Nederland is een fietsland, maar toch pakken we liever de auto naar het werk.
Fietsen is gezond! Heerlijk die benen in beweging, terwijl je de frisse lentelucht inademt. Een nieuwe dag staat te beginnen, wat een vrolijke start van de ochtend. De realiteit is toch anders voor een groot deel van (werkend) Nederland.
Het liefste pakken we toch de auto. Want tja, die staat er toch al. Ondanks de torenhoge benzineprijzen van tegenwoordig verkiezen we de trouwe vierwieler boven de trouwe tweewieler. Uit onderzoek van Marktplaats, uitgevoerd door PanelWizard onder Nederlanders van 25 tot en met 65 jaar, blijkt dat bijna 30% van de Nederlanders het liefst de auto gebruikt voor afstanden van minder dan vijf kilometer.
We hebben het dus niet over woon-werk afstanden van 40 kilometer. Want ja, dan begrijp ik dat je de auto pakt in plaats van de fiets. In dit onderzoek gaat het over kortere afstanden. Voor een rit naar de supermarkt kiest 51 procent de auto. Als we naar de sportschool gaan is de auto met 20 procent nog altijd populair.
Dat betekent niet dat de fiets niet in trek is. In tegendeel. Marktplaats spreekt over een verschuiving binnen de wereld van mobiliteit. De interesse in een vouwfiets is in vier jaar tijd met zo’n 71 procent toegenomen. E-bikes zijn eveneens in trek, met een toename van 132 procent. In 2023 werd maar liefst 22,3 miljoen keer gezocht op een e-bike, dat was 9,6 miljoen in 2019.
Andere mobiliteitsvorm
Dat we liever in de auto zitten betekent niet dat de fiets staat te verstoffen in de schuur. Ruim een derde van de Nederlanders (35%) geeft aan juist de afgelopen 5 jaar de auto minder te hebben gepakt. De vijf meest opgegeven redenen om een andere mobiliteitsvorm te kiezen -zoals de fiets- zijn weersomstandigheden (35%), kostenbesparing (33%), gemak (33%), sneller op de bestemming willen zijn (32%) en het vermijden van drukte op de weg (20%). En er zijn nog een paar boomknuffelaars te vinden in het onderzoek, 19 procent geeft duurzaamheid op als reden.
In het onderzoek komen ook de vijf meest gebruikte vervoersmiddelen onder Nederlanders naar voren. Op één staat de benzineauto. De benzinesnuivers zijn goed vertegenwoordigd dus.
- Benzineauto
- Gewone fiets
- Elektrische fiets
- Trein
- Bus
pomoek zegt
Zo. Nou. Die open deur hoeven we gelukkig niet meer in te trappen.
Robert zegt
Ik heb een heel winkelcentrum op loopafstand, en pak dus meestal de benenwagen. Telt dat ook mee?
rollingstoned zegt
Dito hier, ik woon vlak naast een grote winkelstraat (+/- 100 meter lopen), en het centrum zelf is hooguit 5 minuten lopen. Ook mist de optie Tram. In een grote stad is dat doorgaans een stuk sneller én goedkoper dan de auto.
kniesoor zegt
Voor afstanden tot pakweg 10-15 km is de fiets (als het droog is) het vervoermiddel van keuze. Of, binnen stadse omgeving (en naar Schiphol), het OV. Voor al het andere inderdaad de oto.
Dutchdriftking zegt
Sinds ik een diesel heb let ik toch wat meer op de korte stukjes en wordt er dan ook steeds meer gefietst. De praktische elektrische fiets met transportkrat zorgt er voor dat dit nóg wat meer gebeurd.
herve11f zegt
Als ik in een auto geïnvesteerd heb, dan gebruik ik hem ook. Ik ben idd een soft ei en rij niet met de fiets als het regent en ook niet als het hard waait. Verder ook niet als het droog is maar te ver.
Probeer mij maar uit die auto te krijgen.
fanboy zegt
@herve11f: Wat bedoel je met dat laatste? Dat je ook daadwerkelijk moeite hebt met uitstappen omdat je niet genoeg beweegt? :D
fanboy zegt
Men wil altijd veel met belastingen regelen, zo ook rekeningrijden.
Als dat rekeningrijden er komt met een kastje in je auto zou ik zeggen, torenhoge belasting op de eerste kilometers die daarna heel snel minder wordt. Een beetje een taximeter.
Overigens zijn veel korte ritjes vaak toch al desastreus voor de staat van zo’n benzine of zeker bij een diesel, laat staan brandstofverbruik. Dus eigenlijk is die kostenpost er al maar men ziet het toch niet, men heeft geen idee van de kosten.
hondafiel zegt
Zorg als land eens voor inkomsten anders dan het belasten van de burger om de economie draaiende te houden. Uiteindelijk is elk systeem met constante verhogingen niet meer rendabel.
potver7 zegt
Aangezien fietsen nu al heel veel goedkoper is dan autorijden, zou zo’n maatregel dus eigenlijk geen invloed hebben op de economie. Door te gaan fietsen hou je veel geld over die je aan andere dingen kunt uitgeven, en bovendien staan je landgenoten minder in de file. Dus misschien is het wel heel goed voor de economie om korte autoritten extra te belasten…
ponnie zegt
I ben wel eens benieuwd hoe dit met scooters zit.
Mijn scooter staat al sinds invoering van de helmplicht stil, terwijl ik deze normaal gezien altijd voor middellange afstanden pakte.
Tegenwoordig doe ik alles met de auto.
potver7 zegt
Want die auto is goedkoper dan een helm?
ponnie zegt
Nee ik vind het beperkte gezichtsveld en vooral gedempte geluid van een helm niet fijn tijdens het rijden.
potver7 zegt
Rij je in de auto dan altijd met de ramen open ofzo? Anders wordt buitengeluid ook gedempt. In de auto kun je leuk de radio aan zetten (of muziek streamen) maar dat kan met een helm op en oortjes in ook.
Ook beperkt gezichtsveld snap ik niet zo, dat is in een auto ook minder dan op een bromfiets met helm.
Niet dat ik niet snap dat je de auto boven een scooter verkiest, ik verbaas me slechts over je argument.
grrrrrene zegt
Ik pak eigenlijk altijd de fiets. 15km enkele reis, iets meer dan een halfuurtje. Goed voor te conditie, gezond, lekker even mijn hoofd leeg fietsen… Oh, en met de huidige brandstofprijzen een serieuze besparing natuurlijk.
En in de spits ben ik net zo snel thuis als met de auto, maar dan zonder frustraties over de verkeersdrukte. Hier in Twente heeft de fiets allerlei “fietssnelwegen” om zonder problemen door de stad heen te komen. Ideaal!
Als ik al die mensen dan vast zie zitten in het verkeer, sinds ook collega’s die gelijk met mij zijn vertrokken, vraag ik me echt af: “waarom toch?”
Lange afstanden uiteraard wel met de auto, boodschappen meestal ook.