Huh, mag dat dan niet in elke auto? Tuurlijk niet, we leven immers in Nederland!
Regels, regels, nog meer regels en regels over regels. Je wordt er soms een beetje gek van om in Nederland te leven, zeker als je een autoliefhebber bent. Veel van die regels vloeien voort uit de beslissing van de overheid om de heilige koe tot op het bot toe uit te melken. Dat auto’s voor privé personen middels belastingen zo duur worden gemaakt heeft namelijk nogal wat nare gevolgen. Zo bestaat de gecompliceerde bijtelling bijvoorbeeld om mensen die een auto van de zaak hebben niet onevenredig te bevoordelen ten opzichte van hun particulier rijdende broeders, moet je bij het importeren van een auto exact bereken hoeveel BPM je nog verschuldigd bent en kan je maar beter oppassen dat je niet gesnapt wordt terwijl je met een buitenlandse plaat rondrijdt in eigen land.
Handige Harry’s zullen namelijk altijd de torenhoge lasten willen onwtijken en dus ben je als overheid genoodzaakt te reguleren en vervolgens te controleren. Beide activiteiten gaan gepaard met de peperdure inzet van de nodige noeste ambtenaren. Die moeten bijvoorbeeld de papierwinkel regelen en verdachte sujetten van de weg plukken die met buitenlandse nummerplaten rondrijden, of die stiekem toch naar de Efteling gaan met hun Octavia waarvoor geen bijtelling betaald wordt. Een ongetwijfeld aanzienlijk deel van de opbrengst van alle belastingen gaat zodoende verloren aan dit ambtelijke wantrouwen van de burger, maar toch is het systeem zoals dat nu is noodzakelijk. Als we namelijk geen BPM zouden hebben, zouden de ambtenaren die gaan over de BPM-aangifte van jouw BMW 528i Touring uit 2014 geen baan hebben. Zodoende zou er ook geen middenkader nodig zijn om hen aan te sturen, geen topambtenaar om de lijnen uit te zetten en geen minister om te sparren met die topambtenaren. Dat wil je niet…toch?
Enfin, mocht het toch ooit zo ver komen, zijn er gelukkig ook nog wel wat meer volstrekt nutteloze zaken waar de staat zich tegenaan kan bemoeien. Zoals bijvoorbeeld de auto’s die wel en niet gebruikt mogen worden om je rijbewijs in te halen. Waarschijnlijk heb je hier -net als ik- nooit over nagedacht en ga je er vanuit dat in principe elke auto die een typegoedkeuring heeft gekregen van de ambtenaartjes bij de RDW ook voldoet als potentiële rijbewijs-haal-auto, maar niets is minder waar. Jazeker, er bestaat dus gewoon daadwerkelijk een lijstje, opgesteld door het CBR, van welke auto’s onder welke voorwaarden mogen dienen als je metgezel tijdens je praktijkexamen.
Dat het CBR hierover gaat is vastgesteld in artikel 82 van het Reglement rijbewijzen. Er bestaat uiteraard ook een FRIGGIN speciale Commissie Toelating Examenvoertuigen (CTE) zich hiermee bezig houdt. Naast afgevaardigden van het CBR, zitten er ook vertegenwoordigers -meervoud- van de BOVAG en de RAI in deze commissie. Let op: de beoordelingslijst wordt…zes keer…per jaar…geactualiseerd. Shoot me now.
De ballotagecommissie laat sommige auto’s zonder mitsen en maren toe, maar andere auto’s moeten nog wat modificaties ondergaan. In onderstaande lijst wordt dit aangegeven met de cijfers 1, 4, 7, 8, 13 en 39. Ik hoop niet dat dat betekent dat er ooit minimaal 39 modificaties voorgesteld zijn maar laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk is dat wel het geval. De legenda en de hele lijst check je hieronder, als je het aankan.
- 1. boven de rechter voor- en achterzitplaats harde handgrepen verwijderen
- 2. er dient een extra snelheidsmeter geplaatst te worden die voor de exami-
nator goed afleesbaar is - 4. de dubbele bediening hangend aanbrengen
- 7. er moet een voorziening worden aangebracht zodat de hoofdsteunen voorin
op een minimale hoogte van 85 cm verstelbaar zijn (voor 01-01-2002 was dit
80 cm) - 8. dealer optie (bestelcode CBR) aangepaste stoel rechtsvoor
- 13. dashboard aanpassen zodat er voldoende zicht is op de instrumenten; 28. in verband met de hoofdruimte kan geen opendakconstructie worden
toegelaten - 39. hoofdsteunen bij achterste zitplaatsen vereist.
Dank @martijngizmo voor de tip!
lekbak zegt
Dus een Mondeo uit 2014, oude model is niet toegestaan omdat het niet hetzelfde model is als van de toetsingsdatum?
Ik wist wel dat het een 4/5 deurs moet zijn omdat een eventuele passagier (examinator in training, instructeur, etc) op de achterbank een eigen deur moet hebben. Maar dat ze zo mierenneukerig zijn had ik niet verwacht…
toyotafortuner zegt
Bij t bedrijf waar ik stage loop,(Premiums, website maker) hebben ze een site van een rijschool in t klantenbestand. Een van hun lesauto’s is een oudere RR Sport met automaat o.0
fendercd60 zegt
@toyotafortuner: In Heerhugowaard kan je lessen met een Ferrari F430 en een Lamborghini Diablo volgens mij.
porschepdk zegt
@fendercd60: haha bij Ferry Ferrari inderdaad.
kareljansen zegt
@fendercd60: het zou kunnen dat er voor lessen en examens andere richtlijnen zijn?
johnhert zegt
@fendercd60: Een Diablo lijkt me erg onwaarschijnlijk…
fendercd60 zegt
@johnhert: Nope. Het is een Diablo :)
denniss00 zegt
Kan me herinneren dat er op AB ooit een Panamera lesauto stond, maar die zie ik niet in de lijst..
Pallas zegt
@denniss00: lesauto niet per se een examenvoertuig
Pallas zegt
@pallas: Hier in Groningen kan je lessen in een stokoude golf II als je wil
Tonnie zegt
@pallas: haha d’r rijden hier toch een partij brakke lesauto’s in de stad, niet normaal.
basv zegt
@denniss00: Dat was reclame voor de rijschoolhouder.
moveyourmind zegt
4. De dubbele bediening hangend aanbrengen…
Je zou maar monteur zijn en de hele dag al hangend dubbele bedieningen aan moeten brengen.
rob5nismo zegt
@moveyourmind: hangend over de dorpel
nasty zegt
@rob5nismo: best stoelen demonteren. Over de dorpel gaat nog voor 1 auto, nadien is je ruggeraat total loss…
nasty zegt
@nasty: ruggengraat
bakbanaan zegt
Geen aygo 108 en c1? Die zijn toch ook verkrijgbaar als 5 deurs?
Loek zegt
@bakbanaan: volgens mij moet de auto een beetje representatief zijn voor wat je gaat rijden als je je pasje hebt. Als jij leert rijden in een klein gebakje dan durf je waarschijnlijk niet graag in een Dodge Ram te rijden. Bij een iets grotere auto willen ze zoiets voorkomen. Is mij ooit verteld.
Wat mij ook is verteld is dat je je moet realiseren dat zo’n instructeur de hele dag in zo’n auto zit. Ik heb nu een 107 als leenauto: ik kan je melden dat je na een uurtje eruit wil gewoon omdat je kont zeer gaat doen. Laat staan het gebrek aan luxe opties.
RiKe zegt
@720s: dan klopt dat toch? De gemiddelde huisvrouw, aanstaand tienermoeder of bejaarde rijdt haast niet anders dan dat formaat grasmaaier, euhm…”auto”.
peugpower1000cc zegt
@rike: dont fuck with small cars
peugpower1000cc zegt
@bakbanaan: idd viel mij ook op en een VW up mag we
toyotafortuner zegt
Wat is een Mitsubishi Galloper? Ik ken t alleen als Hyundai Galloper
ikleesookoverautos zegt
@toyotafortuner: valt me toch een beetje tegen van je als JDM “expert”. Het is in principe dezelfde auto.
kniesoor zegt
Van vereiste 2., 4. en 39. zie ik de logica, van rest ontgaat die me. Lezers in da house, die kunnen vertellen waarom er bijvoorbeeld een ‘rechter CBR stoel’ in de auto moet zitten ?
henk_he zegt
@amghans: wellicht een speciale ARBO-stoel?
peug206 zegt
@henk_he: dus een bmw 3 serie executive is niet voldoende?
kareljansen zegt
@peug206: heeft standaard geen lendesteun
peug206 zegt
@kareljansen: vreemd. Ik heb daar namelijk gewoon in gelest. Met de orginele passagiersstoel.
smulders zegt
Ik had rijles in een Alfa 156 2.4 JTD. Door de diepe klokken had de passagier slecht zicht op de snelheid. Boven de 120km/h zag je het niet meer. Dus je kon lekker doorplanken op de snelweg.
Heb ik niet gedaan want ik wilde graag mijn rijbewijs halen.
kareljansen zegt
@smulders: ha, “mijn” golf SDI met defecte verstuivers ging voluit 125, daar had je dat probleem in elk geval niet..
fiestafeest zegt
Maar wat is de leukste op i te slagen
henk_he zegt
@fiestafeest: de goedkoopste natuurlijk. Leuk, zo’n dure lesauto, maar dat zie je meestal terug in de uurprijs.
galverink zegt
@fiestafeest: een Jeep Grand Cherokee Trackhawk.
maxidyne zegt
Als je het roze pasje maar haalt, waarin is niet belangrijk. Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een Ford Sierra 2.3D Azur. Traag kreng, maar ben je in elk geval niet teleurgesteld in je eerste auto als je bijvoorbeeld les gehad hebt in een dikke diesel/benzine wagen. Wat voelde mijn 80 2.3E quattro snel vergeleken bij dat ding.
RobUSA zegt
Hier in de USA moet je je eigen auto gewoon meebrengen … en kan je je rijbewijs in 1 dag halen zonder lessen en voor een totaal van $85.00. :))
peug206 zegt
@RobUSA: en er kan niemand fatsoenlijk chauffeuren… althans ik zou ze mijn auto niet meegeven naar amsterdam ofzo…
RobUSA zegt
@peug206: Ik woon hier nou bijna 6 jaar maar ik vind het stukken beter als in NL, veel relaxter, veel socialer en veel gelijkmatiger word er gereden (cruisecontrole velen). 1x terug geweest naar NL gelijk vanaf Schiphol nr 010 stressende mensen pfff.
jelmer zegt
@robusa: En komen er relatief zo’n drie á vier keer zo veel mensen om in het verkeer als in Nederland.. het zal je kind maar zijn, maar dan heeft de dader wel lekker goedkoop z’n rijbewijs gehaald!
Loek zegt
@jelmer: heeft ook wel deels te maken met de scheve voorrangsregels en bijv. rechts afslaan bij rood in sommige staten. Maar idd, het voordeel van het Nederlandse systeem is dat men relatief veiliger rijdt.
RobUSA zegt
@jelmer: Kan best maar ik geloof je maar vergeet niet dat er haast 6 maanden strenge winter heerst in een groot gedeelte van het land , wellicht komt dat daardoor en dan praat je niet over 5cm sneeuw zoals in NL en de auto’s die hier gereden worden zijn ook vaak veel zwaarder dan in NL ook een puntje denk ik.
racerx zegt
@RobUSA: en alle keren dat ik in de States auto gereden heb, heb ik me verbaasd over het pure onvermogen van de lokale bevolking op het gebied van verkeersinzicht en voertuigbeheersing…
michaelb zegt
@racerx: Haha gelukkig gaat het hier beter… ik durf te wedden als wij meer inzicht en tolerantie op de weg hebben het een stuk minder files scheelt.
RobUSA zegt
@racerx: Verklaring kan zijn dat ze niet met iedereen om hun heen bezig zijn zoals in NL, het rijden hier is veel relaxter en misschien daardoor te relaxed voor sommigen en dat hun aandacht verslapt. Stay in your lane is echt super relaxed en je kan de hele weg op de rechter baan blijven hangen zonder problemen.
Gulli zegt
Waarom mag een i3 niet maar een Ionic Electric wel?
thisguy zegt
Vreemd ook dat de LandRover Disco 2 wel is toegelaten en de Disco 3 niet. Zo veel verschil zit er nu ook weer niet tussen die autos zover ik weet