Tijd om de auto’s eens vanuit elke hoek tegenover elkaar te zetten. Spoiler: het verschil is groter dan je denkt.
Het eerste wat je denkt als je de nieuwe Fiesta bekijkt is ongetwijfeld ‘hé, die lijkt veel op de oude!’. Niet zo gek, want de gelijkenissen zijn aanzienlijk. Toch blijken de huidige en de nieuwe Fiesta meer van elkaar te verschillen dan je denkt als je ze 1-op-1 naast elkaar zet. Ik loop er even met je doorheen.
Voorkant
We beginnen bij de ‘gewone’ Fiesta. De afgebeelde auto’s zijn al ietwat aangeklede versies -dat smoelt nu eenmaal lekkerder- maar daar gaat het nu even niet om. Wat meteen opvalt is dat de nieuwe Fiesta een stuk rustiger is qua design. De vouwen in de motorkap en rond de wielkasten zijn verdwenen terwijl de lampen en bumper eenvoudiger van vorm zijn.
ST-Line
Tegelijkertijd laat Ford ook al de Fiesta ST-line zien. Dat is dus niet de échte ST (rijtest), maar een normale Fiesta met wat sportieve opsmuk. Voorheen plakte Ford dan gewoon extra skirts op de bumpers van de normale Fiesta, maar de nieuwe Fiesta ST-line heeft zijn eigen bumpers. Ook de grille is anders, al ben ik er zelf nog niet uit of deze wat zielig kijkende grille een verbetering is. Overigens is de hier getoonde Fiesta van de vorige generatie een Red Edition, met als extra zwarte wielen en een zwart dak. Dat laatste zit voorlopig op alle getoonde nieuwe Fiesta’s, al kan het zijn dat alle exemplaren voorzien zijn van een panorama-dak en dat het dus wel degelijk mogelijk is om een dak in carrosseriekleur te krijgen.
Achterkant
Daar waar de voorkant door de vrijwel gelijke grille sterk doet denken aan de vorige Fiesta, daar is de achterkant toch behoorlijk verschillend. Dat het nog steeds heel vertrouwd oogt komt omdat de nieuwe Fiesta met zijn liggende achterlichten nu meer lijkt op bijvoorbeeld de C- en S-Max. Een slimme zet, want de auto lijkt daardoor breder, terwijl de hoge lampen van de vorige Fiesta de auto juist wat smaller en hoger doen lijken. Niet veranderd -en dat is absoluut een pluspunt- is het feit dat de Fiesta nog steeds als driedeurs te krijgen is. In een tijd waarin de driedeurs lijkt uit te sterven (zoek maar eens een driedeurs Renault bijvoorbeeld) juichen we die beslissing van Ford alleen maar toe.
En Profile
Nieuw is ook de Fiesta Active, een cross-versie van de Fiesta. Verwacht geen vierwielaandrijving, maar vooral enkele duimen meer bodemvrijheid en wat kunststof opsmuk. Het is echter ook de beste foto die Ford vooralsnog heeft vrijgegeven van het zijaanzicht en dus zetten we deze even onder de huidige vijfdeurs. Wederom valt op dat de nieuwe wat rustiger oogt doordat Ford wat minder lijntjes en tierelantijntjes heeft gebruikt. Dat maakt de zijkant ook wat generieker, het zou vanuit deze hoek gezien ook een Hyundai of Kia kunnen zijn, om maar eens wat te roepen.
Interieur
Waar ford écht stappen heeft gezet, is in het interieur. Het oude dash was rommelig en oogt én voelt goedkoop. Vooral de het middendeel met zijn priegelige knopjes verdient geen schoonheidsprijs en komt evenmin de ergonomie ten goede. Het nieuwe dash oogt niet alleen een stuk opgeruimder, maar ook een stuk volwassener. Uiteraard zien we een groter scherm voor de infotainment, als ook een fors display tussen de klokken. De praktijk moet uitwijzen of het nieuwe dash ook qua materialen en ergonomie een vooruitgang is, maar de voortekenen zijn gunstig.
Ford Fiesta Vignale
Dan rest me nog één laatste verschil tussen de huidige en de nieuwe Fiesta en dat is dat Ford nóg een andere bumper heeft getekend voor de nieuweling. Er komt namelijk ook een poepsjieke Vignale-uitvoering en die herken je verder aan een andere grille en meer chroom. Een slimme zet, auto’s als de Clio Baccara/Initiale en Roland Garos-uitvoeringen bij Peugeot hebben in het verleden bewezen dat er zeker vraag is naar extra luxe B-segmenters.
Conclusie
Ja, de nieuwe Fiesta lijkt op zijn voorganger, maar het gaat te ver om te zeggen dat Ford zich er te gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. De vorige Fiesta smoelde al best goed en Ford lijkt haar best te hebben gedaan om alle positieve features te behouden en alleen dat aan te pakken wat nog voor verbetering vatbaar was. Als dat voor de rijeigenschappen evenzo zeer geldt als voor het ex- en interieur, dan zit het met de nieuwe Fiesta wel snor. Mocht je de oude toch leuker vinden, dan is het zaak je naar de dealer te spoeden of met ons occasion-aankoopadvies welingelicht opzoek te gaan naar een gebruikt exemplaar.
huupe zegt
-edit: probeer het nog eens, maar dan met meer woorden of zelfs een hele zin-
JamesBond007 zegt
@huupe: lekker onderbouwd ook..
huupe zegt
@huupe: het eerste wat mij te binnen schiet bij het zien van van de nieuwe Fiesta is: KIA. Dit ga ik niet “lekker” onderbouwen ben wel benieuwd of jij, James Bond en anderen dit ook zien
boenderaar zegt
@huupe: Dat heeft naar mijn mening meer te maken met het feit dat vooral KIA op een gegeven moment auto’s lanceerden die ontzettend veel op Fords leken. Ford is vooral zijn huidige koers aan het verfijnen.
Dizono zegt
@huupe: “Ben ik de enige die de nieuwe Fiesta op een Kia vind lijken?” klinkt toch anders dan “KIA”. Zo makkelijk is het. Als je geen zin hebt om in het vervolg meer dan een woord te tikken alvorens op verzenden te drukken zullen wij die commentfunctie gewoon uitzetten. Mag jij kiezen ;)
ae86 zegt
Mooie auto is het geworden.
Hoop ik wel dat het plastic interieur aangepakt wordt.
Dimglor zegt
@ae86:
Ah, 4 jaar met het “vorige” model gereden en had nu niet meteen klachten over het interieur eigenlijk..
Was best duurzaam en niet onbelangrijk: alles werkte..
StijnB zegt
@dimglor:
Inderdaad, ik snap de klachten evenmin. Dit interieur was bijvoorbeeld alvast stukken beter en kwaliteitsvoller dan dat van de Focus die we voorheen hadden.
Vond de Fiesta sowieso, zeker qua rijden en interieurruimte, de beste koop binnen het segment. Jammer dat de nieuwe wat softer en ronder oogt…
kimhung zegt
Lijkt net of ze bij ford een dikke plamuur laag erover heen hebben gesmeerd om de rimpels weg te werken.
kimhung zegt
@kimhung: vond de vouwen bijvoorbeeld in de motorkap juist mooi. Het gaf een beetje een stoere blik. Nu heb ik het idee dat het een concept car is
dawwg zegt
@kimhung: LOL, als dit een VAG product was geweest, hadden we al 240+ reacties met ‘copycat’ gehad …
jtkdm zegt
Mooi, behalve die honingraat-achtige grille. Horizontale lamellen staan véél beter.
leaper035t zegt
Voorkant = facelift. Achterkant + interieur = verbetering! Idd een geslaagde nieuwe versie van een wagen die al goed was.
mike0709 zegt
Interieur en achterkant zijn echt opgeknapt! Interieur komt btw van een Nederlander, leuk detail.
esprit84 zegt
overhanggggg
rickie2811 zegt
Interieur en achterkant vind ik mooi. Maar doe mij dan toch maar het oude frontje. Oogt iets sportiever
mashell zegt
Het lijkt er wel op alsof de portieren van de oude in de nieuwe passen.
sr20det zegt
@mashell: probeer het een keer op een vrije zondag
mercedesclk350 zegt
@mashell: dat vind ik best goed eigenlijk. Als het niet te merken valt maakt dat het vervangen makkelijker en belangrijker: goedkoper.
bartteeuwen zegt
Ik vond de vorige al niet mooi, en de nieuwe ook niet. De auto zal verder prima zijn hoor.
bonzoo zegt
En waneer komt de nieuwe Fiesta ST op de markt of blijft het bij deze uitvoeringen? Want zon ST-Line is motorisch niet te vergelijken met een echte ST!
Gulli zegt
@bonzoo: Ford kennende moeten we daar nog vijf jaar op wachten
Jochempie zegt
Ik begin er al aan te wennen. Ik denk dat de auto in het echt best prettig op het netvlies ligt. De bolle koplampen zullen een beetje Mazda 2-effect geven. Wat ook fijn is, is dat al die lijnen op de motorkap zijn verdwenen. Geeft een iets rustiger, prettiger beeld. Het wordt wel even wennen dat de vouwen in de zijkant een stuk meer afgezwakt zijn. Ach, als de komende ST maar net zo legendarisch stuurt als de vertrekkende!
janmetdelangeachternaam zegt
Alleen interieur, dak en achterkant zij. Er op vooruit gegaan, verder zie ik geen meerwaarde in deze auto
bastiaano zegt
Ik vind het zo op een Kia lijken
casualcarfreak zegt
Ik vind ‘m op sommige foto’s heel erg op een Kia lijken. Of dat positief is weet ik nog niet.
pomoek zegt
Wat ik op deze auto, maar ook bij veel moderne auto’s, mis zijn de stootstrips op de deuren en de bumpers. Alsof we anno nu voorzichtiger rijden dan 20 jaar geleden.
tboss3 zegt
Die ST-line lijkt wel erg veel op een Kia (Cee’d). Moet zeggen dat ik de ST-line niet mooier vind dan de vorige. De “normale” versie however is een verbetering!
cadrez zegt
Het is volgens mij een prima auto, enkel het interieur vind ik nogal plastiekerig . De nieuwe ziet er binnenin al heel wat beter uit.
Al wil ik het ook nog eens voelen alvorens mijn finale conclusies te trekken.
cpp1 zegt
Een achteruitgang is het. Bij de Vorige was het design veel krachtiger. Alleen de achterlichten vind ik een verbetering.
clarkson zegt
Zo naast elkaar is het frontje er niet minder op geworden. De achterkant is echt totaal anders dus even wennen.
Oja.. dit lijkt echt 0,0 op een KIA!
kwatsjkop zegt
Ik vind hem niet echt op een Kia lijken, maar eerder een Hyundai. Als we het interieur eens vergelijken met die van een nieuwe i30:
http://www.autoblog.nl/gallery/Hyundai/i30_2016//Hyundai-i30-2016-03.jpg
Dan lijkt de Fiesta echt wel op de Koreaanse auto :)
Verder een nette auto, maar ik zou hem niet kopen.
rob5nismo zegt
Ik krijg bij de gril van de st een beetje een dikke onderlip gevoel
riri zegt
Leuke auto vooral het spelen met het start stop systeem en de neiging om naar het sleuteltje te gaan in het begin :) Het Interieur was druk en oogde goedkoop maar alles zat er op en werkte goed.
EnthousiaST220 zegt
Ik vind het een gaaf karretje geworden, zeker de st line
E34M5Touring zegt
Ik vind het vlees noch vis. Prima ding, maar een DS3 of 208 vind ik toch echt vele malen mooier. Dat ie dan niet rijdt als een junior WRC neem ik graag voor lief. Kreeg zo’n basistorretje mee in Engeland een tijdje terug. Had met liefde wat onderstelscherpte ingeruild voor 15-20pk extra en een fatsoenlijk interieur. Vond het erg goedkoop ogen allemaal. Heb hetzelfde met de Focus. Als ST/RS ziet het er wel ok uit, maar run of the mill versies zijn echt slaapverwekkend als je het mij vraagt.
ekidey zegt
Ik vind het huidige model toch net wat mooier. Hopen dat die dan ook goedkoper wordt bij introductie van het nieuwe model. Verder vind ik het jammer dat er een ST-line aangevinkt kan worden op een auto die totaal niet gericht is op sportiviteit. Op die manier wordt het lastiger om een èchte ST te herkennen.
focusrs1 zegt
Ik vind het oude model aan de buitenkant mooier – maar het nieuwe model heeft een mooier interieur.
varry zegt
Ik vind het fris & geslaagd! Zijn voorganger ging tenslotte al van 2008 mee. Het design is wat minder gewaagd maar ziet er wat degelijker en ‘upmarket’ uit. Interieur is ook een stap vooruit gegaan.
Benieuwd naar de ST!
bastiaangt zegt
Als de echte ST straks nog nét iets sportiever oogt (lees: net nog een spoilerlipje voor en een net iets grotere spoiler achter icm een hele subtiele diffuser, misschien ook de koplampen nog iets donkerder), dan zou ik mijn huidige Focus ST er wel op willen inruilen. Dat interieur hebben ze echt prachtig gedaan!
Dutchdriftking zegt
De kont knapt iig lekker op.
cossiekiller zegt
Het dahboard lijkt wel gepikt uit de Corsa E nu.
87sandyd zegt
Was qua rijden al de beste keuze in zijn segment. Het interieur was alleen een beetje moeilijk. Het werkte goed en het ging idd nooit kapot maar was ook niet echt van een hoge kwaliteit.
Nu weet ik nog niets van de motoren (die overigens bij Ford ook altijd meer dan prima zijn) zie ik nu geen reden om geen Fiesta te kopen in dit segment. De enige die ik zo goed als gelujkwaardig vind is de Peugeot, dat is ook een kek ding met goede rij eigenschappen
schuiftrompet zegt
om eerlijk te zijn vind ik de vorige generatie mooier. deze neus is wat kia achtig. maar heb de ST (line) nog niet gezien