Of is het helemaal geen probleem dat ze de weg niet op mogen?
Milieuzones, torenhoge parkeerprijzen, files. Wij automobilisten worden steeds meer uit de binnensteden geweerd. In plaats daarvan moeten we buiten de stad op een parkeerterrein parkeren en op een andere manier verder reizen. Met het openbaar vervoer, bijvoorbeeld. Of met ‘nieuwe vormen van duurzame mobiliteit’, zoals marketingafdelingen van bedrijven zo graag zeggen.
E-step
Één zo’n vorm van ‘duurzame mobiliteit’ is de elektrische step. Men pakt een gewone step, duwt daar een elektromotor en een accu in, en klaar is Kees. Die steps zijn steeds vaker in grote steden te zien, waaronder ook de Randstad. Er is echter wel een klein probleempje: die dingen mogen praktisch nooit de weg op.
Nederland is – zoals bekend – een land vol met regeltjes. Vervoersmiddelen zijn daar geen uitzondering op, ook ‘nieuwe vormen van duurzame mobiliteit’ niet. Die regels waren nog relatief soepel toen je ze nog als ‘bijzondere bromfiets’ mocht verkopen, maar na het ongeval met de Stint zijn er sinds afgelopen mei extra strenge regels.
Een kleine greep: twee onafhankelijke remsystemen, remmen op beide wielen, een remlicht, richtingaanwijzers, luchtbanden, een bel, geen voorwielaandrijving. Nou zijn dit an sich geen onoverkomelijke problemen, maar Nederland is natuurlijk een kleine afzetmarkt. Om je e-step voor één markt volledig aan te passen, gaat natuurlijk wat ver. Daarom dat de e-stepmakers dit niet doen en gewoon een ongekeurde versie op de Nederlandse markt brengen.
Boete
Maar wacht even, ze komen dus gewoon op de Nederlandse markt? Jazeker, want hoewel het verboden is om ermee op de openbare weg te rijden, is het niet verboden om ze in bezit te hebben. En dus kan men ze gewoon (ver)kopen. Wie er wél mee op de weg stept, riskeert een boete van 380 euro en de kans dat je je step kwijtraakt.
Dat brengt ons tot jullie, de Autoblog-lezers. Want willen jullie nou eigenlijk wel zo’n elektrische step, of pakken jullie liever de oude vertrouwde vouwfiets? En maakt het jullie uit dat de step niet de weg op mag, of nemen jullie de boete maar voor lief? Laat het weten in de reacties!
Via de NOS.
barendbotje zegt
Onze vriend @trasimo: heeft z’n account verwijderd, ben benieuwd of we kunnen identificeren met welke naam hij zich nu aanmeldt ? Hij had ongetwijfeld een electrische step in z’n model 3 willen hebben
troljedemoeder zegt
@barendbotje: Echt? Ik denk dat de spanning (kuch) hem teveel werd.
E34M5Touring zegt
No thanks. Heb al genoeg electrische steppen in m’n achterbak. Elke ochtend op de A12….
2wheeler zegt
@E34M5Touring: weer terug in het land?
gertjan2012 zegt
De eerste gedachte roept ja, ideaal vervoersmiddel voor in de stad! 2e gedachte doet mij denken aan Brussel waar ik vorig jaar op bijna elke straat van die huursteps zag liggen omdat niemand zich verantwoordelijk voelt en men na het huren letterlijk dat ding uit hun handen laat vallen.
Zouden ze het aanpakken zoals de Velo fietsen in Antwerpen ( op veel plekken in de stad een vast station ) dan ben ik er niet tegen.
fejjie zegt
@gertjan2012: In Antwerpen zijn er op dit moment ook “parkeerplaatsen” voor de steps voorzien maar je bent niet verplicht ze daar te parkeren. Ondertussen zijn er al zeker 5 verschillende verhuurbedrijven die overal in de stad hun steps verspreiden en het begint te veel te worden. Het oogt ook heel slordig, de helft ligt op de grond of staat in de weg. Maar het is een fantastisch vervoermiddel voor in de stad, rij er zelf regelmatig mee gewoon omdat het leuker is dan met de fiets. En je kan gewoon tot aan je voordeur rijden en hem daar laten staan. Het grootste minpunt is echter de prijs, die is bijna verdubbeld op een jaar tijd.
Aan de ene kant is het een heel gemakkelijk en ‘flexibel’ vervoermiddel, maar die flexibiliteit zorgt er ook voor dat het er allemaal uitziet als een hoopje zooi in de stad.
gregorius zegt
@gertjan2012: maar dit is juist de oplossing. Wil zo’n step in je achterbak passen, moeten ze natuurlijk met een opvouwbare komen. En zodra je dat ding op kan vouwen, kan je m ook onder je bureau op kantoor (of weet ik veel waar) leggen. Nu hoef je dus geen huurstep van je parkeerplaats naar je kantoor meer te nemen. Vermenigvuldig dat aantal en je ziet een afname van de vraag naar huursteps waardoor er automatisch iets later ook minder op straat komen te staan.
diablogt zegt
Graag. Handig voor mensen die ver van hun werk moeten parkeren. Dit is makkelijker dan een vouwfiets en neemt zo te zien ook minder ruimte in beslag. Maar 380 euro??? Vuile t***nglijders zijn het….
hans75 zegt
Misschien wel de oplossing voor het fileprobleem in de stad… werkt in ieder geval beter en leuker dan de suggesties in het vorige artikel die het niet gaat doen.
The last mile naar het centrum met de electrische huurstep..
reactief zegt
Ja, ik wil er eentje. Maar de illegaliteit houdt me tegen. De kans op een boete is klein, maar wat als er ongeluk gebeurd en jij bent (deels) verantwoordelijk!?
Trouwens wel voor in de camper, niet in de reguliere auto. Als ik ergens in het centrum moet zijn ga ik wel met het OV.
alpinea110 zegt
Ik heb een elektrische step in mijn kofferbak en het is geweldig handig om de auto aan de rand van de stad te laten staan en snel enkele boodschappen te doen. Maar je moet wel opletten dat ze niet gepikt wordt ? dus als je gezellig wat dingen wil doen in de stad dan is het een blok aan je been.
moveyourmind zegt
Ik heb niks met elektrische aandrijving…
En evenmin iets met steps…
Maar als ik bij de buurvrouw op visite ben en haar in haar step-in op haar bed zie dan wordt ik, ondanks de Elon Musk dekbedovertrek die zij helemaal niet kado had willen krijgen van haar man op haar verjjaardag, toch wel enthousiast…
Ongebreideld enthousiast zelfs…
astra zegt
Ik heb een elektrische step maar die staat voornamelijk in de garage te verstoffen. Zou hem graag legaal voor de ‘last mile’ willen gaan gebruiken, net als ik afgelopen zomer veel in het buitenland heb gedaan. Maar dan moet de regelgeving hier in Nederland geschikt gemaakt worden… Vind het ook niet erg om een verzekering af te sluiten, maar laat mij dat ding gewoon legaal gebruiken!
toyotafortuner zegt
Pas als ik bij een hippe (marketing)adviesbureau op een A1 locatie als de Zuidas werk…
baklava zegt
Nee, laat die dingen alsjeblieft verboden blijven.
kees66 zegt
Wat zijn eigenlijk de regels voor een normale step? Zonder aandrijving? Want ik zie op het fietspad bij mijn werk regelmatig personen op een normale step langskomen en die hebben er ook best flink de vaart in soms. Zou toch wel bizar zijn als de regels daarvoor heel soepel zijn en je met een elektrische hulpmotor altijd zulke strenge regels hebt… zonder differentiatie naar kracht/maximale snelheid.
geenidee1975 zegt
Neen. (de ‘n’ op het eind moet duidelijk maken dat het antwoord geen ruimte geeft tot discussie…)
BaRa zegt
Neemt alvast minder plaats in dan een vouwfiets in de koffer. Doe maar. Daar weerstand aan bieden is even zinloos als weerstand bieden aan de seizoenen.
mashell zegt
@BaRa: er zijn anders nog hele volksstammen die de wintertijd willen afschaffen…
2wheeler zegt
Een volwassen man op een electrische step vind ik gewoon erg vervelend op het netvlies liggen, maar dat is mijn probleem.
banderas zegt
@2wheeler: Het is wel weer een 2 wheeler..
troljedemoeder zegt
@2wheeler: Een volwassen man op een niet-elektrische step is nog erger.
dawwg zegt
@troljedemoeder: Nee, een elektrische step is erger m.i. En een valhelm erbij is al helemaal afgrijselijk …
Design_Driven zegt
Ik was niet zo van de scooters maar het ontwerp bureau waar ik voor werk heeft een hyperscooter ontwikkeld, of beter gezegd we zijn er nog aan bezig. Na vele proefritjes moet ik zeggenschap het toch wel leuk is, lekker snel en stabiel. Op zich een prima manier om de ‘last mile’ te overbruggen.
Design_Driven zegt
@sketcher: Deze: https://www.designboom.com/technology/dragonfly-electric-scooter-hyperscooter-dfly-12-19-2019/
techniekmeneer zegt
@sketcher: Sorry maar dit ziet er écht niet uit.
gregorius zegt
@sketcher: kan ie ook gelijk stofzuigen?
tjorque zegt
Liever een degelijke vouwfiets, maar minder auto’s in de stad vind ik rende hoe een verbetering!
tjorque zegt
@tjorque: rende = eender
drentje zegt
Ja ik heb het al vaak overwogen om er eentje te kopen. Ik heb een zwaar auto ongeluk gehad waardoor mijn mobiliteit zwaar verhinderd is. Echter ben ik gelukkig niet rolstoel gebonden. Maar zo’n elektrische step is super handig. en vooral in Nederland waar geen heuvels en bergen zijn. In Lissabon hebben mijn vriendin en ik ze ook gebruikt. Naar mijn ervaring maken die stepjes het voor mij persoonlijk veel makkelijk om ergens te komen waar geen makkelijke parkeer gelegenheid is. Tevens pijnloos voor mij, iets wat lopen niet is. In Lissabon waren alleen de steile straten omhoog een nadeel dat lukt de stepjes niet. Maar in ons vlakke Holland geeft dat gelukkig geen probleem. Wel moeten ze natuurlijk een voor en achterlampje hebben. maar remmen gaat heel snel met die dingen en de topsnelheid is ook gewoon op de fiets bij te houden. Dus ik zeg regels voor zulke voertuigen versimpelen desnoods met een snorfiets plaatje of zo.
spyderweb zegt
Niet alle electrische steps zijn verboden.
https://www.bright.nl/tips/artikel/4314341/overzicht-deze-bijzondere-bromfietsen-mogen-op-de-openbare-weg
johnwaters zegt
Ja gaat toch niet rondrijden met zo’n stuk speelgoed.
RiKe zegt
Ach ja, Nederland, het land wat erg vooruitstrevend wil zijn en milieuvriendelijk transport wil promoten, wat echter bijzonder beperkt wordt door de eigen verzonnen (vaak nutteloze) regels
mashell zegt
@rike: nou, dat Stint ongeluk heeft aangetoond dat je toch liever overdreven liever strenge regels hebt dan hobby bob bedrijfjes die maar wat aan klooien. Veiligheid is niet iets dat je aan de markt kunt overlaten, niet aan electrische step fabrikanten, niet aan bakfiets fabrikanten, niet aan autofabrikanten en zelfs niet aan vliegtuig fabrikanten.
bpc zegt
vouwscooter…
because ice
Groninger zegt
Een vriend van mij had er een omdat hij tijdelijk zijn rijbewijs kwijt was. Hij reed er de hele stad mee door. Ik heb vaak gelachen. Ik zou me dood schamen.
thestino zegt
In België zijn dezelfde regels als een elektrische fiets van toepassing. Dus ik mag met mijn E-step overal rijden, waar een fiets rijdt.
spence zegt
Heel nuttig en absoluut niet moeilijk aan te passen aan de regels.
Voor steden met een perfect wegdek is het een echt plezier. Op kinderkopjes een heel ander verhaal: het zicht wordt enorm belemmerd door de trillingen.
In elk geval is die e-step heel gevaarlijk door het snel veranderende zwaartepunt als je (hard) remt of gaten in het wegdek tegenkomt. Na nipt een aantal ongevallen vermeden te hebben, gebruik ik hem een stuk minder.
Nat en koud zijn absoluut te mijden. Het dragen van een helm sterk aanbevolen.
Ten laatste, hoe moeilijk het ook is, beperk je tot max 20 km/u.
kas_par zegt
Ja ik wil zo’n step. De Nederlandse overheid is evenals veel Nederlanders (‘ ik zou me doodschamen ‘, ‘ je wilt toch niet gezien worden op zo’n ding’ , ‘ een volwassen man op zo’n step is geen gezicht ‘) zo bekrompen en ouderwets als wat. Deze steps zijn waanzinnig praktisch, duurzaam en kunnen veel overlast van auto’s in steden voorkomen. Voeg er goede regelgeving aan toe mbt verhuur ter voorkoming dat mensen huursteps overal laten slingeren en het stadsgezicht knapt op en het milieu staat te juichen. Iedereen wint. Behalve dan het handjevol zuurpruimen die het ‘geen gezicht ‘ vindt….