Door en door Brits, of zoiets.
De nieuwste generatie MINI’s bestaat pas enkele jaren, maar nu al heeft de autofabrikant voor zowel de 3-deurs, 5-deurs als de cabrio een facelift gemaakt. Niet gek dus dat deze er niet bijzonder ingrijpend uitziet. Desondanks beschikt de nieuwe MINI over genoeg nieuwtjes, op zowel technisch als esthetisch vlak.
Het design wordt allereerst aangepakt door aan beide zijden nieuwe lichtunits te plaatsen. Aan de voorzijde zijn de standaard hallogeenlampen opgefrist met een opvallend zwart accent, terwijl de optionele LED-lampen een geheel nieuwe vorm krijgen en voorzien zijn van Matrix-technologie. Deze passen hun helderheid aan aan de situatie. De achterlichten zijn eveneens voorzien van een ander design. Zo vormt de combinatie de ‘Union Jack’, de Britse vlag. Redelijk kitscherig, zeker gezien de auto’s tegenwoordig eigenlijk gewoon ontzettend Duits zijn.
De motoren worden eveneens aangepakt. Zo verdwijnt de 1,2-liter motor, om plaats te maken voor een grotere instapper: de 1,5-liter driecilinder. Hiermee neemt het aantal paardenkrachten niet toe, maar het koppel wel. Deze is nu 160 Nm en 190 Nm sterk. Bij de versnellingsbakken krijg je voortaan de optie te kiezen voor de nieuwe zeventraps Steptronic automaat met dubbele koppeling. Heb je een sportiever model als de Cooper SD of de John Cooper Works, dan kun je zelfs uit de achttraps Steptronic kiezen, met flippers aan het stuur.
Tenslotte zijn er aan de binnen- en buitenzijde een aantal nieuwe kleuren en komen er twee nieuwe 17″ velgen in het gamma. Tevens kunnen klanten hun eigen onderdelen ontwerpen via het nieuwe MINI Yours Customised programma.
De nieuwe MINI staat vanaf 31 maart bij de dealers, voor tenminste 21.600 euro.
E34M5Touring zegt
Ik heb geen idee van de harde cijfers maar ik heb niet het idee dat dit model net zo’n verkooptopper is als de vorige. Ik zie ze nauwelijks op de weg. Terwijl je de eerste series nog op elke straathoek tegenkomt. Vind het uiterlijk ook niet echt top.
PunicaOase zegt
@E34M5Touring: vwb NL zijn de cijfers een stuk beter dan de twee vorige modellen… Ik zie ze ook veel rijden (Randstad)… Vwb de rest van de EU/wereld geen idee…
jaspervdwinden zegt
@punicaoase: Ik wil net zeggen. Heb er toevallig zelf ook één dus misschien let ik er meer op. Maar ik zie de laatste generatie Mini hier in Amsterdam en omgeving bijna net zo vaak rijden als een golf onderhand.
E34M5Touring zegt
@punicaoase: Wellicht worden ze allemaal daar verkocht. Ik woon in het Oosten en zie ze echt nauwelijks rijden.
jzaero zegt
@e34m5touring: Wilde net als de rest inderdaad zeggen dat ze hier ontzettend veel rondrijden (regio Rotterdam – Utrecht). Ik let er wel iets meer op omdat mijn vriendin graag een Mini wilt, maar hier rijden ze opvallend vaak!
E34M5Touring zegt
@jzaero: Ok zal wel aan mijn gebied liggen dan. Hier zie je ze nauwelijks. Terwijl de vorige hier echt veel rond rijdt. Ah well.
kalslasie zegt
@E34M5Touring: je ziet ze juist superveel! Woon aan de rand van Rotterdam en in alleen mijn straat zijn we al met z’n 3en haha
kalslasie zegt
@kalslasie: WE ZIJN MET MEER MINI’S DAN OCTAVIA’S!!!! HULDE haha
E34M5Touring zegt
@kalslasie: JIJ ziet ze superveel ;) Ik zie ze hier nooit en ik zit toch aardig wat op de weg.
granlusso zegt
Vind die achterlichten wel leuk. Verder is het zoeken met een vergrootglas. Niet dat dat uitmaakt, het gros van de mensen ziet niet eens het verschil tussen een 2002’er, 2006’er of een nieuwe.
cloverleaf zegt
@granlusso: precies. Kun je nagaan hoe knap en tijdloos het orginele ontwerp van de “new” mini was. Je bent bijna gek als je voor een nieuwe gaat eigenlijk. Niemand die het ziet!
PunicaOase zegt
@cloverleaf: motorisch is het verschil tussen de eerste atmosferische Cooper en de huidige met turbo echt giga -de huidige hangt als een ‘Jack Russel’ aan het gas, heerlijk… en de LED-verlichting vind ik (als nachtblinde) ook geweldig, als wel meer opties die er niet zijn op de 1gen… qua looks zie ik overigens ook direct verschil, maar ik ben ook wel fan ;-P
cloverleaf zegt
@punicaoase: ik zeg ook niet dat je voor de eerste moet gaan. Ik bedoel meer dat de mini een ideale occasion is aangezien ze vrij tijdloos zijn.
camber24 zegt
Veel te veel tierelantijnen. Druk en kitsch design. Dieptepunt zijn de achterlichten met Union Jack, wat mij betreft.
itiswhatitis zegt
@camber24: en het is zo jammer dat die achterlichten zo moeten uitsteken…
mistermini zegt
Standaard wordt de MINI geleverd met de normale LED achterlichten. Verder zijn er meer opties standaard geworden terwijl de prijs bijna gelijk blijft, althans in België.
PunicaOase zegt
@mistermini: oh gelukkig, want dat zou voor velen een reden kunnen zijn om hem niet te kiezen… de meeste mensen hebben natuurlijk niets met deze vlag aangezien ze er niet wonen of vandaan komen…
mrbasa zegt
Moet het niet 160pk en 190nm zijn?
lodewijkyolo zegt
@mrbasa: instapper met 160 pk? In je dromen…
dirkv zegt
@mrbasa: Ik denk dat de auteur bedoeld dat de vorige instapper de 1.2l 160 nm had en de nieuwe instapper de 1.5l 190 nm heeft.
mashell zegt
Hebben ze ook wat aan het interieur gedaan? De frabd canyon breedte van de kieren, de materiaalkeuze en het gekraak past niet bij het prijskaartje.
MaartenD zegt
Zie dit model niet zo veel meer rondrijden, volgens mij is de “hipheid” van dit model er wel uit…
Dutchdriftking zegt
160 en 190nm, ik snap het niet?
eefie zegt
Het blijft toch wel een kek wagentje. Al kan je net zo goed een oudere versie nemen, het verschil zien de meesten toch niet