De Autoshow van Genève gaat door, maar met deze aanwezigheid vrezen we voor de toekomst van de show.
Kleine anekdote: in september 2019 mocht ik voor het eerst namens Autoblog mee naar de IAA (toen nog in Frankfurt). Dat was nog best een flinke show. Porsche onthulde daar de Taycan, Volkswagen de ID.3, BMW de 4 Serie Concept met de gigantische grille, Land Rover had er de nieuwe Defender staan, et cetera. Autofabrikanten spaarden nog echt hun nieuws op om tentoon te stellen op de IAA op dezelfde dag als de online onthulling. Toen stelden wij als aanwezige redactie al de vraag: heeft dit nog zin? Dat je even een rondje kan doen is leuk, maar het keiharde nieuws hadden we op dag één al in de mailbox zitten. En in de rij staan om in een Skoda Scala Monte Carlo te zitten kon toen ook al in de Skoda-dealer, waar je ook nog een cappuccino erbij krijgt.
Gezien
Inmiddels zijn we bijna vijf jaar verder en opvallend om te vermelden is dat we rond de tijd van de IAA 2019 nog nooit gehoord hadden van COVID-19. Coronavirus heeft bijna elke autoshow gecanceld des tijds en alles wat wel overleefde doet het in hele andere vorm. De IAA vorig jaar was een schim van de IAA in Frankfurt en Genève is al drie jaar niet eens doorgegaan, met een wat vreemde tussenshow in Qatar. Het lijkt erop dat Europese merken het wel een beetje gezien hebben qua autoshows. Internationaal idem dito, gevoelsmatig was de LA Autoshow dit jaar ook piepklein en de enige shows met echt keihard nieuws zijn de Aziatische shows, waar vooral heel veel plaatselijk nieuws te vinden is.
Aanwezigheid Genève
De organisatie achter de Autoshow van Genève verraste ons best wel door te zeggen dat er weer een Europese versie komt van de autoshow, daadwerkelijk in Genève. Dit ter ere van hun honderdjarige bestaan. Dat is de vraag, het aanbod kwam echter maar mondjesmaat. Vele merken zegden af voor de show, waaronder grote concerns als VAG, Stellantis, BMW en Mercedes. Dan rest de vraag: wie komt er dan wel? Nou, het voorlopig definitief lijkende lijstje is hier. En de spoeling is dun. Hieronder de echte automerken (dus geen tuners en leveranciers) met erachter wat ze gaan onthullen of meebrengen.
- BYD – onbekend
- Dacia – Spring update, nieuwe Duster
- Isuzu – onbekend, wellicht een D-Max EV
- Kimera – EVO 38, een geüpdatete versie van de EVO37
- Lucid – Europees debuut Gravity
- Microlino – hun enige model
- MG – nieuwe MG3
- Pininfarina – onbekend
- Renault – nieuwe 5 E-Tech
De rest van de 29 bedrijven die komen zijn leveranciers, autobedrijven (denk aan verkopers), tuners/coachbuilders en een paar overige autogerelateerde firma’s. En dat was het. De lijst met merken die hebben gecanceld is veel langer. Geen VAG, BMW, Mercedes, Stellantis of Ford bijvoorbeeld, terwijl al deze merken recent het één en ander hebben onthuld wat een mooi live-debuut kan maken. Ook de Japanners in de vorm van Toyota, Nissan, Mazda, Honda of Mitsubishi zijn nergens te vinden, evenals Kia en Hyundai. Zelfs merken als Ferrari, McLaren en Pagani, die het podium van het rijke Genève vaak toch gebruiken om even wat spul uit te lichten, laten de Zwitserse stad links liggen.
Kijk er niet raar van op als de Autoshow van Genève na dit jaar er volledig mee stopt, of overgezet wordt naar de zandbak en definitief de Autoshow van Qatar wordt. Fans van autoshows: je opties zijn hopen dat de IAA in München toch een succes bleek te zijn, of naar de autosalon van Renault Parijs, of accepteren dat autoshows in Europa een achterhaald concept blijken. (via CarThrottle)
bobje zegt
Vroegûh had je geen internet, maar wel de autorai. Daar gingen we ieder jaar naartoe en gingen we na een dag rondstruinen weer naar huis met tassen vol aan folders en andere onzin. Overal in en aangezeten. Tegenwoordig hebben een kinderen een aandachtsspanne van hooguit 30minuten en zijn ze alleen geïnteresseerd in GTA-wagens en (als het echt moet) weten ze alle specs binnen een seconde op te lepelen vanaf internet. Oftewel……
alfa147ti zegt
Klopt prachtig die tijd naar de rai tassen vol folders gezellig op de stand wat drinken en weer verder, ja tijden veranderen.
okdoei zegt
Jij hebt de cursus: “Generaliseren kun je leren” met succes afgerond.
banderas zegt
Het heeft in dit geval niet met de aandachtspanne te maken, maar de interesse naar auto’s. Gezien de auto’s steeds meer hetzelfde worden en weinig mensen echt nog merkengek zijn, merk je dit ook bij kinderen. Ik had meer bekijks in een Tesla dan in de Aston Martin.. Plus omdat je alles op het internet kan zien, incl. video’s, is het ‘in het echt’ bekijken al veel minder een wow-moment.
PunicaOase zegt
Best wel leuk was dat! En thuis je hele slaapkamer vol leggen met al die folders :-) En posters plakken.
HZW zegt
Auto shows zijn zo uit de tijd, zeker na de intrede van internet.
Je gaat zelden naar zo’n auto show om alles te bekijken, meestal heb je een selectie die je gaat bekijken.
Als ik een auto in het echt wil zien wacht ik wel tot hij in de showroom staat bij de dealer.
moveyourmind zegt
Laat Renault alsjeblieft een straatversie van deze dikke R5 uitbrengen. Wat een gaaf ding!
audirs3 zegt
Ik zie het nut van een auto show ook niet meer zo in. Alle nieuwe auto’s krijgen tegenwoordig een eigen release, danwel op een podium (zoals Tesla) of een losse pers dag ergens in de wereld (deze week nog de Macan).
Met andere shows gebeurt hetzelfde, de droge Hiswa komt ook niet meer terug. En ik was vorige week op Boot Düsseldorf, en daar stond ook niet de boot van jaar, de Bestevaer 36. Ik sprak de werf, die een kleine stand hebben zonder enige boten, en die zeiden dat ze het niet de moeite waard vonden zo’n schip voor tienduizenden euro’s naar die show te laten verplaatsen. 99,9% van de mensen wil even de boot van binnen zien maar gaat het toch nooit kopen. En de mensen die op zoek zijn naar zo’n type schip weten het via tijdschriften en internet toch wel te vinden.
JelmerS zegt
Dit jaar met (dank aan gratis kaartjes via Ab) naar EV event fully Charged geweest. Een beurs die wel wat toevoegt doordat ze de consument kennis laten maken met nieuwe merken en nieuwe technologieën.
Op de stand van Tesla lieten ze kinderen gewoon lekker spelletjes spelen op het scherm zonder ouderlijk toezicht. Je moest gewoon op je beurt wachten totdat zo’n kind is uitgespeeld, of je moet em achter het stuur wegschoppen. Daar heb je volgens mij als standhouder ook helemaal niks aan.
Fernando zegt
Denk dat die uitbaters van o.a. autoshows het wel zelf om zeep hebben geholpen.
Het kost klauwen vol geld om er een standje te huren en de bezoekers mogen dieppppppppp in de buidel tasten om binnen te mogen.
Nu huren sommigen een mooie locatie, plaatsen het nieuwe model op een podium, huren een cateraar in en nodigen alle vakbladen uit. Die verspreiden het nieuws als ze weer nuchter zijn.
Anderen versturen de data met mooie foto´s per mail zonder poespas.
Heden is een auto voor de meeste bestuurders gewoon een vervoermiddel en hebben er geen band mee.
Richmond zegt
Al zou het maar een tientje kosten. Zou nog niet evenveel publiek aantrekken als vroeger, vanwege wat al een paar keer gezegd is. Het internet. Vroeger als je een auto tijdschrift las, zag je een paar fotos en een artikel. Nu heb je de auto al 50x gezien plus 100 teasers..wat is dan nog de toegevoegde waarde om deze in het echt te zien?
Willy500E zegt
De emotie verdwijnt uit de auto industrie. Het is tegenwoordig vooral rationeel, zakelijk, milieuvriendelijk, minderwaardige materialen, etc, etc. Dit bij alle merken. Terwijl de classic beurzen alleen maar groter worden. Duidelijk verhaal lijkt mij
Richmond zegt
Op basis daarvan concludeer jij dat de materialen minder worden? In den beginne was het hout en leer. Dat werd vervangen door hard plastic en later door zachter plastic.
Dat de emotie weg is heeft niks te maken met dat het milieu vriendelijk is. In de jaren 70 en 80 had je de oliecrisis toen moesten auto’s ook milieu vriendelijk zijn..was ook niet de meeste inspirende tijd voor de auto industrie.
De interesse is weg, omdat de oem de beurzen niet nodig hebben. Ze hebben nu controle over hoe , wat en wanneer ze hun modellen presenteren.
Otua zegt
Ik denk dat mijn eerste autorai die van 2007 was, het was geweldig het was een wondere wereld om te bekijken. Denk dat dat de laatste echte autorai is geweeest.
Ik snap wel dat het een lastige business case is. Het is natuurlijk véél goedkoper om alle marketing digitaal te doen. Helaas gaat het tegenwoordig allemaal alleen nog maar om de cijfertjes, de rest is bijzaak.
Richmond zegt
Vroeger ging het net zo goed om de cijfers, maar er was geen alternatief. Het was de enige manier, naast de geschreven media in autobladen, om als fabrikant interactie te hebben met je doelgroep. Nu hebben ze geen beurs meer nodig, het heeft geen meerwaarde. Dus waarom zouden ze het doen?
Otua zegt
Dat zal ik niet ontkennen. Maar een youtuber of een AB redactielid die zegt dat het een hele colle auto is zal niet hetzelfde in een kind naar boven krijgen als een stagiair op de beurs die vraagt of hij/zij/het even achter het stuur wilt gaan zitten. Bijna 17 jaar na dato hangt er nog steeds een VW blue motion sleutelhanger aan m’n bos, 2 jaar later waren er alleen nog maar brochures en dergelijke aanwezig. Als je van een beurs een showroom maakt kun je inderdaad net zo goed de beurs laten schieten. Dat is echter geen manier om de nieuwe generatie(s) fan te laten worden van het merk.
Richmond zegt
Nieuwe generaties volgen het merk juist via de influencers op social media en de reclame van her merk zelf op social media. Die zitten niet te wachten op het doorbrengen van de dag op een beurs
robertvanheerde zegt
Weet je wat pas mooi is? Festival of Speed in Engeland. Daar kan geen Genève, Frankfurt/München of Parijs tegenop. Vorig jaar geweest. Echt heel gaaf!
simonbv zegt
Specifieke auto beurzen zijn wel gewild. Tuning, oldtimer, elektrisch. Alleen wat showroom modellen is niet de moeite waard
rolov zegt
Zoals overal in de auto industrie heeft internet het verpest. Vroeger keek je uit naar de engelse tijdschriften zoals redline om auro nieuws en tuning nieuws te zien. Nu heb je alles al op internet. De hele auto scene is veranderd. En niet ten goede. Sema net zon verhaal. Vroeger was het veel mooier. De Japanese car scene was mysterieus. Nu? Alles op internet.
Jurgen zegt
Autoshow Genève kunnen ze dus net zo goed aflassen, zal niet veel volk op af komen, zijn tenslotte ook gewoon auto’s die over een paar maanden de showroom staan. Wat ik wel leuk vond was de interclassic beurs in Maastricht, die auto’s zie je niet meer inshowrooms, en Bimmerfest Europe in Venray, merkspecifiek maar wel allemaal petrolheads bij elkaar en een mooie verzameling auto’s.
MarcoM zegt
Haha, de beurzen zoals MECC of Bremen autoshow etc doen het veel beter. Men is klaar met dat EV gedoe en zien liever smaakvolle klassiekers en youngtimers.
LaLancia zegt
Hier kwamen wij helaas zaterdag pas achter. Wij hebben een vlucht geboekt zonder te kijken…
Dus gaan we over twee weken maar naar Chicago. Nog nooit geweest, lijkt me wel gaaf al die grote bakken.