De GR86 is heel kort leverbaar in Europa. Dus weer er snel bij, voordat de EU ook dit feestje weet te verstieren.
De Toyota GR86 is de opvolger van de GT86. Het is de meest perfecte sportcoupé, maar dan met alle nadelen eruit gefilterd. Een sportieve coupé met achterwielaandrijving, atmosferische motor en een handgeschakelde versnellingsbak. Het is eigenlijk best opmerkelijk dat zo’n puristisch recept bij de Toyota-dealer te verkrijgen is. De meeste producten van Toyota zijn juist vaak voorzien van hybride-aandrijving en voorwielaandrijving.
De GR86 was al aangekondigd voor de Japanse en Amerikaanse markt. Gelukkig is de auto straks ook leverbaar voor Nederlandse autoliefhebbers. Mocht jij in de fortuinlijke positie bevinden dat je zo’n auto kunt betalen, moet je snel handelen. De Toyota GR86 zal namelijk maar heel erg kort leverbaar zijn in Europa en derhalve dus ook in Nederland. Dat zegt de Europese Toyota CEO Matt Harrison tegen Autocar.
Geen hybride
De Toyota GR86 zal maar kort leverbaar zijn vanwege een andere reden die je zou denken. Aanvankelijk lijkt het logisch om te verwachten dat het komt door de ongeblazen boxermotor die het zonder hybride ondersteuning moet doen. Maar niets is minder waar, het heeft te maken met veiligheidseisen. Die zullen over twee jaar aangescherpt worden.
Matt Harrison kan alvast verklappen dat Toyota de GR86 daar niet op aan gaat passen. Gezien de lage afzet en hoge kosten, zal de auto dan slechts twee jaar leverbaar worden in Europa.
GR86 kort leverbaar
Ondanks dat de markt voor dergelijke leuke auto’s in Europa erg klein is, zijn de potentiële klanten wel fanatiek aldus Toyota. Speciaal voor hen is er dus een mogelijkheid om de komende twee jaar een GR86 te kopen.
Het is opmerkelijk dat Toyota nu met het bericht komt. De GR86 is namelijk nét onthuld en de auto wordt binnenkort verkrijgbaar in Europa. De prijs voor de Nederlandse markt is nog niet bekend, maar verwacht vanwege de BPM-boete geen koopje. De GR86 heeft en 234 pk sterke 2.4 liter boxermotor en kan in 6,3 seconden naar de 100 km/u accelereren de topsnelheid is 226 km/u. Maar de reden om de auto te kopen is het ongefilterde rijplezier.
Via: Autocar.
ingloriousleon zegt
Begrijp dat het niet om de monster acceleratie draait, maar specs klinken op papier toch aan de brave kant. En de relatief dikke motor doet niet veel goeds voor de BPM. Waarom niet de motor uit de GR Yaris? Deze auto lijkt me qua gewicht toch aardig in de buurt te zitten..
civicfk3 zegt
@ingloriousleon: op de gr yaris zit ook een dikke 15k bpm, ik denk dat ze elkaar niet veel ontlopen. Daarbij is de gr86 nooit voor de europese markt bedoeld.
fanboy zegt
Gr Yaris zit ook veel bpm op. En het gaat bij de 86 juist om ouur en voorspelbaar rijden zonder turbo.
De GR Yaris is fantastisch maar iets heel anders dan een oldskool rwd auto zonder turbo.
SwiftSport zegt
Vandaag toevallig bij de dealer wezen kijken (niet in Nederland). Ding ziet er in het echt mooier uit dan op de foto’s. Interieur is ook een stuk beter dan de GT86 al is het hier en daar nog wel een beetje een goedkoop plastic feest maar voor de prijs is dat ook te verwachten. Opzich best aardig alleen het design rond het navigatiesysteem is godsgruwelijk lelijk. Alsof ze nadat ze klaar waren met het ontwerp er nog even vlug een platic baksteen in hebben gepropt.
Buiten Nederland waarschijnlijk redelijk veel auto voor het geld maar in Nederland zal de belasting het wel onmogelijk duur maken.
kniesoor zegt
Als bekend is wat de uitstoot is, moet bij benadering te bepalen zijn wat de oto in Nederland gaat kosten. Kan – desnoods op basis van dezelfde motor in een andere Toyo/Subaru – aangegeven worden wat die uitstoot ongeveer is ?
zesinlijn zegt
@amghans: Hans, kap nou eens met dat oto. Het is auto!
subarusvx zegt
De motor ligt (zie [u][url=https://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_FA_engine]Wikipedia[/url][/u]: de FA24D) ook in de Subaru Ascent, Legacy en Outback (allen in de VS) maar heeft in die gevallen een turbo, dus dat is niet echt vergelijkbaar. De enige [u][url=https://www.autoweek.nl/kentekencheck/L-009-FS/]Ascent op geldig Nederlands kenteken[/url][/u] staat bij de RDW op maar liefst 297 g/km (WLTP) wat daar, wederom aldus de RDW, een BPM opleverde van € 65.437…. De Ascent is natuurlijk een veel grotere en zwaardere auto dan de GR86 en de turbo zal wellicht ook wat extra uitstoot veroorzaken, dus bij de GR86 zal het ongetwijfeld lager uitvallen. Maar de motor lijkt niet ontwikkeld met een lage CO2-uitstoot als doel.
SkidnSlide zegt
Bij deze auto is naar alle waarschijnlijkheid het BPM bedrag ongeveer aan de ex BPM nieuwprijs. Reken bij de 30k nog maar 30k. Bedankt Europa, ik denk dat we hiermee het klimaat gaan redden.