze dan ook. De koplampen van de Morgan Aeromax, inclusief de knipperlichten in de bumper, zijn de optionele Xenon-lampen van de MINI Hatch (R53).
De voorkant is echter niet waar je de Aeromax en het lampenleenstelsel van kent. Nee, dat is de nog meer bijzonder gevormde achterkant. Een klassiek ogende coupélijn met vele rondingen. Daar horen bijzondere achterlichten bij, maar die hoefde Morgan niet zelf aan te leveren. Nee, die zaten al op een auto met een ietwat vergelijkbare kont.
Kent u hem nog? Lancia kwam met een luxe sedan op basis van de Dialogos Concept, en wist toch een groot deel van het bijzondere design in stand te houden. De Thesis was bijzonder, is bijzonder en blijft misschien wel bijzonder. Aan de achterkant prijkten doorzichtige, verticaal geplaatste LED-units die meelopen met de ronding aan de achterkant. Precies zoals de Aeromax en dus werden de lampen van de Thesis door Morgan gebruikt.
Noble M500
Zeg je Noble en achterlichten, dan denk je al snel aan de Mondeo-achterlichten van de Noble M12. Het is zo dat Noble trucjes met licht al snel uitbesteedt aan andere fabrikanten. Wel zo makkelijk. Met de M15 en M600 kwamen ze hier prima mee weg, die hadden nogal standaard units die overal vandaan zouden kunnen komen. Bij hun meest recente project lijkt het toch allemaal net even wat duidelijker.
De M500 is redelijk uniek ontworpen, maar bij de lampen hield het op. Je zal de lampen vast al herkend hebben. Ze komen namelijk van de Chevrolet Corvette (C7). Die kreeg Ferrari-achtige lampen met horizontale LED-knipperlichten mee, dus dat oogt best prima en modern. Ze zijn echter vrij groot en dus heb je al snel de neiging om aan iets compleet anders dan een Noble te denken als je de voorkant ziet.
En de achterkant dan? Die lijkt unieker ontworpen te zijn. Let op het woordje lijkt, want ook hier werd de verlichting ontworpen door iemand anders.
Wat hier bijzonder aan is: de lampen op het origineel zijn moeilijk te vinden. Ze behoren namelijk op 1) het kleine model, 2) van ná de facelift en 3) zónder de LED-upgrade. Het lijkt er bijna op dat Noble het daarom deed. De lampen komen van de Citroën C4 SpaceTourer. De dikst uitgevoerd versie krijgt bijzondere 3D-lampen mee, maar voor de M500 werd gekozen voor de instaplichten.
SSC Ultimate Aero
De snelste auto die iedereen alweer vergeten was. SSC is nu bekend van de Tuatara en diens omstreden recordpoging, maar de Tuatara is ‘de opvolger van’. De opvolger van een auto die de Bugatti Veyron al een keer zoek reed. Toch grappig hoe je als klein Amerikaans bedrijf de paarse broeken van Bugatti zo wanhopig met miljarden kan laten smijten dat zij dat record weer terug willen hebben.
Waar Bugatti echter een auto in luxe naar 400+ km/u kon lanceren, was de Ultimate Aero TT… een samenraapsel van alle Halfords-onderdelen die ze konden vinden. De velgen lijken van elke willekeurige wannabe-Pimp-my-Ride-rapper gestolen te zijn en ook de rest doet wat ’tuner’-achtig aan. De lampen zijn aan de achterkant geleend van dezelfde lampenboer die alle al eerder genoemde supercars in de nineties van lampen voorzag maar aan de voorkant lijken ze unieker. We zeggen wederom lijken omdat ook deze elders zijn ingekocht. Kun je het al zien? Ze komen van de eerste generatie Ford Focus (DBW) van na de facelift. Knap, want de lampen van de Ultimate Aero is het enige wat op zijn plaats lijkt.
En de rest
Zoals gezegd is deze lijst, helemaal als je hem uitbreidt naar onderdelen an sich, ellenlang. Ook breidt de lijst zich uit naar brommobielen, campers, vrachtwagens, bussen en nog veel en veel meer. Favoriete suggesties mogen dan ook besproken worden in de comments. Lees ook:
- 9 voorbeelden van hoe gierig autofabrikanten zijn
- 9 voorbeelden van hoe gierig autofabrikanten zijn (deel II)
- Wat hebben 18 supercars en een Citroën CX gemeen?
Esprit_de_Flandre zegt
De Noble ziet er achteraan verrassend goed uit met die Citro-achterlichten. Beetje jammer van de voorkant. Doordat het gelijkaardige auto’s zijn, valt het te veel op…
knapzuur zegt
Dit is gewoon het zoveelste voorbeeld dat een autofabrikant meer een auto assemblage bedrijf is de toeleveranciers maken de daadwerkelijke onderdelen.
Magneti Marelli, Bosch, die ene Japanse airbag fabrikant etc.
PunicaOase zegt
Leuk artikel :-)
rrk147 zegt
Vind dit altijd leuke artikelen, toch een aantal onbekend voor mij. Thnx voor het uitzoeken!
moveyourmind zegt
Wat een briljant ontwerp, die achterlichten van de Thesis. Bijna kunstwerkjes op zich, en optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van ledtechnologie om lichtunits heel compact te kunnen maken.
Estate_of_mind zegt
Fiat Coupé met koplampen van Ferrari…welke ook alweer?
Johanneke zegt
Lotus esprit met sprinter trueno achterlichten toch?
posthumus zegt
@Johanneke: Oorspronkelijk ook Rover SD1
Design_Driven zegt
Erg leuk artikel vooral die van de Dallara wist ik echt niet en had ik me wel eens afgevraagd. Als ontwerper van diverse dingen met wielen vaak zelf door figuurlijke onderdelen bakken moeten zoeken om passende onderdelen te vinden. Ook wat dingen voor Hella ontworpen die hun weg naar wat exoten gevonden hebben.
Je mag trouwens niet zomaar onderdelen van andere fabrikanten gebruiken. Ik heb ooit een camper getekend waar we een achterlicht van een busje voor wilde gebruiken maar daar kregen we geen toestemming voor,
Zeker bij kleinere series zoals bussen, toerwagen etc zijn de kosten van grotere spuitgiet onderdelen gewoon niet te verantwoorden. In het geval van verlichting zijn het trouwens niet allen de kosten van de onderdelen maar ook de homologatie die lenen bijna noodzakelijk maken.
Ik heb net een nieuwe bus af voor de Chinese markt, daar zijn de aantallen groter maar ook het homologatie proces dat we zelfs full LED lichten ontworpen hebben.
https://www.behance.net/gallery/108551187/Mid-Sized-Coach-Design
sabrerator zegt
@sketcher:
Leuk om eens wat werk van je te zien!
Strak ding, die bus.
maxidyne zegt
Mijn RS2 heeft Porsche 993 knipperlichten + mistlampen.
posthumus zegt
Alfa SZ en Ferrari F40
Diablo (facelift) en Nissan 300ZX
Jaguar XJ220 en Rover 200
Jaguar XJR-15 en Mazda 626
DB7 en Mazda 323F
En waar ik al jaren over twijfel; de achterlichten van de Murcielago (“tha OG”)… Waar ken ik die van?
jaapiyo zegt
Eerste gen Ford Focus op zijn kant zoals bij de Invicta.
Dutchdriftking zegt
@jaapiyo: ze lijken er op maar de Murciélago heeft eigen achterlichten. Destijds zat er al Audi geld in.
densk zegt
XJR-15 heeft toch de achterlichten van de eerste Mondeo? Of zijn die weer hetzelfde als van de 626?
* ik ben in de war. Het is de Noble M12 die ze deelt met de Mondeo.
bernoulli zegt
De Ascari KZ1 mag niet ontbreken. Met zijn Peugeot 206 koplampen.
Loek zegt
@bernoulli: joh, ik was alweer vergeten dat die pre-facelift ook nog met andere lampen kwam. Goeie!
rob5nismo zegt
Goedkoper dan zelf lichtunits ontwikkelen , goedkeuringen ervoor krijgen dat er een E merk op kan en dan in productie nemen. Dan maar beter goed gejat en een stuk goedkoper voor je product
Design_Driven zegt
Gejat niet, er wordt voor betaald, de onderdelen zelf maar vaak ook een licentie.
ericc zegt
Lotus Esprit V8 had achterlichten van Toyota.
C220AMG zegt
McLaren F1 – VDL buslichten
Aston-martin DB7 – Mazda 323
Jaguar XJ220 – Rover 200
Hoewel het logisch is, is het ergens ook wel triest dat (voornamelijk in het verleden) de meest extreme/dure auto’s meestal betroffen waren van dit soort praktijken.
Edge zegt
Ik weet er nog wel een paar:
Lamborghini Diablo VT: De klapkoplampen werden ingeruild voor vaste koplampen, die voor het gemak werden geleend van de Nissan 300ZX
McLaren F1: Het welbekende verhaal van de achterlichten die gedeeld worden met de Bova touringcars.
Morgan Aero 8: Na de facelift kwamen de koplampen net als bij de AeroMax van de Mini (knipperlichtunits ook trouwens!), maar voor de facelift werd ook al leentjebuur gespeeld. Toen kwamen ze bij de Volkswagen New Beetle vandaan.
Lotus Esprit: De Lotus gebruikt de achterlichten in diverse fases van de productie achterlichten van zowel de Toyota AE86 als die van de Rover SD1
Jaguar XJ220: Het is wellicht lastig te zien doordat er een roostertje voor zit, maar de achterlichtunits komen van de Rover 200 serie.
Cizeta-Moroder V16T gebruikt de achterlichten van de Alpine A610
Nissan gebruikte voor de R390 GT1 racewagen en het enige straatlegale homologatie-exemplaar de koplampen van hun eigen 300ZX, maar leende de achterlichten van de Fiat Coupe
De eerste generatie van de Land Rover Discovery gebruikte de koplampen van de Leyland/DAF 200, en de achterlichten van de Austin Maestro Van.
Het meest toffe van alle gedeelde lampen vind ik toch wel de achterlichten van de Fiat 850. De ronde achterlichtjes van dit kleine stadsautootje werden gebruikt voor de betaalbare Simca 1000 en de peperdure Ferrari 275, maar was ook redelijk succesvol in de langeafstandsracerij als onderdeel van de Ford GT40 Mk I en in het WRC zelfs zéér succesvol was als onderdeel van de Lancia Stratos en 037.
rolov zegt
@Edge: ik miste de F1 idd ook.
Loek zegt
@rolov: als het gaat om ‘missen’: ik heb het artikel geprobeerd te houden op recente auto’s (2000 en jonger) omdat de jaren ’90 zo’n beetje draaide op geleende onderdelen, helemaal bij supercars. Dat is leuk om een andere keer eens met veel meer diepgang in te duiken. Toch zitten de reacties vol met goede suggesties, dus daar niet van ;)
rolov zegt
@Loek: heel goed maar voor is de F1 de auto en dan ook nog met Nederlandse bus lampen. Dus vandaar ;)
Loek zegt
@rolov: ah zo. Zoals gezegd leuk om nog eens in te duiken. Wat door ons in 2015 al is gedaan trouwens: https://www.autoblog.nl/nieuws/mclaren-jatte-achterlichten-f1-van-nederlandse-bova-bus-76324
escort77 zegt
De achterlichten van de Aston Martin DB7 komen van de Mazda 323F
De achterlichten van de McLaren F1 komen van een Nederlandse bus
De achterlichten van de Alfa Romeo 8C komen van de Alfa Romeo Mito
birdnerd84 zegt
Achteruitrijlampen en reflectoren van de Koenigsegg CC komen van de Mazda RX-7
posthumus zegt
Moet ik toch even zeuren. De lichten van de 8C en de MiTo zijn weldegelijk anders. De MiTo was ‘geïnspireerd’ op de 8C. De 4C daarentegen is voor 99% gelijk aan de MiTo-units. Alleen de zwarte ophanging aan de achterkant wijkt minimaal af (en dus een ander onderdeel, extra kosten om te fabriceren, etc. etc… Geen wonder dat het zo lekker gaat daar :) )
hans75 zegt
de 4C lampen komen van de Mito… niet die van de 8c zover ik weet…
RickB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
donar95 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
techniekmeneer zegt
Noble met Mondeo achterlichten is er ook nog..
boomhauwer zegt
Nog 2 voor jullie lijstje:
-De eerste zonda had generieke achterlichten die gebruikt werden bij campers (idem voor de Mclaren F1)
-De F40 had achterlichten van een Iveco vrachtwagen.
Bonus:
-Alle Ferrari’s tot op heden maken nog gebruik van de zijdelingse Fiat knipperlichten.
Gulli zegt
Misschien een wat aparte vraag, maar hoe slim zijn content-blockers tegenwoordig? Ik ben namelijk op zoek naar een oplossing voor een heel specifiek probleem.
Ik zou graag een content-blocker gebruiken die alle plaatjes van Mansory-producten herkent en die voor mij blurt of anderszins onzichtbaar maakt. Ik bedoel, je zou in Corona-tijd voor minder depressief worden, dus een beetje preventieve zorg kan dan wonderen doen :D
hans75 zegt
De Maseratie Indy of Khamsin.. heeft de achterlichten van de Alfa 1750 Berlina, De Tomaso Pantera, zover ik me kan herinneren trouwens ook…
De Lamborghini Countach heeft de achterlichten van de Alfa Romeo Alfetta eerste serie..
gejat, maar wel verwerkt in een omhulseltje…
fettasedano zegt
Heb hier achterlichten van de Countach ! en de stadslichten/ richtingaanwijzers op mijn karretje.
( helaas ontbreekt lambo aandrijflijn)
srbb zegt
4C heeft de leukste, achterlichten van een Mito, voorlichten van een Pagani Zonda :)
En Lamborghini gebruikte de lampen van een Nissan voor hun ’99 Diablo toen klaplichten niet meer mochten. Leuk detail: waar de fabrikantsnaam in het plastic gevormd is, heeft Lambo er netjes een carbonnen lipje overgeplakt :)
Dutchdriftking zegt
Fijn lijstje. De ene beter gelukt dan de ander, maar altijd leuk. Vooral de achterlichten van de Noble zijn geniaal. Hebben ze eigenlijk geen gezeur gehad van Bugatti met die C vorm achter de portieren? Ziet er nogal genept uit.
Dutchdriftking zegt
@Loek: nog een mooie bonus, ken je deze : http://www.usedcoachsales.co.uk/Vehicles/View/1204
Loek zegt
@dutchdriftking: yes, ik heb het op auto’s gehouden maar de wereld van bussen, campers en brommobielen zit vol met dit soort dingen. Bussen hebben E36, E46 pre en post fl gebruikt, maar ook menig Fiat, Lancia of Alfa heeft zijn lampen moeten uitlenen voor dat soort doeleinden. Wie herkent deze bijvoorbeeld?
https://s35.wheelsage.org/picture/l/laika/rexosline/laika_rexosline_9009_2.jpg
Dutchdriftking zegt
@Loek: Haha, een Delta camper, je verzint het niet :P. Brommobielen met Corsa B verlichting zie je inderdaad ook nog wel eens.
boomhauwer zegt
De Nissan 300zx koplampen op een Lamborghini Diablo mag er ook tussen.
gregorius zegt
Leuk artikel.
Ook Hulde voor de opbouw; door niet te veel te scrollen kon je het artikel als een quiz gebruiken.
En de voorbeelden waar niet de huis tuin en keuken voorbeelden die iedereen al wist.
Heerlijk artikel dus! Dank
densk zegt
De Lamborghini Miura SV deelt de achterlichten met de Fiat Dino.
spacemoon24 zegt
Leuk artikel!
Misschien weet iemand dat, ik dacht dat er ook een supercar was die de verticale achterlichten van volgens mij een Ford Transit horizontaal gebruikte als achterlichten, of van een Fiat Panda. Weet iemand dat?
Loek zegt
@spacemoon24: als je deze bedoelt:
https://images.cdn.circlesix.co/image/1/1000/0/uploads/media/2018-08/15/fc187cddcbdfaa60/s-l1600.jpg
is huisvlijt ;) Wel een grappige inderdaad!
spacemoon24 zegt
Ja dat is hem! In mijn herinnering was ie wel iets beter gelukt…
O plaat zegt
Hella H4 7 inch. Zo wat elke auto gebouwd tussen 1930 en 1990 had die. Mijn 1966 mustang en 1989 T3 hebben zelfde koplampen. De vorige generaties defender en Gklasse hadden nog steeds hella 7 inch lampen die perfect passen op zo wat elke auto van voor 1990…
vierkoloms zegt
Ik mis in dit mooie rijtje de Aston Martin V8 Zagato, eind jaren 80, ruim 300km/hr met Renault 11 koplampjes..
Ze staan prachtig, maar qua lichtopbrengst niet de fijnste keuze…
https://petrolicious.com/articles/80s-rarity-when-zagato-styled-an-aston-martin-into-a-boxy-gt-with-v8-power