Doe er nog maar een pakje kauwgom bij. En zo’n BMW.
Supermarktketen Lidl gaat een opmerkelijke switch maken. De grootgrutter had een dealtje met Audi, maar stapt nu over op BMW voor hun bedrijfsauto’s. Volgens HLN is deze switch niet ingegeven door een plotselinge voorkeur voor RWD, maar door keiharde Kohle: Audi wilde naar verluidt slechts 42 procent korting geven op dieselmodellen, BMW ergens tussen de 48 en 50 procent. Pff, die diesels gaan écht voor een appel en een ei de deur uit kennelijk.
Enfin, leuk voor die Lidl-managers dat ze een dikke BMW onder de kont krijgen zul je nou zeggen, maar wat heb jij daar zelf aan? Wel, het feit wil dat Lidl haar auto’s na een half jaar zelf verkoopt bij enkele speciale vestigingen in Duitsland. De toko probeert al langere tijd haar hand in de trog van de automarkt te steken. Zo hadden ze al eens een initiatief om online auto’s te verkopen en kan/kon je bij Duitse vestigingen van de budgetsuper ook terecht voor winterbanden inclusief velgen.
Het gaat om 10.000 auto’s per jaar, dus voor de handige handelaars onder ons is er wellicht wel een puike deal te sluiten. Als je toch gaat, neem voor mij dan even een zakje Crusti Croc Bolognese chips mee.
Bedankt Arjen voor de tip!
gwnbmw zegt
eigenlijk absurd dat een auto voor de halve prijs winstgevend is, of is dit breakeven in hoop pp publiciteit?
desjonnies zegt
@gwnbmw:
Nee.
De andere helft van de consumentenprijs is als volgt opgebouwd en betaal je voor:
15% image
20% premium
10% ik ben beter dan de rest, kijk maar
5% persoonlijk service gevoel bij de dealer en hij noemt je ‘ vriend ‘
gwnbmw zegt
@desjonnies: dus wordt niet opgebouwd door een stoel waar je normaal in kan zitten voor 12 uur, een sterke, zuinige en stille motor, een soepele automaat en een extreem uitgebreid infotainment systeem? gotcha.
tge1 zegt
@gwnbmw: Ik zit niet langer dan twee uur nonstop in een auto, rijdt bij voorkeur handgeschakeld en vind “infotainment” afleidend en nutteloos…. Een sterke motor is wel aangenaam.
O plaat zegt
@gwnbmw:
Ik kan zo 10 niet “preemijum” modellen opnoemen die aan jouw eisen voldoen. Buiten dan het infotainemt systeem, dat controleer ik nooit, interesseert mij namelijk niet. Met een aux Input voor muziek ben ik al tevreden. En als je een stille krachtige motor zoekt koop dan een Tesla.
gwnbmw zegt
@shiva: een aux kabel… daar heb je toch niks aan in combinatie met je iphone x of je google pixle 2? het moet wel allemaal via bluetooth, met spotify premium.
desjonnies zegt
@gwnbmw:
Ja, je hebt gelijk je hebt me, helemaal.
Ik hoop dat jij en BMW bijzonder gelukkig zijn.
wimof zegt
@desjonnies: Een Audi dealer heeft in België maximum 15% alles ingegrepen..
Om de laatste 3% te halen moet je aan diverse dingen voldoen die je veel meer kosten dan het opbrengt, maar je moet.
Nu weet ik niet sinds de hervorming hoe het systeem nu werkt.
In 2009 , en dat heb ik als concreet voorbeeld, maakte ik een offerte voor toen een Audi S5 met alle toeters en bellen erop, netto na korting 100.000 €. Mijn klant, die een internationaal wielrenner was, had ook vrienden in Amerika en via hem leverde hem aan 49.000 dollar!!!
Mijn waarde invoerder d’Ieteren , heeft nooit de GPS naar Europa willen omzetten.
Wat mij het meest tegen de borst stuit is dat de dealers moeten krabben om alle toestanden te kunnen bekostigen.
En zij hebben nog 35% over om mee te doen wat ze moeten doen en zichzelf steenrijk te maken.
OK, ik wist het maar het grote publiek zal nu veronderstellen dat het de dealers zijn, die zulke marges hebben.
unknown32 zegt
@gwnbmw: De auto zelf kost niks maar alles daarrond wel: fabrieken, dealers, marketing, personeel…
Als je de kostprijs van dat metaal en leder neemt, denk ik dat je achterover valt van hoe weinig dat gaat kosten mede dankzij de enorme hoeveelheden.
gwnbmw zegt
@unknown32: dat is met alles zo, materiaal kost geen bal. maar het moet gemaakt worden, en dingen als auto’s continu ontwikkeld door goedbetaalde nerds.
marinepower zegt
@unknown32: ik heb van een Mercedes medewerker wel eens gehoord, dat de daadwerkelijke kost prijs van een gemiddelde S-klasse ( van het voorlaatste model) €32.000 euro is. Maar dat is dan inderdaad waarschijnlijk alleen materiaal.
acizane80 zegt
@gwnbmw: deels extra publiciteit, en die 10000 autos moeten ook onderhouden worden en dat brengt ook geld op. Dat is extra omzet(geen winst) maar cijfers gaan wel omhoog waardoor de aandeelhouders ook blij zijn.
jorden zegt
@gwnbmw: ik gok dat er wel wat winst overblijft, gezien je de auto’s vanaf de fabriek (vooraadje diesels opmaken?) zo naar het baasje kan brengen.
dennisdd zegt
@gwnbmw: in het bedrijfsleven zijn dit gebruikelijke deals. De grote aannemers met tienduizenden auto’s op de weg betalen hetzelfde. Vaak hebben de medewerkers dan maar wel keuze uit 1 model met 1 configuratie. Soms herken je het in het straatbeeld zoals alle rode auto’s van Eiffel.
draadloos zegt
@gwnbmw: ik weet nog van vroeger… toen de peugeot 206 net uit kwam, de kostprijs af fabriek 3200 gulden was…ja, gulden.
jochempie zegt
Lidl neemt 10000 BMW’s af per jaar? Echt?
audihenkie zegt
@jochempie: in 27 landen waar ze vestigingen hebben dus niet alleen in Nederland
volvosaab zegt
Stel dat je hier een auto met 50% korting koopt. Gaat dan de BPM naar beneden of blijft die op 100% staan?
toyotaprius zegt
@volvosaab: die vraag is niet relevant omdat je bij aanschaf er een zak Crusti Croc Bolognese bij krijgt wat natuurlijk de ultieme usp is.. hoe denk je dat ik aan mijn Prius kom… (de A klasse niet, dat was gewoon een momentaan onoplettendheid geweest..)
automokum zegt
@volvosaab: In nederland wordt korting gegeven over het bedrag ex-BPM, de BPM is per auto/model/uitvoering een vast bedrag.
allesmetturbo zegt
Lidl altijd de goedkoopste.. ik krijg nu toch wel het gevoel dat ik alsnog teveel betaal omdat dit allemaal uitkan voor lidl.
Aan de andere kant, ze zorgen voor zoveel klanten dat ze minder geld hoeven te betalen voor praktisch hetzelfde bij bijv de ah dat ik ze ook best wel een ‘dikke bmw jongus’ gun.
theblazerunner zegt
@allesmetturbo: gaat waarschijnlijk voor hen toch om een 120d, 318d, 2 active tourer etc.
wimof zegt
@allesmetturbo: Er is nergens geschreven dat Lidl een 40% Korting aan zijn kopers gaat geven maar daar het kenbaar te maken zal het wel de helft zijn , het dubbele wat een dealer heeft.
En het dealernet (moet, verplicht) klaarstaan voor de waarborg .
En hopen dat ze de naverkoop hebben.
trustmeiamanengineer zegt
Kan de buurman z’n oersaaie kale zwarte A4 diesel dus gaan inruilen voor een kale zwarte 3 serie diesel. Zal ‘ie vast blij mee zijn.
rufctr01 zegt
@trustmeiamanengineer: ik zou een vreugde dansje doen!
moveyourmind zegt
Niks nieuws…
Heel lang geleden kon je bij AH ook een auto krijgen als je genoeg zegeltjes gespaard had…
https://goo.gl/images/9pj5JE
Geen verkeerde auto voor die tijd,, maar helaas de boodschappen van AH dan weer ronduit waardeloos.
jannemaneke zegt
Dom van BMW om hun naam aan een paupersupermarkt als Lidl te verbinden. Ook al is Lidl de laatste jaren wat opgeschoven toch blijven ze het imago van goedkoop met zich meedragen. Een merk als BMW wil net het omgekeerde uitstralen dus snap ik dit niet.
tge1 zegt
@jannemaneke: Paupersupermarkt? Lidl komt vaak beter uit de kwaliteitstest dan de duurbetaalde “premium” troep uit pakweg de Albert Heijn. Ik zie regelmatig slimme welgestelde lieden shoppen bij de Lidl, terwijl de modale man duur inslaat bij de matige Albert Heijn.
melkkoe zegt
@tge1: slimme welgestelde lieden gaan hun tijd niet verdoen met in de kassa-rij staan bij de Lidl
tge1 zegt
@melkkoe: Ik heb met gepaste regelmaat een Ferrari eigenaar bij de Lidl in de rij zien staan.
mopar zegt
@tge1: zeker omdat die na het kopen van zijn Ferrari een geld meer heeft om bij een fatsoenlijke supermarkt inkopen te doen.
wimof zegt
@tge1: Als ik refereer naar het gemiddelde koperspubliek in Wavre vrees is dat het niet premium is.
toniominestrone zegt
@jannemaneke: Denk dat je een beetje bent blijven hangen in de tijd, Lidl is marktleider in Europa voor wat betreft de levensmiddelen branche, en zeker geen discounter meer zoals Aldi.
moveyourmind zegt
@jannemaneke: Een Paupersupermarkt…
Kearel…
Tegenweurdig gaat zelfs ons seurt mensen naar de Lidl…
Zeuals mijn euvereuvereuvergreutvader, die nog samen met Wilhelm van Oranje op fazanten gejaagd heeft in de bossen van het zo fraaie slot Loevenstein, immer zei:
zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen…
strammermax zegt
@jannemaneke: het is een beetje zoals te dure merkkleding. Mensen die het net niet kunnen betalen doen het voor het imago, terwijl er betere kleding is voor een betere prijs. De mensen die naar de lidl gaan zijn voor mijn gevoel minder aan zo’n imago gebonden, en kijken gewoon naar wat goed is.
ruud1954 zegt
@strammermax: Helemaal mee eens. Ik zal nooit vergeten dat ik eens een item op Nieuwsuur zag waarbij het over bijstandsmoeders ging. En toen zei er een: ik heb toch ook recht om naar de Albert Heyn te gaan …… Werkelijk. Ik wist niet wat ik hoorde. Hoe dom kun je zijn.
550maranello zegt
Lidl verkoopt deze auto’s niet zelf. Ze veilen de auto’s via een groot veilinghuis in Duitsland. Afschrijving na circa 7 maanden op bruto catalogusprijs? Circa 40-45%. Ziehier de businesscase. Lidl betaalt dus geen afschrijving maar verdient nog wat per auto als dit bericht klopt. Slim!
tiemegommer zegt
ohoogeveen zegt
Het is wel akelig dicht bij 1 april he?
sanderm3 zegt
@ohoogeveen: ik wilde net zeggen…dit riekt naar bs
wilgraagbmwmaarwordtaltijdgolf zegt
Ik heb boodschapen gedaan altijd in lidkl, en ik vind bmwe super mooimerk winwin situatiue ik vind