Een Porsche 911 met V8 diesel? Een Eend met Tesla motor? Of toch een BMW E39 M5 touring? Kortom, welke droomauto moet echt eens gebouwd gaan worden?
Als autoliefhebber bof je toch maar. Er is namelijk vreselijk veel keuze. Vrijwel alles wat je wil hebben, is ooit gebouwd en zo niet, dan zal het er ooit wel eens komen. Maar toch knaagt er af en toe wel eens het gevoel dat een bijna perfecte auto nog nét iets beter had gekund.
Zoals de bovengenoemde BMW E39 M5 Touring. Zo jammer dat die nooit door BMW in productie is genomen… Die had namelijk nog hoger op mijn favorietenlijstje gestaan dan de al geweldige E39 M5 sedan. Maar helaas, het blijft bij imitaties…
Welke droomauto moet gebouwd worden?
Ik kwam eigenlijk al jaren geleden op deze vraag, het zal 2010 geweest zijn. Ik reed toen heel veel kilometers in een BMW 130i en was eigenlijk op zoek naar iets anders. Op een zeker moment maakte ik een proefrit in een Audi A5 3.0 TDI. Diesel, want veel kilometers en ik vond de benzine toen al duur…
En tijdens die proefrit al was ik eigenlijk een beetje teleurgesteld. Want die A5 vond ik wel zó vreselijk mooi, dat ik die het liefst zou hebben. Maar in vergelijking met die 130i reed het wel zo vreselijk suf en voorspelbaar, dat het mijn keuze nooit ging worden. “Hoe mooi zou het zijn als je de techniek van de 130i kon combineren met het uiterlijk van de A5”, dacht ik toen hardop. Dan heb je pas een echte droomauto.
Overigens is de vervanger toen een BMW E91 330d geworden. Bijna net zo mooi als de A5 en bijna net zo leuk als de 130i, maar wel veel zuiniger. Het beste compromis dus voor ruim 300.000 probleemloze kilometers. Maar dat geheel terzijde.
Een elektrische RAM 1500?
Maar nu dus de vraag aan jou, welke droomauto zouden ze volgens jou nou echt eens moeten bouwen? Zou dat misschien een RAM 1500 zijn met de laadbak helemaal volgeplempt met accu’s? Zodat je er met elektropower ook nog een eind mee kunt komen?
Of zou je liever een klassieke Cobra hebben waar een zuinige 2.0 CDI van Mercedes in is gehangen? Voor de extreem lange ritten over Route 66 bijvoorbeeld? Of heb je een heel ander idee bij jouw ultieme droomauto?
Daarom, laat het ons weten in de comments!!
Brol zegt
Graag een Mini JCW met achterin een kleine atmosferische 6-in-lijn van 2L inhoud en achterwielaandrijving, het geheel zo licht mogelijk gebouwd.
alcantara zegt
“Maar in vergelijking met die 130i reed het wel zo vreselijk suf en voorspelbaar, dat het mijn keuze nooit ging worden.” Het is toch juist een grote pré als een auto altijd voorspelbaar reageert?
nicolasr zegt
Nee hoor. Hou wel van een beetje spanning…
Pascal zegt
Die snap ik! De E87 serie was vrij hard geveerd maar stuurde zo ontzettend lekker, daar heb ik ook jarenlang de grootste lol mee gehad. Ik ben van daaruit ook overgestapt naar zo’n voorwieltrekkende Audi; en dat was een grote fout. Wàt een downgrade in stuurgevoel en rijplezier was dat zeg! Daarna gauw weer teruggegaan naar BMW.
rwdftw zegt
Snap ik! Ik heb je 130i een keer mogen zien en horen. Bruut ding was het.
kennone zegt
@alcantara: als je niks om auto rijden geeft wel ja.
alcantara zegt
Max Verstappen noemt zijn nieuwe Red Bull voorspelbaar en is daar dik tevreden mee.
Geeft hij dan niks om autorijden?
degrotemuis zegt
Ligt eraan wat je voorspelbaar noemt. Als je ooit een E87 of E81 130 en een Audi A5 gereden hebt snap je het. Een E87 130 heeft een prima consistent en daarmee ook voorspelbaar weggedrag, maar is zoveel leuker sturen dan een A5 vanwege de balans. En het sturen met het gaspedaal door het overstuur op de grens is ook veel leuker dan het lompe wegglijden over de voorwielen dat de A5 doet.
transaxleman zegt
Ben nu zelf bezig met een 3.2 GTA V6 motor in een 75, en dat is wel een van mijn droom combinaties.
Maar die BMW M v8 motoren, S62 / S65 in een hele nette ‘OEM+’ of ‘restomod’ E36 is toch ook wel een swap die heel erg hoog op het verlanglijstje staat. Wat een bizar vet geluid zit er in zo’n blok op hoge toeren.
Maargoed, over modern spul: laat Alfa eens een Giulia bouwen met een V6 zonder turbo’s. Mooi middenmodel wat beter klinkt dan dat turbo blok en een vermogen heeft waar je in Nederland nog iets mee kunt.
isleofman zegt
@transaxleman: oef! Da’s lekker! Kan ik het project ergens volgen? Succes! 💪💪
Jagris zegt
Een blubberdikke abarth 500 met 5 cilinder of een nieuwe alfa romeo sportwagen met (atmosferische) 6 cilinder als alternatief voor een cayman/boxster zou ik erg leuk vinden.
kennone zegt
@Jagris: Abarth 500 met het gewone T-jet blok (want is licht en heel makkelijk te tunen naar dik 250pk) op de achter as lijkt me wel wat.
geelbarrel zegt
Giulia SW
kniesoor zegt
Die bestond. Een jaar of 50 geleden 🙂
bart1976 zegt
Een Alpina M2
strating zegt
Lamborghini Estoque. Nooit begrepen waarom dat ontwerp nooit is gebruikt.
ghini zegt
@strating: eens
beast95 zegt
Een Alfa Romeo 159 in coupevorm (nee niet zoals een Brera voor coupe door moet gaan) met achterwielaandrijving. Het liefst dat die nog een afvalkuurtje heeft gehad ook
ukbob zegt
@beast95: goeie!
Rob zegt
@beast95; het oorspronkelijke Brera concept was prachtig:
https://oldconceptcars.com/1930-2004/alfa-romeo-brera-concept-2002/
Dat het uiteindelijk een hangbuikzwijntje is geworden, is natuurlijk een grof schandaal.
kingdante zegt
Een Miura schaal 1:1,2
Svenska II zegt
De mooiste auto met de mooiste motor? Een E-type met LFA V10 dus! Maar of dat wel zo goed zou werken…
ukbob zegt
Lekkere vraag!!
Even nadenken:
– mooiste auto die ik heb gehad: 156! Doe maar een SW.
– lekkere aandrijflijn: een bmw 3.0 zes cilinder met handbak óf een wat modernere ZF-bak
– alle moderne opties, ook dingen die nog helemaal niet bestonden toen de 156 gebouwd werd, zoals active cruise, hud, etc.
Eigenlijk dus graag een giulia / 156 mix :)
AudiRS zegt
@ukbob: en dan het liefst die 156 laten bouwen door b.v. Toyota. Helemaal mee eens. (159 mag ook)
petroldrinker zegt
In mijn ogen bestaat die al, namelijk de Pagani Zonda Cinque
ghini zegt
Alfa Romeo Giulia SW Quadrifoglio
trolle zegt
Dacia jogger met de Nissan GTR aandrijflijn en AWD
ghini zegt
Huidige Volvo V60 als full EV met flinke performance
spidermann zegt
Styling van een Alfa, moter van een BMW en bouwkwaliteit van MB. Bijvoorbeeld een Alfa 75 met de quad turbo van de 550xD gebouwd door MB in Sindelfingen.
AudiRS zegt
@spidermann: de 550d 4t is niet superbetrouwbaar hoor. Liever een 40d blok laten chippen.
tjorque zegt
Een XF sportsbreak of een bmw 5 touring met een elektrische aandrijving van de EV6 GT en de binnenruimte van een superb kombi.
Of een gemera aandrijving in een Berlingo.
Gewoon omdat 2000pk in een berlingo wel grappig is denk ik.
Nieuwe BMW’s die mooi en niet suv zijn.
ar166 zegt
Een Alfa 159 sedan op het achterwiel aangedreven Giorgio-platform van de Giulia met de 4.7L atmosferische V8 van Maserati met een handgeschakelde bak. Dan ben ik een heel tevreden mens!
herve11f zegt
Plots geen EV’s nu?
ggj1987 zegt
Dit gaat over droom auto’s
bernoulli zegt
Precies. Dus allleen gare Alfa’s toegestaan.
petroldrinker zegt
Nee in ene zijn ze niet meer Pro Duracell konijnen zo te merken…
dubcars zegt
Een Datsun 510 2-deurs sedan uit 1970 met een RB26DETT uit de Skyline en vierwielaandrijving op iets te brede banden.
mashell zegt
Een Mazda CX30 maar dan met een zuinige motor, mogen ze best inkopen bij Peugeot ofzo. Mazda heeft ijzersterk exterieur design, interieurs zo zorgvuldig gekopieerd van BMW dat ook dat helemaal goed is maar bij de aandrijflijnen laten ze het compleet liggen.
Of een Tesla roadster, concept car hebben ze al jaren terug laten zien met zulke waanzinnige specs dat ze heel het concept van sportwagen opnieuw zouden definiëren. Maar Tesla kan ofwel die specificaties niet waar maken of heeft zich met de Semi en Cybertruck zulke probleemprojecten op de hals gehaald dat tegen de tijd dat die eindelijk af zijn Tesla dringend moet gaan werken aan de Model 3 opvolger en ze weer geen capaciteit hebben om aan de roadster te werken.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Een Saab 308sw.. Of een Volvo 308sw. Lekker Scandinavische sfeer, geen SUV/MPV, maar wel lekker ruimte en meer zitplaatsen dan 5.
sportabgasanlage zegt
Gaaaaaaaaaap
ggj1987 zegt
– BMW E32 7-Serie met 3,8-liter S38 inlijn-6
– BMW E38 7-Serie met S62 V8
Voor het afleveradres even een PM sturen :)
MaartenD zegt
Lamborghini Miura Concept uit 2006
sr20det zegt
Een uitgebouwde Jag XE met een opgefokte sr20 erin lijkt mij dus wel lache!
sparks zegt
Volvo amazone station met v12 of elektrisch.
Alternatief: DeLorean elektrisch
Alternatief 2: een ultieme sleeper.
sparks zegt
@sparks: ik bedenk me er nog een. Een Italiaanse of Franse auto zonder gebreken…
jmeverts zegt
Een F21 Alpina B1S
kennone zegt
Mazda Vision Coupe met dikke 6 in lijn graag
Edge zegt
Mijn droomauto zou toch wel een Alfa Romeo 8C met moderner (of in ieder geval mooier/hoogwaardiger) interieur en handbak zijn. Onverwoestbaar uiteraard, en in zo’n grote aantallen geproduceerd dat ze tweedehands voor een euro of 50.000 op te pikken zijn. Oh, en misschien zelfs PHEV zodat je ook in de toekomst ermee de binnenstad in kunt.
alassad zegt
een Nissan GTR stationwagon
rendomjoeser zegt
Smart roadster met yamaha fz1 blok en -bak. Alleen nog iets op de achteruit verzinnen.
sleurhut zegt
Maserati Quattroporte GTS 2012 met een moderne bak en de infotainment en betrouwbaarheid van een w206 Mercedes. Niets extra’s nodig.
posthumus zegt
Alfa GT Cabrio (Bertone, 2003)
Alfa Giulia SW
Lancia Thema 8.32 (de 300C maar dan met Hemi V8)
V300amg zegt
Bestaat voor mij al; Alfa Romeo 4C. Ik hoef toch niks meer te zeggen toch?…..
V300amg zegt
@v300amg: maar als droom; een 4C in een circuit uitvoering!!
Robert zegt
Alle Audi’s waar nu een vier- of zescilinder wordt ingebouwd, moeten weer net als vroeger een vijfcilinderblok krijgen. Zonde dat ze deze slechts in de RS3 en TT-RS toepassen.
Dutchdriftking zegt
Audi S6 V8 TDI
degrotemuis zegt
Zoveel keus. Een 205GTI 16V met de aandrijflijn van de 309 GTI 16V, met remmen van de 406 coupe 3.0. de al genoemde E39 M5 touring, een Z4M van beide generaties die het zonder moeten doen. Natuurlijk met handbak optie en rwd. Een Lotus Elise waar je ook goed in kan rijden als je een stuk langer bent dan Elisa Artioli, een Smart Roadster met een aandrijflijn zonder die knaken versnellingsbak, een full electric Polestar 1, een moderne rwd eGolf of Leaf achtige: een normale c segment hatchback met een fatsoenlijk interieur, maar dan met 400km range, gekoelde accu, hogere laadsnelheid, een Mazda MX5 achtige waar je ook in past als je lang bent met de balans van die MX5 en de quad rotor uit de 787B, een Alfa Giulia sw, een moderne Honda S2000 etc etc…
faalhaas zegt
Fiat Multipla met een V12
Who_carez zegt
-Mk1 Elise met gebouwde K20 van Honda met itb’s :)
-Mk2 Elise met alu 5cilinder uit een nieuwe RS3 en de handbak uit een TT RS mk2. En als dat ooit saai begint te worden kan je beginnen modden :)
-HGP golf 7r 3.6 biturbo als 5 deur.
Lijkt me perfect zo :)
akranoplan zegt
Als daily, een Mazda CX-5 met de aandrijflijn van de Tesla Model Y long range. Een echte droomauto zou een BMW 850 E32 zijn met de V10 uit de M5 E60.
mpgc zegt
Een handgeschakelde 4 cilinder M2
mmax zegt
Wat mij betreft (omdat het in het zelfde concern zit) moet het worden:
Lamborghini, achter- of vierwiel aandrijving. Lichtgewicht chassis met koolstofvezel carrosserie, onder de 900 kilo. Motorblok moet de audi 5 cilinder worden. En dan in lengterighting in de auto geplaatst, enkele uitlaat, standaard minstens 450 pk en in de EVO of performante spec wordt hij wat lichter en 500 pk.
Je zou hetzelfde verhaal kunnen toepassen op de audi R8 maar die zie ik minder snel een lichtgewicht auto bouwen, en als je dit concept bij lamborghini neerlegt komen er sowieso ook 4 concept cars waar je makkelijk helemaal wild van kan worden qua design
quincy zegt
Puur qua gewicht heeft Lamborghini al de Sesto Elemento gebouwd, welke dicht in de buurt komt van wat jij zou willen. Deze had dan alleen een V10 erin zitten. Als ze die dus zouden swappen voor een 5 cilinder, zullen ze wel aan die 900 kilo moeten komen.
por100 zegt
een atmosferische 6 in lijn met mild-hybrid technologie
sportabgasanlage zegt
De buitenkant van de Jaguar F-type.
Middenmotor, en dan 4 liter boxer van de Porsche GT3 RS die ook in de Cayman GT4 RS ligt.
En dan max 1000kg
wza1979 zegt
Een nieuwe W140.
Maar dan ook echt goed lijkend op de oude.
phaeton zegt
Een 2020 GLC coupe met de styling van de 2015 F15 X5, het interieur van een 2014 M6 met een non-M sportstuur, met een licht aangepast blok van de 997.1 Turbo. Joe!
T-Lens zegt
Een Mazda RX Vision / RX9.
Met een 3 rotor wankelmotor op waterstof, variabele turbo en soort van gerobotiseerde handbak/automaat.
jarnobakker zegt
Ford Smax met het blok van de Ford GT erin. Mooie sleeper als je naar de voetbal gaat met de kids😎
ericc zegt
Nieuwe Testarossa, 911 GT3 cabrio RS.
throwingstars zegt
Een BMW 850 CSi met chassis dat door Lotus is getuned, de V12 uit de McLaren F1 (maar dan wel alvast Euro 7-compatibel) en de betrouwbaarheid van een Toyota HiLux. Het geheel graag voor een euro of 30.000. I’m a man of simple needs.
camber24 zegt
Mintgroene Ferrari 250 GTO met aandrijflijn swap van een Model S Plaid.
bermtoerist zegt
Model S plaid met een behandeling van carrozeria touring. (uiterlijk is mooi maar mag een beetje meer gewaagd)
verder mogen de stoelen langs paltrona frau en zoeken we nog iemand om wat aan het saaie interieur te doen.
Of zal ik toch gewoon giulia gta sportwagon zeggen?
Keuzes…
cossiekiller zegt
Een Corsa A gsi met de V12 van een Ferrari F50
gregorius zegt
Een Lamborghini, Porsche of Aston Martin station wagon.
Wel ruimte,
Wel leuke styling,
Geen SUV.
opa4auto zegt
GTbyCitroen concept! Reed zelfs al!
Of een BMW E38 met een moderne aandrijflijn en verse navigatie met i-drive
allesmetturbo zegt
Past een 10.35L V8 in een cayman van de laatste generatie?
Of in mijn F31 mag ook, ik ben de moeilijkste niet.
https://www.chevrolet.com/performance-parts/crate-engines/big-block/zz-632
Momenteel bezig met een M50 met grote turbo in mijn E36 te bouwen, dat is nog haalbaar op een leuk budget.