Om een doorstart te maken krijgt het Nederlandse Lightyear een bescheiden donatie vanuit Zuid-Korea.
Het Nederlandse automerk Lightyear ging nog niet zo lang geleden op de fles. Het bedrijf runnen kost een hele hoop geld, terwijl de productieauto (de Lightyear 0 geheten) nog niet in de showrooms stond. Sterker nog, die showrooms bestonden ook nog nauwelijks.
Lightyear moest zijn activiteiten staken en daarmee leek het merk vele andere startups als Detroit Electric, Th!nk en Lordstown achterna te gaan. Maar kennelijk is het Nederlandse auto-DNA toch wat hardnekkiger. Zo heeft Spyker nog de coronapandemie weten te halen (toch een hele prestatie).
Podcast
Met Lightyear gaat het ook helemaal goedkomen. Dat wist Richard Bross (particulier investeerder van Lightyear) vorige maand al te melden bij de Doorzetters-podcast van NxChange. Althans, hij had heel erg goed nieuws omtrent Lightyear. Volgens hem gaat Lightyear een doorstart maken, met behulp van Koreanen.
Bross heeft met een groepje mede-investeerders acht miljoen bij elkaar gesprokkeld om zo de eerste kosten te kunnen dekken. Inmiddels zijn er Zuid-Koreanen in het bedrijf gestapt. Volgens Bross zijn deze Zuid-Koreanen ongelooflijk enthousiast. Kortom, dat gaat helemaal goed komen, nietwaar?
Bij Lightyear zelf wisten ze dat vorige maand zo nog net niet. Tegenover BNR kon het bedrijf eerst nog niks bevestigen, alleen dat ze in gesprek waren met “potentiële internationale investeerders”. Intussen was Lightyear CEO Lex Hoefsloot wel gesignaleerd in Zuid-Korea, wat deed vermoeden dat de investeerders inderdaad uit Korea kwamen.
€3,5 miljoen
Lightyear verzend dan vandaag eindelijk een persbericht waarin ze een samenwerking bekendmaken. Ze hebben een contract gesloten met Sunbo Angel partners en Lighthouse. Sunbo is een industrieel concern uit Korea die vooral investeringen doen in tech bedrijven.
De investering zou voornamelijk zijn voor de productie van zonnedaken voor de autoindustrie. Dus verwacht niet dat er ineens in Geneve weer een Lightyear op de beurs staat, maar het kan verkeren natuurlijk….
kniesoor zegt
Zou mooi zijn voor Hoefsloot en co als hier een kern van waarheid in blijkt te zitten. Maar inderdaad : eerst zien en dan geloven.
MaartenD zegt
Waarom mooi?
Hubert zegt
Wat is dat voor rare reactie.
Als er toch ergens mensen rondlopen die in dit concept geloven en er ook nog geld in willen stoppen, dan is dat toch fantastisch.
Snap alle negativiteit niet.
kniesoor zegt
Omdat Hoefsloot’s inspanningen om het bedrijf een doorstart te laten maken op enig moment wellicht toch nog vrucht gaan dragen. Dan zou-ie er niet voor niets energie in zijn blijven steken.
audirs3 zegt
@MaartenD Hollands Glorie, VOC mentaliteit, Oranje Boven… Een beetje in die trant? En goed voor de Hollandse werkgelegenheid.
Flutterbear zegt
Victor, ben jij dat?
kreukelzone zegt
Edit: Zie dat t filmpje al een maand oud is.
Heb het filmpje via Youtube vertaald. Dit is dus Koreaanse spraak->Koreaanse tekst->Engels. Neem het dus met een flinke korrel zout. Sunbo Angel partners is een investeerder uit Busan, en 5 miljard Koreaanse won is inderdaad €3.550.000. Lijkt me dan weer niet erg veel geld om te investeren.
Sunbo Angel partners and Light-Out Combine Invest (zal wel Lightyear zijn) today promised a 3.5 million euro, 5 billion investment with Lightyear, a Dutch solar EV company. Lightyear is a solar electric vehicle company with world-class technology and commercial vehicle design. We are also planning to promote cooperation centered on parts development and procurement with Gyeonggi-do (Koreaanse provincie) companies, and a plan to establish an electric vehicle foundry in Busan.
rulefollower zegt
Solar EV. Doe de rekensom eens. Het is vooral plug in.
Flutterbear zegt
Klopt, maar hun expertise zit in solar (en efficiëncy), niet in stekkeren.
Polo Fun zegt
Als ik groot Citroen bezitter zou geweest zijn, dan had ik deze op mijn verlanglijstje staan. Eindelijk geen cross over -[suv]. Kun je de achterbank omklappen in deze auto?
mark997gt3 zegt
Kansloos. De wereld zit niet te wachten op een veel te dure auto met zonnepanelen. Is ook niet meer nodig. De laadinfrastructuur wordt steeds beter. Meeste mensen hebben maar 4x per jaar een langere range nodig, nl 2x heen en terug van vakantie. Rest gaat prima elektrisch.
potver7 zegt
Vanuit dat perspectief waren EV’s ook kansloos. We hadden namelijk al ICE’s met een prima netwerk van tankstations. En toch zijn we waar we nu zijn.
Dat het eerste model van Lightyear peperduur was, zegt niet zoveel. Dat was de eerste ICE ook, en de eerst EV ook.
En aangezien de laadinfrastructuur een miljardeninvestering nodig heeft om het groeiend aantal EV’s ook in de toekomst te kunnen blijven laden, zijn die Lightyear-technieken helemaal niet zo gek. Als die technieken goedkoper worden kunnen ze ook worden ingebouwd in kleine goedkope EV’s met beperkte range – moet je dan eens zien wat het voordeel is.
ghini zegt
De ontwikkeling van normale zonnepanelen gaat ook door. Als het combineren van zonnepanelen met evs interessant wordt, dan doet straks toch elke ev fabrikant dat? Lightyear heeft IP en kennis van zonnepanelen, dan ben je niet zomaar een autofabrikant. Elke fabrikant kan de techniek straks inkopen of een bedrijf opkopen mocht het ooit interessant worden. Voorlopig vindt geen enkel ander merk het echt interessant.
maotje zegt
Allemaal bedoelt om uiteindelijk de techniek te verbeteren en goedkoper te maken.
Niks kansloos aan
ghini zegt
Daar hoeven ze geen auto producent voor te zijn toch? Dit bedrijf kan beter hun techniek verkopen of leveren aan andere bedrijven, maar iemand heeft ze verteld dat ze het nieuwe Tesla konden worden..
maotje zegt
Allemaal bedoeld ter verdere ontwikkeling.
schreute01 zegt
Ene Victol Mullel schijnt er achter te zitten.
rulefollower zegt
RDW kent deze kentekens niet.
Maar de omgeving ziet er ook niet Hollands uit, dus het zal wel goed zijn.
joosstra zegt
“Het kan ook zijn dat Lex Hoefsloot Guus Hiddink heeft geneutraliseerd tot Zuid-Koreaan.
Je bedoelt waarschijnlijk ‘genaturaliseerd'”.
Het valt wel in de categorie melige grappen.
JanJansen zegt
3,5 miljoen is toch niet zo veel geld? Hadden ze dat niet gewoon aan de bank kunnen vragen?
Ik heb namelijk geen verstand van geld zoals je al merkt.
outlook zegt
Beter ga je fietsen.. ;)
Maa je hebt wel een punt
Flutterbear zegt
Het is inderdaad niet zoveel om een auto van te ontwikkelen, maar een bank staat ook niet te springen of komen met een bizarre rente als 25-35%.
petrolicious zegt
“Maar liefst 3.5 miljoen” als je een beetje volgt wat je nodig hebt om een bedrijf / startup te doen draaien en al zeker als het om hardware gaat dan besef je dat dit een habbekrats is.
Laat ik even een voorbeeldje nemen uit de NL-scene waar het zelfs over een minder complex product gaat en een grotere afzetmark, de Vanmoof E-bike.
1 september 2021: “VanMoof haalt $128m op om van haar hightech e-bikes de nieuwe standaard in steden wereldwijd te maken”
Dát is een bedrag waar je al eens “maar liefst” voor kan zetten. Helaas was het ook niet toereikend (vooral ook wegens slechte keuzes en een inferieur product / customer service maar dat is een ander verhaal).
Even een ander perspectief van 3.5 miljoen: aan 150K EUR personeelskost (voor de werkgever per jaar) voor senior mensen, kan je zo’n 23 mensen 1 jaar betalen.
machielvdd zegt
Lees ook even de laatste alinea ;)
v10m5 zegt
Het concept is interessant, maar wie wil in vredesnaam is een lightyear rijden? Het design zal in mijn ogen slechts een hele kleine groep kopers aanspreken…. Laten we hopen dat ze het redden. Ze verdienen het zeker wel.
ukbob zegt
3,5 miljoen is ongeveer genoeg om de elektrische achterklep en de ruitenwissers te ontwikkelen..
(Of anders gezegd, dat geeft het VW concern jaarlijks uit aan het drukken van foldertjes)
Never nooit genoeg om ermee tot een verkoop waardige productie auto te komen helaas..
iphonistvongates zegt
Ze kennen in Zuid-Korea de uitdrukking waarschijnlijk niet van die micro-druppel op een extreem gloeiende plaat. Het zal een financieel tactische zet zijn; we ‘geven’ ze €3,5 miljoen en zien hoe snel ze dit opbranden voordat we de stekker er uittrekken. Een verlies van €3,5 miljoen is te dragen t.o.v. een verlies van €1 miljard of zelfs meer.
mashell zegt
3,5 miljoen geven om op te branden?
iphonistvongates zegt
Ik begrijp de verwarring. Verkeerde woordkeuze. Vervang opbranden door er doorheen jagen of verbrassen.
ghini zegt
Ze kunnen beter hun techniek en kennis aanbieden bij andere producenten. Zelf autos ontwikkelen kost bizar veel geld, bereken maar eens wat het Tesla heeft gekost. En waarom zou er nog een EV merk moeten komen? Met de opmars van de Chinezen zijn het er straks al te veel. Los daarvan ziet alleen Lightyear iets in zonnepanelen op het dak, de rest van de automotive wereld niet.
gregorius zegt
Wat het natuurlijk meer is/zal zijn is dat het wel degelijk interessant is om een zonnepaneel op het dak van een auto te gooien, wieweet zelfs mooi geïntegreerd op de motorkap. Als jij de maker bent die dat als beste kan (en het ook nog eens best licht kan) en het mooi kan maken, dan kan jij de maker zijn die het aan alle merken kan leveren. Blijkbaar zit er toch wat kennis en wieweet wat intellectueel eigendom bij deze mensen.
rulefollower zegt
Benieuwd wat ze hebben verpand aan de Koreanen.
p993 zegt
Auto ontwikkelen kost miljarden. Dat heeft LY nooit bij elkaar kunnen krijgen. Denken jullie dat een paar mln gaat helpen?
Ik hoorde wel dat ze missch autodaken gaan ontw/verkopen…missch is het daarvoor bedoeld?
herve11f zegt
Tenzij de overheid gaat verplichten dat een EV zonnecellen op het dak moet hebben is dit kansloos.
En wat die 3,5 miljoen betreft… Ik ben zelf mede eigenaar van een kleine fabriek dat motors bouwt en ontwikkeld voor paramotors en drones. Ik heb twee jaar geleden een ontstekingsbobine laten ontwikkelen bij een Duits bedrijf. Kostprijs: Iets over de 100K. Dan heb je één stuk. Om even het kader te schetsen.