Relatief subtiel, bedoelen we dan natuurlijk.
Je kunt tuning zo gek maken als je wil, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon bescheiden houden. Dat ligt er volledig aan in hoeverre een auto tuning nodig heeft. De nieuwe BMW Z4 is een zo’n auto die eigenlijk niet veel nodig heeft. Zeker niet als het gaat om de M40i-uitvoering.
De Duitse tuner Lightweight Performance, die je kunt kennen van deze M2 cabrio, heeft nu de Z4 onderhanden genomen. Ze hebben de sportieve BMW zowel optisch als motorisch getuned. Om maar met dat laatste te beginnen: het vermogen is gestegen naar 400 pk. Standaard heeft de Z4 M40i 340 pk. Het koppel is gestegen van 500 Nm naar 570 Nm.
Lightweight Performance is er niet als eerste bij. Eerder wisten AC Schnitzer en Dahler ook al rond de 400 pk uit het blok te peuteren. G-Power pakte het wat minder subtiel aan: zij schroefden het vermogen op naar maar liefst 500 pk.
Zoals gezegd heeft Lightweight Performance de Z4 ook nog wat optische upgrades gegeven. Het gaat daarbij om een carbon splitter en spoiler, die de Z4 net dat beetje extra geven. Met een verlagingsset kan Lightweight Performance er ook nog voor zorgen dat je Z4 15 mm dichter bij het asfalt ligt.
Aan het geluid is ook gedacht. De Z4 heeft een rvs uitlaatsysteem aangemeten gekregen dat in drie verschillende standen gezet kan worden. Zo kun je je buren ook nog een beetje te vriend houden. Dankzij de vier uitlaten heeft de Z4 ook meer een M-uitstraling gekregen. Qua afwerking is er de keuze uit matzwart en carbon. Prijzen zijn nog niet bekend.
Rudy zegt
Jezelf lightweight noemen en vervolgens een stuk carbon fiber om een uitlaat maken welke totaal geen functie dient…. niet heel logisch.
Eea ziet er voor de rest overigens wel goed uit. Dat grijs staat goed op de Z4!
lekkerlinksrijden zegt
@Rudy: ik vind dat grijs niet om aan te gluren, zo lelijk
mashell zegt
Het was ooit een speciaal kleurtje voor speciale Audi’s voor speciale mensen die graag meer betaalden om alleen de grondlak te krijgen maar het speciale is er wel af nu de helft van alle Skoda’s zo worden afgeleverd. En ook op een BMW ziet het er niet uit.
Jochempie zegt
Je hebt een punt. Maar misschien is het totale systeem wel lichter dan dat van BMW. En ze heten geen lowest possible weight performance ;)
dwfc zegt
Mooie nieren ?
cossiekiller zegt
Maar bij deze tuner vraag ik me alleen af… hoeveel kilo is hij nu lichter?
royaledeluxe zegt
Wat ik me afvraag, de EU Z4 M40i doet 340pk de US versie 382pk, hoeveel hebben de tuners nu echt moeten doen om die zogezegde 60 extra pk’s hier in europa
De kleur is maar saai…
mashell zegt
Is dat vermogensverschil niet gewoon een verschil in meetmethode? Dat ze in de VS aan de krukas meten en in Europa aan het wiel?
theblazerunner zegt
@mashell: Nee EU heeft benzinepartikelfilters en in de USA hoeft dat niet
Dutchdriftking zegt
De grondverf en zwarte wielen zijn een beetje jammer, maar verder toch érg mooi zo’n Z4. Komt er ook nog een Alpina variant?
theblazerunner zegt
@dutchdriftking: Denk ‘t niet, Job!
jeremykou zegt
Gaaf! Mooie wielen, leuke goodies!
Maar… die kleur grijs is “niet af” en vier uitlaten is altijd (mits Ferrari, Lambo enz.) een no go…
potver7 zegt
Ik wou dat BMW het subtiel had gehouden bij het ontwerpen van de Z4. Wat een overstyled ding is dat…