Aan het rijtje elektrische supercars-in-wording kunnen we een nieuwe naam toevoegen: de Lightning Car Company GT. Deze supersport wordt aangedreven door elektromotoren in de wielnaven, die met elkaar minstens 700 pk produceren. Elke motor heeft een koppel van 750 Nm en een van de leuke eigenschappen van een elektromotor is dat dit koppel ook direct beschikbaar is. De zwakke punten van een elektrische auto, een kleine actieradius en een korte levensduur, worden opgevangen door cutting edge battery technology and systems.
Het Britse bedrijf heeft 3 modellen in de planning: de GT, de GTS die onder de 4 seconden naar de 100 kan accelereren en de GTSE die met behulp van extra batterijen een actieradius van meer dan 400 km heeft. Het opladen van de batterijen duurt volgens het bedrijf slechts 10 minuten. Deze ‘NanoSafe’ batterijen hebben een levensduur van 12 jaar en lief voor het milieu: ze bevatten geen zware metalen of gifstoffen.
Tijdens het remmen wordt, net als bij Brake Energy Regeneration, vrijkomende energie opgeslagen. Het design is zeker niet onaantrekkelijk, zoals gelukkig de laatste jaren steeds vaker het geval is bij ‘auto’s van de toekomst’. Voor het chassis is gebruik gemaakt van aluminium en koolstofvezel, om zo het gewicht van de 4,5 meter lange auto te beperken tot een nette 1350 kg.
Voorheen werd de GT mondjesmaat geproduceerd met een Mustang Cobra V8 onder de kap, maar vanaf nu wil het bedrijf zich volledig gaan richten op de elektrische variant. Ze verwachten voor het einde van het jaar een model klaar te hebben, zodat de supercar vanaf 2008 besteld kan worden. De prijs van de duurste variant, de GTSE, wordt geraamd op ca. 150.000 Britse Pond. Op de uitgebreide website is meer informatie te vinden.
Zal deze supercar ooit het licht zien of is het een zoveelste oefening zonder resultaat?
Bron: Pistonheads, via Motor Authority.
strating zegt
700 electrische pk’s….. Klinkt toch niet zo lekker.
Remco Albers zegt
jaaaa!!! Want batterijen zijn goed voor het millieu… toch??
Martijn zegt
Toch nog wel impressive specs… ben benieuwd hoe dit zich ontwikkeld!!
Hansie! zegt
Wow is dat allemaal wel mogelijk?
maar 10 minuten opladen
12 jaar mee gaan
400 km actie radius
niet schadelijk voor het milieu
klinkt gewoon allemaal te perfect.
Lijkt me eerder toekomst materiaal
maar als het waar is, is dit natuurlijk wel ongeloofelijk.
P@ zegt
Wat een jaren 80 design zeg :/
impje zegt
Weer een electrische wagen. Wat ga ik het gebrul missen van bv die V8 die er eerst in zat. Of krijgen deze auto’s speakers in de uitlaat waar die sound uitkomt.
Beaten zegt
doet me wat denken aan een TVR..
en ik vind dit een goede ontwikkeling, want eerdaags is de benzine toch op ;)
smoke zegt
@Hansie
Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, en ik moet het ook nog eerst zien voor ik het geloof, maar als er meerdere fabrikanten (denk bijvoorbeeld ook aan het zap-x copncept) tegen elkaar opboksen met claims en er duidelijk geld in stoppen, dan zal er toch wel een kern van waarheid inzitten. Het grootste probleem was tot nu toe batterij-capaciteit en vervuiling, maar de technologie in de energie-opslag gaat de laatste jaren met sprongen vooruit. Wat wij nu voor onwerkelijk houden hoeft helemaal nog niet zo ver weg te zijn.
DJD zegt
de mooiste foto is van het interieur, dn zie je de buitenkant niet. nee, ik vind hem niet zo mooi. het kan aan de kwaliteit liggen, maar die hele achterkant staat me niet aan. maar 700 electrische PK,s is leuk. opladen via stopcontact.
Lampredi zegt
Ja, en het opladen van die batterijen gaat vanzelf, of die stroom komt uit de muur, net als de melk van de melkboer komt.
Maar over dat geluid en al die andere eigenschappen van de benzinemotor waar bij zulke rillingen over de rug van krijgen: Ik denk dat je dat snel vergeet als je een motor hebt die vanaf nul toeren maximaal koppel levert, waarmee je niet hoeft te schakelen of te koppelen, en die zelfs niet gestart hoeft te worden of opgewarmd hoeft te worden.
Ik zie me al rijden op het circuit, met de rechtervoet op het ‘gas’ en de linker op de rem, als bij een kart, en dan maar rondjes boenderen. En wat dacht je van de waanzinnige donuts die je met een elektromotor kunt draaien.
Maar je, die stroom, hoe maken we die nou ff?
AlexZjuH zegt
Mooiste is nog, 4x 750 NM! wtf als ze dat inderdaad kunnen waarmaken, dan zijn die 1350kg niets. Over stenen uit de straat trekken gesproken… hang dr maar vast een boeing achter;)
Jan zegt
Het klinkt wel bijzonder… 10 minuten laden al helemaal met een actieradius van 400km… Ik weet niet veel van weerstanden, elektrisch vermogen enzo, maar dat lijkt me zo rauwweg een beetje broodje aap.
Summer Sky zegt
OK, vet. En nou gaan we starten: Zoemmmm…30….MMMMMMM…..50…MMMMMMMMMMMMMM
Gaaf he :S
Stephan zegt
Het type elektromotoren dat in auto’s zit heeft helemaal geen 100% koppel bij nul toerental. Alleen een zogeheette seriemotor heeft dat. En de motoren die in deze auto’s zitten zijn compoundmotoren.
niels zegt
klinkt helemaal niet mooi, koop je een auto voor 150.000 pond die je na 12 jaar bij het grof vuil kan zetten.
reken maar uit je afschrijving !
pt0x zegt
maar dan heb je geen dikke sound meer :( daar zou het mij ook wel deels om gaan als ik zo’n auto koop.
vincent#1 zegt
De auto heeft mijn zegen alvast (voor wat het waard is)
Techniek is meer dan interresant en oogt nog mooi ook.
BTW. Lijkt me heel raar om een auto superhard op te zien trekken zonder lawaai uit een verbrandingsmotor. In principe hoor je de motoren niet. De banden des te meer dus met die rubberetende 4*750 Nm.
Ik wacht op de eerste filmpjes.
dennis zegt
die auto is hard ouwe
gewoon leip
hoe duur is ie
1.95
hhahahahahahahhahahahah
EDIT: leipe shit ouwe!
Lampredi zegt
@Stephan: Leg uit a.u.b., off heb je een link naar een uitleg. Kon het woord compound electromotor niet vinden op wikipedia.
Robin zegt
owned!
CSL zegt
4*750nm!! dus ook nog’s vierwiel aangedreven. Dat is waanzien als het waar is. Darmee kan je pas een bocht nemen met een beetje programeren.
rgseidl zegt
@ Remco Albers:
De NanoSafe batterijen van Altair zijn nanogestructureerde lithiumtitanaat spinel batterijen, ze bevatten dus geen zware metalen. Lithium is redelijk goedkoop uit zeewater te produceren en ook titaanoxide is er volop. Desondanks mag je verwachten, dat deze batterijen de recycling in zullen gaan. Het gaat om PR en de ingenieurs moeten ook nog gegevens verzamelen over het verouderingsproces van de electrodes over de leeftijd van deze eerste generatie volwaardige elektrovoertuigen.
Let wel, 10 min oplaadtijd vergt bij deze grote capaciteiten uiteraad ook een zeer dikke elektrische leiding en grote stekkers met hoog elektrisch vermogen plus allerlei veiligheidsvoorzieningen. Met je doorsnee 220V/16A circuit thuis kom je er beslist niet, dan doe je er minstens een hele nacht over in je garage. Uiteraard heeft niet iedereen een garage, maar als je 150,000 pond neer kan tellen voor een auto heb je er zeer waarschijnlijk wel een.
Het idee, dat je een auto per se binnen een klein aantal minuten van voldoende energie moet verzorgen, om een bereik van 200-400km te halen, is overigens een overduidelijk voorbeeld van het super-konservatieve denken van de autofabrikanten. Een elektrisch aangedreven voertuig is een geheel ander beest dan eentje met een verbrandingsmotor. Ze heeft haar eigen voor- en nadelen en consumenten zullen daar mee leren omspringen. Wat de prijs betreft: anything you make in volume eventually becomes cheap. En electriciteit kan veel goedkoper en op meer manieren worden geproduceerd dan de mbt het aandrijfvermogen equivalente hoeveelheid brandstof.
De staat Kalifornie doet er trouwens nog een schepje bovenop, in de huidige versie van hun Zero Emissions Vehicle regels worden auto’s met batterijen namelijk alleen dan aan auto’s met brandstofcellen gelijk gesteld, indien ze binnen 10 min kunnen worden opgeladen. De regels worden gamaakt door het California Air Resources Board CARB), dat sinds het debakel van de EV-1 wordt gedomineerd door voorstanders van brandstofcellen.
luc zegt
volgens mij dromen ze daar alleen, 10min opgeladen; kan dus nooit volgens mij
maarja, die bak ziet er lelijk uit
Hansie! zegt
Sir Smokalot :
ja daar heb je gelijk in.
ach mensen, de technologie voordert zo snel.
tom zegt
die 750Nm koppel is beschikbaar van in het begin, dwz bij 0 toeren … Als men toeren begint te maken daalt het koppel… dus dit is niet vergelijkbaar met het koppel van een verbrandingsmotor
Het vermogen is rechtevenredig met toeren x koppel …
bij een verbrandingsmotor gaan beide variabelen stijgen (tot op een bepaald toerental) dwz dat men veel peekaas uit 750Nm kan halen … bij een electrische motor echter gaan enkel toeren stijgen, maar koppel gaat dalen, dus die peekaas gaan minder zijn, dan bij de verbrandingsmotor…
ben ik hier juist in??
floryn zegt
energie rekening!!!
Fej zegt
Ik denk dat dit naar de toekomst toe een slimme zet is van het bedrijf. Het milieu zal hoe langer hoe meer gaan mee spelen in de politiek en de autowereld zal serieuze veranderingen gaan moeten door voeren. En op deze manier heb je natuurlijk een stapje voor op de concurrentie. De specs zijn fantastisch, de looks vallen mee.
Maar maakt zo een auto nu helemaal geen geluid??
Djivy zegt
Het gaat allesbehalve goed met de Britse auto-industrie.
Ben ik dan de enige die zich vragen stelt wanneer het zoveelste ambitieuse project over het kanaal komt gewaaid?
Op hoop van zegen.
Smokin zegt
@Stefan:
Ze adverteren toch echt met “Full holding torque at zero speed”
En dit is ook een leuke:
“This means that you no longer need feel guilty about the amount of fuel burned when accelerating fast from the traffic lights! Most of the energy used to perform this acceleration will be recovered when you stop!”
Lampredi zegt
@Tom: Ja, volgens mij is dat waar, maar als je de precieze koppelkromme van een voorbeeld electromotor wilt zien, kun je eens kijken op de website van Tesla. Het is ook weer niet zo dat het koppel meteen omlaag gaat. Dat ligt ook een beetje aan het management van de motor: je kunt bijvoorbeeld bij hogere toerentallen het voltage verhogen.
Bij een verbrandingsmotor gaat het koppel na een piek ook naar beneden, net zolang tot meer toerental niet meer vermogen oplevert. Het verschil met een electromotor is alleen dat die piek veel eerder is.
Lampredi zegt
Koppelkromme van de Tesla motor:
Koppelkromme
mattie zegt
Een auto met verbrandingsmotor heeft een versnellingsbak die het toerental verlaagt en daarmee het koppel verhoogt. Deze auto heeft geen versnellingsbak en dus kun je het niet direct vergelijken.
Veyron heeft max koppel van 1250nm maar een vertraging van het toerental in de versnelling van ongeveer 4(weet ik niet precies). 4*1250nm=5000nm
4*750 nm = 3000 nm koppel
Verder vind ik de auto niet echt mooi. Waarom geen brandstofcel (voor grotere actieradius) en accu’s.
MurcieBoy zegt
die auto is gewoon alle engelse merken bij elkaar gegooid en een engelse naam aan vastgeplakt :(
Lampredi zegt
@Mattie: Helemaal waar, maar een verbrandingsmotor heeft nog een nadeeltje: je moet steeds schakelen. In de tweede versnelling is dat koppel dus al weer lager, in de derde nog lager, etc. Bij een electromotor begint dat koppel pas naar beneden te gaan als je al halverwege je topsnelheid bent, en dan nog geleidelijk en niet in stappen.
joris toekomstige autoontwerper zegt
ik vind het wel goed eindelijk een beetje spannende auto die ook nog zuinig is alleen laat het design wat te wensen over
Silverarrow zegt
Het is zeker een mooi idee, maar ik blijf een beetje sceptisch.
Die vermogens- en koppelkromme ziet er mooi uit, wat ik me wel af vraag is hoe de respons op het gas is. Wordt er hier net zoals bij een automaat ook gebruik gemaakt van een soort kickdown systeem, of reageert de motor altijd even fel, ongeacht hoe hard je het gaspedaal in trapt.
Hoe lang/hoe veel kilometers gaat zo’n motor mee?
Is de levensduur van 12 jaar voor de accu ongeacht het aantal kilometers? (lijkt me toch niet)
Wat is de betrouwbaarheid van de elektronica? (Sommige auto’s hebben al na een maand na aflevering tal van errors)
Voor het geluid is al een oplossing gevonden: geluidsmodules. Maar of het nou zo bevredigend is om met een ‘nep’ geluid rond te rijden… :P
Lampredi zegt
@Silverarrow: Over de response van een electromotor hoef je je geen zorgen te maken. Kickdown is niet nodig, want er is geen versnellingsbak. En alle vertragende dingen die je in een benzinemotor hebt (turbo’s, gasstromen, injectiesystemen) heb je niet. De stroom gaat erop en klaar. Ze zullen het waarschijnlijk zelfs moeten temperen om het niet te zenuwachtig te maken.
Over de levensduur van de motor hoef je je, in tegenstelling tot die van de accu’s, ook geen zorgen te maken: Een electromotor heeft maar 1 bewegend deel. Afgezien van 1 lager vindt daar nauwelijks slijtage plaats.
FlorisFerrari zegt
Je staat op een fesst een beetje op te scheppen over de auto met 700 pk.
denken je vrienden zo dat willen wij wel horen wegrijden.
en hij rijd weg. niets……….
Racer X zegt
Bah, een elektrische sportwagen…
Wat is sportief rijden zonder donderend geluid, die mooie motorkarakteristiek en de geur van verbrande benzine… Niks tegen elektronische auto’s, maar een zoemende sportmobiel? nee dank je…
Byron zegt
Ik geloof er geen bal van, veel te mooie cijfers. Als alles 2x zo slecht blijkt uit te vallen ben ik nog steeds enorm onder de indruk. Maar dit geval zal denk ik ook echt wel een versnellingsbak hebben hoor. Met het toerenbereik van die Tesla kun je echt niet het hele snelheidsbereik verzorgen. Bovendien klopt die zwarte lijn van de gasoline engine in dat plaatje niet, welke auto heeft nou 90kW bij 1000 omw/min?
En koppel zegt niet veel. Je moet vermogen hebben en dan kun je met een versnellingsbak daarmee doen wat je wilt. Ook zal de (onafgeveerde) massa zeer nadelig zijn voor het weggedrag.
StyleX zegt
Goede ontwikkeling, electrische auto’s. Echter, zolang wij onze energie uit vervuilende brandstoffen halen, zoals kolen, vervuil je ergens anders.
Ergens anders vervuilen is geen oplossing. Anderzijds, deze vervuiling zal wel centraal plaatsvinden. Namelijk bij de energie centrale. Dit is veel ’tastbaarder’ dan een miljoen vervuilende auto’s.
Bijvoorbeeld het opslaan van CO2 in de grond.
StyleX zegt
@Racer X: Wat is autorijden met een (quote) donderend geluid en verbrande benzine als benzine moeilijk te verkrijgen is…cq niet langer verantwoord is.
GTR2 Driver zegt
Ik zie tog egt een pook in het dashboard mensen, waar zou die anders voor moeten zijn dan schakelen. Maar lijkt me wel wat hoor zo’n ding, natuurlijk mis je de sensatie maar het zal wel wennen denk ik.
Silverarrow zegt
Kan iemand mij trouwens duidelijk maken wat de pook op het plaatje van het interieur doet? Is die alleen voor de keuze van vooruit, achteruit e.d. (dus eigenlijk een soort elektronische schakelaar, alleen dan uitgevoerd in de vorm van een pook)?
@ Byron: Deze auto heeft geen versnellingsbak, want één versnelling is wel degelijk genoeg. Deze auto heeft namelijk een topsnelheid van 209 km/u.
Bij een straal van de velg + band van 21 inch, maximaal toerental 2000 rpm (uitgaande van de gegevens van de site van pml flightlink, de motorproducent) en een topsnelheid van 58 m/s (+/- 209 km/u) zou die versnelling dan een overbrenging moeten hebben van ongeveer 0,96:1, oftewel bijna 1:1. Dit klopt ook ongeveer met de gegevens uit het artikel.
Rick dos zegt
Radio en een TV (?) aan boord en dan nog al die andere knoppen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de actieradius van deze auto……
Maar goed, het is tenminste een goede argument om Borsele open te houden. ;)
Racer X zegt
@ StyleX
Laten ze dan overstappen op verbrandingsmotoren die daadwerkelijk op waterstof draaien (zoals BMW ze al op de plank heeft liggen); behoud van geluid, karakteristiek en natuurlijk rijsensatie. Lijkt me, zeker in het begin, een minder ingrijpende oplossing dan een zoemende automobiel.
niek zegt
Als de claims waargemaakt kunnen worden dan draag ik graag mijn steentje bij aan het millieu. Nu nog een millieuvriendelijke hummer en dan is GroenLinks ook weer tevreden.
wilco zegt
Dit sprint alles eruit. Ben bang dat de Enzo hier echt n probleem tegen krijgt. Maar electro motoren klinken niet cool zoals bv een V8 ofzo, dat kon em wel s gaan nekken.
toyota freak zegt
doe er een brommer motor bij
met dikke uitlaat
john zegt
@silverarrow; ik denk dat er wel een versnellingsbak nodig is (ondanks die lage topsnelheid, waarbij het vergelijk het met een veyron dus al meteen ophoudt). Want als je vanuit stilstand wilt optrekken kunnen die motoren wel veel koppel leveren maar geen vermogen en dat heb je nodig om weg te komen (helemaal als je dat ook nog eens snel wilt doen). Of zit er een soort koppeling in zodat je met verhoogd toerental kunt wegrijden?
ikke zegt
Al dat gemekker over dat geluid… denk je dat ze het vroeger niet jammer vonden toen ze de stoomtrein eruitknikkerden? toen moesten ze ook het geluid en de geniale techniek achter zich laten voor vieze dieseltreinen en elektrsiche treinen.
Accepteer nou maar dat die verbrandingsmotor er een keer uitgaat, de voordelen van een verbrandingsmotor na blijven leven is zo conservatief als wat…
of wilden jullie ook nog steeds op houten wielen fietsen?
ik vind het een mooie ontwikkeling, ik zal ook enorm de techniek van vandaag gaan missen (daarom werk ik ook in een revisiebedrijf) maar dat is geen reden om de nieuwe ontwikkelingen af te kraken.
fr@nk01 zegt
@ikke
je slaat die spijker exact op z’n Kop.
Een stoommachine maakte inderdaad een machtig geluid, een Stoomauto met huidige technieken…zou mooi zijn.,nue ze komen nog eerder met een Atoomauto ;-(
Arthur zegt
@ De sceptici
Zelf heb ik inmiddels enige ervaring met electriciteit voor aandrijvingen en een aantal claims in het artikel zijn inderdaad mooier dan in de praktijk zal blijken. Maar niet alles!
Allereerst zijn de vier motoren die ingebouwd zijn absoluut beesten. Bij elektromotoren is het belangrijk te kijken naar de hoeveelheid watt die wordt omgezet. Daarbij kijk je niet enkel naar het koppel maal toerental, zoals bij een benzinemotor het geval is, maar voornamelijk naar het ingangs voltage maal amperage maal het rendement. De gebruikte motoren zijn buitenloper borstelloze motoren die op draaistroom werken en leveren zoals het artikel aangeeft een ongekend hoog koppel. Daar is zeer zeker niets van gelogen en geloof mij dat er weinig benzine of diesel motoren zullen zijn die aan het absurde vermogen van de motoren van deze Lightning GT kunnen tippen. Volgens de fabriek specificaties levert elke motor ongeveer 120 KW!!! En dat is meer dan genoeg om een auto van 1300-1400 kg kompleet af te schieten. Dan bedoel ik van 0 naar 300 km/h in minder dan 15 seconden.
Als ten minste de accu’s het vermogen zouden kunnen leveren. Want het ruim 500 kg zware accupakket van Nanosafe heeft slechts een capaciteit van 35 kwh. Wanneer vier monstermotoren daar elk 120 kw uit slurpen blijft er zeer weinig tijd over dat het apparaat kan rondrijden. Ik gok nog geen 5 minuten…
Het gevolg is dat de fabrikant de motoren tijdens het accelereren via de aansturende regelaars electronisch op amperage begrenst en ook de aandrijf verhouding dusdanig gering kiest dat de auto kwa topsnelheid relatief laag uitkomt, waardoor de stroom ook binnen de perken blijft. Namelijk slechts op 209kmh. Hierdoor halen de gebruikte motoren nooit het amperage, wat ze echt aankunnen en blijft het totaal vermogen zeer ruim onder de 4×120 Kw. Dit alles om zo zuinig mogelijk met de accu capaciteit om te gaan.
Toch is het zeer voorzichtige vermogen ruimschoots genoeg om al behoorlijke sportwagen prestaties mogelijk te maken en de prestaties te behalen die de fabrikant opgeeft. Al durf ik met zekerheid te zeggen, dat je geen zware voet moet hebben om de opgegeven afstand te kunnen afleggen op één volle accu.
Voor een ieder die na dit verhaal twijfels heeft over de kracht van elektro motoren, heb ik hier een aantal filmpjes die de twijfel zouden kunnen wegnemen!
Ziehier KillaCylcle met oldschool borstelmotoren die bij lange na niet zo veel vermogen levert als een borstelloze buitenloper zoals in de Lightning GT gebruikt wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA
En anders deze minstens zo indrukwekkende schaal powerboat catamaran met 2x 8 Kw borstelloze electromotoren van 18 kg (162km/h gemiddeld over 100 meter):
http://www.youtube.com/watch?v=oUG5M-3Ltko&feature=related
Over accu technologie kan ik kort zijn, die wordt alleen maar beter. En het opladen, dat wordt natuurlijk ook niet eenvoudig met hoge vermogens, maar is absoluut niet onmogelijk.
Ik zie een zonnige razendsnelle en enigzins stille toekomst tegemoet!
Groeten,
Arthur.