Welke optie voegt zo veel toe dat iedere auto die zou moeten hebben?
Het is inmiddels 7 januari, dus het is wat te laat, maar alsnog de beste wensen voor 2025. Dat iedereen er maar het beste van moge maken in het nieuwe jaar met veel geluk, voorspoed en verbrande benzine.
Ik schrijf dit pas vandaag op, omdat ik de afgelopen weken even een welverdiende vakantie heb genomen aan de wonderschone Spaanse Costa Blanca. De flats van Benidorm hebben we links laten liggen, maar er was genoeg moois te bezoeken. Met de huurauto, want die had ik daar tot mijn beschikking.
En die huurauto gaf me inspiratie voor de lezersvraag die ik graag wil stellen; Welke optie zou iedere auto moeten hebben?
Welke optie zou iedere auto moeten hebben?
Ik had namelijk een Ford Kuga tot mijn beschikking en die auto viel me beslist niet tegen. Vol met leuke opties zoals automatisch dimmend groot licht, allerhande rijhulpsystemen, Apple CarPlay, stoelventilatie, maar ook een optie die in zijn eenvoud zo geniaal was, dat wat mij betreft iedere auto die zou moeten hebben.
Hij had namelijk uitschuifbare plastic beschermstukjes in de deuren. Misschien hebben meer auto’s dat, maar voor mij was het een ervaring die ik nog nooit had meegemaakt. Als de deur dicht is zie je niks, maar als je hem opent schuift er een kunststof beschermstrip uit die je kostbare lak beschermt tegen botsingen met muren of andere auto’s. In 1 woord geniaal!!
Toen dacht ik, dit is dus een optie die iedere auto zou moeten hebben. Of eigenlijk optie? Iedere auto zou dat standaard moeten hebben.
Vertel nou welke optie echt een must is?
Maar goed, lieve Autobloglezers, welke optie moet er nou volgens jou standaard op elke auto zitten? Richtingaanwijzers op een BMW rekenen we niet goed trouwens. Ik ben benieuwd of er meerdere opties zijn die al op gewone auto’s zitten, maar die naar elk voertuig toe moeten.
Gooi je reacties in de comments, we zijn heul benieuwd!
KEV9 zegt
Richtingaanwijzers
shibby zegt
Mijn BMW kan zelf parkeren én geeft dan zelfs richting aan, het kan dus toch…
OT: een goede geluidsinstallatie
Graafke zegt
Apple CarPlay
Johanneke zegt
Nah dan moet ik een iphone en dat lijkt mij zo kut. Iedere keer met je bakkes je telefoon unlocken en dan overdreven naar boven swypen is mij al te veel moeite ten opzichte van een vingerafdrukscanner. En iedere keer maar weer onthouden waar de terugknop dit keer geplaatst is, om er achter te komen dat je dit keer wel van onder naar boven moet swypen… Mijn kinderen hebben een ipad en een android tablet. Zelf bij hun is die android favoriet omdat de ipad zo onlogisch is.
rotjeknor66 zegt
Nog nooit zulke onzin gelezen, maar ja als naar boven swipen al te veel moeite is, zegt dat al genoeg
Gulli zegt
Kwestie van wennen, als ik mijn (schoon)ouders moet helpen met hun Androids zoek ik me altijd de t*ring naar alle knoppen en mogelijkheden, terwijl miljoenen mensen er dagelijks probleemloos mee werken.
pechweg zegt
Als een iPad al te moeilijk voor ze is wens ik ze veel succes in deze wereld…
mjpamsterdam zegt
De belangrijkste is : How not to irrated MJPAmsterdam ! Graag zichtbaar op klokkenwinkel, middenconsole, headup-display & elke in de auto aanwezige telefoon/tablet. Maar nu zonder gein: In auto app je niet en kijk je geen filmpjes/whatsapp. Ook video-bellen is een no-go. Als je achter het stuur zit ben dan bezig met het verkeer ! Dus de belangrijkste optie: Wees verantwoordelijk ! Is waarschijnlijk een te dure niet leverbare optie.
ouwedibbes83 zegt
Wat ik aan BMW handig vindt, is de mogelijkheid om alle ramen open of dicht te doen door de open (of sluit) knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden. Ik gebruik dat vaak in de zomer om de ergste hitte uit de auto te krijgen.
golf1985 zegt
Ook de vag groep heeft dit. In de zomer inderdaad wel fijn
julian06 zegt
Ook erg handig als het dan ineens gaat regenen
Gulli zegt
Ja, want ze kunnen dan natuurlijk nooit meer dicht! Rare opmerking.
bierbuik zegt
Ik dacht dit ook eens te proberen en toen ging mijn alarm af, werkt schijnbaar niet bij alle auto’s 😅
Tonnie zegt
Dit hebben heel veel merken volgens mij…
Mini Joe zegt
Zat al op mijn eerste Citroën C5 uit 2002, je zette met de afstandsbediening de ramen 1,5 cm open, als het begon te regenen sloten d.m.v. de regensensor de ramen. Ideaal.
Waarschijnlijk een Frans idee 🥳
adyton zegt
Een verschuifbare achterbank om te kiezen tussen meer bagageruimte of beenruimte vind ik een heel paktisch iets en lijkt me een kleine toevoeging.
En jammer genoeg moet dit tegenwoordig gezegd worden. Maar rijinformatie voor je neus ipv een scherm opzij. Hoe moeilijk kan het zijn. Al is het een HUD.
drivingmenny zegt
Een schuifdak. Ik heb nooit een auto zonder te openen dak gehad.
Tonnie zegt
Een cabrio wordt niet echt beter van een schuifdak…
mc96 zegt
Sperdiff.
Lynkesoep zegt
Standkachel/airco is echt super. In de winter nooit meer krabben, in de zomer altijd een koele auto. Heerlijk
Robert zegt
Cruise control. By far de beste optie sinds de uitvinding van het gaspedaal.
Harald.370 zegt
Dan zou ik adaptieve cruise control willen zeggen, en dan vooral de nieuwste die ook stapvoets al werken. Filerijden wordt zo bijna een feestje ;-)
rendomjoeser zegt
Klapkoplampen.
PunicaOase zegt
Cruise control. Lendesteun. Zijspiegel die automatisch velg laat zien als je de auto in R zet. Degelijke speakers. Remassistentie voor als je een keer even te weinig oplet.. overkomt ons allemaal wel een keer. Hill brake: geen handremproef meer nodig op helling van parkeergarages..
ouwedibbes83 zegt
Ik weet dat BMW bovenstaande al geruime tijd biedt, die eerste vier sowieso al sinds de 90’s. Zit die neerwaarts draaiende zijspiegel ook op andere merken?
sizedoesmatter zegt
Een device dat er voor zorgt dat de bestuurder niet appen, beeldbellen etcetera.
Of anders iets wat al die dwazen die niet opletten buiten spel zet; een buschauffeur?
golf1985 zegt
Voor de dagelijkse auto zijn het er wel een paar: cruise control is wel fijn met gemiddeld 5000 kilometer per maand. Apple carplay voor duidelijke redenen. Stoelverwarming in de winter is ook top.
Mijn niet dagelijkse auto heeft niet eens een radio en stiekem is dat ook best fijn om gewoon geen opties te hebben
julian06 zegt
Benieuwd wat iedereen gaat zeggen hier, aangezien ik een Starlet rijd ;)
THSD zegt
Als het de motor is die ik vermoed dan heeft jouw starlet wel iets unieks.
In geval dat jouw distributieriem klapt heb je geen motorschade 😉
Motomoto zegt
Skoda heeft het ook, die deurbeschermers. Deur moet je daardoor wel altijd nét iets harder dichtgooien.
Mijn Kia heeft op de navi een handige gimmick: bij trajectcontrole geeft ie aan hoe hard je gemiddeld op het traject rijdt. Ideaal! Zou elke auto moeten hebben!
grandmasterb zegt
Heeft TomTom ook
harrie zegt
Hee die beschermstrips had ik in 1988 ook op mijn deuren, inclusief oranje reflectoren.
Waren 8,5 guldenbij de Halfords.
Johanneke zegt
Gewoon oersimpele cruise control met duidelijke knoppen op het stuur. Als mijn kutnissan uit 2006 het kan hebben moet iedere auto dat kunnen. De cancel knop is een trigger, echt extreem fijn. Nog nooit een auto gereden met zulke fijne cruise control. En nee, geen adaptive shit. Dat is bloedirrirant. Alsof je in een achtbaan zit, gaat veel te vroeg van het gas af, en dan ga je naar links en dan meteen weer gas erop. Gewoon 1 constante snelheid.
Plaatje van het stuur. Gewoon 3 knoppen, reset/accelerate, on/off, en set/descelerate. En dan die flipper voor cancel. Die super breed is. Echt ik heb auto’s gereden die meer een ton koste en dan was CC zo’n dom hendeltje onder je richtingaanwijzer. Doe normaal.
https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/images/21128/original/2018_02_19_18_48_17_14626.JPG
GWBoes zegt
Dat de Cancel en Resume net zo groot zijn lijkt me dan weer minder, neem aan dat ze niet verlicht zijn? De Trafic kloon van m’n ouders heeft 4 onverlichte knoppen op het stuur voor de CC. Rij niet vaak in die auto en in het donker heb ik dus nooit een idee welke knop ik nou moet hebben.
Mijn eigen auto met pookje is veel intuïtiever. gewoon draaien voor +/-/set en een knop op het uiteinde voor resume (cancel hebben ze verzaakt dus dat is rem aantikken). Hoef je nooit naar te kijken.
simonferrari zegt
Airco, cruisecontrol, lichtsensor, regensensor (zit stom genoeg niet op mijn auto), stoelverwarming is eigenlijk ook een must-have en zonder apple carplay kan ik eigenlijk ook niet meer. Oh, en niet te vergeten: fatsoenlijke bekerhouders.
dtwo zegt
Die door edge protectors had ik ook op mijn Focus. Geen moment hebben ze me weerhouden om voorzichtig de deuren te openen. En na een tijdje klanten ze steeds minder goed uit door vervuiling of slijtage. Dus leuk bedacht en heel slim, maar heeft voor mij geen nut gehad. Het ratelende geluid vond ik wel grappig, ze door klozing zaund was echt heerlijk onpremium.
Wel nuttige “opties” die standaard horen te zijn:
– Automatisch dimmende binnenspiegel
– Android Auto en Apple CarPlay
– Auto hold
– Achteruitrijcamera
Wat ik zelf verder iig nooit meer wil missen:
– Verwarmbare voorruit
– Verwarmbaar stuurwiel
– Keyless entry
donvincenzo zegt
– Cruisecontrol
– Parkeersensoren voor en achter
– Hill-hold functie (nooit meer een hellingproef)
Tom zegt
Fluweel als stoffen bekleding (back to the ‘80’s). Weg laten van multimedia scherm, navigatie, … (back to basics).
LaCotse zegt
Verwarmbaar stuur! Echt zo lekker! Maar goed, in iedere electrische auto zit dat bijna wel, tezamen met de app om de auto voor te verwarmen of te koelen, is wat mij betreft het handigst.
Wolflow zegt
Vraag was welke opties auto moet hebben, het gaat dus niet over Electrische Vehikels.
De optie countdown teller tot spontane zelfontbranding kunnen we dus achterwege laten
ArnoldH zegt
Op mijn bedrijfsbus
– automatische versnellingsbak
Op een plezier auto
– cabrio dak
Autofanaat1990 zegt
Airco (liefst ECC) met fysieke knoppen vindt ik heel belangrijk en, Cruise Control zeker in Nederland nooit meer een auto zonder.
C220AMG zegt
Voor mij is dat het Head up display en cruise Control.
polpol33 zegt
360’ camera
Wat ik in mijn daily X5 mis is stuurverwarming…
Christophe zegt
Voorruit verwarming, cruise control, maar geen adaptive dat werkt niet op de huidige wegen, stoelverwarming en ventilatie, 360° camera,
alcantara zegt
B58
kniesoor zegt
De grootste ‘must have’ is wat mij betreft een airco; handmatig volstaat. Op de voet gevolgd door cruise control.
sizedoesmatter zegt
Mee eens!
a_buis zegt
Six on the floor, pedal to the metal
thijsdeg zegt
Cruisecontrol, ik gebruik dat echt bij elke rit.voorruitverwarming heerlijk om niet te hoeven krabben in de winter en geen aangeslagen voorruit meer en applecarplay/Android auto
schuimbekje3 zegt
Gewoon helemaal nix op een auto, dan gaan mensen weer leren autorijden…. Geen mafkezen die in de mist, sneeuw, donker, tunnel met stadslicht/drl rijden en achter geen licht hebben. Geen auto ruitenwissers, dan kan ik eens gewoon rijden met de tesla zonder 180 bpm hartslag, geen lane assist, zodat je niet een nieuwe onderbroek nodig hebt bij een asfaltpatch van vrachtwagenvelgschade, gele strepen of spitsstroken. Geen mistlampen die aangaan bij bochten maken zodat je een rolberoerte krijgt omdat je denkt dat je een auto of fiets gemist hebt. Geen facebook of podcasts, zodat mensen bij autorijden zijn ipv de waan van de dag. Gewoon kmh teller, leesbaar achter het stuur of op de voorruit, hè tesla en peugeot en renault. Dus niet áchter het stuur verstopt of in de tablet in het midden. Enne gordels die je vast kunt klikken zonder je vingers kwijt te raken. Die niet tegen de deurstijl van de passagier blijven klapperen, hè tesla. Of die al gaan biepen als je nog niet in drive staat. Of draadjes van voorruitverwarming waardoor je ogen de hele tijd focussen op draadjes ipv de weg, hè ford. Een multiriem die niet piept in de regen, toch, opel?
zjos zegt
Airco, cruisecontrol, regensensor, stoelverwarming, stuurverwarming en dashcam en een knop waarmee je alle verplichte piepjes, warnings en ander bemoeiziek gedoe uit kan schakelen.
competition102 zegt
Een stuur dat naar rechts trekt bij notoire middenstrookrijders.
pignon zegt
Bekerhouders en meer aflegruimte voor waterflesjes
competition102 zegt
Maar even serieus: voorruitverwarming, cruise control, een regensensor en waarschuwingslampjes in de spiegels.
Tonnie zegt
Airco/climate control en cruise control mogen wmb niet ontbreken op mijn dagelijkse auto, maar waar echt elke auto wel beter van wordt zijn fijne goede stoelen.
V8Vantage zegt
De grotere motor. Dus de 1.6 ipv de 1.0, de 3.0 ipv de 2.0 etc.
Verder de optie om alle rijbemoeisystemen niet te hebben.
Headup display is eigenlijk wat je direct mist als je eraan gewend ben.
Griffin zegt
De enige optie die iedere auto zou moeten hebben… is een goede chauffeur. There, I said it!
Andreivierfunf zegt
Oei…
Adaptieve cruise control. Lane assist. Geventileerde en gekoelde stoelen. Massagestoelen. Stuurwielverwarming. Automatisch sluitende achterklep.
O plaat zegt
Mijn VW bus heeft geen enkele optie. Het enige dat ik daar mis is cruise control. Maar die heeft dan wel weer “smoking Windows” en een ingebouwde frigo. Mijn cadillac heeft dan weer elke bedenkbare optie en ja als het er op zit gebruik je het. Als ik zelf een auto zou samenstellen zou ik niet extra betalen voor stuur verwarming. Maar het hebben is wel fijn.
crashingduke zegt
Controlelampje voor (bijna) lege ruitensproeiervloeistof.
Jagris zegt
Een niet te missen optie is toch wel echt airco. Zowel fijn voor jezelf als de veiligheid. Een auto zonder zou ik dan ook niet kopen.
Ook cruise control is een erg fijne, en eigenlijk niet te missen, optie.
Peerke zegt
Stoelen met geheugen, geen gehannes meer om de stoel in de juiste positie te zetten.
Verder vind ik de programeerbare knoppen bij BMW ook erg handig.
drdre1 zegt
Voorruitverwarming
drdre1 zegt
Overigens handig dat we hier allrmaal onze mening ventileren, maar Autoblog, voel je vrij om de input te verzamelen en als petitie aan te bieden aan de Nederlandse automobiel-verenigingen/-fabrikanten! 😊
kennone zegt
OPF/PPF delete 🙂
Allison Burgers zegt
Als elke auto het standaard heeft, dan is het geen optie meer.
Richmond zegt
Stuur verwarming p
grandmasterb zegt
Achteruitcamera, die parkeersensoren vind ik meestal vrij onbetrouwbaar.
Stuurverwarming is onzin, tenzij je jouw stuur in de vrieskast bewaard. Schuifdak is ook zinloos, maximaal 2 x per jaar doe ik hem open en daarna weer gauw dicht omdat je er niets aan hebt als je sneller rijdt.
eelco106gti zegt
De optie die elke auto standaard zou moeten hebben is een Audi-Cosworth 4.2 V8 Biturbo. Reden = veel koppel zodat je veilig kan inhalen en goed geluid waardoor je elke rit weer blij wordt.
Wolflow zegt
Maak er dan een 6 liter V12 BMW of Mercedes blok van als je dan toch bezig bent
erik911 zegt
Een Porsche logo en (minimaal) een zesbak.
racerx zegt
250+ pk motor, cruisecontrol, climate control, regensensor en stoelverwarming. Die laatste is geen harde eis bij aanschaf auto maar de rest wel.
mashell zegt
Geen enkele optie natuurlijk. Want als elke auto het heeft is het gewoon standaard uitrusting.
ericc zegt
Een ICE!
BoxsterS zegt
Keyless entry, bij het uitstappen gewoon hand tegen de deurgreep en de boel zit op slot zonder in je zakken te hoeven zoeken naar de sleutel.
Willy500E zegt
Knoppen
baf07 zegt
Goeie stoelen!
ronaldotour zegt
Lichtsensoren die werken wanneer het regent of bij mist. Of gewoon automatisch altijd dimlicht aan dus niet dagrijverlichting zonder achterlicht.
guus1975 zegt
Automaat
Cruise control
Airconditioning
Stoelverwarming
Goede verlichting
Goede stoelen
En vooral een comfortabel onderstel !
mmax zegt
Schietstoel op de plek van de bijrijder
Design_Driven zegt
Ik heb mijn 9-5 NG inmiddels verkocht maar wat werkelijk briljant was en nu zeker een gemis bij veel auto’s met schermen is de NighPanel knop.
Echt perfect voor de nacht! Het scherm in mijn EX40 leidt echt af ‘s nachts.
petroldrinker zegt
Airco, stoelverwarming en Cruise Control (niet adaptief) is alles wat ik in een auto wens kwa opties