Een lichte roadster met een open dak moet wel te vinden zijn voor dit budget, toch?
Voor het Autoblog Advies van vandaag zoeken we een lichte roadster voor zo’n 20 mille. We kregen een mailtje op de digitale deurmat van Willem (mooie naam aldus mijn collega Willem!). Willem had eerst een Volkswagen Golf Cabriolet, maar deed deze de deur uit toen hij een leaseauto (een Peugeot e-208) kreeg.
Daarvoor in de plaats kocht hij een… Westfield!!! Westfield is net als Caterham een fabrikant van Lotus Seven-achtige auto’s. De auto is nu helemaal af en naar wens, dus is het eindelijk tijd voor de volgende auto. Ja, zo gaat dat soms.
Willem zoekt een lichte roadster die nét eventjes iets comfortabeler is. Het is niet dat Willem het pure rijden niet kan waarderen (dat is juist iets wat hij heel erg graag doet), maar hij zou wel triviale items als een dak kunnen waarderen.
Wensen en eisen lichte roadster
Kortom, wat is er allemaal mogelijk in dit budget? De wensen en eisen van Willem kun je onderstaande tabel bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Westfield Sport SE 2.0 Zetec, Peugeot e208 GT (daily), voorheen: Golf 3 GT Cabrio (eerste auto) |
Koop / lease: | Koop |
Privé / zakelijk | Privé |
Budget: | €20.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Op zoek naar een vervanger voor de Westfield; dit project is af, wil een iets “meer” auto (bijvoorbeeld een auto met een dak) |
Gezinssamenstelling: | Geen kinderen |
Voorkeursmerken / modellen: | Britse en Italiaanse sportauto’s (cabrio) |
No-go merken / modellen: | Automaat, FWD, zwaar |
Fiat 124 Spider 1.4 T-Jet Lusso (348)
€ 19.950 (particulier, Nederland)
2016
105.000 km
Wat is het?
Een Mazda MX-5, maar dan toffer. Of nou ja, anders. Het is een lichte roadster met cabriodak en achterwielaandrijving. Heel erg veel beter wordt het niet toch? Natuurlijk, in basis is dit gewoon een Mazda MX-5 met een ander koetswerk en een andere motor. Maar is dat zo erg? De 1.4 MultiJet is een potig motortje en de auto is retro maar niet retro-kitsch.
Hoe rijdt het?
Heel erg leuk. De 124 Spider is iets meer op comfort afgestemd, maar met een paar simpele doch effectieve mods kun je dat zo aanpassen. Het leuke is dat je constant lol hebt van twee fundamentele principes: lichtgewicht en achterwielaandrijving. Het gebrek aan massa is altijd geweldig (zeker met aanremmen en insturen van bochten) en achterwielaandrijving is leuk als je de bocht uit rijdt. De auto heeft standaard te weinig power om de achterbanden het leven zuur te maken. Er is een potentere Abarth-versie, maar die is wel (aanzienlijk) prijziger.
Kosten Fiat
- Verbruik: 1 op 13,89
- Brandstof: € 136
- Gewicht: 1.025 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 36
- Verzekering: € 35
- Kosten per maand: € 177
Onderhoudsprognose
Het is in technisch opzicht een Mazda, dus dat moet wel goed zitten (check hier het Mazda MX-5 aankoopadvies). In dit overzicht is het sowieso een heel erg verse auto, dus je kan er sowieso nog wel een tijdje mee doorrijden zonder issues. De motor is van Fiat en die weten wel hoe je een kleine turbomotor maakt.
Afschrijvingsprognose
Omdat het een nieuwere auto is, zul je wel gaan afschrijven. Wij verwachten echter niet dat dat veel zal zijn. Althans, het zal niet heel erg hard gaan. De statijd van 124 Spiders is relatief kort. Het is net als met een Alfa Romeo Giulia: de nieuwverkopen waren vrij bescheiden, maar gebruikt zijn er voldoende mensen die er graag eentje willen hebben. Na drie jaar krijg je nog gemakkelijk de helft terug. Als je ‘m zelf verkoopt nog wel iets meer. Het blijft een schatting, maar een open sportwagen is qua afschrijving een vrij veilige aanschaf.
Lotus Elise S2 122 (Type 111)
€ 21.999 (Particulier, Duitsland)
2002
98.000 km
Wat is het?
Een icoon! Voor 20 mille zit je aan de onderkant van het Elise-spectrum. Dus met het stuur aan de verkeerde kant. Wil je dat niet, moet je gaan zoeken naar meer centjes. Er zijn gelukkig methodes voor om de auto om te bouwen van rechts naar links, maar dat zouden we niet de meest eenvoudige Elise aanraden. De auto deelt zijn techniek trouwens met de Opel Speedster, die ook zo rond dit bedrag kost.
Hoe rijdt het?
Subliem. De Lotus Elise is een lichtgewicht sportwagen waarbij alles in het teken staat van pure rijbeleving. Wat dat betreft zijn de vroegere S2’s perfect. De oude 1.8 K-Serie is een lekker blokje en de oude Elise zijn wat lichter dan de jongere exemplaren. De besturing is hemels: zo wil je het hebben. Het grote voordeel van Elise is dat rijden onder normale omstandigheden al heel erg leuk is.
Kosten Lotus
- Verbruik: 1 op 12,41
- Brandstof: € 152
- Gewicht: 710 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 16
- Verzekering: € 45
- Kosten per maand: € 168
Onderhoudsprognose
Die Rover K-Serie-motoren lusten nog wel eens een verse koppakking. Sommige eigenaren hebben ervoor gekozen om er een andere motor in te hangen. Een Audi 1.8T of Honda K20 zijn twee populaire opties. De Elise begint nu een oudere auto te worden waarbij er een paar dingen zijn waar je op moet letten, zoals het chassis en het koetswerk. Gelukkig is het een klassieker in wording, dus er zijn specialisten te vinden die met deze auto overweg kunnen.
Afschrijvingsprognose
De Lotus Elise zit al langere tijd rond de 20 mille. Dat is echt de onderkant als je geen half afgebouwde projecten wenst. Maar afschrijven zul je niet. Investeren in een ombouw naar het stuur links is prijzig, maar zal ‘m makkelijker verkoopbaar maken. Aan de andere kant zijn er voldoende RHD-Elises in roulatie op de Europese automarkt.
Honda S2000 (AP1)
€ 19.999
2001
160.000 km
Wat is het?
Een verjaardagscadeautje van Honda aan zichzelf. Het is een welhaast perfecte klassieker in wording. Het hoogtepunt is de motor, maar het design is gek genoeg telkens meer aan het ‘groeien’. Deze auto wordt elke dag mooier. Ja, we weten het: deze auto is eigenlijk te zwaar om te kunnen kwalificeren als lichte roadster. De motor is echter ACHTER de vooras geplaatst, je hebt een handbak, achterwielaandrijving en een sper. En in vergelijking met zijn concurrenten is de Honda S2000 aanzienlijk lichter, hij weegt dik 300 kg minder dan Nissan 350Z Roadster bijvoorbeeld.
Hoe rijdt het?
Sensationeel en dat komt vooral door die motor. Tot 5.500 toeren is het een vrij futloze vierpitter. Prima om traag door het verkeer mee te komen. Maar wacht tot die VTEC in kickt yo. Dan breekt de hel los en levert de motor 241 pk en loopt ‘ie 9.000 toeren. Dat gaat nooit vervelen. De besturing is wat vaag en indirect en het chassis is standaard een beetje tricky zonder communicatief te zijn. Dat laatste is met een goede schroefset overigens wel aan te passen.
Kosten:
- Verbruik: 1 op 9,83
- Brandstof: € 205 (Euro 98)
- Gewicht: 1.220 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 52
- Verzekering: € 55
- Kosten per maand: € 312
Onderhoudsprognose
Het is een Japanner, dus lekker goedkoop. Fout! De Honda S2000 is een Japanner, dus betrouwbaar. Maar dat wil niet zeggen goedkoop. De specifieke onderdelen kunnen vrij prijzig zijn. Daarbij dien je het onderhoud ook geregeld uit te voeren. Die F20C-motor heeft geregeld verse olie nodig. Onverwachte kosten daarentegen vallen reuze mee.
Afschrijvingsprognose
Honda S2000’s zitten al een tijd in de lift. Daarbij valt wel op dat sommige exemplaren heel erg lang blijven staan. Check eventjes dat je er eentje koopt van een ‘echte’ eigenaar, dus iemand die er al een paar jaar in rijdt. Niet iemand die ‘m flipt. Nu is is dat in dit budget niet mogelijk. De prijs voor rechtsgestuurde exemplaar is gevoelsmatig te hoog, dus als je 20 mille uitgeeft aan een RHD S2000, dan zul je flink afschrijven.
YOLO: TVR Chimaera
€ 19.950
199600
85.000 km
Wat is het?
Ultieme vrijheid op wielen. Niet alleen voor de bestuurder, maar ook voor de fabrikant. Nog niet zo heel erg lang geleden was er een fabriek in Blackpool dat gewoon de tofst mogelijke auto’s bouwde tegen een vrij redelijke prijs. De TVR Chimaera is ondanks de exotische naam de minst exotische van de TVR‘s. Desondanks is de auto voorzien van een aluminium buizenchassis, polyester koetswerk, dikke V8, handbak en achterwielaandrijving.
Hoe rijdt het?
Heel erg spannend! Ondanks dat dit de meest allround-TVR is, is het alsnog een echte sportwagen. Het vermogen van 235 pk is niet heel overtuigend, maar met een gewicht van iets meer dan 1.000 kg (sorry Willem) is het alsnog meer dan voldoende. Daarbij heeft de Chimaera iets dat dat de andere auto’s niet hebben: koppel! De V8 pakt makkelijk op en versnelt direct. Een compleet andere benadering van het concept lichte roadster, maar niet minder leuk.
Kosten TVR
- Verbruik: 1 op 6,59
- Brandstof: € 286
- Gewicht: 1.050 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 36
- Verzekering: € 55
- Kosten per maand: € 377
Onderhoudsprognose
Het is een TVR, dus je kan de portemonnee gaan pakken. Deze auto’s waren nieuw al niet al te betrouwbaar en dat wordt er na al die jaren niet beter op, zeker niet als je aan de onderkant van de markt aan het shoppen bent.
Dat gezegd hebbende, de motor is in dit geval de oude bekende Rover V8, waarvoor veel onderdelen (ook upgrades) beschikbaar zijn. Daarbij komen veel onderdelen van andere merken, dus ook daarbij hoeft het niet meteen duur te zijn. Maar grosso modo is dit verreweg de duurste auto om rijdend te houden.
Afschrijvingsprognose
Ook dit is een lastige om in te schatten. De prijs is nu al behoorlijk scherp, dus op zich zal de afschrijving wel meevallen. Het zal vooral lastig worden om een koper te vinden over een paar jaar. Aan de andere kant, veel staan er niet te koop en er lopen altijd wel een paar autogekke liefhebbers rond. Maar ja, het is voor niets een Yolo, natuurlijk!
Conclusie lichte sportwagen
De uitdaging zit ‘m vooral in het budget. Een goede lichte sportwagen is al gauw 25-30 mille. Er simpelweg heel erg weinig aanbod. In veel gevallen zul je niet echt een upgrade ervaren, omdat soortgelijke Westfields die Willem al heeft ook in het budget vallen. Dus ja, een Lotus Elise of Opel Speedster zijn de meest logische upgrades. Een voordeel: de maandelijkse kosten zijn dermate laag en dat iets doorsparen voor een nette Elise je maandelijks niet de kop zal kosten.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
pa045 zegt
De Fiat. Meest doordachte keuze. Is het vermogen je te weinig? Squadra brengt hem naar 185PK. De motor van de Abarth is namelijk gelijk. Je mist bij de gewone wel wat hardware (sperdifferentieel en onderstel) t.o.v. de Abarth.
Een Lotus is natuurlijk prachtig, maar rechts gestuurd is die eigenlijk gelijk af. De Honda is eigenlijk een briljante auto, maar eigenlijk ook weer niet.. Altijd wat mixed feelings gehad bij deze auto,
kniesoor zegt
En de MX-5 zelf ? Lijkt me ook een prima optie. Sterker nog : vind ‘m met z’n gewelfde voorschermen mooier dan de Fiat.
hanse1one zegt
BMW Z3 ???
https://app.adjust.com/10r8c7lf_108xmz9s?adgroup=List&campaign=as24_traffic_share_to_appstore_jul23&creative=copy_link&deep_link=autoscout24%3A%2F%2Fvehicle%2Fdetails%3Fguid%3D0ca23791-5f3c-470d-9701-baa665b6f0d3%26utm_source%3Das24_iosapp%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Das24_traffic_share_to_appstore_jul23&engagement_type=fallback_click&fallback=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2F0ca23791-5f3c-470d-9701-baa665b6f0d3&redirect_android=https%3A%2F%2Fplay.google.com%2Fstore%2Fapps%2Fdetails%3Fid%3Dcom.autoscout24%26referrer%3Dutm_source%253Dadjust_store&redirect_ios=https%3A%2F%2Fapps.apple.com%2Fapp%2Fapple-store%2Fid311785642%3Fpt%3D229724%26ct%3Dlp-copy_link-share-ios%26mt%3D8&redirect_macos=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2F0ca23791-5f3c-470d-9701-baa665b6f0d3
Verkoopprijs: € 15.750,-
Kilometerstand: 135.712 km
Bouwjaar: 04/2001
HelldogBE zegt
Ja!! Gelijk een 6-cilinder nemen
Johanneke zegt
200 kilo te zwaar.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat de Fiat 124 nooit als Alfa met 1750tbi leverbaar is geweest. Dat had toch een mooie 4c light geweest.
bluebird zegt
De Fiat heeft een Multi-air motor, geen T-jet of Multi-jet (diesel). Prima torretje, zit in veel voormalig FCA producten. Maar wel gevoelig voor tijdig en juiste (extra filter, juiste olie) onderhoud.
tmenges zegt
S2000 voor mij graag!! Maar foi weet nog goed dat je ze voor minder dan 12K op kon pikken. Mooie moderne klassieker die nog steeds niet oud oogt!
PunicaOase zegt
Fiat een dagje als huurauto gehad: vond ik echt wat futloos.. Abarth was wel fun. De rest is gaaf, maar wel erg goed opletten, want het budget is wat laag.
Een Z4 (1e gen) is wat zwaarder maar wel een beauty en met heerlijke 6-cil.
Johanneke zegt
Ik zou die Fiat pakken. Lekker vers nog, en fijn tuningspotentieel, qua vermogen en onderstel. En met 1000 kilo echt nog licht.
throwingstars zegt
Opel Speedster. Weegt iets van een 800 kilo, vind je voor rond de 20.000 euro. Een Elise S2 voor de helft van de prijs.
Honda Beat. Japanse kei car met tuningmogelijkheden.
Yolo: Renault Sport Spider – al weet ik niet of je die voor 20k kan scoren…
Als het wat burgerlijk mag: Chrysler Crossfire Roadster.
spidermann zegt
Ik zpu idd voor Abarth 124 spider gaan.
imaginenl zegt
Ik mis hier ook de ‘usual suspects’ MX5 en MR2
shicomm zegt
Wederom een erg dun budget… heeft die westfield nou echt zoveel gekost ?
De mazda met fiat jasje is leuk maar eigenlijk moet je dan gewoon het origineel hebben.
Meer keus ook.
Verwacht aftrappers en hoge km standen voor je budget…
De eilse is eigenlijk een wat bravere versie van de westfield.
Leuke auto maar bij een cap van 20k zul je een niet super frisse krijgen.
Da’s geen ramp maar het geld wat er dan nog tegenaan moet wel..
Dat je een s2000 kunt scoren voor 20k betekend niet automatisch dat het ook snugger is om dat ook te doen..
Ja , goeie zijn veel te duur maar wil je voor zo’n auto nu echt aan de onderkant van de markt shoppen ?
Wat betreft de yolo ; kort en goed , nee…
Wees verstandig en spaar nog even door.
Voor 25-30k is er beter spul te koop of er is iig een reserve om de nieuwe aanwinst ook daadwerkelijk te kunnen rijden.
Benny_Weisz zegt
Ik vind EUR 20k,- voor een 22 jaar oude Honda echt teveel van het goede……
Ooit een proefrit in gemaakt, ik vond het tegenvallen……okay, boven de 5.000 rpm is het feest maar daaronder heb je bijna geen koppel……en iedere keer doortrekken boven de 8.000 rpm doe je toch nooit.
Soms wil je gewoon lekker rustig toeren en dan heb je meer aan koppel dan aan 9.000 rpm. Daar word je als bestuurder soms zenuwachtig van, hoe mooi het ook klinkt. Daarom heb ik destijds ook voor een BMW Z4 3.0 gekozen.
In dit geval zou ik nog even doorsparen en gaan voor een Abarth 124,…..of inderdaad een BMW Z4 3.0
bluebird zegt
Rustig toeren valt niet mee hoor, in die Abarth. Best hitsig met die turbo motor en de Record Monza uitlaat met name.
tenaci zegt
De olifant in de kamer: de MX5 zelf! Mooier dan de 124 en gewoon het origineel
tazmania zegt
Er staat gewoon heel groot MX-5 in deze aanvraag. Als je na 33 jaar na de MX-5 nog steeds blijft hangen op ‘Britse/Italiaanse modellen’ heb je het niet helemaal door IHMO. Een MX-5 is altijd het antwoord in deze ;-)
ttr6 zegt
Z4 tweede generatie kan ook al. Mooie 6 pitter erin. Heb er zelf 1 in D gekocht met minder dan 100 K op de teller voor 17 K dus ruim binnen budget. OK niet zo hardcore als de Westfield.
roadster zegt
Het chassis van een Chimaera is niet van aluminium. Dat is een van grootste problemen van TVR’s, de poedercoating van het chassis is niet al te best en daardoor kan het flink roesten. En het chassis vervangen is een dure grap.
kniesoor zegt
Precies. Zie de aflevering van Wheeler Dealers met de TVR Cerbera.
Elise zegt
Ik zou voor mij gaan!
polpol33 zegt
De Elise S2 met rovermotor heb ik een tijdje gehad. Superleuk maar wel underpowered. En het comfort scheelt niet veel met een Westfield.
Recent een Porsche Boxster S 987, 280pk gekocht in perfecte staat. Uit Duitsland met 150k km op de teller. Inclusief import 19k€. Dat is denk ik de beste optie voor deze zoekopdracht.
vaakbenjetebang zegt
@polpol33: Het is maar net hoe je underpowered definieert. Zelf heb ik ook zo’n ding en ik denk niet dat het een veel leukere auto zou zijn met 200 in plaats van 140-ish pk. Als je er een leuk, bochtig, smal weggetje mee opzoekt is zo’n K-series echt een perfect motortje. Maakt graag toeren, pakt onderin ook prima op, toert ook lekker snel weer af… en is dan ook echt ruimschoots snel genoeg. Het blijft natuurlijk wel de openbare weg en je kunt met een Elise al schurftig veel snelheid meenemen. Meer power heb ik persoonlijk dan echt niet meer nodig.
Aan de andere kant, de topsnelheid is niet hoog (maar goed, horen en zien vergaat je al bij 140 km/h omdat je dan al goed 4000 rpm op de klok hebt staan en de wind er ook flink op los klappert, dus het zou wat) en omdat je het motortje flink moet uitwringen kun je ook heel wat sprintjes verliezen van licht bovenmodale leasediesels en dergelijke – en veel mensen wìllen met je sprinten omdat ze nou eenmaal een sportwagentje zien. Als je daarin mee wilt gaan, is het autootje inderdaad al gauw underpowered.
En als je dan een Elise met meer vermogen wilt kom je al snel bij de Toyota-powered versies uit en die zijn toch al weer een aardig beetje zwaarder, hebben ABS en rembekrachtiging, vaak ook airco en wat al niet. Het is maar waar je voorkeur ligt.
polpol33 zegt
Hoi
Ik ben het helemaal met je eens. Het gaat niet om de snelheid maar om de beleving.
Het gevoel dat een Elise geeft is sensationeel. Meer PKs betekent zeer niet meer fun.
Ik miste echter de punch. Als je in de bergen echt lekker door wilt rijden dan is het voor mij niet krachtig genoeg.
Al met al een echte mooie liefhebbers auto.
JelmerS zegt
Als de Westfield een project auto was, en als het project gebeuren beviel dan vallen de auto’s af die voor de waarde origineel moeten blijven af (Honda, TVR, Porsche boxster). Ik heb zelf de Z4 e85 3.0si, dus 265pk, met 230dkm gekocht zodat de prijs laag is, en het niet erg is dat zaken niet meer standaard zijn. De Z4 is met de juiste (en goed verkrijgbare) onderdelen een heel stuk scherper te krijgen.
z3cabby zegt
Pontiac Solstice.
kle500 zegt
M.I.A.T.A
Als de westfield wat extreem is, clichés zijn niet voor niets clichés.
V8Vantage zegt
Idd even doorsparen zou mijn keuze zijn. Persoonlijk zou ik de lotus nemen. Heb in de Opel gereden en dat is fantastisch. Je merkt wel precies hoe lang de witte strepen op de weg zijn en waar een kiezel ligt. Niet oncomfortabel maar zo veel info krijg je door.
De TVR is en blijft fantastisch maar daarvoor zou ik zeker nog eens 10.000 verder doorsparen voor een exemplaar dat al goed is aangepakt door de vorige eigenaar. Dit zijn fantastische maar ook zeer verraderlijke auto’s als ik me de reviews goed herinner. Misschien toch maar zelf ook eens gaan kijken hiernaar. Ik ga toch maar snel even die oude bladen van zolder halen en nog eens lezen.