Moet een motorfiets ronken? Of zie jij een elektrische motorfiets wel zitten?
Auto’s en motorfietsen
Op Autoblog.nl dragen we ook motorfietsen een warm hart toe. De term ‘petrolhead’ is in die zin niet gebonden aan auto’s, maar is ook van toepassing op mensen die wild worden van motorfietsen. Maar ja, dat woordje ‘petrol’ he. Gaan we dat in de toekomst vervangen voor ‘ev-head’ of ‘volt-head’?
Elektrische revolutie
Pas in de laatste jaren is de elektrische motorfiets bezig aan een kleine opmars. Bij auto’s is die revolutie al in een veel verder stadium. Kijk maar rond op straat en je ziet eigenlijk direct wel een elektrische auto passeren.
De cijfers liegen niet
Het Centraal Bureau voor de Statistiek leert ons dat er begin 2021 ruim 700.000 motorfietsen geregistreerd waren Nederland. Dat zijn er 10 procent meer dan tien jaar eerder. Een stevige 98 procent van de motorfietsen staat op naam van een particuliere eigenaar
In 2020 kregen er 14.558 nieuwe motorfietsen een kenteken. Slechts 223 machines hadden een elektrische aandrijflijn. In 2021 werden er 15.106 motorfietsen verkocht, waarvan 231 volledig elektrisch. Het loopt dus nog niet heel hard als het gaat om elektrische motorfietsen, terwijl er toch al best wat aanbod is, denk aan de Harley-Davidson LiveWire en diverse modellen van ZERO, Energica en Johammer. Vaak zijn ze alleen te duur en wordt de actieradius als beperkt ervaren.
Vooral recreatievoertuig
De motorfiets is in de meeste gevallen nog altijd een recreatievoertuig, al rijden er natuurlijk ook genoeg motormuizen rond die het hele jaar door op hun tweewieler stappen. De bikkels. Maar feit blijft dat de motorfiets vooral wordt ingezet voor plezierritjes. Zodra de zon gaat schijnen, verschijnen ze op straat. Vrijwel allemaal maken ze geluid, sommige zelfs iets te veel. Met een elektrische motorfiets heb je dat probleem dan weer niet.
Zakelijke voordelen motorfiets
Waarom volgt die doorbraak dan niet? Is een elektrische motorfiets zakelijk gezien ook niet interessant? Oh jawel hoor! Je betaalt geen bijtelling over de catalogusprijs en je profiteert als ondernemer van BTW-aftrek, KIA (kleinschaligheids-investeringsaftrek) en MIA (Milieu-investeringsaftrek). Als kers op de taart betaal je ook geen wegenbelasting (MRB) voor een elektrische motorfiets, al is die 10 euro per maand voor een normale motorfiets ook niet al te hoog.
Motorfiets voor erbij
Maar voor particulieren – toch de grootste groep rijders in Nederland – is een elektrische motorfiets toch nog te duur. Vooral omdat een motorfiets vaak ‘voor erbij’ wordt gekocht. Voor twee tot vier mille koop je al wat leuks. Voor veel mensen is de motorfiets een hobby.
Maar wordt die hobby gevoed door het feit dat er een ronkende, hoogtoerige krachtbron in het frame hangt? Of is die hobby ontstaan door het ultieme gevoel van vrijheid en het hangen in bochten? Interessante vragen, waar we best meer input op willen hebben van andere liefhebbers.
Zou jij dat stukje ‘emotie’ (lees uitlaatgeluid) bijvoorbeeld kunnen missen tijdens het motorrijden?
En in hoeverre is de prijs bepalend voor de keuze om te kiezen tussen een benzine- of elektromotor?
Of zou jij überhaupt nog motorrijden als de benzinemotor wordt vervangen door een elektromotor?
En wanneer zou jij over willen stappen naar een elektrische motorfiets? Wat moet er dan gebeuren om jou te overtuigen?
De elektrische motorfiets is in ieder geval voer voor discussie. Maar een ding is zeker: het gaat wel gebeuren. Ook de grote merken zijn achter de schermen bezig met EV-machines. Is daarmee de hobby van velen in gevaar? Of zijn we allemaal bereid om over te stappen op een motorfiets zonder uitlaat?
kle500 zegt
Als woon/werk motorrijder, ja. Maar wel als ze een stuk betaalbaarder worden. Ondanks day ik buiten Corona tijden dagelijks motor reed is het bang-for-buck geheel bij een motor voor mij juist een groot gedeelte van de charme.
flutterby zegt
@kle500: een elektrische motor heeft geen onderhoud en aan alleen banden en stroom ben je ongeveer een cent per kilometer kwijt. De aanschaf verdiend zich dan enorm snel terug, zeker zakelijk (MIA, KIA, BTW en bijtellen naar verhouding).
kle500 zegt
@flutterby: eens maar dat startbedrag is echt wel pittig om op te hoesten. Wat er ju te koop staat 2e hands is toch al een paar jaar oud en qua range nog minder dan de huidige machines.
mashell zegt
Over dijkjes toeren zonder harken, kliko’s en kruiwagens van aanwonenden naar je helm geslingerd te krijgen lijkt me veel leuker! Dus Ja!
kennone zegt
@mashell: daar kom he toch snel op terug. Heb de Energieka of hoe dat ding ook heet gereden. Zeer onder de indruk van zijn kracht!, echt niet normaal gewoon. Maar al snel werd het enorm saai omdat je echt alles mist wat een motor een motor maakt. Geluid, trillingen, schakelen, gevoel aan de gashendel, lichter gewicht. Dit zorgde er toch wel voor dat ik heel te vrede op mijn trage Ducati 900ss weer naar huis reed. Had eindelijk weer heel de beleving terug. Ik vermijdt dus liever de dijk wegen zodat ik ze daar niet tot last ben maar wel lekker met een echte motor kan rijden.
Poulusma zegt
@mashell
Ja precies, dat is het zelfde slag mensen dat naast een circuit of onder de rook van Schiphol gaat wonen…
Zitten allemaal te klagen over geluidsoverlast terwijl dat als je ergens gaat wonen je wel een beetje onderzoek moet doen waar je terecht komt. Maar wanneer er een F1 race is staan ze allemaal te juichen omdat ze dan kunnen profiteren…
Zelf woon ik op een route tussen 2 dijken in. Met een paar zonnestralen komen er hele hordes motorrijders en sportauto’s langs die van de ene de andere dijk oprijden, waar ze zich overigens niet aan de snelheids limiet houden, dus ik weet waar ik over praat.
KiraLight zegt
Zou best wel weer willen motorrijden, maar merk in mijn dagelijkse rit dat mensen steeds slechter autorijden.
Motorrijden is veel te gevaarlijk in Nederland (Randstad).
Edge zegt
Op dit moment niet. Niet omdat ik iets tegen elektrisch rijden heb, verre van zelfs, maar omdat ik de huidige elektrische motoren niet leuk vind. Een elektrische motor mag best futuristisch ogen, en dat zie je op dit moment alleen nog bij de BMW CE 04, die dan weer beperkt is door zijn topsnelheid. Iets als de BMW Motorrad VISION NEXT 100 met een normale topsnelheid zou ik absoluut willen.
Nemus zegt
@Edge: ik ben aan het wachten op de CE-04 om eens een proefrit te doen. Heb nu een Kymco AK550 en dat rijdt wel leuk, en op papier ziet die BMW er veel fijner uit, behalve dat rare, smalle zadel. Daar ben ik nog niet van overtuigd
sabrerator zegt
Nee.
Voor mij maakt het motorkarakter een onverbrekelijk deel uit van de beleving, en een elektromotor heeft een zeer eendimensionaal karakter.
Mijn motoren zijn wat ouder, twee ervan zijn van de laatste generatie met carburateurs van het merk (Triumph) De motorblokken zijn identiek, de ene een sportmachine (Daytona 900) de ander een toerbak (Trophy 900).
En ze voelen, ook qua motorkarakter, verschillend aan.
Mijn andere motor heeft weer een andere configuratie en dat is weer een heel ander karakter (Honda V65 Sabre).
Sterker nog, de Triumphs werden ook met een 1200 viercilinder geleverd en die wilde ik niet, omdat ik juist het karakter van de 900 triple zo gaaf vind. En dat zul je met een elektromotor nooit hebben.
avocado zegt
@sabrerator: dus de motorblokken zijn identiek, maar ze hebben wel een ander karakter?
sabrerator zegt
@avocado:
Ja, vreemd genoeg wel. De Daytona hangt beter aan het gas en lijkt feller, maar dat laatste kan best door de zitpositie komen.
De Trophy heeft een iets tragere gasrespons, alsof er wat elastiek in zit. Je draait aan het gas en de reactie lijkt wat later te volgen. Iets dat ik ook las in een test uit de tijd dat ie nieuw was.
Bij de Daytona is iedere millimeter gas onmiddellijk te merken.
elemento zegt
Ik heb een electrische motorfiets gereden. Je hebt gelijk koppel. De bochten was wel beetje anders in het begin..maar de hele gevoel van motorfiets is er niet. Ik blijf lekker door tukken met mn mt10 en mn fatboy
Dutchdriftking zegt
Mijn roffelende boxer is toch wel een essentieel onderdeel van het genot.
gelatobm zegt
@dutchdriftking: inderdaad, dat gevoel en geluid hoe dat blok trekt bij gas geven, ploft bij gas loslaten.
W115 zegt
De heritage van een Yamaha of Ducati kunnen de nieuwelingen niet aan tippen.
willeme zegt
Nee, absoluut niet. Motorrijden is net zoiets als paard rijden. Dat doe je ook niet op een elektrisch hobbelpaard (Max Mosley misschien).
voor mensen die forensen met een motor zie ik het wel als een (goede) optie. Of een Suzuki Burgman of Yamaha T-Max nu elektrisch is of een verbrandingsmotor heeft, maakt niet uit. Dus voor dat soort motoren (motorscooters eigenlijk) zie ik wel een markt. De BMW C1 kan weer terug komen als elektrisch voertuig.
Ik zat even te denken aan een BMW R1200RT elektrisch, maar is dat leuker en beter? Elke 150 km de accu laden is niet leuk voor een tourfiets. En heb je echt zin in een Honda CBR1000RR die 80 kilo meer weegt dankzij een accu? Het zal uiteindelijk wel moeten en daadwerkelijk gaan gebeuren, maar dan moet de techniek zich nog wel even doorontwikkelen.
tommycooker zegt
Nee, rijbereik, laadtijden en modellen zijn nog veel te beperkt om een overstap te overwegen.
autogeak zegt
Nee, nooit.
petroldrinker zegt
Net als auto’s, nee dus, moeten net als autos gewoon herrie maken om leuk te zijn….
dapeldoorn zegt
Zo lang het niet tot “moeten” behoort, wat naar mijn mening alleen nog een toiletbezoek mag wezen, blijf ik qua electra hangen bij het opladen van mijn telefoontoestel… verder als dit zal ik vrijwillig niet gaan en de brandstofkosten zullen mij niet tegenhouden… ja een petrolhead kun je geen “petrol” ontnemen toch?
MrHyde zegt
@petroldrinker Je vergeet een woord: net als HOBBY auto’s nee dus.
Die spaardiesel van je buurvrouw, en die downsize 3 cylinder van je collega, die worden echt niet slechter van een electrische aandrijflijn.
Voor hobby auto’s (ervan uitgaande dat een echte petroldrinker dan ook z’n hobby auto dagelijks inzet), ben ik het helemaal met je eens.
Daar is de brandstofmotor onderdeel van het te gekke totaalplaatje.
petroldrinker zegt
ik gebruik idd mn hobby auto ook als daily’s, voor mij blijft 1 auto met mijn huidige budget het leukst, genoeg om 1 goed leuke auto te kunnen rijden, ipv 1 goede daily en 1 leuke hobby auto. nu alleen zoekende naar het volgende sinds mn vorige verkocht is:)
eggiebirdie zegt
Lijkt me fantastisch. Geen gezeik meer van lege 12v accu als hij even stil gestaan heeft. Geen gezeur met uitval bij stoplicht omdat de carburateur weer eens schoongemaakt moet worden. Veel minder onderdelen die stuk gaan. Lekker thuis aan het stopcontact dus nooit meer langs het tankstation. Heerlijk koppel.
Maarrrrrr…. ik rij niet veel en bijna alleen recreatie… maar zelfs dan voel 120-150km echte actieradius niet heel ruim.
Rond door de polder is al snel 60-70km. Als je ook nog stuk snelweg moet om op een leuker stuk te komen…dan wordt het krap. En snelladen doen ze ook nog niet echt aan. Als je binnen 5 min of zo weer vol zit aan de snelllader, dan wordt het het overwegen waard.
racerx zegt
Nee, op het moment niet. Dat de range niet groot is vind ik niet erg, maar het opladen duurt gewoon te lang. Ik heb een BMW K1200S voor de grote afstanden, daar rijd ik lange stukken mee op hoge snelheid woon/werk, familiebezoeken etc. Elektrisch is daar nog niet voor geschikt, wanneer dat wel zo is zou ik het zeker overwegen.
Vwb de hobby heb ik een Ducati Panigale V4 staan, de beleving en het geluid van dat ding, daar kan geen elektrische fiets tegenop. Voor de lol en de ‘sense of occasion’ zou ik geen elektrische motor kopen nee, nog niet misschien.
turbotoll zegt
Motorrijden is nu eenmaal geen “mobilieitsoplossing”.
MrHyde zegt
Voor de dagelijkse auto is het denk ik wel duidelijk, daar heeft elektro over het algemeen alleen maar voordelen *. Maar net als met je hobby auto, gaat het bij de motor in veel gevallen om irrationele zaken. Een geluid, een uitstraling, een gevoel wat het opwekt: net als een klassieke/hobby auto, is een motor per definitie irrationeel*.
Voor mij specifiek: nu een EV voor woon-werk, en een 4cyl 600cc jankert in de garage, en een 1cyl naked. Die beiden een aangepast (wel e-keur) uitlaat hebben. Die 1cyl die rammelt aan alle kanten, maakt te veel herrie, hakt plots in de toeren begrenzer -> rationeel gezien is het een slechte motor. Maar daarom houd ik ervan.
Voor de jankert ook: als die door de toeren gaat, en die opbouw… Heerlijk. Terwijl een elektro dat nog soepeler kan, met koppelen vanaf 0.
Rationeel gezien, zou het elektrisch moeten. Maar nee, voorlopig nog niet.
En als het om het milieu gaat: die paar hobby km per jaar, dat is niet waar we nu de grote winst kunnen pakken. Auto’s, huizen, vlees: daar kunnen particulieren beter eerst de grote winsten pakken (pareto).
*Ja, er zijn uitzonderingen.
L zegt
Nee, voor mij ontbreekt dan compleet de beleving van het motorrijden, ik hou van het geluid/schakelen. Wat ik als voordeel zie daarintegen… ga ik mezelf tegenspreken😜 je valt veel minder op als je wat harder over bijvoorbeeld een dijkweg rijd. Ik kan ondertussen uit ervaring wel zeggen dat mensen vooral reageren op geluid. (Emotie). Dus ja voor het stille hard rijden helemaal top, maar toch wil ik de beleving hebben van een mooie hoogtoerige motor waar ik zelf moet schakelen!
flutterby zegt
@fietstasstmk7: de kracht en souplesse van een elektromotor trekt mij ook wel hoor. Het blijft leuk om geruisloos bij het stoplicht weg te rijden terwijl de gene op de linker baan vooral veel herrie maakt.
wokkelz zegt
Zolang ik het kan betalen zal ik op een motor rijden met ice. Auto interesseert me geen reet, dat kan prima elektrisch.
ericc zegt
Ja maar van een bekend merk. Geen nieuwe speler op de markt en geen van China. Momenteel nog te vroeg. Tegen 2030?
flutterby zegt
@ericc: Italiaans of Amerikaans wel oke?
ericc zegt
Of UK, Japan , Duits allen kanshebbers… Maar de prijs en actieradius moet redelijk zijn.
scott zegt
Nee
conflagration zegt
Als ik motor rijd rijd ik vaak wat langere tochtjes, dus als de range beter wordt, zonder dat de motoren extreem zwaar worden, zou ik het zeker eens overwegen.
Voor de rest zou ik altijd nog wel een dinosaurus verbrandende tweewieler er naast willen hebben. Puur en alleen om iets de hoge toeren in te kunnen blazen
supertjeduc zegt
Ik heb al drie motoren , en te weinig tijd , maar als mijn werk wat verder weg was ( nu 7 km ) en ik zou elke dag files hebben dan lijkt me zoiets als die nieuwe BMW scooter me best wel handig
Maar nu kan ik het op de elektrische fiets ( al pak ik in de winter vaak de auto , lui,koud,slecht weer en andere smoesjes
Hupke zegt
Al een aantal keer met een electrische motor op pad geweest. Sommige zoals de Brammo hebben totaal geen scooter eigenschappen maar…
Ik houd van m’n oude nest, zou die niet vervangen door een electrische motor. Ook om te reizen heb ik liever een hoogpoter die ik kan bijtanken. Moest ik geen bedrijfswagens hebben zou ik een electrische overwegen voor woon-werk.
arta zegt
Zeker wel!
De motor is alleen als hobby in gebruik en de nukkige 2-cilinder heeft karakter en maakt het leuk.
Maar als ik een elektrische motor met een knap bereik in de garage kan zetten als stationaire batterij is dat een mooie combi. Het ding staat veel te veel stil en als de salderingsregeling er af gaat is het een mooie oplossing.
Nu alleen nog even wachten op een motor van minder dan 250 kg met een bereik van 200km op de dijken en meer dan 25kWh aan effectieve capaciteit die V2G ondersteund.
Kortom. Ja, maar nog even wachten…..
dree16v zegt
Geluid is onderdeel van de beleving en op een motor ook belangrijk om gehoord te worden. Loud pipes save lives
arta zegt
@dree16v: loud pipes zorgen er voor dat we op meerdere plekken niet meer welkom zijn……
tjorque zegt
Loud pipes save lives is echt pure onzin vind ik.
kennone zegt
@tjorque: tuurlijk is de herrie 9 van de 10 keer overbodig. Maar ik merk wel dat ik vaak gezien word in het verkeer door het geluid. Buiten dat het het voormij dus veiliger is, is het voor het overige verkeer ook prettiger omdat dat weer wat schrikreacties scheelt.
sabrerator zegt
@dree16v: loud pipes closes dikes!
ar156sw zegt
@dree16v: Een mooi motorgeluid kan ik waarderen, zowel bij auto’s als motoren. Maar die takkeherrie die uit sommige knalpijpen (van auto’s en motoren) komt, dat is echt te treurig voor woorden. En dat die herrie “veilig” zou zijn is natuurlijk echt onzin, mensen schrikken zich er lam van, da’s echt niet veilig.
wes12 zegt
Ter aanvulling; die treurige truckers met open uitlaten. Waar is dat mis gegaan?
dree16v zegt
@ar156sw: eens, ik wist niet dat het zo gevoelig lag hier… Ik bedoel dat als ik op een dijkje fiets ik liever een motor hoor aankomen dan me de pleuris te schrikken van een elektrische die je ineens voorbij komt. Zelfde geldt voor motoren in de file. Ik ben ook geen voorstander van geknetter en geklapper maar een mooi donkere ronk kan ik wel waarderen en zou ik ook missen bij een elektrische motor.
tjorque zegt
Ja op voorwaarde dat:
– hij niet onbetaalbaar is (25k is de limiet, dat kostte mij GSa ook)
– er nog eentje naast staat die door explosies aangedreven wordt (voor de plezier ritjes)
– hij genoeg range heeft (250km is ok)
– en mooi is (die futuristische dingen en scooter vormgeving vind ik echt niks)
De Harley livewire zoals in de long way up zou ik wel willen voor m’n werk verplaatsingen. En de boxer blijft om langere ritten voor de fun.
JanJansen zegt
Ja, en waarschijnlijk deze zomer al. Het is zo ongelofelijk tof rijden met al dat koppel. Daarbij is het bijna gratis als je zakelijk rijdt.
Maar zoals ik hier lees ben ik de enige.
harleytijn zegt
Voorlopig geen elektrische motor voor mij. Tijdje terug wel een elektrische BMW (CE) gereden. Instant koppel is in de stad wel heel leuk, maar funest voor het bereik, wat al niet heel veel is. Voorlopig ben ik nog verslaafd aan mijn trouw Harley. Altijd weer genieten van die klappen van de machtige V-Twin. Kan niet wachten tot ze weer terug is van de customizer.
rogerzz zegt
De mannen met een micropenis en een Harley nodig hebben voor lawaai, ik snap het niet. Motorrijden overigens wel eens overwogen, maar woon-werk niet te doen, onveilig en niet praktisch, en de plezierritjes in de buurt zou ik denk ik ook snel zat worden.. dus ik ben geen motorrijder.
Maar groot voorstander van elektrische motoren, Harley-losers die enorm veel lawaai maken in mooie omgevingen zoals de Posbank en daar gaan ‘racen’ met die stinkende brommers, irritant voor mens en dier, enorme hekel aan. Het zou mijn mening over motorrijders in ieder geval enorm positief beïnvloeden, een elektrische ipv stinkende lawaai-motor. Dat ding die Rosberg had leek me wel geinig, het zou misschien twijfelaars (zoals ik) misschien zelf over de streep kunnen trekken? Relatief hoog gadget gehalte, dat helpt bij sommige mensen ook.
harleytijn zegt
@rogerzz: hoezo vooroordelen….
rogerzz zegt
https://www.southparkstudios.com/episodes/wpmnpk/south-park-the-f-word-season-13-ep-12
Kijk deze aflevering maar eens ;)
grandvitara zegt
@rogerzz: gelijk heb je!! Mafkezen die lawaai maken en toeren draaien
kniesoor zegt
In een elektrieke oto heb ik nog helemaal geen trek. Maar een electro-scooter voor woonwerk zou zeker een overweging zijn, aannemende, dat de actieradius onder alle omstandigheden minstens 150 kilometer is.
wessel04 zegt
Nee. Dan is alle lol eraf.
dotternetta zegt
Yep, rij al bijna een jaar elektrisch motor woon-werk. Perfect!
Krijg 19 cent/km van de baas en rij voor 2 cent/km.
In mei ruil ik hem in voor een krachterig model en dan heb ik gratis gereden.
techniekmeneer zegt
Nee.
Chenzo zegt
Met drie motoren waaronder een s1000rr uit 2021 kan ik volmondig nee zeggen.
Heb wel een proefrit gedaan op een zero maar het doet mij helemaal niets.
cossiekiller zegt
Nee doe maar een mountainbike dan. Mag elektrisch zijn, dat wel.
grandvitara zegt
Ja en het zal verplicht moeten worden. Die aso motorrijders lekker hard optrekken, veel toeren maken… Want ohhh ohhhh beleving. Ze houden totaal geen rekening met de mensen die er wonen… Malloten zijn het