Ai, is dit het begin van het einde voor Lightyear?
Als vaderlandslievende Nederlander gun je automerken van eigen bodem natuurlijk het allerbeste. Als Donkervoort het goed doet, mag je daar gerust een beetje trots op zijn. Ook al heb je daar zelf op geen enkele wijze aan bijgedragen. Helaas is Donkervoort een grote uitzondering. Spyker is nog ver gekomen, maar ook diep gevallen.
Lightyear
Naast Donkervoort hebben we momenteel nog één andere autofabrikant in Nederland: Lightyear. Ze hebben zichzelf op de kaart weten te zetten met hun revolutionaire zonneauto. Inmiddels zijn ze ook aan een betaalbaar model bezig: de Lightyear 2. Daar zouden zich al 40.000 mensen voor ingeschreven hebben.
Productie stopgezet
Helaas voor iedereen die Lightyear een warm hart toedraagt is er nu slecht nieuws: de productie van de Lightyear 0 is stopgezet. Niet tijdelijk, maar definitief. Nu zouden daar sowieso maar 100 exemplaren van gebouwd worden, maar die kostten wel €250.000 per stuk. Dat is toch €25 miljoen aan omzet.
Uitstel van betaling
Vanwege financiële problemen is Lightyear genoodzaakt de stekker uit de Lightyear 0 te trekken. Atlas Technologies B.V., de dochteronderneming die verantwoordelijk was voor de productie van de Lightyear 0, heeft uitstel van betaling aan moeten vragen. Dat geeft Lightyear zelf toe in het persbericht.
Positieve draai
Dit is natuurlijk geen vrolijk verhaal, maar toch weet Lightyear er nog een positieve draai aan te geven. Boven het persbericht staat namelijk ‘Lightyear besluit volledig te focussen op de Lightyear 2’. Zo kun je het ook bekijken…
Personeel
Lightyear lijkt het wel slim gespeeld te hebben met dochterondernemingen, zodat niet meteen de hele toko omvalt. Atlas Technologies heeft overigens 600 man personeel in dienst volgens het FD, dus dat is niet niks. Het is nog niet bekend wat hun lot is.
Valmet Automotive
Dit alles is niet alleen slecht nieuws voor het personeel van Lightyear, maar ook voor het Finse Valmet Automotive. Zij zouden de Lightyear 0 namelijk produceren. Bij VDL Nedcar zullen ze achteraf wel blij zijn dat Lightyear hen passeerde, ander zouden zij nu met de gebakken peren zitten.
Megaorder
Vorig week leek alles er juist nog rooskleurig uit te zien voor Lightyear. Toen werd bekend dat ze een megaorder van 10.000 auto’s hadden gekregen van leasemaatschappij Arval. Die bestelling hoeft nog niet geschrapt te worden, want dat gaat over de Lightyear 2.
Investeerders
Om te zorgen dat die auto wél geproduceerd wordt moet Lightyear nog wat investeerders over zien te halen. Dat kan nog wel eens lastig worden met de huidige stand van zaken. Maar goed, laten we hopen dat het op wonderbaarlijke wijze toch weer goedkomt met Lightyear. Één Nederlands automerk dat roemloos ten onder gaat na jaren van financieel gegoochel en loze beloftes is wel genoeg.
HzR zegt
Dat is echt zonde inderdaad. Als ze de 0 niet bouwen, gaan ze ook een heel stuk ervaring missen die de 2 waarschijnlijk goed kan gebruiken.
Ben benieuwd hoe/of het verder gaat.
Flutterbear zegt
Concept cars are easy, production is hard.
amsterdam73 zegt
Kan iemand Victor Muller bellen?
Robert zegt
Die schijnt tegenwoordig door het leven te gaan als makelaar. Met een expertise in luchtkastelen.
amsterdam73 zegt
Misschien past deze dan in zijn garage
mc96 zegt
Poeh, dat schept niet echt vertrouwen. Kan me voorstellen dat (potentiele) kopers, productiepartners en investeerders zich achter de oren krabben als je de ene week postief nieuws mbt de betaalbare Lightyear twee naar buiten brengt en de week daarop moet toegeven dat je een dochteronderneming die het eerste model moet bouwen failliet moet laten gaan. Als dat maar goed komt…
ghini zegt
Vies spel van een van de investeerders? Dit riekt naar tactisch spel.
Robert zegt
Je ziet vaak dat risicovolle ondernemingen worden opgetuigd als een verband van verschillende besloten vennootschappen als dochters, juist om een allesomvattend faillissement te voorkomen. Nu gaat er één BV failliet, maar blijven de anderen (vooralsnog) buiten schot. Wel zal de curator van de failliete BV heel goed nagaan of er niet ongeoorloofd is geschoven met allerlei posten op de balans en begroting, wat dus zou kunnen duiden op faillissementsfraude.
Zo’n zakelijke constructie is op zich ook niet heel erg vreemd; ik werk zelf bij een werkgever die 25 jaar geleden op een soortgelijke wijze is opgestart, uiteindelijk verzelfstandigd en later weer overgenomen.
doublechevron65 zegt
Zo lang die BV’s allemaal hun legale taak vervuld hebben, dan kan de toko verder. Het wordt een ander verhaal als h.e.e.a. met voorbedachte rade is gelopen, dus idd. faillissementsfraude is het einde verhaal. Vorige week werd er nog geroepen over allei mooie bestellingen, wat nu zou kunnen betekenen dat er veel meer geld nodig is, dan de schijn liet zien. Kan, maar hoeft niet natuurlijk.
petroldrinker zegt
Heb nooit verwacht dat ze het ooit gaan waarmaken, helaas lijkt dat bevestigd te gaan worden
herve11f zegt
Was toch van in het begin een verhaal voor naïevelingen. Wat ze beweerden is/was technisch onmogelijk. Ook dat verhaal van BNP lease lijkt me sterk. Die gaan niet over één nacht ijs en als ze maar ook een klein beetje nagedacht hebben moet je toch vaststellen dat er veel grotere, ervaren en verre meer betrouwbare partijen de voorkeur zouden hebben op deze blaas.
steephh zegt
@herve11f
Arval heeft het op de voorpagina van hun website staan, maar jou lijkt het sterk?
https://www.arval.nl/nieuws/elektrisch-rijden/lightyear-en-arval
herve11f zegt
Jaja, ze hebben het op de Nederlandse website staan. Maar we zien wel wie er gelijk krijgt. Wacht maar af.
fanboy zegt
@herve11f:
Nou ja, het is technisch allemaal wel een prima verhaal, als jij met 90km/u lang over een lange zonnige weg in Marokko rijdt.
Maar goed, het is wel mooi dat iemand zich echt op efficiëntie richt, ipv al die SUVs
RAW zegt
Ze hebben ooit geroepen dat ze vooral de technologie wilden gaan verkopen en dat leek mij een goede strategie. Je bouwt dan een paar honderd dure auto’s die je als lab inzet voor de technologie. De stap naar een goedkoop model op basis van die technologie is twijfelachtig omdat dit echt een heel andere tak van sport is. Dat ze dit nu zo naar buiten brengen is een laatste stuiptrekking om de eigen belangen proberen te redden. Hier gaat geen weldenkende investeerder nog in mee. Maar ja, er zijn partijen die echt niet weten wat ze met hun geld moeten, dus je kunt het altijd proberen.
fanboy zegt
In dat opzicht lijkt het erg veel op Sono Motors.
martijnev zegt
Sono Motors vertelt een veel eerlijker en transparanter verhaal. Geen “800 km range” maar de werkelijkheid: 305 km op een batterijlading + 5800 km per jaar extra range rechtstreeks uit de zon. Een auto die ver uitontwikkeld is en klaar staat om in pre-productie te gaan, en begin 2024 op je oprit kan staan, mits nog wat extra investeerders nu aangetrokken kunnen worden. Behaalde bedrag uit de community van 45 miljoen op een target van 100 miljoen (nog 2 dagen te gaan) staat tot op de cent vermeld op de website. Nu die investeerders nog “even” en laat de Sion maar komen! Geweldige auto, die al écht bestaat (ik heb het prototype proefgereden, ben erg onder de indruk), eindelijk een betaalbare (€30.000) ruime gezins-EV zonder poespas, met als bonus de zonnetechnologie en bidirectionele laadfunctie. Ontwikkeld met Zuid-Duitse precisie, en… ook gebouwd bij Valmet in Finland. Maar dan hopelijk écht. #savesion
Wat_een_gezeik zegt
Niet alleen Donkervoort en Lightyear zijn Nederlandse automerken, Defenture is dat ook!
Hubert zegt
Kun je een Defenture kopen?
harrie zegt
Burton!
AudiRS zegt
Die Lightyear 2 gaat echt niet komen voor 40mille.
Financiële gat tussen de 0 en de 2 is idioot. Wordt niks.
550maranello zegt
Het was een goed idee: als eerste het topproduct op de markt brengen als statement om daarna de goedkopere, afgeleide producten te brengen. Polestar deed dat, Tesla deed het en Audi deed dat zelfs in verschillende segmenten. Was voor de studenten die zo knap de solar challenge een aantal keren gewonnen hadden natuurlijk een natte droom. Maar… heel riskant, zeker als je continue in acute geldnood verkeert. Het was dus achteraf niet de meest solide strategie. Hier zijn een aantal techneuten helemaal los gegaan, bijvoorbeeld door een koolstofvezel motorkap te ontwikkelen met volledig geïntegreerde zonnecellen, een vervangingsonderdeel van duizenden euro’s (lekker voor de verzekering als je ergens tegenaan rijdt) terwijl je ook een goedkopere oplossing had kunnen kiezen. Dit faillisement is riskant voor het vervolg, de Lightyear 2 omdat investeerders nu terughoudender zullen zijn. Ik hoop uiteraard dat het ze toch lukt door deze geldverstrekkers te overtuigen dat ze hebben geleerd van de gemaakte fouten.
mashell zegt
Of ze hebben gewoon alle bestelde Lightyear 0 modellen gebouwd en waren er gewoon niet veel bestellingen.
flyerbunch zegt
Beetje jammer om zo in het nieuws te komen want ook al wil je je focus gaan verleggen op de 2.0, dan nog gaat het lastig worden om toekomstige investeerders te vinden. We kennen het hele financiële plaatje niet, maar het geld wat investeerders inbrengen gaat in de eerste instantie naar schuldaflossing. Helaas zou dat wel eens een diepere put kunnen zijn dan de meeste verwachten. Vrees dan ook dat het een stille dood tegemoet gaat en alle patenten en technologie worden overgenomen door concurrentie. De een z’n dood is de ander z’n brood, maar hopelijk heb ik ongelijk.
William zegt
Kan ons allemaal geld gaan kosten, ik dacht dat Brabantse ambtenaren er ook geld in hadden gestoken? Belastinggeld dus, niet hun prive geld.
Aangezien Lightyear in Finland wilde produceren kun je ’t hooguit een gedeeltelijk Nederlands merk noemen.
TheMaster zegt
Dit kost ons al miljoenen aan belastinggeld. Vanuit RVO heeft Lightyear heel veel subsidie gekregen, geen lening maar een gift. Dit gaat met de “2” ongetwijfeld nog meer belastinggeld gaat worden, waarbij ze dit toch niet gaan redden. De paar kilometer die je erbij krijgt per dag, voegt echt weinig toe. Zeker in de “echte” wereld.
Voor wat berekeningen; https://www.youtube.com/watch?v=7L1_zvqg73Q&ab_channel=EngineeringExplained
duitslaagvliegen zegt
Nederland blijkt gewoon weer te klein om dit soort initiatieven te kunnen ondersteunen. Lightyear stopt door te hoge productiekosten, waarom dachten ze kiet te spelen op die auto’s? Typisch NL om te denken dat er winst gemaakt kon worden.
Ten eerste ik heb wel altijd gehoopt dat ze het zouden halen. Het is een goed concept. Een lichte auto heeft ook geen zware batterij nodig en hoe meer je op gewicht bespaart des te minder batterij je hoeft toe te voegen.
Technisch heel vooruitstrevend en duur om te bouwen. Dat bleek ook wel uit de verhoging van 1,5 naar 2,5 ton aan koopsom.
Lightyear wilde dan ook alles anders doen dan in de autoindustrie gebruikelijk was. Met als voorbeeld de naafmotor in ieder wiel. Niet alleen heel vooruitstrevend, maar ook duur en nergens anders vertoond. Je haalt jezelf een heleboel op de hals met zoveel onafgeveerde massa.
Een paar lightyears bouwen is simpel, maar er duizend – of de echte grote stap 50.000 tot 100.000 per jaar is een productiehel die maar weinigen overleven. En dat is investeren en nog eens investeren, 200 miljoen is dan niks.
En het blijkt maar weer eens dat NL dan niet het juiste investeringsklimaat heeft…. Kruideniertjes, denk toch eens groot!
Ik hoop dat Lightyear het redt. Maar alsjeblieft doe dat niet in Nederland
kniesoor zegt
Voor internationale investeerders hebben landsgrenzen weinig betekenis. Als het Lightyear concept goed en commercieel (sc)haalbaar is, zal een eventueel tekort aan NL ‘kruideniertjes’ moeiteloos opgevuld kunnen worden door buitenlandse grootgrutters. Het feit, dat dat – althans tot nog toe – nog niet gebeurd is werpt de vraag op in hoeverre het concept van Lightyear commercieel haalbaar is. We gaan het zien, fingers crossed and it ain’t over till the fat lady sings.