De topklasse sedan was jarenlang het ultieme doel van DGA’s, CEO’s en skere autojournalisten die failliet willen gaan aan een W140 of E32. Maar ligt de tijd van deze lange chique automobielen nu achter ons?
Meestal zijn wij natuurlijk veel inventiever en creatiever dan de andere autopublicaties. Politiek neutraler ook, altijd fair en balanced. Maar soms maken onze waarde concullega’s natuurlijk ook wel eens een scherpe observatie. Zo is daar vandaag Carscoops dat een prangende vraag stelt. Zó goed, dat we ‘m overnemen. Want, ligt de tijd van de topklasse sedan in het F-segment, inmiddels achter ons?
We hebben natuurlijk al het een en ander zien gebeuren als het aankomt op sedans in het algemeen. Jan Modaal wil ze niet meer. Iedereen wil zich verheffen boven de massa middels een kekke, hoge SUV. Geen enkel ‘normaal’ merk biedt meer een sedan aan in het E-segment. De Omega’s, Safraene’s, 607’s, Scorpio’s en Bluebirds van deze wereld zijn (al lang) verdwenen. Zelfs in het D-segment is er steeds minder aanbod van de merken die zich niet per se als preeeeemijum profileren. De Insignia is niet meer. De Passat is er alleen nog als Variant.
Maar het F segment dan. Het domein van de S-Klasse, de Siebener, de XJ, de Quattroporte, de LS en soms een verdwaalde Cadillac. De A8 wordt ook in dit segment ingedeeld, ondanks dat dat natuurlijk eigenlijk niet kan vanwege diens FWD-basis. Enfin, in dit echelon van chique, onaantastbare, vijf meter lange slagschepen is klasse en stijl belangrijker dan hoge poten, toch?
Wellicht, maar het blijkt niet uit de verkoopcijfers. En ook niet uit de investeringen die fabrikanten (niet) lijken te doen in opvolgers. Cadillac heeft al niks meer in dit segment. De XJ is recentelijk van de markt verdwenen zonder opvolger. De Maserati Quattroporte stamt uit 2013 en een opvolger staat niet klaar. Nu is dat de gebruikelijke procedure bij Italiaanse merken, maar toch.
De Lexus LS gaat nu mee vanaf 2017 en verkoopt mondjesmaat. En ook de Audi A8 loopt tegen het normale einde van diens modelcyclus aan. Een opvolger is niet in zicht. Eigenlijk hebben alleen BMW en Mercedes nog vers aanbod in het gamma. Waarbij aangetekend moet worden dat bij Mercedes, de S-Klasse de onooglijke EQS naast zich moet dulden.
De reden voor deze armoede is helder. Het ontwikkelen van zo’n auto die in alles goed moet zijn, kost een bom duiten. Doch merken als Audi en Lexus, verkopen hooguit enkele duizenden toppers per jaar. Dat kan niet uit. Nu zijn de auto’s daarnaast natuurlijk ook een visitekaartje. De klasse en grandeur ervan, straalt af op de mindere goden uit het gamma. De Ghibli’s, de XE’s en de GS-en. Maar ja, als je in die klasses eigenlijk ook weinig verkoopt, houdt het op.
Zo lijkt de F-segment sedan op zijn minst door een dip te gaan. Maar zou het ook het einde kunnen betekenen van deze ultiem luxe vorm van geld verbranden? Is er nog ruimte voor zo’n prachtige, imposante sloep die zes cijfers kost en binnen no-time voor twee appels en een ei met uitgezakte luchtvering bij een okkaziepalijs staat. Daar waar alleen de grootste rasoptimisten nog dromerig negeren dat de regensensor die volgende week kapot gaat, net zoveel kost als hun maandelijkse hypotheekafdracht. En dat dit slechts een van de honderden overengineerde technische hoogstandjes is die op het punt van destructie staan.
Voor deze laatste lieden, is het waarschijnlijk beter als de F segment sedan echt verdwijnt. Doch wat zou het jammer zijn…
slowland zegt
Big Car heeft er een erg leuke aflevering over:
https://www.youtube.com/watch?v=vySMHwNPkSE
Johanneke zegt
Slecht design is veel populairder. Niet alleen bij de topsegmenten. Als je naar c segment kijkt, je kon in een prius gewoon 1 op 20 rijden. 10 jaar geleden. Zullen we een c segment wagen van nu pakken? Oh wat doet een t-roc? 1 op 15. Triest. 20 jaar verder, 0 stappen gezet.
Jurgen zegt
Beide voorbeelden zijn een toonbeeld van lelijkheid, qua verbruik doet Toyota het inderdaad het best, maar qua vormgeving zijn ze echt wel heel triest, hoewel de nieuwe Prius een stuk beter te pruimen is.
torsen zegt
Wat heeft design precies met het verbruik van die twee totaal verschillende auto’s te maken?
Een CH-R heeft een beter verbruik dan die 20 jaar oude Prius maar is ook erg lelijk. Ik snap ‘m niet echt.
David zegt
Design heeft daar flinke invloed op. Waarom denk je dat de Mercedes EQS zijn/haar vorm heeft? Echt mooi vind ik het niet, maar die heeft wel een lage luchtweerstand (en dus een relatief laag verbruik).
Bij alles wat hoog is, is het andersom. Hoog verbruik voor een opgehoogde Polo (T-roc) terwijl je toch in een budget auto rijdt. Vroeger waren die kleine autootjes juist zuinig.
torsen zegt
De T-Cross staat op basis van de Polo, niet de T-Roc.
20 jaar terug waren auto’s helemaal niet zuinig. De T-Cross nu is zuiniger dan de Polo van 20 jaar terug.
Net zoals de C-HR of de nieuwe Prius (met aantrekkelijk design) zuiniger zijn dan de Prius van 20 jaar geleden.
Twee totaal willekeurige auto’s kiezen en dan roepen dat er geen voortgang is heeft niks met design te maken als het overduidelijkl een verschil in aandrijflijn betreft.
mashell zegt
Een Prius kan heel zuinig zijn (in de stad) maar kan ook een enorme zuiper zijn (op de snelweg) dat komt door het hybride concept dat Toyota heeft.
cdlop01 zegt
Lexus komt met een opvolger van de ES en LS, in 2026, als plugin hybrid met solid state batterijen. De wagen wordt als dan alleen in Japan gebouwd. Boven deze wat grotere ” ES” komt Toyota met Century, hier komen ook links gestuurde versies van die moeten gaan concureren met Maybach, Bentley en RR.
Onder Lexus komt het de Crown serie van Toyota met diverse grote sedans.
Bron Bestcarweb.jp
Richmond zegt
Als die auto’s de oversteek niet maken, hebben we er weinig aan.
cdlop01 zegt
Kans is klein dat wij de nieuwe Es/Ls opvolger krijgen. Louwman doet helemaal niets met Lexus, Toyota Brussel ook niet. En als ik de buitengewoon duffe marketing van de nieuwe LBX zie, wordt dit ook niets… .
De LM, de luxe bus van Lexus, is overigens een groot verkoopsucces in de UK inmiddels, meer dan 250 exemplaren reeds besteld….
rfocus zegt
De markt veranderd! Maar in deze klasse is er altijd markt. Kijk maar naar de 7 serie. Iedereen vind hem niet mooie ( Ik vind hem wel geslaagd ) Maar toch zie je de auto veel rijden. Ten opzichte van de concurentie. Dan blijkt BMW toch een goed product in handen te hebben. Je ziet ze namelijk ook op alle ministeries Staan. Blijkt toch een krachtig concept. Om elektrisch,benzine en diesel in een model variant te leveren!
alloallo zegt
Ik zie in Azië nog veel MB s-klasse rijden!
In Seoul is de kans groter door een S-klasse aangereden te worden dan een Kia picanto.
En ook in Japan is men gek op een grote limo.
Denk aan de Toyota president
De underdog in deze klasse is de Genesis g90
Richmond zegt
2018 2019 2020 2021 2022 2023
A8 126 44 52 20 28 35
7 serie + i7 209 224 185 183 189 262
S + EQS 214 148 49 234 598 348
De cijfers zeggen dat dankzij de elektrische varianten (de i7 en EQS verkopen beter dan de 7 serie en S klassen) deze klasse nog leeft.
jaapiyo zegt
In Nederland, maar dat ligt globaal heel anders. Met onze piepkleine en steeds kleiner wordende markt voor nieuwe auto’s (de gemiddelde Belg en Duitser koopt bijna twee auto’s voor iedere nieuwe auto die een Nederlander koopt, per capita) bepalen wij natuurlijk niet wat fabrikanten wel en niet bouwen.
DeWitteCondor zegt
In NL/EU wellicht geen markt voor. Maar Noord-Amerika en Azie staan nog altijd te springen om sedans, en dan liefst premium en lwb. Dus als je wil zijn ze via grijze import vast nog wel te halen in de toekomst.
mashell zegt
CEO’s zijn ook maar gewoon mensen en die willen dus ook gewoon een SUV. De A8 is dus effectief al opgevolgd door de Q7, de 7 serie door de X7 en de S klasse door de GLS. Het merk Land Rover dankt heel haar bestaan inmiddels aan dit effect. Als CEO zit je in een Range Rover ook gewoon beter dan in een S-klasse.
In Noord America en Europa en Midden Oosten is deze trend van grote sedan naar grote SUV al onomkeerbaar, Azië zal spoedig volgen.
Het is wel opmerkelijk dat de klassieke autovormen zoals coupé, (3 deurs) hatchback, cabrio, sedan en station allemaal verdwijnen ten faveure van de SUV.
Willy500E zegt
Naar mijn mening had een topmodel vroeger een meer premium uitstraling. Nu is bijvoorbeeld de nieuwe S klasse een grotere C klasse. Interieur nagenoeg hetzelfde op wat meer techniek na. Vroeger had de S altijd een S interieur, duidelijk afwijkend maar toch herkenbaar. Maw, meer en meer onderdelen worden gedeeld. Voor mij is de W222 meer premium dan de W223. Maar goed, dat is mijn mening
e38ossie zegt
Ik hou mijn E38 nog wel even.