Altijd leuk om te weten welke tweedehands auto je volgens jullie nooit zou moeten kopen…
Geef toe. Ook jij zit regelmatig op een site als Marktplaats te zoeken naar onverstandige tweedehands auto’s. Je weet wel, van die wagens die je heel graag wil, maar die je eigenlijk nooit moet kopen. Doen we allemaal, maar meestal zijn we zo verstandig om die auto dan ook niet aan te schaffen.
Hoe anders is het met ondergetekende. Die was namelijk óók op Marktplaats aan het scrollen op zoek naar de beste potentiële moneypit die er te vinden was. Na een middagje bezig te zijn geweest, is die natuurlijk ook gevonden.
Alleen heb ik hem wél gekocht…
Welke auto moet je NOOIT kopen?
Nee, ik ga nu nog niet verklappen om welke auto het gaat. Ik heb hem pas sinds gisteren en ik wil eerst even zeker zijn of hij de komende week rijdend doorkomt, voordat er een update in de Autoblog garage gaat komen.
Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd of jullie mijn keuze -zonder te weten welke dat is- massaal noemen als tweedehands auto die je NOOIT zou moeten kopen. Inderdaad, enig gevoel van sado masochisme is me niet vreemd. Of ik bewijs jullie keihard het tegendeel, dat kan natuurlijk ook.
Welke auto heeft nicolasr gekocht?
En tijdens het schrijven van dit stukje schiet me ineens een aanvulling van deze lezersvraag te binnen. We kunnen hem namelijk combineren, oftewel, we kunnen er 2 lezersvragen in 1 van maken. Jawel, ik ga een beroep doen op jullie creativiteit.
De aanvulling is dus als volgt. De eerste vraag is ‘welke tweedehands auto moet je NOOIT kopen?’ en de vervolgvraag is ‘ welke potentiële moneypit heeft de auteur van dit stukje daadwerkelijk gekocht?’.
Misschien leuk om te weten, ik heb hem dus ook gekocht op als daily dienst te doen. In Nederland, met regen enzo, dus niet op de droge Spaanse wegen. Om het extra spannend te maken, je leeft tenslotte maar 1 keer…
En omdat we bij Autoblog niet de lulligste zijn krijg je van mij 1 hint over de auto die ik heb gekocht. Zit je er klaar voor, hier komt ‘ie. “Mijn auto heeft niks met de auto op de afbeelding boven dit artikel te maken…”
Mochten er mensen tussen zitten die het juiste antwoord weten, je krijgt als prijs een echte Autoblog Knuffel. Te innen bij een redacteur naar keuze (Tip, ga voor @willeme, zijn knuffels zijn buitenaards en daarom legendarisch…)
Doe je ding en maak ons gek!
SpiderIV zegt
een zwarte VW Golf
SpiderIV zegt
en NicolasR ……………… een Lancia (bv een Delta 1e serie)
golf1985 zegt
In drie jaar tijd 90000 duizend kilometer gereden zonder problemen! Dus een zwarte golf klopt niet altijd hoor. Fijne auto, niks mis mee
mrbakerfield83 zegt
90 miljoen kilometer, wow, daar is inderdaad niets mis mee! 😉
sabrerator zegt
Een ouwe Jaguar XJ40, vooral een van de eersten.
Zelfs deze Jaguar-fanaat loopt daar met de grootst mogelijke boog omheen.
Rob zegt
@sabrerator; dat is toevallig mijn favoriete XJ. Maar dat komt puur omdat mijn opa er eentje had.
De X300 is inderdaad veel beter en de Series III een klassieke schoonheid. Maar ik wil een XJ40….
crashingduke zegt
Ik wil zo graag een pre Ford XJ40.
Sven zegt
Alles wat oud en Italiaans is die koop je niet met je verstand maar met je hart en dan maar hopen dat je een “goede” hebt gekocht die je niet leeg trekt. Maar oh wat heb je een plezier elke keer dat de auto het doet en je een grote glimlach op je gezicht geef.
Ik kan het weten heb vroeger een Lancia delta integrale gehad ;)
Paul58 zegt
Of gewoon goed onderzoek doen voordat je iets koopt. Ik rij al jaren Italiaans en geen rare dingen meegemaakt. Sommige motoren en modellen vermeiden, echter heb je dat ook als je voor een bmw of vw gaat kijken. Met Lancia delta geen ervaring maar qua looks zeker gave wagens.
shibby zegt
(Goedkope) Britten met extra veel bodemventilatie
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Een Peugeot 308sw bij een Peugeot dealer. Leuke auto, na een jaar garantie en onderhoud?
Hawkeye72 zegt
Een oude, full options, Range Rover!!!?
bermtoerist zegt
Een jaguar XJS had Nicolas toch al?
Een bereikbare manier om een v12 te bezitten. Maar vervolgens krijg je te maken met “lucas prince of darkness”
W115 zegt
Alle alfa Romeo modellen, tsi motoren, jaren 2000 roest Benzen, ouderwetse hydropneumatische citroens enz.
Paul58 zegt
‘Alle alfa Romeo modellen’ totaal mee oneens uit eigen ervaring. Zegt eigenlijk genoeg dat je niet weet hoeveel verschil er in alfa Romeo modellen zit. Alfa Romeo maakt al 100 jaar plus prachtige parels. Maar ALLES is onbetrouwbaar hahah. Mijn jarenlange ervaring; vermeid de JTS blokken(gm/Opel) en kijk bij de jaren 80 modellen goed voor roest. Top: busso V6, JTD motoren, twin spark, TBI en de 2.0 giulia motoren. Vervang distributie op tijd en hou rekening snelle slijtage draagarmen. Voor de rest echt top wagens en hebben me nog nooit in de steek gelaten.
bakkerst zegt
2,2JTS hiero, 6 jaar en 80K km, en afgezien van wat slijtage dingetjes en normaal onderhoud geen klachten hoor ;)
heerlijk koppel rijk blok, regelmatig olie verversen, rustig warm rijden en niet te veel stil laten staan dan blijft ie best heel.
dper4mance zegt
147/156/GT willen ook nog graag heel serieus roesten. Onlangs maar een 159 gekocht, omdat werkelijk alle GT’s die ik bekeken heb rotte dorpels hadden. CF3 Twin Sparks willen nog wel eens graag enorm olie zuipen. Opzich laten ze je meestal niet staan, maar aan een 156 of vergelijkbaar blijf je wel sleutelen. Draagarmen, distributieriemen en thermostaatjes van de TS kun je elke 3J/60.000 vervangen. Als je het een en ander zelf kunt niet dramatisch, maar als je alles moet laten doen zijn het wel hele dure auto’s om goed rijdend te houden.
Homer55 zegt
Met de jaren 2000 roest Benzen is niks mis mee hoor. Voor het uiterlijk hoef je het niet te doen.
De rest is dikke prima. Zeker na 2004.
De ouderwetse hydro Citroens ben ik het ook niet echt mee eens.
Met de rest wel.
Corrado16v zegt
Laguna II 1.9DCI
thearchitect zegt
-Elke Alfa Romeo van vóór pakweg 2005.
-Audi A8’en die nieuw een ton waren in aanschaf en nu €2450.
-Alle auto’s van Jet Cars
cloverleaf zegt
Mijn eerste auto was een 145 uit 97 met 2 ton op de teller. Meest betrouwbare die ik gehad heb zo’n beetje. Betrouwbaarder dan de 330 e91 in ieder geval.
Johanneke zegt
Een BMW onbetrouwbaar? WOW!
alassad zegt
Renault Laguna van 2002.
alloallo zegt
Wilde gok: Ferrari mondial of een alfa Rome gtv cabrio met v6 busso
smokin zegt
Da’s wel een hele wilde gok. Die V6 busso’s zijn praktisch onverwoestbaar, die 3.2 V8 uit de Mondial ken ik niet persoonlijk, maar volgens de Ferrari fora is dat blok ook 1 van de beste.
Mondials zijn wel jaren verguisd, ik kan me wel voorstellen dat dat ten koste is gegaan van het onderhoud,
julian06 zegt
Mini en Land Rover. Trouwens, geen een Engelse auto eigenlijk.
fanboy zegt
@julian06: Nou ja, in de UK hebben ze ook Toyota en Honda geproduceerd:)
julian06 zegt
Ik doel uiteraard op Engelse automerken (en ja, ik weet dat Mini van BMW is, maar het is en blijft Engels). Laatst reed ik een rondje in een Land Cruiser J80 met 7 ton op de teller en die reed nog als een zonnetje!
E34M5Touring zegt
Een hele waslijst van alle merken uit de periode 2002/2008. Frans, Italiaans, Duits, Japans. Elk merk had toen wel een paar modellen die echt rommel waren. Veel van diezelfde merken hadden de periode daarvoor en daarna wel goed spul. Maar die periode heeft een hoop troep gebracht.
fanboy zegt
@E34M5Touring: Welke Japanse auto’s uit die tijd zijn slecht dan? Wellicht een Avensis diesel ofzo. Maar ook uit die jaren kun je prima een Yaris of bijvoorbeeld een 2004 Prius rijden.
mlo zegt
Elke Audi/VW/Skoda/Seat met 1.2/1.4/1.8/2.0 turbo benzine motor tussen 2007 en 2017.
Ot92 zegt
U heeft er geen verstand van. In die periode is de 2.0 TSI 2x veranderd van generatie bijvoorbeeld.
pjotr zegt
Ik vraag mij af waarom 😉
fanboy zegt
@Ot92: maar wanneer stopte hij nou echt met affabriek olie verbruiken? Na 2014?
En die kleinere motoren was een hoop mis mee, niet alleen al die kettingen volgens mij.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Gokje: Aston Martin Lagonda uit de jaren 70.
Onbetrouwbaar qua elektra en mechanica.
Wel erg mooi model.
rwdftw zegt
Eens!
danmar zegt
Volkswagen Passat W12?
Volkswagen Phaeton?
Of toch een Rolls van ergens eind jaren 70?
Ik gok de Phaeton!
stekkerkoning zegt
De Passat W8 is het dan. De Phaeton zou ook een mooie keuze zijn, goede mythe hoort daarbij.
Dutchdriftking zegt
Koop vooral geen tweedehands van je laatste geld. Er zit altijd wel wat werk aan.
O plaat zegt
In volgorde van “over mijn lijk” tot “liever niet”
Een crossover of suv.
Een Renault van na WO2
Een Dacia
Een Cadillac met een Northstar motorblok.
Iets met een V12
Een Alfa Sud
Een Lancia of Maserati
Van Epschoten zegt
Alfa Romeo Brera, Citroën XM
stekkerkoning zegt
Nu een XM kopen is wel legendarisch, beetje bluffen bij BMW-rijders dat de jouwe met die hele interessante vormgeving en dramatische lijnvoering al is geleverd.
leaper035t zegt
Hahahaha
joki zegt
Het er bi die BMW-rijders eens goed inwrijven dat ze ook een elegante wagen hadden kunnen kopen!!!
Paul58 zegt
JTD en tbi top bij de brera. Vast slechte ervaring met de jts?
stekkerkoning zegt
Range Rover (L322), Renault Avantime, Renault Vel Satis, BMW X5 (E70). Ik gun je ze allemaal.
moveyourmind zegt
Ik ga voor de zekerheid voor deToyota Yaris.
Zo win ik die knuffel nooit. Zou d’r gek zijn om een knuffel bij @Willeme op te halen, die heeft zijn zus natuurlijk naar voren geschoven om eens lekker met de winnaar te knuffelen… Brrrrr…
v70t6r zegt
Brrrrr, dan zet ik in op een 911, eentje van de beruchte 997 generatie welke altijd….ehmmm.. en ja, die problemen met… ehh, jadus die.
Frankypanky zegt
Het slechtste van twee werelden; Alfa Arna!
En wat @nicolasr mogelijk heeft gekocht? Ik ga uit van iets sportiefs wat je dagelijks kan rijden, maar toch een ‘money-pit’ kan zijn.
Een BMW 1-serie van voor 2011.
Robert zegt
@frankypankyv8: verrek, er staat gewoon een Arna te koop in Nederland:
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/arna/1-2-arna-30564800/details.html?_ga=2.16805438.662658886.1675197571-1159104265.1675197571
leaper035t zegt
Maserati Quattroporte 5. Dat wordt financiële zelfmoord en toch MOET ik hem hebben!
smokin zegt
Valt op zich wel mee hoor, alleen moeten de nokkenas sensoren al wel vervangen zijn. Als die reparatie nog moet ben je de Sjaak.
RickB zegt
PSA product met een THP/PureTech motor.
mashell zegt
Mercedes W140 met V12 of toch een BMW M5 met V10?
freewilly37 zegt
Kia Stinger , bang voor de restwaarde en aan de straatstenen niet kwijt te raken. Maar oh wat kijk ik vaak naar die 6 a 7 beschikbare occasions 😜
Robert zegt
Het kopen van een ‘onbetrouwbare’ youngtimer kan gewoon een paradoxale keuze opleveren. De meeste auto’s met een slecht imago zijn na 10, 15 jaar wel van de straat – hetzij gesloopt, hetzij geëxporteerd. Die enkeling die de schifting van natuurlijke selectie is doorgekomen is meestal wel de toevalstreffer die de slechte reputatie logenstraft.
In dat licht bezien ga ik voor een ietwat sportieve Mercedes, bijvoorbeeld een SLK of CLK, ergens uit de periode 1996-2003
fanta zegt
Fiat Stilo Abarth
pignon zegt
Nooit kopen: Toyota Corolla. Daar is geen donder aan.
Wat heb je gekocht: Quattroporte 2008. Heerlijk! Kost meer dan een euro per kilometer aan onderhoud, maar ja . . . Yolo
sander1980 zegt
Touareg V10 TDI? S600 van rond 2000? S6 met het V10 blok? 7 serie v12? Eigenlijk ongeveer alles uit de topklasse met een V8 of groter en tussen de 15 en 25 jaar oud.
Johanneke zegt
1 van al die peugeot 1.6jes, met of zonder turbo, die BOMVOL voor +-4500 euro te koop staan. Allemaal +-160k gereden, allemaal +-2011.
De octavia 1.4 tsi van mijn collega. Als dat ding start hoor je de ketting 3 straten verderop nog.
Iedere auto die geen e10 mag, zoals een Avensis 2.0. want hoe weet je dat de vorige eigenaar altijd netjes e5 heeft getankt.
Elke BMW van meer dan 15 jaar oud. Moneypit gegarandeerd. Bouwkwaliteit is echt matig bij BMW. Kan er niks anders van maken.
Iedere kleine crossover want ze zijn allemaal super lelijk 😉
Nee serieus kijk eens naar een GLA, of Q2, of T-roc, of mazda 2, etc etc etc. De verhoudingen zijn compleet zoek en/of ze hebben een miljoen vouwen en lijntjes.
gwnbmw zegt
Een m3/4/5, rs3/4/5 of a/c/e amg met meer als 60.000km maar geen dealeronderhoud. Zeker de m3tjes van 2008-2012 op goedkope verlagings setjes, chineze banden en lelijke velgen. Die dingen zijn dag in, dag uit met een koud blok vol opengetrokken en kapot gereden.
turbotoll zegt
Renault Clio van een jaar oud. Wat een shitbox.
Ot92 zegt
Een oude grote auto (E-segment of hoger) met een grote motor. Niemand wilt ze hebben. Na aankoop is ie in principe 0 euro waard.
tmenges zegt
Lekker belangrijk, het rijdt wel een stuk beter dan een hatchbackje
spidermann zegt
Maserati biturbo, Renault Laguna, jaquar v12, range rover
Autofiel zegt
Maserati Spider biTurbo (1990). Vriend van mij had er één. Vorig jaar van ellende toch maar verkocht. Heeft uiteindelijk over een periode van 4 jaar 3x de aanschafprijs aan reparaties laten doen. Ongeveer 35k..! Wat een ontiegelijk slechte auto. En een turbogat van minuten na intrappen gas..:-) Sterkte ermee als dat m geworden is.
misterds5 zegt
Het antwoord op beide lezersvragen is tevens de auto die ik meerdere keren zelf bijna heb gekocht: de P38 Range Rover. Ik heb het nooit aangedurfd. Ik weet dat ik mijn ziel, huis en dochter moet verkopen om hem rijdend te houden. Maar toch, ik twijfel nog steeds..
gdjnl zegt
Maserati QP. Heerlijk geluid, maar zou het niet aandurven.
keecee zegt
Jaguar XJS
keecee zegt
Gaf antwoord op de 2e vraag. Dat is dus de Jaguar XJS
Op de eerste vraag. Saab 9-3 met een alfa Romeo Diesel. EGR kleppen en roetfilters. Phhfff
joosstra zegt
Lamborghini LM002.
camber24 zegt
Ferrari 355. Veel hogere onderhoudskosten dan zijn opvolgers. Zodanig ontworpen dat bij zowat elk mogelijk onderhoud het blok eruit moet. Wat je gekocht hebt? Een Ferrari 355. En anders een Maserati idd, een QP. Of als je echt geld haat, dan heb je een biturbo gekocht.
racerx zegt
Een Alfa 159… wat een ellende: gierende airco, ook na meermaals bijvullen, versnellingsbak revisie, veerschotels doorgerot, subframe verroest, dorpels verroest, aircoleiding lek (tevens vastgeroest aan de condensor), carterventilatie lek.
“Koop een late met weinig km’s en TBi motor, dan zit je wel goed”.
Yeah right, na 1,5 jaar gezeik weer fijn een BMW.
jdbn zegt
F10/F11 BMW M550d. Prachtig apparaat maar door drie turbo’s moet al snel de motor eruit. En die kans is aanwezig: scheurende cilinderkoppen, defecte injectoren (3k/set!), de turbo’s… en toch wil ik er een :P
kaspertje zegt
Als het geen Maserati Biturbo is, blijft er nog maar 1 optie over: een Rover SD1.
Robert zegt
@kaspertje: qua looks vind ik de SD1 dus een van de coolste wagens die de Britten ooit als (beoogd) massaproduct in de markt hebben gezet. Enkele jaren terug zag ik nog regelmatig een vrij laat exemplaar (lichtblauw metallic, bj.’84, wie o wie?) rijden in de regio Arnhem, die dus klaarblijkelijk als daily werd ingezet. Wat een baas.
T A X M E N zegt
Doe eens gek, tijd voor een TVR!
pier zegt
Ik was van plan om te gaan voor een BMW 645i (E63/E64) met een behoorlijke kilometerstand. Maar die is met de lage instap wat minder praktisch. Aangezien de Range Rover al te veel is genoemd ga ik voor een oudere Jeep Cherokee.
DN-01rider zegt
Een JAGUAR XJ6 4.2 SERIES III SOVEREIGN
nicolasr zegt
Je bent warm… Maar net niet helemaal warm genoeg…
stekkerkoning zegt
Is het dan soms een Jaguar XJ Coupé?
nicolasr zegt
Ook warm. Maar neen…
alloallo zegt
DB 7 Aston Martin ?
kaasmonster zegt
Wordt het soms een Lotus Omega. een prachtige auto maar dat onderhoud
Allison Burgers zegt
Fiat Stilo. Ik heb bijna 3 jaar in een nieuw exemplaar gereden en die was zo onbetrouwbaar en slecht als de pest. Ik zou het niet aandurven een 21 jaar oud exemplaar aan te schaffen.
cossiekiller zegt
Elke Amerikaanse sportieve auto, zeker een oudere…
M’n GMC Syclone was echt dé moneypit, ook nog extra omdat er maar 3000 van gemaakt waren.
audirick1995 zegt
Alles wat van jetcars afkomt
jpvlcarspotter zegt
renault panda
lefty00 zegt
1967-1972 Aston Martin DBS? Of een V8.
kaspertje zegt
De XK8! Omdat het een daily wordt waarschijnlijk de coupé en niet de cabrio.
tmenges zegt
Alfa 33 qv , wat een ellende met dat ding gehad. Maar ik zou t zo weer doen!
volvo4life zegt
Maserati Quattropprte of Bentley Arnage. Mijn moneypit was een S60R, 12,5k aan onderhoud in 4.5 jaar en daarna verkocht met een scheur in de cilinderwand. Kutding
pitapita zegt
Elke McLaren, met uitzondering van de F1.
sizedoesmatter zegt
Eerste generatie Kia Carnival met (toen nog) de 2,5 V6; daar zit een koelingsprobleem in dat Kia nooit heeft toegegeven. Deze blokken halen soms de 100k wèl…..
Verder een grote, ruime, comfortabele, maar lelijke MPV.
dree16v zegt
Alles wat frans is!
Shaw zegt
Renaults in het algemeen en vooral Mégane/Laguna van 2000-2010 met kekke opties zoals keyless
gewoondirk zegt
Zelf gekocht: Cadillac Eldorado met beruchte Northstar V8. Die auto doe ik nooit meer weg.
Wat zelfs ik niet aandurfde als daily, maar zeg nooit nooit: Lancia Thesis.
mark383 zegt
Ik heb sinds 1,5 jaar een Citroën XM als daily. Ja, vaak iets mee gehad. Maar kosten vallen best mee, ongeveer 2500 euro over 30.000 kilometer. Prijzen van onderdelen vallen hartstikke mee.
Hij staat te koop overigens… ;)
Wat Nicolasr heeft gekocht? Een Daimler Double Six uit 1997.
nicolasr zegt
Ook weer hel warm… Morgen het antwoord!
alfaqv zegt
Renault Vel Satis, de moneypit onder de bereikbare daily’s.
pietjealpine zegt
Fiat Barchetta , BMW 7 serie diesel , elk model Jeep , Audi a2 (lelijk ) , enz .
mullert zegt
BMW met meer dan een ton op de teller.