Soms is het raar dat er voor sommige situaties geen verkeersregels zijn. Daarom aan jou de lezersvraag: Welke verkeersregels zouden ze moeten invoeren?
Soms is het vreemd dat wij Autobloglezers niet met z’n allen in de regering zitten. We weten het tenslotte allemaal veel beter dan dat zootje circusclowns dat daar nu zit. Is toch zo? Ze voeren maar regels in, verbieden alles wat leuk is en ze willen overal geld voor zien. Althans, dat hoor ik steeds…
Dat moet anders en dat gaan we dan ook doen. Wij gaan onze vrienden in Den Haag (en Brussel, daar zetelt de Belgische regering toch?) eens een paar welgemeende adviezen geven. En aangezien we van alles verstand hebben, maar van auto’s en het verkeer het allermeest, gaan we ons vandaag bezighouden met de verkeersregels.
Welke moeten ze volgens jou gaan invoeren?
Verkeersregels zijn wel degelijk nuttig…
Voordat de eerste reactie “ze motten alle verkeersregels afschaffen” wordt gegeven… Neen, dat moeten ze niet. Verkeersregels hebben in de regel (haha, pun intended) echt wel zin. Dat weet jij ook, niet zeggen dus. Dan ben je af. Daarom gaan we er dus wat serieuzer op in.
Ikzelf heb ook wel wat wensen hoor. Kleinigheidjes die het leven van de verkeersdeelnemers wat makkelijker maken. En in sommige gevallen ook wat veiliger.
Ik zou er bijvoorbeeld voor pleiten om te verplichten dat je op een rotonde niet alleen aangeeft wanneer je eraf gaat (knipper naar rechts), maar ook dat je de knipper (of pinker, in het Vlaams) naar links aandoet als je de rotonde half of driekwart neemt. Kleine moeite en je weet als andere weggebruiker precies waar je aan toe bent. Wel zo fijn.
Wielrenners van de openbare weg af!
Verder zou ik als verkeersregel in willen voeren dat je op sommige stukken snelweg bést iets harder kunt dan de 100 die nu als maximum geldt. Misschien niet in de Randstad, maar bijvoorbeeld in de Flevopolder of in Drenthe en Groningen kun je met de moderne auto’s best 160 rijden. Invoeren dus.
Als laatste zou ik graag willen zien dat de regering de volgende verkeersregel invoert: Wielrenners op de openbare weg verbieden. Niets dan last van die lui, levensgevaarlijk voor alles en iedereen. Ook voor henzelf dus. In de tijd van overbevolking in de ziekenhuizen is het onbestaanbaar dat dit nog steeds mag. Als je hard wil fietsen, ga je maar lekker naar een circuit, net zoals wij met de auto of motor.
Welke verkeersregels zou jij willen invoeren?
Dat zijn dus een paar persoonlijke frustraties die ik graag opgelost zou zien worden door middel van verkeersregels. Maar -en je weet inmiddels wat er nu komt- het gaat hier niet om mij, maar om jou.
Dus is het nu jouw kans om te laten weten welke verkeersregels jij graag in zou willen voeren, met een motivatie erbij. Ik weet dat Mark Harbers deze site ook graag en veelvuldig leest (Hoi Mark) en die heeft best wel een stevige vinger in de pap als het op verkeersregels aankomt.
Dus daarom, help minister Mark, help de andere weggebruikers en deel jouw antwoord in de comments!
Nederland heeft je nodig!
ukbob zegt
Parkeren bij de pomp en daarna gaan ‘shoppen’ maar niet tanken: 500,- bekeuring
Om te beginnen!
ukbob zegt
Ow, en gewoon geen maximum snelheid op sommige stukken a la duitsland. Het zal het eerste jaar een heleboel klappers opleveren door mafkezen die de verantwoordelijkheid niet aankunnen, daarna wordt het een stuk fijner rijden.
Samen met minder afritten zal ervoor zorgen dat de snelweg die naam ook in de toekomst nog kan dragen.
Yannick zegt
Stukken weg net als de A29 of sommige vierbaans snelwegen kunnen inderdaad prima zonder snelheidslimiet. We hebben verdomme het beste wegennetwerk van Europa. Ons asfalt is een stuk beter dan dat van onze oosterburen. Die onzinnige uitstoot maatregel slaat helemaal nergens op. Het moet sneller, niet langzamer. Zometeen gaan we nog overal 80 rijden op de snelweg…
wjeurs zegt
Als je wielrenners van de weg wil hebben verbiedt dan ook direct fietsbezorgers, snorfietsen, elektrische fietsen, speed pedelecs en wat mij betreft ook bromfietsen.
Henkie zegt
Waarom. Als je gewoon netjes op het daarvoor bestemde fietspad rijd is er niks aan de hand.
wjeurs zegt
Dat was wat ik probeerde te zeggen. Het gaat niet om de vervoersmiddelen maar de idioten die erop zitten en zich niet op kunnen gedragen.
Tonnie zegt
Dit dus idd. En er zijn tov wielrenners ook veel NL automobilisten die zich std als idioten gedragen als ze een wielrenner zien. In vrijwel alle landen buiten NL is het de normaalste zaak dat er wielrenners op de weg fietsen, zolang het geen snelweg is. En automobilisten zijn het gewend en gaan daar normaal mee om. Als ik in het buitenland aan het fietsen ben is de enige debiel die je van de weg toetert altijd zo’n NL toerist ook al houd ik netjes de kant aan. Ik zou een beetje wederzijds respect verplicht invoeren, maar daar zal de politie wel erg druk van worden..
rikus zegt
De wielrenners kunnen ook gewoon de verkeersregels respecteren ipv wederzijds respect verwachten van andere weggebruikers. Als je jezelf een weg toe eigend terwijl er een fietspad naast ligt, kun je verwachten dat er iemand een keer op reageert.
wjeurs zegt
Ben ik met je eens, ik ben wel beetje klaar met het gezeik op wielrenners, altijd t zelfde uitgekauwde onderwerp waarbij ‘alle wielrenners’ k*t zijn omdat een paar lui het verpesten voor de rest omdat hun Strava ritje niet onder de 30 gemiddeld mag komen.
alcantara zegt
En bejaarden. En alle Dacia’s en Volvo’s en andere auto’s die standaard te langzaam rijden.
drdre1 zegt
Ik zat te denken aan een soort The Purge scenario! Met voertuigen! Alles en iedereen waar je je mateloos aan kan irriteren moet gewoon platgereden worden! Anarchie!! En dan wordt ’t weer lekker rustig op de weg. 😊
europeancar1997 zegt
Eens over brom- snorfietsen, maar vooral vanwege de hoeveelheid (geluids)overlast. Benzine brommen veroorzaken zoveel uitstoot + geluidsoverlast in dorpen en steden… Alleen elektrische brom- snorfietsen over 3 jaar. In tijden van uitstoot kan een 2 takt echt niet meer en 4 takt brommer ook eigenlijk niet meer, helemaal als je ziet hoeveel geluidsoverlast het veroorzaakt.
En ohja, deelbrommers verbieden, die worden naar mijn inzien alleen getrashed en geragged…
flutterby zegt
Iedereen mag tot 15 minuten parkeren op een laadplaats (blauwe kaart).
Johanneke zegt
Laadpaalplakkers mogen van mij wel beboet worden.
En verboden langer dan 20 seconden onder de toegstane snelheid op de linkerbaan te rijden. Als het niet stervensdruk is natuurlijk. Controleerbaar? Absoluut niet.
sprankel zegt
Alle voertuigen die gemotortiseerd zijn ook effectief als gemotortiseerde voertuigen behandelen.
Als je op een fiets een benzinemotor steekt dan heb je een bromfiets/snorfiets en zijn er al snel allerhande regels zoals helmen, rijbewijzen en snelheidsbeperkingen nodig.
Echter als je op een fiets een elektromotor steekt dan beschouwen het nog altijd als een fiets waar je niets voor nodig hebt ook al gaan die dingen even hard of zelfs harder dan een bromfiets/snorfiets.
Henkie zegt
Dat komt omdat de e-bike zichzelf niet voort beweegt.
Er is altijd input van de bestuurder nodig.
Wat mij gevaarlijker lijkt zijn die jonge kinderen van nog geen 12 jaar op die elektrische stepjes. Die krengen gaan ook gewoon 25km/h en soms nog harder.
christian85 zegt
Die zijn al verboden
Henkie zegt
Vertel dat ook even de politie.
Hoeveel kamikazepiloten er hier mee rondrijden is niet meer bij te houden.
wjeurs zegt
Er zijn ontzettend veel elektrische fietsen die maar enkele pedaalrotaties per minuut nodig hebben en toch met 25km/h vooruit kunnen. Ze zijn er zelfs met een soort gaspedaal/knop op het stuur. Wat mij betreft is een rijbewijs niet direct nodig maar moeten ze beperkt worden tot 20km/h. 25 met blauw kenteken, 45 met geel kenteken, net als alle andere gemotoriseerde tweewielers.
Ik heb al zoveel hoogbejaarden gezien waarbij de fiets met de bestuurder aan de haal gaat, zeker degene met de motor in het voorwiel. Daarnaast worden in steeds meer stadscentra brom en snorfietsen geweerd maar word je iedere 5 minuten bijna doodgereden door 14 jarige pizzabezorgers…
Henkie zegt
Ja die voorwielmotor fietsen zijn zeker levensgevaarlijk.
De middenmotor ism een koppelsensor zijn veel veiliger.
En daar doet de fiets echt niks als je zelf ook niks doet.
anthwan zegt
Wat L*L jij nou?
poursuivant zegt
Even in een discussie uitleggen waarom een voorwielmotor niet de meest verkeersveilige is. En jij?
Edge zegt
Maakt het heel veel uit hoe zo’n fiets is aangedreven? Het punt is vooral dat mensen op die dingen zonder enige vorm van bescherming met (veel te) hoge snelheid overal langs af en tussendoor vliegen
cloverleaf zegt
Doe ff normaal. Op mn racefiets ga ik 30 a 40 km/u zonder kentekenplaat. M’n ebike is begrenst op 25km/u. Dat is prima zo. Daar heb je echt geen kenteken of rijbewijs voor nodig.
Het verkeer is geven en nemen. Iedereen maakt fouten. Ik, jij, en tante Truus. Gefrustreerde bestuurders zouden verboden moeten worden. Helaas moeilijk te controleren!
stekkerkoning zegt
Geven en nemen, maar vooral nemen.
Tonnie zegt
Verschil is dat jij een geoefende fietser bent met controle over je fiets en oplettend over de situatie om je heen. Bejaarden die te slecht zijn om op een normale fiets te kunnen fietsen kunnen de snelheid van een e-bike helemaal niet aan, laat staan anticiperen op de omstandigheden om hen heen. Hetzelfde geldt voor jongeren op een e-bike. Die letten vaak totaal niet op, kijken niet om zich heen en zijn alleen met elkaar of de telefoon bezig. Meermaals uit eigen hand meegemaakt en er staan vgm legio filmpjes op dumpert. Dus wmb e-bikes vanaf 16 jaar of miss vanaf 12 met een rijbewijs oid? En voor ouderen, als een gewone fiets niet meer lukt, alsjeblieft stap dan niet op een apparaat waardoor je gemakkelijk 2,5x zo snel gaat.
Tonnie zegt
Verschil is dat jij een geoefende fietser bent met controle over je fiets en oplettend over de situatie om je heen. Bejaarden die te slecht zijn om op een normale fiets te kunnen fietsen kunnen de snelheid van een e-bike helemaal niet aan, laat staan anticiperen op de omstandigheden om hen heen. Hetzelfde geldt voor jongeren op een e-bike. Die letten vaak totaal niet op, kijken niet om zich heen en zijn alleen met elkaar of de telefoon bezig. Meermaals uit eigen hand meegemaakt en er staan vgm legio filmpjes op dumpert. Dus wmb e-bikes vanaf 16 jaar of miss vanaf 12 met een rijbewijs oid? En voor ouderen, als een gewone fiets niet meer lukt, alsjeblieft stap dan niet op een apparaat waardoor je gemakkelijk 2,5x zo snel gaat.
V8Vantage zegt
De ‘fiets’ beperken tot max 12 km/h daarboven zelf trappen.
Alhoewel, de huidige situatie misschien wel goed is tegen de vergrijzing….
maferick74 zegt
Als je ziet dat iemand een mooiere auto hebt, mag je de chauffeur/eigenaar uit zijn/haar auto sleuren en wegrijden en over hoeren heen rijden.
ukbob zegt
Daar zouden ze een game over moeten maken…!
shalomleon zegt
Speciaal voor de gemiddelde BMW rijder: je knipperlichten gebruiken
wjeurs zegt
En rijcursussen voor iedereen die een SQ5 heeft 🤣
xjs678qr zegt
BMW’s hebben altijd voorrang.
En snelheidsbeperkingen zijn +30% voor BMW’s ;-)
petroldrinker zegt
Links bij stoplicht staan moet altijd sneller zijn dan de rechterbaan, waarom the fuck denken mensen dat velen links staan, omdat rechts te traag is in dit land waar iedereen elke druppel probeert te sparen lijkt wel…
petroldrinker zegt
Wielrenners alleen in een bepaalde tijdsvak, zoals voor de ochtend spits, lets say tussen 4am en 6am mogen ze, daar buiten niet, hinderen toch alleen maar
Henkie zegt
Er hoeven van mij niet zo zeer meer regels bij te komen.
Het probleem is de handhaving. Daar schort het enorm aan.
karhengst zegt
Moest eventjes scrollen, maar precies dit dus.
V8Vantage zegt
Maar dan meer handhaving door echte personen/meer politie op de weg.
Stoyanov zegt
-Fietsers geen voorrang meer op Rotondes geven.
-Snelverkeer weer, net als vroegâh, voor langzaamverkeer laten gaan; scheelt veel afremmen en optrekken en werkt derhalve brandstofbesparend en is milieuvriendelijk(er).
-Fietsen met een walkman op beboeten met 1000 euro.
-Fietsen met twee naast elkaar op de rijbaan eveneens beboeten met 1000 euro.
okdoei zegt
Fietsers geen voorrang verlenen op rotondes? Eh?
En wat is een walkman?
Henkie zegt
Ahhh generatie kloofje merk ik. De walkman is de voorloper van de ipod. Die weer de voorloper is van de app Spotify op je mobiel (niet helemaal maar kan geen andere vergelijk maken)
berlinetta zegt
Je slaat de discman, de minidisc en de mp3-speler nog over.
pomoek zegt
@henkie: haha, fietsers met een walkman sowieso een boete van 1 miljoen euro. Omdat ze niet lopen.
berlinetta zegt
Fietsers geen voorrang meer op rotondes ben ik ook voor. Als automobilist is het op een rotonde vaak lastiger om op de fietsers te letten dan andersom. Daarnaast zijn fietsers de zwakkere weggebruikers. Dan is het in mijn ogen ook logisch dat je ervoor zorgt dat fietsers voor hun eigen veiligheid moeten stoppen en niet overal voorrang krijgen. Genoeg automobilisten die denken hem er nog snel even voor te gooien. En nu met allerlei e-bikes die veel sneller gaan dan je denkt in te schatten, is het nog gevaarlijker.
v. K zegt
Eens. En minstens zo belangrijk dat de regels overal gelijk zijn. Bij ons in de regio zijn rotonde’s met en zonder voorrang. Heel slecht idee.
kle500 zegt
Met je a rijbewijs en een paar verplichte lessen op een 125cc motor rijden.
Of een 50cc onbegrensd oid. Net als in veel andere landen in Europa.
Denk dat het een volwaardig alternatief voor veel autoritten is. Minder file, minder parkeerleed. Goedkoper in aanschaf, onderhoud en andere kosten.
Evert zegt
Eerder een aanpassing :-)
Iedereen die als een achterlijke over de weg slingert omdat hij/zij zo graag op een telefoon zit naast een boete ook een keer taseren. Wellicht dat dit meer afschrikt dan alleen een boete.
frank2b zegt
Telefoons zó aanpassen dat de taserbehandeling via de behuizing van de telefoon kan plaatsvinden.
Dat zal ze leren ….. ;)
DeGoudenRaket zegt
Wat mij betreft mag voor de handhaving van vasthouden van telefoon ook wel weer van de bussen ingezet worden. Toen dat voorheen gebeurde hadden veel mensen daar kritiek op terwijl ik het juist wel een goede manier vond om daadwerkelijk gevaarlijk gedrag te bekeuren.
ukbob zegt
Goeie!
Ik had ‘m anders bedacht:
Als je kan aantonen (Bijv dashcam beelden) dat de andere bestuurder met een telefoon zat te klooien, is diegene bij schade of gedoe 100% aansprakelijk.
Dan kun je dus zo’n telefoon idioot uitzoeken op de A2, even een vriendelijke duw geven of je hele zijkant erlangs af schaven, waarna telefoon pipo jouw frisse lak betaald! :)
Dus parkeerschade, kapot mistlampje of spiegeltje kapot… even zo’n telefoon mafkees zoeken en Bam. Alles gratis gerepareerd.
Na een paar weken is dat zo’n hit (see what I did there…?) dat geen mens z’n telefoon maar zal aanraken. Job done.
retsok zegt
– Ik zou graag willen dat het verplicht is om de autoverlichting voor en achter aan te hebben ten alle tijde!
– Ik zou drempels buiten de bebouwde kom willen verbieden. Al mijn favoriete wegen worden er door verpest. Op een weg waar je 60 mag om vervolgens af te remmen voor een drempel waar je hooguit met 20 over kunt rijden is ook nog eens erg slecht voor het milieu.
– Ten allen tijde een inhaal verbod voor vrachtauto’s op de snelweg.
retsok zegt
Oja, en een helmverplichting voor e-bikes. Hopelijk daalt de populariteit van die ondingen dan weer een beetje!
frank2b zegt
… te allen tijde …
tmenges zegt
Wat die verlichting betreft, volledig mee eens! Maar dat inhaalverbod voor vrachtwagens lijkt leuk maar dan krijg je dus kilometers lange treintjes op de snelweg, lijkt me niet handig met in en uitvoegen.
racerx zegt
Ik heb niet het idee dat dat bij iedere drempel mogelijk is… en dat ligt niet aan mijn auto.
pomoek zegt
@abbie Eaton: ha! Een kenner van de CROW-richtlijnen! Civiele techneut?
frank2b zegt
1) De maximum snelheid voor een fiets is 15 km/u. Deze max geldt ook voor fietsen met trapondersteuning.
2) Tweewielers die sneller mogen rijden dan 15 km/u vereisen een dichte brommerhelm. En leren beschermingskleding.
3) De minimumsnelheid op een wegdeel is altijd 75% van de maximum snelheid op het betreffende wegdeel.
4) Op een wegdeel met meerdere rijstroken is de minimumsnelheid op de linker rijstrook gelijk aan de maximumsnelheid + 10%.
5) Vanaf 2023 wordt de aanwezigheid van een richtingaanwijzer ook in BMW’s verplicht.
flutterby zegt
Bij punt 4 ligt de minimumsnelheid boven de maximumsnelheid..
kennone zegt
En het probleem is???
evdw zegt
Geen voorrang voor voertuigen van rechts
Rechts inhalen op de snelweg, geen probleem.
DeGoudenRaket zegt
Achteruit inparkeren
frank2b zegt
Wat is daarmee?
rutgerg zegt
Dat is een stuk veiliger. Mensen die achteruit een vak uit willen rijden (bij bijv de plaatselijke albert heijn) zien nogal eens mensen of auto’s over het hoofd.
invictus66 zegt
Jij gaat waarschijnlijk nooit naar de supermarkt. Ik parkeer bijna altijd achteruit in (ben het eens dat het veiliger is), maar niet bij de supermarkt. Het is verdomd onhandig om je boodschappen in de koffer te laden
rutgerg zegt
Inderdaad soms niet heel handig, al heb je hier bij het plaatselijke winkelcentrum van die stoepen tussen de rijen parkeervakken liggen, erg handig vanaf de stoep zo de kofferbak in.
MetalLaires zegt
Als je bij een rotonde aankomt en er komt een auto van links met zn knipperlicht naar rechts aan.
Als de dame voor jou niet begrijpt dat ze de rotonde al op kan en niet hoeft te wachten tot de auto daadwerkelijk de rotonde heeft verlaten, dan mag je met jouw bumper haar een zetje geven (dat is om te helpen).
Maw, meer samenwerking in het verkeer!!!
evdw zegt
Goed punt idd. Veel met het inzicht van een marmot en toch elke keer blijven wachten.
HelldogBE zegt
Laatst toch een zwaar ongeluk kunnen vermijden door niet blindelings de indicator van een aanstormende auto te geloven die vervolgens doordraaide naar links op de rotonde. Veel geluk om je gelijk te halen bij de verzekering, zelfs met een dashcam vallen zo’n situaties buiten beeld…
Uiteraard draai ik meestal wel op, maar de ‘lichaamstaal’ van de wagen moet toch wel bevestigen dat de bestuurder ook echt van plan is om de afslag te nemen (zoals de bestuurder die de bocht inkijkt of begint in te draaien).
Verder mijn regel: op een rotonde met 2 voorsorteerakken moeten auto’s op het rechter vak verplicht naar rechts of rechtdoor, maar mogen deze in geen geval doordraaien naar links. Het linkervak is dan weer enkel voor rechtdoor, linksaf en om terug te keren.
Henkie zegt
Dat van die 2 baan rotondes is dat toch niet mogelijk om op de rechterbaan naaf links te gaan? Ik ben nog geen rotonde tegen gekomen waar dit kan zonder rare dingen uit te moeten halen.
tortuga zegt
Gewoon betere duidelijkheid om wat mag en niet mag op: fiets, e step, scooter. In steden komen ze altijd tussen het stilstaand verkeer gevlogen. Inhalen is voor hun ook langs links uit te voeren tenzij fietspad aanwezig is.
Dutchdriftking zegt
Een verbod voor onnodig links rijden…
wessel94 zegt
Exact
invictus66 zegt
Dat bestaat al (toch in België)
baardmijt zegt
Dat geldt reeds.
ryser zegt
Kentekenplaat voor optioneel
Modena zegt
Wat een ongehoord stuk opniie makerij, iiets wat niet op Autoblog thuishorot. Hoezo welke regel moet er ingevoerd worden? Laat eerst maar eens alle automobilsten (weggebrukers) de bestaande regels respecteren en hanteren, en dan pas verder kijken.
Waarom deze hetze tegen wielrenners? Iederereen over één kam scheren, dat is wat er nu gebeurd.
Autoblog blijf bij je leest, en ga over auto’s schrijven en stop met het maken van opinie!
frank2b zegt
Gewoon een maximum snelheid voor fietsers van 15 km/u invoeren lost alle problemen op. Van op hol geslagen granny’s op e-bikes tot de pelotons-des-doods op hun racefiets. De openbare weg is geen racebaan.
baardmijt zegt
In combinatie met flitspalen overal en her en der agenten met een laser in de bosjes?
Zo simpel is het natuurlijk helemaal niet. Sowieso zijn nog meer regels onnodig als mensen zich allemaal aan de nu al geldende regels zouden houden.
Er is nauwelijks handhaving, het zou al een hoop schelen als dat er wat meer was.
En mensen wat meer inlevingsvermogen zouden hebben. Gaat dus niet gebeuren
stekkerkoning zegt
Latente fietshaat of stoerdoenerij. Blijkbaar is er niemand die hier gewoon durft toe te geven dat de Batavus in het schuurtje meer dan eens nuttige diensten bewijst.
Aan degene hierboven. Het is wel het slechtste idee ooit om een maximumsnelheid voor de fiets in te stellen. Ik doe woon-werk op een knappe fiets zonder trapondersteuning en al helemaal zonder lycra, 35 kilometer enkele rit. Dat scheelt vrijwel dagelijks één auto op de A1. Doe er je voordeel mee, laat de fietsers met rust. Sterker. Geef geld voor elektrische fietsen, verbreed de fietspaden. Maak het openbaar vervoer spotgoedkoop. Pak zelf die zeeën van ruimte die voor de auto overblijft.
werf76 zegt
Hoezo verbreed de fietspaden? Het is niet toegestaan om met meer dan twee naast elkaar te fietsen.
nicolasr zegt
Wielrenners zijn hartstikke leuk. Op een afgesloten terrein. Racende mensen horen niet thuis op de openbare weg. Dat geldt voor mensen in auto’s, op motoren, brommers en dus ook voor fietsen.
Joe!
theghost zegt
– Alles dat 2 wielen heeft en geen motorfiets is niet op dezelfde rijbaan als auto’s.
– Boetebedrag voor vasthouden telefoon tijdens het besturen van een motorvoertuig naar 2500 euro (of de pakkans significant hoger).
– langer dan 10 seconden meer dan 10km/h onder de geldende maximum snelheid blijven rijden (ook op enkelbaans wegen) bekeuren als hinderlijk weggedrag. (Uiteraard afhankelijk van omstandigheden).
– Behalve alle suggesties nou eindelijk eens echt gaan handhaven, dat heeft meer effect dan WEER een wetswijziging.
stekkerkoning zegt
@nicolasr jij bepaalt de regels, soit. Maar op rotondes is het altijd richting aangeven bij het verlaten. Richting aangeven naar links is alleen de bedoeling bij het driekwart nemen van de rotonde en wel onmiddellijk bij het oprijden van de rotonde.
okdoei zegt
Naar links aangeven terwijl je rechtdoor gaat vind ik ontzettend raar. Het wel of niet naar links richting aangeven is niet het probleem, mensen die geen richting aangeven bij het verlaten is het probleem.
Als iedereen dit structureel doet, is naar links aangeven niet nodig. Daarnaast, iedereen die geen richting naar rechts geeft, geeft ook geen richting naar links.
Daarnaast vind ik naar links aangeven soms juist verwarrend als ik sta te wachten. Of je ziet het niet goed maar ziet wel een knipperend licht dus denkt: oh die gaat eraf, blijkt het niet zo te zijn. Of de auto kwam al van rechts en heeft zodra jij em ziet (bij voor die persoon na een halve rotonde, voor jou links) nog z’n linker aanstaan, je wacht en hij geeft ineens rechts aan en gaat de rotonde af waar je stond.
Henkie zegt
Dat van die knipperlicht in je gezichtsveld. Heb ik nu ook met die irritante bochtenverlichting in de mistlampen.
Je ziet een lamp aangaan en je denk ow die slaat af.
Is het die verrekte bochten verlichting.
mashell zegt
Knipperlicht naar links op een rotonde gebruiken is onzin. En ook eigenlijk verboden, de rotonde heeft geen afritten aan de linkerkant, het is dus een verwarrend signaal.
Het is ook onzin, als je drie kwart de rotonde over gaat dan zou dit een signaal kunnen zijn aan de mensen die recht tegenover wachten, maar juist die kunnen je knipperlicht achter de grafheuvel met kunstwerk niet zien.
rutgerg zegt
EV’s mogen weer 130km/h ze stoten immers geen stikstof uit, de reden waarom we 100 rijden.
Ik verberg mij vast voor de haat reacties.
flutterby zegt
De banden wel ;)
rutgerg zegt
Nee dat is fijnstof geen stikstof…
mashell zegt
Van stikstof krijg je het gevoel dat je stikt maar fijnstof vinden je longen fijn. Toch?
racerx zegt
Ondanks dat ik wel een kind heb, kan ik me daar wel enigszins in vinden eigenlijk. Overpopulatie is het grootste probleem voor de natuur.
camber24 zegt
EDIT: even een klein beetje aangepast naar de maatstaven van 2022
Geen personen met baarmoeder in het verkeer.
stekkerkoning zegt
Vrij parkeren in de Bijenkorf en opladen voor een kwartje.
brent zegt
te trage mensen bekeuren, als je een auto hebt die de toegestane snelheid kan rijden ga je er niet 10,15 km/h onder rijden zonder reden
de laat zegt
1. Van baanvak wisselen in een file of bij “stroperig” verkeer verbieden.
2. Met variërende snelheid rijden zonder reden verbieden.
3. Overmatig geluid produceren (binnen bebouwde kom) volle bak bekeuren.
4. Vrachtwagens die inhalen (altijd, op elke weg verbieden).
5. Navigatie/telefoon o.i.d. op voorruit plakken in het zicht van de bestuurder.
6. Bussen voorrang bij wegrijden binnen bebouwde kom afschaffen.
DeGoudenRaket zegt
Als reactie op puntje 4:
Ik kan me herinneren dat Koos Spee ooit in een van die altijd grandioze interviews zei, dat als de langzame vrachtwagen 2 seconden z’n gas los laat, zo’n inhaalactie zo voorbij is, zonder dat de langzame vrachtwagen er significant iets mee verliest. Als vrachtwagenchauffeurs dat eens meer zouden doen…
Overigens vind ik de overlast daarvan wel redelijk meevallen (in ieder geval op de tracjecten die ik veel rijd). En als je er even achter vast zit, kun je daarna weer aansluiten in het treintje iets verderop…
Punt 5 vind ik trouwens wel een goede. Ik heb een keer iemand gezien die hem echt letterlijk recht boven haar stuur had hanger. Hartstikke gek.
bernoulli zegt
Niet zozeer een regel, maar ik zou de Duitse verkeerslichten graag in NL zien. Dus dat oranje even gaat branden voordat hij groen wordt.
En op sommige snelwegdelen het keep-your-lane principe, zodat je bv op de A2 niet van baan 1 naar baan 5 en terug naar baan 1 hoeft te slingeren, omdat er op baan 4 eentje met 99 km/u op de klok door de trajectcontrole sukkelt.
mashell zegt
Ik zou de Nederlandse verkeerslichten graag in Duitsland zien, dus met een verkeersaensor in plaats van tijd gestuurd.
baardmijt zegt
Het zijn stroken. En de nummering is precies andersom. Rijstrook 1 is de meest linkse. Beetje vreemd inderdaad, maar het zij zo.
En mee eens, als mensen nu eens zoveel mogelijk rechts zouden rijden… Met name op de A2 wemelt het van de hardnekkige linkshouders.
autogedrocht zegt
Verbieden van het dragen van koptelefoon tijdens het rijden. Volgens mij is dat niet specifiek verboden.
karhengst zegt
Foutief gebruik mistlampen blijft boetevrij, maar het lampje wordt met de knuppel ingetikt.
pomoek zegt
Decibelmeter flitsers invoeren en eens gaan handhaven op geluidoverlast.
mashell zegt
Een stopbord bij een rotonde.
Als je naar een rotonde rijdt en je komt tot stilstand omdat er verkeer op de rotonde rijdt en wilt oprijden wanneer de rotonde vrij is kan het gebeuren dat er idioten zijn die tegelijkertijd een afrit links van jou de voor hen vrije rotonde met een rotgang oprijden en verwachten voorrang te krijgen van jou, terwijl jij eerder bij de rotonde was. En dat is gewoon Nee, nee en nog eens nee. Met onverantwoord snel rijden kun je nimmer en nooit voorrang afdwingen. Wie hard will rijden moet ook bereid zijn om hard te remmen.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Een rotonde is bedoeld om doorstroom te bevorderen. Stoppen werkt dus averechts, en dus absoluut níet invoeren. Verkeer op een rotonde heeft voorang, het is echt niet zo ingewikkeld om het zo te timen dat je er precies tussen past zonder te stoppen. Dit betekend soms wat eerder vaart minderen, en soms juist een tikkie gas er bij. Als je eenmaal stilstaat kom je er nooit meer tussen omdat de stroom van links blijft komen.
mashell zegt
Je laatste zin maakt precies mijn punt. Daarom een stopbord zodat iedereen netjes en eerlijk om de beurt gaat en niet degene met de laagste hersencapaciteit/grootste testikels/beste allrisk-verzekering.
degrotemuis zegt
Ik zou eerder regels terugdraaien dan toevoegen. Niet heel blij met brommers en speed pedelecs op de weg. Op de een of andere manier zit daar in mijn ervaring vaak nog net een wat hoger Stuntgehalte in dan de andere verkeersdeelnemers.
Oké, in het verlengde daarvan: Misschien eens een regel tegen kleven voor alle voertuigen of zo? Ook voor fietsen, snorfietsen, brommers. Knap irritant als zo’n fiets-Pipo als ‘zwakke verkeersdeelnemer’ achterop klapt omdat ie nul afstand houdt en je dan ook nog mag betalen.
En de aanpassing dat langzaam verkeer voorrang heeft bij gelijkwaardige kruisingen ook terugdraaien. Niet vanwege het vaker moeten stoppen, maar meer omdat menig automobilist van voor die wijziging gewoon doorrijdt, waardoor je als fietser niet meer weet of je voorrang krijgt en je situaties krijgt dat auto en fietser allebei maar stoppen. Waardeloos voor de doorstroming.
Verder vooral handhaven op bestaande regels, voor alle verkeersdeelnemers. Gaat mij gegarandeerd ook geld kosten, maar de pakkans voor een hoop overtredingen is nu gewoon minimaal.
techniekmeneer zegt
Een week gevangenisstraf bij onnodig links rijden.
ff serieus; wielrenners niét op de rijbaan toelaten als er een fietspad aanwezig is.
Langdurig en onnodig (ver) onder de toegestane snelheid rijden (dit levert gevaarlijke situaties op omdat mensen het verkeer dan verkeerd inschatten en willen inhalen)
doncorleone zegt
“dat je op een rotonde niet alleen aangeeft wanneer je eraf gaat (knipper naar rechts), maar ook dat je de knipper (of pinker, in het Vlaams) naar links aandoet als je de rotonde half of driekwart neemt.”
Waarom, je geeft toch al richting aan als je de rotonde verlaat? Dat mensen voor een rotonde al aangeven dat ze deze na driekwart gaan verlaten heb ik altijd al heel vreemd gevonden. Ik snap niet wat je daar mee opschiet.
Wat als de rotonde meer dan drie afslagen heeft en je hem niet zuiver driekwart kan nemen, maar vier vijfde?
flatsix010 zegt
Dat maakt het voor oprijdend verkeer makkelijker om in te schatten of je daadwerkelijk de rotonde op kan. De meeste mensen zetten hun knipperlicht namelijk pas 1m voor de afslag aan.
poursuivant zegt
Snelwegen tijdens de spits afsluiten voor al het gemotoriseerde verkeer en alleen nog fietsers toestaan. Speedpedelecs op de linkerbaan uiteraard.
Robert zegt
Schaf de categorie brom- en snorfietsers af en vervang deze door het A1 rijbewijs open te stellen voor iedereen vanaf 16 jaar, net zoals autorijden vanaf 17 jaar onder voorwaarden ook al is toegestaan. De huidige brom- en snorfietsen dienen dan allemaal te worden herkeurd naar de status van lichte motorfiets, met een toegelaten Vmax van 60 kmh, zodat ze goed kunnen meekomen in het stadsverkeer (en dus geen fietspaden meer hoeft op te zoeken bij doorgaande wegen of hoofdwegen). Voeg daar wel aan toe dat het rijden zonder rijbewijs, verzekering e.o. kenteken draconisch wordt bestraft, en niet zoals nu, dat je pas bij een vijfde ‘heterdaadje’ de bromfiets kwijtraakt.
En voor de duidelijkheid; bovenstaande is al in een groot deel van Europa de dagelijkse praktijk. Alleen wij Nederlanders moeten weer zo nodig afwijken.
jlvanleeuwen zegt
Per direct de 100kph eraf om de verkeers veiligheid te vergroten. Het verschil tussen auto en vrachtwagen is veel te klein, niet dat het veranderd maar 110 zou echt een betere snelheid zijn. Op drukke wegen rijd het verkeer te dicht bij elkaar waardoor bij in en uitvoegend verkeer het lijdt tot onveilige en rare situaties.
Bijvoorbeeld: 3 rijstroken vrachtwagen rijd 96, auto haalt in met 100 en de ander met 104. Je komt vaak gewoon ruimte en tijd te kort om normaal een afrit te pakken.
kennone zegt
Mensen in een Renault Captur standaard een boete geven
racerx zegt
Held!
Daarnaast iedereen met een Skoda die eindigt op een ‘Q’, ook zo’n misselijkmakend marketing verzinsel.
Edge zegt
Het is niet zozeer een verkeersregel, maar ik zou het eigenlijk wel prima vinden als de aansprakelijkheid van automobilisten bij aanrijdingen met fietsers en voetgangers versoepeld wordt. Ik vind het eigenlijk van de zotte dat je als automobilist altijd voor minimaal 50% aansprakelijk bent, tenzij je overmacht kunt aantonen.
berlinetta zegt
Ik ben het met je eens. Van mij mag die beschermde status van fietsers ook wel wat minder. Aangezien zij zwakkere weggebruikers zijn, moet je niet gaan stimuleren dat ze overal voorrang krijgen en dus ook overal (roekeloos) voorrang nemen als een stel idioten.
opa4auto zegt
Op het rij examen is de regel (blijkbaar, ik ben het vergeten) dat je op de snelweg pas richting aangeeft wanneer je daadwerkelijke de afrit opdraait. Maar vind het zelf handig om al eerder de intentie aan te geven. (na het 600m bord meestal) Dan weet achteropkomend verkeer dat ik die vrachtwagen voor mij niet meer ga inhalen. Kan achteropkomend verkeer lekker doorkachelen!
rednasnamsob zegt
de regel is volgens mij 300 meter voor de afrit richting aangeven…. en anders zodra de dubbelle streep van de uitvoegstrook begint.
berlinetta zegt
De regel is inderdaad dat je dat bij het 300 meter-bord doet, maar liever te vroeg dan helemaal niet.
rednasnamsob zegt
Tja, ik zal waarschijnlijk geen vrienden maken, maar inhaal verbod voor vrachtwagens op alle 2 baans wegen.
bovendien moeten ze ook eens goed kijken wat er allemaal op de fietspaden rond rijd…. er zitten teveel verschillen mbt regels voor e-bikes, speed pedelecs en (snor)brommers/scooters, zeker nu de helmplicht voor snor scooters er aankomt per 1 januari, maar je mag nog wel op je e-bike zonder helm fietsen…. beetje krom allemaal.
cossiekiller zegt
Een kleine boete voor het niet gebruiken van de knipperlichten en er daadwerkelijk veel controle op doen.
Maar zoals hier in Belgie vorige week, de politiecombi komt langs rechts voorbij gereden op een dubbelbaanvak, om dan direct zonder knipperlicht weer naar links te komen als hij je voorbij is (net voor een rotonde)… Ja, hoe zouden die de regels gaan handhaven als ze zelf als debielen rondrijden…
iannuzi zegt
Keep your lane
gezondverstand zegt
Alles wat op het fietspad mag rijden begrenzen op max 15 km/u.
Verschillen zijn nu te groot, irritant en gevaarlijk.
Kentekenplaatje op fietsen zodat die eindelijk een keer bekeurd kunnen worden via camerabeeld wegens ontelbaar negeren rood licht.
v. K zegt
Ik ben voor meer uniformiteit bij de aanleg van wegen. Bij ons in de buurt is het echt een ratjetoe. Dubbele en enkele lijnen, verschillende streeppatronen, licht verhoogde middenberm zonder lijnen (mag je daar overheen?), rotondes met kerbstones (yeah!) zodat je niet over de rand rijd, knikken in de rijbaan, ongemarkeerde versmallingen (ik wacht nog op een serieus ongeluk). Wie verzint dit allemaal. Als de weg voorspelbaarder is, dan heb je meer aandacht voor het verkeer.
ericc zegt
Max snelheid op snelwegen optrekken naar 200km/h, en alle andere wegen de snelheid +20 km/h erbij!
refher zegt
Ik zou ongeveer honderd zaken veranderen.
-Een puntensysteem voor het rijbewijs die zowel tijd als ook gereden kilometers in acht neemt.
-Een verplichting voor langzaam verkeer om bij meer dan 5 auto’s of meer dan 50 seconden aan te houden bij de eerstevolgende veilige mogelijkheid om de achterliggers de gelegenheid te geven op een veilige manier voorbij te gaan.
-Beginnende en oudere bestuurders zichtbaar maken; net zoals dat bijvoorbeeld in japan gebeurd.
-16 jarige motorrijders 20 pk geven zodat zij met de stroom mee kunnen rijden en ook vrachtwagens op een veilige manier kunnen inhalen.
-Een bonus-malus systeem invoeren voor rijvaardigheid. Net zoals dat in de sport (medailles) of in de economie (kapitalisme) gebeurd.
-Dikke warme kleding in de auto verbieden
-Minimum en gelijke maximum snelheid invoeren voor vrachtwagens met dien verstande dat zij bij driebaans snelwegen mogen inhalen en er zware straffen staan op vrachtwagens die niet aan de minumum snelheid kunnen voldoen. Zij lokken immers het inhalen uit. Automobilisten kunnen vrachtwagens fotograferen wanneer zij inhalen op een tweebaans weg en hier geld mee verdienen.
-Rechtsaf slaan bij rood stoplicht als basisregel toestaan. In America al jaren de gewoonste zaak van de wereld.
-Integratie van reflecterend materiaal in bovenkleding verplicht. Denk hierbij aan jassen, truien, T-shirts en broeken.
-Specifieke regels voor motoren. De agiliteit, kwetsbaarheid en afmetingen van motoren maakt dit noodzakelijk.
-2 ministers voor verkeer. 1 voor onderhoud en uitbreiding wegennet; 1 voor het verkeer als systeem. Met honderden doden, duizenden gewonden en miljoenen bekeuringen is het systeem als systeem tragisch kapot. De overheid probeert de resultaten van het systeem te corrigeren zonder het systeem zelf aan te passen. Daar ligt het probleem.
-APK zou voor het gros van de auto’s een verhaal van maximaal 10 minuten moeten zijn. Er wordt uiteindelijk alleen op de verkeersveiligheid gecontroleerd wat slechts een beperkt aantal zaken aan de auto betreft. Dit kan aan de lopende band en kan veel sneller.
-Orde scheppen in het boetesysteem. Geen enkele bestuurder weet wat de boete voor een specifieke overtreding is. Zet de overtredingen in logische groepen en zaken worden veel duidelijker.
-Vraag je af wat studenten van de rijscholen moeten weten. Zijn dat definities of skills om bijvoorbeeld een rotonde te kunnen lezen, een parkeergarage in te kunnen of een wegversmalling aan te kunnen?
-Wielrenners van de weg. Net zoals is geen jetski’s op volle snelheid in de amsterdamse grachten wil, zijn wielrenners op de hoofdrijbaan extreem gevaarlijk. 1 van de duizenden achterop komende auto’s per dag is genoeg om te verongelukken. Het snelheidsverschil is gewoon te groot.
-Geintegreerde weegbruggen in het wegdek om overbelaadde vrachtauto’s zwaar te kunnen bekeuren. Zij verkorten de levensduur van een weg namelijk met een factor 10.000
-Gebruik, zoals in veel landen, bij stoplichten het oranje licht (tegelijkertijd met het rode licht) om aan te geven dat binnen 5 seconden het licht op groen zal springen. Dit bevorderd de doorstroming aanmerkelijk.
-Gebruik de vluchtstrook veel meer als rijbaan (met electronisch toezicht) om de doorstroming te verbeteren.
-Wegwerkzaamheden op doorgaande wegen worden 24 uur per dag uitgevoerd inclusief de weekenden. De overlast is anders te groot.
-Wegwerkzaamheden hebben alleen een snelheidsbeperking wanneer er ook echt gewerkt wordt.
-Wegwerkzaamheden hebben alleen een snelheidbeperking voor het gedeelte van de wegvak waar gewerkt wordt
-Parkeren bij voorzieningen waar niemand graag naar toe gaat zou altijd gratis moeten zijn. Denk aan ziekenhuizen, vliegvelden, begraafplaatsen, etc, etc… Inzake vliegvelden is het de schuld van de vliegmaatschappijen en/of het vliegveld dat mensen lang moeten wachten om passagiers op te halen. Het moet in hun directe interesse zijn om mensen op het afgesproken tijdstip uit de terminal te hebben. Ophelden mensen zouden bij vertraging betaald moeten krijgen; niet meer moeten betalen.
-Wegen die veel boetes opleveren zouden moeten worden aangepast. Op een 5 baans snelweg is het onzinnig om 100 te rijden. Op een tweebaans hoofdweg is het onzinnig om 50 te gaan rijden. Variabele (maar duidelijke) snelheidsbegrenzing kan een hoop irritatie voorkomen.
-Het aantal graden van scherpe bochten aangeven ipv de maximum snelheid aanpassen. Een Ferrari kan immers veel scherpere bochten aan dan een hoge vrachtwagen. De volgende keer zal de Ferrari de snelheidsbeperking negeren en dan in die bocht net crashen.
-Duidelijkere regels voor de plaatsing van snelheidcamara’s. De regel zou moeten zijn: “in het zicht van de te plaatsen camara zouden in het afgelopen jaar minstens 4 zware ongelukken hebben plaats gevonen die direct te wijten waren aan de gereden snelheid en de situatie kunnen we niet verbeteren door herinrichting van de weg”,
-Bij de bouw of renovatie van een weg moeten putdeksels en dergelijke altijd naast de rijbaan liggen. De investeerder moet kunnen aantonen waarom er bij een bepaald project een uitzondering op deze regel gemaakt moet worden.
-Snelheidscameraslotterijen. Wanneer een camera jou fotografeerd terwijl je je aan de maximum snelheid houdt, dan wordt jouw kenteken jouw loterijnummer. eens per maand vindt er een landelijke loting plaats voor mooie prijzen.
-Camera’s bij spoorwegovergangen voor treinmachinisten. Hij kan dan al van veraf zien dat er iets niet in de haak is bij een overgang en daarop op tijd actie ondernemen.
-Middenbaanzippen. Forenzen hebben s’ochtends meer rijbanen richting de stad nodig en s’middags omgekeerd. Flexibele middenbaanbarriere’s maken dit mogelijk. bevorderd de doorstroming op snelwegknelpunten enorm.
-enzovoort, enzovoort…. Honderd zaken die een enorme impact zouden hebben op het verkeer als systeem. Honderd zaken die het aantal doden, gewonden, bekeuringen en stress enorm zouden doen afnemen waarbij de doorstroming enorm wordt verbeterd en het goed toezicht houden een peuleschiltje zal zijn…. Maar ja…er is en verschil tussen iets weten en iets gedaan krijgen. Zeker wanneer er politiek in het spel is… Holt zivot…
wdepaepe zegt
Gefeliciteerd: je hebt echt je best gedaan. Maar ik heb hier en daar wel een opmerking
“…-Beginnende en oudere bestuurders zichtbaar maken; net zoals dat bijvoorbeeld in japan gebeurd…” Wat win je ermee dat je weet dat het een beginnende/oudere bestuurder is? (Dat zie ik meestal aan de onzekere/langzame rijstijl)
“…-Automobilisten kunnen vrachtwagens fotograferen wanneer zij inhalen op een tweebaans weg en hier geld mee verdienen…” Ik hoop dat je bedoelt dat de bijrijders foto’s maken, en niet de bestuurders.
“…-Orde scheppen in het boetesysteem. Geen enkele bestuurder weet wat de boete voor een specifieke overtreding is. Zet de overtredingen in logische groepen en zaken worden veel duidelijker…” Is dit heel belangrijk? Het lijkt alsof je wil zeggen: ik wil precies weten hoe hoog de boete is zodat ik de kosten/baten afweging kan maken wanneer ik een verkeersregel niet volg.
“…-Geintegreerde weegbruggen in het wegdek om overbelaadde vrachtauto’s zwaar te kunnen bekeuren. Zij verkorten de levensduur van een weg namelijk met een factor 10.000…” Bij mijn weten bestond weegpunt al op de A12 tussen Gouda en Utrecht. Geen idee wat daarmee is gebeurd (ging te vaak kapot?)
“…-Wegwerkzaamheden hebben alleen een snelheidsbeperking wanneer er ook echt gewerkt wordt…” Meestal gaan wegwerkzaamheden gepaard met wegversmalling, rijstrook afsluiting en/of rijbaanwisseling, die wel een snelheidsbeperking eisen, ook als er niet gewerkt wordt.
“…-Parkeren bij voorzieningen waar niemand graag naar toe gaat zou altijd gratis moeten zijn. Denk aan ziekenhuizen, vliegvelden, begraafplaatsen…” Geen goed idee als je parkeren bij Schiphol gratis maakt. Dan komt IEDEREEN met de auto, parkeert zijn auto gratis tijdens een 3 weken durende vliegvakantie, en kunnen we NS station Schiphol wel sluiten.
“…-Het aantal graden van scherpe bochten aangeven ipv de maximum snelheid aanpassen. Een Ferrari kan immers veel scherpere bochten aan dan een hoge vrachtwagen. De volgende keer zal de Ferrari de snelheidsbeperking negeren en dan in die bocht net crashen…” Betekent wel dat de Ferrari rijder de conversietabel VAN graden NAAR snelheid uit zijn hoofd kent. En wat dan als een Porsche en Dacia door dezelfde bocht willen rijden? Krijg je dan niet een te groot snelheidsverschil?
“…-Bij de bouw of renovatie van een weg moeten putdeksels en dergelijke altijd naast de rijbaan liggen. De investeerder moet kunnen aantonen waarom er bij een bepaald project een uitzondering op deze regel gemaakt moet worden…” ????
“…-enzovoort, enzovoort…. Honderd zaken die een enorme impact zouden hebben op het verkeer als systeem. Honderd zaken die het aantal doden, gewonden, bekeuringen en stress enorm zouden doen afnemen waarbij de doorstroming enorm wordt verbeterd en het goed toezicht houden een peuleschiltje zal zijn…. Maar ja…er is en verschil tussen iets weten en iets gedaan krijgen. Zeker wanneer er politiek in het spel is…” Ik denk dat geld meestal de beperkende factor is.
refher zegt
Bedankt voor jouw reactie. Misschien dat je een antwoord kunt waarderen…..
Allereerst is het misschien goed om aan te geven dat ik mijn best niet heb gedaan gedaan. Dit was slechts zeer hele kleine selectie….er namelijk kan zo veel gedaan worden om het verkeer veiliger te maken….. Echter zo lang de mens niet als uitgangspunt wordt genomen voor de regelgeving, zal elke regelgeving gedoemd zijn te mislukken. Dat is het centrale thema van mijn verkeersconcept.
Inzake de detailvragen die jij had.
-Beginnende en oudere bestuurders: deze vraag wil ik met een wedervraag beantwoorden. Waarom zijn lesauto’s duidelijk herkenbaar?
-Vrachtwagens fotograferen: ik heb het over dat mensen fotograferen; jij gaat een stap verder: hoe mensen fotograferen. Ik kan mij een knop op het stuur voorstellen; een knop op het dashboard; op de camera’s die de mensen nu ook al vaak in de auto hebben hangen; jou idee van bijrijders zou kunnen, enzovoort… Hoofdzaak is dat vrachtwagen gefotografeerd worden en dat mensen gemotiveerd worden om dit te doen. (mens als uitgangspunt) Dan heeft de sheriff er ineens een hele hoop deputies zonder dat het de staat een cent kost. Toezicht en handhaving wordt dan een heel stuk makkelijker terwijl het aantal benodigde politieagenten naar beneden kan.
-Orde in boetesysteem: een (groot of klein deel; dat is de vraag) deel van het bestaansrecht van boetes komt voort uit het afschrikkingseffect. Wanneer jij iets niet weet, schrikt het ook niet af. Denk bijvoorbeeld aan de tandarts. Wanneer je niet weet hoe veel pijn een tand trekken doet, ben je er ook niet bang voor. (tenzij anderen jou erover informeren natuurlijk😊) Duidelijke boetes zijn dus belangrijk. De mens moet als uitgangspunt genomen worden. Weet jij overigens wat het kost om met een kapotte voorruit te rijden? 😊😊
-Weegbruggen: ik kom zelden in Nederland. Ik weet het niet. Maar je zou een paar honderd bruggen moeten hebben. Volautomatisch. Die verdienen zichzelf in no-time terug wat goed is omdat te zware vrachtauto’s echt van de weg moeten omdat ze die met een factor 10.000 kapot rijden. Daarnaast is een overbeladen vrachtauto, zeker in crisessituaties veel moeilijker beheersbaar wat tot enorme ongelukken kan leiden.
-Wegwerkzaamheden. Mensen die niet in staat zijn hun voertuig te beheersen bij een wegversmalling moeten denk ik heel snel terug naar de rijschool. Maar dat is een ander verhaal. Het probleem is dat mensen “mensen” zijn en het hoogst irritant is wanneer jij net in een enorme file hebt gestaan omdat er wegwerkzaamheden zijn terwijl er niemand aan het werk is. Dit frustreert en gefrustreerde mensen krijgen ongelukken. Het zijn ten slotte “mensen”. Om daarna nog een bekeuring te krijgen voor een paar kilometer te hard ; ja dan worden mensen onverschillig. En met onverschillige mensen doe je niets meer. Dit is een van de basisproblemen van het huidige verkeer.
Wegwerkzaamheden zouden alleen al om die reden dus een 24 uurs verhaal moeten zijn net zoals er in andere bedrijfssectoren ook continue gewerkt wordt.
Verder is het ook vaak zo dat er vele kilometers rijbaan afgesloten worden terwijl men in een bepaalde (bijvoorbeeld) week alleen maar aan een gedeelte van de weg gaat werken. Laat men dan die afsluitingen weghalen cq afbreken. Het is ook heel makkelijk om een wegafscheiding flexibel te maken. Google het woord “zipper” maar eens.
-Parkeren op Schiphol. Naast het feit dat Schiphol (en Lelystad en Zestienhoven) zsm naar de zee verplaatst moeten worden zoals bijvoorbeeld Hong Kong dat heeft gedaan zodat de luchthaven aan alle eisen van een moderne maatschappij kan voldoen (inclusief parkeren voor bijvoorbeeld 20.000 electrische auto’s) had ik het in dit verband alleen over “voorzieningen waar niemand graag naar toe gaat”. Een gezin, 3 weken op vakantie valt hier dus niet onder. Maar het ophalen van mensen dus wel. Ik wil er niet naar toe, maar moet er naar toe omdat anders mijn oma, tante, zakenrelatie een probleem heeft. Wanneer ik weet dat het vliegtuig om 12 uur aankomt en Schiphol mij kan garanderen dat mijn mensen om 12.30 buiten de terminal staan, dan ben ik binnen 2 minuten weg. Nu kom ik aan op Schiphol, hoor dat het vliegtuig vertraging heeft, dat de bagage maar niet komt en dat men dus anderhalf uur later buiten de terminal staat. Wie moet daarvoor opdraaien? Ik WIL helemaal niet parkeren op Schiphol; dat is iets waartoe Schiphol mij door hun slechte systeem dwingt. Anders zijn mijn mensen de dupe. Dus: vliegtuig te laat betekend automatisch gratis parkeren. Je kunt hiervoor de pasporten van de aankomende mensen gebruiken.
-Bochten. Ik bezit een Nissan GTR. Ik weet dat ik bochten tot 45 graden met 80 km/u makkelijk red. Wat is het probleem? De vraag van de Dacia en de Porsche begrijp ik niet. Ik ken weinig verkeersituaties waarbij 2 auto’s naast elkaar tegelijkertijd door dezelfde bocht gaan. Maw, twee baans scherpe bochten ken ik niet…
-De putdeksels in een wegdek zijn bouwtechnisch het zwakste punt van de weg. Denk aan los zittende putten, ingezakte putten, etc. Wanneer we dus met elkaar afspreken dat we de putdeksels (en de onderliggende infrastructuur) altijd naast de weg proberen aan te leggen, dan scheelt dat enorm aan kosten bij onderhoud en/of reparatie van weg en/of infra. Is het nu iets begrijpelijker?
Geld is niet de beperkende factoor. Het ingesleten, evolutionaire denken van wegbeheerder en regelgever zijn de beperkende factor. Het maakt financieel niets uit wanneer de mens altijd als uitgangspunt wordt genomen. Laat ik het anders zeggen, wanneer het huidige verkeerssysteem een computersysteem zou zijn en bekeuringen foutmeldingen, dan werken we nu dus met een pc die miljoenen foutmeldingen per jaar geeft. Elke PC zou al lang vervangen zijn. We lopen nog steeds te hannesen met een volkomen obsoleet systeem. Het ergste is dat we het niet eens door hebben. Of nog erger: dat we het niet door willen hebben….
VolvoXCseries zegt
Verzekerings- en kentekenplicht voor e-bikes. Jan en alleman koopt zich tegenwoordig een e-bike, zonder de fiets bij de bijbehorende snelheid onder controle te kunnen houden met een, vermoed ik, hogere lichamelijke en materiele schade bij ongevallen.
snorrie zegt
Het zou verboden moet worden om aan het verkeer deel te nemen zonder je aan de geldende regels te houden.
snorrie zegt
Verplichte nascholing van theorie invoeren bij het verlengen van het rijbewijs.
Zo leren sommigen onder andere misschien dat je gewoon over de doorgetrokken streep de spitsstrook op mag rijden.
Of dat je op een rotonde enkel richting aangeeft bij het verlaten ervan.
leo_vanalphen zegt
Maak de maximumsnelheid op rotondes zonder stoplicht 20km/h en promoot het ritsen op de rotonde. De ruimte op een rotonde wordt onvoldoende benut door bestuurders die veel ruimte claimen door hun hoge snelheid.
wdepaepe zegt
1) afschaffen van Verkeersbord F08 – (Einde alle verboden) Het is niet direct duidelijk wat dan wel mag: max. 80/100/120/130? Gewoon een bord met nieuwe max. snelheid is veel duidelijker
2) verbod 100m voor een afrit naar de rechter rijstrook te wisselen (met doorgetrokken lijnen), om te vermijden dat autos op het laatste moment een andere auto/vrachtwagen nog inhalen, naar rechts komen en voor hun neus gaan afremmen om de afrit te halen.
3) verbod om 100m na een oprit van de rechter rijstrook naar een andere rijstrook te wisselen (met doorgetrokken lijnen), om te vermijden dat autos van de oprit gelijk naar de linker rijstrook “springen” en daarmee het verkeer, wat ze meestal willen inhalen, in gevaar brengen, alsook het achteropkomende verkeer.
4) op een rotonde altijd links richting aangeven, tot je de rotonde verlaat met rechts richting verlaat. Bij ons in de buurt is er een rotonde met 3 wegen: rechts, rechtdoor en 180 graden terug. En er is een hele goede reden voor 180 graden terug, omdat net voor de rotonde, het verkeer een benzinestation alleen rechtsaf mag verlaten. Komend van het benzinestation naar de rotonde, komt het heel vaak voor de het tegemoetkomend verkeer denkt “hij gaat niet rechts, dus rijdt hij wel rechtdoor, dus kan ik de rotonde oprijden”, geen rekeninghoudend met verkeer vaak 180 graden wil omdraaien en dus op de rotonde blijven.
wdepaepe zegt
5) alle nieuwe autos verplicht uitrusten met adaptieve cruisecontrol/automatisch remsysteem. Het is zoiezo een superuitvinding en ik zou nooit meer zonder op een zwarte zaterdag op de autoroute de soleil tussen Lyon en Orange willen rijden. En het kan ook gebruikt worden op bumperkleven tegen te werken, door de auto automatisch af te laten remmen bij te dicht achteroprijden.