Maar, is dat zo?
Keiharde data: de kijkcijfers van de Formule 1 zijn ten opzichte van vorig jaar gedaald met vier procent. Als Nederlander zou je dat wellicht niet denken, want in ons land is er dankzij Max Verstappen juist enorm veel extra aandacht voor de sport. De NOS heeft nu zelfs kleine samenvattingen van de races en laat Jan Lammers af en toe aanrukken om positieve geluiden over Max Emilian te spuien. Wie had dat enkele jaren geleden kunnen denken…
Ondanks de Nederlandse F1-hausse, laten de globale cijfers dus een daling zien. Dat is uiteraard in geen geval goed nieuws voor Chase Carey en Liberty Media, dat tegenwoordig de rechten van de sport in handen heeft. De wild besnorde Chase probeert iedereen echter gerust te stellen door te stellen dat de daling te verklaren is door het verdwijnen van de F1 achter de betaalmuur in Italië.
Bovendien heeft Chase nog meer redenen om positief te zijn over de toekomst van de F1. Uit onderzoek zou blijken dat liefst 66 procent van de fans vindt dat de F1 er op vooruit is gegaan sinds Liberty Media de leiding over heeft genomen van Bernie Ecclestone. Dit ondanks het afschaffen van grid girls. Slechts 15 procent van de fans is nog steeds salty over dat laatste (of andere dingen) en is van mening dat de sport nu slechter af is.
Carey wijst er daarnaast op dat de toeschouwersaantallen op de circuits de verwachtingen overstijgen en heeft het daarbij specifiek over de races in Frankrijk en Duitsland. Een beetje onhandige voorbeelden als je het ons vraagt, want in Frankrijk is er naast de baan plaats voor twee man en een paardenkop en de race in Duitsland is voor de organisator kennelijk zo onrendabel dat ‘ie van de kalender verdwijnt. Nu we toch kritisch bezig zijn: de TV situatie in Italië wordt volgend jaar ook van kracht in Groot-Brittanië, nog zo’n grote F1-markt waar Sky Sports het alleenrecht op de sport verkrijgt.
Er bestaan dus toch wel wat puntjes van zorg over ons geliefde tijdverdrijf en dat in een kritische fase voor de sport. Wat de richting van de F1 wordt nadat het huidige Concorde Agreement afloopt aan het eind van het seizoen 2020 is immers hoogst onzeker. We hopen maar dat de honcho’s het hoofd koel houden en ervoor zorgen dat we in de toekomst ook weer mooie races voorgeschoteld krijgen. Liefst met wat meer dan alleen zoom-zoom geluidjes.
imarinos zegt
Wij van WC eend…
dawwg zegt
@imarinos: Inderdaad; Amerikaans media-bedrijf dat met statistieken komt: there are lies, damn lies and then there are statistics !
maximusnl zegt
@dawwg: en alternative facts.
rob5nismo zegt
Voor iemand anders praten is altijd makkelijk tot diegene tegenover je zit of staat
volvonerdy70 zegt
Hmm… er zijn een paar kleine aanpassinkjes die indd een verbetering zijn en het schijnt dat het hele evenement eromheen ook is verbeterd. Dat is mooi, maar verbetering is nog niet goed. Er is nog veel te doen lijkt me!
Ps. Als ze in 2021 de v10/V8 herintroduceren scoren ze punten… blijven dromen
rikardodikalsio zegt
+1 voor de keuze van de header foto
dawwg zegt
De algehele trend is al een paar jaar negatief; Max heeft daar zeker een positieve invloed op gehad; in mindere mate ook in het buitenland; maar jarenlang slecht beleid en pay-walls keer je niet zo maar.
barry355gtb zegt
Als je je tv plus internet van Ziggo afneemt, dan is de F1 gratis te zien voor Ziggo klanten.
87sandyd zegt
@barry355gtb: Ja, en als je het gia turbo abbo neemt van Tele2, krijg je je iPhone ook helemaal gratis en voor niets
kilum zegt
Op TV boeit het me niet zo. Ik kijk graag de uizending via Skysports in de kroeg met wat maten. En ik ga per jaar naar 1 race. De afgelopen jaren was dat Budapest. Volgend jaar staat Monza op de planning. En ik kan je zeggen. Het eerste jaar was er naazt de baan niet super veel te doen. En dat wordt met het jaar meer en beter. Met dit jaar helemaal chaos. Veel te doen en was echt gezellig.
kilum zegt
@kilum: naast*
gregorius zegt
Wacht, Channel 4 heeft geen F1 meer volgend jaar? Wat moeten DC en Webber dan doen met hun leven? Misschien een idee voor Ziggo om die hele kermiscrew eruit te flikkeren en wat kwaliteit in te huren?
Anyway, gelukkig hebben we de Oostenrijkers nog: geen reclame en altijd live.