
De industrie wordt opgedragen om te kappen met de lekkere geur van een nieuwe auto.
Het is – naar mijn weten vooral in het Engels – een veel voorkomende term: that new car smell. Wanneer je de dealer verlaat met een hagelnieuwe auto zit er altijd een ‘lekkere’ geur in. En dan bedoelen we niet de nieuwste Peugeots of Mercedessen met hun parfum aan boord, maar gewoon de geur van je nog nooit aangeraakte leer, dashboard en dakhemeltje.
Chemicaliën
De geur komt van verschillende chemicaliën die worden aangebracht in de materialen. Deze vluchtige organische stoffen, zoals die worden genoemd, verdampen van het oppervlak van de materialen en geven daarmee een geur af. Het voordeel daarvan is dat het, meestal toch wel ietwat chemische geurtje, een bijzondere geur in de auto afgeeft: dat vinden veel mensen dus fijn. Maar andere mensen weer niet, onvrijwillig dan.
Allergie
De geuren van de meest gebruikte vluchtige organische stoffen (aceetaldehyde, acroleïne, benzeen, ethylbenzeen, formaldehyde, styreen, tolueen en xyleen) kunnen namelijk allergieën opwekken bij de inzittenden. De gebruikelijke dingen waardoor je je niet lekker gaat voelen: oogirritaties, niezen, duizeligheid, misselijkheid en hoofdpijn. Het is afhankelijk van een aantal factoren hoe iedereen erop reageert, maar het kan een groot probleem zijn.
Autoziektesyndroom
Onderzoek vanuit Zuid-Koreaanse, Japanse en Russische hoek laat blijken dat een groot deel vatbaar is voor de geur van een nieuwe auto. In Zuid-Korea werd onderzocht dat 51,5 procent wel eens last heeft gehad van ‘autoziektesyndroom’. Zo moesten auto’s in de plaatselijke markt al flink aangepakt worden om de vluchtige organische stoffen te verminderen. Aha, vandaar dat mijn Hyundai niet zo sterk rook toen die net uit de showroom kwam…
Geurbestrijding
Dit fenomeen kan echter ook op Europees en natuurlijk mondiaal gebied gebeuren. In China is de geur van een nieuwe auto ook vaak irritatie bij kopers, dus ook daar komen strengere richtlijnen. De United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) heeft hetzelfde idee in de relatief nabije toekomst. Autofabrikanten moeten overstappen op andere chemicaliën waarbij de geur minder sterk of zelfs niet aanwezig is.
Het is een beetje zoals benzine dus, veel mensen vinden het stinken maar een select groepje fanaten heeft nog het liefst een luchtverfrisser die naar benzine ruikt. Zoals eerder aangegeven zijn verschillende merken al bezig met bijvoorbeeld parfum of andere gegenereerde luchtjes. Het moet toch ergens naar ruiken daarbinnen, en dan het liefst niet naar de flatulentie van de garagist die je gloednieuwe Audi naar buiten heeft gereden. Om nog maar te zwijgen over tweedehandsjes. (via Autocar)
Ik heb een goede oplossing: als 19 jarige ben ik friet gaan halen in de hagelnieuwe auto van mijn pa, zonder dat ie het wist. Niet lease ofzo, gewoon gekocht. Hij was furieus dat zijn gloednieuwe auto waar ie hard voor gewerkt had nu naar vieze vette friet stonk.
Achteraf kan ie er om lachen, maar achteraf geef ik hem wel gelijk dat ie boos was ;)
@grasvreter: mijn vriendin heeft dat dus met kibbeling gedaan. Om te kotsen die lucht.
@zero99: was hey de kibbeling of…?
?
Het kán trouwens nog erger. Mijn moeder kocht vroeger eens per week zuivel bij een kaasboerderij. En ooit ging er een emmer met verse karnemelk om, in de kofferbak van de nieuwe auto die m’n ouders kort daarvoor hadden gekocht. We hebben de bekleding eruit gehaald en met een halve fles afwasmiddel en een hogedrukspuit schoongespoten. Maar elke keer dat de buitentemperatuur weer boven de 25 graden opliep, rook je toch weer een zweem van een zure lucht van bedorven zuivel. Horror.
@RRRobert: Gewoon in de winter verkopen.
De auto is destijds total loss gereden. Door mij. ‘Aangeduwd’ op m’n voorligger terwijl ik ermee voor het stoplicht stond te wachten.
@RRRobert: die zure lucht heb ik ook iedere keer als mijn vrouw in mijn auto heeft gezeten
Misschien moet je haar een keer schoonmaken. Pas wel op bij ’t ventiel, want rubber, kan slecht tegen sommige oplosmiddelen
@F36GC: gewoon een paar keer per week over het ventiel heen wrijven, voorkomt uitdroging.
??
@lekkerlinksrijden: ooeeiiiii die is lastig, sterkte.
Die ene week in de maand de vrouw thuislaten
@grasvreter de auto van mijn vriendin ruikt zoals het hoort! Deze zomer wegens omstandigheden met haar Colt 1.5 DID de bergen moeten intrekken, wegens de kleine turbo (mercedesmotor als ik me niet vergis) was het wel verrassend leuk in haarspeldbochten bergop, maar bon. Toch even de olie nagekeken, want die kijkt naar niks, koud/warm, altijd doortrekken. Wat olie bijgekapt want in de bergen ziet het ding wel af, het flesje olie achteraan goed vastgezet, is ze er toch in geslaagd om het flesje op de grond te kappen waardoor er nu een permantente oliegeur heerst in de auto ondanks de detergenten die ik gebruikte om het goedje te neutraliseren. Tapijt uitknippen dan zekers? Maar ach, de auto wordt niet meer verkocht, binnen het jaar rijdt ze die toch kapot…
Wat is dat Vlaams toch een grappige taal?
Ik lees dit met de stem van Urbanus of Philippe Geubbels ?
Cursus automecaniek laten volgen, ze zal het dan wel laten.
Mijn tante had een makreel vergeten in de auto en ging 3 weken op vakantie.
Er kwamen 3 stofzuigerzakken met vliegen uit. De stank kwam er nooit meer uit.
New car smell doet mij niets. Classic car smell daar in tegen vindt ik zalig. Feitje van de dag. Oldtimers komen aan hun geur door dampen van onverbrande benzine in de carburator.
@shiva: o ja, de geur van skai bekleding, vermengd met die van Ritmeester sigaren. M’n opa is al 42 jaar geleden overleden, maar nóg ik herken de geur weer terug, wanneer ik in de oude Kever van een vriend van me stap.
Je bent in Nederland (en europa ook wel denk ik) als industrie ook gewoon verplicht om je uitstoot van Vluchtige organische stoffen, ofwel VOC’s (volatile organic compounds) op te geven en welke stappen je neemt om ze te verminderen.
er is in europa niet voor niets de REACH verordening, waarbij een lijst hoort met zeer schadelijke stoffen.
Die zooi wil je gewoon niet mee in contact komen, Het is niet voor niks dat autospuiters niet oud worden.
Door de auto in zn totaliteit op te warmen/op te stoken gaat de ontgassing sneller. In de zomer in het zonnetje gaat het prima. Maar in de winter zal toch de fik erin moeten. Of je moet een hele grote oven hebben.
In sommige auto’s ( volvo zeker in t verleden ) zit een ventilator die de eerste x periode na aanschaf even de lucht ververst bij t openen van de auto vanwege dat luchtje. Na verloop van tijd schakelt die uit en is een nutteloos stukje hardware voor de rest van de levensduur
@ricksmits: is dat daarvoor. Ik heb een 3 jaar geleden een nieuwe Volvo genomen en die doet tot op de dag van vandaag bij het ontgrendelen lucht in het interieur blazen tot je de deur opent, dan stopt het.
Waarom gebruiken ze de aanjager daar niet voor?
@defl8: dat doen ze natuurlijk ook gewoon, de nutteloze hardware is dan ook gewoon een stukje software dat zegt: als kilometerstand kleiner dan 2000 dan aanjager aan bij openen portier.
@loek
“dat mijn Hyundai niet zo sterk rook toen die net uit de dealer kwam”
Heb jij een vrouwelijke verkoopster gehad die bevallen is van je nieuwe auto?
@erik2907: lekker semantisch weer ;)
:-))
Dan zal er binnenkort wel weer zo’n semi-advertorial filmpje op Autoblog geplaatst worden waarin Wouter van Rick uitleg krijgt hoe je met de Stipt Factory New Car Smell cleaner alsnog zelf dat geurtje kunt aanbrengen in je auto.
Ok de wereld is helemaal gek geworden. Werkelijk alle heilige huisjes en goede dingen uit mijn jeugd moeten stuk. Ziek is het!!!
Vroeger was alles beter: Chocolade sigaretten, chips als tractatie op school, roken, snoep en frisdrank automaten op school, bier vanaf je 16e? Straks: brandstof auto’s, alcohol, suiker, patat, Red Bull, zuurstof…. ?
Peugeot 404.
Daar hangt het meest uitgesproken luchtje in uit heel de autowereld.
En het was er bij de mijne, die 40 jaar oud was ook nooit uitgegaan.
Een bijzonder prettig en ontspannen luchtje.
En omdat iedereen die in de zestiger jaren is opgegroeid, ooit weleens in een vier-nul-vier heeft gezeten, kreeg ik daar altijd de meeste opmerkingen over.
Van de week een nieuwe auto gekregen, maar heb gisteren de hele dag met het achterraam op een kiertje gereden om de lucht uit de auto te krijgen..
Stelletje pietlutten, regelneven.
T.o.v. vroeger is de geur al beduidend minder. Moet dat laatste restje plezier nu ook nog ontnomen worden?
Zou me trouwens niet verbazen als een Dacia nog steeds zo ruikt als een nieuwe auto van lang geleden ;)
Ik ben benieuwd hoe die geur zich chemisch gezien verhoudt tot b.v. toiletverfrisser of goedkope deo; zou me verbazen als het echt veel slechter is dan dat spul …
@dawwg: waarom denk je dat dure deo beter zou zijn?
Ik vind het de helft van de tijd vrij ranzig ruiken eerlijk gezegd. Zelfs nog na een paar jaar.
De Prius heeft ook een kenmerkende geur, echter komt dit omdat ze al in 2005 (type2) bij Toyota voor 85% gerecycled materiaal voor het interieur gebruikte. Deze geur is nu nog hetzelfde.
Neen, niks te maken met de gemiddelde bejaarde leeftijd die er nu mee rijdt
Wat mij stoort is dat als je een nagelnieuw salon koopt in echt leer (en waar geen twijfel over bestaat dat dit echt leer is) deze geur totaal maar dan ook totaal afwezig blijkt in mijn nieuwe Volvo.
Die nubuck is dan ook geen echt leer meer en die lederen zijkanten aan de zetels daar heb ik sterk mijn twijfels over …
Qua duurzaamheid inzake interieur is dit bijlange niet meer wat het geweest is. het komt zelfs niet meer in de buurt … en het argument om kwalijke chemische geuren en dampen voortaan te weren gaat niet echt op. De T-versies met batterij maken dat als je een andere versie wil (geen plug-in hybride rommel) dat de startbatterij in de ruimte staat waar je zit (toch bij een SUV). Alsof daar geen dampen uit voortkomen wanneer deze ffe wordt belast … Het weren van chemische dampen enkel in de gebruikte materialen om dan batterijen te plaatsen op plaatsen waar je zit getuigt niet van veel consequent denken.
Als het niet ruikt naar leer, dan is het ook geen leer … ! Mijn volvo heeft een kenmerkende geur ; bedrog.
Hij is dan ook gemaakt in China … Tussen het moment van mijn bestellen en levering stelde Trump geen import meer te dulden uit China waardoor Europeanen de Chinese rommel kregen en de Amerikanen de auto’s geproduceerd op Europese bodem … Dit is mijn derde en mijn laatste Volvo. Correctie. Ik reed met twee Volvo’s en nu rij ik met een Chinvo. Echt een aanrader als je liefhebber bent van loskomende rubbers in de car-wash, slijk dat zijn weg vindt tussen de deuren, haperend motormanagement, een onwaarschijnlijke slijtage van banden (te smalle wielbasis ?), een botserige ophanging remmen die niet deugen, een rammelend interieur … Een Dacia zit beter ik mekaar en kost een pak minder … En toch blijf je lovende commentaar lezen over de XC60 en XC90. Zijn dat chauffeurs die deze auto’s gebruiken om rond de kerktoren te cruisen ? Dan voldoet hij volgens mij wel …