Je moet meer pegels op tafel gooien voor de Lightyear 2, de auto is nu te reserveren.
Met al die nieuwe Chinese merken zou je bijna (bijna) vergeten dat er ook nog een nieuw merk van Hollandse bodem onderweg is. Dat is Lightyear en met de 2 willen ze daadwerkelijk de markt van massaproductie auto’s gaan betreden. De 0 was echt iets exotisch, met de 2 moet het allemaal gaan gebeuren.
Duurder
Om een nieuwe auto van een nieuw merk goed onder de aandacht te krijgen is één ding heel belangrijk: een scherpe prijs. En hoewel Lightyear spreekt over een competitieve prijs voor de 2, gaat het ding toch duurder worden dan verwacht. In eerste instantie werd gesproken over een richtprijs van 30.000 euro.
Inmiddels spreekt het merk over 40.000 euro exclusief lokale belastingen. Het Nederlandse automerk heeft het nog steeds over een betaalbare auto voor de massa. Ik ken echter weinig doorsnee werkende Nederlanders die 40 mille op de bankrekening hebben staan om stuk te slaan op een nieuwe auto.
Het is vanaf heden mogelijk om de Lightyear 2 te reserveren. Daarmee zet het merk de eerstvolgende stap naar productie. Het nieuws is bekendgemaakt op CES, waar het merk met een eigen stand staat en een concept van de Lightyear 2. Ook heeft het merk een glimp vrijgegeven van de productie auto. De productie van de elektrische auto moet in 2025 van start gaan.
Technische specificaties zijn nog niet vrijgegeven. Wel is al bekend dat de actieradius ongeveer 800 kilometer bedraagt, dat is op basis van 15.000 testkilometers in Amsterdam. De laatste technische beslissingen met betrekking tot het design worden nu gemaakt, aldus het merk. Pas later deelt Lightyear meer info over de aandrijflijn.
De onthulling van Lightyear 2 volgt later dit jaar. Als een echte goede Tell Sell-reclame probeert het merk je te overtuigen om een Lightyear 2 te reserveren. Wie nú beslist krijgt de auto als één van de eersten. Latere beslissers moeten wachten op de tweede batch aan leveringen. Daarnaast krijgen gereserveerden als eerste te horen over updates met betrekking tot de ontwikkeling van de auto. Supervet.
Auto Piloot zegt
Ziet er opzich goed uit, beetje Polestar achtig.
florisje zegt
Gaaf ding ja, laten we hopen dat ze er wat van bakken! Beetje Nederlandse concurrentie in de autowereld mag er ook wel weer bij komen.
ghini zegt
Potentiële lease knaller.. maar hij gaat nog duurder worden..
geespot zegt
Yep tussen de 45 en 50 ex BTW?
moveyourmind zegt
Jammer dat de productie niet in Nederland bij VDL plaats gaat vinden, maar bij Valmet.
cloverleaf zegt
800km range. Dus 600km makkelijk voor 40k excl belasting lijkt me geen verkeerde deal eerlijkgezegd. Misschien toch nog ff een paar jaartjes doordiesele
dakarbemo zegt
de kans dat ie nog 2 jaar extra of tot in de eeuwigheid vertraagd word en dan uiteindelijk nog 15k duurder is lijkt me vrij waarschlijk
cloverleaf zegt
Ik kan m nog nergens reserveren na een korte google zoektocht? Linkje iemand?
cloverleaf zegt
Op de website kun je je email achterlaten. Maar is nog niet echt reserveren!
vbarchetta zegt
Klopt reserveren is later pas. Maar eerste stap nu is jezelf inschrijven
mashell zegt
Eerst inschrijven, dan registreren, dan reserveren, dan bestellen, dan aanbetalen, dan configureren, dan betalen, dan afhaalafspraak inplannen en dan….
…heeft al deze overbodige bureaucratie de boel wel tot 2029 weten te rekken…
vbarchetta zegt
Op de site van Lightyear zelf. Heb hem ook al gereserveerd…. 😀
harrie zegt
‘Ik ken echter weinig doorsnee werkende Nederlanders die 40 mille op de bankrekening hebben staan om stuk te slaan op een nieuwe auto.’
.
Daarom huurt heel nederland ook een auto. Pardon, lease.
christian85 zegt
Ik koop mijn wagens gewoon zelf. Mensen kijken ook best raar als je zegt dat het niet lease is.
bischero zegt
Ik leen ook geen geld voor een auto, of doorsparen of zoekcriteria aanpassen
maarteno zegt
±87% vh NL wagenpark is volgens mij gewoon privé bezit…dus de meeste mensen kopen hun auto gewoon….alleen niet voor gemiddeld 40k.
harrie zegt
Overgrote deel daarvan is uiteraard tweede/derde/vierde hands.
Ben benieuwd naar de verhouding lease/koop per jaar van nieuwe auto’s, zeker met de opkomst van private lease.
bischero zegt
Rond de 60% van de nieuwe registraties betreft een vorm van lease, de rest is particuliere aanschaf. Helaas geen inzicht in hoeveel middels een deel PL gefinancierd wordt, maar dat zal significant zijn.
ronaldotour zegt
Exclusief locale belastingen, dus er komt in Nederland 21% bij aan btw. Dus men moet meer dan 40.000,- meenemen om hem te kopen.
dakarbemo zegt
it’s a pipedream.
mashell zegt
Ceci n’est pas une pipe.
bmwfe zegt
Heb hem als één van de eerste vanochtend gereserveerd.
Michiel1 zegt
Gezien die gemiddelde occasion prijs van 25k is 40k voor een nieuwe wagen niet slecht.
Afhankelijk wat je ervoor gaat krijgen natuurlijk..
Hoop dat het een succes word!!
Flatsix zegt
Mooi als een Nederlands bedrijf zich weer eens op de internationale autokaart zou kunnen zetten!
Dit model lijkt er al gewoon goed uit te zien dus dat hebben ze inmiddels geleerd, maar van enige vorm van branding lijkt nog weinig sprake. Wordt dit een concurrent voor het premium segment waar het imago sterk meetelt? Of eentje die op prijs/ kwaliteitverhouding moet concurreren? In beide segmenten zul je je als merk sterk moeten onderscheiden want de concurrentie is heftig en dan is 2025 (prognose nu) nog echt heel ver weg…. Ik zie het onderscheidende onderdeel vooralsnog iig niet.
Ik hoop van harte dat het ze lukt!
RAW zegt
Vreemd dat deze auto niet gespot is als er 15.000 km rondom Amsterdam is gereden. Zal dit een mule geweest zijn?
isleofman zegt
Misschien wel interessant om te vermelden dat het niet zo goed gaat met deze heren. Zie FD van vandaag.