Ieder jaar komen miljonairs van heinde en ver naar de RAI om het weer mee te maken: de miljonairsfair. De afgelopen week was er dan ook veel over te lezen op onder andere Autoblog, waarmee de nog te komen informatie – zowel tekstueel als wel in de vorm van bewegende beelden – een nakomertje is. Daar is het nou eenmaal woensdag voor. Op de VIP-avond was ik aanwezig om de gasten te verwelkomen, die zich zo nu en dan in wel erg kostbaar materiaal verplaatsten. Zo zag de avond eruit.
Zoals meestal bij dergelijke avonturen begin je niet met het mooiste, het bouwt zich op. Om toch goed te starten was de Hessing-stand er, gebouwd om de entreeloper heen en ook vlak onder een handige ‘rand’ waar je per trap goed op kon komen. Wel eens willen weten hoe een Gallardo Spyder er van bovenaf uitziet? Helaas met dak dicht, maar goed ook want er lagen redelijk veel waterdruppels op. De auto was gespoten in één van de vele leuke, creatieve, innovatieve kleuren die we de laatste tijd op Gallardo’s zien. Een soort zuurstokroodmetallic, hoewel een wijnbal denk ik beter in de buurt komt.
Andere belangrijke modellen van Hessing zijn natuurlijk de bijzonder populaire Maserati Quattroporte, de goede Continental GTC als goede allrounder, en de Phantom als absolute top. Overigens wel enigszins tegenstrijdig met de gigantische verkoopcijfers, maar het zij zo.
Het kwam een beetje op gang met de komst van een zilveren Phantom, uiteraard een bekende want het overgrote deel van de exemplaren in Nederland is wel eens in Amsterdam geweest. Even later kwam er een zwarte aan, een exemplaar dat ik ooit in de Nieuwe Spiegelstraat tegen was gekomen, een straatje dat een halve meter breder is dan een Phantom, bij wijze van spreken. Hier had hij de vrije ruimte, maar omdat het toch bijna te mooi voor woorden zou zijn kreeg ik wel een beperking opgelegd wat betreft belichting. Het werd er meteen al erg goed ingewreven dat het maken van fatsoenlijk beeldmateriaal een erg lastige challenge zou worden, maar het heeft wel zo z’n sfeertje.
Er kwam ook een gloednieuwe S8 aanrijden, de eerste ..-ZB-.. die ik zelf heb gezien overigens, en volgestouwd met mannen die erg veel zin in de miljonairsfair leken te hebben. De toevoer van nieuwe exoten was nu al wat beter dan eerst, vlak na de S8 kwam er nog een bordeauxrode Phantom aan, als één van de twee exemplaren die avond in deze kleur. Het viel me nogmaals op hoe lastig het fotograferen was toen er een S5 en een S63 langskwamen, best leuk, maar nog niet precies waar ik voor kwam. Waarvoor wel dan? Tsja, het liefste een bijzondere sportauto of een unieke classic, maar beide genre’s zijn in deze situatie sterk ondervertegenwoordigd. Het zijn voornamelijk nieuwe luxueuze auto’s zoals Phantom’s, Flying Spurs, en een enkele Maybach tussendoor. Er kwam ook nog een nieuwe M3 voorbij, voor de afwisseling, maar een zwarte 599 moest ik aan mijn neus voorbij laten gaan. Net als de twee exemplaren die op andere dagen nog langs kwamen trouwens.
Er kwamen nog maar eens een Phantom en een Maybach aan, het was grappig om te zien hoe mensen er in gechauffeerd werden waar ik normaliter gewend ben dat men ze zelf neerkwakt tussen een paar SUV’s in de P.C. Hooftstraat.
Op de laatste foto staat een bekende, een auto die we vorig jaar ook al zagen. Een Bentley Continental R Mulliner, echter een exemplaar waar de roostertjes-fetisjisten van de Bentley-assemblage vanaf zijn gebleven. Wat eigenlijk wel een beetje jammer is. De auto schoot even voorbij en net als de meeste andere zijn we hem niet meer tegen gekomen. Ook had ik niet erg veel zin meer om de parkeergarage te gaan kijken. De vorige twee jaren kwam ik daar geregeld van die vervelende teven bezig, en dan bedoel ik niet alleen de waakhonden zelf. Tsja, enerzijds is drie maal scheepsrecht, anderzijds stoot een ezel zich niet twee maal aan dezelfde steen. Een mooi compromis is om te stoppen als je je al twee keer aan dezelfde steen hebt gestoten, toch? Ik haal de achterstand vast nog wel een keer in, denk ik dan maar.
Er werde natuurlijk ook weer veel limo’s ingezet, er was zelfs een enkele Continental GT waar die vorig jaar in het geheel niet traceerbaar waren in de omgeving van de RAI (zonder sarcasme!). Er kwam zelfs een schoolbus langs voor wie nog in de leer was miljonair te worden, ofzo. Of het was gewoon een leuk initiatief voor de miljonairs die graag apart vervoer wilden, maar geen interesse hadden in één-of-andere patserbak. Erg goed voorstelbaar, maar voor iemand als ik een absolute nono om dergelijke opinies te ondersteunen. Ik kon gelukkig meteen weer verder gaan met het fotograferen van een prachtige Arnage Red Label, die vlak achter de Continental GT kwam staan aan de ingang van de fair. De Hessing-stand was nu overigens overwoekerd door een steeds langer wordende wachtrij.
De S-klasses waren ook goed vertegenwoordigd, en dan heb ik het niet alleen over de S500’s maar ook over de AMG’s. We kwamen een bekende S 65 AMG tegen, en nog een paar exemplaren, en later ook nog wat S 63’s. Maar eerst ging ik eens kijken naar de chaos op het kruispunt bij de aanvoerroute, en het was er inderdaad best wel druk. Ik kon wel rustig foto’s maken van een paar Bentley’s en een S 63 AMG, die daar even stil stonden. Dichterbij de ingang reden ze namelijk rustig en hier was een kleine ophoping.
Niet alleen bleek ik de auto’s te kennen, óók werd ik herkend in mijn rode jas. Tsja, het signalement is niet echt ingewikkeld natuurlijk, wie draagt er dan ook een knalrode jas. Ik draag hem voornamelijk omdat ik niet veel anders in huis heb. Het ging om een persoon die ik al een aantal keren tegen was gekomen in een Azure 2006, prachtige auto waar mijn voorkeur natuurlijk naar uit gaat. Maar als je met veel mensen op pad gaat neem je liever een Phantom, heel begrijpelijk. Ook deze auto werd gereden door een chauffeur in plaats van dat hij in de parkeergarage kwam te staan.
Er kwam nog van alles langs, zoals een Continental Flying Spur, waarbij het me eindelijk een beetje lukte scherpe foto’s te maken die avond. Naast lange sluitertijden had ook de scherpstelling zelf het niet echt naar zijn zin.
Toen maakte de enige Klassieker zijn intrede, een Bentley S2! Zonder meer één van de mooiste Bentley’s ooit, en al zo’n vierentwintig jaar in Nederland. Het leuke van de zwart/witte two-tone kleurstelling is – naast het feit dat het nog best een aardige combi is – dat je de helft van de auto goed ziet en de rest helemaal niet.
Vlak daarna kwam een op Autogespot erg bekende auto langs, één van de vaakst gesignaleerde Belgische S 65 AMG’s met kenteken Y1111! Dat vind ik dan wel eens leuk om te zien, een auto die je altijd gespot ziet worden op honderden kilometers afstand, waarvan je weet dat hij ook echt in België woont, terwijl hij nu opeens in Amsterdam was. Veel met Belgisch kenteken uitgeruste auto’s zijn zoals we allemaal wel weten – natuurlijk gewoon wegens kostenbesparing op Belgisch kenteken gezet. In principe gewoon heel slim, want van een halve ton belasting besparen moet je je rijkdom ook wel een beetje hebben, toch?
De auto’s bleven maar komen, zo ook een aparte Jaguar XJ. Een nieuwe XJR ofzo? Ik werd even om de tuin geleid door de velgen, want ik kon niet meteen geloven dat het om een XJ Portfolio ging. Inderdaad, met winterbanden en –velgen. De auto heeft wat leuke gadgets ten opzichte van een XJ LWB en er zijn er maar een paar honderd van gemaakt, dat is zeg maar de samenvatting van wat de auto zo bijzonder maakt.
Net als van de XJ LWB is er óók van de Phantom een versie gemaakt die net iets specialer is uitgevoerd en in beperkte oplage is gebouwd, dat is de Phantom Black. We kennen deze al van één van de leukste combo’s uit de P.C. Hooftstraat, het is een unieke Phantom Black met items die zelfs voor Phantom Black begrippen nog bijzonder zijn. Het is een exemplaar dat voor de RR-directie is gebouwd en de autoshow van Stuttgart heeft bijgewoond. De auto heeft daarnaast nog speciale houtinleg en zilveren logo’s. Anderzijds rijdt er vast wel een andere Phantom rond die van deze opties is voorzien.
Dan kwam er nog een Jaguar XJ langs met zo’n mooi Belgisch custom kenteken, JAG-271. Het begon al tegen het einde te lopen, voor mij althans, want het ging bijna regenen en ik had best aardig gescoord. Er kwam nog wel iets leuks voorbij, dat je maar zelden ziet, zeker in Nederland: een Chrysler 300C SRT-8 Touring. Een echte Amerikaan die zich met een 6,1 liter V8 eigenaar van een Big Block mag noemen, 425 pk krachtig, wat overigens de enige gelijkenis is met de Ferrari 360 Challenge Stradale (naast de cilinderconfiguratie dan).
Er kwamen nog wat AMG’s langs, geen grote uitzondering voor de miljonairsfair waar we uit de M reeks alleen nog maar een drietje waren tegen gekomen. Bij deze nog een ML en een S uit de 63 AMG reeks van Mercedes-Benz, beide met dezelfde V8 van 6.209cc inhoud.
S 63 AMG en ML 63 AMG
Vervolgens kwam er nog een 997 Turbo, bestuurd door twee kerels die me vroegen of ik van Autogespot was. Geinig. Nee, Autoblog viel eigenlijk niet in de prijzen die avond, sorry. De laatste waren twee Astons, een Vanquish en een AMV8.
Dat was het einde van een erg succesvolle avond spotten, en ook het einde van een droge avond want het begon meteen te regenen. De dagen erna is er nog veel meer gespot, zoals jullie allen waarschijnlijk niet is ontgaan, maar mij helaas dus wel. Destijds.
Shadow_Breaker zegt
netjes al die foto’s, en idd de belichting moet het soms wel moeilijker gemaakt hebben.
voor de rest altijd leuk om zo een stoet te zien rijde :-D
Cedric zegt
Wow dit is abnormaal! Wat een prachtige auto’s allemaal!
jela zegt
mooi mooi mooi, hoewel het toch wat voorspelbaar gaat worden wat de gemiddelde rijke mens nu allemaal rijdt (continentals, 57’s, phantoms,…) Wel een mooie klassieker die S2! leuk stukje!
Ejay zegt
Goede spots, maar is natuurlijk makkelijk vangen daar. Even over die Arnage. Ik zie een vrij nieuw kenteken, maar ik zie oude koplampen. Gevalletje import of ben ik mistaken?
YK zegt
In het donker zien ze er, zo lijkt, nét ietjes spannender uit dan overdag. Mijn voorkeur gaat uit naar de 6na laatste foto, die ene close up van die AM. Mooi gespot als je het mij vraagt ;)
Armada zegt
Tsja. Wit mag dan wel de nieuwe rage zijn, maar op die quattroporte kan het niet vind ik persoonlijk.
Sander zegt
NICE:D
Alex zegt
Spots zijn super! Nice work!
Zephyr zegt
Dat is heel wat Xenonverlichting voor je foto’s.
El Loco zegt
Hahahaha een Phantom op groene platen, dat is wel heeeeeeeeel goedkoop.
Whoohoow zegt
mooi, Geef mij dan maar zo n S 65 AMG
HJ zegt
Mooie foto’s! Ik mag nog wel even sparen zie ik.
Klein puntje voor de webmaster: titel van de pagina is Miljonar Fair.
–edit: dank u, is gefixt–
HJ zegt
@ El Loco,
volgens mij zijn de platen blauw, als in taxi. Neem niet aan dat ze een proefrit aan het maken zijn op dat uur ;-)
Maar blauw, groen, paars of oranje, voor mij is heeeel goedkoop nog steeds te duur :D
El Loco zegt
@HJ: Er staat “HA” op, handelaarsplaten dus. Of er is iemand zo triest om een occassion mee te nemen of te goedkoop dat hij wel de auto kon betalen, maar de BPM / BTW niet meer.
Rick zegt
WTF er zijn nog meer Phantom’s dan S65/S63 AMG’s!
Dikke auto’s ook mooie velgen onder die witte H3!
polomen zegt
Zouden jullie van deze prachtige foto’s een paar wallpaper willen maken?
Alvast bedankt!
mastertjen zegt
mooie reportage!
alleen zijn de foto’s niet altijd even duidelijk, mja, de omstandigheden lenen zich daar ook niet echt toe.
StormRAM zegt
Mooie foto’s! Zo in het donker geeft het toch wel weer een mooi effect aan sommige auto’s.
Roger zegt
hmm geen ene ferrari gezien
RV zegt
prachtig! Wallpaper van de eerste Vanquish foto please
Luc zegt
soms vraag ik me af waar ze het allemaal van doen…
Thomaz zegt
Ha, zie ik daar een phantom met groene platen?
Ik werd laatst aangehouden door de pliesie en behandeld als een crimineel omdat ik ’s avonds reed met zulke platen op m’n polootje… Het bleef uiteindelijk bij een waarschuwing maar het mag officieel niet zeiden. Kan iemand mij vertellen hoe dat zit? Een dikke Phantom durven ze natuurlijk niet aan te houden…
HJ zegt
@ El Loco
Aha… sorry. Weer wat geleerd vandaag.
De webmaster zei “u” tegen me….
*HJ voelt zich oud*
Willy zegt
DoeMijDieM3Maar
Appeltje zegt
@ Thomaz
Ze mogen alleen gebruikt worden voor proefritten geloof ik, en alleen om van a naar b te rijden met een beperkt aantal mensen aan boord, of iets in die trant. Als je er ’s nachts mee rijdt is het nogal obvious dat het geen proefrit is dus daar zal hij wel op aangesproken zijn.
@ polomen & RV
Kunnen jullie me mailen? [email protected]
Dan maak ik een wallpaper voor jullie, gewoon even het formaat doorgeven en zeggen om welke foto het gaat :)
skip zegt
dat ze bij die mannen maar gaan aankloppen als het op belastingen betalen aankomt. de gewone man moet zijn rijplezier laten en dieselen omdat het anders te duur wordt en de heren hier rijden in v8 en v12 alsof het allemaal maar een litertje of vier verbruikt. hier kan ik dus niet tegen ..
Bam_Margera zegt
die velgen op die nederlandse S 63 AMG,, goddelijk gwn!! :P
NLX zegt
Je hebt 2 soorten rijken, de normale rijken, die het niet overdereven laten zien hoe rijk ze zijn, en de patsers, dit is een echte patsersbeurs, en dan van het ergste soort.
Zoef zegt
NLX:
??????????
Hoe meer rijken hoe beter toch?
Er zijn nu veel meer rijken dan vroeger.
Ook de kans om in je leven rijk te worden is nu veel groter dan vroeger.
Dat heet vooruitgang.
NLX zegt
@ Zoef
zei ik dat dat slecht is dan? Tuurlijk is dat goed! En ik gun het ze van harte, maar mensen die zich beter voelen dan anderen alleen omdat ze rijk zijn, dat gaat me wat ver
L-Fred zegt
Houden de rijken van NL niet van kleur? Het is grijs, zwart en een beetje wit.
RA999 zegt
@NLX
Zozo, oudhollandse afgunst? :P
Thomaz zegt
@ skip
http://www.sp.nl / http://www.pvda.nl / http://www.groenlinks.nl
NLX zegt
@ RA999
Ik heb niks tegen rijken… maar wel iets tegen rijken die zichzelf beter vinden en vinden dat ze meer rechten hebben dan anderen
NLX zegt
En bovendien, sommige mensen gaan wel ver met dat Hollandse afgunst, maar ik hou wel van dat nuchtere Nederlandse gedrag
RA999 zegt
@NLX
En hoe weet je dat deze rijken zich beter voelen dan? Ze voelen zich vooral speciaal, en dat zijn ze ook, ze hebben namelijk veel geld.
NLX zegt
-Edit: Nutteloze bijdrage-
RA999 zegt
@NLX
Voor 35 Euro kan zelfs jij naar binnen, het is absoluut niet alleen voor miljonairs, maar ook voor wannabees en mensen die eens willen weten hoe het nou precies is om rijk te zijn.
lincoln zegt
@NLX .. mensen die zich minder voelen omdat ze minder geld hebben ..
die zijn pas sneu ..
ik ben ook bij de fair geweest .. en het was leuk om mooie dingen te kunnen aanschouwen ..
het is ook leuk om met allemaal mensen te zijn die er verzorgt uit proberen te zien .. dus geen trainings pakken of andere makkelijke meuk.
stefan zegt
eey dit mag eigenlijk niet:P
je ziet alle nummerborden als je inzoomt en verduidelijkt:P:P
Rick dos zegt
“Ze voelen zich vooral speciaal, en dat zijn ze ook, ze hebben namelijk veel geld.”
Het hebben van veel geld maakt je niet speciaal. Het maakt het alleen dat je wat meer kan kopen, MAAR dat maakt je nog steeds niet speciaal. Er zijn genoeg mensen op deze wereld die heldendaden hebben verricht en dat maakt, in mijn optiek, een persoon eerder speciaal dan het hebben van veel geld.
Het hele gebeuren is ook niet my cup of tea. De voornaamste reden dat je daar naar toegaat is te zien en gezien te worden. Daarmee is de lach, die je toegeworpen krijgt, bij voorhand al nep. Het is namelijk vooral netwerken.
Maar goed..auto´s……
Een paar weken geleden zag ik zo´n Phantom bij een..hogedruk…water….spuit gebeuren staan.
Alhoewel een Phantom al redelijk decadent is, rees bij mij de vraag, of ik het toppunt van decadentie aanschouwde…..Wat denken jullie?
RScosworth zegt
Geweldige foto’s weer!
@ lincoln
‘het is ook leuk om met allemaal mensen te zijn die er verzorgt uit proberen te zien .. dus geen trainings pakken of andere makkelijke meuk.’
Betaal je €35 euri om je tussen mensen te begeven die er netjes uitzien. Man jij bent rijk! :D
Dick zegt
Phantom blijft tof, echt een auto waarvan de gepleegde uitgave afstraalt. Jammer, dat ie tegenwoordig minder exclusief is!
lincoln zegt
@RScosworth .. rijk zijn is inderdaad prettig ..
nog leuker is het side-effect daarvan ..
en dat is beter zijn dan andere .. in mijn geval de allerbeste.
serieus .. ik heb me prima vermaakt .. en ik kijk ook niet op of neer naar mensen met meer of minder geld .
en tot de aanschouwers behoren zie ik ook niet als een probleem.
(of zou ik de enige zijn geweest die zonder koopcontract van een Riva de deur ben uit gegaan ?????)
Solstice zegt
Wat valt op: miljonairs zijn net gewone mensen, ze durven het hoofd niet boven het maaiveld uit te steken (hetgeen blijkt uit de wel heel conservatieve en voorspelbare keuze in vierwielig blik…) Met als prettige uitzondering op de regel de Bentley S2, klasse!
Danny zegt
De eigenaar van de S65 AMG ,Y1111, is een Nederlander, Stefan van de Mortel, schijnt iets van de eigenaar te zijn van Aragorn (computer bedrijf uit Eindhoven). Heb even m’n maat gebelt, die weet zo’n beetje elke aparte mercedes in Eindhoven en ver daar buiten te vinden. :)
RScosworth zegt
@ lincoln
Haha ja rijk zijn…
Ik vind het nog steeds een ondefinieerbaar begrip. Ik denk dat ik me pas (of beter gezegd al) rijk zou noemen wanneer ik me zo ook voel.
MB zegt
@appeltje: Heb je toevallig die avond ook nog een paar Range Rover Sport op de foto gezet?
Rob USA zegt
@appeltje:Je ziet dat die M3 en die ML maar burgelijke autootjes zijn tussen de echt mooie auto’s dus why bother to shoot them on film! Het heet toch geen Massamiddelmaatfair ! :)
Christiaan zegt
Wat een auto’s allemaal!
Lijkt mij ook niet eenvoudig om de foto’s te maken.
lincoln zegt
@RScosworth … ooowww je verward rijk zijn met veel geld hebben ..
tja .. een eeuwige babelonische spraakverwarring die tot veel onrust en jaloezie leidt ..
Alex zegt
@ Thomaz
volgens mij zijn het blauwe platen hoor? of de xenonverlichting van die auto achter hem verkleurt de plaat of ik moet een bril :)
Appeltje zegt
@ Danny
In die omgeving staan ook nog een SLR 722 (H. v/d M.) en een S 65 W220 (Haast nog zeldzamer!), wel eens tegen gekomen?
@MB
Nee, Range Rover Sport boeit me niet echt veel eigenlijk, ik heb er volgens mij in m’n hele leven 2 foto’s van gemaakt, heb jij er nog foto’s van?
@RobUSA
Maar de foto’s van de M3 en de ML63 waren zo ‘relatief’ goed gelukt, ik kon het niet laten. De M3 is trouwens nog redelijk zeldzaam, ik heb er nog maar 3 gezien. ML vind ik verder ook niet heel spannend.
@ Alex
Waren wel groene platen, maar mijn witbalans stond geloof ik op ‘gloeilamp’ om een beetje te corrigeren voor de gele straatverlichtingsgloed. Resultaat is dat schaduwgebieden te blauw worden, zoals het kenteken op de Phantom.
Bedankt voor jullie reacties!
rider zegt
He Alex; is wel een dure taxi. Nee de platen zijn echt wel groen. Taxi’s rijden met blauwe, handelaren met groene.
Danny zegt
@ Appeltje:
Nee zegt me zo niks, zal het wel eens aan mn maat vragen.
MB zegt
@ Appeltje: Nee dat niet, Dacht misschien heb je die van mij er op staan. Zou wel leuk geweest zijn. Maar helaas, toch bedankt voor de reply!
Chief_S5 zegt
@ Thomaz: Die auto heeft blauwe platen. ;)
@ Rick Dos: Niet te geloven dat ik dit zeg, maar voor deze keer ben ik het helemaal met je eens. Geld maakt je niet speciaal. ;)
Mooie stoet, al begint het wel voorspelbaar te worden. Maar hoe dan ook een speciale verschijning die zeker de moeite waard is om langs te gaan. :) Nice.
Solstice zegt
Ik vind zo’n dezelfde plastiek-verchroomde Halfords kentekenplaathouder zoals die iedere willekeurige leasepassat ook ‘siert’ op een Rolls het geheel toch wel heel erg naar beneden halen… Zo’n Phantom gewoon op Nederlands kenteken rijden vind ik dan wel weer getuigen van stijl. :-)
Gerard zegt
Pffff . . . , ik heb de fair al meermaals bezocht en vindt ‘m in verhouding maar zwakjes.
De totaliteit van de afwerking ontbreekt er gewoonweg.
Als je echt de top wil laten weerspiegelen moet je rekening houden met de afwerkingsdetails . . . , en net dat ontbreekt er op de fair.
Sorry hoor.
maikell zegt
hahaha!
ik woon in Geldrop
en vandaag stond die Mercedes SL65 AMG bij mij in de straat die met het kenteken Y1111.. de bestuurder was aan het eten in een vrij simpel italiaans restaurant