Je moet inbrekers en ander gespuis per slot van rekening wel laten weten dat je er aankomt. Anders is het ook net als vissen in een ton schieten.
Al sinds de vorige eeuw branden bij de auto’s van Volvo continu de lampen, iets dat alleen te omzeilen was door de lichtschakelaar op een ’tussenstand’ te zetten. De politie rijdt weliswaar weinig Volvo (maar veel VW), maar kennelijk is het anno 2014 bij een deel van hun Europees aanbestede wielen onmogelijk om de pitten aan de voorzijde te doven.
Bij de hondenauto’s is het onmogelijk om even je lichten uit te doen, aldus dit blog van politievakbond ACP, wat het werk van de dienders schijnt te frustreren. Best lullig ook, houdt Fikkie eindelijk eens zijn luide canine waffel, ziet iedereen je alsnog van een kilometer afstand aankomen dankzij de gloeipitten in je grille.
We kunnen ons voorstellen dat een stealth mode af en toe essentieel is voor het politiewerk, wat al niet makkelijk is met een witte wagen met rood-blauwe strepen overal. Laten we het dan niet nog moeilijker maken door de lampskes permanent te doen branden. Misschien moet bij de volgende aanbesteding een matzwart/camouflagewrapje worden meegenomen? (via NOS.nl)
Foto: Oude politie-911 met zonder brandende lampen, autojunk.nl
toniominestrone zegt
Ik verbaas mij nergens meer over, dagelijks lees je wat een amateuristisch politieapparaat wij hier hebben, of het nu gaat om communicatiemiddelen of wapens en dan nu weer de voertuigen dan heb ik het nog niet eens over de mentale gesteldheid van oom agent die voor de eerste de beste Harley rijder op de vlucht slaat.
bestekla zegt
@toniominestrone: haha, ja het is wederom weer een tenenkromend bericht.. Ik vraag mezelf bij dit soort berichten altijd af wat die mensen in godsnaam doen op hun werk? Ik zou niet graag weten hoeveel geld er met deze aanbesteding gemoeid was, maar ik weet wel dat je bij een beetje respectabel commercieel bedrijf, je hier nog ff een pittig gesprekje over zou hebben (en de komende 5 jaar niet hoeft te rekenen op promotie).. Gaat hier in mijn ogen toch om een redelijk essentiele functie, waarvan je mag hopen dat ze daar vooraf aan gedacht hebben.. (niet dus)..
mashell zegt
Tja, die dagrijverlichting is inderdaad niet zomaar uit te schakelen. Maar ze kunnen ook sirenes en zwaailichten laten inbouwen dus een schakelaartje moet ook de ombouwers ook nog wel lukken. Gewoon even in het eisenpakket opnemen.
E34M5Touring zegt
@mashell: Dat is vast over het hoofd gezien toen de politie en Pon de lijst opgesteld hebben…
realhustler zegt
Wat een onzin is dat, dat is toch zo opgelost?
Captain zegt
@realhustler: Inderdaad, bij een volvo kan je dat ook even aan de garage vragen of ze die functie willen afzetten. Het is gewoon een instelling van de auto.
Aquios zegt
Zwarte spuitbus anyone? Plastic kapje erover? Gewoon de draadjes naar die toch al nutteloze dagrijverlichting doorknippen?
gregorius zegt
Software updateje van PON eisen. Anders volgende keer naar de concurrent.
Binnen een week is t opgelost.
Volgend artikel.
maranello zegt
Met zonder brandende lampen?!
rotarypowah zegt
@maranello: ja, op die oude Porkers zitten nog carbid lampen.
rotarypowah zegt
Doe mij ook zo’n oneindige accu in mijn auto!
zakar36 zegt
Bullshit, met een software update kan je gewoon er voor zorgen dat je verlichting helemaal uit kan. In iedergeval bij Volvo zeker.
Moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zeker weet of het bij de nieuwste modellen werkt..
mashell zegt
@zakar36: dan moet die softwareversie er wel zijn natuurlijk. Software is niet iets dat magisch uit de lucht komt vallen. En als de politie Pon vraagt, Pon vraag VW, VW vraagt het de leverancier van het component dan wordt er gelijk “change request” geroepen en komt er een prijskaartje aan dat door al die schijven steeds hoger wordt.
desjonnies zegt
Waar ik me ook over verbaas, is dat er veel nieuwe auto’s zijn, waarbij het naar rechts of links afslaan vaak hun rechter of linker MISTLAMP spontaan gaat branden.
Ook de politie voertuigen, geleverd door ene VW. (juist bij politiewagens valt dat mij op)
Maar volgens mij MAG dat helemaal niet, want volgens mij mogen je Mistlampen alleen onder bepaalde omstandigheden branden en hoor je gelijke verlichting aan de voorzijde van je voertuig te hebben.
M.a.w. – je mag niet met een defect koplamp rijden (of één koplamp die wel brand); maar je mistlamp mag zichzelf wel aanschakelen als je rechts of linksaf slaat.
Ik wil de Bromsnor zien die me een bekeuring wil geven voor een kapotte koplamp of stadslicht.
Over politie honden en hondengeleiders: krijg daar aub nooit bonje mee. Een familielid van me heeft dat beroep en die honden, oef daar wil je absoluut niet door gebeten worden, die knagen met liefde een arm van je lijf af.
Hij heeft ook nog een gepensioneerde politie hond, en dat is je beste maatje als je ’s avonds een eindje om wilt, zelfs in de meest obscure buurt zal je je veilig voelen.
flutterby zegt
@desjonnies: daarvoor is een uitzondering gemaakt op de wet. Die adaptieve bochtverlichting zit standaard op alles van VAG met mistlampen.
Zelf schaam ik me als mijn mistlamp aangaat om dat het er belachelijk uit ziet en geen functie heeft. Permanent mistlampen voeren heeft me al bijna een boete opgeleverd.
bmcslx01 zegt
@desjonnies: Waar ik me aan irriteer. Mensen die prat gaan op hun dagrijverlichting. Ik zet hem in mijn Punto altijd op stadslicht zodat de achterlichten ook met de dagrijverlichting mee branden. Waarom zou ik aan de voorkant zichtbaar willen zijn en aan de achterkant niet?
Vanochtend in de mist een aantal auto’s flink laat kunnen zien daardoor. Niet handig.
desjonnies zegt
@bmcslx01:
Grappig dat je dat zegt, vorige week ging ik ’s morgens vroeg door de Ardennen van Brussel naar Luxemburg toe.
En in de Ardennen kan het goed misten.
Die morgen ook, en ik heb toevallige de dag-verlichting-rijders zitten tellen.
Van de twintig voertuigen die mij inhaalden met dag rijverlichting, was er slechts één die automobilist was en ook zijn verlichting had ingeschakeld.
De rest roste me, zonder achterlichten in de soms dikke mist voorbij.
mashell zegt
@bmcslx01: hoewel ik het ook beter had gevonden als de achterlichten ook hadden gebrand als dagrijverlichting wordt gevoerd (Audi doet dat op sommige A3’s inmiddels wel) heeft de EU anders besloten. Ook niet helemaal zonder reden. Het dient er toch vooral voor om voor tegenliggers eerder zichtbaar te zijn.
bmcslx01 zegt
@mashell: Ik had ze op de vingers uit kunnen tellen dat mensen er lui van worden.. Als je een regelement voor zichtbaarheid opstelt dan pak je toch het hele plaatje mee? Rare lui in Brussel..
Plus, ik blijf die achterlichten van m’n Punto Evo prachtig vinden dus die moeten gewoon aan :D
a_buis zegt
Ha daar is ie weer, de nep politie porsche ! Want een 964 ipv 3.2.
Maar acht, wie let daar op? Ik.
p406 zegt
@a_buis: Porschenerd status aan: Jawel hoor aan het einde van het KLPD Porsche tijdperk is er wel degelijk met 964 cabrio’s gereden.
p406 zegt
@a_buis: kijk maar http://www.rijkspolitie.info/index.php/porsche-911-964-cabrio/item/1268-911-964-cabriogv-jv-04
a_buis zegt
@p406: die is later voor de show geprepareerd. Nooit gepatrouilleerd.
torsen zegt
@a_buis: http://www.avdrp.nl/media/k2/items/cache/2dd513482436e04a12ec78eb00a59ba5_L.jpg
Ziet er uit toch uit als een 964
p406 zegt
@a_buis: Hier is een foto van een 964 die voor de show total loss gereden is. De alex 1218. http://www.avdrp.nl/foto-s/porsche/porsche-911-964-cabrio/item/1474-911-964-cabriogj-vh-61
p406 zegt
@a_buis: Dit is trouwens een leuk boek (vaderrrdagtippp!) over het onderwerp Politie Porsche:
Baas van de Snelweg
http://www.telegraafshop.nl/product/baas-van-de-snelweg?utm_source=autovisie&utm_medium=referral&utm_campaign=autovisieshop
a_buis zegt
@p406: ok. Ben overtuigd :) dacht werkelijk dat de 3.2 de laatste was!
topless zegt
@a_buis:
“….In 1991 komt de nieuwe Porsche 964, deze 911 is voor 85% vernieuwd ten opzichte van de 911 3.2 De 3.6 motor levert een vermogen van 250 pk en de auto heeft een topsnelheid van 260 km/h. De oranje pothelmen en lange verkeersjassen passen niet meer bij deze moderne auto en worden vervangen door een UVEX helm en er komt een geheel nieuw tenue.
In de laatste jaren dat de Porsche in gebruik is bij de KLPD rijdt men in de cabriolet versie van de 964, dit is de eind fase van het Porsche tijdperk. Vanwege de hoge kosten die het rijden in de Porsche met zich meer bracht moest er een alternatie komen voor de 911. Na testen met BMW en Mercedes was de Volvo 850 de uiteindelijke opvolger van de 911. In 1996 verdwijnt de politie Porsche van de Nederlandse wegen….”
reistje zegt
Elke beunhaas kan hier wel iets op verzinnen maar de politie niet?
Bovendien was die dagrijverlichting toch zo geweldig veel veiliger, dus moet hij aan.
markz1981 zegt
Toch apart dat het echt niet uit kan.
Bij mijn Audi (dus ook VAG) kan ik gewoon de verlichting in zijn geheel uit zetten.
Staat het op automatisch, dan is in ieder geval de dagrijverlichting aan.
en PS: mijn auto heeft ook mistlampen maar geen bochtverlichting…
benzinehoofd zegt
Er is vast wel iets aan te doen… Zekeringetje eruit, defect lampje in de dagrijverlichting steken, via boordmenu of OB2 de dagrijverlichting uitschakelen, of desnoods een hamer pakken en die dagrijonzin permanent onklaar maken, om maar een paar suggesties te doen.