Nieuwe auto’s op benzine (en diesel) moeten uiterlijk 2030 dood in Nederland. Waar kan je tezijnertijd nog asiel aanvragen vanwege je levensovertuiging? Waar vooral ook niet? Een bloemlezing…
De verkiezingen komen eraan en de vooruitzichten voor ons benzinehoofden zijn niet per se gunstig. Het risico wordt steeds reëler dat we te maken krijgen met een totalitair regiem dat de kerk van de V8, zes-in-lijn en de heilige compressor voorgoed verbiedt. Op dat moment staan we voor een harde keuze. Ondergaan we die kwelling lijdzaam, of vragen we politiek asiel aan in een beter oord?
In het laatste geval is het belangrijk om er met je naasten een landkaart bij te pakken, om te kijken waar de overlords je nog niet beknotten in de mogelijkheden om je eigen keuzes te maken. Om daar alvast een voorlopig onderzoekje naar te doen, hebben we eens bekeken in welke landen dat zoals de zaken er nu bijstaan níet het geval is. Zo kan je die vast afstrepen.
Nederland
2030 is het over en uit: benzine en diesel mogen dan niet meer in nieuwe auto’s. We raden je aan vroeg voorbereidingen te treffen voor een vertrek. Op 31 december 2029 hebben de meeste landen waarschijnlijk al een tijdelijke stop gezet op asielaanvragen uit Nederland.
Ijsland, Zweden, Denemarken en Noorwegen
Deze landen hebben net als wij een ijskoud klimaat voor leuke auto’s. Voor het land dat ons het WK door de neus boorde geldt hetzelfde als voor ons eigen land en voor Ijsland idem dito; vanaf 2030 mag zowel diesel als benzine niet meer. In Denemarken is dat in principe ook het geval, maar de ambitie van de Denen gaat nog wat verder: vanaf 2050 willen zij in het ganse land überhaupt geen energie uit fossiele bronnen meer gebruiken. Dat gezegd hebbende mogen hybrides in Denemarken dan wel weer tot 2035.
In Noorwegen was men aanvankelijk van plan om auto’s op fossiele brandstof reeds in 2025 te verbannen, maar daar hebben enkele wijzen in de conservatief-liberale regering (voorlopig) een streep door gezet. In plaats van een keiharde ban stimuleert het land zoals bekend de EV-verkoop wel enorm door subsidies uit te delen.
Frankrijk, Engeland en Duitsland
Deze klassieke grote Europese bolwerken zijn gelukkig iets conservatiever in hun aanpak. Frankrijk en Engeland hebben besloten dat 2030 te vroeg komt voor een ban op fossiele brandstoffen en het ‘probleem’ tien jaar doorgeschoven naar 2040. De basis voor dit beleid: mensen houden nou eenmaal van mooie ronde getallen. In Frankrijk is de ban overigens sowieso zo zacht als een romige camembert op kamertemperatuur, want het nobele streven is nog niet gevat in keiharde wetgeving. Uitzondering vormt de Franse hoofdstad Parijs, daar worden diesels verbannen vanaf 2024 (na de zomerspelen, want je moet wel praktisch blijven) en benzineauto’s vanaf 2030.
Ook in Groot-Britannië is 2040 de streefdatum om geen auto’s op fossiele brandstof meer te verkopen. Wie in Old Blighty nog wel een auto koopt op 31 december 2039 weet dat hij (m/v) maximaal tien jaar heeft om van de nieuwste aanwinst te genieten, want vanaf 2050 moeten auto’s op fossiele brandstof ook daadwerkelijk de weg af. Dat gezegd hebbende, in post-Brexit Engeland verplaatst bij die tijd waarschijnlijk toch al iedereen zich weer gewoon met behulp van paarden.
Tenslotte is daar nog Duitsland, dat als lichtend voorbeeld geldt voor de rest. De Duitsers laten zich nergens op vastprikken, slechts de Duitse versie van GroenLinks krakeelt af en toe wat over een potentiële ban in 2030. De Bundesregierung heeft echter alleen gezegd dat in 2050 het verkeer ‘nahezu unabhängig von Kraftstoffen mit fossilem Kohlenstoff sein soll’. In principe dezelfde situatie als Frankrijk dus, alleen kloppen de Fransen zich op de borst met een zogenaamde wereldreddende maatregel waar ze uiteindelijk onderuit kunnen, terwijl de Duitsers zich bij voorbaat voorzichtig indekken met ambigue woorden waar ze uiteindelijk onderuit kunnen.
Exotischere oorden
Ik hoor het je al denken: het is zeker alleen Europa weer dat zich van deze malle doelstellingen op de hals haalt, terwijl de rest van de wereld ons smalend uitlacht? Het antwoord daarop is grotendeels ‘ja’, maar er zijn uitzonderingen. De belangrijkste daarvan, simpelweg vanwege de grootte van het land, is India. Om een of andere reden hebben ze daar ook besloten vanaf 2030 te kappen met benzineauto’s en diesels nieuw verkopen. We zullen zien wat ervan terechtkomt.
Zoals we eerder al berichtten kapt ook Israël met funbolides in 2030 en in Taiwan moet datzelfde in 2040 gebeuren. Tenslotte zijn er nog een paar regio’s autonoom bezig met regelgeving, zoals de Balearen en Californayeee. Op de Balearen (je weet wel, Ibiza en dergelijke) mogen Wesley en Yolanthe vanaf 2025 niet meer met een Q7 TDI rondcrossen en vanaf 2035 ook niet meer met een Bentayga op benzine. In The Golden State is het vanaf 2040 over en uit met de pret. Die bedevaart naar (het Californische deel van) Pacific Coast Highway zal je dus voor die tijd moeten volbrengen.
lincoln zegt
In NL is 2 jaar al een lange termijn visie ..
Succes ladies ..
Silverarrow zegt
@lincoln: 2 jaar is nog altijd langer dan de 2 milliseconden die Trump in acht neemt. Ik denk niet dat Europeanen de succes-wens nodig hebben…
lincoln zegt
@silverarrow:
Het enige wat wij als kennis economen nodig hebben is de import van een Tesla en een zwik “groene” stroom ..
Kennis economen zagen dat al lang van te voren aankomen ..
fortunato zegt
Pure waanzin en waar op gebaseerd ?? enkel op groene leugens en een doorgeslagen lobby.
Mensen worden ouder als ooit, en maar blijven beweren dat een verbrandingsmotor zo slecht is, een en ander rijmt niet met elkaar.
fanboy zegt
@fortunato: Groene leugens of jouw onderbruik, wie zou er gelijk hebben?
Mensen worden steeds ouder ja, maar het is al lang en breed duidelijk dat mensen die naast de snelweg wonen toch net iets minder oud worden.
lincoln zegt
@fanboy:
Belachelijk dat er anno 2018 nog mensen dood gaan ..
fanboy zegt
@lincoln: Gelukkig lossen we dat in 2019 helemaal op.
sirprize zegt
@fanboy: zou het misschien kunnen, dat we ouder worden dan ooit, omdat we meer kennis hebben van wat gezond en ongezond is en omdat de geneeskunde beter is dan vroeger? Je legt een causaal verband tussen meer auto’s die gif uitstoten en ouder worden. Hoor je zelf wel wat je zegt?
sirprize zegt
@sirprize: excuses, wat @fortunato bedoeld.
fanboy zegt
@sirprize: Neem aan dat dit voor @fortunato was?
racerx zegt
@fortunato: laten we eerlijk zijn, een apparaat dat een chemisch goedje opstookt en afvalstoffen de lucht in braakt is natuurlijk nooit goed, hoe leuk het ook kan zijn. Een goed alternatief is op den duur gewoon prettig, zeker als je maar sommige steden kijkt… Of ik accu auto’s zo’n goede oplossing vind weet ik niet, brandstofcel of waterstof direct in een ICE spuiten zou ideaal zijn. Helaas is dat wua productie, transport en opslag nog even een stap te ver, maar dat we van de aardolie af moeten lijkt me redelijk logisch.
pomoek zegt
@fortunato: haha, mensen worden oud, dus de verbrandingsmotor is niet slecht! Prachtig, weer even gelachen!
kempenaer zegt
@pomoek:
De ICE is niet slecht, alleen in de hoofden van banggemaakte kinderen.
pomoek zegt
@kempenaer: Van mij hoor je niet dat de ICE slecht is. De gevolgtrekking: Mensen worden ouder, dus is een ICE niet slecht is natuurlijk onzin. Dan ken ik er ook nog wel een paar. Mensen worden ouder, dus televisiekijken is niet slecht. Mensen worden ouder, dus diepvriespizza’s zijn niet slecht. Mensen worden ouder dus blowen is niet slecht.
kempenaer zegt
@fortunato:
Je hebt gelijk. De hysterie in de deugbubbel heeft hard toegeslagen.
CO2 is een gifgas en auto’s die fossiele brandstof gebruiken killers.
Dat terwijl de mens inderdaad ouder wordt dan ooit en de ICE steeds schoner is geworden. We moeten realistisch blijven en niet meejanken met groenlinkse doemdenkers.
Rick-dos zegt
Wilde eigenlijk naar Saudi Arabië verhuizen omdat vrouwen daar niet mogen rijden en ze niet een stadion in mogen. Benzine ook lekker goedkoop. Paradijs op aarde…
Totdat er één of andere lulletje rozenwater het nodig achtte om vrouwen het recht te geven om auto te mogen rijden. Die bestemming gelijk geschrapt.
Waar kan een man tegenwoordig nog in veiligheid en vrede leven?
marklevinson zegt
@rick-dos: ik begrijp nu dat je buiten je zolder denkt. Leermoment voor mij, is natuurlijk ook mogelijk.
racerx zegt
@Rick-dos: op Pornhub.
woudloper zegt
@Rick-dos: in Gayville
sezz zegt
Een dergelijk artikel behoor je te plaatsen op een maandagochtend en niet op een zondagmiddag, bedankt yaapiyoooo!
O plaat zegt
Gelukkig woon ik in België, hier krijgt de overheid niets geregeld of voor elkaar op een termijn van minder dan 20 jaar… en dan nog. Als het ooit zo ver komt, dan koop ik mij een gesuperchargde Amerikaan met V8 in het laatste jaar dat ze mogen geleverd worden, dan zal ik hem gebruiken als rijdende middenvinger. Zelf als die de milieu zones niet meer binnen zou mogen gebruik ik mijn oldtimers. Mij zal je niet snel in een electro karretje zien.
sezz zegt
@shiva: From my cold dead hands!!!
mpgc zegt
@sezz: scherp ?. Misschien gaat Michael Moore ook nog wel eens een film maken over grote amerikaanse V8’s met turbocompressors ..
marklevinson zegt
Zoals altijd in goed Nederlands: haal belastingvoordeel uit het businessmodel en kijk wat er overblijft aan groene rijders.
Het zelfde zie je in de USA: nu 60mnd lening op een I-PACE tegen nul procent. ZIjn aan de straatstenen niet te slijten daar.
Rijd iets verder Oost Europa in, bijv te beginnen bij Servie, Montenegro, Roemenie, Bulgarije.
Lachen je vierkant uit.
fanboy zegt
@marklevinson: Zeg, waar denk je dat al onze hybrides en 1e gen elektrische auto’s naar toe gaan? Die worden al dan niet vrijwillig ge-exporteerd naar Oost-Europese landen.
marklevinson zegt
@fanboy: ik weet het, doe zaken in Oost Europa, kom er vaak. Mijn oud Lexi LS zijn allemaal verscheept daar naar toe.
fanboy zegt
@marklevinson: Juist, je kan “Eurasia” ongeveer door de helft splitsen. De ene helft, van Oost-Europa t/m Centraal Azië rijdt allemaal 2e hands Europese geleverde occasions, en vanaf Centraal Azië oostwaarts is het voornamelijk Japanse occasions.
Dus wat wij als Europese en Japanse automarkten kopen, maar ook de lokale merken voor modellen willen produceren, heeft dus heel veel invloed op Azië en ik denk zelfs Afrika.
O plaat zegt
@marklevinson:
in die landen rijden ze vooral in oude wagens uit het westen. Als onze wagens vergroenen die in Oost Europa en Afrika op termijn ook. Ik zie ook wel een toekomst in elektrisch rijden voor wie elke dag 20km met zijn 1500cc 4cilinder naar het werk op en af doet. Maar dat betuttelende vingertje van de overheid die ons pertol heads ons hobby wil afnemen dat ergert mij. Alsof dat handvol liefhebbers die 10k per jaar rijden hun M4, 911 of Mustang GT de grote uitstoters zijn.
marklevinson zegt
@shiva: weet niet wanneer je voor het laatst in bijv Sofia bent geweest. Daar rijdt echt een stuk duurder spul dan Amsterdam Zuid, Laren, Bloemendaal….bij elkaar.
vaakbenjetebang zegt
@shiva: Volgens mij neemt de overheid ons niet direct een hobby af. Op het gevaar af dat ik met pek en veren van het blog word gegooid: op de openbare weg heb je met een hobby helemaal niks te zoeken. Die weg ligt er om ons allen tot nut te zijn, niet om mij, jou, of wie dan ook te vermaken. Dat jij en ik er aardigheid in hebben om met een woest benzine zuipende sportwagen over sommige wegen te rijden doet feitelijk niet ter zake, en het feit dat ik als niemand het ziet misschien wel eens een klaverblaadje dwars mag ronden onder het genot van wat bandenrook en fris geurende onverbrande HC-tjes betekent niet die weg daarvoor bedoeld is of dat ik ergens bij de Commissie voor de Rechten van de Mens (of zo) kan aankloppen als mij die mogelijkheid wordt afgenomen in het algemeen belang.
Goed, nu iedereen zijn momentje van boosheid over bovenstaande heeft gehad: projecteer deze logica maar eens op fietsers (lees: wielrenners) en vrijwel iedereen hier zal het met me eens zijn: die hobby hoort niet op de openbare weg, afvoeren die aso’s, hooivorken en fakkels! Precies zo kijkt 95, misshien wel 98% naar ons petrolheads die de omgeving trakteren op het prachtige geluid uit onze deels demperloze uitlaten.
Lang verhaal kort: die hobby wordt op termijn verbannen naar circuits, en daar kan ik alleen maar begrip voor opbrengen. Vind ik het jammer? Ja, natuurlijk! Zal ik tot die tijd nog regelmatig mijn hobby uitoefenen waar dat eigenlijk niet de bedoeling is (maar nooit op plaatsen waar een ander daar hinder van kan hebben)? Reken maar, en met veel plezier. Geniet er van zo lang het kan!
O plaat zegt
@vaakbenjetebang:
het is net wel mijn hobby afnemen. Wat heb ik te zoeken op circuits met mijn VW busjes met 50pk? Zelf mijn Mustang met de good old 5.0 zijn automaat zou oververhitte na één ronde en dan zit ik nog met het feit dak ik achteraan geen schijfremmen mag steken van de Belgische overheid.
Mijn hobby heeft niets met circuits te maken. Je mag toch ook nog te paard over de weg als dat jou hobby is?
en dat 95% geen begrip zou hebben vind ik onzin. Ik krijg gemiddeld van 9 op de 10 voorbijgangers een thumbs up als ik voorbij rij.
vaakbenjetebang zegt
@shiva: … en waar staat precies dat je met een oudere auto niet meer de weg op zou mogen? Het gaat in eerste instantie over nieuwverkoop. Je weet wel, die treurige, zielloze WWD-crossovers. Het glas is echt nog halfvol, terwijl het ook al leeg had kunnen (misschien wel moeten) zijn.
desjonnies zegt
Bange mensen zijn te manipuleren, zelfs hoog opgeleide, vraag maar aan Jesse.
reactief zegt
@desjonnies: Bange mensen manipuleren? En ik maar denken dat Wilders en Baudet daar Koning in zijn.
fanboy zegt
@desjonnies: Jesse was niet zo handig bezig met vorming van kabinet. Als hij een paar dingen had weggegeven om toch in het kabinet te komen, had hij nog veel ergere deals kunnen maken. Zoals het getal van 2030 nog verder naar voren halen, of er veel harder aan gaan werken om klimaat doelstellingen te behalen.
Nu hebben we niet de ergste situatie wil ik maar zeggen.
pomoek zegt
@fanboy: Volgens mij wilde Klaver een grote partij in Amsterdam worden en de burgemeester leveren. Deelname aan de regering zou waarschijnlijk zetels in de gemeenteraad van Amsterdam kosten. Dus de keuze gemaakt om niet mee te regeren.
lincoln zegt
@desjonnies:
Nu nog een soort van klimaatjugend organiseren ..
Tadaa ..
pomoek zegt
@lincoln: Ja! Zullen we? Maar dan moet je wel mijn vriendschapsverzoek accepteren natuurlijk, anders wordt het niks…
launchcontrol zegt
@lincoln: die bestaat al en ze komen ook al in het torentje met ondersteuning van propagandaleider Jesse en diverse overheidsinstanties….. binnenkort weer een ‘groene’ mars….
lincoln zegt
@launchcontrol:
Gesubsidieerde demonstraties ..
Maakt een apenland een apenland ..
Hupke zegt
@lincoln:
Road to serfdom hoofdstuk 1…
lincoln zegt
@hupke:
Dank u ..
Dank u ..
Dank u ..
pomoek zegt
@lincoln: duurt wel lang dan. boek is al bijna 75 jaar oud….
pomoek zegt
@desjonnies: je hoeft niet bang te zijn desjonnies! Veranderen is moeilijk maar hoort bij het leven! Kom uit de klimaatveranderingiseenhoax kast!
desjonnies zegt
@pomoek:
Ach lieverd wat is er uit gekomen van alles wat Al Gore heeft lopen verkondigen, ik bedoel die klimaat goeroe die de wereld overvloog in zijn prive jet?
Wat is er gebeurd met de zure regen, ik wil de zure regen terug, al bleek het in principe een natuurlijk proces van rottende boomstammen in Scandinavie te zijn. Ik wil het apocalyptische landschap vanTsjernobyl terug, nix moet ik hebben van de Lynx, de beer de wolf en alle insecten die teruggekeerd zijn nadat de mens er niet meer mag leven.
Ik wil de Brent Spar terug die volgens Greenpeace volzat met gif en ik wil actievoerders van Greenpeace weer eens een Russisch olie platform of zo zien bezetten, gek genoeg laten ze alles wat Russisch is met rust sinds de daar heersende dictator ze rucksichlos in de cel liet pleuren.
Ik ben al vijf keer doodgegaan door milieurampen en kan sinds 1998 geen liter benzine meer krijgen aldus de klimaatprofeten.
reactief zegt
@desjonnies: Maar natuurlijk gebruik je alleen ‘feiten’ die jouw eigen mening uitkomen.
desjonnies zegt
@reactief:
Geef me de jouwe dan.
Ik ben al die onheilsprofeten zat, denk nou niet dat ik niet zorgvuldig met de natuur probeer om te gaan en dat ik 16 stedentrips per jaar maak per vliegtuig, maar al dat opgelegde indoctrinerende gezeik ben ik spuugzat,
Als we het om gaan draaien leven we dank zij de explosiemotor waarschijnlijk allemaal langer en heeft deze uitvinding alleen maar welvaart gebracht, kunnen we kostbare zaken als groente en fruit over de hele wereld vervoeren, liggen deze producten vers in de winkels, zijn afstanden gereduceerd, heeft er schaalvergroting in o.a. de landbouwsector plaats kunnen vinden zijn we productiever en inventiever geworden.
reactief zegt
@desjonnies: Maar is het gemak van alles wereldwijd verschepen niet enorm doorgeslagen?
Dat bijvoorbeeld Greenpeace overdrijft kan ik me best in vinden, maar dat zegt nog niet dat het complete onzin is. Tevens wordt er in rapporten vanwetenschappers vaak veel meer nuance gegeven, maar ‘vergeet’ de media die ook te melden.
En over Rusland, het lijkt me logisch dat je daar niet meer gaat actievoeren als je dat je vrijheid kan kosten.
En over zure regen; het verhaal klopte niet geheel, maar maatregelen waren wel degelijk zinvol.
pomoek zegt
@desjonnies: yup is allemaal waar. Ik denk dat er iemand net zo hartstochtelijk over de ezelkar heeft gesproken 150 jaar geleden. Time to move on.
pomoek zegt
@desjonnies: okay, we gaan deep off topic:
Zure regen: Is nog steeds niet helemaal weg, maar dankzij maatregelen zoals rookgasontzwavelingsinstallaties is de uitstoot in Nederland van zwaveldioxide, de veroorzaker van zure regen met bijna 90% gedaald.
Wat Tjernobyl aangaat: Yep doordat er geen mensen wonen gedijt de flora en fauna er goed. Dat is misschien inderdaad nix voor jou. Ze zijn overigens nog niet klaar met het opruimen van de rotzooi en er zijn inmiddels enkele miljarden gepompt in de sarcofaag die alle radioactieve straling een beetje binnen de perken moet houden. Daar betalen wij overigens aan mee makker: https://www.theatlantic.com/international/archive/2016/04/chernobyl-cleanup-funding/479976/ nog iets om je druk over te maken.
Greenpeace is nog steeds actief in Rusland. https://www.greenpeace.org/international/story/20631/what-is-happening-to-100-million-hectares-of-forests-in-russia/
Rusland mag overigens nog 5,4 miljoen euro betalen voor het enteren van the artic Sunrise. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/18/rusland-moet-nederland-55-miljoen-betalen-om-arctic-sunrise-a1567075
Er is nog geen uitsluitsel over schadevergoeding of andere genoegdoening vanwege de 193 Nederlanders die Putin heet vermoordt. Mocht je dat vergeten zijn. En wat de neuk heeft dit alles met Al Gore te maken?
desjonnies zegt
@pomoek:
Je wordt weer emotioneel, de MH17 erbij halen, uiteraard ben ik van mening dat dit misdadig is geweest maar zolang de gehele internationale orde niet bereid is om iets aan het in alle talen zwijgen en ontkennen van de Russen te doen, staan we machteloos.
pomoek zegt
@desjonnies: Wie van ons is er nou bang voor elektrische auto’s?
desjonnies zegt
@pomoek:
Ik niet ik ben helemaal niet tegen elektrische auto’s, ik leef alleen niet met de waan van de dag omdat er een of andere onheilsprofeet ongefundeerde uitspraken doet om ons een schuldgevoel aan te praten in dit protestands liberale land.
pomoek zegt
@desjonnies: Wie is die onheilsprofeet? Wat is de waan van de dag precies? Welke ongefundeerde uitspraken? Schuldgevoel aanpraten is onzin. Je voelt je schuldig als je dat bent en anders niet. WTF is protestants liberaal?
pomoek zegt
“@jaapiyo: “Ik hoor het je al denken: het is zeker alleen Europa weer dat zich van deze malle doelstellingen op de hals haalt, terwijl de rest van de wereld ons smalend uitlacht?”
Ik denk dat de rest van de wereld blij is dat landen in het westen tenminste een poging doen om de CO2 uitstoot omlaag te brengen. Aangezien wij in Europa een veelvoud per hoofd van de bevolking aan CO2 uitstoten in vergelijking met economisch minder ontwikkelde landen. Eindelijk eens een klein beetje het goede voorbeeld geven, als is het maar symbolisch.
tttijn zegt
@pomoek: sinds wanneer is CO2 nou weer een probleem? Wacht
pomoek zegt
@tttijn: ik wacht wel ff…
TDI-goeroe zegt
@pomoek: bekijk dit maar eens. https://www.youtube.com/watch?v=RrcGQWeO3Jw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Hr9Dwwox6xw5N1uyXMXptWS6XqarQ_fpTp2hrkymECRBeKuDeO5kfLaA
Dutchdriftking zegt
En ondertussen lekker kolen centrales bijbouwen. Ga eerst maar eens geld stoppen in kernenergie.
pomoek zegt
@dutchdriftking: Euh nee? Er worden namelijk geen kolencentrales meer gebouwd in Nederland? https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolencentrales_in_Nederland
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Europees gezien…..
pomoek zegt
@dutchdriftking: ok, 27 geloof ik. Moeten ze inderdaad niet doen.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Er worden hier helemaal geen kolencentrales meer bijgebouwd en van de meest recente centrales moeten er al een paar gedwongen dicht in 2030 of eerder.
johnwaters zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wopfe zegt
Ik heb net een vr5 golf uit 2003 gekocht. Alleen maar omdat het nu nog kan. :)
ghost zegt
@wopfe: lekker!
Dutchdriftking zegt
@wopfe: Niet de meest spannende Golf, maar man wat klinkt dat ding lekker!
jippie zegt
Het lijkt mij, met het komende kabinet van FvD en PVV, het verbod op benzine motoren wel wordt opgezegd.
reactief zegt
@jippie: Als ze al zoveel stemmen krijgen, wat me niet zou verbazen, gaan ze toch niet regeren. Want dan moet je dingen doen in plaats van roepen.
jippie zegt
@reactief: Maar is dat nou niet net juist het defect van de huidige coalitie partijen?
lekkerlinksrijden zegt
@jippie: is al 50 jaar zo, maakt niet uit wie of wat er zit. Firma list en bedrog zit links en rechts
pomoek zegt
@lekkerlinksrijden: Hoezo? Dit heeft helemaal niets met de ABN AMRO te maken!
frank2b zegt
@pomoek: Het was toch de schuld van de Rabobank?
kennone zegt
Gaat ze nooit lukken
alfaitak zegt
Gaat toch mooi niet lukken
ghost zegt
Eigenlijk is de hele EU kut. De EU denkt dat als je dit maar hard genoeg erdoor heen drukt, dat je invloed hebt op de grootmachten om de EU heen, maar die geven geen fuck! Trump is sowieso leip, China luisterd doorgaans ook niet en Rusland? Naja laat ook maar.
snowbird zegt
@ghost: Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt over de EU !
snowbird zegt
@ghost: En het wordt alleen maar slechter in de EU. Daarom woon ik er ook niet meer.
pomoek zegt
@snowbird: Спасибо, чувство взаимно!
pomoek zegt
@ghost: dus de EU is kvt, de VS is kvt, China is Kvt, Rusland is kvt…
Tadzjikistan?
spylegion zegt
Normaliter bouw je eerst de infrastructuur.
En ga je dan verplichten (totalitair dus)
dat iedereen er gebruik van moet maken.
Maar het kan nog gekker blijkbaar..
pomoek zegt
@spylegion: De eerste benzine stations waren drogisterijen. Reed je van het ene dorp naar het ander. Was de drogist die dag gesloten in het andere dorp. Kon je een hotel boeken en de volgende dag terug rijden. Als we ons door iets als “er is geen infrastructuur” zouden laten tegenhouden liepen we nog in berenvellen rond.
RiKe zegt
Zonder infrastructuur, betaalbare voertuigen, vergelijkbare laadtijden als met tanken, en een fatsoenlijk bereik zal dit niet mogelijk zijn. Leuk hoor dat je over moet naar elektrisch, ben ik op zich geen tegenstander van, maar voor een beetje bruikbare auto (ook langere afstanden rijden) is €30/40k voor zo’n auto die je op veel te weinig plaatsen snel kan opladen niet te doen voor de massa.
spidermann zegt
Ik heb er geen probleem mee indien ik dan mijn caravan van 1800 kg kan trekken, een actieradius van zo’n 1000 km en een tankbeurt van zo’n 5 minutes. Alles andere is voor mij achteruitgang “Morgenthau plan uit de kast halen”.
pomoek zegt
@spidermann: rij je elke dag 1000km met een Caravan? Moedig.
slowland zegt
Jongens, even serieus.
Europa is een beetje druk…. Er wonen een beetje veel mensen op een klein stukje grond, als er niks gebeurd dan krijgen jullie in Europa dezelfde taferelen als, bijvoorbeeld, in Tokyo; Luchtvervuiling, smog, etc.
Ik snap wel dat er iets moet gebeuren, maar regel dat dan Europees, alle landen binnen de EU. De Oosteuropeanen lagen jullie zometeen vierkant uit!
Kijk hier aan de andere kant van de plas is het een heel ander verhaal: Zo hebben wij in Canada zoveel bos, dat elke Canadees tegenover 10 hectare bos staa!
Veel Canadezen (en ook amerikanen) zien dat dus als excuus om lekker door te blijven rijden in hun V8.
Ik praat het niet goed, maar zo werkt het wel, wij hebben hier een lage ‘carbonfootprint’ omdat er zoveel bos is.
Je hoort hier dan ook bijna altijd: “Golbal Warming??? That’s something for China, India and Europe”…..
Aan de andere kant, is Electrisch rijden hier helemaal niet mogelijk:
– Te koud, batterijen kunnen niet zo goed tegen -30
– De electrische infrastructuur is verouderd en niet geschikt voor laadpunten
– De afstanden. Als ik van mijn huis naar een ‘stad’ wil ben ik 400km onderweg….
pomoek zegt
@slowland: helaas werkt het zo niet. CO2 wordt “opgeslagen” in de atmosfeer, bomen en oceanen. Ik meen dat 30-50% van de door mensen veroorzaakte CO2 uitstoot in de oceanen terecht komt. Het is geen lokaal probleem. Wanneer de mannen en vrouwen aan de overkant van de plas dit zeggen dan hebben ze het mis. de Amerikanen en Canadezen behoren tot de grootste CO2 uitstoters van de wereld. Per hoofd van de bevolking en absoluut. Die CO2 wordt niet allemaal opgenomen door de bomen in de VS. Die komt overal over de hele wereld terecht en warmt dus de aarde op. De amerikanen en Canadezen zijn enorme vervuilers. Wij overigens ook.
TDI-goeroe zegt
@pomoek: Co2? tjek this: https://www.youtube.com/watch?v=RrcGQWeO3Jw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0Hr9Dwwox6xw5N1uyXMXptWS6XqarQ_fpTp2hrkymECRBeKuDeO5kfLaA
pomoek zegt
@tdi-goeroe: Ah, een 3%-er die helemaal in zijn eentje heeft ontdekt dat de mens niet verantwoordelijk is voor Global warming. Een wetenschappelijk onderzoek heeft pas waarde als het “peerreview” heeft ondergaan. Wie heeft dat hier gedaan?
kempenaer zegt
@pomoek:
Wat je zegt is verre van zeker, je moet je niet zo bang laten maken.
Lees en kijk eens iets van critici. Zoals Michael Limburg of Ivar Giaever.
pomoek zegt
@kempenaer: Nee! Niet weer die 2! Limburger is een AFD-er die zelf verbonden is aan een of ander bizar onderzoeksinstituutje waar geen zelf respecterende wetenschapper aan verbonden is. Giaever is een wetenschapper, een werktuigbouwkundige om precies te zijn en dus géén klimaatwetenschapper, die allerlei onwaarheden over global warming verspreid. Hij heeft, zijn eigen woorden, een dagje gegoogled over global warming en toen besloten dat dit niet bestond. De mannen zijn fantasten.
slowland zegt
@pomoek: Daar heb je gelijk in, maar leg dat hier maar eens uit dan….. Wens je veel succes. Zeker bij de gemiddelde Redneck en Hillbilly….
tge1 zegt
Angst en paniek zaaien is van alle tijden. In 2030 rijden er nog steeds vloten brandstofwagens rond en worden ze nog gewoon verkocht.
frank2b zegt
En toch ben ik geen tegenstander van elektrisch rijden. Niet nu, strakjes. Nu wil ik nog even met de sleurhut op pad kunnen, en een Model X is me iets te zot nog.
Maar stel je voor. In 2030 – over 11 jaar – worden er dus 450.000 elektrische auto’s verkocht. Vooral in de prijsklasse VW Golf, BMW 3, Opel Astra. Dat werk. Dat moet, want als de verkoopaantallen pakbeet 10% inkakken, gaan honderden dealers failliet. In 2017 werd volgens NU.NL wereldwijd voor het eerst iets meer dan 1 miljoen auto’s met een soort van stekker verkocht – ook PHEV’s. Die 450.000 voor alleen Nederland wordt misschien wel een uitdaging.
Verder zijn er nu zo’n 430.000 caravans in Nederland. Er moeten dus op termijn ook 430.000 bruikbare elektrische caravantrekkers komen. Interessant.
Ik zou de occasionmarkt in de gaten houden in 2029……
willemveenstra zegt
Ik ben nieuwsgierig! Dan moet er nogal wat gebeuren aan het electriciteits netwerk. Ze hebben al problemen als er wat zonneparken terug leveren. Dan staan de kabels al roodgloeiend:)
In duitsland gaan ze alweer geloven in de Diesel!
Ik ben op wintersport doe 900km op een tank. Zie me zelf al staan laden met die electrische troep onderweg. Er moet nog veel gebeuren voordat de diesel vervangbaar is door een electrische!