Omdat voor velen de liefde voor auto’s gek genoeg begonnen is bij de brommer. Bij mij wel in elk geval…
Voor de een is het pas kort geleden, voor de andere al meerdere decennia; het tijdperk van de brommer. Voor velen de mooiste tijd uit hun leven, voor mij persoonlijk een van de mooiste perioden. Want voor het eerst ervoer ik de vrijheid om vanuit het ‘afgelegen’ dorpje zelf naar de stad te kunnen zonder gedoe.
Heerlijk was dat. Je stapte op de brommer, deed je helm op, de kickstarter uit en ronken dat ding. En natuurlijk niet met die lullige 45 kilometer per uur hè? Nee, je telde pas mee als hij minstens 80 reed. Maar liefst nog harder…
Lezersvraag: Wat voor brommer had jij vroeger?
Ik groeide op in het Gooi en daar had je halverwege de jaren 90 kortweg twee soorten jongeren; kakkers en aso’s. Althans, zo noemden wij ze. Aso’s reden op Kreidlers, Honda MB of MT, Cita’s of de Honda Vision. Allemaal knetterende tweetakts.
De kakkers reden ook op Honda’s, maar dan viertakt. De Honda C50, CD50 en vooral de SS50. De meisjes reden op de Honda Novio, een soort Puch Maxi, maar dan viertakt. En mocht je je afvragen waar ondergetekende op reed?
Kijk maar even goed naar de foto bovenaan dit artikel. Ja, ik was een kakker en had vanzelfsprekend een Honda SS50. Net als al mijn vriendjes van de hockey en het Gymnasium… Of later het Luzac…
Die brommer moest worden opgevoerd
Voor mij en mijn beste vriendjes waren er een paar zaken belangrijk in die tijd. In volgorde van belangrijkheid waren dat de brommer, meisjes, bier, hockey en ergens ver daarachter school. Dus de meeste tijd ging in die brommer zitten. Want dat ding moest worden opgevoerd. Kreeg je ook weer meisjes mee, dachten wij.
Mijn SS50 had een 70cc cilinder, vervroegend vliegwiel, 19mm carburateur en de vertanding perfect aangepast. Ik had een 4-bak eronder, de 5-bak was alleen voor de echte helden die ook een 85 of 90cc gemonteerd hadden. En dat was ik niet…
Maar een nette 100 kilometer per uur haalde mijn brommer met gemak. En dat was maar goed ook, als ik weer eens moest vluchten voor een groepje aso’s… En ondanks het ontbreken van een voorrem en deugdelijke verlichting is het maar 1 keer goed fout gegaan. Maar da’s een enorm lang verhaal, vertel ik nog wel een keer.
Maar goed, ik kan hier nog uren over doorschrijven, maar dat ga ik niet doen. Want de tijd is gekomen dat jij ons gaat vertellen op wat voor brommer jij reed. En als het even kan met een mooi verhaal erbij. Ter leering ende vermaeck!
We zijn heel benieuwd!
moveyourmind zegt
Een Honda natuurlijk!
Want zo’n MB was het helemaal in die tijd. Mijn Honda had een 2 liter motor met 114 pk en ekectrische antenne.
Want het werd geen brommer, tegen de tijd dat ik genoeg geld had gespaard om eindelijk een brommer te kopen was mijn interesse er in verdwenen, want een auto was ineens veel interessanter. Dus stond er voordat ik 18 werd en het rijbewijs had al een tweedehands Accord voor de deur.
dutchneon zegt
Hier hetzelfde, geen brommer want dan zouden pa en ma m’n autorijbewijs betalen, dat vonden ze veiliger en ik had dan 2500 extra op zak voor een auto.
Dus als een gek gespaard voor m’n eerste auto, snelcursus binnen een week m’n rijbewijs.
dondeboer zegt
Ook hier gelijk voor de auto gegaan. Vind motoren nog altijd niet boeiend.
rollingstoned zegt
Een Vespa uiteraard.
volvo-s60-adept zegt
Teveel om op te noemen, soms per week een andere. Allemaal levensgevaarlijk, scooters, Citta’s, Ciao’s, Puchjes met uitgevijlde carters en een 75cc Metrakit, 20mm carburateur, Homoetpijp, gare trommelremmen en een kromme achterbrug. Overgebleven is nog een Honda Z50 voor de fun.
erwingrunn zegt
Vespa Ciao, zelf frame gezandstraald en opnieuw gespoten. 60 km/u zonder deugdelijke remmen in het begin… Veilig niet echt 😁.
Yamaha FS1, of eerder een Yadrama. Kickstarter zat er meer voor de sier op…
baardmijt zegt
Inderdaad… een paar Ciao’s gehad en ik vond die dingen bij 50 km/u al eng. Op zich hapte dat voorremmetje nog wel redelijk, maar dat schommelarmpje hield het voorwieltje echt niet strak aan de weg, ding ging stuiteren als een malle bij fors remmen. Avontuurlijk, dat wel.
e38ossie zegt
Ik heb twee YAMAHA TY50 Enduro’s gehad. Ik was 15 toen ik de eerste kocht (1988). Deze is helaas gestolen en heb ik later teruggevonden samen met de nieuwe eigenaar. Niet lopende slopers voor 100 florijnen. Zelf aan (leren) sleutelen. Ik was toen al BMW fan (pa werkte bij de dealer) en de tweede heb ik helemaal in de kleuren gemaakt van de BMW R80 GS waarop Gaston Rahier de Paris-Dakar rally mee had gewonnen. Mooie tijd. Meisjes uit de buurt achterop. Veel te hard politie ontwijken. Ach je snapt het wel.
lekkerlinksrijden zegt
U vergeet de Zündapp en Yamaha FS1 en er was ook nog een Honda MBX, vooral de laatste liep als een malle met 110cc racecilinder eronder, nog een beetje lekkere pijp en hop 140km/h op je brommert.
tortuga zegt
Zel geen gehad. Maar een Monkey en Dax altijd leuk gevonden.
Wel veel MBK´s gereden
Johanneke zegt
Ik had een Peugeot Vivacity. Met allemaal XTREME sticker. Af fabriek. Voor 600 euro 2ehands gekocht. 2 maanden later aangetikt door een auto. Alle kappen kapot. Alle kappen er met mijn pa weer aan vast geboort, nadat ik 700 euro kreeh van de verzekering, en het ‘wrak’ terug had gekocht voor ik dacht 200 ofzo?
Had enkel de begrenzer eraf, ging ie 72 op de teller. Mooie was, reed een keer een fuik in, iedereen op de rollerbank. Ik in de rij staan, wetende dat ik de lul was. Komt een agent naar mij toe, verzekering rijbewijs etc controleren. Hij kijkt naar mijn scooter, zegt ie: ah standaard uitlaat zie ik, is ie origineel? Ja meneer, ik heb er niets aan gedaan. Okay, rij maar door. Iedereen met zo’n 3 dubbele terugloop toeter moest natuurlijk wel op de bank!
Tonnie zegt
Ha dat laatste is wel herkenbaar. Mijn scooters zagen er altijd std uit. Peugeot Speedfight en Jetforce gehad. Die laatste liep 105 op de gps. Nooit een boete voor snelheid of rollerbank gehad. En nu ook blij nooit een ongeluk. Later nog een Ciao en ’70s Sparta gehad om tijdens de studententijd schadevrije jaren op te bouwen. Die konden later overgezet worden op de auto. Scheelt een hoop knaken nu.
mp014 zegt
Zundapp KS50
Puch Maxi S
Vespa Piaggio Ciao
En als laatste in het rijden we Suzuki TS50
Man man wat een heerlijke tijden waren dat!!
Daarna een Ducati monster 600 en als laatste, voordat ik m’n rijbewijs moest inleveren een Ducati 749
Poulusma zegt
Ik was laat, ik had mijn rijbewijs zelfs al. Maar ik kocht toentertijd liever een scooter.
Een Zip H2o had ik, door een slechte afstelling van de dealer naaide de cilinder in elkaar. Daarna een TOP performance 80 cc gietijzeren cilinder erop gezet met een gianelli GO uitlaat. Hij liep net zo hard als de 50 cc onbegrensd net tegen de 100 kmu aan. Alleen hij had veel meer trekkracht waardoor hij in een streep naar zijn top liep.
Wat waren dat nog eens tijden 😬
unimog406 zegt
Mooi was die tijd! Kwam uit het Apeldoornse, zelfde kliekje als auteur in Het Gooi maar waarschijnlijk gemiddeld net een tikje minder rijk, wel echte nep-kakkers.
Alle 4-takt Honda”s gereden, ook in de configuratie van de auteur en geloof me, het wás geen 100 km/u met 70cc /19mm/ snelle nokkenas./ vervroegend vliegwiel Het voelde destijds misschien zo, en je tellertje kwam een heel eind, maar als het 80-85 was (Amersfoortseweg heuvel af!) is het al netjes. 😁 voor 100 km/u heb je minstens een 90cc maar waarschijnlijk zelfs meer nodig.
drdre1 zegt
Volgens mij konden de Duitse MTXen toch prima de 100 halen met wat aanpassingen. Zat nog steeds 80cc op.
baardmijt zegt
Maar dat is dan ook geen viertakt.
drdre1 zegt
Ah, my bad. 😊
unimog406 zegt
Van 2-takten uit die tijd weet ik niet veel, maar die liepen zeker hard/ harder dan ‘onze’ viertakten! Vriend van mij had een MTX (ik was al nooit zo van de vaste hokjes 😁) met 70 of 80cc en die ging als de brandweer, altijd sneller en feller dan mijn viertakten.
drdre1 zegt
Moet je voor de gein eens op MP kijken wat die dingen nu kosten… Kon je er 3 voor kopen back in the nineties!
baardmijt zegt
Haha, inderdaad. Die setup is genoegzaam bekend en in de verhalen goed voor astronomische snelheden. In praktijk zeker vlot genoeg, maar 100 km/u op de GPS heb ik niet zien gebeuren. :-)
Camickaeze zegt
Hier ook nog eentje uit het Apeldoornse :) Begonnen op een C70 toen ik 15 was en ondertussen (25 jaar later) alles wel tussen de benen gehad met een 4-takt motortje.. Staat hier nu nog een Chaly (CF50) op motorkenteken te wachten tot het baasje tijd heeft om hem af te maken.
bierbuik zegt
Een Puch Maxi, met een veel te luide uitlaat, 70cc cilinder (waardoor hij wonderbaarlijk genoeg nóg meer herrie maakte), een remhendel als gashendel en een fiets LEDlampje als koplamp.
Vind het nog steeds bijzonder dat ik zoveel waarschuwingen heb gekregen en nooit boetes!
zjos zegt
De enige echte een Kreidler ! Reed loei hard en bleef heel.
tenaci zegt
Een Simson Schwalbe. Oude Oost-Duitser gelieerd aan MZ. Tweetakt met geforceerde luchtkoeling. Goeie herinneringen aan. Toen al gek van ouwe rommel.
baardmijt zegt
Dat waren toffe apparaten idd. Paar jaar terug even gereden met een toen nieuwe elektrische Schwalbe met Bosch motor. Die miste de charme wat mij betreft.
branko zegt
*scooter. Yamah Aerox 70cc. Dubbele Benelli uitlaat. Liep 140km/h. Mooie, onbezonnen tijd.
geelbarrel zegt
Eerst n Vespa Ciao voor 10 gulden op een crossveldje overgenomen. Van rvs buis een langere voorvork gemaakt, buddyseat erop en nog wat gefreubel. En natuurlijk de 10mm dellorto direct de conus eruit boren naar 12mm. Ging nog steeds niet hard en remmen nog minder.
Toen n Honda PS50, voorloper van de SS50. Viertakt ja, hand3bak. Alle stalen onderdlen nam mn pa mee naar werk (gasplatform op Noordzee) en straalde/spoot ze daar. Leuk rijden, erg zuinig.
Laatste ronde was met n Puch Maxi. Kreidler veertjes achter, bananenzadel van Brommershop Martini… 60cc erop met 16mm Bing. En natuurlijk een echte Bosdemper. Reed toppie,,en met supergrote sproeiers nog leuker op methanol en nitromethaan.
Toen maar verder gegaan met auto’s
chefturbo zegt
Yamaha TZR!
eulo zegt
Suzuki TS50ER21, 70cc blok, Dellorto carburator, expansie uitlaat, verhoogd (jawel hoger gezet, is offroad modelletje), alu dempertje, mooiere spatborden, … Zaterdagnamiddag was het samenkomst met de vrienden om aan onze brommers te sleutelen, daarna ’s avonds met onze ‘club’ op stap, mooie jeugdherinneringen.
KEV9 zegt
Begon met een gasgever, de Mobilette, daarna een Yamaha Fs1 met 70cc, daarna een keidller met 70cc. Vanaf mijn diverse motoren
zesinlijn zegt
Wat is een gasgever?
baardmijt zegt
Misschien zat-ie achterop en had-ie een chauffeur?
drdre1 zegt
Honda MT5! Met dakar-tank, dakar-koplamp, dakar-handbeschermers (‘dakar’ svp overal vervangen met ‘wit plastic’) met een 70cc cylinder en een 18mm carburateur. Ding reed op een goede dag 100km/h met natuurlijk geen enkele aandacht voor de remmerij of andere veiligheid.
martijnev zegt
Ik ben al autogek sinds mijn peutertijd; de brommer was alleen ter overbrugging, totdat ik mijn B-rijbewijs kon halen (gelest toen ik nog 17 was bij de beste rij-instructeur van de stad, examen gehaald vlak na mijn 18e verjaardag).
Maar genóten heb ik met mijn Honda SS-50! Dat viertaktgeluid! En gewone benzine tanken in plaats van tweetaktmix. Mooie herinneringen aan.
rob5nismo zegt
Een gilera runner uit helaas 1998.
De jaren 96 en 97 moest je eigenlijk hebben om heel simpel hard te gaan
wopfe zegt
Honda mb-5, echt 1990 spec: 70cc malossi, proma pijp etc.
2 jaar voor op een tuinderij gewerkt ook na schooltijd. Wel liefde voor sleutelen gekregen…Mooie tijden!
wceend zegt
Niet echt vroeger, allemaal in de afgelopen paar jaar:
– Vespa Si Mix, compleet verneukt met boren, zagen etc. Ging 70 wat onverantwoord hard was met de trommelremmen en banden uit ‘98. Polini speedengine carter, variateur en 16mm carb.
– Tomos A35, uiteindelijk omgebouwd tot cafe racer.
– Vespa Ciao (veruit de leukste, soort BMX fiets qua gewicht met 65cc tweetakt)
– Vespa S tweetakt scooter, ging 80 op gps, maar nooit helemaal lekker kunnen afstellen. Uiteindelijk via Mp aan een dealer verkocht.
nofxke zegt
Aprilia RS50 gestart bij 45 km/h en laten we zeggen dat ik er op het einde een RS125 mee belachelijk maakte.
Veel aan versleuteld, ook zoals een echte Italiaan vaak niet gestart te krijgen. Maar als hij het wel deed, wat een machine. Hoewel ik al jaren op zwaarder spul rijdt, mis ik dat agiel Apriliaatje nog regelmatig
007 zegt
Eerst ee Puch Max om te crossen door de akkers. Toen ik 16 een Honda MBX80, daarna een MTX80.
O plaat zegt
Honda MTX, niets was origineel, ik had hem getuned om er uit te zien als een supermotard. Ik haalde er 110km/u mee, gewoon met de originele 50cc. Tot ik eens een oom voorbij stak op een baan waar je 90 mocht. Toen hebben ze thuis mijn tandwiel gewisseld zo dat hij trager ging. Toen ik jaren later mijn eigen huis kocht en mijn garage leeg haalde en alles verhuisde waaronder een mtx die onder een laag stof zat kwam mijn oom naar mij en gaf hij mij mijn tandwiel terug. “niet in mijn huis” nemen ze letterlijk in mijn familie.
remmenisangst zegt
Suzuki TSX 50 met een malossi 74cc, aangepaste cilinderkop en 23mm carburateur. De teller ging niet verder dan 125kmh.
En een Puch Maxi..
Dutchdriftking zegt
Een Spartamet💪💪
baardmijt zegt
Eh…. Vroeger?
Ik heb nogal wat verschillende brommertjes gehad.
Op de middelbare school hadden mensen inderdaad MT’s, Kreidlers, Zündapps aan de ene kant van het spectrum. En er waren nog wat Citta liefhebbers. De mensen met wie ik optrok verplaatsten zich vooral met 4 takts, de SS50’s, CD50 en C50’s inderdaad. Meisjes reden overigens niet allemaal Novio hoor, een vriendin van me reed met een C70 met brommerplaatje. Roze en met een veel te luide uitlaat. Dat was veiliger, die ging hard en dan kon niet iemand haar er zo maar vanaf trekken, zo redeneerde ze.
Ik had in die tijd een paar Tomos 4L’s, die vond ik leuk en die reden in de regio niet veel rond. Die met de eitank, maar dan niet de Puch, want die waren te duur.
Zo’n 4L is eigenlijk altijd gebleven, heb er nog een over. Wel inmiddels met een 5 bakje erin.
Tussendoor is er van alles gepasseerd. Een PC50, een Novio, een Tomos APN4, een APN6, een MTX, een paar Vespa Ciao’s, een Honda C50 OT. Vast nog wel het een en ander. En bakbrommers. Een Gazelle Apollo en een Cyrus bromcarrier. Met de 4L, de C50 en de Bromcarrier heb ik de meeste kilometers gemaakt. Sommige jaren 15k km per jaar.
Nu heb ik nog een Tomos 4L over en een Honda C50. En een Apollo (bakbrommer met fusees) maar daar moet nog wel wat aan gebeuren, zal waarschijnlijk een brommertje worden voor de kampioenschappen.
De Cyrus is er ook nog en die gaat waarschijnlijk ook nooit meer weg. Ik kreeg ‘m als schroot. Eigenlijk was er alleen een centrale framebuis van over en een achterspatbord. Maar er stond een framenummer in, dus het was bruikbaar. Ik heb er toen zelf de rest bijgemaakt, balhoofd met vooras, een blokje opgebouwd, ophanging daarvoor gemaakt, achterbrug aangepast voor de naaf die ik had, daar een wiel op gespaakt, bak met bakframe, hydraulische remmen aan de voorkant van een achteras van een Golf 2. Van alles bij elkaar verzonnen en toen is ie op kenteken gekomen. Superfijn brommertje, een zwenkbakje rijdt heerlijk, fijn onthaasten. En tweetakt, want dat vind ik leuk, meer zelf aan te tunen en het karakter staat me gewoon meer aan dan dat van kleine eencilinder viertakts. Ben er een paar keer mee op vakantie geweest, kamperen in de Ardennen bijvoorbeeld. En af en toe een ritje naar Groningen. Wat woonwerk mee gereden Utrecht-Breda, maar dat was toch wel wat tijdrovend…
De Cyrus staat momenteel binnen voor wat aanpassingen, jaren met een 4(5)L blokje mee gereden, maar die hebben wat nukken die ik zat ben. Dat wordt een Zündapp blokje en er gaat nog het een en ander aangepast worden, dan kan ie weer jaren voort. Altijd alles met 50cc gereden, behalve de C50, daar zat een 70cc cilinder op. Maar met een tweetakt is 50cc genoeg, als je maar genoeg gaten in de cilinderwand maakt op de juiste plekken…. Dat laatste gaat met vallen en opstaan, maar een pk of 12 is betrouwbaar haalbaar en dat is echt wel genoeg voor een brommertje op straat.
potenza zegt
MT5 met 70cc en 21mm Dellorto. Ging >100.
2x gepakt door politie. Ging er wel vandoor maar de Ford Sierra reed mij klem. En niks slappe rollenbank. Je krijgt m terug met alleen de zuigerstang nog uit het blok..
casparh zegt
Yamaha TZR50, ontgrensd dus wist de 80 aan te tikken op de lange rechte stukken. Leuke avonturen mee beleefd en nog een keer oom agent te slim afgeweest op de rollerbank door de begrenzer. Oom agent liet de brommer meerdere keren afslaan dus misschien schaamde hij zich een beetje, maar de brommer deed netjes 49 op de rollerbank!
room850 zegt
Een Gilera Zulu!! Grote schakel brommer die ook met exact zelfde frame enzv was geleverd als 250cc. Echter reed ik met een 50cc met een Metrakit uitlaat. Maar omdat die zo groot was werd ik dus aangehouden vanwege het ^verkeerde* kenteken te voeren volgens de politie. Ze geloofden eerst niet dat het toch echt een 50cc brommer was. Mooi verhaal nog even, laat in de nacht met een dame een rit op het strand gemaakt, Echter niet door hebbende dat ik op een zandbank reed en uiteindelijk tot aan onze heupen door het water reden haaha! Toch heeft die ons mooi weer thuis gebracht met een nat pak.
herve11f zegt
Kawasaki AR50 Ninja met carenage, met 100cc cylinder erop en Malosi uitlaat. Heb er een keer 136km/h uitgekregen (op mijn teller).
In het Kawa groen natuurlijk.
Heb er nog spijt van dat ik hem weggedaan heb.
Jaaaag zegt
Een Kreidler, ik blijk een aso te zijn, geen alto.
tmon zegt
Op mn 13e een Honda MTX 70cc om mee te crossen.
M’n pa zou m doormidden slijpen als ik op de openbare weg kwam.
Daarna een MB5 met natuurlijk de MBX wielen en prolink achterbrug.
Heb m nog altijd. Nu met originele 16mm keihin carb, ori 50cc en open uitlaat. Moet in deze niet nederlandse fabrieksspec ongeveer 90 kunnen…
Mits ik m ooit nog eens goed opknap.
z3cabby zegt
Toen ik het op mijn 15e zat was mijn ochtend-krantenwijk op de fiets te doen, kocht ik een roze-wit gestreepte Puck Maxi voor twee geeltjes van een meid op school. Ik had er geen reet verstand van en opvoeren interesseerde me geen biet, als ik maar niet hoefde te fietsen.
De uitlaat tyfde er continu onder uit, wat echt een pokkeherrie maakte. Dus reed ik mijn wijk met -tussen de kranten- een hamer van mijn pa. Vloog de uitlaat er weer uit om 6.30 uur in een ontwakende woonwijk, dan zat die met een paar keer rammen weer vast. En door!
Mijn grote broers reden een opgevoerde Honda MT (in de eerder genoemde Dakar trim) en Yamaha DT. Zij hadden er duidelijk wel verstand van. Vreemd genoeg had ik toch de mooiste meiden van de school achterop.
Ed Ubachs zegt
Voor m’n 16e een puch…..met zo’n hoog stuur.
Daarna een Honda MB met 70cc.
Na enkele aanrijdingen over gestapt naar een Honda MT met 125cc. Wat liepen de dingen snel…..en zonder kapot te gaan.
80cc blokje was hier bij de Duitse grens makkelijk aan te komen….bloeiende handel.
Op 2 wielen altijd bij Honda gebleven.
Turbo zegt
Dat is best een lijstje:
– Honda Camino – trok hard, snel stuk (wisten wij veel; 15 jaar
– Puch Maxi – olie, wat is dat?
– Peugeot 103. 50 snel en Leo Vinci. Lekker de v-snaar slippen met de hak op de cylinderkop (menig schoen mee gesmolten)
– Peugeot ST50 (voorloper Peugeot Rapido). Lekker compacte scooter. Geleerd dat 50 snel niet sneller is dan de fabriekscylinder. Durfde geen 70cc aan
– Vespa Sfera: de meest luxe van allemaal. 2 ringen eruit en 70 met de standaard uitlaat. Zoevend.
– Vespa Si – DR 60cc erop, 13/13, standaard uitlaat en uitgeboorde inlaat + afgeslepen krukaswangen. Blok trilde meer dan goed was maar het trok goed.
Daarna lange tijd niets. Blij dat ik nooit een ernstig ongeluk had gehad ging ik rond 19 jaar weet over op fietsen.
Nu weer begonnen met brommer sleutelen met mijn jongste zoon. Voor het eerst ook 4 takt. Lijstje:
– Peugeot Looxor
– Baotian QT49
– Peugeot Ludix (heb ik nog)
– Sym Tonik 50 – net van mijn zus gekregen
pomoek zegt
Haha, hier ook een Honda SS50. 4 takt klinkt gewoon beter…
baardmijt zegt
Mwah.
Dat is heel persoonlijk. Ik heb nog steeds een C50 en ja, het klinkt wel aardig, maar een tweetakt heeft toch echt mijn voorkeur. Bij lage toeren wat brabbelig, rustig op kruissnelheid kan het een soepele zoem worden en als je het uitperst komt er een venijnige snerp uit. Het hangt ook af van de poorttimingen hoor en de uitlaat natuurlijk. Mijn Jawa 350 twin draaide nauwelijks toeren en klonk nooit venijnig, al was die ook zeer vermakelijk. Maar ik vind het heerlijk om een tweetakt te horen die snel is en die goed loopt. Mooi rond als een viertakt is het niet inderdaad, maar het vertelt wel meer een verhaal. En hij houdt je lekker bezig, met een flinterdun powerbandje. Gasgeven en dan niks, niks, niks en dan als ie er in zit gaat ie ook gewoon maximaal. superleuk.
Okee. Ik begrijp het ook echt als een ander dit niet zo ervaart. :-)
potjak zegt
Ik mocht kiezen, of een brommer of een rijbewijs… Dus nooit een brommer gehad :-)
chabar zegt
Honda camino met 70cc waterkoeling, provincie uitlaat. Wokkelstuur en playboyzadel. Alles in kleur paars wit. Liep tegen de 85km/h. Wel met schijfrem voor.
En 2 Vespa scooter. Ok en pc 50. Ook beide ietwat gekieteld.
chabar zegt
Leovinci uitlaat. Provincie was er niet zo blij mee 🤣
kees66 zegt
Poeh… heel lang geleden… een Kreidler, of meerdere eigenlijk. Eerste was er een met een Duits frame dat eigenlijk voor motoren gemaakt was en enorme trommelremmen (spaakjes van net een vinger lengte). Met een 5-bak met motorsteunen (en dat mocht toen niet, brommers moesten nog trappers hebben) en 70cc. Dus na een keer te zijn aangehouden kreeg ik hem zonder motor terug :(.
Daarna een andere gekocht, met lichtmetalen “ster wielen”. Heel veel aan verbouwd, bijvoorbeeld onderdelen custom laten verchromen of polijsten zodat uiteindelijk zo’n 80% chrome of glimmend was. Zelf een keer een stuk over A12 mee gereden van Den Haag richting Utrecht op weg naar een camping.
En dan op een dag haal je je rijbewijs en vervliegt de interesse voor zo’n brommer heel snel.
vandijkbv zegt
Vespa S met 70cc, 17.5 carb, Yasuni C16 en andere vertandingen. Ding liep tegen de 100 gps aan.
En dat op een blauw plaatje… nu ik er over nadenk 13 jaar later is het eigenlijk te gek voor woorden geweest
Robert zegt
Honda Novio. Een 4-takt automaat.
slowland zegt
Een vriend had een Puch… geen idee wat voor één, maar hij was eerder gedowngrade dan opgevoerd; dat ding ging netaan 35….
Ikzelf had een Solex 5000. Zo ee tje met van die stepwieltjes. Nadat we er een beetje mee hadden zitten klooien; ander rolletje, betere sproeier, rijkere brandstof ging die ook 35!
Geweldige tijd was dat
vopo zegt
Eerste serie Honda MTX.
Nerekop zegt
Geen, en daar baalde ik altijd een beetje van. Dus 10 jaar geleden alsnog dé brommer van mijn ‘tijd’ gekocht:
Een Honda Wallaroo JONGUH!
Willy500E zegt
Eerst een Honda MTX. Ongeluk mee gehad. Daarna een MT5 Parijs Dakar. Beide hadden een 70cc en 100 km/uur. Mooie tijd
2scan zegt
Heb hem nog steeds, Kreidler RMC 79 met normaal stuur. Ding loopt 85 km/uur. Hij is te koop ;-)
viezefreddyw zegt
In mijn jeugd waren de brommers een beetje uit de mode en waren de scooters die cool waren. Iedereen in die tijd had een Yamaha Aerox, dus ik kocht een Aprilia SR. Ik hield van dat ding. Nieuw gekocht en na een paar weekjes vond ik hem al wat te traag, dus moest er een ander uitlaatje onder. De eerste werd een Giannelli Extra Chrome. Andere rollertjes erin etc, en het ding liep zomaar rond de 80 km/u. Niet veel later vond ik dat natuurlijk ook niet snel genoeg dus moest er een nog een andere uitlaat komen samen met een andere cilinder, carubateur etc en voor ik het wist reed ik alles en iedereen eruit. Automatisch wheelies werden de standaard en de kilometerteller ging niet ver genoeg om echt te weten hoe hard ik ging. Om daar toch een beetje achter te komen had ik het meest achterlijke idee ooit bedacht en dat was om gewoon eens de snelweg op te gaan. Toen mocht je nog 120 km/u en als ik auto’s bij kon houden op de snelweg, dan wist ik ongeveer hoe hard het ding kon. Het ding liep zo hard dat ik de auto’s op de snelweg makkelijk kon bijhouden en af en toe zelfs kon inhalen… Gek genoeg is me nooit wat overkomen tijdens het rijden op de scooter, want het ding was levensgevaarlijk.
werf76 zegt
Citta Gilera met Polini Evolution engine. 80cc. 19mm carb. Leo Vinci raceuitlaat met titanium demper. Variometic aandrijving. Voetrem. Met die variometic trok dat zo snel dat ik op voorover moest hangen en half gas weg moest gaan. Anders werd het een wheelie. Dit tot frustratie van veel scooter rijders die niet konden geloven dat een Citta zo snel weg kon gaan. Reed bijna 100 en dat zonder helm. Gelukkig is er nooit wat gebeurd.
jcjc zegt
Skyteam DAX, mooie replica van de Honda. Bordeaux rood, inclusief alle Honda stickers, white wall bandjes, goeie pijp. Liep kleine 70, best beschaafd. Prachtige tijd.
Daarvoor nog een AGM Chinees scootertje van rampzalige kwaliteit. Kriebels als ik eraan denk.
frederikvc zegt
Aprilia sintesi 72 CC
JanJansen zegt
Honda Z50A monkeybike, heb hem nog steeds in de woonkamer staan.
Verder veel Puch Maxi gereden, met “snelle 50” en LeoVince uitlaat. Wat een mooie tijd was dat.
j4cks0n zegt
Malaguti Phantom F12 geel
Idem in het rood
Aprillia SR Urban nogwat zilver/oranje
Malaguti Firefox F15 Zilver.
Ja, ik was een verwend joch.
bluebird zegt
Nicolasr schetste de situatie in ’t Gooi al. Al waren het in mijn herinnering de kakkers vs de dijkers. Op het gymnasium in Hilversum reed ik rond 1990 op een Peugeot ST50, zoals eerder vermeld de voorganger van de Rapido. In die tijd waren de enige scooters die Vespa schakelbakken. Dus ik viel stiekem best op op dat kleine ding. Maar omdat ik zelf zo klein was paste deze, Ferrari rode, mij perfect. Verder nog een Vespa Ciao gehad, een Tomos en een Puch. Om een of andere reden mocht ik van mijn ouders geen schakelbrommer. Dus ik vind het erg leuk dat mijn neefje van 16 nu op een Yamaha TZR50 rond scheurt.
z4rickss zegt
Aprilia SR DiTech & een Gilera DNA
baserace zegt
Een Fantic Issimo; ja google die maar eens: zeer bijzonder ontwerp….
Onderdelen was wel een dingetje maar verder probleemloos en goed op te voeren (uitlaatpoort uitvijlen…)
baardmijt zegt
Ik ging gretig googlen, ben bekend met de Ti50 en de Caballero bijvoorbeeld, beide hartstikke leuke brommertjes uit de jaren 70. Met zo’n Ti wel gereden ook, lekker fel en licht ding, echt leuk.
Maar bij Issimo kreeg ik heel wonderlijke elektrieke apparaatjes te zien. Of was het zo’n Vespa Si achtig model?
baserace zegt
Grappig; had hem al tijd niet meer opgezocht maar zie dat ze de naam opnieuw gebruiken voor een moderne (electrische) variant. Ik bedoelde deze: https://cybermotorcycle.com/gallery/fantic/Fantic-1990-Issimo-KS-Cat-NL.htm mijn klasgenoten noemden hem altijd “spacebrommer” ;-)
baardmijt zegt
Ah, dank! Een soort kruising tussen en Si en een Wallaroo. Vrij obscuur modelletje in Nederland in ieder geval. :-)
Ik associeer Fantic met dit soort brommertjes, dan is het toch even schrikken hoor. ;-)
https://cybermotorcycle.com/gallery/fantic/images/Fantic-1974-TI-50cc-Adv-02.jpg
https://www.motociclismodepoca.eu/files/articoli/7/2/3/72337/B_lato-mg-6990.jpg
FrLW68 zegt
Ik wilde zo graag een Yamaha DT, maar alle DT’s in de winkel waren te duur voor mij. Wel stond er mooie witte Zündapp Hai 50 naast de Yamaha in de winkel. Een crossmodel van Zündapp. Wellicht is dit iets voor jou zei de verkoper. Ik was bijna 16 en langer doorsparen wilde ik niet. Het werd de Zündapp.
Ik heb er uiteindelijk 5 jaar bijna dagelijks mee gereden (maar ook vaak naast gelopen). Daarna heb ik nog 3 jaar een Puch maxi gehad, maar dat gaf weinig plezier. Dat was gewoon een van A naar B brommertje.
Af en toe ruik ik nog de heerlijke geur van de uitlaat van een brommer als die voorbij komt scheuren. Brings back good memories.
damrakker zegt
Iedereen met is scooter is sowieso af. Maar goed ik was 16 in 1999, toen reed slechts een enkeling nog schakel. Ik dus op mijn MT5, MTX, op het laatst nog een Yamaha RD. Alles vaker kapot dan dat het t deed.
RooieRick zegt
Als rasechte kakker had ik natuurlijk geen brommer nodig, wij hadden een auto met chauffeur. Tot ik mijn rijbewijs had gehaald op mijn 18e hier gebruik van gemaakt of gewoon met de fiets of bus. Brommers/scooters waren not done.
B00G1E zegt
Aprilia SR 50 1995 (Reggiani Replica)
bijna alles vervangen dus 70cc, uitlaat, variateur, koppeling, carburateur etc etc.
A zegt
Schouten Powerrrrr!
nicolasr zegt
Schouten Power!! Nog bedankt voor het opvoeren! 😜
wimof zegt
Suzuki RV50
Pascal zegt
Begonnen op een Honda Amigo, het tweelingzusje van de Novio, daarna een CD50 met 17mm en ‘berelul’..liep het ding 70-75.
Bij ons in Utrecht was het viertakt….of de gladiolen.
Na jaren alleen motoren rijden heb ik er ook weer een PC50A en een C310S naast.
Blijft leuk spul…
sabrerator zegt
Nieuw gekochte Yamaha FS1, in 1987. Heel klein beetje opgevoerd, liep 55. Was prima, zat qua vermogen precies op de grens, dus de regelmatige rollenbankcontrole in centrum Vaassen en in Wenum Wiesel was geen probleem.
Ik woonde in Epe en zat op de MTS Autotechniek in Apeldoorn. Dus de pakkans was groot.
Daarbij had mijn beste kameraad toen we net een brommer hadden (hij een tot in de perfectie gerestaureerde SS50) een enorme klapper gemaakt met dat ding (vrijwel geen schade aan de Honda, wel aan vriend) en dat zorgde voor een tamelijk beschaafd rijgedrag. We waren erg van plan ouder als 17 te worden. En dat is gelukt. Nog steeds goede vrienden, nu beiden 53.
Ik ben altijd al een brave burger geweest. Nog steeds.
xytras zegt
Achtereenvolgens:
– Honda camino 50cc,opgehoogd, originele pot, 60km/h, werd gestolen nadat motor de geest had gegeven en ik hem had moeten achterlaten aan een station, volgende dag was hij weg.
– Honda camino opgevoerd met LeoVinci uitlaat en aangepaste vario 90km/h, motor uiteindelijk opgeblazen
– Honda MT5: origineel, maar met 2 zijdige uitlaat, geen idee welk merk, een bedroevende 55km/h
– Suzuki TS50x, origineel, maar opgevoerd (gewoon de restictiering uithalen), 80km/h
– Honda MTX50, zowel voor als achteraan opgehoogd, originele cilinder, restrictie er uit, Techno uitlaat, kamwielen op trekken, 90km
Nadien motoren:
– Yamaha XJ600N, redelijk in alles, goed in niets
– Honda XR600R: motor kapot door fout garage
– Honda XR650R omgebouwd naar sm met CBR600 velgen, rijd ik nu nog mee
zvoort86 zegt
Yamaha aerox (jaguar edition)
Polini evo 70cc
21mm carburateur
Grotere/verzwaarde krukas
Malossi Multiriem set
Yasuni c16 later c20 uitlaat.
Verzwaarde voorvork met instelbare dempers.
Testbank resultaat 138 km
delgeno zegt
Honda NSR met 70cc Malossi race spec, 20mm Mikuni en een proma uitlaat. Ding liep met en zonder achterpassagier 130km/u.
Jaren later de schoolroute (ca18km) met de motor, Aprilia RS250, gereden en geconcludeerd dat het een wonder is dat ik het brommer tijdperk heb overleeft.
achnaton08 zegt
1988 nieuwe Suzuki TS50
Na 3mnd 70cc er op.
Topsnelheid 75km
Na 9mnd een ontmoeting met 2 agenten.
Ik moest een week later melden op het buro met originele cilinder. Grrrr
3wkn daarna weer 70cc er op + snelle uitlaat
Mooie tijd was dat….
cosedellavita zegt
Suzuki ZR50L…. Choppertje.
Na wat sparen de nodige spullen gekocht.
Zelfde tandwieltjes laten zitten… 12 voor 48 achter.
4 bakje helaas dus maar net over de 80 maar dan wel met 10.000 rpm…. Meewind zelfs tegen de 12.000.
Nooit geen problemen mee gehad.
Warmrijden… Af en toe de boel uit elkaar en weer opbouwen.
Soms voor de gein… En ’t is niet goed weet ik… Een dopje slaolie in de tank en dan als we ’t bootje Breskens_Vlissingen afreden dan zag je iedereen om zich heen kijken waar die penetrante geur toch vandaan kwam.
Leuke tijden mee beleeft en broer heeft er ook nog paar jaar op doorgereden.
fedal zegt
Er was vroeger toch maar 1 brommer die je wilde hebben…de Kreidler? Die heb ik dan ook gehad. Liep lekker hard, zo’n 85. Heb twee vrienden gehad die jap reden. Yamaha…die dingen waren zo krom als weet ik was. Een andere vriend had een ks50 watergekoeld. Je waande je Poncherello uit de serie “CHiPS”. Een andere vriend had een Fantic Chopper. Dat ding liep voor geen meter maar hij versierde er wel de ene meid na de andere mee, haha