Sommige nu al, andere later dit jaar.
Nadat we je gisteren duidelijk hebben gemaakt dat je dit jaar nog een EV op kenteken moet zetten om te leasen in plaats van in de komende jaren, wordt het tijd om eens te kijken wat je opties eigenlijk precies zijn als je overloopt naar de darkside. Valt er wat te kiezen als je een elektrogebakje wil gaan rijden en zo ja, zit er dan ook nog wat *kuch* spannends bij?
Er is wat dit aangaat goed nieuws en slecht nieuws. Want jazeker, er is in 2018 heus meer keuze dan een Nissan Leaf of een Tesla Model S. Tegelijkertijd lijkt de stroom van EV’s volgend jaar pas écht goed op gang te komen. Dan staan bijvoorbeeld auto’s als de Porsche Mission E en de Aston Martin RapidE op de planning. Ook de Tesla Model 3 komt pas volgend jaar naar deze contreien. De eerste twee zullen echter sowieso dik meer dan 50.000 Euro kosten en de Model 3 in de meeste gevallen waarschijnlijk ook wel. Maximaal profiteren is er dan dus niet meer bij. Enfin, zoals gezegd focussen we ons voor nu op de EV’s die er vroeg bijzijn. Een bloemlezing:
Audi e-tron, indicatieve vanafprijs 82.500 Euro
Jazeker, op de valreep komt Audi aan het eind van dit jaar met de e-tron op de proppen. Net op tijd om er in Nederland nog snel een zwik op kenteken te zetten en klanten te laten profiteren van vijf jaar lang vier procent bijtelling. Audi Nederland weet natuurlijk al heel goed wat er gaat gebeuren. Dit is de nieuwe XC90 T8. Zodoende is het mogelijk op de website alvast een e-tron te reserveren. Reservatie-houders krijgen voorrang als het aankomt op het definitieve bestellen. Potentiële klanten betalen twee ruggen voor dit privilege. Mocht je zo’n boksbeugel-SUV rijden voor een prikkie wel zien zitten, zouden we je aanraden de Ekkermannen maar vast over te maken. Als je tenminste niet nu stiekem al te laat bent*…
BMW i3, vanafprijs 40.412,10 Euro
De i3 is alweer bijna vijf jaar oud, maar het is nog steeds een modern elektrokarretje om te zien. @nicolasr vindt het wel een puik ding. Sinds kort is er ook een iets sterkere i3S beschikbaar met 184 pk. Deze variant kost minimaal 44.081,10 Euro. Let wel goed op dat je níet een i3 met range extender aanvinkt op het bestelformulier als je een leasert bent. Deze versies stoten namelijk wat grammetjes CO2 uit en vallen daardoor niet in het lage bijtellingstarief van vier procent.
Hyundai Ioniq Electric, vanafprijs 33.995 Euro
Hyundai heeft twee auto’s voor de EV-adept in de aanbieding. De Ioniq is daarvan het duidelijkst herkenbaar als EV, hoewel de auto er ook is als plug-in hybride met een één-punt-zesje onder de kap. Die laatste is echter alleen (soort van) interessant voor particulieren. Lease-meneren (m/v) gaan natuurlijk voor de puur elektrische Ioniq Electric en rijden dan in een soort mix tussen een Prius en een Ampera uit Zuid-Korea.
Hyundai Kona Electric, vanafprijs nog niet bekend
Potentieel de nieuwe Peugeot 308? het zou zomaar eens kunnen dat iedere junior manager die binnenkort een nieuwe bak mag uitzoeken van de baas voor de Kona Electric opteert. Het is per slot van rekening een heuse SUV én je lacht om de bijtelling. Dat moet wel een schot in de roos worden in ons kikkerlandje. Er komen twee versies beschikbaar die wezenlijk van elkaar verschillen. De eerste heeft namelijk een 135 pk sterke motor en een range van zo’n 300 kilometer. De tweede heeft een 204 pk sterke motor en een range van 470 kilometer. De prijzen zijn helaas nog niet bekend, maar we vermoeden dat vooral de eerste variant een relatieve prijspakker van jewelste gaat worden.
Jaguar I-Pace, vanafprijs 80.330 Euro
Dat laatste geldt zeker niet voor de Jaguar I-Pace (video). Deze zit qua prijs in het vaarwater van de Audi e-tron. Het is dan ook een SUV van een premiummerk en die zijn nooit echt goedkoop te noemen. Desalniettemin valt de bijtelling mee, mits je ‘m dit jaar nog op kenteken zet. Waarschijnlijk is dat iets makkelijker voorelkaar te krijgen dan bij de Audi.
Kia Niro EV, vanafprijs nog niet bekend
Het ‘broertje’ van de Kona komt, net als de Audi e-tron, eind dit jaar op de markt. Qua aandrijflijn heb je dezelfde keuzes als bij de Kona Electric. We zien niet per se goede redenen om voor de Niro te opteren in plaats van de Kona, maar ach, meer keuze is altijd beter.
Nissan LEAF, vanafprijs 36.890 Euro
Naast de BMW i3 en Tesla Model S nog een veteraan in deze lijst. Of nou ja, eigenlijk ook weer niet, want de eerste Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car (LEAF) is sinds kort vervangen door een geheel nieuw model. Hierbij zie je direct een voordeel en een nadeel van de elektrische auto: er worden nog steeds enorme stappen gezet qua EV-techniek in relatief korte tijd. De oude LEAF had bijvoorbeeld een actieradius van 160 kilometer, de nieuwe komt volgens dezelfde ouderwetse NEDC-norm 378 kilometer ver. Keihard Autobahn-cruisen kan met de nieuwe LEAF niet: de maximumsnelheid bedraagt 144 kilometer per uur.
Nissan E-NV200 Evalia, vanafprijs 41.990 Euro
Jazeker! ‘Iedereen’ kent de LEAF inmiddels wel, maar Nissan heeft nog een EV in de aanbieding en wel deze E-NV200 Evalia. Er is niet aan te ontkomen dat dit een saai, hoog, smal busje is. Máár, het is wel een EV waar je met zijn zevenen in kan en die je geen Tesla Model X geld kost.
Opel Ampera-e, vanafprijs 46.699 Euro
Of Opel, of beter gezegd PSA, zelf heel blij is met de Ampera-e is maar de vraag. Het overblijfsel uit de tijd dat Opel nog van General Motors was kost het concern naar verluidt bakken vol geld, ondanks dat de vanafprijs in Nederland inmiddels gestegen is van 40.995 Euro naar 46.699 Euro. De specs zijn wel puik. Je krijgt 204 pk en een actieradius van meer dan 500 kilometer (NEDC). Opel’s verlies kan dus jouw winst zijn.
Rimac C_Two, vanafprijs 1.700.000 Euro
Oké gebbetje natuurlijk. De C_Two is namelijk al uitverkocht. Jammer want op zich was het natuurlijk leuk om te vermelden dat je per jaar 68.000 Euro bij je salaris zou moeten optellen als je je C_Two van de zaak ook privé zou willen rijden. Mits je de auto dit jaar nog op kenteken zou kunnen krijgen althans. Als dat pas volgend jaar zou lukken dan wordt het 376.000 Euro. Maar hé, mensen die zo’n auto kunnen betalen vallen waarschijnlijk niet in het hoogste belastingtarief qua inkomstenbelasting, dus dat scheelt dan weer.
Renault ZOE, vanafprijs 32.890 Euro
Dankzij extra oompf kan je nu met nog minder zorgen gaan lunchen in Zeeland met de ZOE.
Smart EQ Fortwo, vanafprijs 22.806 Euro
Smart probeert zichzelf weer relevant te maken door haar lineup te elektrificeren. Het krijgt daarbij de nodige hulp van moedertje Mercedes (Daimler), dat zelf ook aan een plethora aan EQ modellen werkt. Die laatsten komen echter nog niet beschikbaar dit jaar (althans voor zover we weten), de Smarts wel.
Smart EQ Forfour, vanafprijs 23.187 Euro
Voor de Forfour geldt hetzelfde als voor de Fortwo, alleen dan met twee deuren (en zitplaatsen) extra.
Tesla Model S, vanafprijs 90.620 Euro
Jaja daar is ‘ie dan. De onvolprezen EV-held van het eerste uur (rijtest). Voor 90.620 Euro stap je in een Model S 75D met een door Tesla opgegeven actieradius van 490 kilometer. We zullen voor één keer geen flauwe grappen maken over Autopilot of de Muskias en dergelijke.
Tesla Model X, vanafprijs 93.870 Euro
Vanaf 2015 heeft de Model S een uit de kluiten gewassen broertje met valkendeuren. Je kan er ook met meer mensen inzitten. Wat dat betreft is het dus net een Nissan NV200 Evalia.
Volkswagen e-Up, vanafprijs 27.761 Euro
Het kleintje van Volkswagen kan je ook als pure EV krijgen. Goedkoop is ‘ie echter niet en heel ver kom je er ook niet mee. Volkswagen belooft 160 kilometer tussen ’tankbeurten’.
Volkswagen e-Golf, vanafprijs 39.540 Euro
Volkswagen werkt weliswaar aan een beoogd opvolger van de Golf in de vorm van de elektrische I.D., maar in de tussentijd hebben ze ook de Golf geëlektrificeerd. De nieuwe e-Golf komt een stuk verder op een tank dan zijn kleine broertje. Leusden naar Goes is geen enkel enkel probleem.
Voor welke van deze hete bliksems ga jij?
*De site van Audi meldt inmiddels dat de levering nu vanaf 2019 zal plaatsvinden. Met dank aan @dunhozzie voor de tip!
wimof zegt
Morgenvroeg (7h) ga ik naar de kapper en kom ik met wat geluk een van de mensen tegen die zeer kort aan de nieuwe Audi E aan het werken is, van een vorig bezoek weet ik dat het zeer warm is maar dat hij eind dit jaar er zal zijn.
moveyourmind zegt
@wimof: Kapper, iemand uit de automotive-branche, Audi motoren, goede prater…
Hou de hand maar op de knip…
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-gaat-het-met-spyker-84188
wimof zegt
@moveyourmind: Je kent mij niet, mijn eerlijkheid wordt mijn dood omdat ik dit soort dingen niet kan verdragen.
pielemuis zegt
@wimof: Omerta!
peug206 zegt
@wimof: ik ben benieuwd of het weer zo’n typische audi wordt of echt een onderscheidende range qua uiterlijk. Zoals bijvoorbeeld de TT en de R8. Of is het weer meer grille dan bumper en een reet waar menig dame jaloers op is, maar dan zonder inhoud?
fmgarcia zegt
@wimof: Vraag gelijk even naar de nieuwe TT .
pielemuis zegt
Oahja, die 23K voor een electrische smart… dafuck.
divided zegt
@pielemuis: is het zelfde als 27k voor een up!
Smart is zo slecht nog niet
pielemuis zegt
@divided: Blijf het belachelijk veel geld vinden voor zo’n oversized Dinky Toy.
jelmer zegt
@pielemuis: Als stadsauto of forenzenvervoer in de ware betekenis van het woord lijkt het me niet eens zo’n gek idee.
En daarnaast wat leuks, natuurlijk.
pielemuis zegt
@jelmer: Ja maar een normale up! is 11.690 tegenover de 27.761E-up!
De smart is vanaf 12K meen ik …
We hebben het dus over meer als dubbele prijzen voor de EV versies. een 10K verschil rij je met zo’n botsauto er niet zomaar uit.
flutterby zegt
@pielemuis: erg voordelig in private lease hoor.. Erg leuk als betrouwbare tweede auto, mits je over een laadpaal beschikt
volt zegt
De Hyundai Kona Electric vind ik het meest aantrekkelijk, deze heeft ook een vloeistof gekoelde en verwarmde accu. De prijs is nog even afwachten maar in Noorwegen kost een rijk uitgeruste uitvoering nog geen 35000 euro. De Kia Niro EV is een maatje groter dan de Kona dus dat zou een reden kunnen zijn om die te kiezen.
De Jaguar i-Pace is nu al meer verkocht (1900 keer) dan alle Jaguars bij elkaar in de afgelopen jaren, dus een nieuw verkooprecord voor Jaguar in 2018.
amg65 zegt
@volt: “Desalniettemin valt de bijtelling mee, mits je ‘m dit jaar nog op kenteken zet. Waarschijnlijk is dat iets makkelijker voorelkaar te krijgen dan bij de Audi.”
Ik meen me te herinneren dat iemand hier op AB wist te vertellen dat de I-Pace al niet meer verkrijgbaar is voor 2018. Wie o wie?
volt zegt
@amg65: De Jaguar i-Pace is zeker wel verkrijgbaar in 2018 het aantal is zelfs verdubbeld naar bijna 4000.
https://www.autovisie.nl/nieuws/verdubbeling-aantal-jaguar-pace-voor-nederland
amg65 zegt
@volt: Ah kijk. Hij was dus wel uitverkocht. Mooi dat ze meer productieslots voor NL reserveren.
amg65 zegt
Prijzen voor de Kona zijn bekend voor Noorwegen, dus daar kun je het soort van aan aflezen.
stephane8200 zegt
@amg65: inderdaad. 350.000 Kroner voor de topversie 64Kwh inclusief metallic lak. Dat is dus net geen €37.000. Ten opzichte van de rest van de markt een hele sterke aanbieding:
https://itavisen.no/2018/05/31/her-er-prisene-pa-hyundai-kona-electric/
amg65 zegt
“Maar hé, mensen die zo’n auto kunnen betalen vallen waarschijnlijk niet in het hoogste belastingtarief qua inkomstenbelasting, dus dat scheelt dan weer.”
Uit interesse ben ik benieuwd waarom je dit denkt @jaapiyo
jaapiyo zegt
@amg65: een auto van 1,7 miljoen kunnen betalen is voor mensen die hun inkomen uit loon halen niet weggelegd. Misschien met grote uitzondering van een enkele voebeler, Max Verstappen, of persoon die de pensioenfondsen heeft wijsgemaakt dat hij/zij een kei is in beleggen.
De mensen die dit geld neer kunnen tellen vullen hun bedragen in bij Box 2 en Box 3.
amg65 zegt
@jaapiyo: Dat klopt, maar je ziet alsnog vaak dat ofwel door gebruikelijk loon of door een grote hypotheek op een villa of alimentatie etc men toch al heel gauw in de hoogste schijf valt.
jaapiyo zegt
@amg65: bij nader inzien…alleen de bijtelling op die Rimac zou je al in de hoogste schijf catapulteren ?
moveyourmind zegt
Had gehoopt dat Honda ook in dit lijstje had gestaan en volgend jaar van de partij zou zijn.
https://goo.gl/images/1QrhYq
Dit is het ideale moment om het succes van de eerste Civic te evenaren. Één van dé auto’s die bij zijn introductie in de seventies een heel goed antwoord was op de brandstofprijzen, die net als nu naar ongekende hoogten stegen.
martijnev zegt
In de elektrische Smarts zit techniek afkomstig van Renault (gebaseerd op Zoe aandrijflijn).
evdw zegt
Tesla model 3 vergeten. Ja ik verwacht de eerste echt wel ergens in november / december van dit jaar.
amg65 zegt
@evdw: Nee eerste helft 2019 Europa en Azië.
evdw zegt
@amg65: De leveringsverwachting van mijn Model 3 staat nog steeds op december volgens Tesla.
amg65 zegt
@evdw: Ah oke. Ik hoop het voor je!!
https://twitter.com/elonmusk/status/1000148304016105472?s=21
evdw zegt
@amg65: Elon heeft wel eens meer dingen gezegd die uiteindelijk toch anders liepen. Ach ik zie het wel wanneer hij komt en of ik hem dan nog wil.
rob5nismo zegt
En het zijn bijna allemaal lelijke auto’s behalve de tesla p
kennone zegt
Hallo Autoblog!! Kom eens met een lijstje echte auto’s ?
boomhauwer zegt
Ik snap dat het Nederlandse prijzen zijn, dus in België zal dit vast goedkoper zijn maar wat is dit een duur alternatief.. Welk bescheiden gezin kan zich dit veroorloven?
lekbak zegt
@boomhauwer: Hier zit geen co2 taks op dus belgie zal net zo duur zijn vermoed ik. En een gezin koopt sowieso niet nieuw, dat is niet te betalen. Deze auto’s zijn puur voor zakelijke leas en een enkele oudere. Om na een paar jaar bij de eerste gezinnen terecht te komen.
boomhauwer zegt
@lekbak: maar ondertussen forceert de regering ons door zoiets te kopen.
xjs678qr zegt
@lekbak: dan legt jouw gezin dan niet de juiste prioriteiten bij de budget verdeling ;-)
lekbak zegt
@xjs678qr: Als jij denkt dat één van deze auto’s te betalen is voor een gemiddeld gezin heb je echt geen kijk op wat mensen verdienen. Een leaf is al snel twee volledige netto jaarinkomsten.
Niet voor niks dat de meeste mensen zonder lease auto van de zaak een auto van tussen de 5 en 10 duizend euro rijden. Meer is echt niet haalbaar.
ghost zegt
Wat een prijzen? Elektrisch en alles wordt onbetaalbaar.
bmwr807 zegt
Ik mis nogal wat EV’s – Renault Twizy en Kangoo, Peugeot Partner en Ion (en de overeenkomstige Citroën), Kia Soul
henkp1 zegt
@AB jullie zijn de Renault Twizy vergeten. En de Kangoo en Master.
Ik zou voor een Zoe kiezen of een Leaf. Van deze auto’s de meest doordachte en betaalbare auto’s met een fatsoenlijke actieradius (autonomie). BMW i3 is leuk, maar duur. Waar is de i8 eigenlijk? Dat is wel een erg fraaie auto. Jaguar iPace is keuze 1 als het wat duurder mag/kan.
henkp1 zegt
@henkp1: Oh ja, de i8 is natuurlijk een hybride, da’s waar ook.
quinn zegt
Bedankt voor dit lijstje!! De Smart 4/4 is in dit rijtje dus eigenlijk het beste alternatief. Ruimte voor 4, betaalbaar en ziet er tenminste nog uit als een normale personenauto. Beetje BRABUS accesoires en hoppatee, best hip! Toch maar eens gaan kijken voor de vervanging van een aantal bedrijfsauto’s.
lekbak zegt
Ik vind het vooralsnog erg prijzig. Er is nog een hoop werk te doen voordat het een optie is voor iedereen (die nieuw rijdt). De range van de niet stervensdure modellen is ook niet reuze namelijk.
amg65 zegt
@lekbak: Klopt. Daarom is het een fout om vanaf aankomend jaar al de bijtellingsvoordelen terug te schroeven. Er moet sowieso een incentive komen voor particuliere aankoop.
stijnn zegt
Tesla! Nog steeds ver vooruit op de rest, opzet bediening en supercharger netwerk. En dan is de Model S ook nog eens de cleanste en mooiste auto dan al die blauw licht, plastic, onderbroken lijnen, suv gedrochtjes. :-) kan maar beter duidelijk zijn
lekbak zegt
@stijnn: Opzet bediening is heel erg persoonlijk. Heel veel mensen vinden al die touchscreens maar niks. De range is wel echt goed, maar word inmiddels ook gehaald door enkele nieuwkomers. De tesla is echter wel heel erg duur dus vergelijken met een auto als een leaf of zo’n koreaan heeft gewoon geen zin.
Blijft over dat supercharger netwerk. Dat is momenteel echt een pluspunt maar ook daar word heel hard aan gewerkt door andere partijen. Tesla ligt nog voor, maar moet nu wel echt actie ondernemen.
En gezien de prijs vind ik de prestaties van nissan, Renault en hyundai veel knapper. Ze kosten aanzienlijk minder dan de helft van een tesla, en zelfs minder dan een derde van een tesla met grotere accu.
amg65 zegt
@lekbak: Volgens mij trek je nu een hele scheve vergelijking, die bovendien niet echt klopt. Die valt (nog) niet gemaakt te worden namelijk. Je zou bijvoorbeeld de Nissan Leaf die in dit rijtje staat kunnen vergelijken met een Model 3 met ‘klein’ accupakket, qua prijsrange.
Model 3 komt dan 350km ver (epa), en de Leaf 240km. De Leaf accelereert in 7.9s en de Tesla in 5.6. Topsnelheid Tesla 200 en Leaf 144. Leaf kan maar 50kW snel chargen, dat ook nog eens wordt verlaagd als je een lange rit hebt vs 120kW van Tesla. Prestaties zijn niet dus niet eens vergelijkbaar.
De 60kWh versie die volgend jaar uitkomt is beter te vergelijken. Die zal uiteraard ook weer duurder worden.
Ik zie dus echt niet wat je bedoelt. Maar ik hoor het graag! Hoe meer EV hoe beter.
lekbak zegt
@amg65: De leaf is er nu, de model 3 niet. Daarbij zal zelfs de goedkoopste model 3 duurder zijn dan de leaf. De snelheid is niet van belang, de leaf is snel zat voor dagelijks gebruik. Sneller is slechts een speeltje. Blijft over het snelladen.
Dan vind ik het echt heel knap dat nissan al jaren in zeer grote getalen ev’s bouwt die ook gewoon goed zijn. Ja tesla kan meer, maar alle tesla’s van nu zijn ook heel, heel veel duurder.
amg65 zegt
@lekbak: Model 3 is er wel, maar nog niet hier. Bovendien is levertijd van Leaf ook niet mals. En het prijsverschil met een Model 3 is niet heel heel groot. Helemaal als je daar betere prestaties en laadnetwerk voor terug krijgt.
Het is trouwens niet alleen snelladen, ook het thuisladen. Maar goed, het is een ander segment.
En je zegt het alsof Nissan de enige is die heel veel EV’s verkocht. Nissan heeft er per januari 2018 300.000 verkocht, sinds 2010. Tesla heeft er in feb 2018 300.000 verkocht, sinds 2012. Nissan doet heel goed werk en dat mogen we toejuichen, maar vergeet niet dat ze ook veel degradatie hadden met een accupakketten.
wjeurs zegt
Die Kia Niro ziet eruit alsof de ombouw in een middagje in elkaar is geflanst, komt door de grille denk ik
flutterby zegt
En welke zijn dit jaar ook nog leverbaar?
dunhozzie zegt
@jaapiyo: Audi zegt helaas zelf levering 2019, dat betekent geen gunstige bijtelling meer. http://nieuws.audi.nl/100-procent-elektrische-audi-e-tron-nu-te-reserveren/
subzero079 zegt
@dunhozzie: 4% bijtelling blijft tot 2012, alleen vanaf 2019 niet meer voor het bedrage boven 50k fiscale waarde. Dus voor de meeste modellen blijft het extreem interessant om deze te leasen.
subzero079 zegt
2012 = 2021
dunhozzie zegt
@subzero079: zeker, maar ik was even egocentrisch want ik heb liever een A9 Avant of een E-Tron Quattro dan een Model S. Maar als ik de volle mep moet betalen boven €50K, is het niet interessant.
alpinafanb10 zegt
Ik ga voor geen van deze elektrische auto’s