We vragen het Autoblog testpanel. Jullie dus.
De opkomst van de smartphone en sociale media is een zegen voor influencers en een last voor de verkeersveiligheid. Op de een of andere manier is er een drang om alles vast te leggen. Of het nu een muziekconcert is, of andermans ellende.
Gisteren liet de Nederlandse Politiebond weten er helemaal klaar mee te zijn. Automobilisten die langs een ongeluk rijden en in de file gauw met een smartphone een filmpje maken. Leuk voor Snapchat, Insta-story of in de familie-app. Althans, dat moet de gedachte zijn van de filmerts. Op dit moment staat er een boete van 237 euro op het filmen tijdens het rijden. De politie controleert steeds vaker hierop en schrijft aan de hand van het kenteken een boete uit. Nietsvermoedende automobilisten krijgen na enkele weken een wit met paarse envelop in de bus met liefde vanuit Leeuwarden.
De vraag is echter: hoe kan de politie deze wanpraktijken keihard aanpakken? Een boete van 237 euro is niet mals, maar de kans op herhaling is zeker aanwezig. De mens is nu eenmaal een eigenwijs wezen. In overleg met het OM wil de Politiebond kijken wat er mogelijk is. Wellicht kunnen de Autoblog-lezers vast een goed voorzetje geven als het gaat om een passende straf. Een enorme geldboete van 1.000 euro? Een verplichte EMG-cursus? En wat als er herhaling is vastgesteld? Vragen waar de politie momenteel over aan het brainstormen is. Voor nu is duidelijk dat die 237 euro niet zwaar genoeg is, getuige de vele filmende automobilisten bij een verkeersongeluk.
balboni zegt
TBS
tvr1974 zegt
Als we praten over filmen vanuit rijdende auto, dan zeg ik tel in de hand, gevaar creëren op de weg voor anderen enz; artikel… en misschien dan maar “op fris cursus” .. Dus ttl € ??
Is t vanaf een locatie waar je staat? Tja.. Dat kan gebeuren en gebeurd al sinds het bestaan van camera’s.. Feitelijk doet de pers dat ook… dus die zou je dan ook moeten “bekeuren” maar twijfel of dat kan..
gove zegt
@tvr1974: niks aan doen, is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid,
lotuselises2 zegt
@gove: totdat zo’n filmer jouw dochter plat rijdt
gove zegt
@lotuselises2: gebeurt niet, dan nog ieder zijn eigen verantwoordelijkheid
arhanso zegt
@gove: Tot dat de filmer jouw net doodgereden dochtertje online zet en er nog een pakkende tekst bij heeft gezet…
desjonnies zegt
Dit is niet op te lossen.
We leven van impuls naar impuls en geilen erop om de eerste te zijn om zulk soort filmpjes te posten .
Indiers die onder de trein zijn gekomen en door midden zijn gereden en liggen te creperen, ISIS excecuties, groepsverkrachtingen, allemaal op de Instagram maar owee als je de verkeerde term gebruikt voor iemand met een andere huidskleur.
ghengiskhan zegt
@desjonnies: helemaal waar. Helaas. Iets met instant gratification en zo. Bah.
stfu zegt
@desjonnies: snap niet wat het laatste ermee te maken heeft. Staat echt totaal los van elkaar.
lekkaah zegt
@stfu: Nope, klopt juist als een bus, onze tenen zijn langer dan ooit maar het enige wat je op TV en internet ziet is de ellende van een ander (want dat ziet men graag)
pomoek zegt
@lekkaah: nope, is trollen.
desjonnies zegt
@stfu:
Hoe hypocriet we geworden zijn, feministen die schreeuwen dat ondeugende ansichtkaarten van dames met hele mooie billen niet meer verkocht mogen worden, want voruwonvriendelijk, maar de meest gruwelijke zaken filmen en posten mag wel.
Laat ik je dit vertellen : ik zie 10 keer liever een mooie vrouwenkont dan een verminkt of stervend mens.
Maar misschien ben ik wel gek
vroaaar zegt
@desjonnies: ja, je bent gek…
…op mooie vrouwenbillen ;) daar is niks mis mee!
pomoek zegt
@desjonnies: want feministen posten massaal foto’s van auto-ongelukken in de Opzij? Dat wist ik niet.
davelepeef zegt
@pomoek: nee maar ik denk dat er wel nuttiger zaken in de maatschappij zijn om je voor in te zetten. Denk je niet? Ieder z’n ding hoor, maar zolang ik niet de straat op ga voor -ik noem maar wat- ouderenzorg of fatsoenlijk geregeld onderwijs, dan ga ik al zeker de straat niet op voor een plee zonder sekse-onderscheid.
pomoek zegt
@davelepeef: En dat is nu zo leuk van het wonen in Nederland. Iedereen mag lekker zelf uitmaken waar ze wel of niet de straat voor opgaan.
davelepeef zegt
@pomoek: zo is het natuurlijk ook. Het doet alleen een beetje aan als naar de dokter gaan voor een wrat terwijl je halve been eraf rot… Maar we dwalen af!!
Gulli zegt
@desjonnies: mensen en masse neermaaien in GTA is geen probleem, hangen we er gewoon een leeftijdscategorie aan. Zodra er 1 tiet in te zien is schreeuw heel de wereld (met puriteins USA voorop) moord en brand.
pomoek zegt
@gulli:ik niet. Er is, off topic, nooit een verband aangetoond tussen gewelddadige spelletjes, televisie, films en fysiek geweld. Het tegenovergestelde lijkt zelfs steeds meer het geval te zijn.
Gulli zegt
@pomoek: nee idd, hoe meer prostituees ik in GTA vermoordde, hoe minder ik dat in het echte leven begon te doen!
pomoek zegt
@gulli: beter dan andersom, hulde!
jackass266 zegt
@stfu: niet helemaal. Geeft aan dat de normen en waarden van de mens verschuift. Zo mag je een ongeluk wel filmen, maar een vrouw die zich man voelt niet aanspreken met mevrouw. Beide laten deze verandering in de maatschappij zien.
pomoek zegt
@jackass266: het punt is dat je ongelukken niet mag filmen. Omdat het gevaarlijk is. Daarom krijgen de filmers ook een boete. Het is niet verboden een man als mevrouw aan te spreken.
lekkaah zegt
@pomoek: kwestie van tijd
porsche928 zegt
@pomoek: als in mijn auto met dashcam langs rij film ik het ook. Waarom zou mijn bijrijder niet mogen filmen? Zie ook niet in dat dat hinderen is. Je auto parkeren naar het ongeluk toe lopen en dan filmen, dat is te gek, terecht dat je dan aangepakt wordt. Politie moet gewoon snel het zicht op het ongeluk vanaf de andere rijbanen verhinderen, krijgen we ook minder kijkersfiles.
pomoek zegt
@porsche928: dank voor de nadere uitleg, maar dat bedoel ik natuurlijk ook. Ik zal in het vervolg wat preciezer zijn.
marinepower zegt
@pomoek: hoe zit het dan als de bijrijder het filmt? Dan gaat het niet meer over veiligheid maar over privacyinbreuk, nieuwsgierigheid en gebrek aan respect etc. Wat is de boete in dat geval?
pomoek zegt
@marinepower: geen. Het hebben van een slechte smaak is nu eenmaal niet strafbaar.
toniominestrone zegt
@stfu: volgens mij wil hij hier de selectieve verontwaardiging mee aangeven, aan de ene kant kent onze samenleving geen gene voor het plaatsen van weerzinwekkende filmpje en aan de andere kant schieten wij met z’n allen in een kramp als er kritsche opmerkingen worden geplaatst over iemands afkomst of geaardheid, ik merk het ook aan jou reactie, politiek correctheid viert hoog ty.
kruimel zegt
Totaal gebrek aan inhoud van je verdere leven. Schreeuw om aandacht.
lekkerlinksrijden zegt
@kruimel: dat is hun leven. Alles draait om en op de smartphone
viezefreddyw zegt
Een geldbedrag en een dag verplicht meelopen met hulpdiensten en ziekenhuizen zodat ze kunnen zien hoe de slachtoffers er aan toe zijn na een heftig verkeersongeval. Zo begrijpen ze hopelijk dat het filmen van ongevallen niet belangrijk is voor de familie-app.
ghost zegt
@viezefreddyw: is lang nog niet gek. Zal ongetwijfeld ook wat doen met de manier waarop men omgaat met verkeer op de weg. Win-win!
2wheeler zegt
@viezefreddyw: dat laatste was dus ook mijn idee. Hier Pietertje, kom maar even mee naar het mortuarium, dan kun je nog één keer de man zien die je op film hebt gezet
rainman zegt
@viezefreddyw: moeten ze wel hun telefoon inleveren anders filmen ze gewoon verder en vinden ze het geweldig dat ze op de eerste rij zitten
Orichy zegt
@viezefreddyw: Het vervelende is, dat er mensen zijn die minder empathie hebben voor de mede mens en die groep lijkt steeds groter te worden. Voor hen zal het alleen meer stimuleren om nog meer te filmen, wat dan een averechts is op het bedoelde resultaat.
Mensen pakken waar het zeer gaat doen.
Een botsproef laten ondergaan en hen zelf hinderlijk laten (achter)volgen, zonder dat zij er wat aan te kunnen doen. En dat een dag lang, de kosten voor zo’n dag ook nog zelf laten betalen.
Inclusief inleveren telefoon en ter stond afsluiting van het abonnement garanderen.
davelepeef zegt
@Orichy: heel de maatschappij draait toch om alleen jezelf? Toch?
kimhung zegt
€5000,- boete en curses.
Eigenlijk is alle vorm van boete/straf te laag. Ik denk dat het omleiden van verkeer het beste is. Misschien klote voor de mensen die in de file staan, maar de wegen zijn dan wel vrij voor de hulpdiensten.
sportevo zegt
@kimhung: Daarmee los je het probleem niet op. ‘Mijn auto is gestolen van mijn oprit’ ‘Ja meneer, moet u hem voortaan maar in de garage zetten…’. Maar het punt is ‘blijf met je poten van andermans spullen af’.
Terecht dat er boetes voor worden uitgedeeld.
Arnoud zegt
@sportevo:
Het ontvreemden van een niet op slot staande fiets, auto of enig ander bezit is nog steeds diefstal. En diefstal is een misdrijf. In alle gevallen van een misdrijf kan er wettelijk detentie worden opgelegd. Of dat ook gebeurt is wat anders.
sportevo zegt
@original_arnoud: mee eens, maar dat is de strekking van het verhaal niet. Het voorbeeld wat ik schep is niet het probleem oplossen (zorgen dat misdaad niet loont doordat de pakkans groot is, straffen afschrikken enz.) net zoals dat een omleiding instellen zodat mensen niet in de verleiding komen om filmpjes/foto’s te maken dat niet is.
De mensen moeten juist leren inzien dat ze fout bezig zijn met filmen van andermans ellende en bereik je dat met een (onnodige) omleiding instellen of moet je ervoor zorgen dat mensen het wel uit hun hoofd laten het te doen.
joostm91 zegt
Rijbewijs innemen, bekeuring geven o.b.v. artikel 5 (hinder of gevaar), via officier laten lopen en EMG cursus.
Wanneer de officier de omstandigheden hoort zal de bekeuring niet mals zijn. Dan nog wat kosten voor de EMG, en misschien dat ze het dan een keer afleren.
racerx zegt
Zodra je hulpverleners en/of ander verkeer in de weg zit mag er meteen bekeurd worden wat mij betreft, €’tje of 500 voor obstructie en daarmee in gevaar brengen slachtoffers en verkeersdeelnemers lijkt me niet verkeerd. Puur het filmen bestraffen lijkt me lastig, het is totaal onfatsoenlijk om slachtoffers te filmen maar is dit echt strafbaar te stellen..? Daarbij vind ik: als je niet kunt ondersteunen of hulp kunt bieden moet je lekker wegwezen van een ongevalslocatie.
Snap dat filmen met een telefoon in veel situaties sowieso niet, hoeveel mensen beleven een mooi concert tegenwoordig door de lens van hun telefooncamera ipv dat ze gewoon genieten van de show… Het is niet alsof je dat matige filmpje nog 10x terug gaat kijken ofzo.
BaRa zegt
@racerx: het gaat over filmen van achter het stuur. Terwijl je de auto aan het besturen bent. En dus de handen van je stuur haalt, je blik van de weg, en je voertuig laat vertragen. Het gaat hier niet over het filmen an sich.
racerx zegt
@BaRa: Ah roger, even niet bij stilgestaan (pun intended) aangezien het gebruik van een telefoon achter het stuur sowieso minimaal gebeurt door mijzelf… Vraag me dan ook af hoe het zit als een bijrijder filmt terwijl de bestuurder sterk afremt om ramptoeristje te spelen.
davelepeef zegt
@BaRa: ik begreep ergens uit nieuwsberichten dat er zelfs een eikel is gestopt en uitgestapt om te filmen. Wat voor kansloos figuur ben je dan?
Orichy zegt
@racerx: Privacyschending mag sowieso wel wat straffer aangepakt worden, zeker in dit soort gevallen. Dan gaat jouw vrijheid ondergeschikt worden, boven de privacy van de ander.. Als straf telefoon ter plekke inleveren en het abonnement direct afsluiten wegens misbruik van privacy rechten. Kosten voor afsluiting voor de klant en daarbij een dag lang, op eigen kosten, in een hinderlijk setting gevolgd worden, zonder dat er wat aan gedaan kan worden.
amgmerc zegt
Voor het filmen van een ongeluk mag van mij € 500 euro kosten. Die mensen creëren alleen maar files!
En ik vind dat bestuurders die onnodig links rijden en geen richting aangeven veeeeel harder moeten worden aangepakt.
drdre1 zegt
@amgmerc: en extra ongelukken, vergis je niet.
lekkerlinksrijden zegt
@amgmerc: we gaan nu niet van onderwerp veranderen en het over mij hebben, toch?
mashell zegt
@amgmerc: is onnnodig links rijden in Nederland eigenlijk nog wel een probleem? Het is altijd druk, het rijdt allemaal binnen +/-10% van de maximumsnelheid, als de onnodig linksrijder naar rechts gaat, zit je in no time op de bumper van de volgende. Rustig blijven, afstand houden en gewoon meegaan in de flow is het enige wat werkt.
skinnybmw zegt
@mashell: Precies dit? Totdat het rustiger wordt (laat op de avond, vroeg in de morgen of van Meppel naar Leeuwarden op de A32 elk moment van de dag).
amgmerc zegt
@mashell: Rondom Amsterdam zeker wel nog. Bijvoorbeeld 2km van te voren links rijden omdat je een andere ring op moet. Ga je Coentunnel is het helemaal een ramp. Zie je dat mensen afremmen als ze naar beneden gaan waardoor het door een ketting reactie onnodige dingen gebeuren. En als er voor de Coentunnel een file is, is er 100 meter na de coentunnel de file voorbij.
jpoers zegt
@mashell: Nederland is meer dan de randstad. Er zijn nog gewoon wegen waarbij je met 130 ineens op een onverwacht invoegende bejaarde in een grijze Toyota/Volvo/Opel vliegt.
mashell zegt
@jpoers: dat is het hem nou juist, ik kom zelden in de randstad en zie het probleem van onnodig links rijden buiten de randstad niet. Ik zie het alleen nog op snelwegen met meer dan twee rijstroken, dan heb je van de middenbaanplakkers, maar voor de rest, is het gewoon altijd te druk om van onnodig links rijden te kunnen spreken.
karhengst zegt
@mashell: Buiten de randstad zijn het over het algemeen degenen met een monochroom kenteken die onnodig links blijven rijden.
olivier420 zegt
@mashell: Het mag dan wel druk zijn in de randstad, er wordt nog veel en veel te vaak onnodig links gereden. Op een snelweg als de A4, met meerendeel 3 banen, word je horendol van de vele lege stukken op de twee rechterbanen omdat we met z’n allen in een treintje perse op de linkerbaan willen blijven hangen. Stel je voor dat jij je gaatje mist om aan te mogen haken…! Maar wel lekker met 1km/u inhalen want stel je voor dat je 110 rijdt waar je 100 mag…
Is niet alleen maar het gevolg van drukte, maar van 1) de ander geen ruimte gunnen (IK mag daar rijden, owee als jij er tussenkomt), 2) verkeersinzicht die reikt tot de eigen motorkap en 3) de spanningsboog van een aardbei. En dus telkens die vervloekte telefoon erbij.
kenner zegt
@amgmerc: geen richting aangeven zeker. Zeker op een rotonde vind ik het ronduit asociaal. Op de snelweg is het levensgevaarlijk. Maar zolang er geen controle op is kan je de boetes wel 2000000 maken, de pakkans is gewoon veel te klein. Links rijden doe ik wel regelmatig, met de motor. Ik ga echt niet op een kluitje rijden, ik pak mn ruimte waar het kan. Ik wil gewoon ver vooruit kunnen kijken
mashell zegt
@kenner: maar het verst voor uit kun je kijken als je van rijstrook wisselt, dan kun je tussen het verkeer door kijken. Op de linker rijstrook houdt het zicht naar voren op bij de eerste wagen met privacy glas of de eerste bestelbus, gemiddeld dus 2 a 3 voetuigen voor je.
mashell zegt
In beslag nemen van dat vervloekte mobieltje. Alleen daarmee raak je die verslaafden en beseffen ze misschien dat ze compleet van de realiteit los zijn. Alhoewel ik denk dat er ook groepen zijn die na in beslagname van hun mobieltje zingend en dansend naar de mobieltjeswinkel gaan en vragen om “een Galaxy S9 plus met financiering aub.”.
drdre1 zegt
@mashell: exact, dat dacht ik ook.
bischero zegt
@mashell: helemaal mee eens. Mobieltje gaat naar het slachtoffer, die is waarschijnlijk tijdens het ongeval kapot gegaan en kan wel een nieuwe gebruiken ?
hotze zegt
@bischero: kom je bij de volgende morele vraag: mag je wel filmen als het ongeluk is veroorzaakt door een apper? Natuurlijk alleen als het om een éénzijdig ongeval gaat (bv. apper knalt op of over vangrail). Als een onschuldig slachtoffer is gevallen (een niet-apper) mag filmen uiteraard weer niet.
Misschien ook een idee om van de filmers al diens social-media accounts te wissen incl. whats-ep.
bischero zegt
@hotze: maakt niet uit, niet filmen is niet filmen. Daarbij weet je op het moment van het ongeval niet of er sprake was van smartphone gebruik toch?
hotze zegt
@bischero: licht ironisch bedoeld. Echt walgelijk al dat gefilm, gefotografeer en die ontspoorde zelf-verheerlijking. Zum kotzen om overal die smartphones in de hand te zien. Mensen zijn niet meer met hun gedachten in hun hoofd maar in alle social-media eps.
Loek zegt
@mashell: dan doe je het net als een rijbewijs. Je zet een markering op iemands naam en als diegene doodleuk naar wat voor winkel dan ook gaat om een smartphone te kopen dan mag je weigeren totdat ie zijn oude telefoon weer terug heeft.
davelepeef zegt
@mashell: hier ben ik ook voor. Flikkert maar op met die telefoon. Gewoon, zoals onder opgemerkt, een kruisje achter je naam. Kun je natuurlijk wel prepaid nemen… Maar dit mag van mij ook gewoon voor bellen en appen in de auto, gewoon inleveren dat ding.
drdre1 zegt
SIRE reclame aan wijden? Blijkbaar vinden we als samenleving dat dit niet kan, althans, de thread is nog niet vol, maar ik denk niet dat er iemand ’t hier gaat opnemen voor die……….. die dat kennelijk normaal gedrag vinden.
karhengst zegt
@drdre1: dat is wel een mooie. Lekker filmen, veel likes, en bij thuiskomst afvragen waar de partner of ouder is, en vervolgens diens reanimatie op Facebook tegenkomen.
Lijkt me een goede campagne.
E34M5Touring zegt
Een week meelopen met ambulance personeel en slachtofferhulp. En een dikke vette boete er overheen.
redbee5 zegt
Het plaatsen van ongeluk foto’s op autoblog vind ik ook wel is te ver gaan. Zoals dat tesla ongeluk waarbij een ongeboren kind omkwam. Dat je dan van die reacties krijgt om een beetje grappig te doen,van boomknuffelen iets te letterlijk nemen enzo is best wel onsmakelijk.
davelepeef zegt
@redbee5: daar zit best wat in.
cupsport zegt
Zolang niet de bestuurder maar de bijrijder filmt vraag ik me af wat de feitelijke overtreding is?
Het is verschrikkelijk onfatsoenlijk en respectloos maar helaas is dat niet strafbaar in Nederland.
mashell zegt
@cupsport: als de bijrijder een slachtoffer of hulpverlener filmt is het al snel een privacyschending. Dat is niet het domein van de normale agent of hulpverlener maar wel iets waar ze de te nieuwsgierigen mee aan kunnen pakken.
Edge zegt
@mashell: Nou, dat durf ik sterk in twijfel te trekken. Kijk alleen al naar een programma als Wegmisbruikers. Met regelmaat zie je daar mensen voorbij komen die expliciet aangeven dat ze niet op beeld willen. Toch zien we die mensen op TV. Gezicht onherkenbaar maken en je begeeft je juridisch alweer in de veilige zone. Bij een ongeval zal dat niet anders zijn. Op het moment dat jij je filmpje publiceert en hulpverleners en slachtoffers herkenbaar in beeld zijn, kunnen zij waarschijnlijk wel een beroep doen op privacyschending, maar op het moment van filmen kun je onmogelijk vaststellen of de mensen onherkenbaar worden gemaakt of niet en kun je dan ook niet zomaar een boete uitdelen wegens privacyschending.
lekbak zegt
@mashell: Op de openbare weg mag je gewoon filmen hoor*. Als je dat niet wilt moet je niet op de openbare weg komen.
*Ik heb het nu dus puur over de privacy, en niet het filmen vanuit de auto of het hinderen van hulpverleners.
lowrider zegt
@cupsport: dan wordt er geen overtredijg begaan. Echter wel als de bestuurder dan besluit erg langzaam te rijden en ook naar de andere weghelft te gaan loeren… de file aan de andere kant van de weg hoeft er helemaal niet te zijn. Maarjah, we zijn nou eenmaal sensatie schapen
skinnybmw zegt
@lowrider: Er zijn zelfs lui die stoppen OP DE SNELWEG om te filmen…wat een stel hersenlozen. En ja, die mogen ook stemmen…
mashell zegt
@skinnybmw: ach ze stoppen ook elke ochtend op de snelweg om hun drinkontbijtje te nuttigen.
VeniVidiVici zegt
@lowrider: Dan moet de politie zwarte schermen plaatsen!
lowrider zegt
@venividivici: zonder die schermen weten we spontaan niet meer welk pedaal is bedoelt om te accelereren?
VeniVidiVici zegt
@lowrider: Blijkbaar niet hè…
VeniVidiVici zegt
@cupsport: Dat is inderdaad triest, maar ja een dashcam neemt ook op. Wat meer de vraag hier in het Autoblog artikel moet zijn is niet wat te doen bij rijdende filmers, maar bij mensen die geheel stil gaan staan, uitstappen en de hulpverleners in de weg gaan lopen om maar al dat leed op beeld te krijgen. Ik vraag mij daarnaast werkelijk af, wat bezielt die mensen en wat moet je ermee? Gaan die zichzelf op het ongeluk filmpje zitten aftrekken thuis ofzo óf is Dumpert de boosdoener voor al die sensatiezucht?
goodolddays zegt
Een absoluut onmenselijke straf, verplicht een maand lang rijden in een pluriel c3. Dat is een dermate heftige straf dat ze simpel weg nooit meer een verkeersfout zullen begaan.
lowrider zegt
We moeten naar een systeem dat boetes worden bijgehouden en bij zoveel herhalingen een veel grotere straf. Nu kan je iedere week wel te hard rijden met alleen iedere keer een geldboete. Pak maar eens iets af, raak ze waar het pijn doet
towi1989 zegt
Met eigen auto over eigen telefoon rijden.
banaan7 zegt
@towi1989: weet niet of dat werkt hoor. Misschien als je een smartphone hebt die helemaal van glas hebt. Maar de meeste mensen zijn nog echte klassiekers op dat gebied met hun aluminium telefoons. Denk dat er veel telefoons zijn die wel een auto kunnen hebben die over ze heen rijdt. Tenzij je ze in een of andere rare positie in de weg vastklemt zodat hij verticaal omhoog steekt.
Maar als het toch wel blijkt te werken, puik plan!
peewee05 zegt
Waarom geen puntenrijbewijs zoals Duitsland. Je kunt de boetes verlagen maar heb je X aantal punten gespaard, raak je je rijbewijs kwijt. Ook een eerlijker systeem dan alleen hogere boetes. Hoewel ik betwijfel of de jongens van de Ned. schatkist het ook met mij eens zijn, boete-inkomsten zijn in Nederland zijn tenslotte begroot…
n54coupe zegt
Filomen van een ongeluk.
-Via een dashcam is niet strafbaar in Nederland
-Als bijrijder is niet strafbaar in Nederland
-Als bestuurder is nu reeds strafbaar omdat je een mobiele telefoon vasthoudt.
Mij lijkt extra regelgeving hierin niet nodig. Er zijn al regels genoeg, en de boete voor het vasthouden van een mobieltje is al redelijk hoog. Alhoewel die wat mij betreft mag worden verdubbeld, want ik zie nog zat mensen met een mobiel aan het oor in het verkeer. Handhaven zou ook helpen in dit geval.
porker zegt
@n54coupe: handhaven idd! Merk dat ik tegenwoordig makkelijker overtreding bega omdat er niet gehandhaafd wordt. Fietsers op de stoep mag ook allemaal, agenten kijken bewust andere kant op (bin kost tijd?).
eklasse zegt
@n54coupe: juist, pakkans vergroten. Enige dat helpt. Je kunt een boete tot 1.000.000 opkrikken, als je niet gepakt wordt blijft het zinloos.
Edge zegt
@n54coupe: Exact. De oplossing is gewoon heel simpel: Meer handhaven en vaker gebruikmaken van zwarte schermen. Die zijn een stuk minder interessant om te filmen dan een hulpverlener die iemand uit een wrak knipt of iets dergelijks.
flutterby zegt
@n54coupe: er zijn talloze onderzoeken uit aantonen dat zwaarder straffen niet werkt. De pakkans verhogen heeft wel effect.
Je zou zeggen dat de politie dit wel weet aangezien alcohol redelijk verdrongen is uit het verkeer.
Simpelweg een auto van Rijkswaterstaat uitrusten met camera’s en waarschuwing van deze camera’s en achteraf een kantoormedewerker boetes laten uitschrijven voor vast houden van de telefoon tijdens het rijden.
wjeurs zegt
Ik merkte dit laatst ook, er stond op de andere rijbaan heel lullig een autootje die de vamgrail had geschampt, stond alleen een rijkswaterstaat en politie auto bij, bestuurder stond in de berm mrt handgebaren uit te leggen wat er gebeurde. Niets bijzonders te zien, toch: mijn rijstrook die redelijk rustig was en lekker doorreed minderde opeens snelheid, tot 70km/h ik moest vrij hard remmen om 20 meter na de blikschade weer op te kunnen trekken. Ik heb altijd zon hekel aan het nieuwsbericht: “op de andere rijbaan ook 3km file vanwege kijkers”
porker zegt
@wouterjeuring: dan denk ik als ik er in sta: dan zal er wel wat te zien zijn! Dus… kijken! Beter niet dit soort berichten uitzenden. Achteraf na de file op matrixbord: EINDE KIJKERSFILE. Voel je je wel lullig denk ik.
notsobig zegt
@wouterjeuring: Maar hoe heb jij dit alles kunnen zien wat er aan de hand was? Als je zelf aan het rijden was, heb je ook niet met 120 km/h voorbij gereden en goed op het verkeer geled…
wjeurs zegt
@notsobig: als je goed leest reed ik dus ook 70 aangezien iedereen voor mij remt, daarnaast zijn 3 auto’s en een man in de berm in 1 oogopslag te zien. Ik had best even hard door willen rijden, maar dan had ik ze via de vluchtstrook in moeten halen, dat is ook zo wat.
notsobig zegt
@wouterjeuring: Van wat je beschrijft is klinkt toch meer als 1 oogopslag… Iedereen die ff die ene oogopslag willen doen en daarvoor heel ff van t gas af gaan, zorgen voor een kettingreactie, waardoor je maar 70 rijdt. Kijk gewoon helemaal niet, dan doe je er zelf tenminste niet aan mee…
wjeurs zegt
@notsobig: Het was toch echt 1 oogopslag, maar ik ben het met je eens, in dit geval lag de oorzaak gevolg wel wat anders, ik rijd eigenlijk bijna altijd op de cruisecontrol, ik zal dus niet degene zijn die deze vertraging initieert
redbee5 zegt
@notsobig: Aan de ene kant is het ook belangrijk om een situatie te beoordelen. Weet je de vragen in je rij examen niet meer van: “wat zou u in deze situatie doen”? Anticiperend rijden heet dat. Misschien ligt er wel een plas olie of brokstukken op de weg. Tevens is het ook voor de veiligheid van de mensen op de vluchtstrook prettig als er wat vaart geminderd wordt.
moveyourmind zegt
Gewoon een simpele taakstraf…
Verplicht een week met een hulpdienst mee laten gaan met als taak ramptoeristen weg te houden bij de hulpverleners. Denk dat ze de week van hun leven zullen krijgen, in elk geval een week om niet snel te vergeten.
mashell zegt
@moveyourmind: geef je de sensatiezuchtigen dan niet precies wat ze willen? Misschien zijn een doorsaaie taakstraffen zoals kauwgomresten van het marktplein schrobben, hondepoep opruimen, belastingaanslagen controleren, een paar weekjes klaarovereren wel veel effectiever.
moveyourmind zegt
@mashell: Lijkt misschien een makkie, omstanders weghouden, maar denk niet dat ze vrolijk worden het weg probeerden te sturen van hun eigen soort k*tvolk dat koste wat het kost hun mediamoment moeten pakken of zich met de hulpverleners menen te moeten gaan bemoeien.
Maar voor de zekerheid die straffen die jij opnoemt daarna uit laten voeren kan geen kwaad.
moveyourmind zegt
@mashell: Lijkt misschien een makkie, omstanders weghouden, maar denk niet dat ze vrolijk worden het weg probeerden te sturen van hun eigen soort k*tvolk dat koste wat het kost hun mediamoment moeten pakken of zich met de hulpverleners menen te moeten gaan bemoeien.
Maar voor de zekerheid die straffen die jij opnoemt daarna uit laten voeren kan geen kwaad.
moveyourmind zegt
@mashell: Lijkt misschien een makkie, omstanders weghouden, maar denk niet dat ze vrolijk worden het weg probeerden te sturen van hun eigen soort k*tvolk dat koste wat het kost hun mediamoment moeten pakken of zich met de hulpverleners menen te moeten gaan bemoeien.
Maar voor de zekerheid die straffen die jij opnoemt daarna uit laten voeren kan geen kwaad.
KEV9 zegt
Laten wij eens beginnen met een taakstraf van 110 uur en daarnaast een minimale boete van 2500 euro
loserboi932 zegt
Best verontrustend als je bedenkt dat sommige van deze reacties geplaatst zijn door mensen die ook stemrecht hebben.
rdamnn zegt
Met boetes leer je mensen niet per se hun slechte gewoonten af.
Het moet gewoon in je zitten om f&$%^*king fatsoenlijk te zijn om te kijken naar de ernst van een ongeluk.
Zie je een of andere sukkel die letterlijk op de vangrail staat met z’n auto, dan MOET je zo iemand filmen. Maar zie je dat het een (mogelijk) dodelijk ongeluk is, heb dan de FATSOEN om je normaal en gepast te gedragen en niet met 100 camera’s daar langs te rijden.
Maar boetes, nou nou nou wat een creatieve manier om nog meer geld in het laatje te stoppen.
Dit zou meer iets moeten zijn om juist geld aan uit te geven als overheid door de media grootschalig informatieve berichten te laten verspreiden dat het absoluut niet kan met de redenen en “schokkende” beelden. Dat heeft veel meer effect dan een “boze agent” die 1 individu een boete geeft.
1 done, 17 miljoen te gaan. Iets van dwijlen met de kraan open.
baklava zegt
Minimaal 1000 euro boete en een cursus die zel betaald moet worden. Dan is het snel afgelopen.
thomassnelweg zegt
Filmen van ongelukken moet wel gebeuren om de gevolgen duidelijk te maken. Niet door een bestuurder van een rijdende auto natuurlijk. Maakt toch meer indruk dan een verhaaltje of een foto alleen. Nee, het zal er niet voor zorgen dat niemand meer als een idioot gaat rijden. Maar het kan wel een bijdrage leveren.
flutterby zegt
Zware straffen werken niet! Kans op gepakt te worden is het enige wat telt!
drommedaris zegt
600 euro!
ArnoldH zegt
Rijbewijs innemen met een fikse boete, daarop een EMG cursus en een dag op de eerste hulp waar gewonden van ernstige ongelukken binnen gebracht worden. En als dat niet werkt rijbewijs minimaal 1 jaar innemen.
lekbak zegt
Er moeten gewoon een paar hippe lui uit de grachtengordel opstaan die hier een schandaal van maken. Dan volgt de tv en de pers vanzelf. Als het dan sociaal onacceptabel is houd het vanzelf op.
Die lui kunnen zelfs hele geslachten erbij verzinnen en dat acceptabel maken. Dan moet dit ook wel lukken.
gregorius zegt
Normale boete van 239 euro is prima.
MAAR, pakkans verhogen: –> politiewagen uitrusten met draagbare apparaten die ze zo op de vangrail in de middenberg kunnen zetten die door de voorruit filmen. Liefst zo klein mogelijk. Kan je zo iedereen herkennen die aan hun telefoon zit.
En je laat de file express 100m doorlopen en zet daar een extra juut neer. Iedereen die heeft gefilmd mag mooi even afslaan en net zo lang wachten tot alle opruimacties zijn afgerond. Mensen hun tijd zinloos afnemen leert de mens vaak nog veel beter dan een boete die 3 weken later op het matje valt.
Deze 2 maatregelen en je bent zo van het probleem af.
monsieurleloure zegt
Uurtje in de hoek staan…
pomoek zegt
@racerx: precies. Een l#l zijn is nu eenmaal niet strafbaar.
silverscope zegt
Ik snap werkelijk niet waarom je als mens dit moet filmen. Waanzin. Een maand in een donker gat en een aantal lessen om je moraal kompas bij te stellen lijkt mij niet meer dan redelijk.
silverscope zegt
@silverscope: *moreel
marcus1963 zegt
Enorm overdreven allemaal. Je kunt niemand verbieden iets te filmen wat buiten gebeurd tenzij er een bordje bijstaat verboden te filmen. Het is iets anders als een chauffeur onder het rijden gaat filmen. De passagier mag juridisch gezien gewoon alles filmen. Of het ethisch gezien door de beugel kan is een ander verhaal.
jorden zegt
Telefoon in beslag nemen, vernietigen en melden bij de verzekeraars (anders kom je er nog makkelijk mee weg)
CasperH zegt
Het filmen van een ongeluk is nu eenmaal toegestaan. Vrije media enzo. Terwijl je aan het rijden bent mag dat niet en daar zijn forse boetes voor.
Wat een groter probleem is, is de resptlectloosheid in de samenleving, maar die moet je niet bestrijden met censuur lijkt me.
paginl zegt
Dagje meelopen op de SEH of spoorweg opruim dienst
tjongejongejonge zegt
In beslag nemen telefoon en nat als in Scandinavië inkomensafhankelijke boetes
tge1 zegt
Langzaam maar zeker veranderen smartphone / social media gebruikers in een stel doorgeslagen robots zonder empathie. Ik wil dan ook de term “smartphone psychopaat” gaan introduceren. :-)
Esprit_de_Flandre zegt
@tge1: Prachtig. Die ga ik gebruiken. Tegen mijn tienerdochters…
lebeaunl zegt
Dagje civiele dienstplicht in mortuarium (zonder mobiele telefoon).
healey zegt
Ik neem aan dat je filmen door de bestuurder van een ongeluk bedoelt. Dat mag niet omdat het je eigen rijvaardigheid beïnvloed. Maar een passagier mag dat wat mij betreft gewoon. Je moet wel een hufter zijn om dat te doen, maar de overheden die bepalen wat je wel en niet mag filmen zijn meestal niet zo geweldig.
ikleesookoverautos zegt
EMG cursusje en een boete van 439 euro.
SimonMc zegt
Aan een kruispunt gaan staan met een sandwichbord met daarop :” Ik creëer kijkfiles doordat ik het lijden van anderen film”. Ironisch genoeg zullen andere mensen dit ook filmen vanuit hun auto, maar dat is juist de bedoeling. Zo weten ze ook eens hoe het voelt.
RiKe zegt
Als de bestuurder het doet een boete van €1000,- en verplichte rijcursus zodat ze het gevaar in kunnen gaan zien. Als bijrijder alleen de boete van €1000,-. Maar goed het is allemaal symbolisch want de politie kan niets handhaven. Ze krijgen het al niet eens voor elkaar dat de fietsers met verlichting aan rijden
flashevan zegt
George Carlin verwoord het mooi. https://youtu.be/fHcbL0jIeLA
flashevan zegt
@flashevan: verwoordt
florisl zegt
Naar mijn mening moet diegene geconfronteerd worden met wat hij/zij aan het doen is. Het filmen van personen die (mogelijk) gewond is. Dit gedrag mag niet geaccepteerd worden en ik vind dat dit ook met een hoge geldboete gestraft moet worden. Ergens ben ik het ook met anderen eens dat EMG een treffend middel kan zijn. Je bent nu eenmaal afgeleidt met die telefoon, einde discussie. Dat valt niet goed te praten en niemand heeft er daadwerkelijk baat bij.
kilum zegt
Ik denk dat we het beste kunnen gaan voor de evolutie een handje helpen. Dit soort idioten onvruchtbaar maken. Daar los je 3 problemen te gelijk mee op.
frank2b zegt
Allereerst is er een ongeval, met slachtoffers, omstanders / getuigen. Als je aanwezig bent en stopt, dien je hulp te verlenen. Als je dan jezelf bezig houdt met opnames maken ipv hulp te verlenen, dan kan het wellicht gelijkgesteld worden aan doorrijden na het veroorzaken van een ongeval en het slachtoffer in hulpeloze toestand achterlaten.
Daarna arriveren de hulpdiensten. Dezen kunnen de plaats afschermen en dan valt er niets meer te filmen. Doe je dat toch, dan valt eea misschien onder portretrecht. Ga je stoppen en het verkeer / de politie hinderen, dan is misschien artikel 5 van toepassing. Rijbewijs voorlopig kwijt, en een heropvoedingscursusje…
Arnoud zegt
Gewoon standaard via de officier van justitie laten lopen. Minimum schikking van €500 en aan te passen aan het verleden van de overtreder.
midas zegt
ik ben van mening dat de beste oplossing is dat wat ze vroeger met de brommers deden als die dingen te hard rijden: samen persen tot een pakketje in het bijzijn van de eigenaar. in dit geval moet dat met de smartphones gebeuren die ze gebruiken: 1. alle data gewist 2. eigenaar is alles kwijt. 3. verdiende loon voor de ramptoerist
of, wat ook een leuke straf is: WOK-melding op de auto… of een sticker die er niet afgehaald mag worden de eerste 2 jaar. op die sticker staat dan dat deze persoon een ramptoerist is en graag foto’s mag maken van andermans ellende! lijkt mij een goed idee! de eeuwige schandpaal!
janstehouwer1954 zegt
6 maanden rijontzegging
Esprit_de_Flandre zegt
Geen enkel.
Of beter, de straf moet niet veranderen. Ik had daar eigenlijk nog nooit over nagedacht dat daar een boete op stond en wist dus niet dat dat 237 euro is. Waarschijnlijk is dat gewoon de boete voor ‘het gebruik van een foon achter het stuur’, niet specifiek voor ‘het filmen van een ongeval’. En dat mag gerust zo blijven.
Ten eerste is het belangrijk te beseffen dat zwaardere straffen niet per se minder feiten tot gevolg hebben. Er is zelfs een omslagpunt waar zwaardere straffen het omgekeerde effect hebben. Voor wie dat niet begrijpt, lees je eens in in ’the war on drugs’, in de eerste plaats in de US, maar tegenwoordig ook in Antwerpen. Zware straffen zijn het stokpaardje van bepaalde ongeïnspireerde partijen, omdat ze weten dat ze daarmee domme mensen kunnen lokken, ook al zijn ze zelf slim genoeg om te weten dat dat contraproductief is.
Ten tweede, kijkfiles zijn geen nieuw fenomeen, en zijn dus geen gevolg van smartphones. Mensen zijn nu eenmaal zo. Hoe jammer we dat ook mogen vinden, en hoe hinderlijk dat soms is. Zelf heb ik het dit weekend meegemaakt, op de terugweg van onze reis naar Denemarken. Plots, onverklaarbaar, file! K*t, zeker als je al 8 uur in de auto zit en het 32° is buiten. Na een half uur aanschuiven kwam plots de oorzaak tevoorschijn. Een (licht) ongeval op de weg in tegenovergestelde richting. Letterlijk net er voorbij: een vrije baan! Pure kijkfile dus. Ik heb niemand met een smartphone bezig gezien. Ik was er alleszins niet mee bezig om die ongelukkigen in fluojasjes (de grootste vernedering die je een mens kan aandoen, als het ware een boetekleed) te filmen. Maar ik KEEK wel! Dat is onvermijdelijk. Daar is iets gebeurd, of aan het gebeuren, dus je kijkt. Dit is niet iets nieuws. Het is ouder dan de smartphone, en zelfs ouder dan de auto. Het is een evolutionair bepaalde eigenschap van de mens.
Dus: Maak mensen bewust van dit gedrag, door ze kennis te geven van de menselijke psyche. Wees gerust, ze zullen het begrijpen, want ze zijn zelf mensen en zullen veel van wat je vertelt plots opmerken bij zichzelf.Pprobeer ze rationeel te overtuigen om dit gedrag zoveel mogelijk te laten, vooral in situaties waar het van belang is, om geen onveilige situaties te creëren en kijkfiles te vermijden. En laat die boete zoals ze is…
mashell zegt
@esprit_de_flandre: wijze woorden! In Nederland hebben we zelf eens een begrip voor het eeuwig roepen om zwaarder straffen, we noemen dat “keihard aanpakken”. Het vermindert geen criminaliteit, maar zorgt er wel voor dat 10 km/h te snel al iets van €100 kost. Niemand kan de regering verwijten niet naar het volk te luisteren…
En natuurlijk kijk je naar een ongeluk, dat is normaal, zelfs gewenst gedrag, daar is iets afwijkends, een potentieel gevaar. En misschien zelfs een beetje een beloning voor het zinloos in de file staan. Maar dat filmen zodat je nog eens na kunt genieten of het kunt delen op facebook, “kijk eens ik heb een ongeluk gezien”. Dat is een uiting van een ernstige verslaving aan sociale media, een ongelooflijk leeg leven en een gebrek aan normen en waarden.
bmwfreak038 zegt
Inbreuk op iemand zn privacy, ongevraagd filmen hoe een ongeluk is gebeurd en hoe iemand word gereanimeerd. Welkom in onze digitale sensatie maatschappij waarbij respect en inlevingsvermogen naar anderen haast onmogelijk blijkt, anno 2018.
bmwfreak038 zegt
Welkom in onze digitale sensatie maatschappij, waarbij respect en inlevingsvermogen naar anderen haast onmogelijk blijkt, anno 2018.
tinustakel zegt
Bij voorbaat mijn excuses, het zou namelijk zeer goed mogelijk kunnen zijn dat dit al eens verteld is in de reacties. Maar ik zie dit artikel, en ik zou graag een ‘eigen’ ervaring willen delen. Ik werk al meer als 10 jaar in de berging, en door het irritante fenomeen dat er een camera op vrijwel ieder stukje techniek zit, wordt al dan niet expres geregistreerd. Zo ook een aanrijding met dodelijke afloop van enkele jaren geleden waar ikzelf bij ter plaatse ben geweest. Diverse voorbijgangers vonden het nodig om zelfs get slachtoffer met al zijn onsmakelijke details op beeld te zetten, hoezeer ze ook werden weggejaagd door de aanwezige politie. Een paar dagen later zag ik de politieagent die de jammerlijke taak had om de ouders van het slachtoffer te informeren over het leed wat zich had voltrokken. Helaas hadden de ouders hun eigen overleden zoon in al zijn gruwelijkheid al op Facebook voorbij zien komen. Ik denk niet dat ik nog iets moet toevoegen.