Is dat Openbaar Vervoer niet gewoon veel te duur?
Wat ga je kopen na je huidige auto en hoeveel gaat dat kosten? De bijtelling 2024-2025, waar gaat dat heen? Om nog maar niet te spreken over rekeningrijden, wat gaat dat kosten? Allemaal legitieme vragen voor de (nabije) toekomst. Maar we zoeken het iets dichterbij in de tijd. Wat als je morgen ergens heen moet, is het Openbaar Vervoer dan een optie?
Openbaar Vervoer is een optie, toch?
Onlangs kwamen er een paar trips voorbij waarbij we evenzogoed voor het Openbaar Vervoer konden kiezen in plaats van de auto. Maar telkens viel de optie Openbaar Vervoer af door de combinatie van langere reistijd + hogere kosten. Nee, we bedoelen VEEL HOGERE kosten. We beschrijven enkele voorbeelden en gebruiken de (prijs)informatie van 9292.nl .
Naar het strand met het OV
Yippie, de langverwachte metro/treinverbinding naar Hoek van Holland Strand is eindelijk na jaren vertraging gereed. Nog steeds is het voor de meeste mensen in de regio Rotterdam de dichtstbijzijnde mogelijkheid om naar het strand te gaan. Berkel en Rodenrijs waar ons kantoor staat heeft een aantal metrostations, dus dat moest goed komen, een tripje naar Hoek van Holland Strand. Dus werd 9292.nl geopend om eens te zien hoe lang die reis zou duren met 2 volwassenen en een kind van 9.
- Afstand met de auto 35 km
- reistijd met de auto (zonder files) circa 40 minuten
- reistijd met de metro tot aan HvH strand: circa 1 uur (incl 1 x overstappen)
Kijken naar de prijs per kaartje voor een volwassene voor deze rit zien we dat er geen daluurtarief is in de metro (fijn dat de trein een metro is geworden…) en dat komt dus neer voor 2 volwassenen en een kind onder de 12 jaar (34% korting) op 2 maal € 7,65 + 1 maal € 5,05 (34% korting) = € 20,35 (enkele reis!). Het retourtje zou voor ons dus komen op € 40,70. Heb je meer kinderen, dan loopt dit bonnetje verder op natuurlijk.
Onze vergelijking met de auto stopte hier direct, want er staat een volgetankte Autoblog Garage Mazda CX-5 voor de deur ( Er zijn zo’n 1,25 miljoen leaseauto’s in NL, dus die situatie is niet echt uitzonderlijk…) En € 40 voelde daarmee als verspilling.
Maar laten we eens uitgaan van 70km rijden met de auto (want we willen ook terug). Dan nog kan je er allerhande ‘kilometer-prijzen’ op los laten. Maar in 2023 zullen veel mensen denken. Wat kost het me aan benzine die rit en wat kost parkeren? Dat laatste is makkelijk, want dat is gratis bij Hoek van Holland Strand. Dat is niet overal zo.
Brandstof zal ergens tussen de 3 en 8 liter brandstof zijn, dus ergens tussen de € 5,50 en € 17,50. Afhankelijk van brandstofprijzen en verbruik. Doe je deze rit elektrisch dan gokken we dat in 9 van de 10 gevallen de werkgever OOK die kosten betaalt.
Onze conclusie? Wij gingen lekker met de auto. Maar tijdens een hete zomerdag waar je waarschijnlijk lang in de file moet staan naar het strand? Dan vertrekken we gewoon iets eerder MET DE AUTO!
Naar Schiphol met het OV
We moeten om 08.00 uur vliegen voor een paar (4) dagen. Op zo’n moment open je heel voorzichtig 9292.nl om te kijken of ruim 3 uur voor die tijd het OV al rijdt. Dit bleek half het geval te zijn, dus ook hier maakten we de berekening voor die vlieg-citytrip met het gezin.
- afstand met de auto 54 km
- reistijd met de auto (zonder files) circa 40 minuten
- reistijd met de metro/trein tot aan Schiphol: 50 minuten (incl 2 x overstappen)
Omdat een de reis voor 9.00 uur plaats vindt (heenreis), zit er korting op het treingedeelte, niet op het metro gedeelte (Natuurlijk…). De rekensom werd:
Metro heen en terug: 4 * € 3,70 + 2*2,44 (34% korting) = € 19,68 (metro)
Trein heen: 3* € 5,76 (reductie tarief) = € 17,28 (trein heen daltarief)
Trein terug: 2* € 9,60 + 1* € 5,76 (reductie tarief) = € 24,96 (trein terug)
Totaal voor 3 personen met het Openbaar vervoer naar Schiphol en terug € 61,92
Dat voelt als veel geld, aan de andere kant kan je er zeker geen taxi voor laten rijden, ook niet met speciaal Schiphol tarief.
Maar parkeren is toch niet te betalen op Schiphol?
De ultieme tip is nog steeds, zoek een familielid en laat die je op Schiphol afzetten met jouw leaseauto of eigen auto. Dat kost het minste en je hebt de grootste kans dat heen- en terugrit precies op jouw behoeftes is afgestemd.
Maar je kunt wel degelijk gewoon parkeren op Schiphol voor ‘normaal’ geld. De truuk is heel simpel. Je moet reserveren. Doe je dat niet dan ben je echt een dief van je eigen portemonnee. We gaan terug naar ons voorbeeld.
2 Weken voor onze Schiphol trip raadplegen we de website van Schiphol zelf. Natuurlijk zijn er ook nog andere parkeeraanbieders rondom Schiphol, maar dat is een heel ander verhaal…
Je wilt eigenlijk natuurlijk op P1 staan, dan loop je direct de vertrekhal in. P3 is ook prima, maar dat is 5 minuten met de pendelbus. Niet iets waar je naar uitkijkt om 06.00 uur ’s ochtends. In ons voorbeeld moeten we van vrijdagochtend t/m maandag einde middag parkeren. P3 geeft vrolijk € 99,- aan als tarief voor die periode en P1 zelf € 293,-. Maar let op, dat zijn de prijzen wanneer je niet reserveert. 2 weken voor de reis loonde reserveren nog zeker de moeite. Met reservering daalde de prijs van P3 naar € 44 en die van P1 zelfs van 293 naar 63 euro. Nog eerder reserveren zou zelfs een nog lager tarief hebben opgeleverd.
In ons geval won de auto ook hier omdat hier die volgetankte leaseauto voor de deur staat. Maar wat als dat niet het geval is? Aan brandstofkosten zou je voor circa 110 km ( heen en terugrit) tussen de 5 en 12 liter kwijt zijn. Dus ergens tussen de € 9 en € 24 . Hiermee werd de onzekere OV verbinding (want vroeg in de ochtend, geen speling) dus in ons meest gunstige geval bijna even goedkoop als met de auto.
Tsja, voor ons werd het dus een gevalletje liever met de auto. Zeker ook omdat in de week van reizen de treindienstregeling rondom Amsterdam niet echt betrouwbaar leek te zijn.
Openbaar Vervoer, wat zou het beter maken?
Zomaar 2 voorbeelden voor ons specifieke geval. Vooral het feit dat parkeren op Schiphol in verschillende gevallen goedkoper kan zijn dan wat het OV kost is opmerkelijk.
Hoe zouden ze wat mij betreft Openbaar Vervoer, zeker naar Schiphol aantrekkelijker kunnen maken? Ten eerste gewoon 24 uur per dag blijven rijden en daarnaast de treinreis naar Schiphol altijd inclusief moeten maken wanneer je een vliegticket koopt. Net zoals bij veel evenementen (vroeger) vaak het geval was. Maar goed, daar is vast niet iedereen het mee eens ;-)
disclaimer: bovenstaande berekeningen op basis van de info die 9292.nl biedt en ja natuurlijk wordt de situatie beter voor het OV met minder reizende mensen en slechter met meer reizende mensen. Om ook maar niet te spreken van mensen die bijvoorbeeld vanuit Limburg (hoi Tom!) naar Schiphol moeten reizen.
fotocredit: Toen we dit artikel aan het schrijven waren kwam autoverhuurder Enterprise met een nieuwe campagne op de OV stations rondom Amsterdam, de boodschap sloot mooi aan. En ja, je kunt dus ook een auto bij Enterprise huren als je Liever met de auto gaat.
pomoek zegt
Yup, maar je kunt het ook omkeren. Autorijden is gewoon super goedkoop. En vloeken in de kerk van de dinosaplovers: Véél te goedkoop….
petroldrinker zegt
Ben je van je balkon op je achterhoofd gevallen? Als je vanuit buitenlandkomt (al is het voor vakantie geweest) merk je hoe ontiegelijk duur autorijden in NL is met die belachelijke parkeerkosten, en brandstof kosten, om nog te zwijgen over de belastingen op autos, en jij vind het te goedkoop? Jij moet on de 2e kamer zitten momenteel en ons nog meer willen melken gezien je bericht
pomoek zegt
@petroldrinker: Vervoer/transport is verantwoordelijk voor om de nabij 20% CO2 uitstoot. De trein rijdt op windenergie. Het duurzame vervoer zou goedkoper moeten zijn. Maar is dat niet.
En inderdaad. Eens met @donvincenzo. Het is een beetje vreemd om wel de totale kosten van een treinreis mee te nemen maar niet de totale kosten van een auto.
melcon zegt
Maak daar maar 5% van (personen en vrachtvervoer over de weg 2,5% per stuk).
verplicht zegt
Ja maar dan leg ik mijn UNO reverse kaart daar weer bovenop. De auto is duur maar het OV nog veel duurder!
Buiten de kosten zal ik zo goed als altijd voor de auto kiezen. Ik zit heerlijk in mijn eigen cocon, eventueel samen met mensen die ik om mij heen wil hebben, perfecte temperatuur, mijn eigen herrie (of muziek zo u wilt), vertrekt vanaf een plek waar ik ben, op een tijdstip van mijn keuze, en ik kan komen waar ik moet zijn.
De keren dat ik besloot dat ik wel eens met de bus naar het werk kon was toen mijn auto voor onderhoud naar de garage moest. Ik regel ALTIJD vervoer, maar deze keer dacht ik … joh, ik pak de bus wel. Maar die ging niet, want ze waren aan het staken. Gelukkig kon de garagist mij brengen en ophalen. Met een auto uiteraard. Top service.
Later een borrel. Verstandig als ik ben besloten om het toch maar weer met de bus te proberen. Ik lust immers ook wel eens een biertje. Met de auto is de reistijd, ruim genomen, 25 min. Met het OV was ik 75 min onderweg. Maar goed, ze reden dit keer tenminste. Naar huis overigens een Uber gepakt, want in de avond uren (nee het was nog LANG geen nacht) zou ik er bijna 2 uur over doen.
Het OV moet een staatsaangelegenheid zijn en zou geen winst moeten hoeven maken. Mensen in buitengebieden (lees alles buiten de grote steden) hebben gewoon geen alternatief aan het OV. Ik snap dat je daar geen bus elk kwartier kan laten rijden en daar een dik belegde boterham aan kunt verdienen. Maar deze
exorbitante prijzen zijn voor veel mensen ook nauwelijks nog op te hoesten.
En voor mensen beginnen “waar betalen we dat van?” Nou, wat dacht je van de plastic bakjes taks die er straks aankomt? Of anders lukt het ook wel als we straks allemaal “minder” gaan betalen met het rekeningrijden. En laat ik ook eerlijk zijn, ik betaal prima nog wat extra om zoveel mogelijk mensen het OV in te krijgen. Blijft het iets rustiger op de weg. Zo hypocriet ben ik dan ook wel weer.
faalhaas zegt
Indonesische angkots introduceren. Veel en vaak en goedkoop.
hondafiel zegt
Je hebt best een punt dat een dergelijk aanbod hier ontbreekt. Net als motortaxi’s voor de kortere afstanden.
Het OV in NL is vertrekken en aankomen waar je niet wil met de nodige extra wachttijden en loopafstanden tov eigen vervoer.
lekkaah zegt
Ken jij iemand die nog voor minder dan 50 eu (tegenwoordig half tasje AH boodschappen) per uur werkt?
petroldrinker zegt
Iets met opendeuren intrappen dit…
W115 zegt
Een studenten ov-kaart van je zoon of dochter lenen is de goedkoopste/ fijnste manier van reizen.
donvincenzo zegt
Het is ook fraude en kan zowel jezelf als je kind grote problemen opleveren.
mashell zegt
Is een studerende zoon of dochter hebben niet heel erg duur?
donvincenzo zegt
Dit is geen eerlijke vergelijking. Hier worden de volledige kosten van het OV vergeleken met een deel van de autokosten. Reken bij de autokosten ook eens je verzekering, belasting, onderhoud en afschrijving mee. Dan kost mijn auto zo’n 50 cent per kilometer, maar dat is uiteraard sterk afhankelijk van de leeftijd, verbruik en type van je auto.
Als je op die manier gaat vergelijken, krijg je heel andere conclusies. Dan kan het OV nog steeds onhandig, traag en duurder zijn (hoe meer personen er in de auto zitten, hoe groter die kans is), maar vergelijk je in ieder geval appels met appels.
karhengst zegt
Terechte opmerking. Over belasting en verzekering kan je nog discussiëren, die kosten heb je sowieso als je als een auto hebt. Maar ieder ritje wat je maakt brengt onderhoud en vervanging sneller dichterbij.
Verder is OV ook gewoon te onbetrouwbaar om er mee naar het vliegveld te willen. Als je via Utrecht moet met de trein mag je een muntje opwerpen en hopen dat de goden je die dag goed gezind zijn, anders mag je daarvandaan in alle stress een taxi naar Schiphol nemen.
Zoals iemand in de commentaren op het EV vs Diesel bericht van de dag al zei: De vakantie begint met de reis. Die paar tientjes extra om het OV te kunnen vermijden is het meer dan waard als je daarmee zekerstelt zonder stress je vlucht te kunnen halen.
michaelras zegt
Je verzekering stijgt niet als je een dagje met de auto naar het strand gaat ;-)
En zoals ik al heel mijn leven roep. Appels met appels vergelijken doet alleen een opkoper op de veiling. Het hele leven is appels met peren vergelijken.
silenro zegt
Ik vind het OV juist spotgoedkoop; zeker als je alleen reist en een redelijk luxe auto hebt kan het op bepaalde trajecten al snel het uit om het OV te pakken..
seanxtype zegt
Bepaalde trajecten. Feit is nog steeds dat in randstad en grotere steden het nog te doen is maar daarbuiten is het prut. Ik woon in Flevoland en werk op de Veluwe. Als ik met het openbaar vervoer ga is dat een reistijd van 2 uur of meer. Wat voor mij normaal 40 min rijden is met de auto. Daarbij kan ik ook niet eens om 0730 op mijn werk zijn met het openbaar vervoer en dus is het gewoon geen optie.
kniesoor zegt
@silenro: Eens. Op voorwaarde, dat je het OV min of meer voor je deur hebt en die in de buurt komt van waar je wil zijn. Is voor mij in belangrijke mate het geval. Ik maak er bij gelegenheid dan ook graag gebruik van. Maar realiseer me, dat dat voor een groot deel van Nederland anders ligt.
Frankypanky zegt
Al vermijd ik het OV als de pest, in sommige gevallen reis ik juist altijd met het OV. Schiphol doe ik altijd per trein.
Het scheelt vast omdat ik niet al te ver van Rotterdam Centraal woon en dan in 24 minuten met de Intercity Direct.
Ik geef het toe; het is soms wel peentjes zweten als ze weer eens werkzaamheden aankondigen. En terug naar Rotterdam per trein is vaak een ramp.
Hoewel ik een hartstochtelijke hekel heb aan betaald parkeren (of zoeken naar een parkeerplek), de auto is toch vaak de winnaar in geval van een bezoekje aan een binnenstad of food festival.
Ik rij ook motor, maar dan zit je met zaken als helm of dikke motorkleding (ga maar wandelen met een Goretex-jas en motorjeans in dit warme weer). Ooit een kort ritje gedaan in een korte chino. Lekker verkoelend, maar ik voelde me niet veilig. Brandde me ook nog eens aan de hete uitlaat bij het afstappen!
En het Nederlandse OV is veel en veel te duur. Zeker vergeleken met andere landen in de EU.
MarcoM zegt
OV is zeker te duur, al helemaal met een gezin met 2 kinderen.
mashell zegt
Laatst had ik de auto 3,5 weken op P3 langparkeren staan €180. Met de trein was veel goedkoper geweest, maar ja daar heb je niks aan als je vlucht om 8:30 vertrekt of om 23:00 aankomt. Voor die €180 euro mag je verwachten dat de auto ook gewassen wordt door de directrice van Schiphol zelf, maar ik denk dat ze dat in de eerste week gedaan heeft want toen ik terug kwam zat de wagen onder het woestijnzand…
Flutterbear zegt
Voor gezin goed punt, echter zie ik de meeste mensen alleen in de auto zitten.
Voor mijn eersteklas ritje kan ik amper 3 uur parkeren én kan ook nog werken in de trein dus duurt niet langer dan de auto.
hondafiel zegt
Met de taxi naar een NS nachttrein station en retour dito. Ik ben benieuwd of je goedkoper uit was.
screamer zegt
Vorige week nog met de auto naar Scheveningen gegaan voor 1 overnachting, parkeerkosten waren 33 euro (Interparking Boulevard) en zo’n 40 euro benzine. vs. iets van 2x 60 euro voor retourtje met de trein en dan nog een kaartje voor de hond en de bus en tram enzo…
Ik had graag met OV gegaan, maar niet voor die belachelijke prijzen, deel ze maar door 2, op zijn minst, en dan praten we verder.
Foramen zegt
Bij mij voor de deur stopt een bus die rechtstreeks naar Utrecht rijdt en ook de rijtijden zijn super. Toch is de bus vaak leeg en ook ikzelf neem deze vrijwel nooit, als we naar Utrecht gaan is dat meestal samen, dit komt uit op €28,50 retour voor een ritje van 30 minuten. We gaan dan niet of pakken de auto.
De bus is maar zelden vol.
Zou hem zeker gebruiken wanneer dit normaal tarief zou zijn.
jaso013 zegt
Moeilijk te vergelijken denk ik. Ligt er helemaal aan waar je woont, met hoeveel mensen je reist en of je een NS abbo hebt. Ik reis vaak alleen van Tilburg naar Breda in de daluren. Dat kost mij ong €6 heen/terug. Dat is wel degelijk goedkoper dan met de auto.
Zonder korting zit ik op €10 en dat is precies de km vergoeding die ik ontvang. De reis kost me dan dus nog steeds geen geld.
Ja, ik ben iets(10 min) langer onderweg maar vind het veel relaxter dan met de auto.
rutgerg zegt
In het OV zitten andere mensen die stinken, eten, drinken, scheten laten, kletsen neuhhh ik ga in de auto met mensen die ik lief vind of lekker alleen! Al moet ik in hartje Amsterdam zijn!
rogerzz zegt
Tijd is geld, met het OV is het 1:50 naar mijn werk, met de auto 50 minuten. En als die 1u geld opleverde door een besparing en extra werktijd dan was het okay, maar het is duurder en je kan met alle tokkies in de trein zeker niet werken. Dat is toch echt een lose-lose situatie.
Maar maak het OV maar goedkoper, hopelijk trekken we dan wat oudjes over de streep of andere twijfelaars en zijn er minder lange files. Blijf ik lekker in de auto zitten, dat wel, maar minder auto’s op de weg vind ik prima. Autorijden duurder maken heeft geen zin zoals hierboven ook al te lezen is tussen de regels, sommige mensen krijg je de auto echt niet uit.
Flutterbear zegt
Eersteklas is prima werken hoor! Ook geen last van tokkies.
smeck zegt
Geen idee hoe het tegenwoordig is, maar een jaar of 3 geleden was het sneller én goedkoper om vanaf mijn huis in Rotterdam met 2 man met de auto naar Eindhoven te rijden, betaald parkeren, door de gate en te vliegen naar Dublin (inclusief half uur van tevoren aanwezig zijn), dan met het OV van deur tot deur naar iemand in Groningen.
OV is leuk als je naar je eigen stadscentrum gaat om een drankje te doen, maar verder mogen ze het van mij opdoeken aangezien de prijzen alleen maar blijven stijgen en de dienstregeling steeds minder wordt.