Wat het Nederlandse Lightyear niet voor elkaar krijgt, lukt concurrent Aperta Motors wel.
Toch jammer en zonde. De Nederlandse start-up Lightyear is het niet gelukt om een innovatieve auto op de markt te brengen en ging op de fles. Maar is het onmogelijk? Nee, dat bewijst het bedrijf Aperta Motors.
Lightyear concurrent Aperta Motors
Eerlijk is eerlijk: Aperta Motors maakt wel een heel ander soort auto. Waar Lightyear zich richt op gebruiksvriendelijke auto’s met aardig wat ruimte, doet Aperta het op een andere manier. De auto ziet er totaal anders uit: het is een druppelvormige driewieler.
Toch zijn er overeenkomsten: het is tevens een op zonne-energie aangedreven EV en het bedrijf is een startup. Dit laatste resulteert in dat het altijd op zoek is naar groeigeld en dat het geen winst draait. Wat Lightyear niet lukte, lukt Aperta nu wel.
Het bedrijf uit het zonnige Californië gaat auto’s produceren voor de massa. Nou ja, massa. Het is van plan om 5.000 exemplaren te produceren van het kekke autootje. Die moeten ze kunnen verkopen, want tot nu toe hebben al 40.000 mensen aangegeven interesse te hebben in de auto. En toegeven, de zwarte versie ziet er best wel gaaf uit.
Launch Edition
Na drie jaar ontwikkeling starten ze nu met de productie van de Launch Edition van de driewieler. Het design zorgt ervoor dat de elektrische auto efficiënt is. Het bedrijf claimt een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,13. De neus en het dak zijn bedekt met zonnecellen die tot een goede 60 kilometer per dag kunnen genereren als ze in direct zonlicht worden achtergelaten. Helemaal opgeladen via de laadpaal haalt het karretje 640 kilometer.
Je kunt hem nu reserveren in Amerika en dat kost 10.000 dollar, dat is een goede 9.000,- euro. Totaalprijs zal vermoedelijk ongeveer 30.000,- euro zijn. Vergeet hem dan niet te importeren naar Nederland. Niet heel veel mensen zullen dit doen, maar het is wel goed om dit merk in de gaten te houden. Het doet namelijk wat de Nederlandse variant niet kon: produceren.
Robert zegt
Importeren lijkt heel leuk, totdat je deze bij de RDW aanmeldt voor een typegoedkeuring voor toelating op de openbare weg.
fastshifter zegt
Misschien kan je em als motor registreren en voorkom je eisen als kreukelzones etc…
schuimbekje3 zegt
tja, voorwielen staan ver genoeg uit elkaar, en een voetrem zal er ook wel opzitten :-)
alleen een helm op?
harrie zegt
Waarschijnlijk moet het wel lukken, voor een trike gelden (nog) vrij soepele regels.
bermtoerist zegt
Dat kon wel eens een beetje meevallen, als je ‘m individueel importeert. Je moet je verlichting op orde hebben. (mist achterlicht is bv niet verplicht in de USA) En je km teller kilometers aangeven…
Verder schijnt het meeste gedoe om uitstoot te draaien en daar heb je hier geen last mee.
minimarcos zegt
Aptera was in 2011 al failliet en het ontwerp dateert al van 2005…. Dus er is nog hoop voor lightyear…
fanboy zegt
@minimarcos: Dat was zonder elektrische aandrijflijn en de zonnepanelen.
schuimbekje3 zegt
Wachten tot de eerste amerikanen ermee op de kant komen te liggen en de tent failliet aanklaagt.
“stond niet in de handleiding dat je op z’n kant kont vliegen met 160km/h, ehm, 100mph in een haakse bocht.. nu ik wil ik zes trilljard dollar schadevergoeding’….
Lightyear was gewoon financieel niet stevig genoeg… Je kunt niet zomaar met een budget van 10 miljoen euro voldoende auto’s produceren van 300.000 euro listprijs. Met 10 miljoen kun je er net voldoende van bouwen voor een prijs van 30.000 euro, en daar kun je weer niet genoeg marge op draaien… dus ook dat gaat niet vliegen. Anno 2022 moet je minstens een half miljard in de beurs hebben voor genoeg 300.000 euro auto’s te kunnen bouwen om genoeg omzet te maken (en winst) om de 40.000 euro lightyear 2 te kunnen gaan fabriceren. daar hoef je geen middenstandsdiploma voor te hebben om te kunnen berekenen hoe snel je door 10 miljoen heen bent.
fanboy zegt
@schuimbekje3: Volgens mij krijg je dit ding echt niet zo snel op zijn kant.
Maar goed, ze klagen elkaar ook wel vaak aan, maar hier hebben we weer strictere regels om iets op de weg te zetten.
stekkerkoning zegt
Niet failliet, maar Aptera zoekt nog altijd naarstig naar geldschieters en heeft nog geen auto geleverd. Rooskleurig is anders. https://electrek.co/2023/01/27/aptera-community-funding-program-sev-delivery-invest-solar-ev/
flyerbunch zegt
Lijkt een beetje op op een Pal-AB zonder de vleugels.
grandvitara zegt
Ik volg Aptera al een aantal jaar. Met deze auto zijn ze zeker 10 jaar bezig. Eerst een benzine versie, daarna elektrisch. Daarbij zijn ze ook een keer (bijna) failliet gegaan.
Dutchcarwizard zegt
Aptera is ook op de fles gegaan in het verleden.
JanJansen zegt
Als dit op motorfiets kenteken komt: geen bijtelling. Zou nog wel een een verkoop knaller kunnen worden.