I’ve been here for years, I’m rocking my peers, puttin’ suckers in fear…
*of 2018…of potentieel 2020…of misschien voor 2022.
Nu het jaar op zijn eind loopt is het tijd om eens te kijken of er volgend jaar ook nog wat mooi nieuw blik op ons wacht. Want zoals het artikel over BMW en Mercedes van vanmiddag al een beetje aanstipte: het zijn roerige dagen in autoland. Waar blijft de echte liefhebber in dat hele verhaal? Gelukkig staan er toch wel weer een paar (potentieel) lekkere bakken te trappelen in de coulissen en opvallend daaraan is dat een aantal van hen een legendarische naamplaatje uit het verleden meekrijgen. Je begrijpt: tijd voor een lijstje!
BMW 8-serie
Toegegeven, de eerste nieuwe 8-series rollen al over de straten, maar de grote massa moet nog uitgeleverd worden. Het motorenpalet wordt ongetwijfeld nog flink uitgebreid, de M8 moet nog verschijnen en daarnaast komen er ook nog een cabrio en een gran coupe. Op de redactie zijn we het er eigenlijk wel over eens dat de nieuwe 6-ser…excuus 8-serie niet zo episch is als diens naamgenoot, die een commerciële flop werd in de jaren ’90. Over het uiterlijk zijn de meesten gematigd positief, hoewel ikzelf liever had gezien dat BMW de Polestar 1 had gemaakt met een BMW-front.
Ford Bronco
Collega @willeme stipte het vanochtend al aan; de O.J.-mobiel komt eindelijk terug! The juice is loose! De naam van de heerlijk ouderwets aandoende SUV van Ford werd jarenlang in de ban gedaan, maar inmiddels acht de blauwe ovaal de tijd rijp voor een comeback. Hopelijk krijgt de Bronco de G-klasse behandeling en maken ze er niet een slap aftreksel van op basis van een van de vele andere SUV’s in het gamma. De laatste plaatjes van concepten waren wat dat betreft redelijk positief.
Jeep Gladiator
Een in Europa wat minder bekende auto dan de rest uit deze lijst, maar in ‘Murica was de Gladiator (kennelijk) een begrip van 1962 tot 1988. De Gladiator, vernoemd naar Russell Crowe, is simpel gezegd de pickup versie van de Jeep Wrangler met keuze uit een 3.6 V6 op benzine of 3.0 liter V6 diesel onder de traditioneel gevormde kap. Totaal ongeschikt voor het Nederlandse (belasting)klimaat dus, maar wel lekker.
Land Rover Defender
De vorige generatie Defender kwam in 1948 op de markt en stierf enkele jaren geleden met horten en stoten een langzame dood. Maar zo’n kostbare badge kan je natuurlijk niet in de mottenballen laten liggen, dus komt er spoedig een nieuwe Defender op de markt. De laatste geruchten zeggen dat het pas in 2020 zover is, maar we vermoeden stiekem eind volgend jaar al wel een glimp op te vangen van het nieuwe model. Net als bij de Bronco hopen we dat Land Rover goed heeft gekeken naar wat Mercedes heeft gedaan met de G-klasse. Op die manier kan de Defender dan wél inzetbaar worden op de snelweg zonder dat je arm er na 50 kilometer afvalt, maar tegelijkertijd zijn unieke look en feel binnen het Land Rover-gamma houden. Want laten we eerlijk zijn: de rest van de line-up is een beetje zes van het een, een half dozijn van het ander.
Toyota Camry
Een evergreen in andere windstreken, maar in onze contreien was het automotieve equivalent van lidocaïne uit de schappen gehaald door Toyota. De Japanners probeerden jarenlang met de op Europese leest geschoeide Avensis potten te breken in het D-segment, maar deden dat met steeds minder succes. Het niet-premium D-segment sterft immers langzaam uit doordat iedereen premium wil rijden en door de opkomst van SUV’s. Om de leegte die voor enkelen zal ontstaan door het wegvallen van de Avensis te vullen, heeft Toyota besloten gewoon maar weer de Camry te herintroduceren. Als non-premium voorwielaangedreven D/E segmenter heeft deze het rijk alleen. Puur op basis van specs zou je ‘m kunnen cross-shoppen met een basisversie van de Audi A6. Maar vrijwel niemand zal dat (helaas) daadwerkelijk doen. Desalniettemin tof dat de grote sloep weer (heel lang) in de showroom zal staan.
Toyota Supra
Nog zo’n 90s legende die een comeback maakt. De Toyota Supra, bekend uit onder andere The Fast and The Furious, is altijd een van mijn favoriete rijstmobielen geweest. Misschien niet verrassend, want de basisfeiten zijn verdacht BMW-esque: zes-in-lijn, RWD. De nieuwe Supra is nóg BMW-esqueër, want zoals iedereen inmiddels weet is de auto het broertje van de Z4. Onder de kap huist dan ook geen 2JZ meer, maar een zes-in-lijn uit Beieren. Ook geen straf. Tevens bestaat er een goede kans dat de auto mooier zal zijn dan de cab forward puinhoop die BMW van de Z4 gemaakt heeft. Dankzij de CO2-tax nonsense zal de Supra geen koopje worden, maar wij kijken er desalniettemin vast naar uit.
Last but not least: de Alfa Romeo GTV én 8C
Kom op Alfa, je kan het. Doe het nou gewoon. Het maakt niet eens uit dat ‘Torque Vectoring’ buiten de lijntjes van de tabel staat.
dees zegt
Dus de Galdiator uit de 60s is vernoemd naar Russel Crowe
mikje90 zegt
@dees: making movies making songs, and fight around the world!!!. Oooi tucker!!!
rijnounsdoor zegt
@dees: Ik zag alleen maar mooie billen!
hhitalia zegt
@rijnounsdoor: inderdaad, prima header foto ?
phaeton zegt
Zo’n 8C kan alleen maar tegen vallen. En als de GTV net zo rond oogt als een C-klasse coupé op basis van de toch al tonnetje ronde Giulia, wordt dat van achter een lelijk hok.
lithiumion zegt
@phaeton: “tonnetje ronde Giulia”?! Welke auto is er in jouw ogen lean and mean?
autodidact zegt
@lithiumion: de VW Phaeton waarschijnlijk?!?
enjoypunani zegt
@autodidact: met w12 vind ik em niet verkeerd heur!
autodidact zegt
@enjoypunani: Een lean & mean W12?
enjoypunani zegt
@autodidact: ja, zijn immers twee v6-en. Die dingen zijn nu nog zo lui als de pest, maar heeft iemand dat blok al een keer serieus getuned? Mininaal met twee turbo’s erop?
michelyman zegt
Ik mis de Toyota Corolla. Die zou toch terug komen?
ikleesookoverautos zegt
@michelyman: ja die komt ook
henk_he zegt
@michelyman: volgens mij is die alleen in Europa weggeweest.
Loek zegt
@henk_he: maar dat geldt ook voor de Camry.
sanderp zegt
@henk_he: Nederland*
toyotavenray zegt
@michelyman: die komt ook terug in 4 modellen.
justsomebody zegt
Heel mooi dat modelletje reetveter
tenaci zegt
Oei…. ik kan me die shoot nog herinneren van die mevrouw op die header-foto. Dat was zeer appetijtelijk. Is denk ik alweer een jaar of wat geleden.
okdoei zegt
@tenaci: Ja. Goed verhaal, lekker kort.
Heb je ook een naam?!
clk63bs zegt
@okdoei: mand. Okdoei
jaapiyo zegt
@tenaci: @okdoei: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-babe-is-helemaal-weg-van-haar-land-rover-defender-80061
gripper zegt
En de Corolla ? Toyota gaat vintage.. De comeback van die badkleding kan ik ook wel waarderen …
robert110 zegt
Blijkbaar moet er onder ieder artikel een lesje “hoe oud is de Defender nou echt?” maar ik blijf het proberen. 1948 was de Series 1 Land Rover, deze werd in 1958 opgevolgd door de Series 2, drie jaar later kwam de Series 2A, deze werd in 1971 opgevolgd door de Series 3, in 1979 kwam de Series 3 Stage one V8, dit was het eerste Land Rover model die op de meest recente Defender leek, maar het was een Series 3 met V8, in 1983 kwam Land Rover met een opvolger voor de Series 3, deze werden 90, 110 en 127 genoemd, afhankelijk van de wielbasis, deze modellen die een grote stap voorwaarts waren ten opzichte van de Series 3 (zowel uiterlijk als onderhuids) kregen in 1990 de naam Defender. De vorige generatie Defender kwam dus officieel in 1990 maar eigenlijk wel in 1983 pas op de markt.
jaapiyo zegt
@robert110: je hebt in principe gelijk echterrrrr…ik vind het een ietwat semantische discussie (wat op zich wel geinig is als autonerds onder elkaar). Maar ik vraag me dan af of je de LR4 ook alleen LR4 noemt en geen Disco.
robert110 zegt
@jaapiyo: De LR4 noem ik gewoon een Discovery 4, het is namelijk exact de zelfde auto. Het verschil tussen een Series 3 en een Defender is gigantisch. Een beetje het verschil tussen de VW Kever en Golf.
Maar ik snap het wel, toch blijf ik het zeggen.
willeme zegt
@robert110: In retrospect zijn we ze allemaal Defender gaan noemen. Het was ook makkelijk, net als met de ‘Kever’. Dat was gewoon De Volkswagen en zo had je ook gewoon De Land Rover. Maar het klopt zeker wat je zegt!
dunhozzie zegt
Die Defender en de Bronco (als ie er zo uit komt te zien: https://pictures-topspeed-com.cdn.ampproject.org/i/s/pictures.topspeed.com/IMG/crop/201602/ford-fan-site-render_400x266w.jpg ) mogen gisteren nog op de stoep worden gezet. Neem ik het gebrek aan deuren voor lief. Maar zal door ons belastingsysteem en de WLTP onmogelijk zijn.
robert110 zegt
Ik ben overigens als Land Rover liefhebber wel bang voor de nieuwe Defender. De Defender waar ik zo van houd is een simpele 4×4 die ontworpen is voor werk, Ik ben bang dat ze de nieuwe Defender als lifestyle 4×4 in de markt zetten en dat het in een lijn zal staan met de huidige Land Rover’s. De Defender was in zijn laatste jaren een beetje het buitenbeentje van de Land Rover showroom, de opa die het merk zijn echte waarde geeft en ik hoop dat dat met het nieuwe model weer zo is, maar ik ben bang van niet.
tjorque zegt
@robert110: zoals een mini eerder maxi is? Dan zou je van een defender nog kiet teveel schrik moeten hebben ?
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Er zijn nu wel stilaan genoeg yuppie mobielen waarvoor “jeugdhelden” verkracht werden.
tjorque zegt
@robert110: naar analogie van de fiat 500 krijg je dan:
De defender xs: de mini defender voor de hippe stadstrien of mensen met niet nader gespecificeerde geaardheid
De defender L: de uit proportie monovolume voor de gezins-loser (waar zou die L anders voor staan?)
Als authentieke defender rijder krijg je dan wel een soort helden status. (Of net niet?)
alfalfa zegt
De 8C komt pas in 2022, de Giulia coupé (GTV) zou in 2019 moeten verschijnen.
marinepower zegt
Bij het zien van de headerfoto hoopte ik op de terugkeer van Cindy Crawford-achtigen…..
tjorque zegt
@marinepower: waarom niet Cindy herself?
jaapiyo zegt
@marinepower: Cindy heeft een dochter die best veel op Cindy lijkt.
tjorque zegt
@jaapiyo: als de proporties kloppen (dus niet Crawford poorten formaat) kan dat helemaal goed komen ?
deVia zegt
Ken je die mop van al die Alfa modellen die zouden komen…
autodidact zegt
@deVia: wat we op zijn minst kunnen afleiden uit het plaatje van de GTV is hoe de LED koplampen van de Giulia eruit zullen zien na de facelift! Heeft wel wat weg van de kijkers van de Chiron.
bizzarrini zegt
Ik moet echt spontaan janken van die defender
baserati zegt
En ik heb begrepen dat het model boven de Giulia (de historische opvolger van de 166) de naam Alfetta zou kunnen gaan krijgen.
autodidact zegt
@baserati: …gehoord van een niet nader te noemen man in een grijze regenjas?
HZW zegt
Ook de Audi quattro zou weer terug keren in 2019, maar na de laatste 2014 Concept is het extreem stil geworden rond dit model.
HZW zegt
Audi Sport quattro 2019.
https://radeonic.com/wp-content/uploads/2018/08/best-2019-audi-sport-quattro-concept.jpg
bmwfreak038 zegt
Clickbait…??
wimbers zegt
Die jeep gladiator komt ook met een 2ltr turbo net als de normale wrangler