De Lightweight M135i is beter op alle vlakken. Erg benieuwd hoe dit stuurt!
Voor de puristen is het lastig om te accepteren dat de BMW 1 Serie tegenwoordig geen achterwielaandrijving meer heeft. De allergrootste zelfbenoemde purist op de redactie (@jaapiyo) noemt de auto dan ook de BMW Géén Serie. Haha.
Compacte C-segment hatchback
Maar is het wel zo erg? Voor een compacte C-segment hatchback die veelal als eerste (en enige) auto wordt gebruikt was het niet allemaal hosanna. De ruimte was beperkt en een Ford Focus reed alsnog strakker. Daarbij was de 1 Serie voor BMW erg prijzig om te produceren, dus werd er links en rechts wat gecompenseerd met iets voordeligere veren, dempers en dergelijke. Grote kans dat de nieuwe 1 Serie prettiger rijdt dan jouw oude standaard 116i.
Andere dimensie
Tenzij je de dikke zescilinder had. Dat gaf een compleet andere dimensie. De M135i xDrive kan wellicht niet helemaal in de schaduw staan van zijn voorganger, maar het is op zichzelf zeker een leuke auto. In de klasse van de Audi S3, Mercedes-AMG A35 AMG en Volkswagen Golf R kan de auto zich prima meten.
Reserves
Gelukkig heeft de M135i ook wat reserves. Dat je de M135i ook smaakvoller kunt aankleden, bewijst de tuner Lightweight Performance. Natuurlijk is het een vreemde naam voor een tuningstoko, maar hey: het zijn Duitsers. Deze tuner is overigens goed aan de weg aan het timmeren de laatste tijd. Ze focussen zich meer op hardware upgrades en subtiele visuele tuning, dan complete een Tupperware-kit en kant en klare chiptuning.
Misano blauw
Dit Misano-blauwe exemplaar is door het bedrijf zelf gekocht om te zien wat ze ervan konden maken. Als eerste kreeg de M135i xDrive een bodykit met koolstofvezel voorspoiler, achterspoiler, Gurney-flap én diffuser. Die diffuser biedt plaats voor vier ronde uitlaten, uiteraard omringd met, jawel, koolstofvezel. De 4×89 mm pijpen moeten zorgen voor een betere klank, hopelijk niet met te veel scheetjes en luide knallen. Volgens zijn makers draagt de M135i nu zijn M-badge met trots.
Tikkeltje aan de grote kant
Dat klinkt veelbelovend. De rest klinkt dat ook: de velgen zijn met 20 inch een tikkeltje aan de grote kant voor een C-segment auto, maar het ziet op zich wel dik uit. Waarschijnlijk toont 19 inch net zo fraai en rijdt het beter, maar dat laten we even in het midden. De velgen zijn voorzien van Hankook Ventus S1-banden in de maat 235/30 R20.
Motor
Aan de motor is nog niets gedaan. Ze wilden kijken of de Lightweight M135i nu een stukje beter rijft en waarempel, tijdens een test op de Sachsenring bleek dat de Lightweight M135i precies 2,5 seconden sneller is dan de standaard M135i. De tijd van 1:38.76 is bijna exact even snel als de M140i xDrive van de vorige generatie. Nu is het tijd voor extra vermogen onder de motorkap.
Alle onderdelen zijn per direct te bestellen.
mpc007 zegt
Die voorbumper is best fraai zo. Persoonlijk had er ook nog wel een nierverkleining bij gemogen.
Poulusma zegt
Ik vind de Ferrari F40 de meest geslaagde F40…
fmgarcia zegt
Zonder spoiler, twee pijpen aan een kant, lichten wielen zonder kleurverschil in het blauwe randje had ik dit heel gaaf gevonden. Dit ziet er imo net niet lekker uit.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Lichte wielen*
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk. Maar deze wielen in 19 inch en gewoon zilver zou het wel af maken.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Smaken verschillen, zo vind ik ‘m met zwarte velgen weer juist mooi ogen, maar dan wel zonder die blauwe rand om de velg.
v10m5 zegt
19 inch eronder en de randen van de nieren in kleur van de auto wellicht….
deuxani zegt
Ja dat is echt de manier bij de nieuwe BMW’s, de omlijsting van de nieren in de kleuren van de auto nemen. Zelfs de 4-serie gaat er OK van uit zien: https://i.imgur.com/JQ88MXK.jpg
breakingpoint zegt
M.a.w. knallen ze er betere banden onder en doen een paar hot laps. Klaar.
dalmore zegt
Elke keer als ik de voorkant van de auto zie schiet ik in de lach, wat een smoel hebben ze erop geplakt zeg!
Slechte eigenschap om ‘gezichten’ te zoeken in auto’s
Hupke zegt
Je moet toch ergens vermommen dat je een “premium” x1 voor minder geld weggeeft. De daklijn omlaag kan niet dus hang je de bumper wat lager.
kapitein zegt
Zo is het inderdaad wel een ‘dikke’ auto. Maar in de basis blijft het gewoon een lelijk hok.
vondick zegt
Precies. En het rijdt niet goed, want geen aandrijving op de juiste wielen.
toniominestrone zegt
@vondick: napraten of ervaren in de praktijk? voorwiel of achterwiel aandrijving is nauwelijks nog relevant of je moet een frequent bezoeker zijn van trackdays dan biedt een achterwiel aangedreven variant meer rijplezier.
tazmania zegt
Ik denk dat jij eerder anderen aan het napraten bent. Ik zie niet in waarom je trackdays moet rijden om rijplezier te hebben van rwd. Dat is wel heel erg kortzichtig. Maar vooruit: geen aandrijfkrachten in het stuur, kortere draaicirkel, en een veel breder repertoire qua weggedrag zijn zo maar een paar voordelen waar je plezier uit haalt met achterwielaandrijving.
SimonMc zegt
Bwoa, die kortere draaicirkel, is vooral potentieel beter, in de praktijk veelal niet, omdat er teveel idioot brede banden worden gemonteerd. Ik heb even een Alfa 159 met een BMW 3 vergeleken, en de draaicirkel van de BMW is maar 10 cm kleiner ( 11,1 tegen 11,0 m ).
En zowat de kampioen van de korte draaicirkel, is een Toyota iQ…en dat is een voorwiel aangedreven auto. Een Smart Fortwo doet beter, maar dat is dan weer een 2-zitter. Een Smart Forfour doet dan weer slechter.
timowouters zegt
@toniominestrone: onzin. Geef eens 2x flink gas met een FWD en je bandjes vliegen weg aan dd voorkant. Beetje zoals je vroeger stoer van de McDrive wilde wegtrekken.
Een FWD geeft je veel beter gevoel als je een dot gas geeft. Het (minimaal) uitbreken van de achterkant is niet te overtreffen.
unknown32 zegt
@toniominestrone: nauwelijks relevant? Ik rij TOTAAL niet graag met fwd, dan is dat echt een straf… Voor mij enkel rwd en liefst zelfs awd als we over vermogens spreken.
ouwedibbes83 zegt
2,5 sec sneller, maar wat zijn nu de hardware upgrades? Die uiterlijke aanpassingen in koolstofvezel, uitlaat en velgen maken m toch niet echt sneller?
pvg100 zegt
Ik krijg hier een heel groot Focus RS gevoel bij. Jullie ook?
degrotemuis zegt
Nee, een Focus RS vind ik bruut dik. Deze is gewoon dik. Niet de schuld van Lightweight, de basis is gewoon niet bepaald lekker. De vorige 1 was al een stuk lomper dan de E81, deze doet er nog wat schepjes bovenop. Maar ja, de 1 is nooit echt een schoonheid geweest, dus in dat geheel past het wel lekker.
@willeme Kamp Jaapiyo hier, al moet ik eerlijk zeggen dat mijn daily ook fwd is. Een goede rwd rijdt gewoon nog nét wat lekkerder. De vorige 1 kon beter, maar dat was met een investering van 2-3000 al aardig opgelost. Geen idee hoe de snellere BMW F40 rijdt, of die echt kwalitatief betere vering af fabriek heeft, maar voor 2-3k heb je hem niet omgebouwd naar rwd.
Maar logisch van BMW hoor, ik heb al diverse mensen zo over zien stappen van een oudere 1 naar deze zonder dat ze iets opviel aan het rijgedrag…
HzR zegt
Hoeveel lichter is ie nu eigenlijk?
Hupke zegt
De beste F40 blijft een F40, is een beetje zoals de lichtste vorm van de builenpest, het blijft wel de builenpest.
wceend zegt
Wat een ghetto mobiel
grrrrommmmm zegt
@willeme Enzo is gonna hunt you in your dreams…
Alfonso_Alfist zegt
Mwah ik weet het nog steeds niet met de F40. Een collega heeft nog een oude 140i en die is qua looks toch beter in balans, minder voorhang. M’n 225d leaders met M-pakket heeft ook een veel mooiere neus zonder al dat zwarte plastic.
Privé nog een FWD Alfa Giulietta en die is toch wel beter te pruimen als deze nieuwe BMW
Alfonso_Alfist zegt
@alfonso_alfist: btw waarom is er geen mooie kleur blauw meer leverbaar BMW. Liever Estoril of Portimao blauw als deze smurf kleur.
SimonMc zegt
Dan, he.
saxoke zegt
Meest geslaagd. Klinkt als nog steeds lelijk