In een Lezersvraag van een tijdje geleden wilden we graag weten welke optie je niet meer kunt missen. Nu exact het tegenovergestelde. Dus, welke optie kun jij juist wél missen als kiespijn?
Ik weet niet of je het je nog een beetje kunt herinneren. De lezersvraag van een paar weken geleden. Daarin vroegen we je naar jouw allerbegeerlijkste optie. In mijn geval was dat de automatische achterklep.
En dat was best grappig, want voordat ik dat ding had, was ik juist van het tegenovergestelde overtuigd. Want wat een nonsens vond ik die dingen. Langzaam, het butst overal tegenaan en alleen show-offs hebben zo’n ding.
Hoe mensen toch kunnen veranderen… Maar was er toen een optie die ik nog wel kon missen? Het liefst als kiespijn?
Welke optie kan ik missen als kiespijn
Ik zat eens en virtueel rondje te maken door mijn auto en te peinzen welke optie ik dan toch kon missen. Persoonlijk ben ik geen fan van de regensensor. Ik vind een ouderwetse interval veel prettiger. Maar missen als kiespijn? Nee.
Stuurverwarmimg? Gebruik ik nooit hier in Spanje. Maar als ik eens op wintersport ga ofzo, zal het vast wel van pas komen. Net als de verwarmde spiegels en stoelverwarming. DAB+ gebruikte ik Nederland al niet (omdat ik zo van Ruis op de FM houd denk ik) en een asbak gebruik ik al jaren niet meer. Maar ze hoeven er niet uit.
Is er dan geen enkele optie die ik met alle liefde zou willen missen?
Het was even zoeken, maar ik heb er een
De meeste opties vind ik dus wel prima. Maar gisteravond bemerkte ik een optie die ik meer storend vond dan behulpzaam. En die zit hem in de verlichting.
Mijn auto heeft meesturende koplampen, dat vind ik prima, zeker op donkere rotondes. Je ziet nog eens wat meer van de weg. Maar wat mijn auto ook heeft, is dat als je een bocht naar links maakt, dat dan de breedstraler/mistlamp aangaat. Voor nóg meer extra zicht in de bochten.
Maar dat werkt dus hartstikke averechts. Er wordt zó veel licht geschenen naar links, dat ik alles zie wat ze op het midden van de rotonde hebben gesmeten. En dat leidt af, zeker voor iemand zoals ik (Hee, een vlinder…). Ik kijk dus meer naast de weg dan erop, dankzij deze optie.
Die kan ik dus missen als kiespijn. Maar wederom gaat het niet om mij, maar om jou in deze lezersvraag.
Dus daarom nog een keer; welke optie kun jij missen als kiespijn?
Henkie zegt
Alle dodehoek lampjes pingetjes geluidjes.
melkkoe zegt
Lane assist.
ghini zegt
@melkkoe: heb ik zelf niet maar laatst op een huurbakkie gehad, ontzettend irritant, zeker in de bergen waar je vaak ff wat afsnijdt.. zal vast uit kunnen maar kon het niet vinden..
invictus66 zegt
Ik sluit me hier bij aan. Bij mijn auto kan het niet permanent uit, enkel tijdelijk.
Ik vind het soms zelf ronduit gevaarlijk. Ik rijd vaak op een smalle baan waar je op de rand van de baan moet rijden om een tegenligger te kruisen. Het is echt niet aangenaam als je auto vanzelf terug naar het midden van de baan wil als er net een tegenligger komt.
wessel04 zegt
@melkkoe: exact! En start/stop
melkkoe zegt
Nog vervelender inderdaad. Maar dit is helaas geen optie maar een verplichting
m_rick zegt
Inderdaad Lane assist! Irritant op 60km wegen met fietspad, maar voelt ook licht in het stuur bij een flauwe bocht. Gelukkig zit het niet meer op m’n huidige auto
joki zegt
Automatische cruise control die je niet als gewone kan gebruiken. Bij VW is dit een ramp, zodra het wat drukker wordt gaat de wagen constant afremmen en zit ik dan gas te geven om de afstand op de voorligger te verkleinen omdat hier steeds mensen tussen kruipen. Aangezien de afstand op de voorligger minimaal ingesteld is hier niks meer aan te doen. Frustratie alom dus…
Lynkesoep zegt
@joki: dat heb ik in mijn Tesla Model 3 ook. Rete irritant!
detroitv8 zegt
@joki: hear hear! In onze Ford kan het gelukkig uit, dan is het “normale” cruise.
outlook zegt
@detroitv8: check geldt ook voor mijn BMW. Op de snelweg altijd uit maar op een 80km weg vind ik het juist wel relaxt
tristant zegt
De ACC van BMW kun je ook als gewone CC instellen, tenminste op mijn F30: de knop om de afstand te vergroten inhouden tot je melding krijgt dat de gewone cruise control gereed is.
bmwe46m3balling zegt
@tristant: dope, goeie lifehack.
michelF zegt
@tristant: hmm ok ga dit eens proberen op mijn Mégane 😁
loggy zegt
@tristant: klopt, doe ik ook altijd uit op de snelweg. Maar schijnt dat het bij die nieuwste generatie (vanaf 2020) f30LCI en nieuwer niet meer uit kan. Iemand ervaring mee?
tristant zegt
Ik heb een F30 LCI uit 2017 en daar kun je wisselen tussen ACC en CC met bovenstaand truukje. Met de G20 heb ik echter geen ervaring.
civicfk3 zegt
@joki: boekje even lezen, acc kan je altijd uitschakelen door misschien een knop iets langer ingedrukt te houden (bij bmw)
joki zegt
Zelfs bij de officiële dealer nagevraagd… is niet mogelijk volgens verschillende medewerkers aldaar.
poes zegt
@joki: precies zoals ik het ervaar. En taal daar de soms onnodige ingrepen bij op als je niet ze er ruim van te voren richting aan geeft om van baan te verwisselen…
bischero zegt
@joki: helemaal mee eens!!
banderas zegt
Adaptieve cruise control. Ik hou er gewoon niet van, moet vaak gas bij geven en remt vaak te vroeg. Gewoon cruise control op 1 snelheid en het gaat voor mij perfect.
En waarschijnlijk ben ik 1 van de weinige, maar climate control. Ik wil niet een systeem dat ineens hard gaat blazen. Mijn CC staat altijd op handmatig en zo laag mogelijk qua blower.
bmwe46m3balling zegt
@banderas: hoezo? Als ie dat doet dan is het te warm. Na een tijdje staat de blower op zacht. Ideaal toch, altijd de perfecte temperatuur. Nooit te warm of te koud.
aagema zegt
@banderas: precies deze twee inderdaad, adaptief is vreselijk maar voegt wel lekker in als je er voor duikt bij Tesla’s en zo
Homer55 zegt
Elektromotor als aandrijving haha.
Flutterbi zegt
De ram een politieauto functie op mijn model 3.
tinnemans zegt
Moderne rijhulpsystemen en keyless entry. Die laatste omdat het voordeel me echt niet duidelijk is en het nadeel, onvrijwillige carsharing, me wel.
Wat de rijhulpsystemen betreft; Ik vind cruisecontrol heel fijn, maar adaptief hoeft van mij echt niet, en lane departure, dode hoek etc.. lijkt me helemaal niets. En dan zo’n popup display die verkeersborden verkeerd voor me interpreteert en de snelheid daarop aanpast.
jmeverts zegt
@tinnemans: keyless entry vind ik echt heel chil. Het nadeel van je simpel af door je sleutel in een speciaal hoesje te doen als je thuis bent.
hehe zegt
@jmeverts: allrisk met paar jaar nieuwwaarde doet het ook :-)
DaveB zegt
@hehe: totdat ze je vragen het blik of hoesje aan te tonen waar je de sleutel in bewaard. Kun je fluiten naar je centen.
Je hebt echt net het wiel niet opnieuw uitgevonden.
hehe zegt
@daveb: ik beweer ook niet dat ik de autoverzekering heb uitgevonden.
Maar verzin jij dit nu of zijn er echt concrete gevallen geregistreerd waar een autoverzekering weigert uit te keren als de sleutel niet in een blikje is bewaard?
Kan me wel voorstellen dat je moeilijk een nieuwe verzekering krijgt als er meerdere auto’s van je gestolen zijn.
rogier_hentenaar zegt
Dat is bij mij niet gevraagd toen eind vorig jaar mijn Renault Mégane RS met key less entry werd gestolen. Ik hoefde van verzekeraar Nationale Nederlanden alleen de beide sleutels terug te sturen.
cavin zegt
Het nadeel van keyless acces is dat ik alsnog de sleutelbos uit m’n zak moet halen om de huisdeur open te maken😂
loggy zegt
@cavin: zijn inmiddels ook oplossing voor. Sloten die op de Bluetooth van je telefoon werkt. 150e. Google maar
tinnemans zegt
@jmeverts; Ik heb de sleutel bijna altijd in m’n broekzak zitten, maar het lijkt me vooral irritant als ik op vakantie ben. Je loopt dan toch wat vaker naar de auto en als ik dan telkens met een hoesje moet gaan klungelen. Ik druk veel liever op een knopje op het moment dat de auto open of dicht moet.
Maar dan nog; wat is bewerkelijker, knopje of hoesje? Ik denk toch echt dat hoesje.
Als jij het fijn vind is dat natuurlijk prima, maar ik zal een auto met die optie laten staan.
quincy zegt
Ford heeft hier een oplossing voor bedacht (of in ieder geval als eerste in gebruik genomen). En dat is dat de sleutel stopt het signaal uit te zenden zodra deze voor xx seconden niet meer beweegt. Dus sleutel ergens neerleggen is dan voldoende om die inactief te maken.
Ik dacht dat andere fabrikanten dit hebben over genomen, maar weet dit niet zeker.
Rudy zegt
Knipperlichten want BMW rijder!
On a more serieus note: elektrische kofferbak zat standaard op de auto maar voegt imo weinig toe. Vooral een systeem wat kapot kan gaan.
bernoulli zegt
Start-Stop. Bloedirritant.
DeWitteCondor zegt
@bernoulli: amen
raoufff zegt
@bernoulli: AMEN!
tinnemans zegt
@bernoulli; daar heb ik nog nooit mee gereden, maar dat moet dus ook op m’n lijstje met no-go?
karhengst zegt
Heb nooit last gehad van het systeem en vind het juist prettig. Geen onnodig draaiende motor dus minder onnodige herrie en vervuiling.
Wel fijn is wanneer het knopje binnen handbereik is om het bij files of een net weer rijdende rij bij het stoplicht snel tijdlijn uit te schakelen is. Graag op de middentunnel dus zoals MB doet en niet naast de verlichting of de startknop.
frank2b zegt
Start-stop op een wagen met een klassieke startmotor is knaak.
Start-stop op een hybride met fluisterstille startgenerator is briljant.
Homer55 zegt
Heel grappig in de file. Al die downsize torretjes die elke 10 seconden weer aangedraaid moeten worden door scooter startmotortje.
pvg100 zegt
@bernoulli: Amen!
Johanneke zegt
Een automaat.
sportabgasanlage zegt
Alledrie al genoemd:
1) keyless entry. Een oplossing voor een niet bestaand probleem, maar introduceert zelf een nieuw probleem
2) lane assist. Ik pak graag de apex en rij graag op de kerbs
3) start/stop: geïntroduceerd om aan emissienormen tijdens een testcyclus te voldoen, maar in de praktijk levert het 0 winst op. Én het is gewoon irritant.
melkkoe zegt
Het start/stop systeem is geen optie, maar een verplichting die je door de strot wordt geduwd
Benny_Weisz zegt
@melkkoe:
ESP is ook een verplichting, hoor. Maar omdat ik in een RWD auto rij met 280pk’s en 600Nm, zou ik niet meer zonder durven rijden. Neemt niet weg dat zo’n Start/Stop functie inderdaad zeer irritant is.
faalhaas zegt
Automatisch inparkeren, ik sta sneller en beter in het parkeervak dan de computer aan kan geven.
hehe zegt
@faalhaas: die inderdaad, was al weer vergeten dat ik dat heb. Mijn auto is bijna 6 jaar oud en ik heb die optie nog nooit gebruikt.
Lynkesoep zegt
De stem van Frank, mijn navigatie computer in de Lynk&Co 01
pa045 zegt
@lynkesoep: Een Lynk & Co! Hoe bevalt deze?
Lynkesoep zegt
@pa045: als auto heel prima. Het is gewoon een full options XC40 T5 phev in een ander jasje tegen een veel lagere prijs.
Als deel concept is het nog iets minder overtuigend.
bischero zegt
@lynkesoep: kun je wat meer woorden geven aan wat niet overtuigend is van het deel concept? Serieuze interesse
Lynkesoep zegt
@bischero: ik zou zeggen, meld je aan als member. Als je zover komt, probeer dan een Lynk&Co te lenen (tegen betaling). Als dat lukt….
Gelukkig heb ik hem als tweede auto geregeld voor mijn meisje. En was het tegen betaling uitlenen geen onderdeel van de business case.
Het is echt een prima auto. Riant uitgerust, krachtig genoeg, zuinig en redelijk ruim (kofferbak mocht groter). Tegen een schappelijk maandbedrag. En is ook zeer veilig, scoorde recent 5 sterren euroncap. In de zomer mee op vakantie geweest naar Italië. Stoelen zijn bijna van Volvo niveau en kwam dan ook redelijk uitgerust aan op bestemming. En uitgeruster weer retour.
quincy zegt
Dat is nou een auto waar ik weleens een review hier op Autoblog van zou willen zien. Qua prijs enorm scherp, maar zoveel vragen omdat het onbekend is. Een review zou daar mooi verandering in kunnen brengen.
samm_dijks zegt
Start-Stop, zeker als je het net even vergeet uit te zetten, zeker als je net even kort moet stoppen voor een zebrapad, super irritant als je direct wilt doorrijden.
Adaptive Cruise Control en Front Assist bij Volkswagen, Front Assist is om ongevallen te voorkomen, maar het is al vaker voorgekomen dat het juist bijna ongelukken veroorzaakt doordat de auto zonder reden ineens in de ankers te gaat en de auto achter je er bijna in klapt, terwijl er niks aan de hand is. Ook met sneeuw op een dijk weggetje de berm in gegleden. Als de auto lijkend op je af komt rijden, maar eigenlijk aan de andere kan in de bocht rijd, auto grijpt voor niks in.
Ook ACC, als de voorligger afslaat en jij komt aanrijden op de snelweg, voor mij verdwijnt die auto vanzelf, maar m’n Caddy gaat direct van z’n gas af en remt vaak ook nog bij. Ook als je 130 rijd, ik heb de voorligger nog niet gezien en hij remt al, ik vind het echt vreemd dat je dit niet gewoon uit kan zetten.
Ik denk dat ik hem maar ga verkopen ….
pa045 zegt
@samm_dijks: Fatsoenlijk merk kopen zou ik zeggen.
samm_dijks zegt
@pa045: Wat raad je aan? 😜
simonferrari zegt
@samm_dijks: Front Assist zou je moeten kunnen uitschakelen in Volkswagen. ACC helaas niet
samm_dijks zegt
@simonferrari: klopt, maar dan heb je 2 meldingen in je scherm staan dat dit uitgeschakeld is 😂
Ot92 zegt
@samm_dijks Als je ESC uit zet, dan gaat front assist uit, en ACC wordt een normale cruise control als het goed is.
fiestafeest zegt
Lane Keep Assist.
SpeedGeek zegt
De linker hendel achter het stuurwiel van mijn BMW. Geen idee wat die doet.
c3po zegt
@SpeedGeek: +1
polpol33 zegt
@SpeedGeek: 😂😂
nicolasr zegt
@SpeedGeek: grootlicht…
hehe zegt
@nicolasr: dan kun je die kneuzen op de linkerbaan seinen die zelfs als je er twee meter achter gaat rijden nog niet door hebben dat je er langs moet ;-)
nicolasr zegt
@hehe: precies!
bmwadept zegt
Grootlicht dat tegenliggers niet verblindt. In zuidelijke landen rijden auto’s vaak met grootlicht. Door zelfs grootlicht te hanteren worden tegenliggers vriendelijk doch dringend verzocht om normaal licht te gebruiken.
nathanael zegt
Autopilot… En adaptieve cruisecontrol, dat werkt niet als je altijd te hard rijd. En de auto houd -zelfs op de dichtbijste (hoe zeg je dat) stand veel te veel afstand
Redrum zegt
Die snap ik niet. Als die systemen aanstaan…..hoe kan JIJ dan te snel rijden?!
Die afstand is wss vastgelegd in regels dus “dank” eerder je medeweggebruikers.
wza1979 zegt
Heb ooit eens een s gehad waarin de eerste massage stoelen ooit zaten. 2 keer serieus geprobeerd maar dat knede zo hard dat ik er pijn van kreeg.
rulefollower zegt
Mee eens, irritant vind ik het (range rover).
volvo-s60-adept zegt
Een pedante dame in het dashboard die bij ieder snelheidsbord voorleest wat ik zelf ook al had gezien.
W115 zegt
Led/ xenon, onnodig complex en te fel.
wimof zegt
Komt nog als je (nog) ouder zal gaan worden.
simonferrari zegt
@w115: Ik kan niet zonder. Ik zie geen klap zonder Xenon
bpc zegt
Ik vind bij oudere volvo’s xenon geen meerwaarden die halogeens zijn echt helder
DaveB zegt
@w115: complex?? Je hoeft het alleen aan te zetten.
karhengst zegt
Is er wat kapot aan led moet de module omgeruild worden. Ik denk dat dat het probleem is.
Geniale business case van de fabrikanten natuurlijk.
w205 zegt
Parkeer-assistent. Ik parkeer hem zelf mbv de parkeersensoren in het kleinste vakje. Terwijl die parkeer-assistent 2 vakken nodig heeft.
milvus zegt
Vooral pre collision assist en lane assist kan ik missen als kiespijn. Eigenlijk heeft mijn Saab uit 2000 alle hulpmiddelen die je nodig hebt. Gaspedaal, rempedaal, koppeling, Cruise control, spiegels, stuur, climate control en goede audio. Alle andere hulpmiddelen zijn meestal alleen maar bloedirritant. Al moet ik zeggen dat de BLIS op mijn leasert wel handig is.
karhengst zegt
Helemaal mee eens. BLIS is nog wel OK zolang het niet actief ingrijpt. Zeker met de steeds minder overzichtelijk wordende auto’s zie ik hier de meerwaarde van in.
Maar alle andere rijhulp systemen kunnen me niet bekoren. Te hoge foutmarge in niet-optimale omstandigheden en dan dus vooral irritant. Hetzelfde met ACC. Nutteloos bij druk (lees: normaal) verkeer dus gebruik liever de limiter. Is het echt rustig voldoet de reguliere CC.
dirkiii zegt
Lane assist, automatische cruise control en start stop.
akranoplan zegt
Glazen dak. Verhoogt het zwaartepunt, als bestuurder heb je er niks aan, insijpelend water en extra warmte in de zomer.
50mchljn zegt
Verwarmbaar stuurwiel. Waardeloos. Wordt automatisch inschakelt in de auto van mijn vrouw. Stomme is dat het altijd even duurt voor je denkt “ wat is dit “ . En dan op zoek naar de uitschakeling.
Dutchdriftking zegt
Ik kan wel zonder autopilot.
ar166 zegt
Heb het zelf niet op de auto zitten, maar Keyless Entry zou ik absoluut niet nodig hebben.
Ben zelf buschauffeur en op een aantal nieuwe bussen hebben we ‘forward collision warning’. Een systeem dat zelf ingrijpt als het systeem dat nodig acht. Werkelijk levensgevaarlijk, meerdere malen op een 80 weg gehad dat de bus vol in de ankers ging terwijl niks duidde op een potentiële aanrijding. Reageert dan vermoedelijk op reflectie oid. Dat zou ik dus kunnen missen als kiespijn!
bpc zegt
Heb ik ooit eens met een vervang polo op de snelweg gehad, ik vertrouw geen electronica die zo een ingrijpende beslissingen kan nemen zonder mij ..
stekkerkoning zegt
De stem van het navigatiesysteem is voor mij niet meer dan een hinderlijke onderbreking van hetgeen ik eigenlijk aan het luisteren was. Verder doet het gemiddelde lane departure warning system meer kwaad dan goed in zestigzones met belijning aan weerszijden van de weg, erg ambetant.
wessel04 zegt
Mijn schoonmoeder op de bijrijdersstoel.
Redrum zegt
Woow, stond die op de optielijst dan!? 😂
manta1975 zegt
Dagrijverlichting
vonklausenburg zegt
De optie om m’n AirMatic op sport te zetten. Het blijft een S-Klasse. Een sportstand op een niet AMG is onzinnig, helemaal op een S-Klasse. Het blijft een kathedraal op wielen, sportschoenen maken ‘m niet sportiever.
wza1979 zegt
Wat voor s heb je de w221 ?
Ik had een w220 , met een AMG pakket, had gelijk de banden en velgen omgewisseld. Compleet waardeloos om zaken die het comfort verpesten op een s te zetten .
tjorque zegt
Sleutels! Iedereen zou van andermans spullen moeten afblijven dan had je die dingen nooit nodig.
Mijn motor heeft keyless starten dus dat benadert het sleutelloos zijn wel wat. Maar mijn auto niet (terwijl de vorige dat wel had) waardoor ik heel dikwijls de sleutel gewoon in de auto op het contact vergeet.
trolle zegt
Start/stop
audirick1995 zegt
Travel assist, lane assist, start/stop, stoel verwarming, stuur verwarming. Dat zijn de eerste paar die me opkomen😅
Robert zegt
De automatische dim-functie op de achteruitkijkspiegel. Totaal zinloos, want met de vele fancy xenon- en “intelligente” (kuch…) ledverlichting als koplampen op de moderne auto’s staat dat ding dus permanent in standje ‘donker’.
arne zegt
@RRRobert: dan doet dat systeem wel zijn werk! Beter wat donkerder dan geen dimmende en constant verblind raken door al die fel witte xenon laser lampen😂
Die van staat bijna altijd savonds handmatig op standje dimmend/verduisterend
moveyourmind zegt
Dat ding op de passagiersstoel dat een aan één stuk door ratelend geluid maakt, zich continu met mijn rijstijl bemoeit en alles beter weet.
Had ik achteraf liever niet in mijn auto gehad.
vonklausenburg zegt
@moveyourmind: Comment of the day.
cloverleaf zegt
@moveyourmind: hey zwager! Jij ook hier!
mattr zegt
Een head-up display. De bekende info van je klokkenwinkel wordt nog een keer weergegeven…
xjs678qr zegt
@mattr: het zat op mijn wagen (stickwagen), want ik zou het nooit besteld hebben. Nu wil niet meer zonder: ik kijk nooit meer naar die klokken…
Alfonso_Alfist zegt
Mijn gordelverklikker in de Alfa Giulietta, wat maakt dat een takkeherrie. Bij de BMW een vriendelijke dong, in de Alfa een geluid als een hartstilstand op de IC.
ar166 zegt
@alfonso_alfist: ach, komt de veiligheid wel ten goede toch? Ben je in de Alfa eerder geneigd je gordel om te doen dan in de BMW.
padoempats zegt
@alfonso_alfist: is dat een optie??
Nino zegt
Lane Departure staat al sinds de eerste kilometer uit en start stop zet ik eigenlijk ook altijd uit, zeker in combinatie met een automaat kan het soms irritant zijn.
shibby zegt
Start/stop. Daarom heb ik deze uitgezet dmv de Carly app en een dongletje
krisp zegt
– Alle entertainment behalve Android Auto / Apple Carplay. Ik heb echt niet meer nodig. Ook geen inbouwnavigatie.
– een VESS, oftewel een speaker die geluid maakt als ik langzaam rijd. Hoeft echt niet.
En ongetwijfeld nog een paar dingen, maar deze twee vallen elke keer weer op.
snowgasm zegt
‘Normaal’ modus…… ik rij louter in ‘Sport’ of ‘Track’ …….
Richmond zegt
Bij sommige auto’s draait de rechter buitenspiegel naar beneden als je achteruit rijdt. Ik vindt dat super irritant.
kniesoor zegt
Bij die van mij (een BMW) zit er een schakelaartje bij de raambediening waarmee je dat uit kan zetten. Zou me voor kunnen stellen, dat meer oto’s dat hebben.
erik911 zegt
@benja01: even het knopje van de spiegelverstelling vastzetten op de andere spiegel. Dan doet ie dat niet meer.
xirixiz zegt
Dat vind ik fantastisch! Heeft mij al vaak geholpen niet mijn velgen te beschadigen. Maar volgens mij is het al gezegd, dat kan je eenvoudig uitzetten (bij BMW iig)
linkador zegt
Start-Stop VW:
Bij het vertragen voor een paard en ruiter valt de motor uit en laat het beest steigeren door weer op te starten.
Komt aan een kruispunt, bij vaststellen van een vrije baan valt de motor telkens uit als je wilt vertrekken en dan sta je daar stil half in het verkeer
VW Lane assist die geen samenvoegende rijstroken aankan en steevast de verkeerde richting indraait.
’t Ergerlijke is dat je ze elke rit opnieuw moet uitzetten.
Ot92 zegt
@linkador Kwestie van de codering van de S/S systeem aanpassen. Dat is zo gepiept als je over VCDS of OBDelevent beschikt.
koeckenbacker zegt
De automatische ‘hold’ handrem.. wat een ellende als je rustig wil rijden
Design_Driven zegt
Werk uitstekend op mijn Alfa 159. Mis het in mijn andere auto’s
RobTWo zegt
Park Assist, heb het nu een jaar er opzitten, maar nog nooit gebruikt.
Foramen zegt
Start-stop, ingebouwde navigatie en automatisch grootlicht.
Deze mogen ze houden.
tweemeter zegt
Al vaker genoemd hier: start-stop. Maar gelukkig kun je dat uitzetten met bimmercode. En ik dacht altijd dat head-up display onzinnig was, maar dat blijk ik dus fantastisch te vinden.
rob5nismo zegt
Dat mistlampen aan gaan als je bocht om gaat. Start stop lijkt me zwaar irritant.
sleepyj zegt
Alles behalve airco, stuurbekrachtiging en elektrische ramen.
Groninger zegt
Lane assist
hatseflats zegt
Start/stop, Audi Presense waardoor mn auto vol op de rem gaat als er ook maar een fietser of voetganger in de buurt komt
Jaaaag zegt
De valet functie.
turbotoll zegt
Navigatie.
Ik kijk gewoon ff op Google-Maps of op een KAART waar ik heen wil.
In plaats van met een draaiknop een adres te moeten inkloppen.
kniesoor zegt
Heb een epische grafhekel aan regensensors. Helaas heeft dat orgel van mij er een, ernstig irritant. De cruise control, die de snelheid afknijpt als je een bocht op een snelweg met een beetje vaart neemt en er iets van g-krachten ontstaan, kan ook niet op bijval rekenen.
tenaci zegt
Park Assist, wat een drama….
ericc zegt
2 ton aan batterijen
Design_Driven zegt
De s / Sport knop op de automaat van mijn Land Rover Discovery II……………………………..wie dat bedacht heeft.
alfaqv zegt
Start stop en in mijn 6 GC zit een knopje in de kofferbak om de deuren te sluiten. Niet de klep, maar alleen de deuren, het ontgaat mij echt volledig wat daar de nut van is.
Iemand?
tristant zegt
Heb ik ook op mijn 3 Touring. Ik vermoed het volgende scenario:
– je parkeert en stapt uit
– je opent de koffer om er iets uit te pakken
– je drukt op de knop om de deuren te sluiten
– je drukt op de knop om de koffer te sluiten
– je gaat verder met je dag terwijl je auto op slot is en je niet meer op je key fob hebt hoeven drukken, bliss /s
alfaqv zegt
@tristant: Wellicht is dat het, alleen heb ik die knop voor de klep dus niet.
Ik wacht echt op de dag dat ik die knop indruk, deuren dicht en dan de klep sluit om er dan achter te komen dat de sleutel nog in de auto ligt..😬
RobTWo zegt
Ik kan met het knopje op de achterklep de deuren en de achterklep alleen maar sluiten en op slot doen, als de sleutel volgens de sensoren achter èn buiten de auto is.
flutterby zegt
@alfaqv: in mijn V90 vond ik de knop juist fijn om in te drukken nadat ik mijn spulletjes gepakt hebt. Volgens mij gaat die niet op slot met de sleutel erin (dat detecteert die met keyless).
retsok zegt
Auto’s waarbij elke rit de tractioncontrol weer automatisch aangaat. Als ik hem uitzet moet hij uitblijven, ook de volgende rit! Ik had een mercedes waarbij een dusdanig fel waarschuwingslampje ging branden wanneer de tractioncontrol werd uitgeschakelt dat ik er ‘s nachts bijna door verblind werd, bloed irritant. Elke keer moest hij weer uitgezet worden. Gelukkig heb ik nu weer een puristische auto zonder tractioncontrol!! Ook de boodschap bij nieuwe auto’s dat er moet worden opgeschakelt vind ik irritant. Ik bepaal zelf wel in welke versnelling ik wil rijden, ook al is dat niet de zuinigste optie.
boomhauwer zegt
Voice commands
tjorque zegt
Idem!
Ik praat enkel tegen levende wezens, en dan bij voorkeur iets dat als mens kan doorgaan of de huiskat (om ze te laten opzouten ofzo)
anm2 zegt
De picknickbank optie op de Countryman van mijn vrouw. Wat een kansloze optie.
ukbob zegt
Effe denken:
– lane assist (gelukkig kan ‘t na een update nu definitief uit in de BMW)
– start stop
– automatische cruise control die je niet op standje ‘gewoon’ kan zetten
– bocht verlichting met mistlampen (vooral VAG auto’s.. maakt t op z’n minst dat dat alleen in werking treedt als het donker is!)
npdw zegt
Het adaptive deel van de cruisecontrol
dijan zegt
Electrische verstelbare stoelen ,als je als enige de chauffeur bent. Dan gebruik je dat nooit meer .
erik911 zegt
Nou, start/stop wint ‘t, met vlag en wimpel. Ber er op de 3-serie intussen vertrouwd mee. Perfect werkend systeem – en het bespaart oo een autoleven CO2. Echt wel.
Verder heb ik er één die niet is genoemd hier, bloed irritant is en (gelukkig!) ook uit kan: Automatisch Grootlicht activering. Zo dan, dat rijdt irritant. Weghalen (BMW)… leuk topic!
Tony zegt
start / stop
martijnev zegt
Drive mode Eco
coldzero zegt
Op mijn Dacia knijpt de ecomode de turbo af waardoor je langer op het gas moet om bijv in te voegen en rij je daardoor minder zuinig. Zonder eco haal ik 4,9l/100km met eco >5,3l 100 km. Denk dat de uitstoot dus ook meer is omdat je minder zuinig rijdt dus werkt het niet
saxoke zegt
Koplampsproeiers. De auto wordt elke week gewassen, dus vuil worden die lampen niet dat ze besproeid moeten worden
pomoek zegt
De gigantische afstandsbediening van Volvo met 3 minuscule verchroomde knopjes op de rand met superkleine symbooltjes erop zodat je in het donker altijd wel een keer op het verkeerde knopje drukt als je je auto wil openen of sluiten. Terwijl ze gewoon wel weten hoe het moet, bij Volvo. Ik heb Volvo sleutels gehad die zo goed ontworpen waren dat ik er echt, nou ja, hard van werd. Deze heeft het tegenovergestelde effect.
Parking assist. Is gewoon hopeloos slecht. Mist parkeerplaatsen of ziet ze juist waar ze niet zijn. Hoef je niet aan te vinken op de optielijst. Gewoon k#t.
Een navigatiesysteem dat je gewoon iedere keer doodleuk de file instuurt, ook al zijn er alternatieve routes. Ik navigeer nu meestal gewoon op mijn telefoon met google maps. Werkt gewoon wel;
Onnodig complex infotainmentsystem;
Een knop om de achterklep te ontgrendelen die je 3 seconden ingedrukt moet houden voordat die open of dicht gaat.
Vakjes met prachtige (nephouten) rol afdekdingetjes waar geen ene fck in past;
Een bagagenet die vroeger, zoals gezegd Volvo weet best hoe het moet, geïntegreerd in de rolhoeshouder zat maar nu een los netje is met wat stokjes waar vaders vloekend 10 minuten mee bezig is om het achter in de auto te kunnen installeren maar bij een noodstop niets aan bagage weet tegen te houden;
Voice control. Dit is niet alleen een Volvo dingetje. Het zit in zo’n beetje iedere moderne auto. Werkt nooit. Na 3 keer een half uur achter het stuur gillen tegen je auto geeft ieder mens het op.
xirixiz zegt
– Stoelmassage
– Night vision
– Remote parking
– Voetbediening achterklep
– Ambient Air
– (Adaptive) Cruise Control (persoonlijk nooit iets mee gehad)
– HUD
– Park Assist (werkelijk waar nog nooit goed gelukt)
– Alle niet Apple Carplay / Android Auto systemen.
In BMW iig, wat een rommel opties.
Ot92 zegt
Navigatie van mijn VW. Die is zo slecht. Laatst reed ik bijna op een onverharde weg met kuilen en al ergens in niemandsland… Google Maps aangezet en die stuurde mij naar een weg paar honderd meter verderop waar wel fatsoenlijk asfalt lag.
Verder vind ik front-assist een beetje vervelend worden de laatste tijd. Terwijl ik aan het remmen ben, verdwijnt het rem pedaal onder mijn voet vandaan, omdat de auto van mening is dat ik niet hard genoeg rem…
ronaldotour zegt
Grootlichtassistent op mijn Ioniq, blijkbaar verblind ik iedereen, op de Golf 7 werkte het veel beter.
marcomanta zegt
@ronaldotour: de Kona werkt ook niet optimaal, irritante optie.
rensso zegt
Touchscreen. Knoppen moet ik hebben!!
kennone zegt
Start-stop, Lane assist en de dodehoek sensor die veelste vroeg van zich laat horen als je van baan verwisseld
realhustler zegt
Lijkt wel of iedereen automaat heeft want ik merk niks van start stop, tenzij ik er voor kies om in vrij te gaan staan met de koppeling omhoog. En dan blijft hij vaak op aan. Lane assist was irritant bij de testrit dus heb ik niet aangevinkt.
w0ut zegt
Electrische stoelen. 1x instellen en dan kom je er nooit nog aan. Als de vrouw dan toch eens mijn wagen heeft gebruikt moet ik een half uur wachten voordat heel de stoel weer naar achteren gezoemd is.
Veel te voorzichtige adaptive cruise control.
Veel te voorzichtige file rijhulp. Laat te veel ruimte waardoor er continue auto’s van het andere rijvak voor je inschieten. De file rijhulp panikeert telkens door de (kort) invoegende wagen en gaat in de ankers.
(bij BMW) functie dat de laatste 30m (50m?) automatisch terug achteruit rijdt. why?????
BMW, het adres invoeren via stem commando’s. (met Apple Carplay Siri werkt dit wel zeer goed )
allesmetturbo zegt
Adaptief licht bij anderen.
Dat is altijd zo irritant verblindend
leefvrij zegt
Echt dit ja. Rijden ze achter je, heb je nergens last van. Schuiven ze een baan op, wordt je meteen verblind. Ik dacht eerst dat alleen de goedkope auto’s dit hadden. Maar zie het nu ook bij Volvo en BMW.
baserace zegt
Lane Departure Warning…. Staat altijd uit…
xjs678qr zegt
Lane departuren wordt hier vaak genoemd. Ik vind het bij BMW wel ok: gewoon een trilling als je uit je vak gaat (als dat ongewild begint te gebeuren op een lange rit wordt het tijd voor een pauze). Bij VW met het automatisch tegensturen vind ik het maar niets…
Joris24 zegt
Mijn jongste auto van de vier is 16 jaar oud (A3 1.9 TDI met EURO4 zonder roetfilter af fabriek) en heeft geen lane assist, start/stop of adaptive cruise control. Wel gewone cruise control, gescheiden climate control, een heel degelijke geluidsinstallatie af fabriek en vrijwel nooit problemen.
Ik heb wel 6 jaar lang nieuwe leaseauto’s gereden maar nooit echt de meerwaarde gezien in deze systemen, hooguit hinderlijk dat startstop in de files of lane assist, als je zelf niet bij machte bent om binnen de lijntjes te rijden moet je je sowieso niet op de weg begeven. Heb de waarde van een nieuwe dikke middenklasser de laatste paar jaar in mijn oldtimers gestopt (motorrevisies / spuitwerk etc), dat geeft mij meer fun… Maar ieder z’n ding.
erwinlagcher1977 zegt
Een vlinder? Ik heb dat altijd met eekhoorns…
nicolasr zegt
@erwinlagcher1977: oh, die vind ik ook leuk! Ik zag laatst….KIJK, EEN VLINDER!!!
tjorque zegt
Ik ben een van die uitzonderingen die start/stop wél weet te waarderen…
Als ik wil dat de motor blijft draaien om snel te kunnen reageren hou in de auto gewoon in versnelling en de koppeling ingeduwd…
De grootlichtassitent is een optie waar ik geen hol aan heb bijvoorbeeld. Ik heb het grootlicht in 3 jaar tijd een keer ingeschakeld en toe werkte die assistent niet eens naar behoren… getuige de flitsende tegenliggers.
nout zegt
Alles is hier al gezegd, maar: touchscreens die knoppen vervangen! Vooral volume MOET gewoon apart. Ruineert een paar fijne auto’s zoals Taycan, Plaid, noem ze maar op. En het erge is, alles beweegt daar heen. Industrie als een kip zonder kop.
frank2b zegt
Xenon of LED-verlichting.
Die dingen worden altijd conform de APK-eis zó laag afgesteld dat je met gewone halogeen-pitjes véél beter zicht hebt.
invictus66 zegt
“Driver Attention alert” (ik heb even moeten opzoeken hoe het noemde)
Sensoren in het stuurwiel die detecteren of je je handen op het stuur hebt. Dan ben je rustig aan het cruisen met één hand losjes aan het stuur, schrikt je je een bult omdat dat ding plots begint te piepen omdat je zogezegd je handen niet aan je stuur hebt.
mark_mulder zegt
1. Lane assist.
Klinkt heel leuk als je ideale omstandigheden hebt. In de praktijk herkent hij echter vuil op de weg, oude amrkeringen, schaduwen en alles wat je maar kunt bedenken als strepen op de weg en begint je vervolgens gezellig de berm in te sturen. Betreft een Audi Q3 van 2021.
En je kan dat kreng niet permanent uit zetten, dus iedere keer dat ik de auto start moet ik hem zelf uitzetten. GRRRRR
2. Cross traffic detection
Dit schitterende systeem detecteert zijwaards inkomend verkeer als je achteruit een parkeervak verlaat en daarbij direct de rijbaan betreedt. Klinkt mooi, maar hij is dusdanig gevoelig dat hij bij iedere auto die ook maar enigszins in de buurt is direct vol op de rem trapt. De eerste keer schrok ik me een ongeluk. Conclusie is dat je met dit systeem ingeschakeld op een drukke straat never nooit je parkeervak uit komt. Gelukkig kan je deze wel permanent uitschakelen :)
Bij mijn volgende auto vink ik geen enkele optie aan die op welke manier dan ook de bestuurder assisteert. Ik rij zelf wel.
s2kdriver zegt
Mijn auto heft zo’n systeem dat automatisch remt bij het naderen van ‘gevaar’ bij het achteruitrijden. Hierdoor schrik je je rot als hij zelf vol de rem intrapt als je aan het inparkeren bent bij het naderen van een paalte of struiken.