Een omgebouwde auto die dus niet helemaal meer origineel is. Heb je daar moeite mee?
Als je gaat shoppen voor een occasion kom je van alles tegen. Het ligt er maar net aan wat je wensen zijn. Iedereen heeft wel no-go’s. Zo zweert de één bij een kloppende onderhoudshistorie. Een ander gruwelt van een overgespoten auto. En weer een ander haakt af bij het zien van niet originele onderdelen.
In deze lezersvraag zoomen we in op een specifiek vraagstuk. Want zou jij een omgebouwde auto kopen? En dan hebben we het over auto’s waarvan het stuur van rechts naar links is gezet. Niet geheel ongebruikelijk bij bijvoorbeeld een Lotus. Het is een andere zaak als het gaat om een ‘normale’ auto. Zo kwamen we op Marktplaats deze BMW M3 E46 Cabrio tegen. Als je de foto’s van de advertentie bekijkt lijkt het een doodgewone M3. De advertentie leert ons echter dat de auto is omgebouwd. Het stuurt zat ooit rechts en zit nu aan de ‘goede’ kant.
Het voordeel van omgebouwde auto’s is dat ze vaak wat goedkoper worden aangeboden. Niet iedereen is immers gecharmeerd van zo’n ombouw. In het geval van deze specifieke M3 gaat dat niet op. Met een vraagprijs van 25.750 euro is de E46 nu niet bepaald een aanbieding te noemen.
Kaatsen we de bal nu naar jullie. Zou jij een omgebouwde auto kopen? Of krijg je spontaan uitslag bij alleen al het idee?
RAW zegt
Omgebouwd hoeft geen probleem te zijn, mits orginele onderdelen gebruikt zijn. Opgeknapt na een crash komt ook vaker voor zonder dat je het weet. Ik kocht ooit een Peugeot 307 SW en had daar video opnames van gemaakt voor thuis. Toen ik die terug keek (auto werd later geleverd) viel mij op dat dashboard niet juiste kleur had en heb ik verzekering e.e.a. laten uitzoeken. Bleek er 15k€ schade aan geweest te zijn, heb gelijk het contract laten verscheuren.
detroitv8 zegt
@raw68: het feit dat de verzekering er vanaf weet, doet bevestigen dat de reparatieklus professioneel is uitgevoerd.
Robert zegt
@detroitv8: het feit dat de verzekering dit weet geeft je alleen de wetenschap dat de auto een WOK melding op het kenteken heeft gehad. Het zegt nog helemaal niets over de kwaliteit van de reparatie.
Een collega van me kocht ooit een jonge occasion bij de dealer, met onderhoudshistorie, maar ook met herstelde schade. Keurig schadeherstelrapport erbij, niks aan de hand, zou je denken. Bleek twee jaar later dat men had bezuinigd door een aantal geplofte airbags niet terug te vervangen, maar op de signaalgever een overbruggingsweerstandje te plaatsen. Gaf dus een flinke rel tussen de eigenaar, dealer en importeur. Die dealer heeft financieel flink moeten bloeden…
E550 zegt
Wat voor dealer doet dit!?
petroldrinker zegt
Meer dan veel mensen denken, komt doordat de kopers overal voor een duppie op de eerste rij willen zitten, marges zijn gewoon minimaal, en toch willen verdienen, zijn er bedrijven die dit soort dingen gaan doen.
freshlife zegt
@e550: veel meer dealers dan je denkt. Buurman van mij had een gloednieuwe X5 40e besteld, bleek bij aankomst krom. Deuren sloten niet goed, panoramadak kraakte, achterklep zat er niet recht in. Wat er precies mee gebeurd was was niet duidelijk, maar het was niet snel te herstellen en hij kreeg een nieuwe. Goed opgelost zou je denken en de auto zou teruggaan naar de fabriek. Je raad nooit waar hij 2 week later werd aangeboden als gloednieuw?
freshlife zegt
@e550: meer dan je denkt. Mijn buurman had een nieuwe x5 40e besteld van 130k , bleek bij levering krom. Panelen sloten niet mooi aan, dak/achterklep gingen krakend open/dicht. Het was niet op te lossen en moest terug naar de fabriek volgens de dealer, hij heeft een nieuwe, andere x5 gekregen. 3x raden waar de kromme x5 een 2 week later te koop stond…..
grasvreter zegt
Onze Ford Ka heeft 6000 euro schade gehad linksvoor (heb iemand die door rood reed aangereden). We zijn nu een jaar of 6 verder, merk je niks van, heel goed gerepareerd. Ben niet van plan om te verkopen, maar hoe relevant is het. Staan al dik 70k probleemloze kilometers bij ondertussen.
davelepeef zegt
@raw68: wacht ff – begrijp ik nou dat die schade is geweest nadat jij ‘m hebt aangekocht, of viel het verschil in dashboard je pas op na aankoop? Als je ’n auto koopt en er later achter komt dat er -even positief denken- vakkundig herstel aan is gedaan, wat kun je er dan tegenin brengen?
ahaaa zegt
@davelepeef: Dit is informatie die de verkoper had moeten delen dus je hebt als koper zijnde gewoon het recht om het contract te ontbinden.
Ps. ben geen jurist maar dit is één van de dingen die ik nog wel onthouden van mijn bedrijfsrechten lessen.
davelepeef zegt
@ahaaa: op ’n bepaald punt is het natuurlijk niet redelijk om over alle informatie te beschikken, ik denk dat wat dat betreft er ook voor de handelaar wat bescherming is.
ahaaa zegt
@davelepeef: dat is zeker waar maar dat een auto een ongeluk heeft gehad en/of gebreken heeft die al bekend zijn is dit wel informatie die de koper zou moeten weten.
davelepeef zegt
@ahaaa: dat ben ik helemaal met je eens maar ik denk dat (1) dit niet wordt uitgezocht door de verkopende partijen en (2) dat dit niet inzichtelijk is. Maar ik “ben er niet van” dus ik weet ’t niet goed.
freshlife zegt
@davelepeef: verkopende partij kan dat gewoon zien, die kunnen hetzelfde zien als rdw/verzekering. Ze weten het dus donders goed, dat is precies wat ze bekijken als jij je auto weer komt inruilen. Dan is het ineens wel een probleem
davelepeef zegt
@freshlife: OK, interessant te weten!
Dutchdriftking zegt
Hangt helemaal van de situatie af. Feit is wel dat Engelse auto’s tweedehands fors goedkoper zijn, en dan het een sportiever volk is dus het aanbod van leukere auto’s is breder. Het is al een idee zelf een auto te importeren en het rechts zitten voor lief te nemen. Ombouwen is ook een ding. Als iemand anders dit voor jou doet is dat toch alleen maar mooi?
Het is echter wel belangrijk dat het echt goed gedaan is. Je hebt geen zin in rare storingen door ellende in de kabelboom. Als de onderhoudshistorie echter sluitend is, en het allemaal netjes en goed gedaan is zie ik geen probleem. Zeker als je dan ook nog een prijsvoordeel hebt. Het belangrijkste is natuurlijk kilometerteller. Een klok primair in mijlen vind ik erg vervelend, juiste kilometers inleren op de nieuwe teller is natuurlijk wel van belang.
moveyourmind zegt
Lijkt me een keurig autobedrijf dat deze M3 te koop heeft staan, maar zou persoonlijk toch afhaken op het feit dat ze M3 modellen uitsluiten van garantie. Daar is het me gewoon teveel geld voor.
Kan het me vanuit het oogpunt van het autobedrijf trouwenswel voorstellen dat ze dat niet doen om te voorkomen dat ze voor de kosten opdraaien als de nieuwe eigenaar er mee gaat lopen raggen.
Stefje zegt
@moveyourmind: gewoon kopen als dat het enige is wat je tegenhoudt. Je kan korting namelijk op papier uitsluiten en er als klant zelfs gewoon voor tekenen, maar puntje bij paaltje teken je voor iets wat geen juridische grond heeft want de wet is heel duidelijk; er moet garantie gegeven worden. Punt. En de wet gaat altijd vóór persoonlijke afspraken.
Dus gaat er binnen enkele maanden (een redelijke termijn) iets kapot wat normaliter garantiewerk is (dus niet remblokken die op zijn of andere normale slijtagedelen) dan kan je gewoon bij ze aankloppen en zijn ze wettelijk verplicht het euvel te verhelpen.
Stefje zegt
@stefje: met korting bedoelde ik garantie, excuus.
moveyourmind zegt
Juridisch klopt het wel wat je zegt. Één en ander is wel afhankelijk van de verwachtingen die je mag hebben, en dat is onder andere afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en de prijs die je ervoor betaald hebt.
Maar stel, er gaat iets duurs kapot en volgens de wet heb je er zelfs zonder garantie recht op dat de verkoper het produkt op zijn kosten maakt, maar die geeft niet thuis.
Dan kan je naar de rechtsbijstandverzekering gaan, maar daar krijg je ook nul op het rekest. Want in de kleine lettertjes staat dat ze je alleen bij geschillen bij aanschaf van een tweedehands auto kopen als die mét Bovaggarantie is gekocht. Dan kan je alleen nog naar de rechter, wat een hoopt geld, tijd en ergernis kost.
Stefje zegt
@moveyourmind: mwah, nog altijd stukken minder dan de reparatie in dat geval. Dus zeker de moeite waard. En zover laat een verstandige verkoper het niet komen, want dat kost hem véél meer dan gewoon herstellen.
2cv4 zegt
@stefje: dan zal jij toch al moeten kunnen aantonen dat het euvel er al was toen jij de auto kocht.
Stefje zegt
@2cv4: nee hoor. Je koopt een product waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat deze goed functioneert. Er wordt immers een forse prijs gevraagd (voor de wet is alles boven de circa 5k fors). Dat wil dan zeggen dat als er iets na een paar maanden stuk gaat, je versnellingsbak bijvoorbeeld, deze gewoon onder je wettelijke garantie valt.
saxoke zegt
Daar ben ik niet helemaal zeker van…. net als het 7jr garantie verhaal bij KIA. Gaat na 6jr je radio stuk, dan is het geen garantie van KIA want dat is een onderdeel dat zij niet gemaakt hebben, dat is me verteld door 1 van de big bonobo’s van de Belgische kia importeur….
bsxc2 zegt
Het belangrijkste onderdeel zijn ze vergeten, namelijk de SMG ombouwen tot handbak.
ukbob zegt
@bsxc2: wel eens ooit een SMG-M3 gereden of praat je gewoon alle journalisten en keyboard-kenners na?? Er zijn voors en tegens aan de bak, in sommige gevallen is de combi SMG en dit blok magistraal….
petroldrinker zegt
nee, dat is juist super dat ze SMG gehouden hebben, heb zelf SMG versies en handbak versies vd E46 gehad, in de toekomst altijd SMG, veel beter, dan die houterige handbak vd E46, vreselijk was die bak, maja de SMG kon geen 800+pk aan helaas.
Overigens de enige mensen die janken over de bak, hebben er nooit mee gereden en praten anderen na vd verhalen, mensen die zelf een SMG gereden hebben een tijdje of gehad hebben willen juist (vaak) absoluut geen handbak versie meer. ik in ieder geval wil absoluut geen handbak versie meer (SMG heeft wel de CSL software nodig voor juiste revmatching)
davelepeef zegt
Zoals ook bij herstelde schades geldt: mits het vakkundig gedaan is, zou het geen probleem moeten zijn. Heb je er ’n bijsmaak bij of misschien te weinig verstand van wat er feitelijk gedaan is; dan doorzoeken.
desulligenerd zegt
Ik vraag me dat ook altijd af voor auto’s die door de hobbyist zelf zijn onderhouden. Kennis van mij sleutelt graag aan auto’s en doet dat in mijn ogen secuurder dan in een garage. Je kunt dan bij verkoop echter geen rekening van een garage overhandigen. Bij een goedkope auto van 2000euro geen probleem maar bij een vrij nieuwe auto? Hoe denken jullie daarover? Beinvloedt dit de restwaarde?
davelepeef zegt
@desulligenerd: hangt ook af van type auto. ’n klassieker ligt daar voor mij meer voor de hand, maar als iemand zelf z’n onderhoud doet aan ’n recente M5 met al z’n elektronische grappen, dan zou ik wel sceptischer zijn. Mensen die zelf onderhoud doen moeten ook snappen dat getekende briefjes van ’n garage voor ’n koper ook ’n waarde hebben.
griffendahl zegt
@davelepeef: als diegene die onderhoud zelf pleegt wel netjes facturen van de onderdelen kan overleggen met genoteerde kilometerstanden maakt dat op mij in ieder geval een betere indruk als iemand die alle stempels in een boekje heeft maar geen enkele factuur…
davelepeef zegt
@griffendahl: zit wat in. Maar een onderhoudshistorie is bij een werkplaats te verifiëren, een beetje garage registreert dat. Als er een aankoopbon van spullen is, kun je nog altijd in twijfel trekken of spullen goed of zelfs überhaupt gemonteerd zijn. Zo kunnen we altijd ergens over klagen. Blijft staan ’n stukje reputatie van de verkoper, want veel komt toch op vertrouwen neer.
gregorius zegt
Is voor mij ook geen probleem. Het ligt geheel aan de verkoopsituatie. Een auto die met liefde is behandeld, maar op zn tijd op de goede manier is gebruikt, kan aantrekkelijker zijn dan een ex-leaseslet die wel altijd dealer onderhouden is.
964yellowbird zegt
Ik heb zelf mijn auto bij dit bedrijf gekocht, dus weet toevallig dat het goed zit. Maar ik zou zeker bij een wat specialere auto zoals een M3 toch het liefst voor een 100% origineel exemplaar gaan ivm waarde behoud etc. Blijft wel een gaaf ding, zo’n e46 M3.
davelepeef zegt
@964yellowbird: dat is ’n belangrijk punt. ’n dergelijke auto moet redelijkerwijs dan ook minder kosten dan ’n volledig originele auto. Een omgebouwde auto kopen is daarmee ’n bepaalde concessie doen, ofwel omwille van prijs of ivm beschikbaarheid (JDM)
mgmgb zegt
Zo lang de verkoper er eerlijk over is en de ombouw aantoonbaar goed uitgevoerd is, prima. Al zou ik er wel mee oppassen bij nieuwere/meer complexe auto’s. Hoe simpeler de auto, hoe minder fout kan gaan bij de ombouw.
Robert zegt
Als de ombouw netjes is uitgevoerd, goed gedocumenteerd en alles werkt naar behoren, ja hoor, waarom ook niet?
Ik kan alleen maar heel veel respect opbrengen voor mensen die dit soort projecten aanvangen én tot een goed einde brengen, zeker bij moderne(re) auto’s. Het is namelijk geen kattenpis om zo’n ingreep ff in een weekendje uit te voeren.
flutterby zegt
Naast getinte ramen, leer, een trekhaak, radio en een telefoonhouder moet die van mij gewoon standaard zijn. Ik zoek niet naar schade, maar als ik het weet laat ik hem staan. Bij hele unieke auto’s heb je deze luxe niet altijd maar dan moet de prijs er wel naar zijn (zoals ook deze M3).
fanboy zegt
Voor sommige auto’s die niet in LHD zijn geleverd maar wel zijn omgebouwd is het natuurlijk juist een enorm pluspunt.
Denk aan Nissan Skylines of een Toyota Century. Het zijn van die uitzonderingen die juist waarde vermeerderend zijn.
SimonMc zegt
Ik meende dat men enkel het stuur rechts kon plaatsen bij de Nissan Skyline R34, omwille van de versnellingsbak. Of is dat een urban legend?
rolov zegt
@SimonMc: nee klopt alleen of het door de versnellingsbak komt is niet waar vlg mij. Maar pin mij er niet op vast. Dacht dat het door de turbo’s kwam.
p3r0x zegt
Ik haak al af bij een duplicaatcode op het kenteken…
donjunior zegt
Jup.. same here..
Bender zegt
Waarom? Duplicaatcode zegt toch helemaal niets over de auto?
Ward-ExigeV6 zegt
Ik heb destijds bewust gekozen voor een origineel LHD Lotus Exige S. Je betaalt inderdaad wat meer dan een RHD (die ik dan direct zou laten ombouwen) of reeds omgebouwde variant, maar het gaf mij de “garantie” dat er geen hobbyist foutjes of shortcuts heeft kunnen maken met omzetten. Daarnaast is een originele LHD goed voor het waardebehoud van de auto, al is dit secundair aan het rijplezier.
pomoek zegt
Het is niet helemaal duidelijk wanneer de ombouw is gedaan. Wellicht is dit kort geleden gebeurd, heeft de eigenaar er behoorlijk wat ellende van gehad en wil die nu van zijn auto af. Maar het zou ook kunnen dat deze auto al 9 jaar probleemloos omgebouwd rond rijdt.
Het geen garantie verhaal zou voor mij, net als bij @moveyourmind wel een reden zijn om deze voorbij te laten gaan. Voor dat geld zou je toch wel iets aan garantie mogen verwachten en dat ze, bijvoorbeeld de aandrijflijn, daarvan uitsluiten.
lekbak zegt
Als gezinswagen en woon-werkverkeer auto wil ik geen omgebouwd exemplaar. Die auto moet betrouwbaar en voorspelbaar zijn.
Na een ombouw is er veel teveel kans op gekke storingen. Als auto voor erbij maakt het me niks uit. Dan is het een hobby en ben ik er niet van afhankelijk. Ik heb liever een omgebouwde Lotus dan een met het stuur rechts bijvoorbeeld.
kevertje zegt
Ik denk dat het verhaal complexer is dan het lijkt. Oude vintage cars, waar alles met beugeltjes en boutjes geregeld kan worden is heel anders dan de huidige, zeer ingewikkelde dashboard-concepten waar in voorkomend geval zelfs een gemiddelde garage al niet uitkomt als er problemen optreden. De vraag is ook altijd, stel je hebt zo’n wagen en je veroorzaakt een ongeval met ernstige verwondingen of zelfs overlijdens, hoe zit het met de aansprakelijkheid ZELFS als er geen oorzakelijk verband is tussen de ombouw en het ongeval. Idemdito met tuningskits enz., veranderingen aan vitale onderdelen zoals ophanging of zelfs banden die buiten de standaard specificatie vallen, daar blijkt men in Belgie alvast hoe langer hoe kritischer op te worden.
Ultimora zegt
Ik heb een naar LHD omgebouwde Elise. Alles is door een specialist gedaan met goede delen. Voor mij was de afweging meer dat dit eentje was die eigenlijk alle upgrades had die een Elise betrouwbaar en beter rijdend maken. Dat hebben Engelse auto’s gevoelsmatig vaker dan Europese. De prijs ligt een beetje tussen een RHD en een origineel LHD in. Dat is een bijkomend voordeel voor mij geweest.
ericd zegt
Onder “omgebouwd” versta ik iets anders. Stuur verplaatsen en daarvoor een standaard dashboard gebruiken, wat gefrunnik onder de motorkap, valt daar niet/nauwelijks onder.
jdeboer zegt
Ligt aan de auto, een Elise is een veelvoorkomende en dat kan relatief simpel.
Bij de NL importeur kan je dat gewoon met originele nieuwe onderdelen laten doen.
Maar ik ben sowieso niet zo bang voor importjes, elke auto kan problemen geven.
mashell zegt
Het politiek correcte antwoord is natuurlijk “Ja, geen enkel probleem”. Maar in de praktijk zou je het evengoed niet doen.
cossiekiller zegt
Ooit op het punt gestaan om een originele Impreza 22B te kopen die net was omgebouwd door een rallyspecialist. Heel netjes gedaan. Nog geen ton op de teller… Vroeg toen 30k€ en dat vond ik toen teveel geld voor zo’n oude Impreza…
Had ik het maar gedaan ipv de Syclone toen te kopen. De 22B’s gaan nu richting de 100k en meer…
Luck zegt
Hoe toevallig wil je het hebben…
Aanstaande donderdag breng ik mijn Engels E46 M3 weg voor ‘de’ ombouw.
Over 2 weken weer ophalen.
Al met al scheelt dat bij een vergelijkbare staat, kmstand, opties etc. Toch al snel 1/3 van de prijs. De mijne is straks ‘af’ voor een krappe €16.000. Daar vind je er geen voor in Nederland met 135dkm op de teller.
Berend zegt
Beetje hetzelfde als een omgebouwde vrouw trouwen. Ja.
deSjonnies zegt
Heb zelf een naar LHD omgebouwd Impreza omdat dit type alleen maar als JDM is geleverd .
(JDM = Japanese Domestic Market)
Veel ellende met de RDW keuring gehad en er is zo’n speciale code voor ‘voute auto’s’ opgelegd die verdacht worden van frauduleuze praktijken als diefstal en/of verduistering, dit omdat de keurmeester ‘niet kon zien’ dat de wagen ooit RHD is geweest.
Toen ik de man er op wees dat dit dus betekende dat de ombouw goed gedaan was bleef hij voet bij stuk houden, Bijzonder kinderachtig.
Maar het maakt eigenlijk geen pepernoot uit, Auto’s worden in de regel voor LHD en RHD ontwikkeld en de grootste problemen die wij zijn tegengekomen was wat laswerk en onderdelen van een donor auto om de ruitenwissers andersom te laten vegen en de bedrading,
Met name het brein van de Impreza. Maar daar kwam een snoeshaan op het idee om de gehele draadboom om te keren, en ja dat lukte. En ook heb je een ander set koplampen nodig, Met RHD koplampen komt een auto niet door de keuring.
De speciale eenheid die daarna de keuring heeft verricht had 1 opmerking en die was dat we zelfs een orginele mistachtelicht schakelaar hadden gemonteerd en de correcte Europese achterlichten met ingebouwd mistachterlicht links.
SimonMc zegt
Toen ik jouw gebruikersnaam zag, vroeg ik mij af of jij dé desjonnies was, die z’n profiel had verwijderd…en door dit verhaal is m’n twijfel weg. Welkom terug!
realhustler zegt
Jaren geleden kocht ik een nissan Primera, nette auto, niet duur, reed goed. toen ik hem zeg twe jaar had, kreeg ik roest precies bij het achterportier waar een lasnaad loopt. Automonteur kameraad was er van overtuigd dat er een forse schade was geweest, ok gerepareerd maar toch eerder roest. Na verloop van tijd ga je ex-schade dus toch merken.
Nog een verhaal, kennis koopt een tweedehands auto, mooi ding. Na 2 jaar ruilt hij hem in, de dealer bied echt weinig. nou is dat normaal maar doorgevraagd naar de motivatie. Blijkt dat de dealer wist dat de auto forse schade had gehad, weliswaar vakkundig gerepareerd maar toch minder waarde. Kennis wist van niks, nooit wat gemerkt.
Heel oneerlijk dat dealers, autobedrijven etc dit soort info wel hebben ( en ws niet delen bij verkoop, alleen bij inkoop).
Bij Ford kan je het uitlezen met Forscan of er een crash is geweest, mits fors. En er is ook een limiet aan hoe vaak je het kan resetten. Ik denk dat mijn auto ex schade is, maar een lichte achter schade, Forscan stond op nul (maar nu heb ik een nieuwe BCM dus helemaal 0)
emping zegt
Ik zou daar geen probleem mee hebben.
rolov zegt
Rechtsgestuurde auto’s die ook links gestuurd geleverd zijn geweest vind ik vreselijk. En ik wil hem ook zo origineel mogelijk . In het verleden slechte ervaringen gehad met getunde bakken