Of toch liever vasthouden aan dat oude vertrouwde.
Iets nieuws uitproberen. Sommige mensen vinden het maar eng. Of het nu om een vakantiebestemming, een gerecht, woonplaats of een nieuwe auto gaat: wat de boer niet kent eet hij niet. Oftewel, vasthouden aan wat bekend is en daar tevreden mee zijn. Voor de één is dat misschien specifiek een Mercedes moeten rijden, voor de ander is enkel een Duits of Japans merk een eis en weer een ander zweert bij minimaal een zescilinder.
De komende jaren gaan we veel vernieuwingen op de automarkt zien. De bloeiende Chinese economie heeft tot gevolg dat partijen het ook buiten het eigen land gaan proberen. Europa lijkt een proeftuin te worden voor deze merken. Zo werd vorige week bekend dat MG na 15 jaar terugkeert op Nederlandse bodem. Dan zijn er ook nog merken met een compleet nieuwe naam, zoals Lynk & Co.
Met een zak subsidie lijken Nederlanders geen problemen te hebben om iets nieuws uit te proberen. Tesla is daar een goed voorbeeld van. Vandaag de dag een merk die iedereen wel kent, maar dat was met de introductie van de Model S wel anders. De massa kende de Roadster, waar het allemaal mee begon, waarschijnlijk niet eens. Mede door een aantrekkelijke bijtelling heeft Tesla de nodige successen weten te boeken in Nederland. Gaan merken als MG en Lynk & Co een vergelijkbare toekomst tegemoet of loop jij zelf straks met een grote boog om dit soort auto’s heen?
qwerty1234 zegt
-edit: probeer het eens met meer dan één woord-
str8six zegt
@qwerty1234: meer dan één woord
barchettadriver zegt
Auto’s worden steeds meer onderdeel van een compleet ecosysteem, en steeds minder op zichzelf staande objecten. Hierdoor krijgen nieuwe toetreders het in toenemende mate moeilijk op een volwassen markt. Ze kunnen niet alleen op auto-kwaliteit niet meekomen, maar met name op het gebied van eco-systeem.
sjonniedeluxe zegt
@barchettadriver: mwa ik denk dat we nog in de fase er voor zitten, waarbij techniek steeds meer gelijk wordt en het makkelijker wordt om toe te treden. Bijv: android auto. Batterijen die je bij Panasonic haalt. MEB platform dat open is voor anderen. Etc.
rulefollower zegt
Ik zou gaan voor de Roewe Marvel X.
Een elektrisch gebakje, maar ziet er goed uit met uitstekende prestaties:
https://en.wikipedia.org/wiki/Roewe_Marvel_X
rhellema zegt
@rulefollower: ga je er dan in zitten al Captain America?
grandvitara zegt
@rulefollower: best een mooie wagen idd
dunhozzie zegt
@rulefollower: ik zou voor deze gaan: https://products.rivian.com/suv/
jeroenwz zegt
@dunhozzie: die zeker! Briljante eenvoudige vormgeving! En die range…
BaRa zegt
@dunhozzie: Dat, en de Bollinger zou ook op mijn radar staan. https://bollingermotors.com/
hans12670 zegt
@dunhozzie: is dit niet een samenwerking tussen Ford en Amazon?
Loek zegt
Overwegen uiteraard. Je moet niks uitsluiten als het op papier een goede deal is. Hoe denk je anders dat ik ooit op Hyundai uit ben gekomen?
Probleem of gebrek daaraan zit erin hoe snel een merk zijn hele infrastructuur hier kan vestigen. Als iets mis gaat met je auto wil je het oplossen door naar je dichtstbijzijnde dealer te rijden. Als die er is, dan is het zeker het overwegen waard. Laat je eens verrassen, boeit jou het dat je buurman niet weet wat voor auto je hebt.
571ay zegt
Goede vraag, voor mij een voorzichtige ja! Het voordeel van gevestigde merken is dat ze zich al hebben bewezen, met een nieuw merk de markt betreden is dan ook erg lastig. Toch sta ik open voor vernieuwing en zou ik best een auto van een nieuw merk aanschaffen. Al helemaal als het een lease dingetje is. In de huidige wereld is kennis ruim verdeeld, kennis waar de gevestige merken over beschikken is zo ook beschikbaar voor nieuwkomers, de auto’s zullen dan ook echt niet uitelkaar vallen. Ik sta open voor nieuwe merken, laat maar komen die Lynk and Co uit China, ook benieuwd naar het merk dat Turkije binnenkort gaat uitbrengen.
baklava zegt
Proberen ja. Ik heb vorige week in een Wuling gereden en dat was best prima. Zou er alleen zelf nooit een kopen.
toyotafortuner zegt
@baklava: interessant. Denk je dat de Chinezen het de gevestigde, Japanse orde moeilijk kan maken?
baklava zegt
@toyotafortuner: denk het wel. Zie ze al regelmatig rondrijden.
toyotafortuner zegt
@baklava: doet Wuling toch wel goed. Ikzelf zou best wel een Wuling een keer willen uitproberen, uit interesse. Maar echt overwegen? Nee, teveel Japanfanboi
jaapiyo zegt
Hele conservatieve gedachte dit misschien maar nee, ik heb het niet zo op die Chineazy producten. Ze gaan daar nog iets ‘vrijer’ om met gifstoffen verwerken in vanalles op het altaar van de all mighty
DollarYuan. Zware metalen en pcb’s et cetera. Vervolgens komen de rijken hier al het melkpoeder halen voor hun eigen kids, omdat ze weten wat voor meuk er daar in kan zitten. Ik mijd niet alle Chinese producten maar bij dingen waar ik veel tijd in doorbreng en die dicht op mijn huid zitten (bed, auto) ga ik het liever wel uit de weg. Geen Volvo voor mij dus.rhellema zegt
@jaapiyo: dus de babi pangang laat je niet aan je voorbij gaan?
jaapiyo zegt
@rhellema: ik ben meer een babi ketjap type of dude.
rhellema zegt
@jaapiyo: ???
emping zegt
@rhellema: dat is Indonesisch…
Robert zegt
@jaapiyo: ik snap je beweegredenen, maar in deze wereld niet meer realistisch en uitvoerbaar. Je wil niet weten wát er allemaal uit China komt zónder dat er ‘made in China’ op staat. Zowel op onderdelen niveau als op eindproducten, de maakindustrie uit China zit tegenwoordig óveral in.
jeroenwz zegt
@rrrobert: zelfs de MAGA-petjes van Trump worden in China gemaakt…
johnwaters zegt
@jaapiyo: getyped op een made in China toestenbord op een made in China PC of laptop, of verzonden van een made in China smartphone.
amazinglaurent zegt
@jaapiyo: Geen Volvo slaat al helemaal nergens op. De meeste nieuwe Volvo’s die je hier ziet komen uit Gent of Zweden. De onderdelen, tja, die kunnen uit overal komen maar dat geldt voor alle auto’s… Ik geniet rustig verder van m’n V60 in alle geval :)
jaapiyo zegt
@amazinglaurent: live and learn https://europe.autonews.com/article/20170531/ANE/170539970/volvo-begins-exports-to-europe-of-china-built-s90
amazinglaurent zegt
@jaapiyo: I already knew… De S90 zie ik dan ook helemaal niet vaak.
amazinglaurent zegt
@jaapiyo: Alsook, denk je serieus dat een in Zweden gebouwde S90 zo anders in elkaar steekt en radicaal andere componenten zou gebruiken dan een in Zweden gebouwde S90? En als je dit niet denkt, waarom dan niet onmiddellijk de lijn doortrekken naar in München gebouwde 3-reeksen tov in China gebouwde 3-reeksen? Akkoord dat er vaak een loopje wordt genomen met wetgeving en gezondheid door Chinezen, maar de echt grote merken hebben imo te veel te verliezen om zo’n praktijken te proberen. Zou het kunnen dat er stoffen in componenten zitten waar de fabrikant zelf niet van afweet? Absoluut, maar even goed van die in München gebouwde 3-reeks met Chinese componenten. Take off the tin foil hats please!
emping zegt
@amazinglaurent: ZF is ook erg groot in China.
autodrome zegt
Als ze aan alle (veiligheids)eisen ven normen voldoen en ook nog goed smoelen, why not?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@autodrome: ligt eraan, de Chinese of Europese eisen…
zeilboot zegt
@autodrome: En niet vergeten de kwaliteit. MG die nu te koop zijn hebben niet de kwaliteit van een doorsnee Ford of Hyundai om maar wat te noemen.
Persoonlijk zou ik het niet doen omdat Tesla heeft laten zien dat alleen met een unieke selling point je een auto met gebreken/problemen kan verkopen. Dit zie ik niet terug bij MG of Lynk & Co.
dakarbemo zegt
@zeilboot: Ga niet mee met je beredenering, zolang dr een goed dealer/onderhouds/onderdeel netwerk is is dat totaal geen probleem. Tesla on the other hand, kan je maanden wachten op je onderdeeltje….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@zeilboot: Ik neem aan dat de USP de prijs wordt…
lekbak zegt
@autodrome: de Duitse (en Franse en Engelse) auto-industrie betaalt mee aan jou loon. De Chinese niet. Daarom dus niet…
BaRa zegt
@lekbak: Wij betalen mee aan de winst van de Franse en Duitse auto-industrie, via allerhande al dan niet verdoken subsidie-mechanismen. Ik vraag me af we de netto-situatie zou zijn. Misschien eens een ideetje voor Follow The Money…
potjak zegt
@lekbak: ligt natuurlijk maar net in welke branche je werkt maar begrijp wat je zegt. Lynk & Go deelt samen met Volvo het hoofdkantoor en de productie zal starten in Gent. Chinees merk, Europese auto.
lekbak zegt
@potjak: als het een Europese auto is dan draagt die bij aan je boterham, ongeacht de branche waarin je werkt. Het geld blijft namelijk circuleren in de economie.
Een Chinees merk zal in China gaan produceren zodra het kan, omdat daar geen rem op staat. Een Europees merk heeft altijd druk van Europese overheden achter zich die willen dat in ieder geval de auto’s voor de Europese markt zoveel mogelijk in het westen gebouwd worden. Ook zijn de aandeelhouders vaker Europees en blijft dus zelfs de winst hier.
Maar ik moet toegeven dat ik niet wist dat deze auto hier gebouwd gaat worden. Dat is al beter dan een 100% in China gebouwde auto.
Neemt niet weg dat ik oprecht bang ben voor China. Ze hebben veel teveel productie en daarmee geld en daarmee macht. Ze proberen actief de markt hier te vernielen (met subsidie door ons betaald) en dat lukt ze tot nu toe perfect waar ze dat proberen. Ik ben/voel me jong en wil graag dat zowel ik als mijn kinderen en kleinkinderen in welvaart leven. Daarbij hoort een streng China beleid wat ervoor zorgt dat ze niet teveel geld van ons kunnen absorberen. Iets wat enkelen nu langzaam beseffen, maar nog veel te langzaam en veel te weinig.
Dutchdriftking zegt
Zoals in het artikel al geschreven wordt, als ze kunnen starten met gesubsidieerd elektrisch rijden dan zal dat een enorm voordeel zijn. 40 jaar geleden keken we met een schuin oog naar de Japanners, 20 jaar geleden keken we walgend naar auto’s uit Korea, en nu doen we dit naar de Chinese auto’s. Als ze echt goede spullen leveren dan zal het een kwestie van tijd zijn voor dat we ook die gewoon kopen.
Juist nu in de periode van alternatieve energie, autonoom rijden, en subsidies kan het zomaar zijn dat een nieuw merk een grotere kans van slagen heeft dan ooit. Kijk maar eens naar de Smartphone markt. Deze veranderd en groeit veel sneller dan de automotive, en hier zie je ook hoe snel nieuwe merken geaccepteerd worden wanneer deze goede spullen leveren.
Zelf heb ik nog nooit nieuw gekocht, nooit in de gelegenheid geweest. Voor mijn budget heb je op de tweedehands markt nu eenmaal veel meer auto voor je geld. Maar mochten er ooit een goede tweedehands deal voor een leuke Chinese auto zijn, waarom niet? Alleen uitkijken wat je bespreekt onderweg, want ze luisteren altijd mee…..
tge1 zegt
Ik zou wellicht een ander Japans merk proberen, zoals Suzuki of Subaru. Maar een automotive product uit een ander land dan Japan komt er niet voor de deur. Daarvoor ben ik te bekrompen, te tevreden over de Japanse kwaliteit én te veel gefascineerd door de Japanse volksaard en het daarmee gepaard gaande beeld van perfectionisme. Met accu aangedreven voertuigen ben ik helegaar niet bezig. Duur en een hoop omslachtig gedoe.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik wil ze best proberen, maar ik denk dat ze matig scoren op de dingen die ik het belangrijkste vind bij een auto, zoals stoelen, comfort, stuurgedrag, stil interieur en algemene kwaliteit.
appeltaartislekker zegt
Leuke auto, maar wat mijn buurman wel niet van denken? Toch maar naar de pon dealer…
ericc zegt
Made in Europe! Fabrikant, productie en ontwerp.
jack_abarth zegt
@ericc:
Ik denk dat het tegenwoordig Made in China, geassembleerd in EU is.
henkp1 zegt
Ik wil best wel iets nieuws proberen, maar ik ben tegen producten uit China. Ik heb het niet zo op dat land namelijk; ze gaan daar naar mijn mening niet goed om met mensenrechten, privacy en milieu om maar wat te noemen. Schrikbeeld is de Chinese dominantie (over de wereld) die we krijgen als we niet oppassen. Helaas is het onmogelijk om helemaal niets uit China te kopen (bizar eigenlijk!), maar ik probeer dat toch zoveel als mogelijk. Een Franse Zoe of een Nederlandse Lightyear zou ik (graag!) proberen!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@henkp1: Klopt ja, loop ik ook tegenaan. Lang volgehouden maar niet meer te doen om ‘made in China’ te ontlopen.
Gulli zegt
Ik denk wel dat Koreanen en Japanners een beter imago hebben en altijd gehad hebben in Europa. Niet de auto’s maar de mensen. Afgezien van het feit of het waar is lijken die lui keihard te willen werken en kwaliteit te leveren. Chinees heeft al decennia lang het stigma goedkoop en rommel te zijn. Als ze bewijzen dat ze de automarkt en dus ook de koper serieus nemen dan kan het zeker wat worden!
Kijk ook naar Lynk&Co die knowhow inkoopt en een fatsoenlijke designer aanneemt, dat scheelt ook al een stuk.
Als laatste de naamgeving. Een LingYong ER1850ZTG zegt niemand wat, doe daar een beetje je best op zou ik zeggen ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gulli: goed punt!
supertjeduc zegt
Denk dat het net zo als bij telefoons meer gaat om de software dan de hardware
Waar is Nokia en ericson ?
lekbak zegt
Absoluut niet. Als ik een passend Nederlands product kan kopen doe ik dat, daarna volgen de omliggende landen en daarna pas buiten Europa. Als je tienduizenden euro’s uitgeeft aan een auto die gemaakt is in China dan is dat tienduizenden euro’s exporteren. Koop je een Europese auto dan blijft dat geld in de “lokale” economie. Dan betaal je via via via je eigen loon door die auto te kopen. Iets wat maar weinig mensen beseffen tegenwoordig.
Elke cent die naar China gaat is een verloren cent die verdwijnt uit het ruilsysteem. De bakker koopt vlees bij de slager, die koopt van dat geld groente bij de groenteboer, die koopt frisdrank bij de lokale super, die koopt weer brood bij de bakker. Zo heb je het meest aan geld en dit verdwijnt als je zaken doet met China. Want China exporteert bijna alleen goederen en importeert bijna niks van ons (en wat ze importeren maken ze daarna na, dus dat is eenmalig).
Principes zijn duur en maken het leven soms lastig. Maar aan mij heeft het niet gelegen. Een betere wereld begint bij jezelf, maar een betere economie begint ook bij jezelf.
lekkaah zegt
@lekbak: sterker nog, geld dat naar china vloeit wordt vervolgens o.a. gebruikt voor (vijandelijke) overnames in Europa e.d.
lekbak zegt
@lekkaah: en anders wel om eigen producten te subsidiëren, waardoor Europese fabrikanten domweg failliet gaan (en dus banen die verdwijnen) en ze uiteindelijk de hele markt in handen krijgen. Je creëert een hele zwakke kwetsbare economie op die manier.
spykerboy zegt
@lekbak: En toch, de meeste mensen zullen in china blijven bestellen van weet ik veel wat allemaal, omdat het iets goedkoper is…. want iedereen is van de kwantiteit over kwaliteit lijkt wel tegenwoordig helaas.
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: Ik dacht dat ik zo’n beetje de enige was die er zo tegenaan keek. Gelukkig niet dus. Geld naar China brengen, al is het maar op centen-niveau via Ali Express, ik probeer het te vermijden. Nu weet ik wel dat er in vrijwel ieder product wel iets zit dat uit China komt, maar u begrijpt wat ik bedoel.
BaRa zegt
@lekbak: Dan rij je dus niet langer meer op koolwaterstoffen, enkel nog op lokaal geproduceerde elektriciteit? Want dat geld gaat linea recta naar de olieproducerende landen, en daarvan vind je er niet zo gek veel in de EU…
lekbak zegt
@BaRa: lees mijn tweede zin nog eens voordat je zo bijdehand gaat doen aub…
sportevo zegt
Het belangrijkste zal zijn of de levering van onderdelen en onderhoudsvoorziening goed geregeld is. Als je onderdelen nodig hebt en dat is niet goed geregeld, dan mis je straks je auto voor meerdere dagen/weken omdat het spul uit China moet komen.
En continuïteit is ook belangrijk. Straks is de fabrikant volgend jaar failliet en kun je nergens meer terecht, die zekerheid heb je natuurlijk nergens maar is denk ik groter bij de reeds gevestigde merken.
dakarbemo zegt
@sportevo: ware het niet dat de autoindustrie enorm geconsolideerd is de afgelopen jaren en alle nieuwe merken eigenlijk daar ook uit voortkomen dus wat dat betreft zou ik me als consument niet zo druk maken. Dr is maar een enkeling die t eigenwijs helemaal zelf doet/probeert
gregorius zegt
Zolang je ze kan testen, ze goede garantie kunnen overleggen en ze me een service contract geven + onderdelenprijzen kunnen overleggen die aantrekkelijk zijn: ja.
Zo niet; dan kijk ik door.
alfaromeospider zegt
Nee
spykerboy zegt
Ik loop met een mega grote boog om elke auto die hybride of EV is heen…
povel zegt
“Vandaag de dag een merk die iedereen wel kent” een mee dat iedereen wel kent. Maar ik weet niet of ik het zou doen, ligt aan de prijs en wat ik er voor krijg.
povel zegt
@povel: mee = merk
Jantje_555 zegt
hoeveel subsidies gaan ze nog blijven geven vraag ik me af!
tristan25 zegt
Ik zou het nu niet zo snel meer doen, een nieuw onbekend merk. In 2013 hebben wij de toen net nieuwe Model S genomen. Nog nooit zo’n kwalitatief slechte auto gehad, jaren lang alleen maar drama.
9000cse zegt
Veel zal afhangen van testresultaten en de prijs. Als het autojournaille tot de conclusie komt dat die auto’s over uitzonderlijke eigenschappen beschikken qua rijeigenschappen, afwerking, uitrusting en gebruikte materialen en de prijs ook nog eens gunstig is, dan zal dat een eerste aanzet geven voor kopers met een pioniersgeest.
Maar het introduceren van een nieuw merk is en blijft een moeizaam proces. Alleen al het opzetten van een adequate dealerorganisatie vergt veel tijd en iedereen, die bereid is zo’n nieuw merk aan te schaffen, wil ook ver van huis zeker zijn van eventuele vlugge hulp bij calamiteiten. Maar als de eerste schapen over de dam zijn, volgen er meer.
dakarbemo zegt
@9000cse: 80% van de nieuwe merken zijn gewoon onderdeel van een groep met bestaande merken, hangen dr een bordje bij van t nieuwe merk en leggen wat nieuwe brochures klaar hoppa daar is je netwerk.:)
dakarbemo zegt
Tegenwoordig is “nieuw” merk ook aan enige inflatie onderhevig. DS is ook een “Nieuw” merk maar eigenlijk natuurlijk gewoon een Citroen incl dealernetwerk, onderdelen supplychain etc. Daarom zal bijv een Lynk & Co een prima optie kunnen zijn aangezien t in de basis natuurlijk uit de zelfde catalogus winkelt als Volvo etc incl dealernetwerk, onderdelen beschikbaarheid. Tis heel wat anders dan een Tesla die t allemaal “zelf” wil doen en daar dus ook veel issues mee heeft. Tesla no thanks, Lynk & Co prima.
volvaudi zegt
Die Link en Co is wel degelijk denk ik, Volvo platform en tech dus veilig en capabel. Design is niet mijn smaak maar anders zou ik ‘m zeker overwegen
aalt zegt
Ja zeker, waarom niet? er komen genoeg mooie en kwalitatieve auto’s uit de omringende Aziatische landen waarvan de meeste ook nog eens beter in elkaar steken dan de Europese evenknie.
Rijd nu met veel plezier mijn 5e Aziaat en waarom zou de volgende geen mooie Chinees kunnen zijn?
2wheeler zegt
Ik probeer zo lang mogelijk, zo Europees mogelijk te shoppen. Misschien een ouderwetse gedachte, maar soit. Neemt niet weg dat er vast heel goed spul van die kant af komt hoor.
johnwaters zegt
@2wheeler: een Mercedes made in Hongarije of zo’n blitse BMW SUV made in USA?
saffie89 zegt
Ik heb op vakantie in Thailand veel MG’s zien rijden en die zagen er niet verkeerd uit. Denk dat het best wel eens een succes kan worden in Europa, zeker omdat veel mensen de naam nog kennen.
auto62 zegt
Zie wat er bij E-bikes gebeurt. Komen ook opeens allerlei nieuwe merken bij. Zo zal het ook gaan bij auto’s. Andere dingen worden belangrijker. Denk aan infotainment of autonoom rijden.
dracae zegt
Niet tot ze iets echt speciaals maken.
Daar slagen de Koreanen nu ondertussen af en toe wel in, de Chinezen (nog) niet!
emping zegt
@dracae: Heb je de Nio EP9 nog niet gezien? Kwam zelfs langs bij de Grand Tour.
mashell zegt
Als het maar een lage bijtelling heeft dan wordt het zeer zeker overwogen.
ericd zegt
Lynk wel, ook al omdat er Volvo techniek meer gemoeid is, en de SUV vinnik err zelfs kek uit zien, maar MG absoluut niet.