Een nieuw verdienmodel voor Lightyear moet het bedrijf door zware tijden loodsen.
Een automerk uit de grond stampen vanuit het niets is bijzonder lastig. Zeker als je geen nichespeler c.q. boutique-fabrikant wil zijn. Met 10-15 supercars per jaar kan zo’n toko rendabel zijn. Maar vergeet niet dat merken als Pagani en Koenigsegg geld verdienen met randzaken. Horacio Pagani ontwerpt nog weleens wat voor derden en Christian von Koenigsegg verkoopt patenten.
Lightyear moest aanzienlijk groter worden dan die exclusieve hypercarmerken en dan heb je het lastig. ja, het lukte Tesla ook, maar Elon Musk had een ijzersterk businessplan en scherpe visie plus, oh ja, bijna onbeperkt durfkapitaal. Ook al zou hij kopje onder gegaan zijn, dan zou er meer geld tegenaan gegooid worden. Ja, ook kapitalisme heeft zo zijn zwarte randjes.
Complete auto
Maar terug naar Lightyear. Dat merk had een geweldig idee, alleen focusten ze zich op het verkeerde aandeel. Hun zonneceltechnologie is geweldig en kan wel degelijk voor een (kleine) aardverschuiving zorgen in de autoindustrie. Maar bij Lightyear ontworpen ze meteen een complete auto eromheen. Da’s natuurlijk niet heel erg handig. Als je een geweldige idee hebt voor een non, ontwerp je ook niet meteen een klooster en Oostenrijkse kinderfamilie omheen.
Enfin, dat hebben ze bij Lightyear ook door. Dat meldt het FD. De productieplannen voor de Lightyear One worden voor nu eventjes in de ijskast gezet. Dus definitief afgeschoten wordt het plan voor een eigen auto alsnog niet. Veel interessanter is echter de komst van Lightyear Layer. Dat is namelijk eigenlijk een veel interessanter product. Er zijn geen geinteresseerden gevonden om te investeren in de auto, maar dus wel in Lightyear Layer. Lightyear Layer (we moesten het gewoon meerdere keren achter elkaar zeggen in de spiegel, anders brengt het ongeluk) kan echter wél op een hoop belangstelling rekenen van de autoindustrie.
Niew verdienmodel
Op dit is Lightyear met diverse leveranciers in gesprek, aldus Lex Hoefsloot van Lightyear. De fabriek in Venray, waar nu 20 mensen werken, heeft een productiecapaciteit van 100.000 zonnedaken per jaar. Een prima verdienmodel, dus. Die zonnedaken zijn op een gegeven moment goud geld waard voor de autofabrikanten. Of het nu gaat om PHEV’s of elektrische auto’s. In beide gevallen kun je de actieradius van de auto vergroten met dank aan de koperen ploert.
Waarom duurt het nog zo lang? Nou, simpel: bestaanszekerheid. Dat is niet alleen issue voor de komende verkiezingen, maar ook voor fabrikanten. Die willen namelijk dat hun toeleveranciers blijven bestaan. Althans, dat ze er kunnen blijven afnemen. De techniek van zonnecellen is niet zo ver gevorderd dat er honderden bedrijven zijn die wel eventjes in de behoefte van de autofabrikant in kwestie kunnen voorzien. Ironisch geldt het andersom vaak niet. Als het slecht gaat met de fabrikant, zijn de toeleveranciers vaak als eerste failliet. Vraag maar aan velgenfabrikant BBS dat constant failliet gaat doordat de vraag uit de sector constant stijgt en daalt.
Dus hopelijk kan Lightyear op deze manier uit het dal klimmen en alsnog furore maken. Een eigen auto hoeft overigens niet uitgesloten te zijn. Kijk maar naar Rimac, dat is een fabrikant van elektrische aandrijflijnen en bouwt als uithangbord ook hypercars. Wellicht dat ze bij Lightyear dus gewoon een supercar (met zonnecellen) moeten gaan maken.
Via: Financieel Dagblad
Hubert zegt
Grapping dat ze ruimte huren in een fabriek waar al vele tientallen jaren schuifdaken gemaakt worden.
dare2think zegt
Ik blijf na het artikel met de vraag zitten hoe lang het duurt, wat de reden is voor de vraag: waarom duurt het nog zo lang? En ik ben ook nieuwsgierig naar het slot van het artikel ;)
mashell zegt
Ik blijf na het artikel met de vraag zitten “waar kan ik heen met mijn geweldig idee voor een non”…
En natuurlijk waarom de doorstart van Lightyear met leveranciers praat en niet met afnemers?
rwdftw zegt
@willeme : “Dus ondanks dat de rol vee” …. Volgens mij was je nog niet klaar.
antoonniels zegt
Vraag me sterk af of dit iets wordt. Ik heb al uit diverse hoeken gehoord dat zo’n zonnedak dermate weinig impact heeft, dat het nagenoeg geen impact heeft op het gebruik. Daarnaast is het kostenverhogend en schadegevoelig neem ik aan. De stelling dat men er om zit te springen trek ik dan ook in twijfel.
rwdftw zegt
Een beetje zonnepaneel doet tegenwoordig 450Wp, en is ongeveer 2m2 groot. Stel (stel) dat je er 3 kwijt zou kunnen op dat zonnedak, dan moet je denken aan 1kWh als de zon een uurtje schijnt. Dan moet je voor ieder kWh accu een uur in de volle zon staan. Verdubbel dat voor een dag als vandaag.
Dus zinvol is het niet.
DeWitteCondor zegt
De Fisker Karma had het al, een rudimentaire versie. Levert heel weinig op begrijp ik, ook met modernere technieken en als je ze groter maakt. Misschien heeft Lightyear iets revolutionairs, maar ik zou er geen geld op inzetten.
ghini zegt
Eens en volgens mij volledig terecht.
Flutterbear zegt
Het idee van de Lightyear One was niet alleen zonnepanelen op het dak, dat werkt namelijk niet. De auto eromheen moet ook hyperefficient zijn omdat zonnepanelen eigenlijk helemaal niet zoveel stroom opwekken.
Traditionele fabrikanten zitten nog tientallen procenten boven Tesla omdat ze niet vertikaal integreren, elk onderdeel wordt apart bestuurd en gevoed. Meer kabels, meer koper, meer gewicht, meer verbruik. Zelfs ondanks die enorme powerslurper van Tesla voor Autopilot (100+ watt).
Lightyear wordt nu direct concurrentie van Sono die vorige jaar dezelfde beweging maakte. Ik vrees alleen dat Sono al veel verder is richting schaalvoordelen en de juiste connecties heeft (Bosch hielp mee met de Sion).
mashell zegt
Verticaal integreren? Rare term. Realiseer je wel waarom traditionele fabrikanten zo’n berg gedistribueerde ECU’s gebruiken, dat is vanwege stabiliteit, onderhoudbaarheid en juridische aansprakelijkheid. Tesla’s zijn simpel (maar misschien niet legaal) en daarom licht van gewicht en dus efficient. Maar inderdaad, als Tesla de centrale computer wat nu gewoon een x86 PC is vervangt door iets op ARM gebaseerd (Apple M2 bijvoorbeeld) dan kan het verbruik nog een paar procent verder naar beneden.
Flutterbear zegt
Vertical integration.. Tradionele partijen doen het om kosten te besparen. Enkel de motor maakte ze zelf. Hierdoor zijn ze ook zo innovatief als hun partsuppliers. Niet voor niets volgde alle merken elkaar op met nieuwe koplampen. Het onderhoud, efficiëncy en stabiliteit heeft juist alleen maar te lijden onder deze kostenbesparing. Als er iets mis is wijst iedereen naar elkaar en daarom lost de garage de meeste problemen op door gewoon één voor één te vervangen.
Met een EV verliezen ze echter het grooste onderdeel wat ze zelf maakte en moeten ze ook de batterij inkomen. De meeste EVs is dan niet heel veel anders dan onderdelen inkopen, samenvoegen en verkopen. Net als Dell met computers.
Die x86 van de infotainment valt nog wel mee hoor, het is de Autopilot SoCs die fors stroom verbruiken. Daarom zie je de range ook fors teruglopen wanneer Sentry Mode actief is. De x86 is altijd standby en daarom is de app van Tesla ook zo ontzettend snel. Pas na enkele dagen gaat deze CPU in hibernate.
damrakker zegt
Rol veeg papier op, hij is ff nieuwe halen..
dakarbemo zegt
Ook in deze markt snap ik Lightyear niet want ook al in deze tak van sport zijn al bestaande bewezen toeleveranciers. Waarom zou iemand in zee willen gaan met een toko die geleid word door een fantast die ook al eens failliet gegaan is… Ik zou lekker voor de veilige route van bestaande toeleveranciers gaan, zo fantastisch waren de Lightyear panelen nu ook weer niet voor zo ver ik weet.
goodvibrations zegt
Probeer eens verder te komen zou ik zeggen.. Typisch Nederlands om iemand die een poging waagt wat mislukt af te zeiken…
Dat zal anderen ook niet motiveren. We hebben meer van dit soort ondernemers nodig.. Wie weet lukt het een keer wèl.
Helaas was dit niet de prijs-kwaliteit wat nodig is voor echt een groot succes.. Als de kwaliteit beter was had ik wel verwacht dat er kapers op de kust/geïnteresseerden zouden zijn zoals bij Rimac..
ghini zegt
Wat kan Lightyear wat anderen niet kunnen?
Ze hebben een concept extremer doorgevoerd maar meer toch niet?
Hoe bijzonder is hun intellectual property nou echt?
Het levert weinig voordeel op en maakt de auto veel duurder.
Als die zonnecel techniek zo bijzonder is dan kunnen ze zich beter richten op zonnecellen die in allerlei vormen verwerkt kunnen worden in bestaande bouw. Maar zelfs daar hebben ze al veel concurrentie.
Ik heb de hype nooit begrepen en doe dat nu ook nog niet. Heb ook het idee dat die aandacht er alleen in Nederland is.
Leuke dromen, een Nederlandse Tesla blabla, maar de business case en de techniek zijn nooit interessant genoeg geweest.
gallardogt zegt
Naar mijn idee hadden ze het Lightyear project vanuit bijvoorbeeld Spanje moeten uitrollen waar de zon altijd schijnt.