De Lightweight Finale Edition is de ultieme BMW M2 (F87). Ooit.
Aan het einde van de jaren ’80 was de ‘Glam Metal’ mateloos populair. Dat waren (bijna zonder uitzondering) heerschappen in strakke leren broeken met hoge stemmen en heel erg veel haar. Denk aan Def Leppard, Bon Jovi, Europe en Guns ’n Roses. Bijna al die bands hadden een of meerdere gitaar-virtuoos tot hun beschikking die (met name tijdens live-concerten) solo’s bleven produceren. Het hield niet op.
Lightweight Finale Edition
Daar moest ondergetekende aan denken bij het zien van deze Lightweight Finale Edition. Het houdt namelijk niet op met de getunede BMW M2’s. Ondanks dat de naam Brits klinkt, is Lightweight een tuner uit het Duitse Hessen.
Ze houden zich voornamelijk bezig met mechanische upgrades die de prestaties daadwerkelijk verbeteren. Visueel zijn de verschillen vrij beperkt, het tegenovergestelde van ABT en AC Schnitzer, dus.
740 pk en 880 Nm (!)
De lijst aan modificaties is te lang om te benoemen. De tuner heeft in de jaren al diverse M2’s omgebouwd. Met de Lightweight Finale Edition hebben ze zo ongeveer alles uit de kast gehaald. We beginnen met de motor, want die lijkt het feestje te gaan domineren. Het S55-blok levert namelijk 740 pk en 880 Nm. De motor is voorzien van hybride turbo’s, grotere intercooler, injectoren, 200 cell-sportkats, sportuitlaat en ga zo maar even door. Da’s toch even andere koek dan alleen een chipje en wat stickers.
Eibach
De Lightweight Finale Edition staat op een Eibach Pro Street Multi-onderstel. Deze is samen met Eibach en Lightweight ontwikkeld. Het is een schroefset waarbij je zelf de hoogte én demping kunt aanpassen. Ondanks dat de getunede M2 mooi laag ligt, wordt er voldoende comfort beloofd.
Visuele upgrades Lightweight Finale Edition
Omdat het een zwarte auto is, kun je het nauwelijks zien, maar bijna niets is standaard. Het dak, de zijschermen, voorspoiler, achterspoiler en diffuser zijn nu van koolstofvezel. De gesmede velgen komen bij Titan 7 vandaan. Ook het interieur is niet meer standaard, dat werd opnieuw bekleed. De achterbank is vervangen door twee separate achterstoelen. Uiteraard is er veel leer, alcantara en carbon. Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend.
Oh, en nog even terug komen op de Glam Betal. Dat was ook in één keer over. Begin jaren ’90 kwamen depressieve Grunge bands (Nirvana en zo) uit Seattle het feestje verstoren. Dus geniet nog even goed van auto’s als deze Lightweight Finale Edition. Voor je het weet is het verboden om lol te hebben en is chagrijn het nieuwe normaal.
Check hierboven de aandachtspuntjes als je een jong gebruikte M2 wilt aanschaffen (voordat je ‘m gaat kietelen).
padoempats zegt
Sportief pookje
pologti2017 zegt
I see what you did there
vondick zegt
Overal lightweight lightweight lightweight, maar nergens staat hoeveel lichter hij is geworden…
pindakoning zegt
@vondick: dan zal je ook gelezen hebben dat het de naam van de tuner betreft. Wel opmerkelijk eigenlijk als ze dan niets met het gewicht van de auto doen
The Stig NL zegt
@pindakoning: Nou, als ik het artikel lees ik de halve auto van carbon… Dan zal het gewicht toch ook wel wat lager zijn?
jarnobakker zegt
@00carguy00: na een flinke drempel is hij in ieder geval flink lichter.
vondick zegt
Precies, als je jezelf zo noemt, lijkt me dat met een reden. Plus dat er van alles is vervangen om de auto lichter maken, zoals jij zelf ook vast hebt gelezen.
berlinetta zegt
Ben wel benieuwd naar de prestaties. Is het een heerlijke knalbom geworden of een onbestuurbaar ding?
theblazerunner zegt
@berlinetta: Zal wel een leuk resultaat geworden zijn: Alles mooi in balans met nét teveel power zodat het eng blijft
evogt3 zegt
Mooie machine.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
evogt3 zegt
@evogt3: 👍🏻👍🏻
tortuga zegt
-edit: dank u, is gefixt-
oh wat maakt dit zo hebberig! De enige BMW dat ik echt graaf vind en met meer vermogen dan een mclaren 720s
rikus zegt
Wat is het vermogen.. 720 pk of 740? Het is niet geheel duidelijk. Maar als het 720 is, dan kijk ik wel even verder.
T5Power zegt
Al draagt een aap ….
KEV9 zegt
Verreweg de mooiste M BMW die te koop is
mashell zegt
Booskijkers, die hebben we al lang niet meer gezien…
917 Porsche + Audi zegt
Fraai racemachine, maar één ding vindt ik persoonlijk minder mooi, namelijk die diagonale baren achter de grille. Zijn ook bij andere M modellen duidelijk zichtbaar.
vondick zegt
Dat vind ik juist een mooi detail. Heb de indruk dat BMW dit ook juist subtiel wil laten zien als kenmerk van een stijf chassis.
cossiekiller zegt
Is bij de meeste niet-M-modellen ook zo. Ik vind het eigenlijk wel racy uitzien. Vooral zoals een klant van me onlangs deed. De baren rood spuiten zodat ze nog wat feller opvallen.
917 Porsche + Audi zegt
OK
dijan zegt
RWD of 4WD? Ik heb met nat weer eens met een standaard M3 gereden met RWD en was niet te doen.
bmw2coupeeigenaar zegt
Vermogen krijg je niet goed kwijt op de weg. M2 en F22 hebben een vrij korte wielbasis. 550pk is zowat het max wat kan bedenken.